Missä hybridissä akku kestää 250tkm sähköajoa luotettavasti?
Toisen sukupolven Skoda Superb iV Liftbackissä on ainakin hyvät ainekset siihen.
-WLTP yli 130 km (olikohan 137 km paras)
-brutto 25,7 kWh
-puskuri 6,0 kWh
-netto 19,7 kWh
Jos tuolla ajelisi aina pelkällä sähköllä ja kulutus olisi 20 sataselle, niin kilometrejä voisi päästä:
25,7 / 20 * 100 km * 3000 = 385 500 km.
Vertailun vuoksi ensimmäiselle Passat PHEV:lle:
9,9 / 20 * 100 km * 3000 = 148 500 km.
Ja Mini Countryman 2017-2018 PHEV:
7,6 / 20 * 100 km * 3000 = 114 000 km.
Superbin ja Minin kilometrikestossa todennäköisesti on huomattavasti suurempikin ero, sillä:
1. Superbin suurempi puskuri säästää akkua, kun ääripäitä ei edes pysty käyttämään.
2. Minin toimintamatka on niin lyhyt, että akku tulee usein purettua kuluttavan tyhjäksi. Vastaavasti ei ole mielekästä ladata 80 %:iin, vaan täpötäyteen, että edes jotain saa ajettua.
3. Minin akkua puretaan akkua kuluttavasti 2-4C matka-ajossa vs. Superb 1C. Kylmänä Minin akku joutuu koville, kun ihan varovainenkin ajaminen on pienelle akulle kuluttavaa.
4. Minillä ei pääse yhtä helposti laskuissa käytettyyn 20 kWh/100 km:iin, koska se on 6-7 cm Superbia korkeampi ja Cd 0,32 vs. 0,25. Tämän vuoksi syklejä kertyy vielä nopeammin kuin bruttokapojen eroista voisi luulla. Ja kohtien 1-3 takia Minin akulle ei edes voi odottaa yhtä suurta syklimäärää.
Mladá Boleslav 17. tammikuuta 2025. Neljännen sukupolven ladattava Superb-hybridi on nyt saatavissa jo tuotannossa olevan Combi-korimallin lisäksi myös liftback-korimallina. Tämä uusi Superb-malli on asiakkaiden tilattavissa ja rakennettavissa skoda.fi-sivuston konfiguraattorissa. 1.5 TSI...
www.skodamagazine.fi
Tekniset tiedot: Skoda Superb IV iV 1.5 TSI (204 hv) Plug-in Hybrid DSG Liftback /2025/ | Polttoaineenkulutus, Mitat, 204 hv, 220 km/h, 136.7 mph, 0-100 km/h: 8.1 s, 0-60 mph: 7.7 s, 0.3-0.5 l/100 km, 784.05 - 470.43 US mpg, 941.6 - 564.96 UK mpg, 333.33 - 200 km/l
www.auto-data.net
Edit. Ei tämä ollutkaan hybridi-ketju. No, tuo Superb on akun koon puolesta jo melko lähellä Miitä. Latautuukin nopeammin, 26 min 10-80 % vs. Mii 48 min.
Edit2. Enimmäkseen ladataan kotona yön yli, mutta vaikka lataisi aina tuon 26 min 10-80, ei se olisi niin kuluttavaa akulle kuin sähköautolla. Puskurin koosta saa käsityksen, kun laskee vastaavan puskurin uuden Kia EV6 LR:n 80,0/84,0 -akulle. Saadakseen 80,0 kWh nettoa, pitäisi akun olla 80 / 19,7 * 25,7 = 104,4 kWh. Eipä olisi 104,4 kWh millänsäkään, jos sen käyttäjälle näytettävää 80 kWh:a hinkkaisi 10-80, eli lataisi 26 minuutissa keskimmäisen 56 kWh:a 104,4 kWh-möykkyyn.