Halvin 2020 Model S Raven näyttäisi olevan 34 700€.2023 syksyllä ostettu Raven (2020) Model S ja hintaa oli 59k, suhkot vähän ajettu. Arvo on tippunut reilu 20k 1.5 vuodessa. Meniköhän 3vk auton ostosta kun tuli uudet hintojen alennukset Teslalta ja tippui ainakin 5k kerralla käytettyjen hinnat. Paska ajoitus. Syytän tuota eniten. Harkitsin silloin myös MYP samalla hinnalla n. 20k ajettuna, niiden hinnat näyttää olevan nyt noin 40k n. 60-80tkm ajettuina. Eli suunnilleen sama arvonalenema olisi. Esim. Mersun EQC näyttää myös samalta, niitäkin katselin.
Luulen autoni arvonaleneman jatkavan edelleen nopeampaa tahtia kuin velan lyhennys, tai ainakin tätä pelkään ja nyt maailman tilanteen vuoksi jos sieltä taas läsähtää kerralla iso hintojen pudotus, niin se ketuttaisi. Tai jos tullit, Elonin touhut ja Teslan suosio saa hinnat putoamaan pikavauhtia. Ajattelin olisiko järkevintä katkaista tappiot tässä kohtaa.
Toinen syy auton vaihdolle on mulla tunteet ja tarve. Tekee mieli takaisin maasturiin ja lisätilakin kelpaa perheellisenä, vaikka Model S onkin suhkot tilava auto. Sähköautoissa vaihtoehdot ovat edelleen melko huonot omaan makuun. BMW ix isompi akkuisena on oikeastaan ainoa kiinnostava, tai sitten farkku Taycan. Tämän vuoksi katse on vahvasti hybrideissä kuten X5 ja Mersun GLE(2-4v vanhat). Aiempi autoni oli XC90 hybridi, joten tuttuja nekin. Sähköauto on kyllä tekniikaltaan huomattavasti fiksumpi.
Eihän tämä harrastus ja autojen vaihtelu ole ikinä kannattavaa tai halpaa. Kuten joku tais sanoa, fiksuinta ja halvinta olisi ajaa jollakin Toyotalla tai mahdollisimman halvalla sähköautolla ja pitää sitä kauan. Itse olen pihi penninvenyttäjä monissa asioissa, mutta ajan mieluummin premium autolla. Yritän kuitenkin tehdä valinnat silti tunteiden lisäksi(jälkeen) mahdollisimman järkevästi, eli pyrkisin valitsemaan mahdollisimman vähän arvoaan menettävät ja riskittömät mallit jos vaan mahdollista. Harmi kun ei ole kristallipalloa. Hybridien hinnat näyttäisi omaan silmään laskeneen vähemmän viimeisen parin vuoden aikana mitä niitä olen katsellut.
Voihan sitä Model S:ää kokeilla kaupitella pois, jos sattuisi saamaan sopivan hinnan. Mutta ovat jo sen verran edullisia, että ehkä kovin jyrkkää arvonalenemaa ei nyt olisi?
Tuossa videolla kerrottiin, että jo aivan alkupään Model S akut olisivat akkukemialtaan laadukkaita. Ongelmana vaan esim alkupään 85 akuissa se, että vesi pääsee akun sisälle ja rikkoo akun. Akku ei ole siis tiivis?
Eli vaikkapa se 2020 Model S Raven voisi olla aika kestävä peli akunkin osalta ja pystyisi ajamaan huolettomia kilometrejä paljon.
Esim oma 90D 2016 fl on 228tkm ajettu, eikä sille ole oikein mitään tehty. Toki akulle voisi sen tiiveystestin tehdä, että varmistuisi akun toimivuus ainakin muutamiksi vuosiksi eteenpäin. Tuohon autoon oli vaihdettu sisäinen laturi uuteen joulukuussa, kun auto oli vielä edellisellä omistajalla. Se varmaan ainut, joka on hajonnut juuri tuosta autosta? Akun SOH 87%.
Facebookissa tulikin juuri tuo mainos vastaan. Eli akun tiiveystesti esimerkiksi. Pitäisi viedä varmaan omakin Model S sinne joskus tutkittavaksi.

Edit:
Tuossa vielä linkki sinne Akkuauton sivuille.