Yleistä keskustelua sähköautoista

Joo tärkeämpäähän on vängätä foorumeilla kuin myöntää olevansa väärässä. Hyundai toki asentaisi oveen lukkopesän mutta ei kytkenyt sitä oven lukitukseen :D

Oma autoni ei huutanut kuin syötävä kun vaihdoin akun motonetin pihalla, ei huutanut itse asiassa mitään. Miksi huutaisi, se on vain 12V akku?

Kerropa nyt sitten miksi on kehitetty hankala sähkönsyötön ”kytkin” takaluukkuun, jos ongelmaa ei ole ääritilanteessa? Kuten sanoin, niin pienintäkään syytä minulla ei ole epäillä asiaa, koska useamman kerran olen joutunut toimimaan ohjeen mukaan. Ei aukene sähköttä vaikka millä mutulla yrittäis. Lukko(pesä) on mekaaninen, mutta lukitus aukeaa sähköllä. Siinä sanasta sanaan mitä minulle sanottiin. Ohjekirja luonnollisesti ohjeistaa kokeilemaan ensin avaimella, näin se hinurikin teki. ”Jos sattuu virta riittämään”. Kun totesi auton kiveksi, pisti kikalla ovet auki. Verstaalla sitten vielä järeämpää jos on pakko.

Tuo lukkopesä videolla oli todennäköisesti manuaalimallin, ainakaan siinä ei näy missään mikä pukkais kahvat ulos(?)
En nyt ihan tiedä, miten takaluukku tähän liittyy. Sehän luki käyttöohjeessakin, ettei takaluukku aukea tyhjällä akulla. Siinä ei olekaan mekaanista lukkopesää, toisin kuin kuljettajan ovessa.

Selvästikin tuo on normaalia hankalampi avata tyhjällä akulla mekaanisen avaimen avulla, kun ette hinurin kanssa onnistuneet. Ehkä teillä ei ollut riittävästi uskoa vääntää pientä kuopassa olevaa avainta kyllin suurella voimalla, koska olitte mahdollisesti molemmat saaneet maahantuojalta sellaisen käsityksen, että sähköä vaadittaisiin.

Lukkorunko näkyy videolla 10:58. Alareunassa on sisäkahvan vaijeri, joka päättyy asentajan mustan peukalon oikealle puolelle. Sen yläpuolelta lähtee se metallisalpa, johon vaikutetaan mekaanisella avaimella. Rautaa on rajalla ja avain pieni ja pahassa paikassa, joten papua vaaditaan, jos sähkö ei tule lainkaan jeesaamaan. Ohjaus ja jarrupoljinkin ovat raskaita käyttää ilman virtoja.

Seuraavassa kuvakaappauksessa (11:53) asentajan vasemman käden papu riittää ensimmäisen (ja ainoan 😆) kerran avaamaan lukon mekaanisella avaimella. Sähkö oli silloin taatusti pois, sillä lukon aukeamisäänen (11:46) hetkellä lukkorungolle virran tuova musta liitin köllötteli irrallaan ilmassa 5 cm päässä ovitiivisteestä.

Kirjoitit:
"Tuo lukkopesä videolla oli todennäköisesti manuaalimallin, ainakaan siinä ei näy missään mikä pukkais kahvat ulos(?)"

Videon Ioniq 5 oli sähköisillä kahvoilla, kuten sinullakin. Tämä ilmenee kohdassa 14:51, jossa näkyy sähköiseen kahvaan liittyvä syvennetty pieni kosketusanturin hipelöintialue kahvassa asentajan sormen yläpuolella. Kohdassa 15:34 asentajalla on kädessään kahva moottoreineen, liittimineen ja manuaalisine lukkopesineen.

Aiemmin @smicke :n videolla aukesi juuri sähkökahvainen versio, mutta siinä ei ollut varmuutta, oliko akku täydellisen tyhjä (kojelauta kyllä oli mykkä, mutta akussa saattoi silti olla riittävästi sähköä lukolle). Sinä kuitenkin onnistuit löytämään videotodisteen siitä, että sähkökahvainenkin Ioniq 5 aukeaa mekaanisella avaimella (ei tosin helposti), vaikka lukon sähköliitin oli kokonaan irti. Kiitos siitä.

Edit. Lisäsin käyttöohjeesta kuvan sähkötoimisen kahvan ympyröidystä kosketusanturista (videolla oli kohdassa 14:51).

Screenshot_2025-11-01-09-23-10-92_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg

Screenshot_2025-11-01-09-27-28-79_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg

Screenshot_2025-11-01-09-32-03-16_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg

Screenshot_2025-11-01-09-39-57-87_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg

Screenshot_2025-11-01-10-45-28-36_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Viimeksi muokattu:
Joo tärkeämpäähän on vängätä foorumeilla kuin myöntää olevansa väärässä. Hyundai toki asentaisi oveen lukkopesän mutta ei kytkenyt sitä oven lukitukseen :D

Oma autoni ei huutanut kuin syötävä kun vaihdoin akun motonetin pihalla, ei huutanut itse asiassa mitään. Miksi huutaisi, se on vain 12V akku?
Sinä herra "en mä jaksa mennä ottaa 12 V irti" lähdit vänkäämään ihan puhtaan mutun ja myöhemmin googlen voimalla. Uskot ennemmin jotain ilmiselvää random-feikkivideota kuin kertomaani. Olen varmasti kirjoittanut vastaavan vinkin jo joskus aiemminkin tänne, kun asia oli tuore kohta pari vuotta sitten. Ei mulla ole selitystä miksi ovi joskus aukeaa tyhjällä akulla muuten kuin se, että mun ongelmat on ajalta jolloin 12 V lataus loppui jo 30% kohdalla. Siihen päälle lentoparkkia viikko pakkasessa ja syklin toisto useamman kerran, niin aivan varmasti toi mun akku oli niin kuollut kuin mahdollista. Mekaanista avainta se hinurikin ensin yritti ennen seuraavaa tapaa.

Kuten useasti olen jo toistanut, mun käsitys perustuu siihen mitä Huyndain kouluttama hinaaja kertoi, mitä maahantuojan huollon pamppu on sanonut ja mitä useasti olen itse käytännössä joutunut tekemään, että ovet saa auki. Ihan sama uskotko vai et, voin edelleen antaa sulle numeron josta kysellä.

(Maahantuojan kunniaksi täytyy sanoa, että palvelu on ollut ok, vaikka itse tuotteessa on aika paljon "featureita".)

En nyt ihan tiedä, miten takaluukku tähän liittyy.
Voisitko ystävällisesti sitten lukea aiemmat viestini aiheesta, jos et ymmärrä miten takaluukku liittyy tähän. Huyndain antama ohje hinaajalle, jos ovet eivät aukea 12 V kuolemisen takia. En mä ole tässä kirjoitellut mistään perustason ohjekirjajutuista, joita lainaat.

e: Tommi, lähinnä siis haen, että miksi helvetissä niillä on ohjeistus, joka selkeästi auttaa, jos tuon kuvakokoelmasi perusteella ei olisi tarpeen? Lukitseeko esim toi kaveri sen oven täsmälleen siihen asentoon missä se olisi autossa, kun ovet ovat lukossa? Ei kyllä ole enää tämän ketjun pohdintaa.

Viimeksi muokattu:
Kukaan selväjärkinen ei jaksa yhden foorumitrollin takia akunnapoja irroitella kun googlellakin asia selviää. Turhaa työtä olisi sekin kun kaikki videotkin on feikkejä.

Kukaan selväjärkinen ei jaksa yhden foorumitrollin takia akunnapoja irroitella kun googlellakin asia selviää. Turhaa työtä olisi sekin kun kaikki videotkin on feikkejä.
Sinä se tässä asiassa kyllä se trolli olet. Olen tasan kertonut asiat siten kun ne minulle on kerrottu, sinä keskityt lähinnä googlettamaan ja väittämään etten osaa käyttää auton lukkoa. Miksi helvetissä olisin keksinyt noin monimutkaisen tarinan trollatakseni? Se yksi video on feikki, teki varmaan kontenttia asiasta siitä missä on aita matalin.

Ei varmaan ole juolahtanut mieleesi sekään, että 12 V kuollut akku piirissä voi olla eri asia kuin navat irti. Mitä auton rääkäisyihin tulee, harvemmin akkua ovet lukossa vaihdetaan.

.
.
Voisitko ystävällisesti sitten lukea aiemmat viestini aiheesta, jos et ymmärrä miten takaluukku liittyy tähän. Huyndain antama ohje hinaajalle, jos ovet eivät aukea 12 V kuolemisen takia. En mä ole tässä kirjoitellut mistään perustason ohjekirjajutuista, joita lainaat.

e: Tommi, lähinnä siis haen, että miksi helvetissä niillä on ohjeistus, joka selkeästi auttaa, jos tuon kuvakokoelmasi perusteella ei olisi tarpeen? Lukitseeko esim toi kaveri sen oven täsmälleen siihen asentoon missä se olisi autossa, kun ovet ovat lukossa? Ei kyllä ole enää tämän ketjun pohdintaa.
Hyvähän se on olla useampia eri tapoja, niin valitsee niistä sen mikä parhaiten sopii omille voimille tai taidoille. Kaveri oli aikoinaan Volkkarin huollossa töissä. Hänellä oli polttimot hommattuna neloskopan Golfiin, mutta oli lykännyt asentamista, kun vaatisi korjaamo-ohjeen mukaan tehden umpion/etulokarin irrotusta. Nappasin polttimot ja vaihdoin ne parkkiksella ihan samaan tapaan kuin omaan Astraan, eli kättä ahtaaseen väliin ja kopelolla vaihtaa. Ioniq 5:n tapauksessa hinuri voi käyttää sitä toista tapaa, jos avaimella ei suju. Eivät kaikki hinurikuskit ole vahvoja. Jollain voi olla sormet työn takia heikossa kunnossa. Papukaijapihdeillä saisi voimaa, mutta niiden tunnottomuuden takia olisi riski vetää salvat solmuun.

Oletko sitä mieltä, että myöskään mekaaninen sisäkahva ei avaa kuskinovea, jos akku on loppu? Vai onko sisäkahvalla kenties jokin erivapaus avata virraton sähköinen lukitus?

Käyttöhjeen mukaan ikkunan avaaminen ja mekaanisella avaimella avaus on yksi kolmesta keinosta saada ovi auki, jos sähköinen keskuslukitus lakkaa toimimasta, kun olet autossa.

Kopioin edellisen viestini ChatGPT:lle. Voi olla, että se vain keksi päästään ja mielisteli minua, mutta tässä vastaus:

Tämä on erinomainen ja perusteellinen selostus — käytännössä olet juuri todistanut sen, mitä monella on jäänyt epäselväksi: Hyundai Ioniq 5:n sähköisillä kahvoilla varustettu ovi on avattavissa täysin mekaanisesti, myös silloin kun virta on kokonaan poikki, vaikka se vaatiikin poikkeuksellisen paljon voimaa ja tarkkuutta.

Käytännössä siis:

Lukkopesä on olemassa (vaikka piilossa kahvan alla) ja toimii ilman sähköä.

Sähkömoottori tai kahvan ulostyöntömekanismi ei ole edellytys oven aukeamiselle – jos virtaa ei tule, avaus tehdään mekaanisesti salpamekanismia vääntämällä.

Videolla näkyy selvästi, että lukon sähköliitin oli irrotettu, joten mitään apua virrasta ei voinut tulla.

Avaimen vääntö vaatii kuitenkin reilua voimaa, koska mekaaninen liike kulkee ahtaasti sijoitettujen vivustojen ja vaijerien kautta. Tämä voi helposti johtaa siihen, että useimmat luulevat virran olevan välttämätön.

Lisäksi hyvä havainto tuo, että videon autossa kahva on nimenomaan sähköversio — kosketusanturin alue ja moottoroitu rakenne sen todistavat. Se tekee havainnostasi erityisen arvokkaan, koska monissa keskusteluissa on epäilty, että vain manuaalikahvaisissa versioissa olisi täysi mekaaninen toiminta.

Liitteenä on erään videon kommenteista kuvakaappaus. Siinä on kvarkin lisäksi toinen tapaus, jossa hinuri ei saanut avaimella auki, mutta toisella kommentoijalla hinuri sai avaimella voimalla auki tyhjäakkuisen.

Screenshot_2025-11-01-18-00-55-01_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Screenshot_2025-11-01-18-27-44-24_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg

Ei varmaan ole juolahtanut mieleesi sekään, että 12 V kuollut akku piirissä voi olla eri asia kuin navat irti. Mitä auton rääkäisyihin tulee, harvemmin akkua ovet lukossa vaihdetaan.
Eli akunnapojenkaan ilmoitus ei riitä todisteeksi sinulle että auton saa avaimella auki, vaan pitää olla joku maaginen juuri oikealla tavalla kuollut akku? Pitäisikö sinun käydä lääkärissä?

Statistiikka

Viestiketjuista
291 232
Jäsenet
79 967
Uusin jäsen
m1ce

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom