No sitten sen Mersun pitää olla jo todella paska, koska XC40 ei kyllä ole hiljaista nähnytkään ja alusta on todella jäykkä. Ei toki samalla tavalla pintakova kuin Model Y, mutta melkoista pomppulinnaa täällä Mogadishun Vantaan perunapeltoteillä ajaminen on.
EQB:hen ei muuten taida saada ollenkaan koukkua.
Itsellä ollut nyt vajaa 4kk moinen omistuksessa tuollainen. Mallivuoden 2022 neliveto about kaikilla varusteilla ja täytyy kyllä sanoa, että jos nyt pääsisin ajassa taaksepäin niin jäisi kyllä hommaamatta.
Syyt, ei missään erityisessä järjestykssä:
-Tuo mainittu alusta ja rengasmelu. Koeajolla oli sopivasti lunta maassa rengasmelua vaimentamassa ja tiet sen verran tasaisia, että en tajunnut kuinka huonolla tolalla nuo on.
-Infotainment on hidas, buginen ja rajoittunut. Koko hommasta tulee vähän samanlainen fiilis kun yrittäisi jollain vuoden 2015 tabletilla pyörittää vuoden 2025 Androidia. Outoa on myös, Volvosta puuttuu ominaisuuksia, jotka käytännössä identtisestä Polestar 2:sta löytyy, kuten esim. OPD voimakkuuden säätö ja erillinen creep/stop säätötäppä. Volvossa on pelkkä OPD päällä/pois ja jos OPD on pois, niin silloin auto myös creeppaa. Muutenkin koko käyttistä ja/tai modeemia saa olla manuaalibuuttaamassa melkein viikoittain jonkun jumituksen tai sekoilun takia.
-Vakkari on yksi huonoimpia, mitä olen modernissa autossa joutunut käyttämään. Ylämäissä vauhti tippuu aina viisi alle asetetun ja alamäissä rullaa aina viisi yli. Sentään etäisyydenpito edessäajavaan on kohtuullisen hyvä ja maksimietäisyys tarpeeksi pitkä. Toisaalta "tyhmää" vakkaria ei ole sitten ollenkaan, mikä tuli todettua tuossa kun koko kamera/tutkajärjestelmä sanoi sopimuksena irti ja sain kuukauden päivät ajella kokonaan ilman vakkaria (kun venasin aikaa Volvon saatanan tukkoisiin huoltoihin)
-Kaistallapitoavustin (Pilot assist) tms. on aivan paska, siis käyttökelvottoman huono. Värkki on todella kulmikas ja joko kimpoilee kaistan reunasta reunaan tai sitten haluaa koko ajan väkisellä halata keskiviivaa tai mielellään harhailla vastaantulijoiden kaistan suuntaan. Tekee hyvin usein esim. liikenteenjakajien, liittymien ja muiden kuin [täysin suora tie jossa erittäin selkeät juuri maalatut kaistaviivat] kohdalla todella voimakkaita ja äkillisiä tempoiluja arvaamattomiin suuntiin. Lisäksi jos et koko ajan kohtuullisen voimakkaasti vemputa rattia tai yrität edes hellästi estää sitä ajamaan sinne vastaantulijoiden kaistalle tai liikenteenjakajaan, koko värkki menee mielenosoituksellisten täristelyiden kera pois päältä. Aluksi pistin vaan talven piikkiin, koska suurin osa noista ei talvella toimi kovin kummoisesti, mutta sulilla teillä tuo on ihan yhtä paska.
-Äppi on aivan paska. Toiminnoiltaan rajoittunut, erittäin hidas, hukkaa kohtuullisen usein yhteyeden autoon ja turhan monesti esim. käsky aloittaa kabiinin esilämmitys ei vaan mene ollenkaan läpi. Äpistä auton ovien avaaminen kestää 5-15 sekuntia vaikka seisoisi ihan vieressä. Puhelinavainta ei ole, eikä vissiin ole tulossakaan, vaikka Pollesta löytyy. Hyvä esimerkki tuosta äpin typeryydestä ja rajoittuneisuudesta on se, että äppi osaa kyllä ilmoittaa jos auton ikkuna on jäänyt auki, mutta sitä ei tietenkään voi äpistä suoraan sulkea. Latausrajaa ei myöskään voi jostain käsittämättömästä syystä säätää äpistä ollenkaan, vaan aina pitää könytä autoon.
-Pakkasella varsinkin sivuikkunat huurtuu todella helposti.
-Eriparirenkaat ja -vanteet edessä ja takana. Täysin idioottimainen ratkaisu, josta ei ole ainakaan peruskuskille mitään hyötyä, vaan pelkästään haittaa.
-Kulutus on melkoisen kovaa. Toki talviajo on talviajoa, mutta keskikulutus omistusajalta on ollut tähän mennessä 26.1 kWh/100 km (pääosin kaupunki/kehätieajoa). Pakkasella ja yli 80 km/h vauhdeissa mennään ihan heittämällä yli 30 kulutuksiin ja 200 km yhdellä latauksella jää kyllä haaveeksi jos ei lähde 100% ja aja lähes tyhjäksi. Tämä tosin ei nyt ole kovin kriittinen juttu, koska sähkö on halpaa ja tuo kovahko kulutus on se hinta, jonka joutuu maksamaan siitä, että auto ei näytä saippuakotelolta ja siinä on jatkuva neliveto. Pikalatausnopeuskin on ihan ok ja akun esilämmitys toimii, vaikka tosin vaatii kovaa uskoa automaation toimivuuteen, koska auto ei siitä esilämmityksestä (tai hirveästi oikein mistään muustakaan) anna kuskille _mitään_ informaatiota.
Toki osa näistä oli etukäteen tiedossa, mutta ajattelin, että eipä mikään sähköauto (tai auto ylipäätään) ole täydellinen, ainakin jos budjetilla liikutaan, mutta nyt kun näiden kaikkien kanssa on saanut elää, niin väkiselläkin miettii, että olisi noita varmaan parempiakin/vähemmän paskoja vaihtoehtoja ehkä ollut. On autossa toki hyviäkin puolia: liikkuu erittäin pirteästi, siinä on tosiaan se jatkuva neliveto, sähköautoksi kohtuullinen maavara, vetokykyä ja kokoisekseen autoksi ihan ok tilat matkustamossa ja kontissa ja mukavat penkit. Voihan se olla, että itsellä on käynyt vaan huono tuuri yksilön kanssa ja/tai tuo Volvo on vähän paska talviauto ja kunhan kesällä pääsee ajamaan enemmän, niin ääni kellossa muuttuu. Mutta toisaalta jos tädillä ois munat niin se ois setä ja setalainen jne.