Yleistä keskustelua sähköautoista

Niin, eihän ajokortilla ajeta ja jne..... Dieselin rasaamiseen ei tarvita laissa määriteltyjä patevyyksiä ja on yrittäjän omassa harkinnassa miten pätevyyden haluaa todeta. Varmasti on paljon päteviä korjaajia monellakin firmalla ilman alan koulutusta, niiden lisäksi joita tunnen.
Ei oman sähköauton rassaamiseen ole mitään laissa määriteltyjä pätevyyksiä.

Ammattimaiselta korjausliiketoiminnalta edellytetään kyllä sähköautojen suhteen ylimääräisiä toimia, ei tosin välttämättä varsinaista sähköalan pätevyyttä.

Mitä tulee dieselmekaanikkoihin, niin ilman papereita ei sekään töitä saa. Alan koulutusta ei välttämättä tarvitse, mutta paperi se on se työtodistuskin. Kavereita tietysti voi palkata pelkkien puheidenkin perusteella, mutta harvemmin tuo nyt pätee muuten kuin pienemmissä pajoissa.
 
Eikös tuo kerro sitä karua tosiasiaa, että autoilijat ovat ihan kuutamolla järkevästä latauksesta jos haluavat sujuvasti ja mukavasti matkaa taittaa ?
1. Akku täyteen
2. Tunnin pysähdys on jees ( onko seurausta kohdasta 1 ? )

Olisikohan tuossa se ajatus, että selvittäisiin yhdellä pysähdyksellä, jonka aikana voi sitten pitää esim. ruokailun, jolloin tuota latausta ei tarvitse varsinaisesti odotella. Tuo olisi itsellekin se optimaalisin vaihtoehto, kun tosiaan matkustajien puolesta yksi pysähdys, jonka aikana ruokaillaan ja käydään vessassa, olisi ihan riittävä.

Omilla reissuilla tosiaan tympii nuo ylimääräiset, vaikkakin vain vartin mittaiset, lataustauot, kun sinänsä itsellä eikä muilla matkustajilla olisi mitään tarvetta pitää taukoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja mitä nyt olen Youtubesta katsellut sähköautojen rassausta niin ei siihen varmaan ihan kauheata koulutusta tarvita että ymmärtää että oransseihin piuhoihin saa koskea sitten vasta kun on mekaanisesti varmistettu että akku ei kytkeydy.
 
Eikös tuo kerro sitä karua tosiasiaa, että autoilijat ovat ihan kuutamolla järkevästä latauksesta jos haluavat sujuvasti ja mukavasti matkaa taittaa ?

Miten niin kuutamolla ?

Jos puhutaan isosta akusta ja jostain etelästä leville ja takaisin, niin osa pitää lyhyitä taukoja enemmän, ei kunnon eväs taukoa, niin ehkä heille ei ole tärkeää että akkulatautuu tauolla täyteen.
Osa taasen pitää yhden lounastauon , ehkä vähemmän lyhyitä, jolloin ihan ymmärettävää että olisi kuvi jos akkun saisi samalla täyteen, ei tarvi akun takia ylimääräisiä pysähdyksiä.

On sitten niitäkin sankareita jotka ei paljon taukoile ja nekin on lyhyitä. he varmaan haluaa sen akun täyteen


1. Akku täyteen
2. Tunnin pysähdys on jees ( onko seurausta kohdasta 1 ? )

Ja vastaajat varmaan mietti omia kokemuksia, sen akunkoko, ja kantama vaikuttaa, ja lataus mahdollisuudet matkan päissä

Linkissä oli yksi mielienkiintoinen maininta, suurin osa 85% lataa kotona. Siitä huolimatta varmaan lähtiessä pidemmälle reissulle valmistellaan matkaa. muun tsekkauksen ohessa jos mahdollista niin akku ladattuna täyteen, jopa ne 80% kikkailijat.

Vapaajan matkoilla voi olla tiukat mahdollisuudet ladata perillä (kulutsta ja ajoa voi siellä olla), mistä sitten seuraa se että sieltä ei pääse lähteen akkuladattuna, vaan ensimmäisen pysähdys on puhdasta lataamista varten.
 
Ei oman sähköauton rassaamiseen ole mitään laissa määriteltyjä pätevyyksiä.
Oletko koska tarkistanut asian ? Eli onko tämänpäivän faktaa.

Jos ei siis kikkailla laissa sanan tulkinnalla, vaan ihan sillä saako rane rassata sähköauto ilman että jokin määrräys, vaatimus, säädös sitä rajoittaisi.

Vakuutukset ja vastuut sitten oma lukunsa. Joihin tuppaa kyllä vaikuttaan jos vahinko seuraa laillisesta mokasta, vs laittomasta touhusta.

Edit:
Maalikkona mieltänyt että jotain saa tehdä, mutta ei kaikkea.
 
Oletko koska tarkistanut asian ? Eli onko tämänpäivän faktaa.

Jos ei siis kikkailla laissa sanan tulkinnalla, vaan ihan sillä saako rane rassata sähköauto ilman että jokin määrräys, vaatimus, säädös sitä rajoittaisi.

Vakuutukset ja vastuut sitten oma lukunsa. Joihin tuppaa kyllä vaikuttaan jos vahinko seuraa laillisesta mokasta, vs laittomasta touhusta.

Edit:
Maalikkona mieltänyt että jotain saa tehdä, mutta ei kaikkea.
Miksi sä et saisi omistamallesi autolle tehdä mitä haluat?
 
Oletko koska tarkistanut asian ? Eli onko tämänpäivän faktaa.
Koitin etsiä jotain virallista kieltoa joskus vuosi-kaksi sitten, mutta en silloin löytänyt muuta kuin nuo korjaamoihin liittyvät säädökset, eli ei tuo nyt tämän päivän tieto ole.

Toki kaikki iltapäivälehtien "asiantuntijat" nuo kieltävät, mutta yksityshenkilön mielipide on oikeasti vain sen lausumiseen tarvittavan ilman arvoinen.

E: tosin se omassa kotitallissa auton korjaaminen on kyllä usein kielletty kunnan rakennusmääräyksissä.
 
Linkissä oli yksi mielienkiintoinen maininta, suurin osa 85% lataa kotona. Siitä huolimatta varmaan lähtiessä pidemmälle reissulle valmistellaan matkaa. muun tsekkauksen ohessa jos mahdollista niin akku ladattuna täyteen, jopa ne 80% kikkailijat.
Kotona latauksen 100% ymmärrän pidemmälle lähtiessä, kun se ei ole sellaista odotteluaikaa kuin asemalla.
Eikös se täyteen lataus 80>100% ole hidasta puuhaa noilla latausasemilla oli auto mikä tahansa ? ( en ole koskaan kokeillut ).
 
Omilla reissuilla tosiaan tympii nuo ylimääräiset, vaikkakin vain vartin mittaiset, lataustauot, kun sinänsä itsellä eikä muilla matkustajilla olisi mitään tarvetta pitää taukoa.
Ajallisesti, kuinka usein niitä pakkotaukoja tulee? 1h, 2h välein?

Minulle optimitilanne olisi niin isoakkuinen tai -kantamoinen auto että sillä pääsisi Helsingistä Tampereelle ja takaisin yhdellä latauksella, myös normitalvena. Ehkä jos on -30 astetta niin voisin hyväksyä että yksi lataustauko pitäisi edestakaisen matkan aikana tehdä, sen voin hyväksyä harvoin kohdattavana erikoistapauksena. Ja mielellään niin ettei tarvitse 100% asti ladata ja 1% asti ajaa edestakaista matkaa, vaan riittäisi vaikka joku väli 90% => 15% edestakaiseen matkaan.

Tuo siis optimitilanne. Jo nyt minulla on pieniakkuisempi sähköauto jolla pääsen Tampereelle talvellakin, pitää vain joko keksiä siellä päässä sopiva asiointilatausasema jossa akku voi rauhassa täyttyä työpäivän aikana jolloin minulla ei mene yhtään lisäaikaa latauksiin eikä tarvitse pysähtyä paluumatkalla muuten vaan.

On siinä kohteen vieressä sopivasti kohtuuhintainen AC-latauspaikka parkkihallissa mutta valitettavasti pysäköinti ko. hallissa on suht kallista, kun tarjolla kuitenkin olisi kohteen oma ilmainen parkkipaikka (ilman latausmahdollisuutta), ja en nyt muista onko siinäkin latauksessa jokin korotettu maksu jos pitää autoa latauksessa kovin monta tuntia. Tai sitten alkaa "optimoida" ja ruokatauolla käy ajamassa auton lataushallista pois ilmaiselle paikalle tms. Tai sitten pysähtyä vähän pidemmälle lataustauolle melko pian jo paluumatkalla.

Kaiken tuon miettimisen välttäisi jos olisi tarpeeksi isoakkuinen auto, tai vaihtoehtoisesti ilmaisen parkkiksen yhteydessä olisi jonkinlainen AC-latausmahdollisuus.

Viimeksi kun tuo matka tuli tehtyä, päätin paluumatkalla pysähtyä matkan varrella olevalle Lidlin latausasemalle ja käydä syömässä Hesburgerit siinä samalla, olihan lounaasta jo aikaakin. Lataus vaan ei tuntunut alkavan kun laturi ilmoitti "Odotetaan sähköverkon palautumista". Jaksoin tuijottaa 10 minuuttia tuota kunnes soitin laturissa olevaan Lidlin tukeen.

Tuesta ilmoitettiin että joo joillakin heidän (Lidl) latureissa pystyy lataamaan vain yksi auto kerrallaan, eli olin odottamassa sitä että viereinen sähköauto olisi lopettamassa latailunsa. No voi prkl... Piti sitten ajaa muualle latailemaan ja jäi Hesburgerit syömättä, tilalla S-Marketista (ABC-lataus) ostettu kinkkupatonki ja smoothie.
 
Viimeksi muokattu:
Koitin etsiä jotain virallista kieltoa joskus vuosi-kaksi sitten, mutta en silloin löytänyt muuta kuin nuo korjaamoihin liittyvät säädökset, eli ei tuo nyt tämän päivän tieto ole.

Toki kaikki iltapäivälehtien "asiantuntijat" nuo kieltävät, mutta yksityshenkilön mielipide on oikeasti vain sen lausumiseen tarvittavan ilman arvoinen.
Näissä kevyissä artikkelleissa on se ongelma että ne ei kerro asioita yksiselitteisesti ja perustelluisti.

Näin AI aikaankin googlettelu ei sitten tuo tulosta jos ei ole sitä selkeää artikkellia julkisessa netissä.

Säädöksiä ja määrätyksiä kun lähtee tulkkaan niin vaatisi osaamista ja tahtoa lähestyaä asiaa eri suunnista.

Jos lähestyy siltä suunnalta että kyse isoista DC jännitteistä, kyse isoista virroista, isoista akku energiavarastoista, kyse verkkovirtaan liitettävästä laitteesta. siis enemmän kuin jostain polttiksesta missä lohkolämmitin.

Jos Tukesiltä kysyy, niin siellä sätkyillään jo kirppiksen 10w Led valonheittimestä mihin myyjän laittannut kuminkaapelin töpselillä.


Miksi sä et saisi omistamallesi autolle tehdä mitä haluat?

Lait säädökset kieltää ihan mitä vain tekemisen. Tässä yritetään löytää tukevaa lähdettä mitä sähkikselle saa tehtä.
 
Viimeksi muokattu:
Kotona latauksen 100% ymmärrän pidemmälle lähtiessä, kun se ei ole sellaista odotteluaikaa kuin asemalla.
Eikös se täyteen lataus 80>100% ole hidasta puuhaa noilla latausasemilla oli auto mikä tahansa ? ( en ole koskaan kokeillut ).
Vähän kärjistäen mitä tehokkaampi lataus, niin sitä enemmän vaihtelua lataus tehossa eri hetkillä.

Mutta testien perusteella voi olla isoja mallikohtaisia eroja.
 
Ajallisesti, kuinka usein niitä pakkotaukoja tulee? 1h, 2h välein?

Harvemmin, ehkä 3-4 tunnin välein.

Eikös se täyteen lataus 80>100% ole hidasta puuhaa noilla latausasemilla oli auto mikä tahansa ? ( en ole koskaan kokeillut ).

Riippuu varmasti autosta ja akusta. Oman autoni latautuu yleensä ruokatauon aikana pikalaturilla melkeinpä täyteen ja kun olen lataustehoa seurannut, niin akun ollessa 90 % varauksessa, se otti latausta vastaan vielä yli 90 kW teholla. Ja muistaakseni 96 % kohdalla putosi vasta alle 90 kW:n. Niitä viimeisiä prosentteja en ole jäänyt odottelemaan, enimmillään mennyt 98 %:iin.
 
Mitä noihin ABC-hirmulatureihin tulee, minua kiinnostaa latauksen hinta (2€/kWh?), ja millaisissa tilanteissa tuollaiset hurjat latauslukemat olisi saavutettavissa, vai olisivatko koskaan. Jos on yksin lataamassa koko alueella keskellä yötä täysikuun aikaan?
 
Mitä noihin ABC-hirmulatureihin tulee, minua kiinnostaa latauksen hinta (2€/kWh?), ja millaisissa tilanteissa tuollaiset hurjat latauslukemat olisi saavutettavissa, vai olisivatko koskaan. Jos on yksin lataamassa koko alueella keskellä yötä täysikuun aikaan?
Jos hinta on merkittävästi yli nykyhinnan (esim. 2x tai enemmän) niin lienee turha edes rakentaa moisia. Ainakaan perus kuluttajille ja näiden henkilöautoille. En tiedä mistä tuo 2€/kWh heitto tuli mutta tuollaisella hinnalla maksaisi ajaminen jo luokkaa 3 kertaa polttomoottoria enemmän.

Hinta voisi ihan hyvin olla nykyhinnankin luokkaa. Latausoperaattorin kannaltahan tuossa saa houkuttelevuutta lisättyä, myytyä ”nopeammin” sitä sähköä ja tuottoa tehtyä sitä kautta enemmän, jos vain kysyntää riittää. Tai sitten joku pieni preemio (10-20snt) nykyisen pikalatauksen päälle alkuun.
 
Aika moni auto tosiaan lataa vielä järkeviä lukemia tuonne 90%, jopa ylikin. Vanhemmat autot / tietyt mallit on niin hitaita 80% jälkeen että järkevää suurteholatureikla jättää siihen.
 
Varmaan ajatus on sama kuin kotona sähkötöitä tehdessä, kaikkea ei saa itse tehdä.
Itse en tähän tiedä faktaa, mutta olisi kiva tietää siinä vaiheessa kun akkutakuu loppuu omasta autostani.

No en tiedä osaisinko edes mitään tehdä, mutta veikkaan että aikaa myöden youtubeen tms tulee paljon ohjevideoita yms kun kyseessä todella yleinen auto kuitenkin. Ja aikaa myöden kun autot vanhenevat niin varmasti erinäistä vikaa alkaa esiintyä.

Ja voihan sitä toki tehdä itse mitä haluaa, ei kukaan nyt tule autotalliini tarkistamaan mitä siellä teen, mutta ehkä isoimpana ongelmana näkisin jos joku roplaa auton suurjänniteakkua ja sitten kyseinen auto vaikka hajottaa DC latureita tai syttyy palamaan jossain parkkihallissa niin mikä on sitten vaikka vakuutusyhtiön kanta asiaan jos käy ilmi, että on itse räveltänyt akun kanssa jotain? Ja en tiedä voiko huonollakaan tuurilla tehdä niin väärin et noin kävisi, ehkä enemmänkin käy niin että auto ei enää toimi ollenkaan?
 
Mitä noihin ABC-hirmulatureihin tulee, minua kiinnostaa latauksen hinta (2€/kWh?), ja millaisissa tilanteissa tuollaiset hurjat latauslukemat olisi saavutettavissa, vai olisivatko koskaan. Jos on yksin lataamassa koko alueella keskellä yötä täysikuun aikaan?

Joudutaan varmaan odotteleen valmistumista, mutta kiva arvailla:

ABC on tehokas hinnotteleen, joten oletan hinnoittelun olevan kilpailukykyistä, eli markkinatilanne näyttää millainen se on.

Muistaakseni jossain artikkellssa sanavalinta oli jopa 500MW, mikä tuo mieleen että maksimi. Mutta jos palvelulle on kysyntää niin sitä pitää myös saada, niin oletan että isolla prosentilla tarjolla vajaasta 400 MW maksimiin. Jos maalikkona miettii toteutusta niin yhdelle 500MW laitteistolle järkevää asentaa ainakin kaksi latauspaikkaa. Ja niiden välillä joku priorisointi, ensimmäinen täyden tehon haluava saa sen mitä voi imeä, alemman prioriteetin saa sitten mitä jää yli ja kun eka lopettannut niin täydet.

Isotehoisiin asemiin on nykyään myös integoirtu akkukapasiteettia, S-ryhmä varmaan siinä houkutteleva kumppanni ja noin muutenkin sillä voi liittymä ja sähkötuotanto optimintia tehdä. Jos Fingrid liittymä on vajaa, niin jos alueella joku sähköbussien kokoontumis ajot niin voi suorituskyky hyytyä aamuakohden.

Edelläolevan takia en ylläty jos 500MW latauspaikasta tarjottaisiin valinnaisena myös pienempää tehoa.
 
Itse en tähän tiedä faktaa, mutta olisi kiva tietää siinä vaiheessa kun akkutakuu loppuu omasta autostani.

No en tiedä osaisinko edes mitään tehdä, mutta veikkaan että aikaa myöden youtubeen tms tulee paljon ohjevideoita yms kun kyseessä todella yleinen auto kuitenkin. Ja aikaa myöden kun autot vanhenevat niin varmasti erinäistä vikaa alkaa esiintyä.

Ja voihan sitä toki tehdä itse mitä haluaa, ei kukaan nyt tule autotalliini tarkistamaan mitä siellä teen, mutta ehkä isoimpana ongelmana näkisin jos joku roplaa auton suurjänniteakkua ja sitten kyseinen auto vaikka hajottaa DC latureita tai syttyy palamaan jossain parkkihallissa niin mikä on sitten vaikka vakuutusyhtiön kanta asiaan jos käy ilmi, että on itse räveltänyt akun kanssa jotain? Ja en tiedä voiko huonollakaan tuurilla tehdä niin väärin et noin kävisi, ehkä enemmänkin käy niin että auto ei enää toimi ollenkaan?

Ne vastuuongelmat alkaa viimeistään siitä, kun tee-se-itse-mies antaa sähkölaitteen muille käytettäväksi.

Käytännön tasolla en usko, että esim. akkuun itse moduuleita vaihtamalla saa aikaan mitään järkevää riskiä, jos vaihto-osat ovat alkuperäisiä eikä mene tekemään mitään purkkavirityksiä. Siellä on kuitenkin BMS valvomassa kaiken aikaa ja DC-latureissakin täytyy olla jos jonkinlaista suojamekanismia. Eri asia sitten, jos tulee uudet, erilaiset akkukennot ja vaikka jonkun kiinalaisen pajan ohjelmoima BMS niitä varten. Siinä kohti on vaan luottaminen tällaisen yhdistelmän suunnittelijaan, mutta vastuu jää itselle.

Yleisellä tasolla täytyy todeta, että joku syy-seuraussuhde pitää pystyä osoittamaan, jos vakuutuskorvauksia aletaan leikkaamaan omatoimisilta virityksiltä. Muutenhan esim. varmaan jokaiselta jarruremontin itse tehneeltä evättäisiin korvaukset kolaritilanteessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 093
Viestejä
4 979 844
Jäsenet
79 889
Uusin jäsen
Sininensiili

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom