Ei tämä ole mikään helvetin huutoäänestys. Kertomani ohje on maahantuohan hinaajille antama koulutus. Sen jälkeen feat. paskat 12 V ja koliseva takaluukku olen useasti keskustelut asiasta maahantuojan huollon kanssa, mainitsemani kaveri vaikutti tuntevan nämä pelit kuin omat taskunsa. Ei minulla ole pienintäkään syytä epäillä, että hän kertoisi asiat väärin tai ei osaisi lukea huolto-ohjeita. Ainoat muuttujat tässä asiassa on yksi feikkivideo, toinen jossa selkeästi oli akku kuollut (varashälytin huusi kun sai virrat) ja mitä tässä foorumilla oli yksittäinen kokemus. Tiedä sitten miten kahvojen tyyppi ja eri maiden vaatimukset vaikuttavat. Olen lukuisia kertoja joutunut avaamaan oven avaimella, yleensä kyllä sen takia ettei utility modella saa ovia näppärästi lukkoon/auki muuten kuin kikkailemalla. Ihan perseestä se mekaaninen avain on, mutta ei ole siitä kiinni. Eipä se hinurikaan sitä saanut auki ennen kuin lähti kikka-takaluukulla. Sitä se mutisi, että ilmeisesti tuossa kikassa on jotain haittapuolia komponenteille, niin eivät sitä ensimmäisenä keinona tarjoa.
e: Veikkaisin, että kyse on puhtaasti siitä miten paskana se akku on. Mun eka veti talvella *täysin* tyhjäksi ekan kerran kotipihalla ja sen jälkeen lentoparkissa useamman kerran putkeen, niin tarvinne arvuutella mikä sen kunto oli.
e2:
Tässä joku video missä näkyy osat, jos kiinnostaa selvitellä (katsoin vain, että ainakin lukkorunko oli jossain kuvassa näkyvissä):

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=TNPCDuE84LQ

Ei ole huutoäänestys, mutta toistaiseksi sinulla on ainoa Ioniq 5, johon ei ole päästy akun tyhjennettyä sisään - ei edes maahantuojien ja hinaajien voimin.
Ioniq 5:n käyttöohjeessa on neuvottu apukäynnistys. Yleensähän apukäynnistystä tarvitaan vain silloin kun 12 V on päässyt tyhjäksi, ja lähes poikkeuksetta silloin ollaan auton lukittujen ovien ulkopuolella, joten ovista pitäisi päästä sisälle, jotta saa avattua konepellin kaapelien kytkemistä varten. En löytänyt ohjeista mitään rajoituksia, että apukäynnistys ei onnistuisi sähköisillä kahvoilla.
Sähköisten kahvojen ohjeissa luki: "Hätätilanteessa, kuten akun tyhjennyttyä, sähkötoimista oven ulkokahvaa voi edelleen käyttää tavalla, jolla manuaalinen oven ulkokahva toimii.". Molempiin kahvatyyppeihin löytyy mekaaninen avain.
Ohjeissa luki myös, että akun tyhjennettyä ainoa tapa lukita ovet on käyttää mekaanista avainta. Eiköhän sama päde myös ovien avaamiseen.
Lopuksi luki: "Jos sähkötoiminen oven lukkokytkin ei toimi (esim. akku tyhjä) ja takaluukku on suljettu, et voi avata takaluukkua, ennen kuin virta on saatu takaisin.". Eli takaluukkua ei voi avata tyhjällä akulla (kikkakolmosilla ehkä, muttei käyttöohjeessa neuvotusti).
Kovasti vaikuttaa käyttöohjeen perusteella siltä, että Ioniq 5:n kuskin ovi aukeaa tyhjälläkin akulla riippumatta kahvatyypistä, kunhan käyttää mekaanista avainta oikein (avain vastapäivään, kahvaa ensin hieman sisään, sitten kunnolla ulos). Tosin äijät, maahantuojaäijät ja hinuriäijät eivät perinteisesti mitään käyttöohjeita lue.
Edit. 
@Kvarkki katsoin laittamasi videon. Lukkorunkoon oli mekaaninen yhteys kahta kautta:
1. sisäpuolisesta ovenkahvasta vaijerilla
2. avainpesästä metallisen salvan välityksellä
Sellainen huomio vielä tuohon mekaanisen avaimen käyttöön, että sen kääntäminen vaatii voimaa etenkin tyhjällä akulla. Silloin ei riitä, että itse kääntää vähän ja sähkö hoitaa loput, vaan koko liike on mekaaninen. Ioniq 5:n mekaanisen avaimen kahva on onnettoman pieni nysä, kuten nykyään tavallista, mutta lisäksi se uppoaa syvälle ahtaaseen rakoon, jossa ei ole helppoa sormenpäillä saada tarpeeksi momenttia aikaan. Sisäpuolisesta 10 cm ovenkahvasta on "hieman" helpompi vetää koko nyrkillä.
Videon asentajallakin oli vaikeuksia tuon avaimen kanssa. Pari kertaa avaaminen epäonnistui siksi, että hän unohti kytkeä voimaa välittävän salvan avainpesän ja lukkorungon välille. Muistaakseni vain yhden kerran hän sai avaimella auki.