Yleistä keskustelua sähköautoista

Noi uudemmat MEB alustan autot ovat tuon osalta aika eri luokassa. Siellä on softapäivitystä tehty huolella ja tuosta aiempien versioiden ongelmasta on käytännössä päästy aika pitkälle eroon. Tuota samaahan oli noissa ekoiwsa Buzz pakuissa myös (varsinkin cargo versiossa kun se tuli ensin). Nykyään ei ole enää noin aggressiivinen tuon tehonleikkauksen kanssa.

Omassa plugarissa (Kia) on vähän samaa (etuvetoinen). Mutta siitä onneksi luistoneston saa pois päältä, joten vaikka sähköllä helposti lähtee sutimaan kun tehon säätö on liukkaalla haastavaa niin auto kuitenkaan ei rajoita tehoa vaan sen voi kuski sitten hoitaa sillä voimapedaalilla.
 
Omien märällä nurmikolla sutien (Ford Mach E takaveto) kokemuksien perusteella osasyynä on jos on vähänkään vino paikka on alusta/kallistuksenvakaajat niin jäykkä, että pitko katoaa sen takia,
samoin se sähkömoottorin vääntö on omiaan aloittamaan luiston ja sen jälkeen peli menetetty (liikkeellelähtökika vs. liukukitka). vielä ei talvikokemuksia tästä, vanha auto (Lexus gs 2007) meni ihmeen hyvin liukkaalla paskoillakin renkailla, samoin muunninlaatikolla oli erittäin helppo päästä kärryn kanssa liikkeelle liukkaassa mäessä.
 
No johan on. Muistan kyllä muinoin kun kaveri jäi takavedolla "kiinni" rivarin pihalla kaivon kanteen. Se oli pienessä kuopassa ja jään liukastama, niin siinä se rengas vaan suti tyhjää. Jotenkin sitä odottaisi että ei kai nyt enää sentään. Ja volkkarista ja sukulaisista olen ajatellut että kun niissä on rumpujarrut takana, niin se jotenkin vaikuttaisi asiaan, että varsinkin peruuttamalla ei luistonesto toimi kunnolla pelkällä takavedolla. Ei selity sitten vissin silläkään.

No mutta, itse totesin jo plugarissa että nämä on painavia autoja ja neliveto on tärkeämpi kuin kevyemmässä autossa, jolla ei niin helposti jää kiinni. Omassa i4:ssa nelivedosta piti maksaa ihan kunnon preemio, mutta maksan sen ihan mielelläni talvikäyttöä ajatellen.
Ainakin minun maailmassa talvirengas pitää sitä paremmin mitä painavampi auto.
Ei toki auta silloin jos jää "vatsasta" kiinni, mutta tässä taidettiinkin enemmän puhua niistä polanteista etc.
 
Ainakin minun maailmassa talvirengas pitää sitä paremmin mitä painavampi auto.
Ei toki auta silloin jos jää "vatsasta" kiinni, mutta tässä taidettiinkin enemmän puhua niistä polanteista etc.
Sitä tässä itsekkin ihmetellyt ensimmäinen auto kitkoilla ja pito kyllä ihan riittävä, näin 70tkm ajokilometrin kokemuksella. Jopa tylsä takaveto, kun ei anna juuri yhtään perän lähteä irti vaikka yrittää. Lueskelin silloin jo hankkiessa näitä kokemuksia, auto tuli minulle 2-vuotiaana ja softa päivityksiä tullut muutama lisää. On kuitenkin koettu kaikki lumitalvesta peilijäähän. Painosta taisi sekin kertoa vein auton huoltoon kerran ja sijaisautoksi vuokra id3 nastalla joka suttasi heti samoissa valoissa tyhjää mistä isoveli lähti kitkalla hetkeä aiemmin ongelmitta.
 
Oli vissiin Polestarin taustajärjestelmissä häikkää tänä aamuna. Sovellus ei saanut luettua auton varaustilannetta ja lopulta sovelluskin ilmoitti ongelmista. Tapahtuukohan tuota useinkin? Itsellä nyt ollut 2kk auto ja ensimmäinen kerta.
 
Ihme vajaa-vetovehkeitä on olemassa, jos tasaisellekin jää kiinni. Y tesla hangessa/jäällä ylämäkeen paikoiltaan paras neliveto mitä itsellä koskaan on ollut nykyajan "neliveto" autoista. Subaru manuaalilla ja mekaanisella nelivedolla taisi silti olla paras koskaan etenemään.
Henkilöautoista kun puhutaan -- maasturit sitten erikseen.
Teslakin luovuttaa, kun paikalleen jää riittävästi suttaamaan ja on moneen kertaan eri rengasta yritetty pyöritellä. Subarun mekaniikka ei välittänyt.. toimi vaan. (noh, painoakin ehkä puolet).
 
Viimeksi muokattu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/N_U6lGtmeEE


MG-4 uusiutuu. Ulkonäkö... Njaa, itselle toimi paremmin vanha kiilamainen muotoilu. Takavedosta siirrytty etuvetoon.

Mutta... Hinta. Sen näkee sitte mitä se Euroopassa on, mutta Kiinassa se on puolitettu. Entinen 18k auto maksaa nyt, uutena, ~9k.

Eli ID3 kilpailija alle kympillä lähtöhinnaltaan. Ei oo helppoa luvassa länsivalmistajilla.
e: Erilaiset autot Kiina // länsimarkkina
 
Viimeksi muokattu:
Ihme vajaa-vetovehkeitä on olemassa, jos tasaisellekin jää kiinni. Y tesla hangessa/jäällä ylämäkeen paikoiltaan paras neliveto mitä itsellä koskaan on ollut nykyajan "neliveto" autoista. Subaru manuaalilla ja mekaanisella nelivedolla taisi silti olla paras koskaan etenemään.
Henkilöautoista kun puhutaan -- maasturit sitten erikseen.
Teslakin luovuttaa, kun paikalleen jää riittävästi suttaamaan ja on moneen kertaan eri rengasta yritetty pyöritellä. Subarun mekaniikka ei välittänyt.. toimi vaan. (noh, painoakin ehkä puolet).
Täältä kanssa ääni Teslan nelivedolle. Paras, mitä henkilöautoissa on vastaan tullut. Joku Land Cruiser tai muu lähes traktoriin verrattava maastoauto alennusvaihteella ja lukoilla on tietenkin edelleen maastossa paras. Teslan neliveto on kuitenkin toteutettu niin hyvin, ettei ole vielä kertaakaan puhtaassa peilijäässäkään jäänyt kitkarenkailla sutimaan liikennevaloihin vaikka poljinta painaisi hieman enemmänkin. Slip starttia ei ole kertaakaan vielä tarvinnut edes kokeilla. Ehkä jos olisi pohjaa myöden lumihangessa?
 
Kun jengi puhuu uudemmista MEB:eistä, niin onko se niinkuin 5.x vai onko 3.8 jo uudempaa?

Vanhimmatkin pitäisi saada päivitettyä tuohon 3.8:iin, uudemmista vissiin osa jumissa 4.x ja suurin osa 5.x:ssä.
 
Kun jengi puhuu uudemmista MEB:eistä, niin onko se niinkuin 5.x vai onko 3.8 jo uudempaa?

Vanhimmatkin pitäisi saada päivitettyä tuohon 3.8:iin, uudemmista vissiin osa jumissa 4.x ja suurin osa 5.x:ssä.

Itse miellän uudeksi MEBiksi ne mihin tuli isompi tekkipäivitys (latauskäyrien parannus varsinkin aloitus semityhjällä akulla plus akun esilämmitys) ottamatta kantaa softaversioihin. ID.4/5 taisi olla ensimmäinen joka tuotantoviikosta 44/2023 lähtien on näitä ”uusia” ja Enyaqissa olikohan pari kuukautta tuosta tuli 85-mallit. ID.7 ollut sitten aina uudempaa ja Q4 sekä Buzz taisi olla viimeisiä, jotka päivittyi.
 
Heitetään nyt tänne kun koskee useita sähkäreitä. Vanha sähköovikeskustelu taas tapetilla.
Tuo Teslan hätäavaus on kyllä sellainen suunnitelun kukkanen, että jonkin palkinnon sietäisi sille antaa. Kiinassa näköjään "piilotetut" ovenkahvatkin suurennuslasin alla.

 
Itse miellän uudeksi MEBiksi ne mihin tuli isompi tekkipäivitys (latauskäyrien parannus varsinkin aloitus semityhjällä akulla plus akun esilämmitys) ottamatta kantaa softaversioihin. ID.4/5 taisi olla ensimmäinen joka tuotantoviikosta 44/2023 lähtien on näitä ”uusia” ja Enyaqissa olikohan pari kuukautta tuosta tuli 85-mallit. ID.7 ollut sitten aina uudempaa ja Q4 sekä Buzz taisi olla viimeisiä, jotka päivittyi.
Eikös ne kaikki vanhemmat ole vähän samaa tavaraa 2024 asti, jionka jälkeen tuli muutos ajovalitsijaan, isompi infotainment taustavalaistuilla kytkimillä?
 
Uudempien mebbien puolesta (vs. vanhemmat) puhuu myös tuo kaksisuuntainen lataus. Vanhemmistakin saa sopivalla laturilla virtaa ulospäin epävirallisesti (Harri Salon testailut) mutta uudemmissa tuolle löytyy softasta tuki ja myös valmistajan asettamat raamit minkä verran tuota saa käyttää (ja softasta näkee mitä tapahtuu eli mihin suuntaan sähkö virtaa).

Toki suurimmalle osalle se on käytännössä hyödytön vielä toistaiseksi, että ei sitä minään valtavana etuna voi pitää (kun verrataan vaikka tuohon vetopitoon).
 
Uudempien mebbien puolesta (vs. vanhemmat) puhuu myös tuo kaksisuuntainen lataus. Vanhemmistakin saa sopivalla laturilla virtaa ulospäin epävirallisesti (Harri Salon testailut) mutta uudemmissa tuolle löytyy softasta tuki ja myös valmistajan asettamat raamit minkä verran tuota saa käyttää (ja softasta näkee mitä tapahtuu eli mihin suuntaan sähkö virtaa).

Toki suurimmalle osalle se on käytännössä hyödytön vielä toistaiseksi, että ei sitä minään valtavana etuna voi pitää.
Volkkarilla Ilmeisesti tämä 3.7 päivitys
ID.-ohjelmistopäivitys 3.7:ssä kaksisuuntainen lataus (V2G/V2H) aktivoidaan kaikille ID.-ajoneuvoille, joiden akku on vähintään 77 kWh ja joiden ohjelmistoversio on 3.4 tai aiempi.

Kaksisuuntaisessa latauksessa voi yhteensopivan laitteiston avulla siirtää auton akusta virtaa takaisin kodin sähköverkkoon. Kaksisuuntaista latausta tukevien kodin energianhallintajärjestelmien myynti on tällä hetkellä pilottivaiheessa valikoiduilla markkinoilla, mutta ei Suomessa.

Tuossa artikkellissa ei tarkemmin kerrottu toiminnasta, raameista.
 
Uudempien mebbien puolesta (vs. vanhemmat) puhuu myös tuo kaksisuuntainen lataus. Vanhemmistakin saa sopivalla laturilla virtaa ulospäin epävirallisesti (Harri Salon testailut) mutta uudemmissa tuolle löytyy softasta tuki ja myös valmistajan asettamat raamit minkä verran tuota saa käyttää (ja softasta näkee mitä tapahtuu eli mihin suuntaan sähkö virtaa).

Toki suurimmalle osalle se on käytännössä hyödytön vielä toistaiseksi, että ei sitä minään valtavana etuna voi pitää (kun verrataan vaikka tuohon vetopitoon).
Siis ihan alkupään 2021 vuosimallin 3.8 softalla auto eikä edelleenkään ole mitään moitteita vetopitoon ja sisältää tuon V2G:n. Auto tuli minulle jollain 2.X. softalla 2023 loppukesällä. Tosin vaati jossain välissä n. 5ke latausaseman joka hieman syö intoa ja toinen miksi purkaisin auton akkuun lisää kuluttavia sykselejä paljon ajavana. Mebeissä suurin heikkous kilpailijoihin on ollut ihan surkea vetomassa 1000kg jarrulista, siihenkin nyt hiukan parannusta uusiin 1800kg GTX-malleihin, mutta on hintakin kohtuu suolainen.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa id3 liisarissa näkyy tuo ”näin paljon olet siirtänyt sähköä autosta ulos” -näkymä, jos oikein muistan niin siinä oli joku 10000kWh raja. Olettaisin että leasingilla tuo olisi otollisin käyttää, mutta on näin kerrostaloasujana vähän yhdentekevä feature.
 
Omassa id3 liisarissa näkyy tuo ”näin paljon olet siirtänyt sähköä autosta ulos” -näkymä, jos oikein muistan niin siinä oli joku 10000kWh raja. Olettaisin että leasingilla tuo olisi otollisin käyttää, mutta on näin kerrostaloasujana vähän yhdentekevä feature.
Joku V2L, eli AC virranotto autosta on sellainen mitä osa voisi hyödyntää, ei tarvi soppareita, kalliita laitteita, tai jos autossa ei ole vakiona AC ulostuloja, niin se sovitin pitää hommata. (jos tuki)

Yksivaihe lähdöstä saa kyllä sitten viettää piitkiä kesämökki kausia että taitaa auto muuten pehmetä ennenkuin sata sykliä tulee täyteen.

10 000kWh jaettuna nimellisellä 70kWh olisi alle 150 sykliä. saa aika ahkerasti vekslata kotiasemalla edes takaisin että kymmennen sykliä vuodessa. No kai voidaan kehittää esimerkki, joku omavoimainen talous missä minimoidaan generaattori käyttö.
 
Tuosta oli Harri Salon buzzissa joku omituinen hybridiversio, eli tuki ja toiminnallisuus oli mutta softa ei kuitenkaan osannut näyttää sähkön siirtoa ulospäin. Mutta voihan olla että sitäkin on päivitetty jo tuon jälkeen.

Mitä vetopitoon tulee, niin tuossa on varmasti sekä softaeroja että ihan autokohtaisiakin eroja. Salohan harmitteli myös noita hipaisunäppäimiä aluksi aivan mahdottomiksi käyttää järkevästi mutta niihinkin softa paransi hurjasti toiminnallisuutta ja rupesivat toimimaan niin etteivät enää häirinneet ollenkaan.

Tuosta V2L toteutuksesta sitten voi olla montaa mieltä onko se hyvä vai huono vai kenties jotain siltä väliltä. Korealaisesta saa adapterilla virtaa ulos esim. retkeily käytössä, mutta en muista että MEBissä ainakaan ennen oli mitään adaptereita eli vaativat fiksun laturin ja toimivat ennemmin juuri jossain kiinteistö käytössä. En ole tosin tutustunut viimeisimpiin onko tuo muuttunut. Salolla taisi olla retkeily käytössä erillinen akku tuota varten, eikä niinkään käytetty auton akkua ja ulosottoa siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa id3 liisarissa näkyy tuo ”näin paljon olet siirtänyt sähköä autosta ulos” -näkymä, jos oikein muistan niin siinä oli joku 10000kWh raja. Olettaisin että leasingilla tuo olisi otollisin käyttää, mutta on näin kerrostaloasujana vähän yhdentekevä feature.
4000 kWh väittäisin ainakin uudessa olevan. 4:sta olen varma, mutta nollien määrää en painanut mieleen, kun tarkoitus ei ole juuri hyödyntää. Hieman alakanttiin se oli, vaikka tuokin on parin vuoden käyttösähköt kerrostaloasujalle.
 
4000 kWh väittäisin ainakin uudessa olevan. 4:sta olen varma, mutta nollien määrää en painanut mieleen, kun tarkoitus ei ole juuri hyödyntää. Hieman alakanttiin se oli, vaikka tuokin on parin vuoden käyttösähköt kerrostaloasujalle.
Täytyykin tsekata ensi kerralla kun lähden autoilemaan, varmaan 2v sitten törmäsin tohon jossain näkymässä kun olin vastaanottanut auton.
 
4000 kWh väittäisin ainakin uudessa olevan. 4:sta olen varma, mutta nollien määrää en painanut mieleen, kun tarkoitus ei ole juuri hyödyntää. Hieman alakanttiin se oli, vaikka tuokin on parin vuoden käyttösähköt kerrostaloasujalle.
4000/77 nettokapasiteetilla reilu 50, joku vuorafirma voisi haluta noin pienen
40 000/77 , se olisi jo yli 500, eli autokäytössä lähinnä rajaton(*. mutta jos joku vetänyt autolla kilometrit täyteen, niin voisi jättää tallinnurkalle aurinpanelien kotiakuksi.

(*
Kymmenniä syklejä vuodessa, niin pikku tehoilla tulee kiire kotitalouskäytössä, no joku kohde missä uusituva esim aurinko ladataan autoon, ja yöllä rintsikkaa lämmitetään. No myydänhän noita muuallakkin


Kävin vilkaisemassa, 4000 h ja/tai 10000 kWh. Noista h tulee vastaan aika helposti, paljon mitään kahvinkeittelyä harrasteta.
Onko noissa tunneissa se V2L, eli AC lähdön käyttö, no tilapäisen kanssa tuskin ongelmia, mutta jos mökkisähköt ,kuukausi kesässä, niin se söisi jo tunteja.
 
Uudempien mebbien puolesta (vs. vanhemmat) puhuu myös tuo kaksisuuntainen lataus. Vanhemmistakin saa sopivalla laturilla virtaa ulospäin epävirallisesti (Harri Salon testailut) mutta uudemmissa tuolle löytyy softasta tuki ja myös valmistajan asettamat raamit minkä verran tuota saa käyttää (ja softasta näkee mitä tapahtuu eli mihin suuntaan sähkö virtaa).

Toki suurimmalle osalle se on käytännössä hyödytön vielä toistaiseksi, että ei sitä minään valtavana etuna voi pitää (kun verrataan vaikka tuohon vetopitoon).
Softatuki on jo jossain 3.4 versiossa ja siitä ylöspäin.
 
166 päivää siis, missaanko jotain vai mihin tuota aiotte käyttää kun auton elinkaaren aikana meinaatte ottaa sähköä 166 päivää?
Eipä tuo nykyisellä vauhkolla pörssisähköhinnoittelulla ihmeitä vaadi siirtää kulutusta halvoille tunneille. Toki riippuu miten auto seisoo pihalla, etätyöläiselle ihan mahdollista.
 
166 päivää siis, missaanko jotain vai mihin tuota aiotte käyttää kun auton elinkaaren aikana meinaatte ottaa sähköä 166 päivää?
Teoreettisesti: Kesämökillä ei ole sähköä, vain aurinkokenno. Mukava paikka joten muutat etätöihin sinne 3kk vuodessa, kun kerran voi ja autosta otetaan sähkö kun ei paista.
 
Teoreettisesti: Kesämökillä ei ole sähköä, vain aurinkokenno. Mukava paikka joten muutat etätöihin sinne 3kk vuodessa, kun kerran voi ja autosta otetaan sähkö kun ei paista.
Toinen missä näkisin hyväksi on remppaaminen ja retkeily. Jos harrastaa enemmän, niin aika äkkiä sitä tulee auton käyttöikään nähden tunnit vastaan. Kaipa tuon toisaalta saisi huollossa omalla vastuulla nollattuakin.
 
166 päivää siis, missaanko jotain vai mihin tuota aiotte käyttää kun auton elinkaaren aikana meinaatte ottaa sähköä 166 päivää?
Tiedä sitten moniko Suomessa käyttää, jossain avolava, buzz jutussa joku äijäfirma voisi sähköistää vähän virtaa vaativia työmaita jotka aiemmin generaattoreilla tai tilapäisliittymillä sähköistettu.

Mutta tavis osastolla aiemmin ynnäsin kesämökki käyttöä, kuukausi vuodessa, plus viikonloput niin viidessä vuodessa alkaa raja lähestyä, jos siellä joku mokkula peruskuormana 24/7. Se onko tuo kiveehakattua, lopullinen raja, niin aika näyttää.

Mutta haskelin onko VW autoihin tarjolla kohtuhintaista V2L adapteria, millä saa 230v AC pihalle, jos itse autossa ei ole vakiona. Joihinkin merkkeihin Suomessa tarjolla kohtuu rahaa malli/merkkikohtaisia. Vähän eriasia alle parisataa laittaa, vs nelinumeroisia summia moiseen. Säästää jonkun agrekaatin raahamisen, metelin.
 
Mites nuo vähän vanhemmat (22-23) MEB:it mitä alkaa saada kohtuu pienillä kilsoilla tuonne vähän kahden kympin päälle? Lähinnä Cupra Born mielessä.

Uhka vai mahdollisuus jos etsii huoletonta menopeliä? Pahin painajainen on se korjaamorumba ja loputon rahanreikä niin sen haluan välttää, matikka on jo sen puolesta tehty että toimiessaan ihan ok.
 
Mites nuo vähän vanhemmat (22-23) MEB:it mitä alkaa saada kohtuu pienillä kilsoilla tuonne vähän kahden kympin päälle? Lähinnä Cupra Born mielessä.

Uhka vai mahdollisuus jos etsii huoletonta menopeliä? Pahin painajainen on se korjaamorumba ja loputon rahanreikä niin sen haluan välttää, matikka on jo sen puolesta tehty että toimiessaan ihan ok.
En olisi hirveän huolissani tekniikasta, isoveljet syö vähän koiranluita.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 453
Viestejä
4 929 759
Jäsenet
79 368
Uusin jäsen
nexu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom