Yleistä keskustelua sähköautoista

Tässä näkyy että muissa maissa saanut kunnon tuen autoihin. Nyt niitä sitten roudataan kasoina tänne.
 
Polestar 2 malleja saa kyllä aika hurjalla alennuksella jos katsoo Nettiautosta:


2024 vuosimallin autoja joilla ajettu 50km, eli käytännössä uusia löytyy 8kpl Auto.comista. Hintaeroa uuteen vastaavaan noin 15 000€. :-D Ainut juttu noissa on, että adaptiivinen vakkari puuttu, koska ei ole Pilot -pakettia. Uusissa autoissa se on vakiona, mutta jostain syystä näissä tuontiautoissa ei.
15k € on ihan reipas alennus, mutta ilman adaptiivista vakkaria vapaaehtoisesti vuonna 2025, niin alennus ei ole vielä riittävä .D
 
Olen tässä hieman katsellut mun 90-luvun sotaratsun vaihtamista nykypäivään kun huoltovapaat kilometrit alkaa olla finaalissa. Katsellut nyt Kia EV3 81,4 kWh akulla ja earth versiona koska ilppi. Auto kiinnostaa lähinnä koska hinta (verotusarvo 42,4ke), wltp range 600km ja edes se 450L kontti. Saatanan ruma vehjehän tuo on, mutta speksit ja hinta puhuu omasta mielestä hankinnan puolesta. En ole oikein löytänyt tuolle realistisia kilpailijoita kun muiden lähtöhinnat painuu sinne 50ke paikkeille ja auto on kuitenkin vain kuluerä liikkumisesta. Perse ei kestä riskiä sähkövehkeiden omistamisesta, joten liisarilla mennään ja valittavana on uudet sähköautot firman vihreiden arvojen vuoksi

Päiväreissut viikottain on luokkaa 300km mutka ja välillä tulee heitettyä viikonloppuisin maakuntamatkailua 400km suuntaan. Lottosin että jos sähkövatkainta niin pakko olla isommalla akulla että on edes jotain mahdollisuuksia päästä tuo 400km suuntaan pikasella kusitauko latauksella ja nuo normaalit 300km mutkat pääsee takaisin kotilaturille. Onko jotain muita vaihtoehtoja mitä kannattaisi katsoa? Rellu scenic-etech lähtee 49,4ke ja skoda elroq 44,5ke. Elroq on hinnan puolesta lähellä, mutta ei vakuuta EV3 rinnalla noin muuten. Uusi ioniq 5 tavallaan kiinnostaisi myös, mutta taas se hinta...

Kävin koeajamassa tuon EV3 ja eipä siitä nyt ihmeitä jäänyt käteen. Melko neutraalin oloinen vehje jolla voisi rullailla. Ärsyttävää piippausta koko ohjaamo täynnä, mutta tuolle ei taida mitään mahtaa nykypäivänä oikein missään autossa niin kai se on kestettävä. Eli lähinnä vailla vinkkejä jos jotain potentiaalisia ehdokkaita on jäänyt tarkastamatta ennen kuin painan tilaa nappia tuon EV3 kanssa
 
Olen tässä hieman katsellut mun 90-luvun sotaratsun vaihtamista nykypäivään kun huoltovapaat kilometrit alkaa olla finaalissa. Katsellut nyt Kia EV3 81,4 kWh akulla ja earth versiona koska ilppi. Auto kiinnostaa lähinnä koska hinta (verotusarvo 42,4ke), wltp range 600km ja edes se 450L kontti. Saatanan ruma vehjehän tuo on, mutta speksit ja hinta puhuu omasta mielestä hankinnan puolesta. En ole oikein löytänyt tuolle realistisia kilpailijoita kun muiden lähtöhinnat painuu sinne 50ke paikkeille ja auto on kuitenkin vain kuluerä liikkumisesta. Perse ei kestä riskiä sähkövehkeiden omistamisesta, joten liisarilla mennään ja valittavana on uudet sähköautot firman vihreiden arvojen vuoksi

Päiväreissut viikottain on luokkaa 300km mutka ja välillä tulee heitettyä viikonloppuisin maakuntamatkailua 400km suuntaan. Lottosin että jos sähkövatkainta niin pakko olla isommalla akulla että on edes jotain mahdollisuuksia päästä tuo 400km suuntaan pikasella kusitauko latauksella ja nuo normaalit 300km mutkat pääsee takaisin kotilaturille. Onko jotain muita vaihtoehtoja mitä kannattaisi katsoa? Rellu scenic-etech lähtee 49,4ke ja skoda elroq 44,5ke. Elroq on hinnan puolesta lähellä, mutta ei vakuuta EV3 rinnalla noin muuten. Uusi ioniq 5 tavallaan kiinnostaisi myös, mutta taas se hinta...

Kävin koeajamassa tuon EV3 ja eipä siitä nyt ihmeitä jäänyt käteen. Melko neutraalin oloinen vehje jolla voisi rullailla. Ärsyttävää piippausta koko ohjaamo täynnä, mutta tuolle ei taida mitään mahtaa nykypäivänä oikein missään autossa niin kai se on kestettävä. Eli lähinnä vailla vinkkejä jos jotain potentiaalisia ehdokkaita on jäänyt tarkastamatta ennen kuin painan tilaa nappia tuon EV3 kanssa
Eikös Ioniceista ole nyt joku kamppis? Ainakin mainostavat jotain Style ultraa alle 50k.
 
Ärsyttävää piippausta koko ohjaamo täynnä, mutta tuolle ei taida mitään mahtaa nykypäivänä oikein missään autossa niin kai se on kestettävä.
Ainakin EV6 varoitusäänet saa mutelle ja asetus jää myös muistiin ainakin jos rattipalautteen jättää päälle (mielestäni harmiton eikä taida esim. ylinopeuteen reagoida). Eiköhän tuossa ole sama juttu.
 
Ainakin EV6 varoitusäänet saa mutelle ja asetus jää myös muistiin ainakin jos rattipalautteen jättää päälle (mielestäni harmiton eikä taida esim. ylinopeuteen reagoida). Eiköhän tuossa ole sama juttu.
EV3 sai ratin nappia pohjassa pitämällä ylinopeus piippauksen pois, mutta se "ajovireyden" mikälie trackeri edelleen huutaa kun vilkaset sivuikkunasta maisemia. Ja jos sen sesnorin blokkaa fyysisesti niin puoliruutua on varotusta sensorin toimimattomuudesta. Liekkö alkaa vielä huutamaankin jos ei ota hanskoja edestä pois. En kokeillut niin pitkälle kiusata autoa.

En tiedä mikä tuo rattipalaute on ja voisiko toimia EV3 myös. Olisihan se yksi piippaus vähemmän defaulttina jos edes sen saisi mutettua

Eikös Ioniceista ole nyt joku kamppis? Ainakin mainostavat jotain Style ultraa alle 50k.
Onhan siellä, mutta se 50ke on huomattavasti enemmän kuin 42,4ke. Koskee ilmeisesti varastotuotteita https://www.hyundai.fi/wp-content/uploads/ioniq-5-hinnasto.pdf
Vaikka omaan silmään tuo mukavemman näköinen ja ottaisi ehkä wattejakin vauhdikkaammin vastaan niin ei pysty perustelemaan hintaeroa itselle noilla seikoilla. Valitettavasti :D
 
EV3 sai ratin nappia pohjassa pitämällä ylinopeus piippauksen pois, mutta se "ajovireyden" mikälie trackeri edelleen huutaa kun vilkaset sivuikkunasta maisemia. Ja jos sen sesnorin blokkaa fyysisesti niin puoliruutua on varotusta sensorin toimimattomuudesta. Liekkö alkaa vielä huutamaankin jos ei ota hanskoja edestä pois. En kokeillut niin pitkälle kiusata autoa.
Huusi muuten joka kerta kun katsoin mittaristoa pidempään. Tuli sen verran pahasti Outlander mieleen, että tippui valintalistalla aika kauas muiden taakse
 
Olen tässä hieman katsellut mun 90-luvun sotaratsun vaihtamista nykypäivään kun huoltovapaat kilometrit alkaa olla finaalissa. Katsellut nyt Kia EV3 81,4 kWh akulla ja earth versiona koska ilppi. Auto kiinnostaa lähinnä koska hinta (verotusarvo 42,4ke), wltp range 600km ja edes se 450L kontti. Saatanan ruma vehjehän tuo on, mutta speksit ja hinta puhuu omasta mielestä hankinnan puolesta. En ole oikein löytänyt tuolle realistisia kilpailijoita kun muiden lähtöhinnat painuu sinne 50ke paikkeille ja auto on kuitenkin vain kuluerä liikkumisesta. Perse ei kestä riskiä sähkövehkeiden omistamisesta, joten liisarilla mennään ja valittavana on uudet sähköautot firman vihreiden arvojen vuoksi

Päiväreissut viikottain on luokkaa 300km mutka ja välillä tulee heitettyä viikonloppuisin maakuntamatkailua 400km suuntaan. Lottosin että jos sähkövatkainta niin pakko olla isommalla akulla että on edes jotain mahdollisuuksia päästä tuo 400km suuntaan pikasella kusitauko latauksella ja nuo normaalit 300km mutkat pääsee takaisin kotilaturille. Onko jotain muita vaihtoehtoja mitä kannattaisi katsoa? Rellu scenic-etech lähtee 49,4ke ja skoda elroq 44,5ke. Elroq on hinnan puolesta lähellä, mutta ei vakuuta EV3 rinnalla noin muuten. Uusi ioniq 5 tavallaan kiinnostaisi myös, mutta taas se hinta...

Kävin koeajamassa tuon EV3 ja eipä siitä nyt ihmeitä jäänyt käteen. Melko neutraalin oloinen vehje jolla voisi rullailla. Ärsyttävää piippausta koko ohjaamo täynnä, mutta tuolle ei taida mitään mahtaa nykypäivänä oikein missään autossa niin kai se on kestettävä. Eli lähinnä vailla vinkkejä jos jotain potentiaalisia ehdokkaita on jäänyt tarkastamatta ennen kuin painan tilaa nappia tuon EV3 kanssa
Mistä sä noin saatanan kalliin Scenicin olet löytänyt :confused: Halvin isoakkuinen 44,4 k€ ja kaikilla mausteillakin 47,99 k€. AutoBassadonella vielä hetken korko 0%+kulut. Yhden korealaisen (Ioniq5) omistajana suosittelen hyvin lämpimästi ostamaan rellun. EV3 on ihan samaa paskaa vähän eri logolla.

e: Jos ajat vähemmän, niin Relluun saa vielä halvalla 6 vuoden takuunkin (/100tkm).
e2: Ja jos kyse oli autoedusta, niin ei kai nyt sitä nyt mistään muusta kuin businesshinnasta lasketa (vaikka "normaalit" hinnatkin vielä hinnastossa ovat).
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Tuosta akun esilämmityksestä kun ollut keskustelua niin ei sitä aina kaipaa.
Juuri eilen ajeltiin noin 680km siirtymä Saariselälle kahden pysähdyksen taktiikalla. Autona Skoda Enyaq 80iv takaveto karvalakki vm-22.
Keli oli todella tuulinen, tuli vähän lunta ja tie oli osin loskainen ja osin polanteinen, lämpötila nollan tuntumassa molemmin puolin.
Ensimmäinen pysähdys Kuusamossa jossa auto laturiin ja sillä aikaa kun auto latautui niin juotiin päiväkahvit ja tehtiin ruokaostokset. Tällä välin auto latautui 18% -> 94% eikä yhtään kaivannut nopeampaa latausta.
Toinen pysähdys Sodankylässä jossa oltiin ruoka-aikaan eli auto laturiin ja syömään lounaspaikkaan. Ruokailun aikana auto latautui 19% -> 91%

Molemmat pysähdykset oli sellaisia jotka olisi tehty myös polttomoottoriautolla jokatapauksessa, joten tällä kertaa nämä ei hidastaneet matkaa sähköautolla verrattuna polttomoottoriin.
Voisi jopa sanoa että auto latautui sopivan hitaasti että ennätti kahvitella ja ruokailla rauhassa. Koska laturin varaamista jo latauksen lopettaneella täydellä akulla olevalla autolla paheksutaan niin joskus käynyt jopa kesken ruokailun siirtämässä auton pois laturilta jos ennättänyt latautua jo täyteen/säädettyyn arvoon.

Toki nopeampi lataus on aina nopeampi. Ja jos halutussa kahvittelu/ruokailu/ostospaikassa ei ole latausmahdollisuutta vaan joutuu erikseen käymään laturilla, niin tällöin esilämmityksestä on varmasti iloa. Mutta ilmankin voi pärjätä.
 
EV3 sai ratin nappia pohjassa pitämällä ylinopeus piippauksen pois, mutta se "ajovireyden" mikälie trackeri edelleen huutaa kun vilkaset sivuikkunasta maisemia. Ja jos sen sesnorin blokkaa fyysisesti niin puoliruutua on varotusta sensorin toimimattomuudesta. Liekkö alkaa vielä huutamaankin jos ei ota hanskoja edestä pois. En kokeillut niin pitkälle kiusata autoa.

En tiedä mikä tuo rattipalaute on ja voisiko toimia EV3 myös. Olisihan se yksi piippaus vähemmän defaulttina jos edes sen saisi mutettua
En ole ikinä huomannut tuollaista ajoivireyden varoitusta, joten luultavasti on omassani mennyt mutelle samalla kun kaikki muutkin varoitusäänet. Kun nuo äänet pois, niin ruudullakaan ei näy mitään varoituksia.

Rattipalaute toimii siten, että jos auto vaikka peruuttaessa havaitsee risteävää liikennettä, niin ratti varoittaa asiasta värisemällä
 
Olen tässä hieman katsellut mun 90-luvun sotaratsun vaihtamista nykypäivään kun huoltovapaat kilometrit alkaa olla finaalissa. Katsellut nyt Kia EV3 81,4 kWh akulla ja earth versiona koska ilppi. Auto kiinnostaa lähinnä koska hinta (verotusarvo 42,4ke), wltp range 600km ja edes se 450L kontti. Saatanan ruma vehjehän tuo on, mutta speksit ja hinta puhuu omasta mielestä hankinnan puolesta. En ole oikein löytänyt tuolle realistisia kilpailijoita kun muiden lähtöhinnat painuu sinne 50ke paikkeille ja auto on kuitenkin vain kuluerä liikkumisesta. Perse ei kestä riskiä sähkövehkeiden omistamisesta, joten liisarilla mennään ja valittavana on uudet sähköautot firman vihreiden arvojen vuoksi

Päiväreissut viikottain on luokkaa 300km mutka ja välillä tulee heitettyä viikonloppuisin maakuntamatkailua 400km suuntaan. Lottosin että jos sähkövatkainta niin pakko olla isommalla akulla että on edes jotain mahdollisuuksia päästä tuo 400km suuntaan pikasella kusitauko latauksella ja nuo normaalit 300km mutkat pääsee takaisin kotilaturille. Onko jotain muita vaihtoehtoja mitä kannattaisi katsoa? Rellu scenic-etech lähtee 49,4ke ja skoda elroq 44,5ke. Elroq on hinnan puolesta lähellä, mutta ei vakuuta EV3 rinnalla noin muuten. Uusi ioniq 5 tavallaan kiinnostaisi myös, mutta taas se hinta...

Kävin koeajamassa tuon EV3 ja eipä siitä nyt ihmeitä jäänyt käteen. Melko neutraalin oloinen vehje jolla voisi rullailla. Ärsyttävää piippausta koko ohjaamo täynnä, mutta tuolle ei taida mitään mahtaa nykypäivänä oikein missään autossa niin kai se on kestettävä. Eli lähinnä vailla vinkkejä jos jotain potentiaalisia ehdokkaita on jäänyt tarkastamatta ennen kuin painan tilaa nappia tuon EV3 kanssa
Normaalisti ehdottaisin Model 3 takavetona: kaikki varusteet mitä miettiä saattaa ja keskinkertaiset hifitkin, mutta monelle merkin brändi iso miinus. Tällainen menee 300km 100% SOC-tasolla.

Toki turvallinen 300km auto myös motarilla -20c täytyy olla wltp lukemaltaan 600km auto. Toki 45k€ Model 3 isommalla akulla on 702km wltp-arvoltaan.

Uusia taitaa olla nihkeä saada 42k€ joissa olisi iso akku (300km) tai pieni kulutus.

Hyundain Kona 64kwh akulla ois 44k€.

Pikkupakkasessa EV3 meni melkein 500km. Hyvä lukema. Knuste Tesla, Polestar med nest beste tall noensinne
 
Viimeksi muokattu:
Perhana, pärjäisköhän tuon kokoisella kontilla kuitenkin? Oon vähän konttiautisti ja muutama vuosi takaperin malli jäi rannalle juurikin kyseisen syyn takia
Tuollaisella taksilla tuli liikuttua lentokentälle, kontin koko kovin subjektiivinen homma, mutta ihan hyvältä se näytti. Netistä löytyy hyviä kuvia: esim. kaksi isoa matkalaukkua mahtuu päällekkäin ja sivuun lastenratasta tms.
 
Tuollaisella taksilla tuli liikuttua lentokentälle, kontin koko kovin subjektiivinen homma, mutta ihan hyvältä se näytti. Netistä löytyy hyviä kuvia: esim. kaksi isoa matkalaukkua mahtuu päällekkäin ja sivuun lastenratasta tms.
Tää on tietysti sama, kuin että täytyy olla se vetokoukku jos sitä EHKÄ kerran parissa vuodessa tarvitsee :) sähköautoissa kyllä kiehtoo, että voi olla aivan järjetön määrä tehoa reservissä ilman, että se vaikuttaa perusliikkumisessa kulutukseen juuri ollenkaan...ja sekin vähä taitaa tulla leveämmistä renkaista.
 
Jos autolla meinaa itse ajaa niin ehkä olisin enemmän kiinnostunut kuljettajan kuppipenkistä. Ei välttämättä istu kaikille.
 
Jos autolla meinaa itse ajaa niin ehkä olisin enemmän kiinnostunut kuljettajan kuppipenkistä. Ei välttämättä istu kaikille.
Totta tuokin. Toki kun tietyillä reunaehdoilla oon rajannut tietyt mallit pois, niin ei tarvitse kuluttaa aikaa koeajoihin, oli penkki millainen hyvänsä. Tämän vuoksi EV 3:sta ei tartte edes kokeilla.
Seuraavaksi vuorossa ois bydin sealion 7, Tang tulikin jo kokeiltua. Konttia on, mutta turhan iso auto omaan tarpeeseen. Sama EV 9:ssä. Voyah Free oli mielenkiintoinen kapistus. Ihme kikkailua sen nousevan/laskevan kojetaulun kanssa ja valikkohelvetti oli todella sekava. Latausluukkua ei saanut auki mitenkään (joku edellinen oli yrittänyt myös sisäpuolen manuaalinarusta, joka oli poikki). Jotenkin jäi todella ristiriitainen vaikutelma: osaltaan laadukkaan tuntuinen, mutta sitten joku latausluukku ei toimi ja regenaratiivisen säätöön käytin varmaan 10 minuuttia valikkoja selaillen. Huoltojakaan ei taida ihan joka pitäjässä olla (BYDit huoltaa Wetteri)
 
Viimeksi muokattu:
Perhana, pärjäisköhän tuon kokoisella kontilla kuitenkin? Oon vähän konttiautisti ja muutama vuosi takaperin malli jäi rannalle juurikin kyseisen syyn takia
Henk. koht. alkanut harmittaa se kontin matala korkeus. Muuten ihan ok. Luukku piippaa ärsyttävästi. EV6 on toki aavistuksen eri muotoilulla kuin oma Ioniq5, mutta pääosin samat murheet tuossakin on mitä silmämääräisesti olen katsellut.
 
Henk. koht. alkanut harmittaa se kontin matala korkeus. Muuten ihan ok. Luukku piippaa ärsyttävästi. EV6 on toki aavistuksen eri muotoilulla kuin oma Ioniq5, mutta pääosin samat murheet tuossakin on mitä silmämääräisesti olen katsellut.
Mä mutuilisin koeajojen perusteella, että toi EV6:n kontti on vähän pienempi kuin Ioniqissa. EV6 taitaa olla kokonaisuudessaan vähän matalampi ja lisäksi perä viistompi / madaltuu takaosaa kohti voimakkaammin kun Ioniqissa.
 
Mä mutuilisin koeajojen perusteella, että toi EV6:n kontti on vähän pienempi kuin Ioniqissa. EV6 taitaa olla kokonaisuudessaan vähän matalampi ja lisäksi perä viistompi / madaltuu takaosaa kohti voimakkaammin kun Ioniqissa.
Jos se on tuohon suuntaan, niin huh huh. Mulla tuo ärsytys tulee ihan normi kauppareissulla, kun se saatanan rullaverho alkaa ottaa ostoskasseihin kiinni kiinni rullattunakin. Siinä saa sitten perse pitkänä säätää. Ja takaosa niin matala, että saa tarkasti katsoa ettei luukku murskaa mitään.
 
Jos se on tuohon suuntaan, niin huh huh. Mulla tuo ärsytys tulee ihan normi kauppareissulla, kun se saatanan rullaverho alkaa ottaa ostoskasseihin kiinni kiinni rullattunakin. Siinä saa sitten perse pitkänä säätää. Ja takaosa niin matala, että saa tarkasti katsoa ettei luukku murskaa mitään.
No se rullaverho kannattaa heivata ensimmäisenä mäkeen sieltä kontista niin ei ole tuollaisia ongelmia.
 
Jos se on tuohon suuntaan, niin huh huh. Mulla tuo ärsytys tulee ihan normi kauppareissulla, kun se saatanan rullaverho alkaa ottaa ostoskasseihin kiinni kiinni rullattunakin. Siinä saa sitten perse pitkänä säätää. Ja takaosa niin matala, että saa tarkasti katsoa ettei luukku murskaa mitään.
Ei sinne rullaverhon alle paljoa kauppakassia korkeampaa asiaa kyllä mahdu. Itse käytän sitä ja välillä rullaan sisään, mutta voisin kuvitella ainakin reissujen ajaksi ottavani sen kokonaan pois
 
Tuosta akun esilämmityksestä kun ollut keskustelua niin ei sitä aina kaipaa.
Juuri eilen ajeltiin noin 680km siirtymä Saariselälle kahden pysähdyksen taktiikalla. Autona Skoda Enyaq 80iv takaveto karvalakki vm-22.
Keli oli todella tuulinen, tuli vähän lunta ja tie oli osin loskainen ja osin polanteinen, lämpötila nollan tuntumassa molemmin puolin.
Ensimmäinen pysähdys Kuusamossa jossa auto laturiin ja sillä aikaa kun auto latautui niin juotiin päiväkahvit ja tehtiin ruokaostokset. Tällä välin auto latautui 18% -> 94% eikä yhtään kaivannut nopeampaa latausta.
Toinen pysähdys Sodankylässä jossa oltiin ruoka-aikaan eli auto laturiin ja syömään lounaspaikkaan. Ruokailun aikana auto latautui 19% -> 91%

Molemmat pysähdykset oli sellaisia jotka olisi tehty myös polttomoottoriautolla jokatapauksessa, joten tällä kertaa nämä ei hidastaneet matkaa sähköautolla verrattuna polttomoottoriin.
Voisi jopa sanoa että auto latautui sopivan hitaasti että ennätti kahvitella ja ruokailla rauhassa. Koska laturin varaamista jo latauksen lopettaneella täydellä akulla olevalla autolla paheksutaan niin joskus käynyt jopa kesken ruokailun siirtämässä auton pois laturilta jos ennättänyt latautua jo täyteen/säädettyyn arvoon.

Toki nopeampi lataus on aina nopeampi. Ja jos halutussa kahvittelu/ruokailu/ostospaikassa ei ole latausmahdollisuutta vaan joutuu erikseen käymään laturilla, niin tällöin esilämmityksestä on varmasti iloa. Mutta ilmankin voi pärjätä.
Juuri tätä yrittänyt vääntää täällä rautalangasta, ongelma ei ole se +600km siirtymät mebeillä edes talvella vaan hiukan yli talvirangen päiväreissu jossa joutuu lataamaan epäoptimaalisesti liian täyttä ja kylmää akkua jotta pääsee kotiin tällöin tullut se ylimääräinen lataus n. 10min mitä ei dieselillä tarvisi tehdä, ja esilämmityksen kanssa pari min.
 
No se rullaverho kannattaa heivata ensimmäisenä mäkeen sieltä kontista niin ei ole tuollaisia ongelmia.
Joudun säännöllisesti jättämään autoa pidemmiksi ajoiksi parkkiin tavaroita kontissa, niin en viitsi pelata nistilottoa. Muuten olen täysin samaa mieltä, että se rullaverho joutais lentämään jorpakkoon.
 
Juuri tätä yrittänyt vääntää täällä rautalangasta, ongelma ei ole se +600km siirtymät mebeillä edes talvella vaan hiukan yli talvirangen päiväreissu jossa joutuu lataamaan epäoptimaalisesti liian täyttä ja kylmää akkua jotta pääsee kotiin tällöin tullut se ylimääräinen lataus n. 10min mitä ei dieselillä tarvisi tehdä, ja esilämmityksen kanssa pari min.
Monesta väittämästä täällä voi olla samaa mieltä:
- 40 min 10-80 % on riittävä lukema. Noin 70-100kw keskiteho. Harva syö tai käy kaupassa nopeampaa, jos ollaan "matkalla".
- 40 min 10-80 % on riittävä lukema, - II -, jos teet muutaman matkan vuodessa ja lataat 98 % kotona.
- 40 min 10-80 % ei ole hyvä lukema. - II - . Jos olet Suomea ympäri suhaava kauppias.
- 40 min 10-80 % ei ole hyvä lukema suhteessa markkinoiden parhaimiin: 15-20 min.
- 40 min 10-80 % ei ole hyvä lukema, jos 0 € lisähintaan saat akun lämmityksellä ajaksi 20 min.

Tai
- 30 min 40-80 % ei ole hyvä lukema, jos sinulla ei ole kotilatausta ja joudut lataamaan talvella hieman kylmään akkuun, jos lämmityksellä aika olisi 15 min.

Ajat ilmoitettu akkukoolla 80-100kwh.
Hyvä = usemmille. Riittävä = useimmille.
 
Monesta väittämästä täällä voi olla samaa mieltä:
- 40 min 10-80 % on riittävä lukema. Noin 70-100kw keskiteho. Harva syö tai käy kaupassa nopeampaa, jos ollaan "matkalla".
- 40 min 10-80 % on riittävä lukema, - II -, jos teet muutaman matkan vuodessa ja lataat 98 % kotona.
- 40 min 10-80 % ei ole hyvä lukema. - II - . Jos olet Suomea ympäri suhaava kauppias.
- 40 min 10-80 % ei ole hyvä lukema suhteessa markkinoiden parhaimiin: 15-20 min.
- 40 min 10-80 % ei ole hyvä lukema, jos 0 € lisähintaan saat akun lämmityksellä ajaksi 20 min.

Tai
- 30 min 40-80 % ei ole hyvä lukema, jos sinulla ei ole kotilatausta ja joudut lataamaan talvella hieman kylmään akkuun, jos lämmityksellä aika olisi 15 min.

Ajat ilmoitettu akkukoolla 80-100kwh.
Hyvä = usemmille. Riittävä = useimmille.
Ei tuo akun lämmitys koskaan ilmaiseksi tule. Ja ei siitä puolta ajasta saa millään pois, kun huomioi hehkutukseen menevän energian lyhentämän matkan ja tarvitun lisälatauksen. Muutenkin tuo ei kerro oikein mitään hyödyllistä. Riittää, että kauppias käyttää aina 60% siirtymään ennen seuraavaa myyntispiikkiä, niin latauksen nopeus muodostuu täysin epärelevantiksi parametriksi. 80-100 kWh akun tyhjäksi ajaminen ottaa niin paljon aikaa, että suurimmalle osalle porukkaa vähän pidempi tauko ei muodostu ongelmaksi. Kyllä se tuo Sir Lancelotin vähän yli akun tilanne on ylivoimaisesti hankalin yhtälö. Siinä se aika alkaa vituttaa eri tavalla. Joskus nopein tapa voi olla jopa tiputtaa nopeutta, että pääsee latamaatta perille.
 
Jos se on tuohon suuntaan, niin huh huh. Mulla tuo ärsytys tulee ihan normi kauppareissulla, kun se saatanan rullaverho alkaa ottaa ostoskasseihin kiinni kiinni rullattunakin. Siinä saa sitten perse pitkänä säätää. Ja takaosa niin matala, että saa tarkasti katsoa ettei luukku murskaa mitään.
Rullaverho on ollut jo 2,5 vuotta komeron perällä säästettynä seuraavan omistajan harmiksi.
 
Ei tuo akun lämmitys koskaan ilmaiseksi tule. Ja ei siitä puolta ajasta saa millään pois, kun huomioi hehkutukseen menevän energian lyhentämän matkan ja tarvitun lisälatauksen. Muutenkin tuo ei kerro oikein mitään hyödyllistä. Riittää, että kauppias käyttää aina 60% siirtymään ennen seuraavaa myyntispiikkiä, niin latauksen nopeus muodostuu täysin epärelevantiksi parametriksi. 80-100 kWh akun tyhjäksi ajaminen ottaa niin paljon aikaa, että suurimmalle osalle porukkaa vähän pidempi tauko ei muodostu ongelmaksi. Kyllä se tuo Sir Lancelotin vähän yli akun tilanne on ylivoimaisesti hankalin yhtälö. Siinä se aika alkaa vituttaa eri tavalla. Joskus nopein tapa voi olla jopa tiputtaa nopeutta, että pääsee latamaatta perille.
Varmaan riippuu auton teknologiasta tuo lisäkulu. Tesloissa ajetaan sähkömoottoreille jonkunlaista hyppysähköä, joka generoi kilowatteja lämpöenergiaa, eli periaatteessa olevalla tekniikalla näin maallikolle hoidetaan akun lämmitys. Taas muissa autoissa on nihkeämpää suunnittelua: on erillisiä sähkövastuksia ilpin lisäksi, osa saattaa käyttää samaa myös sisätilojen lämmitykseen, yksi nestekierto on monessa autossa, mutta on myös kai joitain missä akku erikseen lämmityskierrosta, ainakin jonkinlainen lämmönvaihdin oltava, sisätiloihin tarvitaan kuumempaa vettä.

Lyhyt vastaus vielä, onko akun esilämmitys hyvä vai huono on: 90 % autovalmistajista ovat todenneet tarpeen ja lisänneet esilämmityksen.
 
Esilämmitys on hyvä olla olemassa, joissain tapauksissa tarpeellinen, etenkin jos paljon matka-ajoa.

Toisaalta, jos matka ajot on ns ruuhka aikaan, ja vielä käytät esim abc asemien pikalatureita, niin hyöty on olematonta. Koska vaikka siellä olisi 10 suurteholaturia niin jos kentän sähköliittymä rajoittaa muutaman auton samanaikaisen latauksen takia, niin ei sitä virtaa tule kuin murto-osa.

On niitä hyviäkin kenttiä missä virtaa piisaa, kuten esim Teslan paikat. Mutta noissa "kansanpaikoissa" on aika yleisesti itsellä tulleet muut rajoiteet vastaan kuin akun lämpö.
 
Esilämmitys on hyvä olla olemassa, joissain tapauksissa tarpeellinen, etenkin jos paljon matka-ajoa.

Toisaalta, jos matka ajot on ns ruuhka aikaan, ja vielä käytät esim abc asemien pikalatureita, niin hyöty on olematonta. Koska vaikka siellä olisi 10 suurteholaturia niin jos kentän sähköliittymä rajoittaa muutaman auton samanaikaisen latauksen takia, niin ei sitä virtaa tule kuin murto-osa.

On niitä hyviäkin kenttiä missä virtaa piisaa, kuten esim Teslan paikat. Mutta noissa "kansanpaikoissa" on aika yleisesti itsellä tulleet muut rajoiteet vastaan kuin akun lämpö.

Omien kokemusten ja kolmen talven pohjalta esilämmitys ei tule ongelmaksi, jos oikeasti painetaan oikeasti pitkää matkaa putkeen. Enemmän ne ongelmat tulisivat eteen, jos esim ei olisi kotilatausta ja olisi vain julkisten latureiden varassa. Tällöin varmasti tulisi tilanteita, että menisi jääkalikkabiilillä DC-laturille ja lataus matelisi. Ja toki varmasti kiinni autosta, akkukemiasta ja ties mistä, mutta kuten tässä aikaisemmin toistellutkin niin ei tossa vanhassa isoakkuisessa mebbiläisessä ole mitään kriisiä manu-esilämmityksen puuttumisesta, kun kesät-talvet isoin vaikutus on laturi-infran kapa sekä se, että mahdollisimman pienellä SOC:lla tulee aina päästä laturille.

Toki nyt nämä tuoreat päivitetyt autot ja mallit ovat isommassa kuvassakin toista maata. Esim tuleva ID.7 tuntuu lähtevän jo heti paremmalle latauskäyrälle isommallakin varausasteella ja sivussa tulee nyt esilämmitys etc.
 
Hyviä huomiota, jospa joku jaksaa lukea kaikki omaa autovalintaa ennen.

Kaupaksihan nuo ei-lämmitystä omaavat menneet ja varmasti kelpo pelejä.

Enpä ole koskaan päässyt ees lataamaan kunnon pakkasella, eli >-20c. Etelän talvet niin leutoja.
 
Enemmän ne ongelmat tulisivat eteen, jos esim ei olisi kotilatausta ja olisi vain julkisten latureiden varassa. Tällöin varmasti tulisi tilanteita, että menisi jääkalikkabiilillä DC-laturille ja lataus matelisi.
Olin vuoden ilman kotilatausta ja kyllä ne oli omassa käytössä ne matkat, joilla se hidastelu on ongelma. Kotinurkissa sillä nopeudella ei niin suurta väliä kun kaupassa on pakko käydä etc. ja ABC:sta saa sen aikana sen mitä saa ja seuraavalla kauppareissulla taas ladataan. Matkoilla ei tuollasiin kauppakäynteihin ole tarvetta eikä kiinnostusta.
 
Itselläni tulee monenlaisia latauksia ja monesti nopeampi on parempi, mutta sitten on myös näitä matkatilanteita, että ei ehdi syömään koska auto on liian nopea lataamaan ja pitää siirtää kesken kaiken jne.
 
Varmaan riippuu auton teknologiasta tuo lisäkulu. Tesloissa ajetaan sähkömoottoreille jonkunlaista hyppysähköä, joka generoi kilowatteja lämpöenergiaa, eli periaatteessa olevalla tekniikalla näin maallikolle hoidetaan akun lämmitys. Taas muissa autoissa on nihkeämpää suunnittelua: on erillisiä sähkövastuksia ilpin lisäksi, osa saattaa käyttää samaa myös sisätilojen lämmitykseen, yksi nestekierto on monessa autossa, mutta on myös kai joitain missä akku erikseen lämmityskierrosta, ainakin jonkinlainen lämmönvaihdin oltava, sisätiloihin tarvitaan kuumempaa vettä.

Lyhyt vastaus vielä, onko akun esilämmitys hyvä vai huono on: 90 % autovalmistajista ovat todenneet tarpeen ja lisänneet esilämmityksen.
Kaikki ne kWh:t sieltä akusta ovat lähtöisin, loppu on kysymys energiatehokkuudesta ja järjestelmän hinnasta & monimutkaisuudesta. Sähkövastus on varma ja halpa, lämmönkeräykseen liittyy enemmän riskejä joita Teslassakin on tullut jo vastaan.

Tämä sinun oma kysymys & vastaus boldattuna menee jo paasauksen puolelle, eihän tuosta ole edes keskusteltu ketjussa. Kysymys on siitä missä tilanteissa esilämmityksestä on iloa ja missä ei. Ketjun keskustelun perusteella kehittämisen sarkaa autojen tekniikoissa vielä on. Onhan se housuihin talvella kuseminenkin omalla tavallaan esilämmittämistä, mutta hyötyä tasan yhtä paljon kuin navipohjaisesta esilämmityksestä, joka ei lämmitä akustoa tarpeeksi. Ts. esilämmityksestä saatava hyöty on niin tilannekohtaista, että ihan turha julistella yleispäteviä totuuksia.
 
Meb ilman esilämmitystä ja pistäytyminen pääkaupukiseudulta Tampere/Turku linjoille on ollut käytännössä se missä tulee säätöä. Mennessä akku on liian täynnä lataukseen, niin palatessa on pakollinen hampurilaistauko. Pidemmillä matkoilla tauon tarve tulee luonnostaan. Omilla ajoilla en koe tuota suurena ongelmana, kun suurin osa matka-ajosta on sellaista missä autoa saa ladattua perillä. Isompi akku ja/tai nopeampi lataus toisi kuitenkin lisää joustavuutta.
 
Meb ilman esilämmitystä ja pistäytyminen pääkaupukiseudulta Tampere/Turku linjoille on ollut käytännössä se missä tulee säätöä. Mennessä akku on liian täynnä lataukseen, niin palatessa on pakollinen hampurilaistauko. Pidemmillä matkoilla tauon tarve tulee luonnostaan. Omilla ajoilla en koe tuota suurena ongelmana, kun suurin osa matka-ajosta on sellaista missä autoa saa ladattua perillä. Isompi akku ja/tai nopeampi lataus toisi kuitenkin lisää joustavuutta.
Kesällä liian täyden akun ongelman voi kyllä ratkaista ajamalla vähän kovempaa :cigarbeye: Turku-Tampere-Helsinki kolmio on kyllä harvinaisen ikävien etäisyyksien päässä nykyautoilla, kun kantama ei talvella pääsääntöisesti riitä edestakaisin, mutta toisaalta ei kovin montaa kWh jää uupumaankaan. Joku vuosi sitten oli vielä sitäkin ongelmaa, että latureita ei ollut ihan ideaaleissa paikoissa. Piti aina katsoa, että mihin asti akku varmasti riittää. Tähän päälle sitten optimointi, että kotiin pääsee (lataamaan) mahdollisimman tyhjällä akulla. Siinä kohtaa, kun tulee auto, jolla pääseeä varmasti millä tahansa lämpötilalla ja kelillä 400 km, niin aikalailla kaikki akkutekniikan murheet poistuu omasta ajamisesta.
 
Kesällä liian täyden akun ongelman voi kyllä ratkaista ajamalla vähän kovempaa :cigarbeye: Turku-Tampere-Helsinki kolmio on kyllä harvinaisen ikävien etäisyyksien päässä nykyautoilla, kun kantama ei talvella pääsääntöisesti riitä edestakaisin, mutta toisaalta ei kovin montaa kWh jää uupumaankaan. Joku vuosi sitten oli vielä sitäkin ongelmaa, että latureita ei ollut ihan ideaaleissa paikoissa. Piti aina katsoa, että mihin asti akku varmasti riittää. Tähän päälle sitten optimointi, että kotiin pääsee (lataamaan) mahdollisimman tyhjällä akulla. Siinä kohtaa, kun tulee auto, jolla pääseeä varmasti millä tahansa lämpötilalla ja kelillä 400 km, niin aikalailla kaikki akkutekniikan murheet poistuu omasta ajamisesta.
Näinhän se on. 2018 Konalla painoin Turku-Hki -väliä usein ja ensimmäisenä vuonna laturi löytyi Lohjalta( ja tietty Hesan päässä) mutta onneksi latausta ei tarvinnut vastaanottaa kuin viitisen minuuttia niin varmisti kovimmillakin pakkasilla edestakaisen matkan hieman yli nopeusrajoituksen ongelmitta. Pari vuotta myöhemmin olikin tuolla matkalla jo useampi latauspömpeli. On se matka( 320 km) tosin ajettu 26 pakkasasteessa lataamattakin kun en saanut latausta käyntiin mutta silloin piti Salon kohdalla tiputtaa nopeus alle nopeusrajoituksen(, joka oli 80 km/ h Salosta eteenpäin lumimyräkän vuoksi) ja kotona oli noin 4 km toimintasädettä jäljellä.

Siksi onkin pettymys, että pian vaihtuva auto( XC40) ei enää tuohon kyennyt vaan piti ladata parisenkymmentä minuuttia taittaakseen tuon matkan, ja joskus jopa kahteen kertaan.
 
Huhheijakkaa kun katsoo paljon oman Teslan arvo on laskenut omistajuuden aikana. Vaikka lyhennys on ollut suhkot hyvä, niin eroon päästäkseen on pistettävä pöydälle reilu 10 000e. Sanomattakin selvää, että huonoin tekemäni autokauppa.

Itseä hirvittää tuleeko Elonin touhut ja osakkeen lasku lähi-aikoina laskemaan arvoa vielä enemmän. Nyt tekee mieli katkaista tappiot tähän.

Toisaalta samanlainen arvonalenema taitaa olla ollut useimmilla sähköautoilla mitä tuossa 60k luokassa selailin kun autoa ostin 2023 syksyllä. Taycan varmaan se pahin esimerkki.

Onko muita samaa miettiviä? Itsellä on harkinnan alla takaisin hybridiin siirtyminen.
 
Huhheijakkaa kun katsoo paljon oman Teslan arvo on laskenut omistajuuden aikana. Vaikka lyhennys on ollut suhkot hyvä, niin eroon päästäkseen on pistettävä pöydälle reilu 10 000e. Sanomattakin selvää, että huonoin tekemäni autokauppa.

Itseä hirvittää tuleeko Elonin touhut ja osakkeen lasku lähi-aikoina laskemaan arvoa vielä enemmän. Nyt tekee mieli katkaista tappiot tähän.

Toisaalta samanlainen arvonalenema taitaa olla ollut useimmilla sähköautoilla mitä tuossa 60k luokassa selailin kun autoa ostin 2023 syksyllä. Taycan varmaan se pahin esimerkki.

Onko muita samaa miettiviä? Itsellä on harkinnan alla takaisin hybridiin siirtyminen.
Ei kannata nyt myydä, jos auton arvo ei natsaa myynnin osalta tällä hetkellä. Ajelet vaan lisää kuukausia ja kilsoja siihen niin eiköhän se kuukausikulu ala näyttämään paremmalta. Teslat on ymmärtääkseni liikkuneet aina ihan hyvin siellä matalemmassakin hintaluokassa, kun on tiedossa mahdolliset viat ja niihin löytyy korjaajia ympäri Suomen.
 
Sähkisten arvot nyt laskee nopsaan, sehän on ollut tiedossa jo vuosia. Ei pitäis tulla yllätyksenä. Hybridi on varsin hyvä vaihtoehto, toki niidenkin hinnat ovat kyllä kivunneet ylöspäin ihan kiitettävästi. Osti sitten mitä tahansa, maksumieheksi joutuu aina ja joka kerta joutu toteamaan, että kyyti on ollut kovaa.

Eikös muuten hybridien verotukseen ole tulossa lähivuosina ( -27 alussa ?) muutos, kun päästöt lasketaan hieman todenmukaisemmin kuin nyt. Nostaa niidenkin hintoja taas reilusti. Eli kohta olisi hyvä (viimeinen aika/järkevä ) aika iskea hybridiin kiinni.
 
Toisaalta samanlainen arvonalenema taitaa olla ollut useimmilla sähköautoilla mitä tuossa 60k luokassa selailin kun autoa ostin 2023 syksyllä. Taycan varmaan se pahin esimerkki.

Onko muita samaa miettiviä? Itsellä on harkinnan alla takaisin hybridiin siirtyminen.
Onkos sullakin myös Model S? Itse ostin Model S 90D joulukuussa, 23k€. Eli siis 2016 facelift. Nyt 228tkm mittarissa.

Tuossa ajassa nyt ainakin 1000€ on lähtenyt ja varmasti myös enemmänkin, jos olisi pakko saada kaupat tehtyä.

Tosin taitaa olla ne hybriditkin kalliita, että ei oikein kannattaisi ostaa, mutta kai jollain perus bensa-autollakin voisi ajaa. Mutta jos tuo Model S sattuu täällä vielä toimimaan hyvin, niin eipä sitä oikein keksisi, että mihin haluaisi vaihtaa? Esim Ford Capri 20" kitkoilla oli äänekkäämpi, kuin tuo vanha S 19" kitkoilla.
 
Huhheijakkaa kun katsoo paljon oman Teslan arvo on laskenut omistajuuden aikana. Vaikka lyhennys on ollut suhkot hyvä, niin eroon päästäkseen on pistettävä pöydälle reilu 10 000e. Sanomattakin selvää, että huonoin tekemäni autokauppa.

Itseä hirvittää tuleeko Elonin touhut ja osakkeen lasku lähi-aikoina laskemaan arvoa vielä enemmän. Nyt tekee mieli katkaista tappiot tähän.

Toisaalta samanlainen arvonalenema taitaa olla ollut useimmilla sähköautoilla mitä tuossa 60k luokassa selailin kun autoa ostin 2023 syksyllä. Taycan varmaan se pahin esimerkki.

Onko muita samaa miettiviä? Itsellä on harkinnan alla takaisin hybridiin siirtyminen.
Noin 39 kuukautta ja 80 tkm takana vähän käytettynä ostetulla Model 3:lla. Arvo tippunut arviolta lähes 30 k€ tuossa ajassa.

Tiesin jo ostohetkellä, että minulla ei ole oikeasti varaa >50 k€ autoon jos pidään sitä vain pari vuotta. Ja tämä jo ihan tyypillisellä n. 15% vuotuisella arvonalenemalla, kun Teslassa se on ollut nyt lähempänä 20%. Reilut kolme vuotta sitten ei toisaalta myöskään ollut saatavilla mitään 25-30 k€ hintaisia kunnollisia täyssähköautoja, vaikka sähköauton ehdottomasti halusin. Omana strategiana onkin ollut jo hankinnasta alkaen pitää autoa vähintään 5-7 vuotta, jolloin arvonalenema euroissa koko ajalle laskettuna alkaa olla kohtuullinen. En missään nimessä aio siirtyä sähköautosta pois, vaan seuraavakin auto tulee olemaan täyssähköauto. Hybrissä saa molempien huonot puolet (ks. Kokkolan Autohuolto), eikä sellaisiin kannata ainakaan sekaantua.

Seuraavan auton kanssa on kuitenkin mahdollista palata samaan kuin ennen sähköautoaikaa, eli ostaa muutaman vuoden vanhoja ~satkun ajettuja autoja jotka eivät juuri uutta häpeä, mutta hinnasta on raapaistu iso könttä pois.
 
Huhheijakkaa kun katsoo paljon oman Teslan arvo on laskenut omistajuuden aikana. Vaikka lyhennys on ollut suhkot hyvä, niin eroon päästäkseen on pistettävä pöydälle reilu 10 000e. Sanomattakin selvää, että huonoin tekemäni autokauppa.

Itseä hirvittää tuleeko Elonin touhut ja osakkeen lasku lähi-aikoina laskemaan arvoa vielä enemmän. Nyt tekee mieli katkaista tappiot tähän.

Toisaalta samanlainen arvonalenema taitaa olla ollut useimmilla sähköautoilla mitä tuossa 60k luokassa selailin kun autoa ostin 2023 syksyllä. Taycan varmaan se pahin esimerkki.

Onko muita samaa miettiviä? Itsellä on harkinnan alla takaisin hybridiin siirtyminen.
Paljonko tesla silloin maksoi? Uusien hintahan on myös tullut alas varmaankin tuossa ajassa?
 
Huhheijakkaa kun katsoo paljon oman Teslan arvo on laskenut omistajuuden aikana. Vaikka lyhennys on ollut suhkot hyvä, niin eroon päästäkseen on pistettävä pöydälle reilu 10 000e. Sanomattakin selvää, että huonoin tekemäni autokauppa.

Itseä hirvittää tuleeko Elonin touhut ja osakkeen lasku lähi-aikoina laskemaan arvoa vielä enemmän. Nyt tekee mieli katkaista tappiot tähän.

Toisaalta samanlainen arvonalenema taitaa olla ollut useimmilla sähköautoilla mitä tuossa 60k luokassa selailin kun autoa ostin 2023 syksyllä. Taycan varmaan se pahin esimerkki.

Onko muita samaa miettiviä? Itsellä on harkinnan alla takaisin hybridiin siirtyminen.
Väittäisin mutulla, että hybridien arvonpudotukset ovat myös massiivisia tulevien vuosien aikana. Ne ovat välimallin ratkaisu jolle on vaikea ennustaa pitkää ikää kun "sähköautokäytössä" akut kulahtavat loppuun ja jos taas ei käytä sähköautona, niin polttoainekulut nousevat ikäviksi.

Itse välttelisiin hybridiä kuin ruttoa, mutta meitä on tietty moneen junaan.

Jos sähkis muuten sopii omaan ajoprofiiliin ja siitä tykkää, niin suosittelen ajamaan noilla 2-4v vanhoilla jo pahimman arvonpudotuksensa kärsineillä sähkiksillä. Jos nykyinen on jo sellainen, niin tuskin siinä vaihto tilannetta parantaa.

--
Suomen automarkkina on ulkopuolelta katsottuna todella erikoinen. Käytetyt ovat pitäneet poikkeuksellisen hyvin hintansa ja autoilu on ollut Suomessa monelle todella halpaa(!!). Nyt kun sähkisten tapauksessa tiputukset ovat "normalisoituneet" eurooppalaiseen normitasoon, niin jengi haukkoo henkeään.
 
Mulla täytti Y 3v tänään. Maksoi n.67t, laitoin kympin käsirahaa ja olen lyhentänyt n. 600€/kk 1.2% korolla.

Meinaan pitää siihen asti että vaihtoarvo kattaa ainakin loppuvelan, saa nähdä kauan siihen menee, veikkaan 2-3väliin. Rahoitusta jäljellä n. 37t ja kun korko on pieni niin kiirekös tässä
 
Ihan normaalin oloinen tuo Teslan arvonalenema, kun deletoi hullut vuodet. Aina voi hakea liisarin alkaen 803€/kk (Gomore, Model Y LR AWD).

Normaali: -20%/1.vuosi. Sen jälkeen 10-15%/vuosi.

Hullut vuodet: käytettyjä sai myytyä korkeampaan hintaan kuin uusia. Sen jälkeen uuden hinnat laskenut 20-30%.

Hybridistä en keksi mitään hyvää sanottavaa, ostaa jos tykkää ja sopii omiin ajoihin. Ainakaan arvo ei laske vähempää.

Toyota Corollalla on vahva jälkimarkkina, sellaisella säästää.
 
Ariyasta saa akun esilämmityksen nappulalla päälle. Loput ovat sitten vähän makuasioita, mutta.onhan se hiljaisempi ja mukavampi kuin vaikka Y. Navigointia en ole tainnut edes kokeilla niin siitä en sano mitään. Yhden polkimen ajoa ei tainnut Leaffin tapaan olla, mikä on vähän sääli kun olisi nyt edes voinut optiona olla (vaikka en itse kaipaakaan).
 
Hybrissä saa molempien huonot puolet (ks. Kokkolan Autohuolto), eikä sellaisiin kannata ainakaan sekaantua.
Hybridejä on monenlaisia.
Ongelmat kasaantuvat usein vain tietyille valmistajille kuten Kokkolan Autohuoltokin kertoo, turha vältellä kaikkia hybridejä sen takia. On siellä joukossa myös luotettavia toteutuksia...
Mielenkiintoista nähdä miten vastaava asia menee sähköautoissa kun ikää ja dataa tulee, voi löytyä suuriakin eroja kuinka akusto ja muu elektroniikka ikääntyy eri valmistajilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 354
Viestejä
4 866 090
Jäsenet
78 645
Uusin jäsen
NR772

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom