Yleistä keskustelua sähköautoista

Nyt alkaa pikkuhiljaa varmistumaan seuraavan auton hankinta, Cupra Tavascan yksityisleasingilla. Tulee omien laskelmien mukaan järkevämmäksi kuin työsuhdeauto, ainakin tämän hetken kilometreillä. Kysytään nyt kuitenkin täältä mielipide yhteen asiaan mitä pyörittelen, eli jos otan auton sellaisella paketilla mihin ei kuulu "Tekniset korjaukset tai määräaikaishuollot" , niin onko tuolla käytännössä mitään väliä , koska autolla on kuitenkin 5 v takuu ja huoltoväli on 2v? 48 kk olisi leasingaika, joten periaatteessa 2 kpl määräaikaishuoltoja tuohon tulee, mutta eikö tuo takuu nyt kata nuo "tekniset korjaukset"? vai mitä voisi tulla sellaista mikä kuuluisi leasing sopimukseen, mutta ei takuuseen? eroa näillä on kuitenkin muistaakseni n. 2000€ leasingkauden aikana. Tällä hinnalla varmasti saisin nuo 2 kpl määräaikaishuoltoa tehtyä.
hämmentävää jos edullisempi noin huomioiden sähköautojen veroedun työsuhdeautossa. onko teillä joku viritys että joutuisit maksamaan työsuhdeautossa muutakin kuin verotusarvon?
 
hämmentävää jos edullisempi noin huomioiden sähköautojen veroedun työsuhdeautossa. onko teillä joku viritys että joutuisit maksamaan työsuhdeautossa muutakin kuin verotusarvon?
Jos on paljon työajoa? 50 000 km kun ajaa työajoa vuodessa niin se on jo 29 500€ puhtaana käteen(no tietysti auto kuluu jne.) Itselläni kanssa oma auto kun parissa vuodessa tulee se 100 000km työajoa niin ei mitään järkeä työsuhdeautossa.
 
Vaikken enää meb omista niin mielenkiintoista kuulla miten tämä toimii.
Tuossa video asiasta:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/xnJrGAkqXww?feature=shared


Osalista kuvauksessa.

Edit. Laite siis mahdollistaa akun esilämmityksen vaikka ajon aikana muistaakseni +20°C asti vanhemmissa MEB alustaisissa autoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos on paljon työajoa? 50 000 km kun ajaa työajoa vuodessa niin se on jo 29 500€ puhtaana käteen(no tietysti auto kuluu jne.) Itselläni kanssa oma auto kun parissa vuodessa tulee se 100 000km työajoa niin ei mitään järkeä työsuhdeautossa.
Jos meinaat verottomia km korvauksia, niin siinä on jokin raja paljon niitä voi vuodessa saada verovapaasti.. 30k€ et voi saada "puhtaana", se raja oli muistaakseni jossain 10k€ nurkilla.
 
Tosiaan pyörittelin tuota sillä periaatteella, että tuo Tavascan oli speksattu 80 000/4 v , ja kk hinta 640 €+ vakuutus ~100€ + verot ~20€= 760 € / kk. Vastaava auto käyttöetuna 645€/ kk, autoetu kuuluu kokonaispalkkaan , eli vähennetään käytännössä tuollaisenaan. Km korvauksia tulee vähän kuusta riippuen 100-300€ / kk, niin ei tuo työsuhdeauto mitenkään ylivoimaisen edulliseksi tulisi noilla tiedoilla. Alkaa omasta mielestä nuo yksityisleasingit olemaan aika kilpailukykyisiä.
 
Pidän kyllä aika kalliina maksaa jostain tavascanista 800€/kk.

Otin itse takaisinosto-liisarisekoituksella 1.5v/15tkm ajetun enyaqin ja tuo on about 400€/kk. Tosin vain 15tkm/vuosi, mutta montaa euroa ne lisäkilsat eivät olisi. Ja jäännösarvon maksamalla auton voi lunastaa itselle jos tuntuu että se on parempi diili.

Onhan se joo pre-facelift, mutta melkein puoleen hintaan.

edit: tää nyt tietty riippuu ihan että mitä arvostaa ja mitä tilaisuuksia on. Autoverkkokaupalla oli noita erilaisia "melkein uusi" liisareita, enkä tiedä ovatko ne kilpailukykyisiä tai onko valikoimaa.
 
Viimeksi muokattu:
12V akulla yleensä 1-2 vuoden takuu, vaikka autossa olisikin pidempi. Marmorilla sen vaihto voi olla 500€ ja hyvinkin tuon 4 vuoden aikana voi tulla tiensä päähän. Tiedä sitten kuuluuko sekään ”tekniseen korjaukseen”.
Jotain rajaa mutuiluihin. Ihan perusakkuja näissä on ja ei taatusti maksa marmorillakaan nyt 500€. Muutenkin nuo kannattaa vaihtaa jossain akkuouljussa, jossa varasto kiertää ripeästi. Joskus saanut vaihdon jopa kaupan päälle.
 
Onko nykyään jengi niin kädetöntä, että ei edes 12 v akkua saa itse vaihdettua?
Fyysinen vaihto on helppo, mutta tuleeko teknisiä seuraamuksia on toinen. Sitikassa meni ajonesto päälle ja Honda unohti ”kaiken”. Kunnon paja pistää siihen akun rinnalle vaihdon ajaksi, niin auto ei huomaa mitään. Akkuliikkeessä ja asennuksessa on sekin hyvä puoli, että ei tarvitse epäsopivaa alkaa palauttelemaan, jos tuli tilausvirhe. Loppuviimein hinnastahan tuossa on kyse. Ilmaiseksi/halvalla vaihdon antaa mennä, mutta mitään satkuja vaihdosta ei kyllä kannata maksaa.
 
Onko nykyään jengi niin kädetöntä, että ei edes 12 v akkua saa itse vaihdettua?
Jos on yhtään tullut perehdyttyä 2020-luvun autoihin, niin 12 V akun vaihto ei ole enää ihan yhtä simppeli kuin ennen. Auton päässä on lähes poikkeuksetta jotain jolla akun kuntoa tai varaustasoa valvotaan. Jos näitä ei huomioi, niin pahimmillaan uusi akku on nopeasti entinen.

Ohjeet oikeaoppiseen vaihtoon voivat olla maallikolle vaikeasti saatavilla (pl. esim. Tesla), mutta jos ne löytyy niin harvoinpa se homma mitenkään monimutkaista on, jolloin kommenttisi muuttuu validiksi.
 
Jos on yhtään tullut perehdyttyä 2020-luvun autoihin, niin 12 V akun vaihto ei ole enää ihan yhtä simppeli kuin ennen. Auton päässä on lähes poikkeuksetta jotain jolla akun kuntoa tai varaustasoa valvotaan. Jos näitä ei huomioi, niin pahimmillaan uusi akku on nopeasti entinen.

Ohjeet oikeaoppiseen vaihtoon voivat olla maallikolle vaikeasti saatavilla (pl. esim. Tesla), mutta jos ne löytyy niin harvoinpa se homma mitenkään monimutkaista on, jolloin kommenttisi muuttuu validiksi.
En ole kaikkiin 2020 luvun autoihin perehtynyt mutta omaan 2020 luvun hybridi Camryyn vaihdoin akun ja ei mitään ongelmia. Mutta uskon, että joissain huonosti suunnitelluissa autoissa tuokin asia on voitu paskoa. Anna kun arvaan, Vag?
 
Jotain rajaa mutuiluihin. Ihan perusakkuja näissä on ja ei taatusti maksa marmorillakaan nyt 500€. Muutenkin nuo kannattaa vaihtaa jossain akkuouljussa, jossa varasto kiertää ripeästi. Joskus saanut vaihdon jopa kaupan päälle.
Kaveri vaihdatti marmorilla 550€ kolmos sarjan BMW 12v akun alle kuukausi sitten.

Marmorilla tulee bränikkä akku suoraan Euroopasta, eikä jokin vuoden pölyttynyt pingpong akku mitä nuo akkupuljut myy. Tutulla esim. ei kestänyt akkupuljun akku montaa kuukautta kun joutui vaihtamaan uusiksi.

Saa noihin premium akkuihin itsekin vaihtamalla kulumaan noin 500€ jos ei kelpuuta niitä satkun räkäakkuja.
 
Kaveri vaihdatti marmorilla 550€ kolmos sarjan BMW 12v akun alle kuukausi sitten.

Marmorilla tulee bränikkä akku suoraan Euroopasta, eikä jokin vuoden pölyttynyt pingpong akku mitä nuo akkupuljut myy. Tutulla esim. ei kestänyt akkupuljun akku montaa kuukautta kun joutui vaihtamaan uusiksi.

Saa noihin premium akkuihin itsekin vaihtamalla kulumaan noin 500€ jos ei kelpuuta niitä satkun räkäakkuja.
Onhan tuo ihan hyvä vitsi, että joku ostaisi tuolta jonkun "premium" merkkisen akun 400€:lla Priukseen, eikä sitä huomattavasti halvempaa alkuperäisakkua, joka kestää sen 10-15v. Mutta ei ole tyhmä se joka pyytää...
 
Kaveri vaihdatti marmorilla 550€ kolmos sarjan BMW 12v akun alle kuukausi sitten.

Marmorilla tulee bränikkä akku suoraan Euroopasta, eikä jokin vuoden pölyttynyt pingpong akku mitä nuo akkupuljut myy. Tutulla esim. ei kestänyt akkupuljun akku montaa kuukautta kun joutui vaihtamaan uusiksi.

Saa noihin premium akkuihin itsekin vaihtamalla kulumaan noin 500€ jos ei kelpuuta niitä satkun räkäakkuja.
Nyt puhuttiin tietystä volkkarista. Tuon vakioakun nähneenä saa olla aika bemaristi, jos kuvittelee 500€ olevan vaihdetulle akulle oikea hinta.
 
Muistaakseni oma 2021 Enyaq lataa 13,8v kun on AC töpselin päässä ja käynnissä tai esilämmitys päällä pomppaa heti pakkasella 15,4v . Ja kyseessä AGM 12v akku. Vähän päälle 50ah
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
288 218
Viestejä
4 941 247
Jäsenet
79 459
Uusin jäsen
Mahtimonni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom