Yleistä keskustelua sähköautoista

Hybridejä on monenlaisia.
Ongelmat kasaantuvat usein vain tietyille valmistajille kuten Kokkolan Autohuoltokin kertoo, turha vältellä kaikkia hybridejä sen takia. On siellä joukossa myös luotettavia toteutuksia...
Mielenkiintoista nähdä miten vastaava asia menee sähköautoissa kun ikää ja dataa tulee, voi löytyä suuriakin eroja kuinka akusto ja muu elektroniikka ikääntyy eri valmistajilla.
Missä hybridissä akku kestää 250tkm sähköajoa luotettavasti?
 
Omalla ladattavalla Kialla tosiaan rullattu se 82000 kilometriä. Akusta on ilmoitetuilla kilometreillä hävinnyt se n. 10%, eli näyttää 56 kun alussa oli 62km (44-46km sillä oikeasti koskaan päässyt, uutenakaan ja samaan pääsin viime vuoden syksyllä).

Luotettavasti en sano mitään, mutta kyllähän jos logiikka on että isompi akku kestää pidempään niin pienemmät akut kestävät sitten vähemmän. Toyotan hybridit ovat tuntuneet toki kestävän.

Mutta toisaalta arvonalenema tuskin on vielä 30k kun hinta oli ostaessa se 35k. Akkutakuu on kuitenkin se 150000km, joten onhan tuohon vielä matkaa.
 
Missä hybridissä akku kestää 250tkm sähköajoa luotettavasti?
Mistä tuo 250tkm tuli ja miksi siihen verrataan ja mitä?
On hybridejä joissa akku kestää tuon helposti esim. "itselataava" Toyota, on vastaavasti myös autoja joissa ei pääse edes 50tkm (mersun enimmäiset plugin viritykset).
Mahdoton vastata kysymykseen kun ei tiedä mitä kysytään.
Edit. Oliko tässä taas hassu "kompa" ja kysyttiin vain sähköajon osuutta? No ei kai kukaan hybridiä osta jos haluaa ajaa pelkästään sähköllä, siihen on eri vehkeet?
 
Ariyasta saa akun esilämmityksen nappulalla päälle. Loput ovat sitten vähän makuasioita, mutta.onhan se hiljaisempi ja mukavampi kuin vaikka Y. Navigointia en ole tainnut edes kokeilla niin siitä en sano mitään. Yhden polkimen ajoa ei tainnut Leaffin tapaan olla, mikä on vähän sääli kun olisi nyt edes voinut optiona olla (vaikka en itse kaipaakaan).

Itsellä tippui Ariya pois harkinnasta ihan pelkästään jo sen takia, että siinä ei voi mitenkään asettaa latausrajaa, vaan auto auton (NMC-) akku ladataan aina 100%. Nissanin asenne koko hommaan on "trust me bro, se on ihan ok, me ollaan oikeassa ja suunnilleen kaikki muut sähköautovalmistajat tällä planeetalla on väärässä, trust me bro". Sit jotain jotain käsienheiluttelua yläpuskurista, joka ei ole mitenkään ihmeellisen suuri verrattuna muihin. Niinjoo, ja tuo esilämmitys toimii ilmeisesti pelkästään manuaalisesti, että en nyt sitten tiedä onko sekään ihan paras mahdollinen ratkaisu...

Harmi sinänsä, kun mukava ja hiljainen autohan tuo on ja omaan silmään ihan nättikin.
 
Ariyasta saa akun esilämmityksen nappulalla päälle. Loput ovat sitten vähän makuasioita, mutta.onhan se hiljaisempi ja mukavampi kuin vaikka Y. Navigointia en ole tainnut edes kokeilla niin siitä en sano mitään. Yhden polkimen ajoa ei tainnut Leaffin tapaan olla, mikä on vähän sääli kun olisi nyt edes voinut optiona olla (vaikka en itse kaipaakaan).
Videon mukaan ei pakkasella anna täyttä tehoa silti, eli vain valmistelee pikalataukseen, ei optimilämpöön?

Makuasia ei ole se, että softassa pitää tehdä monia painalluksia ennen pääsyä oikeaan paikkaan. Tuskin Nissankaan ylpeä tosta softasta, eiköhän se ole teslamainen joskus 5-vuoden päästä.
 
Makuasia ei ole se, että softassa pitää tehdä monia painalluksia ennen pääsyä oikeaan paikkaan.
Hämmentävä kommentti. Ei heti tule pieru-applikaatiota lukuunottamatta mieleen yhtään softaa jossa pääsisi yhdellä painalluksella oikeaan paikkaan. Olet myös väärässä, oikea paikka on nimenomaan makuasia.

Yläpeukku kuitenkin konsernin parannetuista some-vaikutusohjeista.
 
Itsellä tippui Ariya pois harkinnasta ihan pelkästään jo sen takia, että siinä ei voi mitenkään asettaa latausrajaa, vaan auto auton (NMC-) akku ladataan aina 100%. Nissanin asenne koko hommaan on "trust me bro, se on ihan ok, me ollaan oikeassa ja suunnilleen kaikki muut sähköautovalmistajat tällä planeetalla on väärässä, trust me bro". Sit jotain jotain käsienheiluttelua yläpuskurista, joka ei ole mitenkään ihmeellisen suuri verrattuna muihin. Niinjoo, ja tuo esilämmitys toimii ilmeisesti pelkästään manuaalisesti, että en nyt sitten tiedä onko sekään ihan paras mahdollinen ratkaisu...

Harmi sinänsä, kun mukava ja hiljainen autohan tuo on ja omaan silmään ihan nättikin.
Toisaalta jos valmistaja antaa akkutakuun, niin kiinnostaako tuo nyt niin kovasti ekaa omistajaa? Surutta ollaan kohta 5 vuotta pistetty Miin akku aina täyteen, NMC sekin ymmärtääkseni on, 36/32 kWh brutto/netto. Ei ole maailmanloppua tullut, auto tietysti käytännössä joka päivä käytössä eli hyvin harvoin se 100% akussa istuu.

Sinällään en kotilatauksessa näe suurena ongelmana %-rajan puutetta, kun sen rajauksen voi hyvin helposti tehdä laturillakin. Enemmän rajoituksen puute tulee vastaan matkalla ladatessa, jos ei halua ladata kuin tiettyyn pisteeseen asti. Tämänkin kyllä voi hanskata sillä, että laittaa lataukselle maksimisumman mitä se maksaa (korealaisissa ei saa latausrajaa pistettyä alle 50%).
 
Sinällään en kotilatauksessa näe suurena ongelmana %-rajan puutetta, kun sen rajauksen voi hyvin helposti tehdä laturillakin. Enemmän rajoituksen puute tulee vastaan matkalla ladatessa, jos ei halua ladata kuin tiettyyn pisteeseen asti. Tämänkin kyllä voi hanskata sillä, että laittaa lataukselle maksimisumman mitä se maksaa (korealaisissa ei saa latausrajaa pistettyä alle 50%).
No ei sitä oikein voi, kun jostain mielenvikaisesta syystä autot eivät osaa lähetää sitä samaa CCS-standardin signaalia latausasemalle, joten laturi ei tiedä auton SOC:ia eikä voi täten katkaista latausta.
 


Munro mehustelee (ja sanoo maailman toiseksi parhaimmaksi moottoriksi heti lucidin jälkeen) vaihteeksi VAG-konsernin tuotetta...


Mielenkiintoinen video kiitokset linkkauksesta.

Onkohan missään luotettavaa listaa missä tota ap550 mottia on käytetty. ID.7, mahd tavascan, uus explorer?
 
Mielenkiintoinen video kiitokset linkkauksesta.

Onkohan missään luotettavaa listaa missä tota ap550 mottia on käytetty. ID.7, mahd tavascan, uus explorer?
Takavedot missä 286hv (tai enemmän) käyttävät kaikki. 77kWh (tai isommalla) akulla olevista nelivedoistakin vm. 2025 lähes kaikki. Eli ainakin 85 skodat, ID.3/Born sporttimallit, ID.7, ID.4/5, ja Explorer extended range ja nelikko.
 
Viimeksi muokattu:
Hämmentävä kommentti. Ei heti tule pieru-applikaatiota lukuunottamatta mieleen yhtään softaa jossa pääsisi yhdellä painalluksella oikeaan paikkaan. Olet myös väärässä, oikea paikka on nimenomaan makuasia.

Yläpeukku kuitenkin konsernin parannetuista some-vaikutusohjeista.
Katso video, huomaat miten epäintuitiivinen softa, eli reitit paikkoihin pidemmät kuin paremmissa softiasa. Softa-arkkitehtuurin tavoite on ratkaista kuluttajan tahtomat muutokset mahdollisimman helposti. Valikot sokkeloita videolla. Eli ei mielipide.

Auto ei osaa myöskään reitittää.

Huipentuma oli bensa-asemien hakutoiminto navista pikanäppäinellä, mutta ei latureiden. Se et tää on huonoa suunnittelua ei ole mielipide.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: dmn
Onkos sullakin myös Model S? Itse ostin Model S 90D joulukuussa, 23k€. Eli siis 2016 facelift. Nyt 228tkm mittarissa.

Tuossa ajassa nyt ainakin 1000€ on lähtenyt ja varmasti myös enemmänkin, jos olisi pakko saada kaupat tehtyä.

Tosin taitaa olla ne hybriditkin kalliita, että ei oikein kannattaisi ostaa, mutta kai jollain perus bensa-autollakin voisi ajaa. Mutta jos tuo Model S sattuu täällä vielä toimimaan hyvin, niin eipä sitä oikein keksisi, että mihin haluaisi vaihtaa? Esim Ford Capri 20" kitkoilla oli äänekkäämpi, kuin tuo vanha S 19" kitkoilla.

2023 syksyllä ostettu Raven (2020) Model S ja hintaa oli 59k, suhkot vähän ajettu. Arvo on tippunut reilu 20k 1.5 vuodessa. Meniköhän 3vk auton ostosta kun tuli uudet hintojen alennukset Teslalta ja tippui ainakin 5k kerralla käytettyjen hinnat. Paska ajoitus. Syytän tuota eniten. Harkitsin silloin myös MYP samalla hinnalla n. 20k ajettuna, niiden hinnat näyttää olevan nyt noin 40k n. 60-80tkm ajettuina. Eli suunnilleen sama arvonalenema olisi. Esim. Mersun EQC näyttää myös samalta, niitäkin katselin.

Ei kannata nyt myydä, jos auton arvo ei natsaa myynnin osalta tällä hetkellä. Ajelet vaan lisää kuukausia ja kilsoja siihen niin eiköhän se kuukausikulu ala näyttämään paremmalta. Teslat on ymmärtääkseni liikkuneet aina ihan hyvin siellä matalemmassakin hintaluokassa, kun on tiedossa mahdolliset viat ja niihin löytyy korjaajia ympäri Suomen.

Luulen autoni arvonaleneman jatkavan edelleen nopeampaa tahtia kuin velan lyhennys, tai ainakin tätä pelkään ja nyt maailman tilanteen vuoksi jos sieltä taas läsähtää kerralla iso hintojen pudotus, niin se ketuttaisi. Tai jos tullit, Elonin touhut ja Teslan suosio saa hinnat putoamaan pikavauhtia. Ajattelin olisiko järkevintä katkaista tappiot tässä kohtaa.

Toinen syy auton vaihdolle on mulla tunteet ja tarve. Tekee mieli takaisin maasturiin ja lisätilakin kelpaa perheellisenä, vaikka Model S onkin suhkot tilava auto. Sähköautoissa vaihtoehdot ovat edelleen melko huonot omaan makuun. BMW ix isompi akkuisena on oikeastaan ainoa kiinnostava, tai sitten farkku Taycan. Tämän vuoksi katse on vahvasti hybrideissä kuten X5 ja Mersun GLE(2-4v vanhat). Aiempi autoni oli XC90 hybridi, joten tuttuja nekin. Sähköauto on kyllä tekniikaltaan huomattavasti fiksumpi.

Eihän tämä harrastus ja autojen vaihtelu ole ikinä kannattavaa tai halpaa. Kuten joku tais sanoa, fiksuinta ja halvinta olisi ajaa jollakin Toyotalla tai mahdollisimman halvalla sähköautolla ja pitää sitä kauan. Itse olen pihi penninvenyttäjä monissa asioissa, mutta ajan mieluummin premium autolla. Yritän kuitenkin tehdä valinnat silti tunteiden lisäksi(jälkeen) mahdollisimman järkevästi, eli pyrkisin valitsemaan mahdollisimman vähän arvoaan menettävät ja riskittömät mallit jos vaan mahdollista. Harmi kun ei ole kristallipalloa. Hybridien hinnat näyttäisi omaan silmään laskeneen vähemmän viimeisen parin vuoden aikana mitä niitä olen katsellut.
 
2023 syksyllä ostettu Raven (2020) Model S ja hintaa oli 59k, suhkot vähän ajettu. Arvo on tippunut reilu 20k 1.5 vuodessa. Meniköhän 3vk auton ostosta kun tuli uudet hintojen alennukset Teslalta ja tippui ainakin 5k kerralla käytettyjen hinnat. Paska ajoitus. Syytän tuota eniten. Harkitsin silloin myös MYP samalla hinnalla n. 20k ajettuna, niiden hinnat näyttää olevan nyt noin 40k n. 60-80tkm ajettuina. Eli suunnilleen sama arvonalenema olisi. Esim. Mersun EQC näyttää myös samalta, niitäkin katselin.



Luulen autoni arvonaleneman jatkavan edelleen nopeampaa tahtia kuin velan lyhennys, tai ainakin tätä pelkään ja nyt maailman tilanteen vuoksi jos sieltä taas läsähtää kerralla iso hintojen pudotus, niin se ketuttaisi. Tai jos tullit, Elonin touhut ja Teslan suosio saa hinnat putoamaan pikavauhtia. Ajattelin olisiko järkevintä katkaista tappiot tässä kohtaa.

Toinen syy auton vaihdolle on mulla tunteet ja tarve. Tekee mieli takaisin maasturiin ja lisätilakin kelpaa perheellisenä, vaikka Model S onkin suhkot tilava auto. Sähköautoissa vaihtoehdot ovat edelleen melko huonot omaan makuun. BMW ix isompi akkuisena on oikeastaan ainoa kiinnostava, tai sitten farkku Taycan. Tämän vuoksi katse on vahvasti hybrideissä kuten X5 ja Mersun GLE(2-4v vanhat). Aiempi autoni oli XC90 hybridi, joten tuttuja nekin. Sähköauto on kyllä tekniikaltaan huomattavasti fiksumpi.

Eihän tämä harrastus ja autojen vaihtelu ole ikinä kannattavaa tai halpaa. Kuten joku tais sanoa, fiksuinta ja halvinta olisi ajaa jollakin Toyotalla tai mahdollisimman halvalla sähköautolla ja pitää sitä kauan. Itse olen pihi penninvenyttäjä monissa asioissa, mutta ajan mieluummin premium autolla. Yritän kuitenkin tehdä valinnat silti tunteiden lisäksi(jälkeen) mahdollisimman järkevästi, eli pyrkisin valitsemaan mahdollisimman vähän arvoaan menettävät ja riskittömät mallit jos vaan mahdollista. Harmi kun ei ole kristallipalloa. Hybridien hinnat näyttäisi omaan silmään laskeneen vähemmän viimeisen parin vuoden aikana mitä niitä olen katsellut.
X5 tai GLE hybridit tuon ikäisinä ei kuulosta kovin halvoille ylläpitokuluille vs. Mikä tahansa sähköauto. Siinä vaiheessa kun uusataan takuuttomaan hybridiin akkua ei paljon tunnu sähköauton arvonalenemat.
 
X5 tai GLE hybridit tuon ikäisinä ei kuulosta kovin halvoille ylläpitokuluille vs. Mikä tahansa sähköauto. Siinä vaiheessa kun uusataan takuuttomaan hybridiin akkua ei paljon tunnu sähköauton arvonalenemat.
On ne akut silti huomattavasti halvempia kuin sähköauton akut. Esim. Priukseen tonnin pari. Paljonko uusi tai käytetty Model S akku maksaa?
 
On ne akut silti huomattavasti halvempia kuin sähköauton akut. Esim. Priukseen tonnin pari. Paljonko uusi tai käytetty Model S akku maksaa?

Tuossahan puhuttiin X5 ja GLE akuista. Mikään 2005 itselataavan priuksen 1kWh nikkeliakku ei ole verrattavissa mitenkään noihin. Lähimpänä olisi uusi prius prime missä 13kWh akku. Jos niitä saat jostain tonnilla käyttökelpoisena niin vinkkaa mullekin, siinä olisi markkinoiden halvin hinta per kWh kotiakustoa varten :D

Tämän mukaan BMW haluaa 11k€ X5 40e akusta ja varaosahausta 100tkm ajetuista 7kWh akuista pyydetään 3k€

Suhteessa kapasiteettiin aika tyyristä touhua. Tämän artikkelin mukaan Tesla vaihtoi töineen Jannen Model S:ään akun 12 100€ hintaan.

Voisi luulla että hybridiakut ovat kullasta tehtyjä
 
Tuossahan puhuttiin X5 ja GLE akuista. Mikään 2005 itselataavan priuksen 1kWh nikkeliakku ei ole verrattavissa mitenkään noihin. Lähimpänä olisi uusi prius prime missä 13kWh akku. Jos niitä saat jostain tonnilla käyttökelpoisena niin vinkkaa mullekin, siinä olisi markkinoiden halvin hinta per kWh kotiakustoa varten :D

Tämän mukaan BMW haluaa 11k€ X5 40e akusta ja varaosahausta 100tkm ajetuista 7kWh akuista pyydetään 3k€

Suhteessa kapasiteettiin aika tyyristä touhua. Tämän artikkelin mukaan Tesla vaihtoi töineen Jannen Model S:ään akun 12 100€ hintaan.

Voisi luulla että hybridiakut ovat kullasta tehtyjä
Aika iso ero 3000€ ja 12000€ välillä. Neljä akkua yhden S akun hinnalla. Kapasiteetti taas ei liity mitenkään tähän keskusteluun.
 
Missä hybridissä akku kestää 250tkm sähköajoa luotettavasti?
Toisen sukupolven Skoda Superb iV Liftbackissä on ainakin hyvät ainekset siihen.

-WLTP yli 130 km (olikohan 137 km paras)
-brutto 25,7 kWh
-puskuri 6,0 kWh
-netto 19,7 kWh

Jos tuolla ajelisi aina pelkällä sähköllä ja kulutus olisi 20 sataselle, niin kilometrejä voisi päästä:
25,7 / 20 * 100 km * 3000 = 385 500 km.

Vertailun vuoksi ensimmäiselle Passat PHEV:lle:
9,9 / 20 * 100 km * 3000 = 148 500 km.

Ja Mini Countryman 2017-2018 PHEV:
7,6 / 20 * 100 km * 3000 = 114 000 km.


Superbin ja Minin kilometrikestossa todennäköisesti on huomattavasti suurempikin ero, sillä:

1. Superbin suurempi puskuri säästää akkua, kun ääripäitä ei edes pysty käyttämään.

2. Minin toimintamatka on niin lyhyt, että akku tulee usein purettua kuluttavan tyhjäksi. Vastaavasti ei ole mielekästä ladata 80 %:iin, vaan täpötäyteen, että edes jotain saa ajettua.

3. Minin akkua puretaan akkua kuluttavasti 2-4C matka-ajossa vs. Superb 1C. Kylmänä Minin akku joutuu koville, kun ihan varovainenkin ajaminen on pienelle akulle kuluttavaa.

4. Minillä ei pääse yhtä helposti laskuissa käytettyyn 20 kWh/100 km:iin, koska se on 6-7 cm Superbia korkeampi ja Cd 0,32 vs. 0,25. Tämän vuoksi syklejä kertyy vielä nopeammin kuin bruttokapojen eroista voisi luulla. Ja kohtien 1-3 takia Minin akulle ei edes voi odottaa yhtä suurta syklimäärää.





Edit. Ei tämä ollutkaan hybridi-ketju. No, tuo Superb on akun koon puolesta jo melko lähellä Miitä. Latautuukin nopeammin, 26 min 10-80 % vs. Mii 48 min. :D

Edit2. Enimmäkseen ladataan kotona yön yli, mutta vaikka lataisi aina tuon 26 min 10-80, ei se olisi niin kuluttavaa akulle kuin sähköautolla. Puskurin koosta saa käsityksen, kun laskee vastaavan puskurin uuden Kia EV6 LR:n 80,0/84,0 -akulle. Saadakseen 80,0 kWh nettoa, pitäisi akun olla 80 / 19,7 * 25,7 = 104,4 kWh. Eipä olisi 104,4 kWh millänsäkään, jos sen käyttäjälle näytettävää 80 kWh:a hinkkaisi 10-80, eli lataisi 26 minuutissa keskimmäisen 56 kWh:a 104,4 kWh-möykkyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Aika iso ero 3000€ ja 12000€ välillä.

Valitsit siis käytetyn takuuttoman akun verrokiksi marmorilla asennetun takuullisen noin 10 kertaa isomman akun.

Jos verrataan marmorihintoja molemmissa niin hintaero on aika pieni.

Plus sitten kun se hybridiakku on korjattu, joutuu silti käyttämään polttomoottoria.
 
Valitsit siis käytetyn takuuttoman akun verrokiksi marmorilla asennetun takuullisen noin 10 kertaa isomman akun.

Jos verrataan marmorihintoja molemmissa niin hintaero on aika pieni.

Plus sitten kun se hybridiakku on korjattu, joutuu silti käyttämään polttomoottoria.
Niin vertasin kahta käytettyä akkua. Aika vitsiksi menee tämä tämä keskustelu kun pitää ottaa polttoaineen kulutus mukaan keskusteluun jossa puhuttiin näiden akkujen hinnoista.

:rofl:
 
2023 syksyllä ostettu Raven (2020) Model S ja hintaa oli 59k, suhkot vähän ajettu. Arvo on tippunut reilu 20k 1.5 vuodessa. Meniköhän 3vk auton ostosta kun tuli uudet hintojen alennukset Teslalta ja tippui ainakin 5k kerralla käytettyjen hinnat. Paska ajoitus. Syytän tuota eniten. Harkitsin silloin myös MYP samalla hinnalla n. 20k ajettuna, niiden hinnat näyttää olevan nyt noin 40k n. 60-80tkm ajettuina. Eli suunnilleen sama arvonalenema olisi. Esim. Mersun EQC näyttää myös samalta, niitäkin katselin.



Luulen autoni arvonaleneman jatkavan edelleen nopeampaa tahtia kuin velan lyhennys, tai ainakin tätä pelkään ja nyt maailman tilanteen vuoksi jos sieltä taas läsähtää kerralla iso hintojen pudotus, niin se ketuttaisi. Tai jos tullit, Elonin touhut ja Teslan suosio saa hinnat putoamaan pikavauhtia. Ajattelin olisiko järkevintä katkaista tappiot tässä kohtaa.

Toinen syy auton vaihdolle on mulla tunteet ja tarve. Tekee mieli takaisin maasturiin ja lisätilakin kelpaa perheellisenä, vaikka Model S onkin suhkot tilava auto. Sähköautoissa vaihtoehdot ovat edelleen melko huonot omaan makuun. BMW ix isompi akkuisena on oikeastaan ainoa kiinnostava, tai sitten farkku Taycan. Tämän vuoksi katse on vahvasti hybrideissä kuten X5 ja Mersun GLE(2-4v vanhat). Aiempi autoni oli XC90 hybridi, joten tuttuja nekin. Sähköauto on kyllä tekniikaltaan huomattavasti fiksumpi.

Eihän tämä harrastus ja autojen vaihtelu ole ikinä kannattavaa tai halpaa. Kuten joku tais sanoa, fiksuinta ja halvinta olisi ajaa jollakin Toyotalla tai mahdollisimman halvalla sähköautolla ja pitää sitä kauan. Itse olen pihi penninvenyttäjä monissa asioissa, mutta ajan mieluummin premium autolla. Yritän kuitenkin tehdä valinnat silti tunteiden lisäksi(jälkeen) mahdollisimman järkevästi, eli pyrkisin valitsemaan mahdollisimman vähän arvoaan menettävät ja riskittömät mallit jos vaan mahdollista. Harmi kun ei ole kristallipalloa. Hybridien hinnat näyttäisi omaan silmään laskeneen vähemmän viimeisen parin vuoden aikana mitä niitä olen katsellut.
Halvin 2020 Model S Raven näyttäisi olevan 34 700€.


Voihan sitä Model S:ää kokeilla kaupitella pois, jos sattuisi saamaan sopivan hinnan. Mutta ovat jo sen verran edullisia, että ehkä kovin jyrkkää arvonalenemaa ei nyt olisi?

Tuossa videolla kerrottiin, että jo aivan alkupään Model S akut olisivat akkukemialtaan laadukkaita. Ongelmana vaan esim alkupään 85 akuissa se, että vesi pääsee akun sisälle ja rikkoo akun. Akku ei ole siis tiivis?


Eli vaikkapa se 2020 Model S Raven voisi olla aika kestävä peli akunkin osalta ja pystyisi ajamaan huolettomia kilometrejä paljon.

Esim oma 90D 2016 fl on 228tkm ajettu, eikä sille ole oikein mitään tehty. Toki akulle voisi sen tiiveystestin tehdä, että varmistuisi akun toimivuus ainakin muutamiksi vuosiksi eteenpäin. Tuohon autoon oli vaihdettu sisäinen laturi uuteen joulukuussa, kun auto oli vielä edellisellä omistajalla. Se varmaan ainut, joka on hajonnut juuri tuosta autosta? Akun SOH 87%.

Facebookissa tulikin juuri tuo mainos vastaan. Eli akun tiiveystesti esimerkiksi. Pitäisi viedä varmaan omakin Model S sinne joskus tutkittavaksi.
Screenshot_2025-03-27-13-22-44-90_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Edit:
Tuossa vielä linkki sinne Akkuauton sivuille.
 
Toisen sukupolven Skoda Superb iV Liftbackissä on ainakin hyvät ainekset siihen.


Edit. Ei tämä ollutkaan hybridi-ketju. No, tuo Superb on akun koon puolesta jo melko lähellä Miitä. Latautuukin nopeammin, 26 min 10-80 % vs. Mii 48 min. :D
Sähköauto siinä missä muutkin. Ainoa ongelma on, että ne ovat silti ensisijaisesti polttomoottoriautoja Suomessa suurinpiirtein 5 kk vuodesta. Ja, eteenpäin nämä PHEV:t menevät ja selkeä ero BEV:ihin häivettyy muissakin kuin vanhassa Opelissa tai i3R:ssa.
 
Aika iso ero 3000€ ja 12000€ välillä. Neljä akkua yhden S akun hinnalla. Kapasiteetti taas ei liity mitenkään tähän keskusteluun.
Rinnastaisin täyssähköauton akun vaihdon ennemmin hybridin moottorin vaihtoon / isoon koneremonttiin. Tuo hybridin akku vain yksi osa muiden joukossa - toki kallis sellainen.
 
Sähköauto siinä missä muutkin. Ainoa ongelma on, että ne ovat silti ensisijaisesti polttomoottoriautoja Suomessa suurinpiirtein 5 kk vuodesta. Ja, eteenpäin nämä PHEV:t menevät ja selkeä ero BEV:ihin häivettyy muissakin kuin vanhassa Opelissa tai i3R:ssa.
5kk vuodesta? Esim. tänä talvena on ollut ihan yksittäisiä viikkoja että lämpötila on ollut alle -12 ja sen vuoksi tarvittu polttista pyöräyttää.
 
Xpeng G6 video julkaistu. Eli siis Model Y:n kilpailija. Täytyy itsekin katsoa mielenkiinnosta, kunhan ehdin.


Ihan ok hinnoiteltu mutta sitten jää vähän avoimeksi että onko autossa jotain ominaisuuksia jo olemassa mitä tulisi päivityksillä.

Appi on kattavan oloinen. Latausnopeus hyvä. Avustimet ovat kuulemma nykivän oloisia. Valot ovat vain perusvalot mutta olisiko valmius parempaan?

Toki koeajo kiinnostaisi niin näkisi mihin auto pystyy.

Edit. Tämä julkaistu 2023 ja nyt julkaistu maaliskuussa facelift. Kiinassa myynti alkanut mutta muualle maailmaan ei tiedossa koska saa.

Ehkä kannattaa pitää housut kaapissa ja odottaa faceliftiä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin vertasin kahta käytettyä akkua. Aika vitsiksi menee tämä tämä keskustelu kun pitää ottaa polttoaineen kulutus mukaan keskusteluun jossa puhuttiin näiden akkujen hinnoista.

:rofl:

Aika vitsi oli kun vertasit priusta GLE:hen… olisi pitänyt siinä jo tajuta että trollaat vain
 
  • Tykkää
Reactions: skl
5kk vuodesta? Esim. tänä talvena on ollut ihan yksittäisiä viikkoja että lämpötila on ollut alle -12 ja sen vuoksi tarvittu polttista pyöräyttää.
Laitoin toki yleistäen ja siksi lisäsin, että ero BEVeihin häivettyy( ehkä olisi pitänyt käyttää enemmän passiivista rakennetta mutta en oikeasti enää seuraa PHEVien toimintamallia vaan olen tuttujen PHEVistien kommenttien varassa).
Aikaisemmin mm. Kiat käynnistelivät moottoria aina kun lämpötila oli alle 10 astetta, jäi kauppaan ja ostin täyssähköauton. Tästä toki on aikaa mutta näemmä Cupra ei siitä hirveästi poikkea pari vuotta vanhassa mallissa.
 
Aika vitsi oli kun vertasit priusta GLE:hen… olisi pitänyt siinä jo tajuta että trollaat vain
Niin Priuksen akku tonnin pari ja X5 3000€. Onko ero mielestäsi iso? Enhän minä tässä muuta yrittänyt viestittää, kuin sitä, minkä itsekkin totesit, että hybridien akut maksavat huomattavasti vähemmän kuin sähköautojen.
 
Viimeksi muokattu:
No ei sitä oikein voi, kun jostain mielenvikaisesta syystä autot eivät osaa lähetää sitä samaa CCS-standardin signaalia latausasemalle, joten laturi ei tiedä auton SOC:ia eikä voi täten katkaista latausta.
Nyt en kyllä ihan ymmärrä mitä ajat kommentilla takaa. Nissan ei osaa kertoa laturille, että nyt seis? Vai mitä tarkoitit? Pakkohan sen on vähintään akku täys signaali antaa. Kommenttini ei kyllä liittynyt tähän puoleen muuten kuin oletin, että auton pää ei toimi säädön osalta. Tällöin voi laturiin laittaa sallitun maksimiveloituksen vaikka 15€, jolloin lataus katkeaa itselle sopivassa kohdassa. Täytyy vaan päässä laskea paljonko haluttu määrä sähköä maksaa suurinpiirtein ladata.
 
Nyt en kyllä ihan ymmärrä mitä ajat kommentilla takaa. Nissan ei osaa kertoa laturille, että nyt seis? Vai mitä tarkoitit? Pakkohan sen on vähintään akku täys signaali antaa. Kommenttini ei kyllä liittynyt tähän puoleen muuten kuin oletin, että auton pää ei toimi säädön osalta. Tällöin voi laturiin laittaa sallitun maksimiveloituksen vaikka 15€, jolloin lataus katkeaa itselle sopivassa kohdassa. Täytyy vaan päässä laskea paljonko haluttu määrä sähköä maksaa suurinpiirtein ladata.

Vähän hankalalta kuulostaa, jos latausta käynnistäessä pitää laskimen kanssa laskeskellä mihin asti ladataan... Ja kyllä varmasti pörssisähköläiset tykkäisivät kotonakin käyttää latausrajaa. Kalliin sähkön aikaan voisi valita sen rajan millä seuraavan päivän pärjää (ilman että laskeskelee kauanko tuohon menee aikaa ja ajastaa tämän perusteella laturin).
 
Jos tässä puhuttiin kotilatauksesta, niin auto osaa kyllä sanoa että lataus seis, tietenkin.

Mutta jos autosta ei voi säätää mihin asti ladataan, se lataa aina 100% asti.

Ja se signaali ei ole akku täysi signaali, vaan ihan perus lataus seis signaali. Type 2 AC latauksessa ei kulje minkäänlaista SoC tietoa laturille. Ainoastaan max latausteho sekä lataus on/off signaloidaan osapuolien välillä.

Kotilatauksessa menee siis aika vaikeaksi jos haluaa vaikka ottaa vain 80% asti eikä sitä voi autosta asettaa
 
Jos tässä puhuttiin kotilatauksesta, niin auto osaa kyllä sanoa että lataus seis, tietenkin.

Mutta jos autosta ei voi säätää mihin asti ladataan, se lataa aina 100% asti.

Ja se signaali ei ole akku täysi signaali, vaan ihan perus lataus seis signaali. Type 2 AC latauksessa ei kulje minkäänlaista SoC tietoa laturille. Ainoastaan max latausteho sekä lataus on/off signaloidaan osapuolien välillä.

Kotilatauksessa menee siis aika vaikeaksi jos haluaa vaikka ottaa vain 80% asti eikä sitä voi autosta asettaa
Nimenomaan - ja ongelma ovat 100%:sesti nuo type2-laturit.

Kaikki CCS-pikalatausta tukevat autot tukevat myös ISO 15118 standardin mukaista viestintäprotokollaa jonka avulla pikalatureilla auto osaa kertoa laturille että mun SOC on 37% ja haluan 200A virtaa, mutta jostain käsittämättömästä syystä mitkään type2 laturit eivät osaa tuota signaaliyhteyttä autojen kanssa avata. Jos osaisivat, ne voisivat hoitaa auton puolesta tuon 80% latausrajan.
 
Jos tässä puhuttiin kotilatauksesta, niin auto osaa kyllä sanoa että lataus seis, tietenkin.

Mutta jos autosta ei voi säätää mihin asti ladataan, se lataa aina 100% asti.

Ja se signaali ei ole akku täysi signaali, vaan ihan perus lataus seis signaali. Type 2 AC latauksessa ei kulje minkäänlaista SoC tietoa laturille. Ainoastaan max latausteho sekä lataus on/off signaloidaan osapuolien välillä.

Kotilatauksessa menee siis aika vaikeaksi jos haluaa vaikka ottaa vain 80% asti eikä sitä voi autosta asettaa
Mitä vaikeaa on laskea vaikka 0,8 x 30 = 24 kWh eli laittaa laturin paahtamaan 2 tunniksi 11 kWh sisään? Ei se tietty koskaan tarkka ole, mutta ihan tarpeeksi lähellä. Ja jos auto antaa lataukselle aika-arvion niin vielä helpompi pistää laturilta hieman vajaaksi. Tällaista kikkailua viestissäni tarkoitin.
 
Mitä vaikeaa on laskea vaikka 0,8 x 30 = 24 kWh eli laittaa laturin paahtamaan 2 tunniksi 11 kWh sisään? Ei se tietty koskaan tarkka ole, mutta ihan tarpeeksi lähellä. Ja jos auto antaa lataukselle aika-arvion niin vielä helpompi pistää laturilta hieman vajaaksi. Tällaista kikkailua viestissäni tarkoitin.

Kyllähän tuokin onnistuu, mutta olisihan se huomattavasti kätevämpää vain valita autosta/sovelluksesta prosentit mitä haluaa. Ja tuo ajan laskeminen saattaa tuoda ikävän yllätyksen, jos käytössä on kuormanhallinta ja latausteho vaihtelee.
 
Teslallahan nuo kaikki saa säädettyä äpistä. Latausraja, aikaväli milloin ladataan tai kellonaika milloin halutaan että akku on ladattu latausrajaan asti.
 
Mitä vaikeaa on laskea vaikka 0,8 x 30 = 24 kWh eli laittaa laturin paahtamaan 2 tunniksi 11 kWh sisään? Ei se tietty koskaan tarkka ole, mutta ihan tarpeeksi lähellä. Ja jos auto antaa lataukselle aika-arvion niin vielä helpompi pistää laturilta hieman vajaaksi. Tällaista kikkailua viestissäni tarkoitin.
Kuulostaa kyllä aika naurettavalta kikkailulta näin vuonna 25. Eikä aivan triviaaliakaan kaikille laskea päässä jos on akkua 33% ja akun netto on vaikka 73 kWh, että montako tuntia milläkin teholla nyt täytyy ladata.

Vaikka toki itsekin arvioin hitaalla ~3kW laturillani että sähköä tulee n. 4%/tunti. Kylmällä ehkä sitten vain 3%
 
Itsellä tippui Ariya pois harkinnasta ihan pelkästään jo sen takia, että siinä ei voi mitenkään asettaa latausrajaa, vaan auto auton (NMC-) akku ladataan aina 100%. Nissanin asenne koko hommaan on "trust me bro, se on ihan ok, me ollaan oikeassa ja suunnilleen kaikki muut sähköautovalmistajat tällä planeetalla on väärässä, trust me bro". Sit jotain jotain käsienheiluttelua yläpuskurista, joka ei ole mitenkään ihmeellisen suuri verrattuna muihin. Niinjoo, ja tuo esilämmitys toimii ilmeisesti pelkästään manuaalisesti, että en nyt sitten tiedä onko sekään ihan paras mahdollinen ratkaisu...

Harmi sinänsä, kun mukava ja hiljainen autohan tuo on ja omaan silmään ihan nättikin.
Siis eikö Ariyassa pysty ajastamaan latausaikaa? Leafissa tämä onnistuu helposti ja näyttö osaa kertoa arvioidun ajan valitun latausnopeuden mukaan.
 
Itsellä tippui Ariya pois harkinnasta ihan pelkästään jo sen takia, että siinä ei voi mitenkään asettaa latausrajaa, vaan auto auton (NMC-) akku ladataan aina 100%. Nissanin asenne koko hommaan on "trust me bro, se on ihan ok, me ollaan oikeassa ja suunnilleen kaikki muut sähköautovalmistajat tällä planeetalla on väärässä, trust me bro". Sit jotain jotain käsienheiluttelua yläpuskurista, joka ei ole mitenkään ihmeellisen suuri verrattuna muihin. Niinjoo, ja tuo esilämmitys toimii ilmeisesti pelkästään manuaalisesti, että en nyt sitten tiedä onko sekään ihan paras mahdollinen ratkaisu...

Harmi sinänsä, kun mukava ja hiljainen autohan tuo on ja omaan silmään ihan nättikin.

En omista Ariyaa mut googlen mukaan onnistuu jos jollakin kotiautomaatiojärjestelmällä tämä latauksen säätö jos tarve.
 
Nimenomaan - ja ongelma ovat 100%:sesti nuo type2-laturit.

Kaikki CCS-pikalatausta tukevat autot tukevat myös ISO 15118 standardin mukaista viestintäprotokollaa jonka avulla pikalatureilla auto osaa kertoa laturille että mun SOC on 37% ja haluan 200A virtaa, mutta jostain käsittämättömästä syystä mitkään type2 laturit eivät osaa tuota signaaliyhteyttä autojen kanssa avata. Jos osaisivat, ne voisivat hoitaa auton puolesta tuon 80% latausrajan.
Tuo tarkempi ja monimutkaisempi viestintäprotokolla taitaa olla standardissakin määritelty vain DC-käyttöön.
Type 2 on superyksinkertaine viritys jonka voi toteuttaa vaikka tusinalla transistoreja ilman että type2 latausasemassa tarvii olla minkäänlaista älyä tai edes prosessoria.
Latauksen lopetuskin tapahtuu niin että auton onboard-laturi lopettaa lataamisen ja sen jälkeen kertoo/ohjaa latausaseman katkaisemaan sähkön.
 
Mitä vaikeaa on laskea vaikka 0,8 x 30 = 24 kWh eli laittaa laturin paahtamaan 2 tunniksi 11 kWh sisään? Ei se tietty koskaan tarkka ole, mutta ihan tarpeeksi lähellä. Ja jos auto antaa lataukselle aika-arvion niin vielä helpompi pistää laturilta hieman vajaaksi. Tällaista kikkailua viestissäni tarkoitin.

Ei kai siinä mitään vaikeaa, itse en sellaista autoa edes harkitsisi jos noin perus tason ominaisuus puuttuu.

Mahtaako siinä olla edes ajastinta.
 
Ei kai siinä mitään vaikeaa, itse en sellaista autoa edes harkitsisi jos noin perus tason ominaisuus puuttuu.

Mahtaako siinä olla edes ajastinta.
Lähinnä minä sitä lähdin kommentoimaan, että jos tuo muuten kelpaa, niin helppo se on hanskata. Jos siis kuuluu siihen porukkaan, joka murehtii n. omistajan akun kunnosta eikä lataa täyteen.

Kuulostaa kyllä aika naurettavalta kikkailulta näin vuonna 25. Eikä aivan triviaaliakaan kaikille laskea päässä jos on akkua 33% ja akun netto on vaikka 73 kWh, että montako tuntia milläkin teholla nyt täytyy ladata.

Vaikka toki itsekin arvioin hitaalla ~3kW laturillani että sähköä tulee n. 4%/tunti. Kylmällä ehkä sitten vain 3%
Jos auto ei muuta anna, niin noinhan se on tehtävä. Tuollainen aika perus 70-80 kWh akku on helppo lasku, kun tunnin kolmivaihe-ac lisää akkua aikalailla hyvin 15% Muutaman kerran jälkeen varmaan tietää jo suoraan paljonko pistää aikaa.
 
Teslallahan nuo kaikki saa säädettyä äpistä. Latausraja, aikaväli milloin ladataan tai kellonaika milloin halutaan että akku on ladattu latausrajaan asti.
Kuten monella muullakin merkillä. Tänne oli enemmin ylläri, jos Nissan ei noita perusjuttuja hanskaisi.
 
Kuten monella muullakin merkillä. Tänne oli enemmin ylläri, jos Nissan ei noita perusjuttuja hanskaisi.
Käytin Googlea ja löysin tiedon alle minuutissa. Ariyassa on samanlainen ajastin kuin Leafissa, käyttöliittymä on tosin kosketusnäytön kautta, joka ei välttämättä ole parempi ratkaisu kuin rattinappulat. Parempi olisi tietenkin pysäyttää lataus 80% automaattisesti.
Ariya osaa kuten Leaf, kertoa arvioidun latausajan valitulla latausnopeudella useaan eri tasoon saakka. Alla olevasta linkistä löytyy kuvia kun hieman rullaa alaspäin.
 
Edit. Tämä julkaistu 2023 ja nyt julkaistu maaliskuussa facelift. Kiinassa myynti alkanut mutta muualle maailmaan ei tiedossa koska saa.

Ehkä kannattaa pitää housut kaapissa ja odottaa faceliftiä.
Maahantuojan edustajan mukaan tuo facelift olisi tulossa Suomeen kuluvan vuoden lopulla tai heti ensi vuoden alussa. Kysyin asiaa koeajon yhteydessä :hmm:
 
Tuo tarkempi ja monimutkaisempi viestintäprotokolla taitaa olla standardissakin määritelty vain DC-käyttöön.
15118 kattaa käsittääkseni sekä AC että DC-käytön. Jotkut type2 asemat myös mainostavat että tukea on, mutta käytännössä en ole kuullut että yksikään oikeasti osaisi.
 
Toisaalta jos valmistaja antaa akkutakuun, niin kiinnostaako tuo nyt niin kovasti ekaa omistajaa? Surutta ollaan kohta 5 vuotta pistetty Miin akku aina täyteen, NMC sekin ymmärtääkseni on, 36/32 kWh brutto/netto. Ei ole maailmanloppua tullut, auto tietysti käytännössä joka päivä käytössä eli hyvin harvoin se 100% akussa istuu.

Sinällään en kotilatauksessa näe suurena ongelmana %-rajan puutetta, kun sen rajauksen voi hyvin helposti tehdä laturillakin. Enemmän rajoituksen puute tulee vastaan matkalla ladatessa, jos ei halua ladata kuin tiettyyn pisteeseen asti. Tämänkin kyllä voi hanskata sillä, että laittaa lataukselle maksimisumman mitä se maksaa (korealaisissa ei saa latausrajaa pistettyä alle 50%).

Toisaalta valmistaja antaa akkutakuun vain 150 tkm asti, joten eipä heilläkään kovin kova luotto tuohon ole. Aika hyvin tekee vahinkoa auton jälleenmyyntiarvolle tuollainen, ainakin jos tietoisuus asiasta leviää. Itsehän pyrin levittämään sitä parhaani mukaan.

Ihme vitun pelleilyä, että herran vuonna 2025 laskimen ja ajastimen kanssa kikkailla latauksia.
 
Viimeksi muokattu:
15118 kattaa käsittääkseni sekä AC että DC-käytön. Jotkut type2 asemat myös mainostavat että tukea on, mutta käytännössä en ole kuullut että yksikään oikeasti osaisi.
Se AC versio ISO 15118 standardista on melko hyödytön. Esim juurikin SoC tietoa ei välitetä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 354
Viestejä
4 866 090
Jäsenet
78 645
Uusin jäsen
NR772

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom