• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Yleistä keskustelua sähköautoista

Kaikissa Vageissa taitaa olla. Cuprastakin löytyy ilman ongelmia. Sitten on erikseen toki nämä pollet ja muut, jossa ei ole järjen hiventäkään.
Se on kun annetaan designereille liikaa valtaa. Nyt saatiin tosi nätti ja söpö avain, jossa ei mitään inhoja aukkoja vaan pelkkää valkoista 90 asteen suoraa kulmaa. Toki nyt ongelmana on, kun avaimia ei oikeastaan tarvita mihinkään, sillä mukana oleva puhelin aukoo ja sulkee ovia automaagisesti, niin tämä säännöllisesti ladattava avain tyhjenee varauksestaan kaapin syövereissä käyttökelvottomaksi, joskin kauniiksi objektiksi
 
Eipä taida yhdessäkään modernissa autossa olla ovenkahvaa joka ei olisi riippuvainen vähintään osittain siitä että 12v akussa on sähköä tarjolla + piuhat ehjänä. Joissain autoissa on sitten manuaalinen lukkopesä piilossa jonkun suojamuovin alla jonka avulla oven saa auki mekaanisesti, mutta nuokin alkavat vähitellen kadota.

Jos keskuslukituksen radiovastaanotin on rikki, niin miten avaat 2020 jälkeen rakennetun auton ovet?

Mulla on vielä Skodassa tämä tarjolla, mutta joissain autoissa ei enää ole. Ei paljon kahvan mekaanisuus auta jos lukkoa ei saa auki (helposti).
1761902662411.png



Se, että pitääkö noita keskuslukituksen radioita voida päivittää: No tottakai pitää, koska jos esim. avaimista löydetään joku paha haavoittovuus, niin onhan se hemmetin kätevä jos voidaan softapätsätä se auton puolen radio ja tarjota huollosta uudet avaimet jne.
Camryssä saa kanssa mekaanisella avaimella tarvittaessa auki. Toyota luonnollisesti ajattelee kuljettajan parasta ja toimivuutta.
 
Ihan viime talvena oltiin "eräilemässä" ja kun päästiin takaisin autolle, niin kova pakkanen kai oli tehnyt avaimen paristolle tehtävänsä ja meinattiin jäädä sille tielle. Onneksi joissain autoissa on vielä nuo mekaaniset lukot.
 
Ihan viime talvena oltiin "eräilemässä" ja kun päästiin takaisin autolle, niin kova pakkanen kai oli tehnyt avaimen paristolle tehtävänsä ja meinattiin jäädä sille tielle. Onneksi joissain autoissa on vielä nuo mekaaniset lukot.
Osassa autoja joissa ei mekaanisia lukkoja, niin paristoja ei edes avainkorteissa ole tyhjenemässä, vaan toimivat NFC:llä. Vaativat vaan idioottimaiselta tuntuvan läpsytyksen lukukohtaan, joka osassa autoja kahvassa ja osassa jossain pilarissa
 
Osassa autoja joissa ei mekaanisia lukkoja, niin paristoja ei edes avainkorteissa ole tyhjenemässä, vaan toimivat NFC:llä. Vaativat vaan idioottimaiselta tuntuvan läpsytyksen lukukohtaan, joka osassa autoja kahvassa ja osassa jossain pilarissa
Toimii hyvin, paitsi jos auton 12V akku kyykähtää / piuha katkeaa / se NFC lukija hajoaa jne.

Teslassa vissiin aukeaa joku luukku jonka taakse voi syöttää 9v / 12v jännitettä jotta saa ovet auki, mutta jos akkustartteri ei ole vaelluksella repussa ja kännykästä on akku loppu, niin ei ole hyvä juttu se.
 
Toimii hyvin, paitsi jos auton 12V akku kyykähtää / piuha katkeaa / se NFC lukija hajoaa jne.

Teslassa vissiin aukeaa joku luukku jonka taakse voi syöttää 9v / 12v jännitettä jotta saa ovet auki, mutta jos akkustartteri ei ole vaelluksella repussa ja kännykästä on akku loppu, niin ei ole hyvä juttu se.
Tämä kyllä mietityttää uuden Tesla Model 3:n tilanneena, että miten jossain hätätapauksessa saa ulkoapäin ovet auki? Esim jos auto ollut kolarissa, täysin ilman sähköjä ja sisältä päin ei kukaan pysty ovea avaamaan niin ainoa keino lyödä lasit sisään?

Edit: Noh toki sama tilannehan on myös autoissa missä mekaaniset lukot ja joissa automaattisesti menee ovet lukkoon kun lähtee ajamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä kyllä mietityttää uuden Tesla Model 3:n tilanneena, että miten jossain hätätapauksessa saa ulkoapäin ovet auki? Esim jos auto ollut kolarissa, täysin ilman sähköjä ja sisältä päin ei kukaan pysty ovea avaamaan niin ainoa keino lyödä lasit sisään?
Vähän sama ongelma kaikissa autoissa, joissa ei täysin mekaanista lukitusta ole. Tai vaikka tuommoinen avaimesta kaiveltava mekaaninen avain löytyisikin, niin ei sitä kukaan rupea hätätilanteessa koivertamaan sieltä pois. Yleensä myös kolarissa auton runko vääntyy eikä niitä ovia saa millään muulla kuin palokunnan vääntimellä auki. Ne ikkunat on tehty rikottaviksi :)
 
Tämä kyllä mietityttää uuden Tesla Model 3:n tilanneena, että miten jossain hätätapauksessa saa ulkoapäin ovet auki? Esim jos auto ollut kolarissa, täysin ilman sähköjä ja sisältä päin ei kukaan pysty ovea avaamaan niin ainoa keino lyödä lasit sisään?

Edit: Noh toki sama tilannehan on myös autoissa missä mekaaniset lukot ja joissa automaattisesti menee ovet lukkoon kun lähtee ajamaan.

Vähän sama ongelma kaikissa autoissa, joissa ei täysin mekaanista lukitusta ole. Tai vaikka tuommoinen avaimesta kaiveltava mekaaninen avain löytyisikin, niin ei sitä kukaan rupea hätätilanteessa koivertamaan sieltä pois. Yleensä myös kolarissa auton runko vääntyy eikä niitä ovia saa millään muulla kuin palokunnan vääntimellä auki. Ne ikkunat on tehty rikottaviksi :)
Toimii hyvin, paitsi jos auton 12V akku kyykähtää / piuha katkeaa / se NFC lukija hajoaa jne.

Teslassa vissiin aukeaa joku luukku jonka taakse voi syöttää 9v / 12v jännitettä jotta saa ovet auki, mutta jos akkustartteri ei ole vaelluksella repussa ja kännykästä on akku loppu, niin ei ole hyvä juttu se.
Tämähän on yhtä todennäköinen skenaario, kuin että se mekaaninen avain katkeaa sinne pesään :) Epätodennäköisiä tilanteita, mutta sattuessaan kimurantteja
 
Tämä kyllä mietityttää uuden Tesla Model 3:n tilanneena, että miten jossain hätätapauksessa saa ulkoapäin ovet auki? Esim jos auto ollut kolarissa, täysin ilman sähköjä ja sisältä päin ei kukaan pysty ovea avaamaan niin ainoa keino lyödä lasit sisään?

Edit: Noh toki sama tilannehan on myös autoissa missä mekaaniset lukot ja joissa automaattisesti menee ovet lukkoon kun lähtee ajamaan.
Useimmissa nykyautoissa, Tesla mukaanlukien, ovien lukitus aukeaa auton pysähtyessä jos/kun airbagit ovat lauenneet:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/elonmusk/status/1089274068430254081
 
Vaikka kuinka olisi koodia että "if accident() then opendoorlock()" eihän se toimi jos 12V virrat menee onnettomuudessa.

Asioita voi tehdä monella tavalla, myös sen mitä käy jos 12v pää virrat katoaa.
- Kumpi on tärkeämpää pitää ovet kiinni kaikissa tilanteissa, vai vapauttaa lukot, vai jopa aukaista ovi.
- Mekaanisetkin ovet/lukot voi onnettomuus tilanteessa pysyä kiinni ja ovia ei sen takia saa käsivoimin auki.

Toteutuksia voi olla monenlaisia, kustannus juttuja ne myös, osa ovista voi olla oma voimaisia, jolloin toisen oven virrattomuus, mekaanisesti jumittuminen, ei estä toista ovea toimimasta.

Toiminnallisuus voi olla liikenteessä eri kuin pidemmässä parkissa, ja lukitus voi olla ajossa sähkövoimainen, vapautuu jos sähköt katoaa.
 
Tämähän on yhtä todennäköinen skenaario, kuin että se mekaaninen avain katkeaa sinne pesään :) Epätodennäköisiä tilanteita, mutta sattuessaan kimurantteja
No 12v akun tyhjeneminen ei ole mikään epätodennäköinen tilanne vaan yleisin "tienpäälle" jättävä ongelma.
 
Toimii hyvin, paitsi jos auton 12V akku kyykähtää / piuha katkeaa / se NFC lukija hajoaa jne.

Teslassa vissiin aukeaa joku luukku jonka taakse voi syöttää 9v / 12v jännitettä jotta saa ovet auki, mutta jos akkustartteri ei ole vaelluksella repussa ja kännykästä on akku loppu, niin ei ole hyvä juttu se.
Korean ihme ei ole paljoa parempi. Tarjolla on kyllä mekaaninen avain, mutta se ohjaa sähköistä lukkoa :D Tämän ingenöörit ovat tunnistaneet ja ratkaiseet siten, että pitämällä muistaakseni 15 s takaluukun avausnappia (luukussa) pohjassa, niin korkeajänniteakulta syötetään sen verran virtaa, että avaimella saa ovet auki. Ja sitä kautta konepellin ja apuvirrat tulille... Hieman ehkä vituttaa, että samat puupäät eivät ole käyttäneet paria sekunttia lisää aikaa suunnitteluun ja järjesteneet lukkopesän lisäksi pääakun syötölle optiota, jolla sen saatanan auton saisi jollain kikalla ilman apuvirtaa käyntiin. Apuvirtaahan se ei tarvitse kuin sen hetken, että ehtii painamaan startista auton käyntiin.
 
Korean ihme ei ole paljoa parempi. Tarjolla on kyllä mekaaninen avain, mutta se ohjaa sähköistä lukkoa :D Tämän ingenöörit ovat tunnistaneet ja ratkaiseet siten, että pitämällä muistaakseni 15 s takaluukun avausnappia (luukussa) pohjassa, niin korkeajänniteakulta syötetään sen verran virtaa, että avaimella saa ovet auki. Ja sitä kautta konepellin ja apuvirrat tulille... Hieman ehkä vituttaa, että samat puupäät eivät ole käyttäneet paria sekunttia lisää aikaa suunnitteluun ja järjesteneet lukkopesän lisäksi pääakun syötölle optiota, jolla sen saatanan auton saisi jollain kikalla ilman apuvirtaa käyntiin. Apuvirtaahan se ei tarvitse kuin sen hetken, että ehtii painamaan startista auton käyntiin.
Sähköautojen 12V järjestelmät on kyllä suunniteltu poikkeuksetta jotenkin hölmösti.
 
Korean ihme ei ole paljoa parempi. Tarjolla on kyllä mekaaninen avain, mutta se ohjaa sähköistä lukkoa :D Tämän ingenöörit ovat tunnistaneet ja ratkaiseet siten, että pitämällä muistaakseni 15 s takaluukun avausnappia (luukussa) pohjassa, niin korkeajänniteakulta syötetään sen verran virtaa, että avaimella saa ovet auki. Ja sitä kautta konepellin ja apuvirrat tulille... Hieman ehkä vituttaa, että samat puupäät eivät ole käyttäneet paria sekunttia lisää aikaa suunnitteluun ja järjesteneet lukkopesän lisäksi pääakun syötölle optiota, jolla sen saatanan auton saisi jollain kikalla ilman apuvirtaa käyntiin. Apuvirtaahan se ei tarvitse kuin sen hetken, että ehtii painamaan startista auton käyntiin.
Jonkun ikäsessä ionikissa (en muista onko hybridi vai sähkö) niin siellä on kojelaudassa nappi mistä auto osaa antaa itselleen apuvirtaa. Ongelma on selkeästi tiedostettu :lol:
 
Jonkun ikäsessä ionikissa (en muista onko hybridi vai sähkö) niin siellä on kojelaudassa nappi mistä auto osaa antaa itselleen apuvirtaa. Ongelma on selkeästi tiedostettu :lol:
Kuvaamani järjestely oli Ioniq 5:ssa. Onneksi koreanpoikien 12 V akut ovat niin hyviä, että ovat päässeet oikein vaihtokampanjan luomaan niille. Ensimmäiseen 1,5 vuoteen vaihtui 2x takuuseen.
 
No 12v akun tyhjeneminen ei ole mikään epätodennäköinen tilanne vaan yleisin "tienpäälle" jättävä ongelma.
Onko näitä ongelmia muissakin autoissa, paitti ainakin ioniqeissähan tämä on tyyppiongelma? Ja miten sen analogisen auton saa sieltä hangesta paremmin liikkeelle jos pikkuakku on kyykännyt?
 
Liittyy kyllä keskusteluun, mutta ei siis "yleensä kolarissa". Voi vaikka käydää katsomassa tubesta kolaritestejä mitä vaatii, ettei ovea saa auki.
Ok , mä vaan mietin miten tämä vielä olisi ongelma? Jos ovet ei aukea ulkopuolelta, niin ikkuna rikotaan ja tarvittaessa avataan kahvasta sisäpuolelta. Toki jos systeemi on täysin fly-by-wire-tyyppinen, eli kahvaa on laitettu korvaamaan nappi, mikä ei sitten toimi sähkövirran puutteen takia niin voidaan puhua hankalasta tilanteesta. Tesloissakin on takana hätäavaussysteeminä kaapeli ja etuovissa ihan mekaaninen kahva

 
Vähän sama ongelma kaikissa autoissa, joissa ei täysin mekaanista lukitusta ole. Tai vaikka tuommoinen avaimesta kaiveltava mekaaninen avain löytyisikin, niin ei sitä kukaan rupea hätätilanteessa koivertamaan sieltä pois. Yleensä myös kolarissa auton runko vääntyy eikä niitä ovia saa millään muulla kuin palokunnan vääntimellä auki. Ne ikkunat on tehty rikottaviksi :)

Itseasiassa nykyajan autot ovat niin vääntöjäykkiä että kolari jossa useampi/kaikki ovet ovat jumissa eikä saa auki on todella harvinainen.

Ikkunat rikki on toimiva ratkaisu paitsi jossain Cybertruckissa jossa panssarilasit eikä niitä saa rikki ilman järeitä varusteita. Onneksi tämä kauhistus ei ole Euroopassa ongelmana.
 
Ikkunat rikki on toimiva ratkaisu paitsi jossain Cybertruckissa jossa panssarilasit eikä niitä saa rikki ilman järeitä varusteita. Onneksi tämä kauhistus ei ole Euroopassa ongelmana.
Mitenkäs nämä akustiikkalasit, joissa siis vissiin kalvo välissä? Jos samaa tyyliä tuulilasin kanssa, niin ei sen rikkominen ihan helppoa ole. Edes ikkunanrikkomisvasara ei välttämättä auta, kun sehän rikkoo vaan karkaistun lasin.
 
Korean ihme ei ole paljoa parempi. Tarjolla on kyllä mekaaninen avain, mutta se ohjaa sähköistä lukkoa :D Tämän ingenöörit ovat tunnistaneet ja ratkaiseet siten, että pitämällä muistaakseni 15 s takaluukun avausnappia (luukussa) pohjassa, niin korkeajänniteakulta syötetään sen verran virtaa, että avaimella saa ovet auki. Ja sitä kautta konepellin ja apuvirrat tulille... Hieman ehkä vituttaa, että samat puupäät eivät ole käyttäneet paria sekunttia lisää aikaa suunnitteluun ja järjesteneet lukkopesän lisäksi pääakun syötölle optiota, jolla sen saatanan auton saisi jollain kikalla ilman apuvirtaa käyntiin. Apuvirtaahan se ei tarvitse kuin sen hetken, että ehtii painamaan startista auton käyntiin.
Tämä ei kyllä tietääkseni pidä paikkaansa. En nyt milläään jaksaisi irrottaa akunnapoja testatakseni mutta muistelen avanneeni auton mekaanisella avaimella ilman sähköjä. Käsittääkseni ainoastaan Tesla valmistaa polttohautausautoja.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/6rPKmCwIW3Q?t=54
 
Harvemmin ne onnettomuudet ihan mettäperäntiellä sattuu eikä pelastuslaitokselta kestä tuntikaupalla saapua. Ja nykyautot on äärimmäisen turvallisia, kunhan turvavyötä käytetään.

... mutta kinuskien lakimuutos voi hyvinkin, enkä ole yhtään asiasta pahoillani, johtaa näiden olemattomien piilokikkakahvojen katoamiseen ja palataan 2010-luvulle. Kahva = kahva.
 
Onko näitä ongelmia muissakin autoissa, paitti ainakin ioniqeissähan tämä on tyyppiongelma? Ja miten sen analogisen auton saa sieltä hangesta paremmin liikkeelle jos pikkuakku on kyykännyt?
Kaikissa autoissa on 12v järjestelmä joten se ihan yhtälailla voi kaikista autoista simahtaa käyttövoimasta riippumatta, ja on yleisin syy. Ei se ole mitään sattumaa, että esim vaikka teslassa missä ei ole perinteistä lukkopesää niin on varauduttu apuvirran tarpeeseen mallista riippuen joko saa annettua sähköä korin ulkopuolelta (model 3 ja y missä on konepellille sähköjohdot suoraan puskurissa) tai model y ja ässä missä saa frunkin narusta auki pääsemättä ohjaamoon ja akkuun sitäkautta käsiksi.
 
Tämä ei kyllä tietääkseni pidä paikkaansa. En nyt milläään jaksaisi irrottaa akunnapoja testatakseni mutta muistelen avanneeni auton mekaanisella avaimella ilman sähköjä. Käsittääkseni ainoastaan Tesla valmistaa polttohautausautoja.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/6rPKmCwIW3Q?t=54

Kyllä. Ioniq 5 aukee ihan mekaanisesti avaimella. kokeiltu on kun kerran 12v akku kyykkäs.
 
Eipä taida yhdessäkään modernissa autossa olla ovenkahvaa joka ei olisi riippuvainen vähintään osittain siitä että 12v akussa on sähköä tarjolla + piuhat ehjänä. Joissain autoissa on sitten manuaalinen lukkopesä piilossa jonkun suojamuovin alla jonka avulla oven saa auki mekaanisesti, mutta nuokin alkavat vähitellen kadota.

Jos keskuslukituksen radiovastaanotin on rikki, niin miten avaat 2020 jälkeen rakennetun auton ovet?

Mulla on vielä Skodassa tämä tarjolla, mutta joissain autoissa ei enää ole. Ei paljon kahvan mekaanisuus auta jos lukkoa ei saa auki (helposti).
1761902662411.png



Se, että pitääkö noita keskuslukituksen radioita voida päivittää: No tottakai pitää, koska jos esim. avaimista löydetään joku paha haavoittovuus, niin onhan se hemmetin kätevä jos voidaan softapätsätä se auton puolen radio ja tarjota huollosta uudet avaimet jne.
Radion päivitys etänä on ihan ookoo, mutta sillä radiolla ei tarvitsisi olla mitään yhteyttä auton muihin hallintalaitteisiin.
Myös auton hallintalaitteiden/boksien päivittäminen on ookoo, kunhan se tehdään huoltoliikkeessä johon vien auton sillon kun haluan. Silloin kun auto on minulla ajossa tai omassa tallissa, ei valmistajalla tai kellään muullakaan ole mitään asiaa muuttaa minkään hallintalaitteen ohjelmointia.
Enyaqin ovien mekaanista lukkoa on tullut pari kertaa käytettyä avaimen pariston tyhjennyttyä yllättäen.
(Auto ei ole varoittanut kertaakaan ennakkoon tuosta paristosta, vaikka ilmeisesti pitäisi)
 
Mitenkäs nämä akustiikkalasit, joissa siis vissiin kalvo välissä? Jos samaa tyyliä tuulilasin kanssa, niin ei sen rikkominen ihan helppoa ole. Edes ikkunanrikkomisvasara ei välttämättä auta, kun sehän rikkoo vaan karkaistun lasin.

Akustiikkalasikin on ihan eri kalibeeria kuin tuulilasi, äkkiseltään sanoisin että kestävyys maksimissaan 20-30% tuulilasin vastaavasta, tod.näk. ei sitäkään. Pitäisi mennä millä tahansa vasaralla.
 
Tämä ei kyllä tietääkseni pidä paikkaansa. En nyt milläään jaksaisi irrottaa akunnapoja testatakseni mutta muistelen avanneeni auton mekaanisella avaimella ilman sähköjä. Käsittääkseni ainoastaan Tesla valmistaa polttohautausautoja.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/6rPKmCwIW3Q?t=54

Kannattaako mutuilla, kun sulla selkeästi asiasta EI ole tietoa? Ehkä olisit jotain voinut päätellä tuosta kolmannesta 12 V akusta, että asia on enemmän kuin tuttu minulle. Jos 12 V akku on kuollut, niin ovi ei ilman kikkailuja avaudu mekaanisella avaimella. Avain on mekaaninen, mutta lukko toimii sähköisesti.

e: Sori, en tuohon viestiin näköjään maininnut kolmea 12 V akkua, oli vähän alempi viesti. Tasalaatuista paskaa joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä. Ioniq 5 aukee ihan mekaanisesti avaimella. kokeiltu on kun kerran 12v akku kyykkäs.
Ei muuten aukea, jos se 12 V akku on täysin kuollut.

e: Mulla auto mennyt siis tiiliskiveksi ainakin 4 kertaa ekalla akulla, toisen akun kanssa ainakin kerran. Kolmannella ei kertaakaan. Se mitä kirjoitin oli maahantuojan huollon kertomaa suoraan huollon ohjeista, myös hinuri avasi tuolla kikalla lukon ekan kerran. Sen jälkeen hoidin itse feat. apuvirtapaketti. Hinaaja sanoi kyllä, että hyny voi mennä niinkin juntturaan, että edes tuo takaluukusta kutittelu ei toimi.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/G_K6mup30Us?t=31


Tuossa vielä Kvarkille toinen video jossa irrotettu fyysisesti akunnavat ennen oven avaamista. Niin että äläpä viitsi mutuilusta puhua. Luulen että et tajunnut vetää kahvasta samalla kun käänsit avainta. Tai muuten vaan evotit.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/A4NUdNWyocM?t=15


Kumma juttu kun muilla aukeaa. Ilmeisesti itselläsi vielä vähän opettelemista avaimen käyttämisessä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/G_K6mup30Us?t=31


Tuossa vielä Kvarkille toinen video jossa irrotettu fyysisesti akunnavat ennen oven avaamista. Niin että äläpä viitsi mutuilusta puhua. Luulen että et tajunnut vetää kahvasta samalla kun käänsit avainta. Tai muuten vaan evotit.

Annanko maahantuojan liikkeen yksikön päällikön numeron, niin voit kertoa hänelle, että hän ei osannut lukea huolto-ohjetta oikein? Hinuri kanssa ilmeisesti ymmärtänyt ihan väärin saamansa koulutuksen, sanoi vielä saaneensa sen edellisenä päivänä, niin oli hyvin tuoreessa muistissa. Noista videoista ei toki näe kovin helposti mitkä versiot kahvoista niillä on, mutta tuskin manuaalikahvojen rakenne lukon osalta eroaa pop-up kahvoista. Mulla on pop-upit.

e: Jälkimmäinen video on muuten feikkipaskaa. Eihän sillä mitään akkua navoista irti ole :D Ja auto ei huuda kuin syötävä, kun se käynnistyy, jonka se tekisi jos 12 V olis kuollut. Kuten sanottu, älä mutuile.
 
Viimeksi muokattu:
Ei muuten aukea, jos se 12 V akku on täysin kuollut.

e: Mulla auto mennyt siis tiiliskiveksi ainakin 4 kertaa ekalla akulla, toisen akun kanssa ainakin kerran. Kolmannella ei kertaakaan. Se mitä kirjoitin oli maahantuojan huollon kertomaa suoraan huollon ohjeista, myös hinuri avasi tuolla kikalla lukon ekan kerran. Sen jälkeen hoidin itse feat. apuvirtapaketti. Hinaaja sanoi kyllä, että hyny voi mennä niinkin juntturaan, että edes tuo takaluukusta kutittelu ei toimi.
Smickellä, mekalla ja noilla kahdella videolla ovat saaneet Ioniq 5:n ovet auki, vaikka 12 V on ollut tyhjä tai jopa irrotettu. Sinulla ainoana ei ole auennut, joten tähän mennessä on vain 20 % todennäköisyys, ettei aukea. Et siis voi yleistää: "Ei muuten aukea, jos se 12 V akku on täysin kuollut.".

Onko sinulla näyttää kuvaa/videota niistä pop up -kahvoista? Ovatko ne saranoitu kahvan etureunasta, vai nouseeko etu- ja takareuna tasatahtia ovipellistä? Minne avain sinulla tökätään?

Edit. Ok, tulevat itsestään esiin, mutta muuten näyttävät samanlaisilta.
 
Viimeksi muokattu:
Smickellä, mekalla ja noilla kahdella videolla ovat saaneet Ioniq 5:n ovet auki, vaikka 12 V on ollut tyhjä tai jopa irrotettu. Sinulla ainoana ei ole auennut, joten tähän mennessä on vain 20 % todennäköisyys, ettei aukea. Et siis voi yleistää: "Ei muuten aukea, jos se 12 V akku on täysin kuollut.".

Onko sinulla näyttää kuvaa/videota niistä pop up -kahvoista? Ovatko ne saranoitu kahvan etureunasta, vai nouseeko etu- ja takareuna tasatahtia ovipellistä? Minne avain sinulla tökätään?
Ei tämä ole mikään helvetin huutoäänestys. Kertomani ohje on maahantuohan hinaajille antama koulutus. Sen jälkeen feat. paskat 12 V ja koliseva takaluukku olen useasti keskustelut asiasta maahantuojan huollon kanssa, mainitsemani kaveri vaikutti tuntevan nämä pelit kuin omat taskunsa. Ei minulla ole pienintäkään syytä epäillä, että hän kertoisi asiat väärin tai ei osaisi lukea huolto-ohjeita. Ainoat muuttujat tässä asiassa on yksi feikkivideo, toinen jossa selkeästi oli akku kuollut (varashälytin huusi kun sai virrat) ja mitä tässä foorumilla oli yksittäinen kokemus. Tiedä sitten miten kahvojen tyyppi ja eri maiden vaatimukset vaikuttavat. Olen lukuisia kertoja joutunut avaamaan oven avaimella, yleensä kyllä sen takia ettei utility modella saa ovia näppärästi lukkoon/auki muuten kuin kikkailemalla. Ihan perseestä se mekaaninen avain on, mutta ei ole siitä kiinni. Eipä se hinurikaan sitä saanut auki ennen kuin lähti kikka-takaluukulla. Sitä se mutisi, että ilmeisesti tuossa kikassa on jotain haittapuolia komponenteille, niin eivät sitä ensimmäisenä keinona tarjoa.

e: Veikkaisin, että kyse on puhtaasti siitä miten paskana se akku on. Mun eka veti talvella *täysin* tyhjäksi ekan kerran kotipihalla ja sen jälkeen lentoparkissa useamman kerran putkeen, niin tarvinne arvuutella mikä sen kunto oli.

e2:
Tässä joku video missä näkyy osat, jos kiinnostaa selvitellä (katsoin vain, että ainakin lukkorunko oli jossain kuvassa näkyvissä):
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=TNPCDuE84LQ
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 075
Viestejä
4 977 229
Jäsenet
79 948
Uusin jäsen
TwistedNerve

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom