Kiinnostais vaihtaa nykynen F30 335i sähköautoon. Kriteereinä olis 300+ heppaa, neliveto > takaveto (ei etuvetoa), hiljainen, hyvä ajaa ja sedan. Budjetti 55k. BYD, Tesla ja MG on poissuljettuja.
Oikeastaan oon tullu siihen tulokseen että ainoastaan Polestar 2 ja BMW i4 täyttää kaikki kriteerit, kallistuen bemariin päin. Neliveto kiinnostais todella paljon, mutta mietityttää onko se 10ke arvoinen verrattuna e40. Toki myös tarjontaa eli valinnanvaraa näyttäis olevan M50-mallissa enemmän.
Onko kellään kokemuksia noista? Olen i4 M50 käynyt jo koeajamassa, ja se vaikutti hyvältä. Tunnottomampi ohjaus kuin nykyisessä, mutta niin kai kaikissa uusissa autoissa on.
Onko i4 jotain mitä pitäisi tietää? Tai Polestarissa? Pakollisia varusteita mitä ei kannata jättää pois? Jossain vuosimallissa tulleita ominaisuuksia mitkä ovat mielestänne pakollisia?
Itellä nyt ollut parivuotta ja vajaa 40tkm i4M50 alla niin tässä hieman kokemuksia.
Aloitetaan plussilla ei missään järjestyksessä:
-Tuntuu ja näyttää perinteiseltä autolta eikä ole että katsokaa minua olen sähköauto
-Ei ole kikkailtu mitää ihmeellisyyksiä vaan auton voi antaa ilman opastusta kenelle hyvänsä lainaan, jos on ajanut joskus bemarilla niin kaikki on tässä kuin muissakin saman merkin autoissa
-Erittäin hiljainen ja miellyttävä myös 20" vanteilla, alustan jäykkyys säädettävissä.
-Latautuu nopeasti säällä ku säällä
-Kulkee erittäin reippaasti
-Hyvä ajaa ja ei tunnu niin raskaalta ku on, motarilla menee ku juna
-Ajoavustimet toimii erittäin hyvin, tosin miinus siitä että jos automaattiohjaus tippuu jostain syystä pois niin se tekee sen piippaamalla ja heti, joku sekunnin parin viive olisi hyvä.
-Ei nitise, natise eikä kolise ja muutenkin tuntuu hyvin kasatulta
-Mielestäni tyylikkään näköinen vaikka keula jakaakin mielipiteitä
-M-sport penkit aivan erinomaiset
-Laser "lisäpitkät" on törkeän tehokkaat mutta käytettävyys hieman huono kun niitä ei saa itse päälle vaan menee automatiikalla.
-Kontti on iso ja helposti lastattava, koska hatchback
-Monille oleellisille asioille on jäljellä oma nappi
-Hudissa kaikki oleelliset tiedot ja hyvä navi
-Osaa navigoida hyvin ja järkevästi latureille ja saa asetettua minkä tehoisia ja minkä palvelun latureita suosii
-Jos bemarin oma meininki ei miellytä niin on myös CP/AA
-Edullinen ladata bemarin sopparilla mikä toimii kaikissa muissa paitsi tesla ja abc
-takuun pidennys 5vuoteen on edullinen ja uuteen sen sai pyytämällä kaupanpäälle
Sitten miinukset.
-Takapenkki on ahdas, M-sport penkeillä vielä entistäkin ahtaampi.
-Tilaa pikkusälälle on aika vähän ja ovilokerot tosi pienet.
-Ovien sulkuääni on kuin ladasta
-Jossain kohtia sisustaa on materiaaleissa havaittavissa halpuutusta
-Infotainment on alkuun varsin sekava mutta tutstumisen jälkeen aika helppo ja kaikki ominaisuudet saa pikanäppäimiin.
-Lisävarusteiset harman kardonit aika pettymys, subbarin vaihdolla muuttui erinomaiseksi
-Ainakin kitkarenkailla jotenki poikkeuksellisen levottoman tuntuinen liukkaalla. Tosin ekat kitkat itselle, ehkä ne aina näin surkeat.
-Kännykän langaton lataus on joku vitsi, lähinnä vaan lämmittää puhelinta.
-Ohjauksen tuntuma ei M50 ole yhtä hyvä ku takavetoisessa.
-Kääntöympyrä luokkaa valtamerilaiva
-Jostain syystä spotifyn äänenlaatu on carplayllä huomattavasti huonompi ku auton omalla apilla.
Alkupuolen tuotannosta kannattaa olla tarkkana, sirupulan takia saattaa puuttua kaikenlaista mikä on auton vakiovarusteena tai kuulua varustepakettiin muuten. Kuten potkukontti, 360 kamera jne.
Jos ei ole raaskittu ruksia varusteita niin auto on varsin karvalakki perusvarustein, ei aktiivikruisea, ei keyless go, ei hud, ei sähköpenkkejä, huonot popit jne.
Maaliskuu -23 jälkeen tehdyissä vaihdekeppi muuttui kepistä sellaiseksi pikkuvivuksi.
Heinäkuun -23 jälkeen infotainment muuttui 8.0:sta 8.5. Omaan makuun molempia testanneena ei kovinkaan merkittävää eroa ja normikäytön kannalta ero minimaalinen, tosin uudempi tietysti parempi.
Mitään ns. pakollista ei ole lisätty missään vaiheessa mitä ei olisi tullut OTA päivityksenä kaikkiin (esim esilämmitys akulle napista ilmaantui kaikille). -24 tullut facelift ei myöskään sisällä oikeastaan muuta ku erimallisen ratin ja hienot laser takavalot.