Yleistä keskustelua sähköautoista

Koiranluut kulutuskampetta, mutta onneksi vaihdattamisen kulut satasia ja jopa vaihtaa itsekin. Perustekin osalta yllättävän vähän isommin tilanteita ja itsekin kahden vaiheilla vaihtaisiko kakkosbiili-dieselin sähköön. Siinä juuri ensimmäisenä ID.4 ja muut kandit Pole-2, M-3 sekä fat e-tron. Mitä enemmän monesta noista muista lukee niin sitä enemmän jännittelen, joten hajuton ja mauton ID kiinnostelee varsinkin kun itsekin ehti ajelemaan samalla pohjalevyllä 141tkm. Q4 olisi kanssa hinnoiltaan ok, mutta periaatteessa tuntuu väärältä hommaa saman kopan autoa uudelleen :D

Veikkaan, että tämän päälle voinee tulla vääntöä "SOS-featuresta", jos tietyn merkin marmorilla yrittävät laskuttaa softapäivityksestä sekä sitten latausliittimen lukitus olisi varmasti päivitettyä mallia. Toisaalta onneksi noistakaan ei tulisi montaa satasta kuluna vaikka myyjäliike ei virhevastuun kautta tulisi vastaan.
Tuo lukitustaan ei taida olla kuin solenoidi kymppejä, ongelma syntyy siinä ettei ihmiset tee vialle mitään ennenkuin on myöhäistä ja luukkujumissa marmorille ja murtavat (särkevät) luukun jolloin myydään uusi luukku ja maalaus pelkän solenoidin lisäksi. Samoin ovenkahvat umpipaskoja, itsellä selvittelyssä juuri omaan korjaus/ uusikaan ei ollut kuin 70e alkuperäis osana euroopasta vs. Marmorin tonni "vastaantulon" jälkeen.
 
Todellakin.

On ollut mielenkiintoista seurata keskustelua virran repimimisestä autosta kiinalaisilla adaptereilla, kun adapterit taas on laajalti tuomittu vaarallisiksi ja riskialttiiksi lataamisessa (esim. Leafin Chademo --> CCS).

Öö miten niin vaarallista Chademo-CCS lataus

Chademo -> CCS adapterin läpi työnnetään useita kymmeniä KW:ta tehoa, helposti tyyliin 350V @ 200A tjsp. Vaatimukset laadulle ovat korkeat, jotta ei tule kärtsäystä liitinpinnoille.

CCS:llä tasavirran ottaminen ulos autosta ulkoiseen invertteriin esim. 3kW teholla on tyyliin 350V @ ~8A ja sen jälkeen tarvitaan "vain" invertteri joka osaa muuttaa sen AC:ksi. Toki normaalit verkkovirtajännitteen tehoelektroniikan turvallisuusasiat ovat siinä huomioitavana, mutta ainakaan ei tarvitse olla satojen ampperien virtoja tuettuna.
 
Mulla on kiinalainen V2L-piuha, mutta se tuli tuon kiinalaisen auton mukana. Savut pysyneet sisällä, vaikka on parisensataa kWh otettu autosta.
Ihan mielenkiinnosta, onko kyseessä erillinen CCS-invertteri (pitäisi toimia kaikkien sähköautojen kanssa) vai onko autossa sisäinen invertteri ja vehje on pelkkä type2-suko-adapteri?
 
Montako kärtsäystä on tullut vastaan?
Oleellisempi kysymys lienee enemmänkin haluatko ottaa riskin ja maksaa julkisen latauslaitteen uusimisen. Vakuutusyhtiö, auton valmistaja ja latauslaitteen valmistaja kun varmasti pesevät kätensä epävirallisista adaptereista. Siinähän sitä sitten tappelet nönnönnöö-maahantuojan kanssa (tai pahimmassa tapauksessa olet itse maahantuoja), että kuka maksaa. Jos sattuu maahantuoja syylliseksi, niin lafka menee konkkaan yhtä nopeasti kuin adapteri oikosulkuun.
 
Oleellisempi kysymys lienee enemmänkin haluatko ottaa riskin ja maksaa julkisen latauslaitteen uusimisen. Vakuutusyhtiö, auton valmistaja ja latauslaitteen valmistaja kun varmasti pesevät kätensä epävirallisista adaptereista. Siinähän sitä sitten tappelet nönnönnöö-maahantuojan kanssa (tai pahimmassa tapauksessa olet itse maahantuoja), että kuka maksaa. Jos sattuu maahantuoja syylliseksi, niin lafka menee konkkaan yhtä nopeasti kuin adapteri oikosulkuun.
Eipä tässä suomalaiselta maahantuojalta adapterin ostanut ole missään vastuussa.

Muutenkin tämä iänikuinen "valmistettu kiinassa = palaa talo ja puutarha" on jo aika väsynyt juttu.

Tee Tukesille vinkki näistä vaarallisista adaptereista?
 
BMW i4 ihmettelyä. Huomasin että penkinlämmitintä ei saa päälle, eikä pois päältä silloin kun peruutuskamera on aktiivinen. Nappi on siinä aina näkyvissä, mutta siitä ei tapahdu mitään. Okei, tavallaan ymmärrän kun siitä avautuu pop-up josta voi säätää tasoa ja ratin lämmitystä, ettei sitä anneta avata peruutuskamerakuvan päälle. Mutta sitä en ymmärrä miksi sitä ei saa päälle edes äänikomennolla. Ääni toteaa vaan tylysti että toiminto ei ole käytettävissä kun peruutuskamera on päällä. Mitä ihmettä?
 
Viimeksi muokattu:
Peruuttaminen on niin hetkellinen tapahtuma // tarkoitus eliminoida härväys, että keskitytään tekemiseen?
 
Peruuttaminen on niin hetkellinen tapahtuma // tarkoitus eliminoida härväys, että keskitytään tekemiseen?
Hyvä pointti, tuolta kantilta en sitä ajatellutkaan. Piti käydä testaamassa lisää, niin myöskään kabiinin lämpöä ei saa säädettyä äänikomennolla peruutuskameran ollessa auki. Mutta hieman epäloogisesti ne +/- napit näytöllä kuitenkin toimii siinä penkinlämmittimen napin vieressä.
 
Eipä tässä suomalaiselta maahantuojalta adapterin ostanut ole missään vastuussa.

Muutenkin tämä iänikuinen "valmistettu kiinassa = palaa talo ja puutarha" on jo aika väsynyt juttu.

Tee Tukesille vinkki näistä vaarallisista adaptereista?
En minä puhunut Kiinasta yhtään mitään. Se on herttaisen sama missä se on valmistettu, jos menet tuollaista epävirallista purkkaa käyttämään ja se tuhoaa jotain. Sinä olet sen kytkenyt. Sinun vastuu. Siinähän haet sitten konkassa olevalta myjältä korvauksia. Kannatta huomioida miten kauan otti ennen kuin eka adapteri saatiin markkinoille. Sen jo pitäisi soittaa varoituskelloja, että homma ei ole ihan niin triviaali kuin kuvittelet. Nissankin varmaan olisi mieluusti Leafiin alkanut omaa adapteriaan myymään, mutta valitsi toisin. Eikö yhtään herätä pohdintaa miksi näin.
 
En minä puhunut Kiinasta yhtään mitään. Se on herttaisen sama missä se on valmistettu, jos menet tuollaista epävirallista purkkaa käyttämään ja se tuhoaa jotain. Sinä olet sen kytkenyt. Sinun vastuu. Siinähän haet sitten konkassa olevalta myjältä korvauksia. Kannatta huomioida miten kauan otti ennen kuin eka adapteri saatiin markkinoille. Sen jo pitäisi soittaa varoituskelloja, että homma ei ole ihan niin triviaali kuin kuvittelet. Nissankin varmaan olisi mieluusti Leafiin alkanut omaa adapteriaan myymään, mutta valitsi toisin. Eikö yhtään herätä pohdintaa miksi näin.
Nissan ei tee leafiin ccs-chademo adapteria siksi koska ne myy mieluummin uuden auton kuin adapterin. Ihan puhdasta bisnestä.
 
Kannatta huomioida miten kauan otti ennen kuin eka adapteri saatiin markkinoille. Sen jo pitäisi soittaa varoituskelloja, että homma ei ole ihan niin triviaali kuin kuvittelet. Nissankin varmaan olisi mieluusti Leafiin alkanut omaa adapteriaan myymään, mutta valitsi toisin. Eikö yhtään herätä pohdintaa miksi näin.
Herättää samat pohdinnat kuin miksi esim. Leaf 2018 ylipäätään tuotiin Chademolla markkinoille. Kyse on kustannuksista ja kolmannen osapuolen adapterien tapauksessa riiittävästä asiakaskunnasta sekä Chademon tilanteesta eri markkinoilla.

Adapteri ei tosiaan ole triviaali tehdä, mutta ei se epätriviaalisuus liity mihinkään hemmetin liitinpintoihin kuten täällä esitetään:
Vaatimukset laadulle ovat korkeat, jotta ei tule kärtsäystä liitinpinnoille.

Ne liittimet on helposti triviaalein osa koko adapteria. Niitä on massavalmistettuna saatavilla eikä tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Halpoja ne ei ole ja varmaan kalleimmat yksittäiset osat adaptereissa.

No, jokainen tekee omat päätöksensä. Näitä adaptereita on muutamalta eri valmistajalta myyty ympäri maailmaa tuhansia ja taas tuhansia. Lataustapahtumien täytyy olla kymmenissä tuhansissa. Kärtsäyksiä en ole nähnyt raportoitavan. Tässä kohtaa sanoisin, että tämä vaaralliseksi tuomitseminen on puhdasta essonbaaria. Ei perustu mihinkään konkreettiseen evidenssiin adapterin rakenteesta tai todettuihin vaaratilanteisiin. On se adapterien valmistajillekin iso intressi ettei kärähtämisiä tapahdu. Aika äkkiä se myynti loppuu, kun sana leviää palaneesta adapterista.
 
Alkaa ilmat kylmetä niin kysymys akun ja auton lämmityksestä: lämpiääkö nuo automaattisesti kun (Pollen) sovelluksesta napsauttaa ilmastoinnin päälle? Ja vaikuttaakohan latauksessa olo asiaan?
 
Ei sun tarvitse asiasta huolehtia. Jos autosi on ulkona kylmässä niin voit laittaa esilämmityksen tai ilmanvaihdon päälle kun alat pukemaan ja tekemään lähtöä ellet ajasta sitä tiettyyn hetkeen.

Lataaminen lämmittää akkua, mutta näillä seikoilla ei arjessa ole varsinaisesti käytännön merkistystä ellet ole lähtemässä pidemmälle ja lähdet 100% latauksesta ajastettuna & lämpimänä liikkeelle talveen ja matkasi sisältää tien päällä pikalatauksen tai useampia.
 
Nissan ei tee leafiin ccs-chademo adapteria siksi koska ne myy mieluummin uuden auton kuin adapterin. Ihan puhdasta bisnestä.
Miksi Nissan sitten myy sen uuden Leafin CCS:llä vasta v. 2026 toimitukseen? Siinähän uusien CHAdeMO-Leafien hintaa pudoteltiin huolella, eikä myynti varmastikaan ollut 2018-2025 sitä mitä se olisi ollut CCS:llä? Eikö tuossa välissä (~2019-2026) olisi ehtinyt hyvin tehdä adapterikauppaa, jos se olisi teknisesti helppoa toteuttaa turvallisena järkevään hintaan? Vai olisiko 2018-Leafin ostaneen pitänyt ennen 2026-Leafia siirtyä huomattavasti kalliimpaan Ariyaan?

Kuka uskoo Nissanin ajatelleen: "Joo, voitais me helposti tehdä ja myydä adapterit noille 2018-leafisteille, mut ei oikein viitsi. Kyl ne jaksaa kiltisti etsiä CHAdeMO-letkuja ja odotella 2026-Leafia, eikä vaihda kilpailijalle. Tuskin leafistit tajuavat pahoittaa mieltään edes siitä, että autojensa jälleenmyyntiarvo sulaa pikavauhtia, kun me poljetaan uusien hintaa, eikä anneta valmistajan hyväksymiä adaptereita.".

Vähän vaikuttaa siltä, että adapterin toteuttaminen turvallisesti ja kaikki CCS-standardit täyttäen ei oikein onnistu. Liekö niissä vaatimus siitä, että latauspisteen ja auton pitäisi suoraan keskustella keskenään, jolloin adapteri välihuutelijana protokollia muuntelemassa ei täyttäisi tuota vaatimusta? Jos näin on, niin Nissanin pitäisi junailla standardiinkin salliva poikkeus heidän osalta.
 
Alkaa ilmat kylmetä niin kysymys akun ja auton lämmityksestä: lämpiääkö nuo automaattisesti kun (Pollen) sovelluksesta napsauttaa ilmastoinnin päälle? Ja vaikuttaakohan latauksessa olo asiaan?
Polestar 2 esilämmittää akun ajastuksella kun johto on kiinni, mutta vain kabiinin painamalla apista lämmitys päälle. Eli pidemmälle reissulle kannattaa aina ajastaa.


"Akun lämmitys aktivoituu automaattisesti, jos esilämmitysajastin on aktivoitu ja latausjohto on kytketty."
 
Herättää samat pohdinnat kuin miksi esim. Leaf 2018 ylipäätään tuotiin Chademolla markkinoille. Kyse on kustannuksista ja kolmannen osapuolen adapterien tapauksessa riiittävästä asiakaskunnasta sekä Chademon tilanteesta eri markkinoilla.

Adapteri ei tosiaan ole triviaali tehdä, mutta ei se epätriviaalisuus liity mihinkään hemmetin liitinpintoihin kuten täällä esitetään:


Ne liittimet on helposti triviaalein osa koko adapteria. Niitä on massavalmistettuna saatavilla eikä tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Halpoja ne ei ole ja varmaan kalleimmat yksittäiset osat adaptereissa.

No, jokainen tekee omat päätöksensä. Näitä adaptereita on muutamalta eri valmistajalta myyty ympäri maailmaa tuhansia ja taas tuhansia. Lataustapahtumien täytyy olla kymmenissä tuhansissa. Kärtsäyksiä en ole nähnyt raportoitavan. Tässä kohtaa sanoisin, että tämä vaaralliseksi tuomitseminen on puhdasta essonbaaria. Ei perustu mihinkään konkreettiseen evidenssiin adapterin rakenteesta tai todettuihin vaaratilanteisiin. On se adapterien valmistajillekin iso intressi ettei kärähtämisiä tapahdu. Aika äkkiä se myynti loppuu, kun sana leviää palaneesta adapterista.
Et nyt tunnu ymmärtävän koko pointtia kun höpötät vaan Kiinasta ja vaarallisuudesta. Suurella todennäköisyydellä suurin osa noista laitteista toimii ihan kuten on tarkoitettu. Kyse on siitä, että haluatko oikeasti kokeilla mitä tapahtuu, kun se tyhjä arpa ja tilastotappio sattuu sun kohdalle. 3. osapuolen toteutus ja epävirallinen adapteri feat. pieni valmistaja&maahantuoja on sellainen kombo, että artisti maksaa hyvin nopeasti. Sinä sen palikan olet kytkenyt ja sinun auto eli lasku tulee ensin sinulle. Sen jälkeen voit yrittää saada alemmista portaista rahoja takaisin, mutta kuten sanottu, konkursseja sattuu. Minun näkökulmasta adapterista saatava hyöty, hinta ja riskit eivät ollenkaan kohtaa. Ollaan ylipäätään ihan väärällä kalustolla liikenteessä, jos Chademo-autolla joutuu pikalataamaan niin paljon, että adapterista olisi merkittävää hyötyä.
 
Tätä sivua katselin:
https://nordicplug.fi/blogs/sahkoau...e6wxpmiAnvKWj4i4ZwLytHwYLrmpGObzTr1YKb4Krlk_N

Sekä hynyt että volkkari merkattu V2L:ään, mutta toki jos se ei ole mikään standardi, niin sitten ei tietty toimi. Savun hälvettyä tarkastetaan kytkennät :D
Linkissä oli myynnissä Kia Hyndai sovitinta, ja VAG konsernin malleja oli mainittu ylisessä talukossa, eli ilmeisesti tukea on, mutta mistä se sovitin.
Tuotesivulla Nordiplugilla oli lisäksi MG autoille.

Linkissäsi mainostetaan myös "latausasema, joka jo tukee v2x- lataustekniikkaa" go-e-charger-core V2X laturia, n 850€, Tuotesivulla muuttuu valmiudeksi

UKK osiossa "tarkemmin"

Laite on valmisteltu ISO15118-standardia varten, mikä tarkoittaa, että se pystyy käsittelemään kaksisuuntaista energiavirtaa. Jotta tätä teknologiaa voidaan hyödyntää täysimääräisesti, on kuitenkin tärkeää, että koko ekosysteemi on valmis käsittelemään ISO15118-protokollan vaatimuksia.



Tämä koskee sekä ajoneuvojen valmistajia, verkonhaltijoita että energianhallintalaitteiden ja -palvelujen toimittajia. Yhä useammat ajoneuvomallit tukevat nyt ISO15118-protokollaa. Yhä useammin myös mittarikaapeissa/sähkökeskuksissa olevat laitteet ovat yhteensopivia näiden standardien kanssa. Toistaiseksi vain muutamat verkkoyhtiöt ovat julkaisseet yksityiskohtaisia tietoja verkko-omistajille suunnatuista asetuksista. Seuraamme tätä kehitystä tiiviisti ja toivomme, että näiden ominaisuuksien käyttö on mahdollista Suomessa parin vuoden sisällä.

Onko käsitystä tuosta sandartista, mitä se minimissään tarkoittaa/vaatii. Ja käytetäänkö tuossa auton taajuusmuuttimia, tuossa purkissa tuskin kovin isoja kykyjä DC - AC olisi. Ja artikkellin kuvituskuvan mukaan AC-AC
 
Et nyt tunnu ymmärtävän koko pointtia kun höpötät vaan Kiinasta ja vaarallisuudesta.
Ylläolevassa viestissäni en Kiinaa ole maininnut.

Vaarallisuusväitteet suoraan essonbaarista tuotiin keskusteluun ihan muiden toimesta. Näillä väitteillä on jopa heikompi todellisuuspohja kuin esim. sähköautoja vastustavien väitteet akkuautojen tulipaloriskeistä ja pelottelut siitä, että sähköauto muuttuu takuuajan jälkeen arvottomaksi. Ihan turha paasata täällä asiasta, josta ei ole mitään näyttöä olemassa.
Ollaan ylipäätään ihan väärällä kalustolla liikenteessä, jos Chademo-autolla joutuu pikalataamaan niin paljon, että adapterista olisi merkittävää hyötyä.
Sehän on vain sinun kapeakatseinen mielipiteesi. Ilmeisesti ihmiset täällä ja maailmalla ovat vaan typeryksiä, koska ovat hankkineet sellaisen?
 
Tuolla logiikalla kaikki tuontiteslat ja vanhat S:t olisivat laittomia virityksiä kun niissä on adapterit käytössä.

ChaDemo adapteri olisi ekana ostoslistalla jos vanhempaa Leaffia tulisi hankittua, koska sehän joissakin malleissa parantaa latauskykyä kun löytyy pikalatureita jotka jopa antavat maksimitehoa mitä auto saa ottaa vastaan (sellaista ChaDemo -laturia kun ei täältä löydy).

Mutta mitä V2L ominaisuuteen tulee, niin sitä varten selvittäisin aika tarkkaan valmistajan tuen ja hyväksytyt köyttötapaukset/laitteet ennen käyttöä. Siellä puolella autosta todennäköisesti näkee että siitä on otettu energiaa ulos ja tämä voi olla aika tärkeä pitää oikeanlaisena esim. akuston takuukysymysten takia.
 
Et nyt tunnu ymmärtävän koko pointtia kun höpötät vaan Kiinasta ja vaarallisuudesta. Suurella todennäköisyydellä suurin osa noista laitteista toimii ihan kuten on tarkoitettu. Kyse on siitä, että haluatko oikeasti kokeilla mitä tapahtuu, kun se tyhjä arpa ja tilastotappio sattuu sun kohdalle. 3. osapuolen toteutus ja epävirallinen adapteri feat. pieni valmistaja&maahantuoja on sellainen kombo, että artisti maksaa hyvin nopeasti. Sinä sen palikan olet kytkenyt ja sinun auto eli lasku tulee ensin sinulle. Sen jälkeen voit yrittää saada alemmista portaista rahoja takaisin, mutta kuten sanottu, konkursseja sattuu. Minun näkökulmasta adapterista saatava hyöty, hinta ja riskit eivät ollenkaan kohtaa. Ollaan ylipäätään ihan väärällä kalustolla liikenteessä, jos Chademo-autolla joutuu pikalataamaan niin paljon, että adapterista olisi merkittävää hyötyä.

Näiden Chademo autojen osalta se latausovitin nousee jatkuvasti tärkeämmäksi. Riski on, mutta jos nyt EU tuontia ja suomalainen kunnollinen jälleenmyyjä, niin jos se ensimmäinen vahinko käy, niin homman etenemisessa ja lopputuloksessa on jonossa muitakin vaihtoehtoja kuin se että artisti maksaa, mökki vasaran alle. Jos tuota vaarallnen niin se vedetään markkinoilta pois, eikä odoteta että jatkavat tuhoa. Vakuutusyhtiö riitelee keskenään

Jos se on joku maahantuoja y-tunnus joka puhtaasti vastuita välttämään, ei vakuutuksia, ei kassaa, ei varallisuutta, niin se tyhjä arpa, sitten etsitään seuraavaa.

Jos kovasti säikkyy, niin se sähkis, sen pysäköinti, sen lataaminen, jne. ovat kyllä kovin riskipitoista. Ehkä se laturikentällä adapterilla lataaminen ei ole se pahin riski mitä käyttäjät ottaa.

Joka tapauksessa hyvä että nostatte esille tuon sovittemen riskejä, ja toivottavasti sitä hankkivat miettivät mistä hankkivat ja miten käyttävät, jos joka tapaukssa päättävät hankkia
 
Polestar 2 esilämmittää akun ajastuksella kun johto on kiinni, mutta vain kabiinin painamalla apista lämmitys päälle. Eli pidemmälle reissulle kannattaa aina ajastaa.


"Akun lämmitys aktivoituu automaattisesti, jos esilämmitysajastin on aktivoitu ja latausjohto on kytketty."
Siis tarkoittaako tuo siis sitä, että jos johto ei ole kytketty niin akun esilämmitys ei mene päälle? Eli talvella on pakko pitää koko ajan latauksessa jos meinaa akkua lämmitellä?
 
Ylläolevassa viestissäni en Kiinaa ole maininnut.

Vaarallisuusväitteet suoraan essonbaarista tuotiin keskusteluun ihan muiden toimesta. Näillä väitteillä on jopa heikompi todellisuuspohja kuin esim. sähköautoja vastustavien väitteet akkuautojen tulipaloriskeistä ja pelottelut siitä, että sähköauto muuttuu takuuajan jälkeen arvottomaksi. Ihan turha paasata täällä asiasta, josta ei ole mitään näyttöä olemassa.

Sehän on vain sinun kapeakatseinen mielipiteesi. Ilmeisesti ihmiset täällä ja maailmalla ovat vaan typeryksiä, koska ovat hankkineet sellaisen?
Mun viesti on se, että kun sinulla on kiire jeesustella näitä Esson baari juttuja, niin et huomaa ajatella mikä se todellinen (ei-tekninen) riski on. Riski vs. hyöty tässä asiassa on sen verran epäsuhdassa, että kalliin adapterin hinnan kera ei mitään järkeä ottaa ko. riskiä.

Minusta on hieman hölmöä hankkia käyttötarkoitukseen huonosti soveltuva auto. Leaf on erinomainen nurkissa pyörivälle kotilataajalle, mutta pikalatausnopeudet ovat syvältä. Oli adapteria tai ei. Ts. pakon edessä sillä kyllä pärjää, mutta jatkuvaan pikalatauskäyttöön wtf osastoa. Kyllä minäkin Miilä ajelin pari vuotta 1-tietä edestakaisin, mutta ei siinä mitään tolkkua varsinaisesti ollut ajankäytön suhteen.

Näiden Chademo autojen osalta se latausovitin nousee jatkuvasti tärkeämmäksi. Riski on, mutta jos nyt EU tuontia ja suomalainen kunnollinen jälleenmyyjä, niin jos se ensimmäinen vahinko käy, niin homman etenemisessa ja lopputuloksessa on jonossa muitakin vaihtoehtoja kuin se että artisti maksaa, mökki vasaran alle. Jos tuota vaarallnen niin se vedetään markkinoilta pois, eikä odoteta että jatkavat tuhoa. Vakuutusyhtiö riitelee keskenään

Jos se on joku maahantuoja y-tunnus joka puhtaasti vastuita välttämään, ei vakuutuksia, ei kassaa, ei varallisuutta, niin se tyhjä arpa, sitten etsitään seuraavaa.
Ei vakuutusyhtiö koske pitkällä tikullakaan koko tapaukseen, kun selviää pelle pelottoman käyttäneen 3. osapuolen adapteria, mille ei ole ko. automerkin siunausta. Vrt. esim. Teslan oma adapteri. Huonolla tuurilla kun vahinko sattuu siinä latauspisteessä, jonka ehdot on päivitetty kieltämään adapterien käytön, niin syyllinen ja maksaja löytyy tasan meikkipeilistä katsomalla. Ei se latauspisteen omistaja tai muun tuhoutuneen omaisuuden omistaja käy adapterifirman kimppuun vaan sinun. Siinähän sitten selvittelet ja kerjäät rahoja myyjäportaalta. Myyntiehdoissa (en tarkistanut) todennäköisesti lukee, että vastuu rajattu tuotteesta maksettuun hintaan ja artisti vastaa käytöstä. Noin minä ainakin tekisin. Muutama poltettu sähköauto ja latauspiste menevät helposti siihen luokkaan, että pieni myyjä kyykkää ja pääset juttelemaan konkurssipesän kanssa. Kaikki voi mennä toki hyvinkin, mutta miksi helvetissä ottaa riski?
 
Tässä itseä on kuuskymppisen Leafin ja adapterin tapauksessa arvelluttanut se että autosta on takuuta jäljellä + lisätakuu ja koska adapteri lataa tehokkaammin niin tästä varmasti jää jäljet johonkin tietoihin. Voihan olla että jonkun kyrvähtäessä takuu saadaan evättyä. Myyjä sanoi että mistä sen tietää millä on ladattu mutta en olisi varma.
Meillä kyllä rouva on rajoittanut lataus nopeutta ja sakoille paukkui Tampereen Cittarissa 😁
 
Ei vakuutusyhtiö koske pitkällä tikullakaan koko tapaukseen, kun selviää pelle pelottoman käyttäneen 3. osapuolen adapteria, mille ei ole ko. automerkin siunausta. Vrt. esim. Teslan oma adapteri.

Henkilö käyttää laillista, EU määräykset täyttävää sovitinta standarti liittimissä. Joka markkinoitu ja myyty siihen käyttöön missä henkilö sitä käyttää.

Huonolla tuurilla kun vahinko sattuu siinä latauspisteessä, jonka ehdot on päivitetty kieltämään adapterien käytön, niin syyllinen ja maksaja löytyy tasan meikkipeilistä katsomalla.

Tässä kai nyt toinen tapaus, jos selkeästi ja näkyvästi kielletään perustellusti jonkin vaarallisen tuotteen käyttö, joka oikeasti vaarallista, niin siinä käyttäjän asema on heikompi, vaarallisuudesta tuskin tarvii vääntää, jos vaara toteutu.


Ei se latauspisteen omistaja tai muun tuhoutuneen omaisuuden omistaja käy adapterifirman kimppuun vaan sinun.

Jos auton lataamisessa asiakas ottaa riskin, vastuun 99% , asiakkaan lompakosta haetaan rahat. jos jotain tapahtuu, niin olishan se keskituloiselle aika riskipitoista hommaa. jos ehdot päivitetty. Uskaltaisiko kotonakaan ladata.

Nykyttelisin enemmän jos ongelmaa lähestytään sillä että sovitin on laiton, määräysten vastainen, Tukesin toimesta ne vedetty markkinoilta/kentältä pois. Loppuihin tukes vetänyt sinettitarrat käyttö kielletty, aina löytyy se joka käyttää siltikin, päivittää vielä huijaus softan että asema suostuu lataamaan se välissä. Kuva TikTokkiin video ...
 
Siis tarkoittaako tuo siis sitä, että jos johto ei ole kytketty niin akun esilämmitys ei mene päälle? Eli talvella on pakko pitää koko ajan latauksessa jos meinaa akkua lämmitellä?
Siltä se vaikuttaa. Ilman piuhaa auto sitten lähtisi lämmittämään akkua kun auto liilkuu ja tästä tulee Polestar 2 merkittävän kova kaupunkikulutus lyhyillä matkoilla pakkasessa.

Reddit - The heart of the internet

"Rumor was that battery preheating wouldn’t be done when preconditioning was started directly from car/app or battery below 90%. I’ve been trying to find a definitive answer, but I can’t find it so I’m not sure if this is (still) the case. "


" Yes, the only way to attempt to pre-condition the battery is to set the climate timer (in car or on the app) a minimum of 30 minutes prior to your timer setting (i.e., if you want to the battery and cabin to be heated by 7:00 a.m., program it before 6:30 a.m.) and have the car plugged into an AC source during this pre-conditioning. "
 
Henkilö käyttää laillista, EU määräykset täyttävää sovitinta standarti liittimissä. Joka markkinoitu ja myyty siihen käyttöön missä henkilö sitä käyttää.
Ei tämä mitenkään poista henkilön vastuuta, jos jotain menee pieleen. Antaa toki paremmat edellytykset periä myyjältä korvauksia, mutta silti olet siinä riidan keskellä heikoimpana osapuolena asiassa. Joku vapaudu vankilasta kortti olisi etukäteen kysyä auton valmistajalta niiden mielipidettä ko. adapterin käyttämiseen ja toivoa, että vastauksen antaa joku joka ei konsultoi lakipuolelta neuvoa. Tällöin olisi edes jotain kättä pidempää oman vakuutusyhtiön ekaa "ei" varten. Ja samalla varmistaa, että lataa paikoissa joissa ei kielletä adaptereja. Aika vaivanloiseksi ja ylivarovaiseksi toki menee siihen nähden, että käyttää pelkkiä Chademoja lataukseen.
 
Ei tämä mitenkään poista henkilön vastuuta, jos jotain menee pieleen. Antaa toki paremmat edellytykset periä myyjältä korvauksia, mutta silti olet siinä riidan keskellä heikoimpana osapuolena asiassa. Joku vapaudu vankilasta kortti olisi etukäteen kysyä auton valmistajalta niiden mielipidettä ko. adapterin käyttämiseen ja toivoa, että vastauksen antaa joku joka ei konsultoi lakipuolelta neuvoa. Tällöin olisi edes jotain kättä pidempää oman vakuutusyhtiön ekaa "ei" varten. Ja samalla varmistaa, että lataa paikoissa joissa ei kielletä adaptereja. Aika vaivanloiseksi ja ylivarovaiseksi toki menee siihen nähden, että käyttää pelkkiä Chademoja lataukseen.

Nyt ilmeisesti mielessä joku esimerkki mitä yhdistät tähän pohdintaan.

Itsellä ei nyt soita , jotain muistikuva vanhosita uutista,jotain historiallisia vääntöjä jotka enemmänkin vie toiseen suuntaa, ja laturi jutut myyjän niskaan. sen tahon jonka tuotteessa virhe.


Ajatus että asiakas latausasemalla vastasi ensisijaisesti omalla lompakolla jos jotain sattuu ei nyt ihan heti saa nyökytteleen.
 
Nyt ilmeisesti mielessä joku esimerkki mitä yhdistät tähän pohdintaan.

Itsellä ei nyt soita , jotain muistikuva vanhosita uutista,jotain historiallisia vääntöjä jotka enemmänkin vie toiseen suuntaa, ja laturi jutut myyjän niskaan. sen tahon jonka tuotteessa virhe.


Ajatus että asiakas latausasemalla vastasi ensisijaisesti omalla lompakolla jos jotain sattuu ei nyt ihan heti saa nyökytteleen.
Tämä on kyllä ihan perusasiaa sopimuksista. Sopimus on latauspalvelun tarjoajan ja asiakkaan välillä. Vastaavasti asiakkaalla ja adapterin myyjällä on sopimus. Ei ole oikopolkua poistaa asiakasta välistä, jos adapteri paskoo latauspalvelun tarjoajan välineet.
 
Herättää samat pohdinnat kuin miksi esim. Leaf 2018 ylipäätään tuotiin Chademolla markkinoille. Kyse on kustannuksista ja kolmannen osapuolen adapterien tapauksessa riiittävästä asiakaskunnasta sekä Chademon tilanteesta eri markkinoilla.

Adapteri ei tosiaan ole triviaali tehdä, mutta ei se epätriviaalisuus liity mihinkään hemmetin liitinpintoihin kuten täällä esitetään:


Ne liittimet on helposti triviaalein osa koko adapteria. Niitä on massavalmistettuna saatavilla eikä tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Halpoja ne ei ole ja varmaan kalleimmat yksittäiset osat adaptereissa.

No, jokainen tekee omat päätöksensä. Näitä adaptereita on muutamalta eri valmistajalta myyty ympäri maailmaa tuhansia ja taas tuhansia. Lataustapahtumien täytyy olla kymmenissä tuhansissa. Kärtsäyksiä en ole nähnyt raportoitavan. Tässä kohtaa sanoisin, että tämä vaaralliseksi tuomitseminen on puhdasta essonbaaria. Ei perustu mihinkään konkreettiseen evidenssiin adapterin rakenteesta tai todettuihin vaaratilanteisiin. On se adapterien valmistajillekin iso intressi ettei kärähtämisiä tapahdu. Aika äkkiä se myynti loppuu, kun sana leviää palaneesta adapterista.
En minä niitä vaaralliseksi ole väittänytkään. Vaan todennut että 200A virroille toimivat liittimet eivät ole ilmaisia, saati ihan triviaaleja valmistaa niin, että ne säilyvät luotettavina satojen käyttökertojen ja hiekassa, lumituiskussa jne. pyörimisten jälkeenkin.

Ja kyllä - kun ihmiset käyttävät noita adaptereitaan ja ne pyörivät siellä autojen takakonttien pohjilla ja niitä äherretään pakastuneilla sormilla lumituiskussa paikoilleen, niin ne tippuilevat hankeen ja hiekkaa menee liittimiin jne.

CCS2 ja chademo ovat kyllä ihan tuhteja liittimiä, eivätkä ne ihan helposti hajoa, jos valmistaja on yrittänyt toteuttaa adapterin kunnolla.
Linkissä oli myynnissä Kia Hyndai sovitinta, ja VAG konsernin malleja oli mainittu ylisessä talukossa, eli ilmeisesti tukea on, mutta mistä se sovitin.
Tuotesivulla Nordiplugilla oli lisäksi MG autoille.

Linkissäsi mainostetaan myös "latausasema, joka jo tukee v2x- lataustekniikkaa" go-e-charger-core V2X laturia, n 850€, Tuotesivulla muuttuu valmiudeksi

UKK osiossa "tarkemmin"



Onko käsitystä tuosta sandartista, mitä se minimissään tarkoittaa/vaatii. Ja käytetäänkö tuossa auton taajuusmuuttimia, tuossa purkissa tuskin kovin isoja kykyjä DC - AC olisi. Ja artikkellin kuvituskuvan mukaan AC-AC
Tuo on ainakin minusta ihan huuhaata koko teksti. Ensinnäkin ISO15118-standardi on laaja standardi joka on pääosin muistaakseni tiedonsiirtostandardi. Se mahdollistaa että auto ja laturi + sähköverkko jne. voivat keskustella keskenään. Se ei lähtökohtaisesti mahdollista 2-suuntausta latausta eikä esim. tuollainen go-e-charger-core type2 asema tule ikinä toimimaan V2L / V2G / V2H käytössä suurimman osan autojen kanssa. Tai minä en ainakaan usko, että autoihin integroidut tehokkaat invertterit koskaan yleistyisivät merkittävästi -> tuollaiset asemat eivät tule toimimaan kuin hyvin harvojen autojen kanssa joihin on ruksittu joku parin tonnin lisävaruste.


edit: Ja siis standardi on puhtaasti tiedonsiirtostandardi - ei energiansiirtostandardi.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on kyllä ihan perusasiaa sopimuksista. Sopimus on latauspalvelun tarjoajan ja asiakkaan välillä. Vastaavasti asiakkaalla ja adapterin myyjällä on sopimus. Ei ole oikopolkua poistaa asiakasta välistä, jos adapteri paskoo latauspalvelun tarjoajan välineet.

Soppari teksti sysää vastuuta ympäripyöreästi asiakkaalle, meinaatko nyt että asiakas on vastuussa siitä jos auto jonka pitäisi toimia, ei toimikkaan laturilla ja latausasema tuhoutuu, niin ensimmäinen maksaja on asiakas. Sen jälkeen sitten katselleen löytyykö muita.

Onko jollain ketjulla/asemalla on erikseen näkyvästi kielletty nimeomaan ccs - chademo sovitin, tai kielletty selkeästi jossain pitkässä tekstissä.


Korostan että itse suhtaudun varaukselta kaikenlaisiin sovittimiin mitä valmistajat ei tue, suhtaudun myös kriittisesti valmistajien politiikkaan missä ne "vaatii" käyttämään valmistajan virallisia komponenteja.

Suomessa on paljon chademo liittimellä autoja, ja niiden latauspisteiden määrä ei lisäännyt, vaan päinvastoin, joten CCS sovitin ei ole pelkkaa ranettajien kikkailua, vaan ihan tarpeellinen väline.
 
Viimeksi muokattu:
Soppari teksti sysää vastuuta ympäripyöreästi asiakkaalle, meinaatko nyt että asiakas on vastuussa siitä jos auto jonka pitäisi toimia, ei toimikkaan laturilla ja latausasema tuhoutuu, niin ensimmäinen maksaja on asiakas. Sen jälkeen sitten katselleen löytyykö muita.
Asiakkaan siihen väliin pistämä adapteri pettää, niin kenen muunkaan syy se ensisijaisesti on? Vastuu kulkee järjestyksessä toimijalta toiselle ja onnellisesssa tilanteessa siellä päässä on joku muu kuin asiakas. Jos adapterin myyjä haistattaa paskat asiakkaan korvausvaatimukselle, niin asiakas on hyvin ikävässä välikädessä, kun ei pääse vastuuta työntämään eteenpäin muuten kuin viemällä asian oikeuteen, jossa taasen voi käytä ihan miten tahansa. Nämä ovat ihan sopimusten perusasioita, ei pitäisi yllättää ketään.

Adapterikieltosta muistan nähneeni merkinnän, mutta käyttöehdot tuntuvat olevan hyvin kätketty palveluntarjoajilta. K-ryhmällä sentään jotain, jossa sanoivat irtisanovansa kaiken vastuun, jos siellä välissä on jotain asiakkaan palikkaa.
 
Ei tämä mitenkään poista henkilön vastuuta, jos jotain menee pieleen. Antaa toki paremmat edellytykset periä myyjältä korvauksia, mutta silti olet siinä riidan keskellä heikoimpana osapuolena asiassa. Joku vapaudu vankilasta kortti olisi etukäteen kysyä auton valmistajalta niiden mielipidettä ko. adapterin käyttämiseen ja toivoa, että vastauksen antaa joku joka ei konsultoi lakipuolelta neuvoa. Tällöin olisi edes jotain kättä pidempää oman vakuutusyhtiön ekaa "ei" varten. Ja samalla varmistaa, että lataa paikoissa joissa ei kielletä adaptereja. Aika vaivanloiseksi ja ylivarovaiseksi toki menee siihen nähden, että käyttää pelkkiä Chademoja lataukseen.
Itse mietin, että jos latausasemalla tapahtunut vahinko ei menisi liikennevakuutuksen piikkiin, niin sitten ainakin itse lähtisin hakemaan maksajaa kotivakuutuksen vastuuvakuutuksesta.
 
Itse mietin, että jos latausasemalla tapahtunut vahinko ei menisi liikennevakuutuksen piikkiin, niin sitten ainakin itse lähtisin hakemaan maksajaa kotivakuutuksen vastuuvakuutuksesta.
Varmaan voisi saada rahat ainakin adapterin myyjän kanssa riitelyyn. Mutta sinällään se peruskysymys edelleen tässä on, miksi ottaa riski? Siinä vaiheessa, kun Chamedot alkaa olla täysin kadonneet, niin vaihtaa autoa.
 
Varmaan voisi saada rahat ainakin adapterin myyjän kanssa riitelyyn. Mutta sinällään se peruskysymys edelleen tässä on, miksi ottaa riski? Siinä vaiheessa, kun Chamedot alkaa olla täysin kadonneet, niin vaihtaa autoa.
Lähinnä pohdin, että latausasemilla voi ylipäätään sattua ja tapahtua, kun johdot, liittimet ja itse autot ym. ovat milloin missäkin kunnossa, eli riitamahdollisuus koskee periaatteessa jokaista lataajaa, ei pelkästään adapterilataajia. Kyllähän sitä on hyvä varmistua, ettei joudu itse kymmenien tuhansien maksajaksi, jos vahinko sattuu syystä tai toisesta.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
287 800
Viestejä
4 936 098
Jäsenet
79 414
Uusin jäsen
Nikolas104

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom