Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuossa on tietysti aika isot parametrierot ei-lämmitetyn haitaksi. Enemmänkin sanoisin, että noilla parametreilla 70 kW teho on todella hyvin.

Tämä näyttää kyllä hyvin miksi ei maksa vaivaa esilämmittää. Naputtaa sen 70 kW alussa pakkasellakin ja nopeahkosti hyppää seuraavaan pykälään, joka yleensä alkaa olla (laturin) maksimit.
Kyse on tosiaan mikä on kenellekin riittävä keskilatausteho. Tuosta videolta näkee, kun -10 kelissä ajellaan tovi ja matalalla SOC-tasolla tökätään, niin auto ottaa sen 70 kw, siitä se hiipii 40 % tasolla 151 kw, kun alkaa laskemaan takaisin 58 % tasoon 129 kw. Keskilatausteho ~100 kw kieppeille 10-80 % välillä, kun se lämmittäessä voisi olla ~160...180kw, eli pääsisit 30...40 % nopeempaa jatkaa matkaa.

Melkein puolet nopeampaa, jos lämmittää.

 
Tämä näyttää kyllä hyvin miksi ei maksa vaivaa esilämmittää. Naputtaa sen 70 kW alussa pakkasellakin ja nopeahkosti hyppää seuraavaan pykälään, joka yleensä alkaa olla (laturin) maksimit.
Juu sinua ei ajankäyttö kiinnosta. Tämä selvä. Suurin osa haluaa mahfollisuuden esilämmittää. Voit jatkaa keskustelua muista asioista.
 
Viimeksi muokattu:
Ei lämmitä MY s3xy-buttons näkymän mukaan, jos pakkasta on -10c. Lämpötila lähtee nousemaan, kun varaus tippuu tosi alas. Sitten voikin olla tuota luokkaa.

Olisi mielenkiintoinen testi toistaa kahdella identtisellä ja suorituskykyisesti lataavalla autolla, miten auto lataantuu -10c lämpötilassa, kun toisessa esilämmitys tehty ja toisessa ei sekä varaustaso vaikka 25%.
Hyvä tietää. Ennen se ainakin pyöri tuolla kymmenessä pidemmän ajon aikana, mutta voi olla et oli viileämpää ja ovat muuttaneet asetuksia.

Youtubesta löytyy melko hyvin autokohtaisia cold gate-videoita. Tossa yllä EV6.
 
Mitä meinaat tekstihaun puuttumisella?

Kyllä mulla bemussa ainakin vaikka osoitteen voi ihan kirjoittaa auton ruudulta.

Ja molemmat navit on käytössä, auton ja Carplayn. Käyttäjä valitsee kumpaa käyttää. Ja ainakin Apple Maps ja vissin myös Waze saa näkyviin auton mittaristoon ja HUDiinkin.

CarPlayn mediatoistimien tekstihaun - jota ei ole. Esim. Spotifyssa ihan kammottava puute. Apple maps on pelkkää paskaa enkä käyttäisi sitä vaikka olisi ainoa navi jonka saa mittaristolle
 
CarPlayn mediatoistimien tekstihaun - jota ei ole. Esim. Spotifyssa ihan kammottava puute. Apple maps on pelkkää paskaa enkä käyttäisi sitä vaikka olisi ainoa navi jonka saa mittaristolle
Aa. Eipä ole tullut käytettyä, kun auton oma Spotify toimii niin hyvin.

Mutta onhan carplay ok autoissa, joissa ei ola omaa navia. Vaikkapa viime lomareisuussa vuokrakärryssä ei ollut, niin silti onnistui navigointi hienosti.
 
No sitten sen Mersun pitää olla jo todella paska, koska XC40 ei kyllä ole hiljaista nähnytkään ja alusta on todella jäykkä. Ei toki samalla tavalla pintakova kuin Model Y, mutta melkoista pomppulinnaa täällä Mogadishun Vantaan perunapeltoteillä ajaminen on.

EQB:hen ei muuten taida saada ollenkaan koukkua.



Itsellä ollut nyt vajaa 4kk moinen omistuksessa tuollainen. Mallivuoden 2022 neliveto about kaikilla varusteilla ja täytyy kyllä sanoa, että jos nyt pääsisin ajassa taaksepäin niin jäisi kyllä hommaamatta.

Syyt, ei missään erityisessä järjestykssä:
-Tuo mainittu alusta ja rengasmelu. Koeajolla oli sopivasti lunta maassa rengasmelua vaimentamassa ja tiet sen verran tasaisia, että en tajunnut kuinka huonolla tolalla nuo on.
-Infotainment on hidas, buginen ja rajoittunut. Koko hommasta tulee vähän samanlainen fiilis kun yrittäisi jollain vuoden 2015 tabletilla pyörittää vuoden 2025 Androidia. Outoa on myös, Volvosta puuttuu ominaisuuksia, jotka käytännössä identtisestä Polestar 2:sta löytyy, kuten esim. OPD voimakkuuden säätö ja erillinen creep/stop säätötäppä. Volvossa on pelkkä OPD päällä/pois ja jos OPD on pois, niin silloin auto myös creeppaa. Muutenkin koko käyttistä ja/tai modeemia saa olla manuaalibuuttaamassa melkein viikoittain jonkun jumituksen tai sekoilun takia.
-Vakkari on yksi huonoimpia, mitä olen modernissa autossa joutunut käyttämään. Ylämäissä vauhti tippuu aina viisi alle asetetun ja alamäissä rullaa aina viisi yli. Sentään etäisyydenpito edessäajavaan on kohtuullisen hyvä ja maksimietäisyys tarpeeksi pitkä. Toisaalta "tyhmää" vakkaria ei ole sitten ollenkaan, mikä tuli todettua tuossa kun koko kamera/tutkajärjestelmä sanoi sopimuksena irti ja sain kuukauden päivät ajella kokonaan ilman vakkaria (kun venasin aikaa Volvon saatanan tukkoisiin huoltoihin)
-Kaistallapitoavustin (Pilot assist) tms. on aivan paska, siis käyttökelvottoman huono. Värkki on todella kulmikas ja joko kimpoilee kaistan reunasta reunaan tai sitten haluaa koko ajan väkisellä halata keskiviivaa tai mielellään harhailla vastaantulijoiden kaistan suuntaan. Tekee hyvin usein esim. liikenteenjakajien, liittymien ja muiden kuin [täysin suora tie jossa erittäin selkeät juuri maalatut kaistaviivat] kohdalla todella voimakkaita ja äkillisiä tempoiluja arvaamattomiin suuntiin. Lisäksi jos et koko ajan kohtuullisen voimakkaasti vemputa rattia tai yrität edes hellästi estää sitä ajamaan sinne vastaantulijoiden kaistalle tai liikenteenjakajaan, koko värkki menee mielenosoituksellisten täristelyiden kera pois päältä. Aluksi pistin vaan talven piikkiin, koska suurin osa noista ei talvella toimi kovin kummoisesti, mutta sulilla teillä tuo on ihan yhtä paska.
-Äppi on aivan paska. Toiminnoiltaan rajoittunut, erittäin hidas, hukkaa kohtuullisen usein yhteyeden autoon ja turhan monesti esim. käsky aloittaa kabiinin esilämmitys ei vaan mene ollenkaan läpi. Äpistä auton ovien avaaminen kestää 5-15 sekuntia vaikka seisoisi ihan vieressä. Puhelinavainta ei ole, eikä vissiin ole tulossakaan, vaikka Pollesta löytyy. Hyvä esimerkki tuosta äpin typeryydestä ja rajoittuneisuudesta on se, että äppi osaa kyllä ilmoittaa jos auton ikkuna on jäänyt auki, mutta sitä ei tietenkään voi äpistä suoraan sulkea. Latausrajaa ei myöskään voi jostain käsittämättömästä syystä säätää äpistä ollenkaan, vaan aina pitää könytä autoon.
-Pakkasella varsinkin sivuikkunat huurtuu todella helposti.
-Eriparirenkaat ja -vanteet edessä ja takana. Täysin idioottimainen ratkaisu, josta ei ole ainakaan peruskuskille mitään hyötyä, vaan pelkästään haittaa.
-Kulutus on melkoisen kovaa. Toki talviajo on talviajoa, mutta keskikulutus omistusajalta on ollut tähän mennessä 26.1 kWh/100 km (pääosin kaupunki/kehätieajoa). Pakkasella ja yli 80 km/h vauhdeissa mennään ihan heittämällä yli 30 kulutuksiin ja 200 km yhdellä latauksella jää kyllä haaveeksi jos ei lähde 100% ja aja lähes tyhjäksi. Tämä tosin ei nyt ole kovin kriittinen juttu, koska sähkö on halpaa ja tuo kovahko kulutus on se hinta, jonka joutuu maksamaan siitä, että auto ei näytä saippuakotelolta ja siinä on jatkuva neliveto. Pikalatausnopeuskin on ihan ok ja akun esilämmitys toimii, vaikka tosin vaatii kovaa uskoa automaation toimivuuteen, koska auto ei siitä esilämmityksestä (tai hirveästi oikein mistään muustakaan) anna kuskille _mitään_ informaatiota.

Toki osa näistä oli etukäteen tiedossa, mutta ajattelin, että eipä mikään sähköauto (tai auto ylipäätään) ole täydellinen, ainakin jos budjetilla liikutaan, mutta nyt kun näiden kaikkien kanssa on saanut elää, niin väkiselläkin miettii, että olisi noita varmaan parempiakin/vähemmän paskoja vaihtoehtoja ehkä ollut. On autossa toki hyviäkin puolia: liikkuu erittäin pirteästi, siinä on tosiaan se jatkuva neliveto, sähköautoksi kohtuullinen maavara, vetokykyä ja kokoisekseen autoksi ihan ok tilat matkustamossa ja kontissa ja mukavat penkit. Voihan se olla, että itsellä on käynyt vaan huono tuuri yksilön kanssa ja/tai tuo Volvo on vähän paska talviauto ja kunhan kesällä pääsee ajamaan enemmän, niin ääni kellossa muuttuu. Mutta toisaalta jos tädillä ois munat niin se ois setä ja setalainen jne.
Aika paljon on varmaa sitten muuttunut faceliftiin.
- Rengasmelun ja alustan allekirjoitan
- Infotainment ei ole enää hidas ja toimii aivan hienosti. Ehkä 3-4 kertaa olen bootannut reilun 2 vuoden aikana.
- Vakkarin allekirjotan, tekee edelleen samaa
- Huollot varmaan on jossain tukossa ja jossain ei. Itellä on noin 1-2 viikkoa ollut perushuoltoon ajanvaraus
- Pilot Assist teki minullakin alussa samaa mutta on parantunut päivityksillä todella paljon. Ajan motarit ja maantiet pelkästään sillä ja ei mitään ongelmia. Ehkä ongelma onkin että käytät sitä kaupungissa? Sellaisessa ympäristössä olen huomannut ainoaksi edes jotenkin toimivaksi Teslan autopilotin
- En tiedä oletko koskaan päivittänyt puhelintasi vai mikä juttu tämä on, mutta mulla aukeaa ovet 1-3 sekunnin viiveellä kun käsky ilmeisesti ei kierrä netin kautta kun ollaan BT kantaman sisällä.
- Latausraja säätö kyllä löytyy äpistä, se toki tuli vasta jokunen kuukausi sitten
- Ikkunoiden huurtuminen on ongelma kaikissa näissä autoissa. Johtuu siitä että sisäilmaan ohjataan sisäilmankiertoa väkisin päälle. Ainoa tapa lopettaa se tietyillä keleillä on asettaa defrost päälle ja sitten säätää vaikka puhaltimen ykköselle ja lämmöt 20
-Eripari renkaat joo, ja valitettavasti sama juttu on lähes kaikissa sähköautoissa. Ratkeaa ostamalla renkaat kaupasta kuten itse tein, esim. 8x19ET40-45
-Kulutus on kieltämättä kova, jos se ei haittaa niin sitten ihan sama. Itselle ei ole ollut ongelma enkä kaipaa enempää rangea tai isompaa akkua
-Akun lämmityksen päälläolon näkee helposti hetkellisen kulutuksen noususta

Itselläni varmaan suurin syy miksi autoa vaihtaisin on kuskin ergonomia (ajetaan paljon satojen kilsojen reissuja) ja erityisesti oikean käden tukeminen johonkin olisi kiva. Lisäksi tavaratilaa saa aina olla enemmän mutta toki auton kokoluokka sen määrittelee myöskin.
 
Tuossa on tietysti aika isot parametrierot ei-lämmitetyn haitaksi. Enemmänkin sanoisin, että noilla parametreilla 70 kW teho on todella hyvin.

Tämä näyttää kyllä hyvin miksi ei maksa vaivaa esilämmittää. Naputtaa sen 70 kW alussa pakkasellakin ja nopeahkosti hyppää seuraavaan pykälään, joka yleensä alkaa olla (laturin) maksimit.
Tämä näyttää hyvin miksi talvella on ihan ehdotonta esilämmittää akkua.
Ei hyppää mihinkään helvetin seuraavaan pykälään ja ei todellakaan ole maksimit, tässä tapauksessa 200kW.
Sama Taycanilla, pienempi akku, mut 70kW oli 150kW laturilla kun viileä akku 100km ajon jälkeen jossain -10 ulkolämmöissä.
 
Aa. Eipä ole tullut käytettyä, kun auton oma Spotify toimii niin hyvin.

Mutta onhan carplay ok autoissa, joissa ei ola omaa navia. Vaikkapa viime lomareisuussa vuokrakärryssä ei ollut, niin silti onnistui navigointi hienosti.
Joo. Ajaa toki sellaisissa asiansa, mutta ei taida sähköautoissa navittomia vekottimia enää olla, joten näissä toi on hyviä viestiominaisuuksia lukuunottamatta aika tyhjä feature. En sitten tiedä onko AA parempi.
 
Kyse on tosiaan mikä on kenellekin riittävä keskilatausteho. Tuosta videolta näkee, kun -10 kelissä ajellaan tovi ja matalalla SOC-tasolla tökätään, niin auto ottaa sen 70 kw, siitä se hiipii 40 % tasolla 151 kw, kun alkaa laskemaan takaisin 58 % tasoon 129 kw. Keskilatausteho ~100 kw kieppeille 10-80 % välillä, kun se lämmittäessä voisi olla ~160...180kw, eli pääsisit 30...40 % nopeempaa jatkaa matkaa.

Melkein puolet nopeampaa, jos lämmittää.


Ihan omalla korealaisen käyttöhistorialla tietäen ihan turha haaveilla mistään 160-180 kW keskitehoista. Ei noihin pääse edes keskikesällä. Varsinkin 20% lämmitysrajan kanssa korealaisella esilämmityksen rooli on ihan mitätön. Jos tietää, että jossain korvessa on varmasti tyhjä 300 kW tarjoava laturi just kun 20% osuu tauluun, niin sit ehkä kannattaa harkita.

Juu sinua ei ajankäyttö kiinnosta. Tämä selvä. Suurin osa haluaa esilämmittää. Voit jatkaa keskustelua muista asioista.
Kukas sun muroihin on kussut? Kuten yllä kirjoitan, niin ihan omakohtaisella kokemuksella tässä mennään. Suurin osa varmaan haluaa hyötyäkin siitä esilämmityksestä, pelkkä vastuksen kuva kojetaulussa ei vielä kovin paljoa ilahduta.
 
Tämä näyttää hyvin miksi talvella on ihan ehdotonta esilämmittää akkua.
Ei hyppää mihinkään helvetin seuraavaan pykälään ja ei todellakaan ole maksimit, tässä tapauksessa 200kW.
Sama Taycanilla, pienempi akku, mut 70kW oli 150kW laturilla kun viileä akku 100km ajon jälkeen jossain -10 ulkolämmöissä.
No kyllä se korealaisella hyppää, useiden kymmenien kertojen kokemuksella. En ole koskaan saanut tuosta esilämmityksestä sellaista hyötyä, että sillä todella olisi ollut merkitystä ajankäytön kannalta. Toki kertoo myös korealaisten järjestelmän esilämmityksen heikkouksista.

e: Hyvin näkee tuolla Teknon pistämällä videollakin 26:00->, että esilämmitys ihan turhaa puuhaa nykyisellä softalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei lämmitä MY s3xy-buttons näkymän mukaan, jos pakkasta on -10c. Lämpötila lähtee nousemaan, kun varaus tippuu tosi alas. Sitten voikin olla tuota luokkaa.

Olisi mielenkiintoinen testi toistaa kahdella identtisellä ja suorituskykyisesti lataavalla autolla, miten auto lataantuu -10c lämpötilassa, kun toisessa esilämmitys tehty ja toisessa ei sekä varaustaso vaikka 25%.

Ei lämmitä samallatavalla kuin esilämmittäessä, mutta jotain tekee lämpeämisen edistämiseksi kohtuu ajassa juuri sinne +10 paikkeille. Ainakin muistin mukaan nelivetosessa obd data sanoo että työntää regeneroidessa etumoottorille sähköä jotta takamoottorien kestomagnetoinnin voima nollataan. Tämä tuottaa hukkalämpöä joka lämmittää akkuakin. Eli päästään kohtuullisessa ajassa pois siitä no-regen lämpötilasta.
 
Joo. Ajaa toki sellaisissa asiansa, mutta ei taida sähköautoissa navittomia vekottimia enää olla, joten näissä toi on hyviä viestiominaisuuksia lukuunottamatta aika tyhjä feature. En sitten tiedä onko AA parempi.
No meilläkin on kaksi navitonta sähkäriä pihassa. E2008 ja Corsa-e.
 
Eipä taida ensi vuonna keskikokoisten sähköautojen keskihinta ilman veroja olla ihan 19 000 €... (esim. suht edullista päätä edustava ID.3 Pure Elegance on nyt vähän päälle 30 k€ alv 0)
Vuonna 2021 huominen näytti erilaiselta, sen jälkeen nähtiin uusisähkiksiä joita sai veroineen ja tukeineen alle kahdenkympin. Valmistajat ennusti että muutaman vuoden sisään sähkiksen valmistaminen on halvempaa kuin polttiksen. Korona ongelmat oli, mutta uskottiin että ne selätetään vauhtikiihtyy.

Sitten kaikki meni päin sitä. No vielä viimevuonna jotkin valmistajat ennusti että sähkikset halvempia valmistaa kuin polttikset, sitten kakki menee taasen päin sitä. Mutta siitä huolimatta edelleen uskotaan että niin käy. Mutta nyt on pieni Xi Trump varaus.



Ostin vuonna 2022 sähköauton noin 46 tonnilla ja siitä saa nyt vaihdossa vähän reilu 30 tonnia. Ajettu yli 100 tkm.

Ei tainnut tosiaan ihan realisoitua noin rajut arvonalenemat.

Ostitko uuden? Niiden arvonalenemat ovat olleet kyllä kovia.

Jos tuossa sellainen vajaa 20000€ (korko ja arvon alenema), niin alle 20 senttiä km. Ei se mikään paha ole uudesta autosta. (olikos se hullujen päivien pösö tuon hintainen) Toki tuolla nettiautossa löytyy ennen noita hässäköitä hankittuja halpoja sähkiksiä millä sitten todella halpaa (osattu ehkä alle 20 000 ja pyynnitä vielä kympin pintaan), mutta ne enemmänkin niitä kauppakasseja ja tuuria ja tiettyä rohkeutta vaatineet.
 
Mitään pakottavaa tarvetta vaihdolle ei ole, mutta harkinnassa on silti vaihto lähinnä vaihtelun vuoksi. En millään keksi merkkiä tai mallia, jossa kokonaisuus ajaisi Y:n edelle. Tilat, voimalinja, äppi, infotainment, äänentoisto, takuu (4v/80 tkm), akkutakuu (192 tkm), ei huoltopakkoa, superit, päivitykset. Edellä kuvatut tekijät tai ainakin osa niistä olisi sellaisia, mitä vaihdon jälkeen jäisi luultavasti kaipaamaan. Uusi Y oli pienehkö pettymys varsinkin ulkonäön puolesta, joten siihen en mielelläni lähtisi.
 
Polestarissa kannattaa ottaa huomioon riski yhtiön konkurssista. Yhtiö tuottaa kokoajan tappiota ja riipuneen ihan Geelyn päätöksistä milloin homma loppuu.
Jos konserni pystyssä ja jos Polastar ei lähde lentoon, niin ei sitä konkurssiin ajeta, vaan järjestellään, erillisenä merkkinä voi päätyä, voi tulla urheillullisempien mallien malli nimi.


Polestarissa kannattaa ottaa huomioon riski yhtiön konkurssista. Yhtiö tuottaa kokoajan tappiota ja riipuneen ihan Geelyn päätöksistä milloin homma loppuu.

Fiskerin konkurssi näkyi autojen arvoissa aika surullisesti, taisi yössä puolittua arvo 40k€ auto olikin enää 20k€ auto. Softat jumissa, kun bugeja ei korjata ja niin edelleen.
...



Sähköauto yhtiöitä on tehnyt konkursseja, ja tai maahantuojia on kaatunut, ja asiakkaat jääneet aidosti yksin. En kuitenkaan Polestaria niputtaisi samaan nippuun. Vertaisin sitä enemmän johonkin monimerkki autokonserniin, esim GM, Ford . GM teki konkan, Ford ei tehnyt konkkaa mutta se myi tyttäret. Tavaramerkkejähän nuo ovat.

Yritän sanoa että jos Geely heittaa Polestarin roskiin, ei kanna siitä vastuita, niin saa sitten heittää muutkin merkitä perässä. Jos euroopassa Volvo auton kanavat nauraa , mitäs ostit, niin sama kohtaloa Volvolla, ja joka paikassa muistutetaan konserni muistakin merkeistä.
 
Joo. Ajaa toki sellaisissa asiansa, mutta ei taida sähköautoissa navittomia vekottimia enää olla, joten näissä toi on hyviä viestiominaisuuksia lukuunottamatta aika tyhjä feature. En sitten tiedä onko AA parempi.
Googlen Android auto, Apple Car Play, niiden rinnalla hyvä teline ja hyvä puhelin, varsinkin avattava on osan mielestä parempi. Jos auton käyttöliittymään puhelimen haluaisi, niin ihan vain se raja pinta mikä aidosti liitäntä vastaisi ulkoinen kosketusnäyttö + jotain fyysisia nappeja. Ei olisi riippuvainen alustasta, päivityksistä, vaan kaikki toimis mitkä ulkoista kosketusnäyttö tukee. Jos ei kosketus tukea, niin hyvä teline, niin voisi käyttää sen luurin omaa, jos tarvii mennä niiden nappien ulkopuolelle.
 
Kukas sun muroihin on kussut? Kuten yllä kirjoitan, niin ihan omakohtaisella kokemuksella tässä mennään. Suurin osa varmaan haluaa hyötyäkin siitä esilämmityksestä, pelkkä vastuksen kuva kojetaulussa ei vielä kovin paljoa ilahduta.
Kyllä itse ainakin olen saanut 150kW suoraan pakkasella akkuun Korean ihmeeseen. Kovasti koin siitä hyötyä kun ei tarvinnut enempää odotella. On tullut jo harvinaisen selväksi itse viihdyt tienvarsikuppiloissa, mutta iso osa ei halua ollan sidottu sellaiseen elämäntyyliin.
 
Kyllä itse ainakin olen saanut 150kW suoraan pakkasella akkuun Korean ihmeeseen. Kovasti koin siitä hyötyä kun ei tarvinnut enempää odotella. On tullut jo harvinaisen selväksi itse viihdyt tienvarsikuppiloissa, mutta iso osa ei halua ollan sidottu sellaiseen elämäntyyliin.
No ei tainnut johtua tuo tuuri esilämmityksestä, kyllähän esilämmittämätönkin saman ottaa kun akku on oikeasti lämmin. Tuossa videolla toistuu tasan oma kokemus, ihan sama miten sitä esilämmittää, niin tulos ei lämmittämätömästä juuri poikkea. 100 % lähtee ja antaa auton hoitaa lämmityksen lähes tyhjään akkuun asti, niin paskat se mitään pakkasella auta. Ainoa kerta kun sain näkyvän eron lämmittämällä oli pitkälti plussan puolella, täysin tyhjältä Nesteen 300 kW asemalla. En minä kuppiloissa istu, kun en edes kahvia juo. Reaaliteettien tunnustamisen perään minä tässä huutelen. Esilämmitys on hyvä autossa olla, mutta ei se autuaaksi tee. Varsinkaan korealaisesssa. Uuden softan id:ssä näkee varsin hyvin suoraan auton näytöltä, että saa urakalla ja pitkään lämmittää, että siitä oikeasti olisi apua. Ts. esilämmityksestä voi olla iloa vain jos tunnin etukäteen tietää, että pakko ladata lisää. Nurkkapyörittelyssä kun pääsee akuntarve yllättämään, niin ei voittoa.
 
Niin esilämmitys oli päällä 1,5h ennen latausasemaa. Kuinkas muuten se sitten auttaisi? Auto oli jääkylmänä pakkasesta käynnistetty. Jos et osaa toimintoa käyttää tai ajat vain lähikauppaan niin se on oma ongelmasi.
 
Googlen Android auto, Apple Car Play, niiden rinnalla hyvä teline ja hyvä puhelin, varsinkin avattava on osan mielestä parempi. Jos auton käyttöliittymään puhelimen haluaisi, niin ihan vain se raja pinta mikä aidosti liitäntä vastaisi ulkoinen kosketusnäyttö + jotain fyysisia nappeja. Ei olisi riippuvainen alustasta, päivityksistä, vaan kaikki toimis mitkä ulkoista kosketusnäyttö tukee. Jos ei kosketus tukea, niin hyvä teline, niin voisi käyttää sen luurin omaa, jos tarvii mennä niiden nappien ulkopuolelle.
Joo. Ei noi nykyisellään kyllä oikein mitään tuo, jos autossa on edes kohtuullinen oma infotainment. Varmaan se Android-tabletti tai iPad telineessä olisi paljon käytännöllisempi. Mulle oli yllätys, että kaiken kehumisen jälkeen siellä on edelleen ne tahallaan rampautetut spotifyt yms. täysversioden sijaan.
 
Nurkkapyörittelyssä kun pääsee akuntarve yllättämään, niin ei voittoa.
No ei kai sitä nurkkapyörittelyssä kukaan millään autolla käytäkään. Pakkasesta riippuen puoli tuntia-tunti ennen laturia oli Teslassa hyvä. Korean ihmeellä ei ole tullut kovassa pakkasessa vielä ajettua, mutta näytti tuo testatessa sen 200kWh antavan Itiksessä kun Espossa laitoin laturin kohteeksi. Ilma taisi olla viikonloppuna joku + 5 ja reippaan puolen tunnin ajo/lämmitys
 
Niin esilämmitys oli päällä 1,5h ennen latausasemaa. Kuinkas muuten se sitten auttaisi? Auto oli jääkylmänä pakkasesta käynnistetty. Jos et osaa toimintoa käyttää tai ajat vain lähikauppaan niin se on oma ongelmasi.
Kerropa toki miten sitä sitten pitää käyttää, jos navista pistää 100% akulla kohteeksi suurteho-latausaseman ja ajaa sinne? Jossain 50% korvilla se taisi aloittaa lämmityksen, 20% lopetti ja 10-15% välillä olin asemalla. Tulee ajettua samaa reittiä useamminkin, niin muutaman kerran jälkeen lopetin lämmittämisen, kun ei ollut näkyvää hyötyä (pl. vähän enemmän akkua asemalla eli lyhyempi lataus).

No ei kai sitä nurkkapyörittelyssä kukaan millään autolla käytäkään. Pakkasesta riippuen puoli tuntia-tunti ennen laturia oli Teslassa hyvä. Korean ihmeellä ei ole tullut kovassa pakkasessa vielä ajettua, mutta näytti tuo testatessa sen 200kWh antavan Itiksessä kun Espossa laitoin laturin kohteeksi. Ilma taisi olla viikonloppuna joku + 5 ja reippaan puolen tunnin ajo/lämmitys
No tuolla +5 asteella se saattaa vielä saada lämpöä sisään sen verran puolessa tunnissa, että näkyykin jossain. Vastannee sitä mun yhtä kokemusta, josta kerroin ylempänä. Nollan alla tulos on aikalailla toinen.
 
No ei tainnut johtua tuo tuuri esilämmityksestä, kyllähän esilämmittämätönkin saman ottaa kun akku on oikeasti lämmin. Tuossa videolla toistuu tasan oma kokemus, ihan sama miten sitä esilämmittää, niin tulos ei lämmittämätömästä juuri poikkea. 100 % lähtee ja antaa auton hoitaa lämmityksen lähes tyhjään akkuun asti, niin paskat se mitään pakkasella auta. Ainoa kerta kun sain näkyvän eron lämmittämällä oli pitkälti plussan puolella, täysin tyhjältä Nesteen 300 kW asemalla. En minä kuppiloissa istu, kun en edes kahvia juo. Reaaliteettien tunnustamisen perään minä tässä huutelen. Esilämmitys on hyvä autossa olla, mutta ei se autuaaksi tee. Varsinkaan korealaisesssa. Uuden softan id:ssä näkee varsin hyvin suoraan auton näytöltä, että saa urakalla ja pitkään lämmittää, että siitä oikeasti olisi apua. Ts. esilämmityksestä voi olla iloa vain jos tunnin etukäteen tietää, että pakko ladata lisää. Nurkkapyörittelyssä kun pääsee akuntarve yllättämään, niin ei voittoa.

Itsellä ainakin huomaan omalla EV6 akun esilämmityksen hyödyn. Tosin se on hyvä keretä olla tovin päällä ennen latausta.

Viimeksi taisi olla joku -17 astetta pakkasta kun kokeilin työmatkalla ilman esilämmitystä ja lämmityksen kanssa. Sama latausasema meno ja paluumatkalla.

Ilman esilämmitystä:

Alussa: 50 kw
10 min: 80 kw
15 min 104 kw

Esilämmityksen kanssa.

Alussa: 120kw
5 min: 150kw
10 min: 180 kw
 
Itsellä ainakin huomaan omalla EV6 akun esilämmityksen hyödyn. Tosin se on hyvä keretä olla tovin päällä ennen latausta.

Viimeksi taisi olla joku -17 astetta pakkasta kun kokeilin työmatkalla ilman esilämmitystä ja lämmityksen kanssa. Sama latausasema meno ja paluumatkalla.

Ilman esilämmitystä:

Alussa: 50 kw
10 min: 80 kw
15 min 104 kw

Esilämmityksen kanssa.

Alussa: 120kw
5 min: 150kw
10 min: 180 kw
Onkohan tuo mun paskakasa rikki, ei yllättäis yhtään kaiken muun ohessa. Tosin tuossa videolla se teki tasan samaa kun mulla. Millaista nopeutta ajoit? Josko kyse on siitä, että auto ei osaa mitenkään huomioida akun kulumisnopeutta feat. lämmitysaika. Mulla käytännössä 240 km nelikaistaista eli lähtökohtaisesti keskinopeus liki 100 km/h talvellakin.

e: Latauspaikka 300 kW ABC. Sulla taisi olla erilainen akun varaustaso, jos meno- ja paluu oli samassa latauspisteessä?
e2: Videolla myöhemmin 36:00 kohtassa kertaalleen pikaladattu ja toista akullista ajettu auto ottaa hyvin tehoa vastaan. Eli aidosti jääkaappikylmää akkua korealainen ei saa lämpimäksi kuin pikalataamalla useita kertoja feat. esilämmitys välissä?
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on pari kertaa ollut tilanne, että autoa ei saanut piuhan päähän ja kylmän yön sekä alta 100 km ajon jälkeen piti laturille päästä. Stellantis otti hulppella 21 kW teholla sisään 150 kW laturista, kun ketään muuta ei ollut koko asemalla. Itse valkkaan esilämmityksellä olevan auton jatkossa, vaikka 90-95% ajoista en sitä tarvitsisi. Sen verran mukava se on antamaan joustavuutta.
 
Joo. Ei noi nykyisellään kyllä oikein mitään tuo, jos autossa on edes kohtuullinen oma infotainment. Varmaan se Android-tabletti tai iPad telineessä olisi paljon käytännöllisempi. Mulle oli yllätys, että kaiken kehumisen jälkeen siellä on edelleen ne tahallaan rampautetut spotifyt yms. täysversioden sijaan.
Jo pelkästään muiden viestimien( WA, messenger, jne) olemassaolo riittää minulle puolustamaan AAoS:n sijaan AA:n käyttöä. Tosin suurin osa muuta( UE:ta sekä spotifyta lukuunottamatta) onkin Volvon omassa hoidettu paremmin. Ja Volvossa vasta rampa spotify onkin, jopa radionappula puuttuu( Spotifyn valmissoittolistat ovat tautisen paskoja, joten radiolla tulee valittua tasaiseen jotain uutta kuunneltavaa samojen kappaleiden sijaan).

Mutta on kyllä jotenkin käsittämätöntä miten paskaksi UE on tehty liikkuvassa autossa( tässä tapauksessa Volvossa) kun joitain asioita on pakko säätää valikkojen takaa ja joitain asioita ei saa edes säätää jos auto liikkuu. spotifyn työpöydästä käytetään hyväksi 20 % jopa kappalenimien näkymisen kustannuksella. AA:ssa ne sentään lökyvät kokonaisina mutta se saatanan radionappula on suurimman osan aikaa valikon takan, kuten tykkää-painikekin( tämä UI on vaihtunut toisenlaiseksi jo muutaman kerran viimeisen kuukauden aikana).
 
En omassa ajossa ole kummoisia hyötyjä nähnyt MY esilämmityksellä toistaiseksi. Pari 200km reissua aika vastaavassa sääolosuhteissa sain ajettua ja ekalla reissulla esilämmitin ja jälkimmäisellä en. Ainoa ero minkä huomasin niin jälkimmäisellä reissulla auto valitteli jotain akun lämpötilasta ja sen vuoksi rajoittaa lataustehoa tms. mut aikalailla samoin tuntui sähkö maistuvan kuin esilämmitettyyn.
 
Onkohan tuo mun paskakasa rikki, ei yllättäis yhtään kaiken muun ohessa. Tosin tuossa videolla se teki tasan samaa kun mulla. Millaista nopeutta ajoit? Josko kyse on siitä, että auto ei osaa mitenkään huomioida akun kulumisnopeutta feat. lämmitysaika. Mulla käytännössä 240 km nelikaistaista eli lähtökohtaisesti keskinopeus liki 100 km/h talvellakin.

e: Latauspaikka 300 kW ABC. Sulla taisi olla erilainen akun varaustaso, jos meno- ja paluu oli samassa latauspisteessä?
e2: Videolla myöhemmin 36:00 kohtassa kertaalleen pikaladattu ja toista akullista ajettu auto ottaa hyvin tehoa vastaan. Eli aidosti jääkaappikylmää akkua korealainen ei saa lämpimäksi kuin pikalataamalla useita kertoja feat. esilämmitys välissä?

Öö..siinä karkeasti oli ehkä 100 ja 80-aluetta 50/50. Laturille saavuttaessa pyöri varaustaso molemmissa latauksissa siellä 20-25%. Se esilämmitys taitaa muistaakseni katketa alle 20% varauksella tms..noh kumminkin laturille saavuttiin hiukkasymboli akkupalkissa eli lämmitys oli ainakin käynnissä laturille saapuessa.

Siinä oli karkeasti molemmissa tapauksissa ajomatkaa alla sellainen 120-160km ennen laturia. Siis yhtäjaksoista ajoa. Sitä en muista, että mitenkä pitkän tovin auto lämmitti akkua ennen laturia.

EDIT: Ja latauspaikkana toimi Rechargen 300kw 800v latausasema
 
Onko Nesteen Kempower jotenkin parempi kuin ABC:n Kempower? Ja laturi valittaa aina, että auto rajoittaa.

e: Ja kyllä tuo siis tunnistaa 800V ja antaa yli 150 kW kun vähän lämpenee (jos asema tyhjä). Eli tuskin se laturissa vika.
ABC-asemilla tuppaa ne kokonaiskapat olevan milloin mitäkin. Sanoisin, että noin 95% omista huonoista latauskokemuksista liittyy ko.ketjuun ja tilanteisiin, joissa et ole ainoa auto asemalla.
 
Öö..siinä karkeasti oli ehkä 100 ja 80-aluetta 50/50. Laturille saavuttaessa pyöri varaustaso molemmissa latauksissa siellä 20-25%. Se esilämmitys taitaa muistaakseni katketa alle 20% varauksella tms..noh kumminkin laturille saavuttiin hiukkasymboli akkupalkissa eli lämmitys oli ainakin käynnissä laturille saapuessa.

Siinä oli karkeasti molemmissa tapauksissa ajomatkaa alla sellainen 120-160km ennen laturia. Siis yhtäjaksoista ajoa. Sitä en muista, että mitenkä pitkän tovin auto lämmitti akkua ennen laturia.
Eli vähän ehkä hitaammin ajoit ja saavuit akulle lämmitys päällä. Mulla liki 100 km pidempi matka/suunta. Pakkaskelillä 5-10% kuluu kyllä niin äkkiä, että noinkohan sillä voi olla merkitystä, että ajaa 10-15% asti ennen latausta. Sinällään akateeminen kysymys, kun tuossa ei mulla 20% kohdalla ole sopivaa laturia.

ABC-asemilla tuppaa ne kokonaiskapat olevan milloin mitäkin. Sanoisin, että noin 95% omista huonoista latauskokemuksista liittyy ko.ketjuun ja tilanteisiin, joissa et ole ainoa auto asemalla.
Juu, ruuhkatilanteet tietysti erikseen. Tuossa asemalla näytti olevan 300 kW myös kapa eli luulis sen irtoavan yhdelle autolle, jos muita ei ole. Sinällään kyllä tuo aseman kapakin tunkee kapulaa esilämmityksen rattaisiin, kun aamulla mennessä asemalla on monesti ruuhkaa. Tätä nykyä muutenkin on omilla ajoreiteillä harvinaista olla ainoa auto, muutama vuosi sitten näki tilanteita, jossa yhtä ja ainoaa laturia käytetty tunteja aiemmin tai edellisenä päivänä.
 
En omassa ajossa ole kummoisia hyötyjä nähnyt MY esilämmityksellä toistaiseksi. Pari 200km reissua aika vastaavassa sääolosuhteissa sain ajettua ja ekalla reissulla esilämmitin ja jälkimmäisellä en. Ainoa ero minkä huomasin niin jälkimmäisellä reissulla auto valitteli jotain akun lämpötilasta ja sen vuoksi rajoittaa lataustehoa tms. mut aikalailla samoin tuntui sähkö maistuvan kuin esilämmitettyyn.
Björni mittaili lataustehoja eri lämpötiloissa, eroa pitäisi kyllä olla, tämä kai panasonicin akulla, mutta kuitenkin aika samanlaisesti käyttäytyy lg.

Model Y/3 lämmittää nelivetona akun tehokkaasti, kun paahtaa etu- ja takamoottoreilla kai jotain 8kw teholla lämpöä, eli voi hyvin nopeasti nousta normaaleihin tehoihin, jos ei ihan -20c. Tuossa videon Kia EV6 lämmitysteho näytti olevan 4,5 kw.

Tehokkaasti lataavalle autolle Ionity on aika varma paikka ja uudemmat ABC:t varauksin, yleensä siellä on sitten paljon porukkaakin.

1742839249858.png
 
Model Y/3 lämmittää nelivetona akun tehokkaasti, kun paahtaa etu- ja takamoottoreilla kai jotain 8kw teholla lämpöä
Mitä tällä tarkoitat, siis mikä 8kw ja mikä yhteys etu ja takamoottoreihin. Nyt jäi mielikuva että Tesla Y/3 neliveto tuottaa tuon verran hukkalämpöä ajossa. Mutta ilmeisesti tarkoitat että nelivetomalleissa on tehokkaampi lämppäri, mistä riittää ohjaamon lisäksi akuillekkin.
 
Joo. Ajaa toki sellaisissa asiansa, mutta ei taida sähköautoissa navittomia vekottimia enää olla, joten näissä toi on hyviä viestiominaisuuksia lukuunottamatta aika tyhjä feature. En sitten tiedä onko AA parempi.
MEBissä AA on ainakin ihan hyvä. En ole aiemmin käyttänyt ja nyt pari viikkoa tutustunut aiheeseen. Istut autoon ja se yhdistää itsekseen, alkaa soittelemaan Spotifya ja Google Mapsia voi käyttää jos haluaa. Puhekomennot menee ainoastaan autolle, ellei sitten erikseen halua ohjata luurille (konffittavissa). Spotifyssa on haku puheella, näppäimistö toimii vain paikallaan ollessa. Ihan hyvin se on mun rallienglantia ymmärtänyt ja artistit löytyvät.

Jotain käteviä juttuja kans joku EasyPark, kun siitä ruudulta voi näpytellä pysäköinnit päälle/pois. Sen enempää ei ole vielä tullut kokeiltua, mutta Wazea tai ABRP:tä pitää ehkä jossain välissä testailla. Pääasiassa kyllä toi Spotifyn käyttö ollut AA:n kautta parannus luurin näpyttelyyn. Ei tarvi ottaa puhelinta edes taskusta jos ei jaksa tai halua esim. ladata.
 
Mitä tällä tarkoitat, siis mikä 8kw ja mikä yhteys etu ja takamoottoreihin. Nyt jäi mielikuva että Tesla Y/3 neliveto tuottaa tuon verran hukkalämpöä ajossa. Mutta ilmeisesti tarkoitat että nelivetomalleissa on tehokkaampi lämppäri, mistä riittää ohjaamon lisäksi akuillekkin.

Moottoria käytetään akunlämppärinä. Kun akunlämmitys on aktiivinen, moottorin käämeihin ajetaan lisävirtaa siten että se muuttuu "hukka"lämmöksi. Toimii siis paikallaan sekä liikkeessä, sillä se lämmitysvirta ei tuota liike-energiaa, vain lämpöä. Jos on kaksi moottoria, on enemmän lämmitystehoa. Ohjaamon lämppäri on erikseen joko lämpövastus tai ilppi.

Vanhemmissa S/X on ihan erillinen lämpövastus akulle, mutta uudemmat niistäkin käyttää moottoreita lämmittämiseen.

Ilpillä sitten jäähdytetään akku.
 
Model Y/3 lämmittää nelivetona akun tehokkaasti, kun paahtaa etu- ja takamoottoreilla kai jotain 8kw teholla lämpöä, eli voi hyvin nopeasti nousta normaaleihin tehoihin, jos ei ihan -20c. Tuossa videon Kia EV6 lämmitysteho näytti olevan 4,5 kw.
Muistaakseni oli -18 astetta, kun jääkylmällä MY LR:llä lähdin liikkeelle, ajoin 135 km lämmittäen akkua navin mukaisesti, jonka jälkeen auto otti vastaan latausta 187 kW piikkoteholla. Olikohan ~10-15% väliin varaustaso laturille mentäessä.

Edit: hidas
Mitä tällä tarkoitat, siis mikä 8kw ja mikä yhteys etu ja takamoottoreihin. Nyt jäi mielikuva että Tesla Y/3 neliveto tuottaa tuon verran hukkalämpöä ajossa. Mutta ilmeisesti tarkoitat että nelivetomalleissa on tehokkaampi lämppäri, mistä riittää ohjaamon lisäksi akuillekkin.
Akkua lämmittäessä moottoria käytetään lämmöntuotantoa varten. Nelikossa luonnollisesti lämmöntuotantoa silloin enemmän.
 
MEBissä AA on ainakin ihan hyvä. En ole aiemmin käyttänyt ja nyt pari viikkoa tutustunut aiheeseen. Istut autoon ja se yhdistää itsekseen, alkaa soittelemaan Spotifya ja Google Mapsia voi käyttää jos haluaa. Puhekomennot menee ainoastaan autolle, ellei sitten erikseen halua ohjata luurille (konffittavissa). Spotifyssa on haku puheella, näppäimistö toimii vain paikallaan ollessa. Ihan hyvin se on mun rallienglantia ymmärtänyt ja artistit löytyvät.

Jotain käteviä juttuja kans joku EasyPark, kun siitä ruudulta voi näpytellä pysäköinnit päälle/pois. Sen enempää ei ole vielä tullut kokeiltua, mutta Wazea tai ABRP:tä pitää ehkä jossain välissä testailla. Pääasiassa kyllä toi Spotifyn käyttö ollut AA:n kautta parannus luurin näpyttelyyn. Ei tarvi ottaa puhelinta edes taskusta jos ei jaksa tai halua esim. ladata.
CarPlay toimii suomeksi ja se puheohjaus on hyvä. Tekstihakua ei vaan esim. Spotifyssa ole ihan riippumatta siitä onko auto liikkeessä vai paikallaan. Sama pätee käytössäni oleviin äänikirja- ja podcast -palveluihin. Ne Carplayn tarjoamat hakumahdollisuudet sellaisia, ettei niitä jaksa selailla poliisikaan. Puhekomennoissa Siri ajaa auton yli ainakin navigoinnin osalta ts. "Navigoi xxxx" -komento alkaa pykäämään reittiä siihen Applen karmeaan viritykseen, eikä auton omaan naviin. Jos CarPlay ei päällä, niin komennot menevät auton omiin appeihin. En tiedä pystyisikö asetuksissa vaikuttamaan asiaan niin, että sieltä CarPlaysta voisi disabloida kaiken roskan pois ja Siri ei reagoisi komentoihin, joita ei ole tarkoitettu Carplaylle.

Allekirjoitan kyllä hyvän yhdistettävyyden ja puhekomentojen kätevvyyden, mutta en vain pääse yli siitä sysipaskasta Spotifysta (+ muista mediasoittimista). Puhekomennoilla ei voi hakea jonkun bändin yksittäistä levyä, tietyn podcastin tiettyä jaksoa etc. ja tekstivaihtoehtoa ei ole. Mitään listoja/suosikkeja ei todellakaan jaksaisi alkaa auton takia tekemään, vaikka joku idiootti amerikanpelle on päättänyt tuon sillä tavalla suunnitella
 
Eipä se reilun neljän vuoden kokemuksella miksikään muutu, yleistäen. Tosin ongelmat kasaantuvat muutamiiin yksilöihin. Itsellä vm21 ei ole pomppuinen eikä yhteys appiin katkeile tai tarvitse infoa buuttailla noin usein. Joka tapauksessa viimeinen Volvo meidän perheessä kun haluan itse päättää olenko konservatiivinen tai vanha pappa( en ole kumpaakaan).

Mutta, koeajettuani kaikki meillä liisaukseen tarjolla olevat automerkit, aivan yhtä paskoja olivat suurin osa muistakin, ainakin joillain osa-alueilla ja lopulta piti valita se vähiten paska( voimakas sana, enkä sitä tarkoita kirjaimellisesti) seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Ainoastaan Skoda pääsi lähelle toiveitani mutta lähes kaikki mikä oli hyvää Volvossa puuttuu Skodasta.

Tuo on kyllä jännä, kun tuntuisi että ihmisillä on tästä täysin samasta automallista kovin erilaisia kokemuksia. En sitten tiedä onko Volvon laadunvalvonta jotenkin poikkeuksellisen huonoa / hajonta yksilöiden välillä suurta, vai onko ihmisillä vaan tosi eri käsitykset siitä mikä on sujuva infotainment, vähäinen määrä bugeja tai jäykkä alusta. Kaveri ajaa vm. 2019 V60 T8 R-lineä ja kommentoi heti ekaa kertaa mun Volvoni kyydissä ollessaan, että onpahan aivan järkyttävän paljon huonompi alusta kuin hänen Volvossaan. Toden totta, kun käytiin heittämässä sama lenkki hänen autollaan, ero oli kyllä kuin yöllä ja päivällä. Vanhempi hybridivärkki kulki todella eleettömästi näillä meidän kehitysmaateilläkin, eikä samanlaisesta pomppulinnasta kuin XC40:n kyydissä ollut tietoakaan. Jotenkin jännä , että tuossa on noin jäykäksi säädetty alusta vaikka about saman painoisessa ja tehoisessa V60:ssä ollaan päästy paljon parempaan tulokseen ja vuosia aiemmin.

Toki itsehän olen aiemmin ajanut (ja tykännyt) ranskalaisista autoista ja esim. pari vaihtoa sitten ajelin Citroen C5:llä, joka oli kyllä aivan huippuluokan sohva ja pilasi luultavasti perseeni pysyvästi kaikille muille autoille.

Vanhalla EQB:llä ei saanut vetää, mutta 10/2023 alkaen on 1400 kg kaksivetoisella ja 1700 kg nelivedoilla:

Onpa paljastunut harvinaisen paljon harmituksia Volvosta! Kesärengaskauden alku on parasta aikaa koeajolle, jos rengasmelu/uraherkkyys kiinnostavat. Olethan jo käynyt tarkistamassa rengaspaineet valmistajan normisuositukseen (ei eco tai täyskuorma)? Liikkeet laittavat aina tyyliin 3 bar. Ilmatkin ovat lämmenneet, eli saattavat olla 10-15 % liian kovat, vaikka olisi pakkasella laitettu juuri oikein. Paljonko on urasyvyyttä, onko nopeusluokka kenties W/Y, mikä rengasmalli? Jos alkavat olla vaihtokunnossa (Liikenneturvan suositus 4 mm), niin Goodyear Efficientgrip Performance 2 (SUV) (nopeusluokka enintään V) olisi hyvä kompromissi mukavuuden, hiljaisuuden ja sähkönkulutuksen osalta. Ovat laatuun nähden edulliset, mutta pito on vain keskitasoa.


Edit. Eipä tuossa koossa välttämättä löydy tuota Goodyearia. Joku tällainen voisi olla suht mukava, hiljainen ja vähän kuluttava:

Tässä on väärä koko:

Mahdollisesti vielä hiljaisempaa, mutta kulutuksen kustannuksella:


Normikoko 19-tuumaisille on 235/50, mutta tuo 235/55 vähentää pintakovuutta (ilmatilan korkeus kasvaa vajaat 12 mm). Halkaisija saa kasvaa 5 % (muutoskatsastuksella 15 %) ja tuo kasvattaa vain 3,3 %. Mittarivirhe luultavasti pitäisi korjata, koska Volvossa on yleensä aika pieni mittarivirhe. Mittarivirhettä ei tarvitsisi korjata, jos valitseekin 225/55R19 (kanttari-ihottuman vaara kasvaa).

Contin CVC7:t alla, eli ei toki mitkään hiljaisimmat nuokaan. Rengaspaineet katsoin heti Volvon suosituksen mukaisiksi. Saa nähdä sitten miltä nuo kesärenkaat tuntuu ja kuulostaa, tosin nehän on tehtaalta jotkut ihme allseason paskeet (muistaakseni Pirelli Scorpion).

Nuo kesä ja -talvirenkaat kun tulee tässä varmaan about samaan aikaan vaihtoikään, olen vähän miettinyt sellaista hassutusta, että sekottaisin/tasottaisin nuo vannesarjat. Eli kun tuossa on oletuksena 235/50R19 / 7.5x19x50.5 edessä ja 255/45R19 / 8.5x19x56 takana, että laittaisin nuo leveämmät vanteet vanteet kesärenkaiksi ja kapeammat vanteet (ja renkaat) talvirenkaiksi, mutta en tiedä maksaako vaivaa ja kuinka paskaksi auton ajettavuus tuosta menisi.


Aika paljon on varmaa sitten muuttunut faceliftiin.
- Rengasmelun ja alustan allekirjoitan
- Infotainment ei ole enää hidas ja toimii aivan hienosti. Ehkä 3-4 kertaa olen bootannut reilun 2 vuoden aikana.
- Vakkarin allekirjotan, tekee edelleen samaa
- Huollot varmaan on jossain tukossa ja jossain ei. Itellä on noin 1-2 viikkoa ollut perushuoltoon ajanvaraus
- Pilot Assist teki minullakin alussa samaa mutta on parantunut päivityksillä todella paljon. Ajan motarit ja maantiet pelkästään sillä ja ei mitään ongelmia. Ehkä ongelma onkin että käytät sitä kaupungissa? Sellaisessa ympäristössä olen huomannut ainoaksi edes jotenkin toimivaksi Teslan autopilotin
- En tiedä oletko koskaan päivittänyt puhelintasi vai mikä juttu tämä on, mutta mulla aukeaa ovet 1-3 sekunnin viiveellä kun käsky ilmeisesti ei kierrä netin kautta kun ollaan BT kantaman sisällä.
- Latausraja säätö kyllä löytyy äpistä, se toki tuli vasta jokunen kuukausi sitten
- Ikkunoiden huurtuminen on ongelma kaikissa näissä autoissa. Johtuu siitä että sisäilmaan ohjataan sisäilmankiertoa väkisin päälle. Ainoa tapa lopettaa se tietyillä keleillä on asettaa defrost päälle ja sitten säätää vaikka puhaltimen ykköselle ja lämmöt 20
-Eripari renkaat joo, ja valitettavasti sama juttu on lähes kaikissa sähköautoissa. Ratkeaa ostamalla renkaat kaupasta kuten itse tein, esim. 8x19ET40-45
-Kulutus on kieltämättä kova, jos se ei haittaa niin sitten ihan sama. Itselle ei ole ollut ongelma enkä kaipaa enempää rangea tai isompaa akkua
-Akun lämmityksen päälläolon näkee helposti hetkellisen kulutuksen noususta

Itselläni varmaan suurin syy miksi autoa vaihtaisin on kuskin ergonomia (ajetaan paljon satojen kilsojen reissuja) ja erityisesti oikean käden tukeminen johonkin olisi kiva. Lisäksi tavaratilaa saa aina olla enemmän mutta toki auton kokoluokka sen määrittelee myöskin.

Tuosta äpistä vaan kommentoin, että puhelin on moderni Pixel 9 uusimmilla päivityksillä ja olen kuullut väitteen tuosta BT:n käytöstä monesti, mutta itse en ole päässyt ikinä todistamaan. Toisaalta näissähän on ihan mallivuosien välilläkin aika paljon eroja, että tuo voi olla, että juuri tuossa minun ikäluokkani autossa tuota suorayhteyttä ei syystä tai toisesta ole. Latausrajan säätö taas löytyy käsittääkseni ainoastaan Applen äpistä, joka on jälleen kerran aivan ihme töhöilyä Volvolta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä jännä, kun tuntuisi että ihmisillä on tästä täysin samasta automallista kovin erilaisia kokemuksia. En sitten tiedä onko Volvon laadunvalvonta jotenkin poikkeuksellisen huonoa / hajonta yksilöiden välillä suurta, vai onko ihmisillä vaan tosi eri käsitykset siitä mikä on sujuva infotainment, vähäinen määrä bugeja tai jäykkä alusta. Kaveri ajaa vm. 2019 V60 T8 R-lineä ja kommentoi heti ekaa kertaa mun Volvoni kyydissä ollessaan, että onpahan aivan järkyttävän paljon huonompi alusta kuin hänen Volvossaan.
Tarkennetaan, että tarkoitin suhteessa kilpailijoihin. Volvon alusta on toki aika järkyttävä verrattaessa aikaisempiin sähköautoihini tai tulevaan Eroqiin, ja kaiken lisäksi neliveto on takavetovoittoisena vetelevä. Mutta suurin osa koeajamistani täyssähköautoista oli koepätkilläni samantapaisia pomputtelijoita kuin vm21 P8:ni on. Pitkälti paino vaikuttaa asiaan( verrattaessa edellisiin autoihini) mutta Elroq osoitti, että siitä alustasta saa toimivamman vakionakin( tilasin kuitenkin muuttuvalla alustaohjauksella, jotta saan progressiivisen ohjauksen).

Ja ei se ettei minulla ole softan kanssa ongelmia normaalia enempää( on kuitenkin) tee UI:sta, UE:sta, puhelinsovelluksesta tai muista muunneltavuuksista, sovelluksista tai toiminnallisuuksista paskaa parempaa. Siksi se on viimeinen Volvo meidän perheessä. Jopa Polestar on parempi vaikka sisarmalli on. Mutta aika askeettinen se on Skodassakin, etten tiedä mihin paskaan käteni upotin( netin mukaan löysään).
 
Alan epäilemään, että noi autojen langattomat lataukset on kaikissa vitsejä. Ainakin, jos joku uudempi iPhone ladattavana (?). Teslassa ei oikein halunnut lähteä ollenkaan päälle, jollei jaksanut hinkata pieteetillä sieltä sitä jotain yhtä tiettyä kohtaa jossa alkoi toimimaan - tai ainakin niin kauan kun ei ajanut mihinkään töyssyyn tms. ja puhelin liikahti millin johonkin suuntaan. EV6:ssa ei paljoa sen parempi. Törkeän hidas ja 16:sta kanssa joutuu välillä asettelemaan. Epäilen, että se puhelimen kamerapallero ton tekee, sillä avokin vanha Android latasi paljon paremmin ja omenoista iPhone 16 on huonompi kuin iPhone 14 ja noilla ei taida olla muuta eroa kun 16:sta isompi kamerapallero pohjassa.

CarPlay on hyvä esimerkki "paljon melua tyhjästä" -tyyppisestä softasta. Se on varmaan ihan kiva, jos jaksaa värkkäillä kaikenmaailman listoja jokaiseen mahdolliseen appikseen, tallennella suosikkeja yms. harrastamista, mutta muutenhan se on nimenomaan mediaohjaimena ihan onneton. Pelkästään tekstihaun puuttuminen tekee sen, että siitä ei ole paljoakaan iloa vs. bluetoothilla yhdistetty puhelin. Puhelinominaisuudet toki paremmat kuin auton natiivisoftassa nimenomaan viestien osalta, koska lukee ne viestit ja niihin voi vastata äänikomennolla, mutta vastapainoksi sen ollessa päällä esim. navigoinnin äänikomennot menevät siihen Applen omaan sontanaviin auton sijasta (Siri ajaa ainakin Kiassa sen auton oman systeemin yli, jos CarPlay laitettu päälle) yms. vähän epämiellyttäviä lieveilmiöitä.
Olen koittanut totutella, mutta onhan toi luvalla sanoen ihan paska. Teslassa oli hyvä Spotify, mutta siinäkin päädyin lopulta bluetoothiin ja puhelimeen, koska kaikki muu piti kuitenkin käyttää sieltä. Sama saattaa hyvinkin olla tämän CP:n kanssakin edessä niiden viestien ollessa ainoa oikeasti hyvin toimiva juttu.

Langaton lataus on kyllä surkea noissa autoissa.

CarPlayn hienous on juuri siinä, että voit äänikomennoin sitä komentaa ja navigoida, joka ei ole mikään itsestäänselvyys autojen omissa navigoinneissa. Ja kun käytät Applen omaa karttaa saat laadukkaan (ilmeisesti ihan rahalla ostetut joltain karttafirmalta, ellei jopa maanmittauslaitokselta) kartan joka tietää missä tiet menee, eikä mitään Googlemaps pohjaista automaattisesti satelliitista generoitua(?) paskaa. Ja tosiaan se ääniohjaus toimii myös muissa äpeissä esim. whatsap viestejä voi sanella ja kuunnella.

Applen kartat on itseasiassa niin hyvät, että se osaa jopa täällä pikkukaupungin keskustassa navigoida korttelin sisään teitä pitkin eikä koita aitojen ja korkeuserojen läpi navigoida pitkin eri taloyhtiöiden parkkipaikkoja, kuten niin monet muut softat (jotka vissiin ostaa googlelta karttansa), ja löytyy vähän tuorreemmatkin rakennukset ja talot toisin kuin googlepohjaisissa.

Applen kartat osaa jopa paikallisen Prisman ABC pikalataukselle navigoida ja näyttää kartalla missä laturit sijaitsee. Googlen kartoilla on silmiensä varassa, koska mapsissa se ABC on tägätty Prisman seinään jossa on ihan eri firman hidas asiointilataus. Toki sen ABC-latauksen näkee jo otsallaankin isoista kylteistä ja kyllähän se oikeaan pihaan sentään se Googlekin osaa. Mutta on se silti aina yhtä ihmeellistä, kuinka karmeaa paskaa Googlen kartat on noissa pikkudetaileissa ja kaikessa vähänkään uudemmissa latureissa ja rakennuksissa. Tosin on se Googlekin sitten taas auton omaa navigattoria parempi, koska se ei koko laturista ole kuullutkaan saati mistään alle 2v vanhoista kaduista.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä jännä, kun tuntuisi että ihmisillä on tästä täysin samasta automallista kovin erilaisia kokemuksia. En sitten tiedä onko Volvon laadunvalvonta jotenkin poikkeuksellisen huonoa / hajonta yksilöiden välillä suurta, vai onko ihmisillä vaan tosi eri käsitykset siitä mikä on sujuva infotainment, vähäinen määrä bugeja tai jäykkä alusta. Kaveri ajaa vm. 2019 V60 T8 R-lineä ja kommentoi heti ekaa kertaa mun Volvoni kyydissä ollessaan, että onpahan aivan järkyttävän paljon huonompi alusta kuin hänen Volvossaan. Toden totta, kun käytiin heittämässä sama lenkki hänen autollaan, ero oli kyllä kuin yöllä ja päivällä. Vanhempi hybridivärkki kulki todella eleettömästi näillä meidän kehitysmaateilläkin, eikä samanlaisesta pomppulinnasta kuin XC40:n kyydissä ollut tietoakaan. Jotenkin jännä , että tuossa on noin jäykäksi säädetty alusta vaikka about saman painoisessa ja tehoisessa V60:ssä ollaan päästy paljon parempaan tulokseen ja vuosia aiemmin.

Toki itsehän olen aiemmin ajanut (ja tykännyt) ranskalaisista autoista ja esim. pari vaihtoa sitten ajelin Citroen C5:llä, joka oli kyllä aivan huippuluokan sohva ja pilasi luultavasti perseeni pysyvästi kaikille muille autoille.



Contin CVC7:t alla, eli ei toki mitkään hiljaisimmat nuokaan. Rengaspaineet katsoin heti Volvon suosituksen mukaisiksi. Saa nähdä sitten miltä nuo kesärenkaat tuntuu ja kuulostaa, tosin nehän on tehtaalta jotkut ihme allseason paskeet (muistaakseni Pirelli Scorpion).

Nuo kesä ja -talvirenkaat kun tulee tässä varmaan about samaan aikaan vaihtoikään, olen vähän miettinyt sellaista hassutusta, että sekottaisin/tasottaisin nuo vannesarjat. Eli kun tuossa on oletuksena 235/50R19 / 7.5x19x50.5 edessä ja 255/45R19 / 8.5x19x56 takana, että laittaisin nuo leveämmät vanteet vanteet kesärenkaiksi ja kapeammat vanteet (ja renkaat) talvirenkaiksi, mutta en tiedä maksaako vaivaa ja kuinka paskaksi auton ajettavuus tuosta menisi.




Tuosta äpistä vaan kommentoin, että puhelin on moderni Pixel 9 uusimmilla päivityksillä ja olen kuullut väitteen tuosta BT:n käytöstä monesti, mutta itse en ole päässyt ikinä todistamaan. Toisaalta näissähän on ihan mallivuosien välilläkin aika paljon eroja, että tuo voi olla, että juuri tuossa minun ikäluokkani autossa tuota suorayhteyttä ei syystä tai toisesta ole. Latausrajan säätö taas löytyy käsittääkseni ainoastaan Applen äpistä, joka on jälleen kerran aivan ihme töhöilyä Volvolta.
Jos olet heti auton saadessasi vajaat 3 kk sitten mahdollisesti Vantaalla katsonut paineet kuntoon pahimmillaan 20 astetta viileämmässä, niin nyt renkaat voivat olla jopa 8 % suositusta kovemmat (278 K / 258 K = 1,0775). Sihauta kokeeksi ylimääräiset pois, josko pahin pintakovuus ja rummutus sillä selättyisi. Kesärenkailla sitten peltorit päähän tai ajat urien sivussa.
 
Jos olet heti auton saadessasi vajaat 3 kk sitten mahdollisesti Vantaalla katsonut paineet kuntoon pahimmillaan 20 astetta viileämmässä, niin nyt renkaat voivat olla jopa 8 % suositusta kovemmat (278 K / 258 K = 1,0775). Sihauta kokeeksi ylimääräiset pois, josko pahin pintakovuus ja rummutus sillä selättyisi. Kesärenkailla sitten peltorit päähän tai ajat urien sivussa.

Ei se ongelma ole pintakovuus, kuten jo aiemmin sanoinkin, vaan se että alusta on vaan yleisesti ottaen niin jäykkä, että routakuopat, töyssyt ja muut isommat epätasaisuudet saa auton "pomppimaan" ja huojumaan varsinkin sivuttaissuunnassa varsin voimakkaasti.
 
On tuo -23 C40 maantiellä ihan riittävän äänekäs. Huomaan itse stereoista, kun alkaa 60alue niin voi kolme pykälää ottaa volyymia alas. Ääni on renkaista tulevaa matalaa huminaa omassa, ei siis sinällään itseä ärsyttävää. Edellisessä V60 ei kyllä juuri tarvinnut volyymejä säädellä maantien ja lähiön välillä, motari sitten oma lukunsa.
 
Ei se ongelma ole pintakovuus, kuten jo aiemmin sanoinkin, vaan se että alusta on vaan yleisesti ottaen niin jäykkä, että routakuopat, töyssyt ja muut isommat epätasaisuudet saa auton "pomppimaan" ja huojumaan varsinkin sivuttaissuunnassa varsin voimakkaasti.
Ok, huojuminen varmaan tulee siitä, että olet viimeksi ajanut matalaa autoa. Korkeamman ilmatilan, suuremman maavaran ja korkeamman korin takia auto kallistelee/heilahtelee enemmän asteita. Siihen päälle vielä se, että samakin kallistuskulma saa korkeassa autossa aikaan ihmisten suuremman sivuttaissiirtymän. Lisäksi kitkarenkailla huojuu enemmän kuin kesärenkailla.

Pomppimisiin liittyen en kokeilematta tyytyisi toteamaan, että alusta vaan on liian jäykkä. Renkaan jousto on osa alustan toimintaa. Rengaspaine vaikuttaa jousivakioon. Ei maksa mitään kokeilla samana päivänä peräkkäin 2,5 bar ja 3,0 bar. Sitten tiedät, auttaako se yhtään, ja pidätkö juuri tuossa autossa enemmän paremmasta mukavuudesta vai ajettavuudesta. Suosituspaineet ovat ehkä 2,7-2,8 bar, niin voit testin tulosten perusteella hienosäätää suosituksesta alas tai ylös.
 
Langaton lataus on kyllä surkea noissa autoissa.

CarPlayn hienous on juuri siinä, että voit äänikomennoin sitä komentaa ja navigoida, joka ei ole mikään itsestäänselvyys autojen omissa navigoinneissa. Ja kun käytät Applen omaa karttaa saat laadukkaan (ilmeisesti ihan rahalla ostetut joltain karttafirmalta, ellei jopa maanmittauslaitokselta) kartan joka tietää missä tiet menee, eikä mitään Googlemaps pohjaista automaattisesti satelliitista generoitua(?) paskaa. Ja tosiaan se ääniohjaus toimii myös muissa äpeissä esim. whatsap viestejä voi sanella ja kuunnella.

Applen kartat on itseasiassa niin hyvät, että se osaa jopa täällä pikkukaupungin keskustassa navigoida korttelin sisään teitä pitkin eikä koita aitojen ja korkeuserojen läpi navigoida pitkin eri taloyhtiöiden parkkipaikkoja, kuten niin monet muut softat (jotka vissiin ostaa googlelta karttansa), ja löytyy vähän tuorreemmatkin rakennukset ja talot toisin kuin googlepohjaisissa.

Applen kartat osaa jopa paikallisen Prisman ABC pikalataukselle navigoida ja näyttää kartalla missä laturit sijaitsee. Googlen kartoilla on silmiensä varassa, koska mapsissa se ABC on tägätty Prisman seinään jossa on ihan eri firman hidas asiointilataus. Toki sen ABC-latauksen näkee jo otsallaankin isoista kylteistä ja kyllähän se oikeaan pihaan sentään se Googlekin osaa. Mutta on se silti aina yhtä ihmeellistä, kuinka karmeaa paskaa Googlen kartat on noissa pikkudetaileissa ja kaikessa vähänkään uudemmissa latureissa ja rakennuksissa. Tosin on se Googlekin sitten taas auton omaa navigattoria parempi, koska se ei koko laturista ole kuullutkaan saati mistään alle 2v vanhoista kaduista.
Google mapsin kartat ovat huomattavasti parempia ja saavat paljon enemmän reaaliaikaista dataa esim. tietöistä tai ruuhkista.
 
Ei ole kyllä mitään erikoisempia ongelmia ollut auton karttojenkaan kanssa. Tallinnassa pari vuotta sitten Volvon Here-kartat oli paremman taagilla asioista kuin Google. Googlen mukaan mikä tahansa kaista eteenpäin vievistä on ok, kun taas Volvon kartat kertoi täsmällisesti, että vain oikeanpuoleinen kaista menee sinne minne haluan mennä. Luotin vielä siinä vaiheessa enemmän Googlen karttoihin, mutta tuossa piti sitten tehdä aika ripeä kaistanvaihto parin kaistan yli ja sen jälkeen vaihtui luotto toisinpäin, Heren kartat oli primäärit ja Google sai olla tarpeen mukaan backuppina.

Nykyinen auto kyllä tietää laturit ja jopa niiden varaustilanteenkin reaaliaikaisesti. Karttojen tasosta en vielä osaa sanoa, mutta nopeuskameroista on muutama puute löytynyt. Niitä tosin voi itse lisäillä jossei auto varoita.
 
Google mapsin kartat ovat huomattavasti parempia ja saavat paljon enemmän reaaliaikaista dataa esim. tietöistä tai ruuhkista.

Ei ainakaan täällä pikkukaupungissa ole. Toki tietyöt ja ruuhkat ei täällä edes kiinnosta, niin en sitten tiedä onko niissä jokin ero. Mua häiritsee Googlen kattojen epätarkkuus suhteessa Applen karttoihin.

Mä olen koittanut itse korjata niitä Googlen pahimpia virheitä, eli muokata niitä jostain satelliittidatasta generoituja teitä siellä googlen palvelussa, mutta ei ne muutokset mene läpi. Samasta syystä varmaan laturienkin sijainnit on mitä on (esim. se Hyllykallion uusi ABC lataus), koska niissä Googlen satelliittikuvissa on vielä ne latureiden alta puretut rakennukset pystyssä (eli kuvat ja kartat on jostain 2022-23 ajalta). Applen kartoissa on laturi oikeassa paikassa ja jopa se uusi liittymä on lähes paikallaan.

Applen karttojen hienous on juuri tuo ajantasaisuus ja kartan laatu. Lisäksi tuorreemmat streetview näkymät on Applella plussaa (tai mikä sen katunäkymän nimi onkaan).
 
Ei ole kyllä mitään erikoisempia ongelmia ollut auton karttojenkaan kanssa. Tallinnassa pari vuotta sitten Volvon Here-kartat oli paremman taagilla asioista kuin Google. Googlen mukaan mikä tahansa kaista eteenpäin vievistä on ok, kun taas Volvon kartat kertoi täsmällisesti, että vain oikeanpuoleinen kaista menee sinne minne haluan mennä. Luotin vielä siinä vaiheessa enemmän Googlen karttoihin, mutta tuossa piti sitten tehdä aika ripeä kaistanvaihto parin kaistan yli ja sen jälkeen vaihtui luotto toisinpäin, Heren kartat oli primäärit ja Google sai olla tarpeen mukaan backuppina.

Nykyinen auto kyllä tietää laturit ja jopa niiden varaustilanteenkin reaaliaikaisesti. Karttojen tasosta en vielä osaa sanoa, mutta nopeuskameroista on muutama puute löytynyt. Niitä tosin voi itse lisäillä jossei auto varoita.
Tämä. Vaikka minulla on Volvo( puhunet plugareista) niin sen Google ei osaa kertoa miten ajetaan vaan ainoastaan mihin suuntaan ajetaan. Tämä koitui ongelmaksi jo Helsingissä kun en ollut kyseistä reittiä pitkin ajanut aikoihin ja yritin mittaristosta katosa miten ajetaan ja ohihan minä ajoin.

Esimerkiksi Bemarin karttatoteutus AR-ratkaisuineen ja samoin Skodan vastaava HUD-toteutuksineen on huomattavasti käyttäjäystävällisempi paikoissa, joissa sillä kaistanvalinnallakin on suuri merkitys. Toki, AA ei näihin kahteen esimerkkiin auta.

Toinen ongelma, jota Googlella on jatkuvaan on pakonomainen tarve ohjata motarille tai kehille vailla vieressä menisi tie, joka oikaisee tai on muuten käytännöllisempi ajettavaksi kuin se motarille koukkaus. 20 minuutin reitillä minuutin säästäminen kiertämällä pidempi tai hankalampi lenkki ei hirveästi innoita. Esimerkkinä jos alaa 110 pitkin Piikkiöstä Raisioon niin joka liittymässä missä vain on mahdollista se käskyttää motarille( olkoon nopeampi Piikkiöstä asti mutta päästäessä Turun puolelle on aivan turhaa enää ohjata Skanssin suuntaan Eteläkaaren ylisillalta).

Samoin tuon ajantasaus mitä Sami kuvaa on hassu kun nopeusrajoitukset eivät päivity Googleen edes vuosien viipeellä, saatika vaihtuneet kadunnimet( oman kotikatuni nimi oli karttapohjassa väärin seitsemän vuotta vaikka vuosittain tein korjauspyynnin)
 
Tehokkaasti lataavalle autolle Ionity on aika varma paikka ja uudemmat ABC:t varauksin, yleensä siellä on sitten paljon porukkaakin.
Ionitya on aika heikosti tarjolla, mutta St1 ja Neste vaikuttavat omalla pienellä otoksellani päteviltä valinnoilta. En ole ainakaan vielä törmännyt a.) riittämättömään kokonaiskapaan tai b.) ruuhkiin. Nythän on tullut se joku uusikin ketju, joka lupaa aina auton maksimit tjsp. En muista nimeä, mutta muistan lukeneeni jonkun lehtijutun aiheesta. Joroisten Jari-Pekka taisi siinä olla sijaintina.

Itsellä tuo lataamispuoli meni hieman haastavammaksi auton vaihdon myötä. Ainoastaan 800V tulee kysymykseen ja en ole löytänyt auton navista mitään millä filtteröidä sen reittisuunnitelmaan tuputtamia vaihtoehtoa (AI sanoo, että tuo onnistuisi, mutta mistään en sellaista valikkoa löydä.. Jos jok u tietää, niin saa vinkata..), joten arvailun sijaan lienee helpointa keskittää kaikki matkalataukset noihin ketjuihin, jossa ei ole tuskaa ja ahdstusta tarjolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
272 649
Viestejä
4 707 586
Jäsenet
76 923
Uusin jäsen
Huuts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom