Yleistä keskustelua sähköautoista

kuva_2025-09-16_101853848.png
Kuva Wiki

Peilit liianpieniä, eli kun alkoivat kasvaan sellaisiksi että niistä jotain näkikin, niin pian alkoi se pienentäminen, Osassa toki ulkonäkö, mutta tuossa mersussa eri kokoiset ei kyllä tarkoita parempaa ulkänäköä.

Jos peiliä säätäessä pitää tehdä valintoja, näätkö sivulle, vai taakse, näetkö peruuttaa, parkkiruutuun, vai näetkö maantiellä kauaksi, pieni kuollut kulma, vai takanäkyvyys.

Missä autossa peilit sitten ovat oikeasti pienentyneet? Varmasti on jotain erityisesti pieniä autoja joissa on pienet peilit, mutta niinhän niitä on ollut aina. Katumaasturibuumin myötä peilit ovat pikemminkin kasvaneet.

Tenavatähdessä toki oli hyvät peilit, mutta ei ne erityisen isot olleet, siinä vaan istuttiin aika paljon lähempänä peiliä. Lisäksi pelkästään kuvan perusteella moni mieltää koko auton paljon isommaksi, tuohan oli siis A-sarjan kokoinen auto.
 
Uuden ID4:n hankinta käyttöetuautona on tässä mielessä kun työnantaja tarjoaa etua täyssähkön valintaan. Nyt tuossa kampanjamallissa myös sähköinen vetokoukku mukana, niin aikalailla kaikki tarvittavat varusteet olisi siinä. Nyt mietinnässä että ottaisiko takavetona vaiko nelivetona. Kuukaudessa rahamääräinen ero olisi muutama kymppi. Onko kokemuksia miten takavetoinen kulkee käytännössä talvella? Ei kiinnostaisi sitoutua useaksi vuodeksi jos etenemisessä on ongelmaa. Omat ajot on 90 % pk-seudun kehäteitä ja lähiöitä eikä ikinä ole tullut ongelmia etuvetoisten kanssa.
 
Uuden ID4:n hankinta käyttöetuautona on tässä mielessä kun työnantaja tarjoaa etua täyssähkön valintaan. Nyt tuossa kampanjamallissa myös sähköinen vetokoukku mukana, niin aikalailla kaikki tarvittavat varusteet olisi siinä. Nyt mietinnässä että ottaisiko takavetona vaiko nelivetona. Kuukaudessa rahamääräinen ero olisi muutama kymppi. Onko kokemuksia miten takavetoinen kulkee käytännössä talvella? Ei kiinnostaisi sitoutua useaksi vuodeksi jos etenemisessä on ongelmaa. Omat ajot on 90 % pk-seudun kehäteitä ja lähiöitä eikä ikinä ole tullut ongelmia etuvetoisten kanssa.
Ota neliveto suosiolla jos kerran noin pienellä panostuksella se on mahdollista.
 
Uuden ID4:n hankinta käyttöetuautona on tässä mielessä kun työnantaja tarjoaa etua täyssähkön valintaan. Nyt tuossa kampanjamallissa myös sähköinen vetokoukku mukana, niin aikalailla kaikki tarvittavat varusteet olisi siinä. Nyt mietinnässä että ottaisiko takavetona vaiko nelivetona. Kuukaudessa rahamääräinen ero olisi muutama kymppi. Onko kokemuksia miten takavetoinen kulkee käytännössä talvella? Ei kiinnostaisi sitoutua useaksi vuodeksi jos etenemisessä on ongelmaa. Omat ajot on 90 % pk-seudun kehäteitä ja lähiöitä eikä ikinä ole tullut ongelmia etuvetoisten kanssa.
Vanhempi malli ID4:stä ainakin oli takavetona kitkarenkain paikoitellen jopa vaarallinen peli. Sopivasti kun lähtee regeni päälle maantiellä / motarilla niin autossa iso riski, että pyörähtää ympäri. Vanhemmalla softalla kun regeniä ei saa kokonaan pois millään asetuksella ja liukkaalla kun sopivasti jarruttaa jarrulla niin ensiksi kytkee regenin päälle takarenkailla ja vasta sitten ottaa oikeat jarrut edessäkin kiinni. Uusiin malleihin on taidettu lisätä sentään se optio, että luistoneston saa kytkettyä pois päältä. Vanhassa mallissa tuokaan ei onnistunut ja jengi jäi jumiin tasaisella asfaltilla, kun alusta oli vaan sopivan liukas lumella.
 
Uuden ID4:n hankinta käyttöetuautona on tässä mielessä kun työnantaja tarjoaa etua täyssähkön valintaan. Nyt tuossa kampanjamallissa myös sähköinen vetokoukku mukana, niin aikalailla kaikki tarvittavat varusteet olisi siinä. Nyt mietinnässä että ottaisiko takavetona vaiko nelivetona. Kuukaudessa rahamääräinen ero olisi muutama kymppi. Onko kokemuksia miten takavetoinen kulkee käytännössä talvella? Ei kiinnostaisi sitoutua useaksi vuodeksi jos etenemisessä on ongelmaa. Omat ajot on 90 % pk-seudun kehäteitä ja lähiöitä eikä ikinä ole tullut ongelmia etuvetoisten kanssa.
Jos ei ole ollut niitä vaiketa kiipeämisiä, pahoista tienvarsiparkeista kaivautumisia jne. Kerroit että etuvedolla mennyt hyvin, niin en usko vaikeuksia. Mutta jos nykyisen auton automatiikka, luistonesto ym toimineen niin huomaamatta, niin ne vaiket hetken jää vähän pimentoon.

Muuten olisi PK seudulle neliveto suositus no vähän riippuu missä ryömii, mutta onko se sitten hintansa arvoinen, sanoit että muutamakymppi kuussa enemmän, työsuhdeauto, niin ei tarvi riskejä miettiä, energiakulut, onko niissä eroa.

Jos muutama kymppi kuussa käteen ero, niin onhan se muutaman satasen vuodessa, eli voisi se takavetoinen riittää.
 
Vanhempi malli ID4:stä ainakin oli takavetona kitkarenkain paikoitellen jopa vaarallinen peli. Sopivasti kun lähtee regeni päälle maantiellä / motarilla niin autossa iso riski, että pyörähtää ympäri. Vanhemmalla softalla kun regeniä ei saa kokonaan pois millään asetuksella ja liukkaalla kun sopivasti jarruttaa jarrulla niin ensiksi kytkee regenin päälle takarenkailla ja vasta sitten ottaa oikeat jarrut edessäkin kiinni. Uusiin malleihin on taidettu lisätä sentään se optio, että luistoneston saa kytkettyä pois päältä. Vanhassa mallissa tuokaan ei onnistunut ja jengi jäi jumiin tasaisella asfaltilla, kun alusta oli vaan sopivan liukas lumella.
What.
En ole kyllä moista huomannut, ja kai kuskilla nyt joku vastuu autoa ajaessa liukkaalla sentään muutenkin on?
Tunnetko ketään joka olisi oikeasti pyörähtänyt ID4:llä tästä syystä?

Joillain autoilla se tuntuma tiehen on sellainen että "lähtee käsistä ihan just nyt", mutta kun sillä ajat määrätietoisesti niin ei se todellisuudessa mihinkään ole karkaamassa.

Voi toki sitten olla etten ole tällaisella softaversiolla sattunut ajamaan, kun en ole huomiota asiaan kiinnittänyt.
 
Vanhempi malli ID4:stä ainakin oli takavetona kitkarenkain paikoitellen jopa vaarallinen peli. Sopivasti kun lähtee regeni päälle maantiellä / motarilla niin autossa iso riski, että pyörähtää ympäri. Vanhemmalla softalla kun regeniä ei saa kokonaan pois millään asetuksella ja liukkaalla kun sopivasti jarruttaa jarrulla niin ensiksi kytkee regenin päälle takarenkailla ja vasta sitten ottaa oikeat jarrut edessäkin kiinni. Uusiin malleihin on taidettu lisätä sentään se optio, että luistoneston saa kytkettyä pois päältä. Vanhassa mallissa tuokaan ei onnistunut ja jengi jäi jumiin tasaisella asfaltilla, kun alusta oli vaan sopivan liukas lumella.
Joo no eihän tuo noin vakava voi olla, muutenhan noita keissejä olisi useita. Löytyykö edes muutamaa raporttia noista?
 
Ite useata id4 takaveto talvisin ajanut enkä ole kyll ikinä saanut mitään vastaavaa aikaseksi O sitte motarille nostanut kaasua tai painanut kevyesti jarrua tai mitä hyvään, kelin ollessa todella liukas. Samoin meb alustan pienemmällä versiolla ajanut takavedolla 2.5v 46tkm, enkä ole huomannut yhtäkään tilannetta että tuo regen tekis millään tie pinnalla talvella mitään mikä säikäyttöisi tai puhumattakaan että pyöräyttäisi auton.
 
ID.5 kolme vuotta pääkaupunkiseudulla kitkoilla. Ei ole jääty mihinkään kiinni. ID.3 oli jumissa parkkipaikalla kun oli satanut niin paljon lunta viikonloppuna, että jäi pohjasta jumittamaan. En usko että 4 veto olisi auttanut. Lapioimalla päästiin tästä.
Regen on peläyttänyt pari kertaa. Lähinnä 100 alue ja sitten nappaa haamuna 50 rajoituksen ja regen pakkaa täysillä päälle, niin herätyttänyt kun perä irtoaa, mutta äkkiä se on sen napannut kiinni.
 
Tunnetko ketään joka olisi oikeasti pyörähtänyt ID4:llä tästä syystä?
Tiedän kyllä, itseni. Ei pyörähtänyt, mutta oli todella lähellä ja tämän seurauksena auto ajautui viereiselle kaistalle, jossa onneksi ei ollut ketään muuta. Tapahtui toissa talven pahimmilla liukkailla ja sivuttaistuulella. D:llä ajelin kun tunnistin liukkaan tien ja varovasti aloin jarruttelemaan niin heti tunsi kuinka perä lähtee alta regenin takia ja sitten ajautui viereiselle kaistalle. Toki on monen asian summa, hyvin mahdollinen tilanne, kun softa toimii tyhmästi eikä salli regenin poiskytkentää kokonaan kuten esim. Ioniq5:ssä onnistuu. Kitkarenkaat toki osaltaan tuossa vielä syyllinen, kun tie oli käytännössä peilijäässä paikoitellen. Tästä syystä nytkin takavetoon valitsin nastat, vaikka joutuukin rallattelemaan suuremman ajan kuivilla teillä.

Edit. lausetta tarkennettu, ettei aiheuta väärinkäsityksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo no eihän tuo noin vakava voi olla, muutenhan noita keissejä olisi useita. Löytyykö edes muutamaa raporttia noista?
Onhan noita tapauksia somessa parin talven takaa useampiakin, kun autot lähteneet suoralla tiellä alta. Myös korealaisissa ollut näitä, kun ei olla osattu käyttää oikeita asetuksia autossa pahimmilla liukkailla.
 
Jos leviää uusista käytettyihin, niin alkaako se kannattaleen Suomessa käytettyjen hintoja, tuonti hyytyy, mutta suunnan käännöstä tuskin tulee.
Tuskin leviää - suomessa käytetyt pitävät älyttömän hyvin hintansa. Siinä missä Keski-Euroopassa 3-4v vanha auto on lähes kilsoista riippumatta puolet uuden hinnasta, Suomessa tiputus on vähäisempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 136
Viestejä
4 927 166
Jäsenet
79 307
Uusin jäsen
villiviineri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom