Yleistä keskustelua sähköautoista

Kiinnostais vaihtaa nykynen F30 335i sähköautoon. Kriteereinä olis 300+ heppaa, neliveto > takaveto (ei etuvetoa), hiljainen, hyvä ajaa ja sedan. Budjetti 55k. BYD, Tesla ja MG on poissuljettuja.

Oikeastaan oon tullu siihen tulokseen että ainoastaan Polestar 2 ja BMW i4 täyttää kaikki kriteerit, kallistuen bemariin päin. Neliveto kiinnostais todella paljon, mutta mietityttää onko se 10ke arvoinen verrattuna e40. Toki myös tarjontaa eli valinnanvaraa näyttäis olevan M50-mallissa enemmän.
Onko kellään kokemuksia noista? Olen i4 M50 käynyt jo koeajamassa, ja se vaikutti hyvältä. Tunnottomampi ohjaus kuin nykyisessä, mutta niin kai kaikissa uusissa autoissa on.

Onko i4 jotain mitä pitäisi tietää? Tai Polestarissa? Pakollisia varusteita mitä ei kannata jättää pois? Jossain vuosimallissa tulleita ominaisuuksia mitkä ovat mielestänne pakollisia?
Polestarissa kannattaa ottaa huomioon riski yhtiön konkurssista. Yhtiö tuottaa kokoajan tappiota ja riipuneen ihan Geelyn päätöksistä milloin homma loppuu.

Fiskerin konkurssi näkyi autojen arvoissa aika surullisesti, taisi yössä puolittua arvo 40k€ auto olikin enää 20k€ auto. Softat jumissa, kun bugeja ei korjata ja niin edelleen.

Polestar 2 rengasmelu voi olla monelle este vr. BMW i4:n. Jälkimmäinen huomattavasti hiljaisempi.

Polestar on kuitenkin erinomainen auto. Silti ehkä Polle. Itse noista vaihtoehdoista saattaisin katsoa Polestar 2 yksityisliisarina, saa aika edullisesti ja ei riskiä konkursseista, sekä saa uuden auton. BMW:n takuu on hyvin lyhyt, vaikka BPS:llä saa jatkoa pari vuotta. Kylläkin kun katson käytettyjen neliveto Polestar 2 hintoja, niin ymmärrän hyvin, jos joku ottaa sen riskin hankkia tuollaisen, houkuttelevan hintaisia.

Polestarissa hyviä varusteita ovat sporttipenkit: penkin etuosan pituussäätö, onkos nyt plus-paketissa vasta, jos pitkä kuski. Pilotissa tulee ajoavustimia.

Hinnat plus+pilot Drivalia:

1742715461449.png
 
Viimeksi muokattu:
Nähtävästi hinnat tulleet aika paljon alas ja alkaen 39 k€ (ilman toisia renkaita). Pari vuotta sitten alkaen hinnat uudelle versiolle oli muistaakseni jotain +47 k€. Mut en sinänsä ihmettele koska tuohon aiempaan hintaan saa nykyään isompiakkuisia autoja ja Niro EV perustuu muutenkin vanhempaan tekniikkaan.
Eikö se sitten selitä miksi käytettyjen hinnatkin on tullut alas reippaasti tuossa ajassa?
 
Hinnan tiputuksia voi olla tiedossa lisää, kun Smart #5 kaltaisia autoja tulee 50k€ tienoille. Autossa 400kw lataus, 80-100kwh akku, isot tilat, pitkä takuu ja tehokas moottori. Auto tehty Mersun B-sarjan näköiseksi.

Toki voipi olla, että EU asettaa sitä mukaan tulleja näille kiinasta tuotaville autoille, kun kilpailu kiristyy. Mutta kohtahan niillä on tehtaita Euroopassa, kuten Kiinaomisteisella Volvolla.


1742728261348.jpeg
 
Hinnan tiputuksia voi olla tiedossa lisää, kun Smart #5 kaltaisia autoja tulee 50k€ tienoille. Autossa 400kw lataus, 80-100kwh akku, isot tilat, pitkä takuu ja tehokas moottori. Auto tehty Mersun B-sarjan näköiseksi.

Toki voipi olla, että EU asettaa sitä mukaan tulleja näille kiinasta tuotaville autoille, kun kilpailu kiristyy. Mutta kohtahan niillä on tehtaita Euroopassa, kuten Kiinaomisteisella Volvolla.


1742728261348.jpeg

Aika kilpailtuun hintaluokkaan on tulossa. Tosiasia kuitenkin on se, ettei tuossa hintaluokassa esimerkiksi suomalaiset ole kiinalaisia ostaneet ja Smartin halvemmatkin mallit on jääneet lähes kokonaan myymättä; samalla markkinaosuus on tänä vuonna sulanut euroopassa alle prosenttiin.

Kokonaisuutena kiinalaisten markkinaosuus polkee paikoillaan ja kiinalaiset tuntuvat kilpailevan keskenään samasta siivusta; esim. BYD on sitä hieman kasvattanut, mutta samaan aikaan MG on tippunut.

Itse odottaisin kiinalaisilta myös jotain oikeasti edistyksellisiä malleja energiatehokkuuden suhteen; esim. Smart 1 on todettu useassa testissä korkeakulutuksiseksi, vaikka auto on virtaviivainen ja sähkäriksi kevyt.
 
Kiinan markkinan tilanne myös kiinalaisten EV-brändien osalta on melko tiukka. Pääosa näyttää tuottavan tappiota. Samahan on amerikkalaisilla Rivianilla ja Lucidilla, satoja miljoonia tappiota kvartaalissa. Tilanne ei ole ruusuinen heilläkään, kun puhutaan samaan aikaan ettei eurooppalaiset valmistajat pärjää kiinassa. Vaikea tehdä katetta kenelläkään, tosin monella uudella merkillä investoinnit painavat. Kiitotie ei vain saisi loppua kesken. Geelyllä ainakin rahavirta sisäänpäin positiivinen, joten halukkuutta löydettyään Polestar jatkaa vaikka kuinka pitkään.


Jutusta tehty taulukko (GPT), johon lisätty Polestar ja Volvo, Geelyn omistamat brändit. Myynnit on miten sattuu: osa kvartaali, osa koko vuosi, Xpeng yksi kk.

1742729818430.png
 
Mitä sähkäreitä suosittelisitte seuraavilla kriteereillä:
- Akun netto väh. 64 kWh (pakollinen)
- Akun esilämmitys (pakollinen)
- Pikalataus väh. 150 kW (tai flätti ~100 kW)
- vm 2021-2024
- 50-80 tkm
- 25-35 k€
- Kompaktikokoisesta SUV-mallisesta plussaa
 
Mitä sähkäreitä suosittelisitte seuraavilla kriteereillä:
- Akun netto väh. 64 kWh (pakollinen)
- Akun esilämmitys (pakollinen)
- Pikalataus väh. 150 kW (tai flätti ~100 kW)
- vm 2021-2024
- 50-80 tkm
- 25-35 k€
- Kompaktikokoisesta SUV-mallisesta plussaa
Ehkäpä Kiinalaisomisteisista: Volvo xc40 ja tämä tuore yhtiö Polestar 2 [konkurssivarauksin], tai sitten saksalaiset ihan tuoreet (-23? ja -24) joissa akun esilämmitys, jos menee budjettiin: Id.4 / Enyaq, sekä korealaiset Ioniq 5 & Kia EV6, joissa akun esilämmitys taisi tulla -23 tai -24. Ehkä Model Y menee myös hintahaarukkaan.

Volkkareissa taisi Googlen softa ja kartat tulla vasta -24, sitä aiemmin ilmeisesti segmentin huonoimmasta päästä. Ioniq 5 / EV6 ei kokemusta.

Varustetarpeet ja omat fiilikset sitten ratkaisee paljon mikä miellyttää...
 
Ehkäpä Kiinalaisomisteisista: Volvo xc40 ja tämä tuore yhtiö Polestar 2 [konkurssivarauksin], tai sitten saksalaiset ihan tuoreet (-23? ja -24) joissa akun esilämmitys, jos menee budjettiin: Id.4 / Enyaq, sekä korealaiset Ioniq 5 & Kia EV6, joissa akun esilämmitys taisi tulla -23 tai -24. Ehkä Model Y menee myös hintahaarukkaan.

Volkkareissa taisi Googlen softa ja kartat tulla vasta -24, sitä aiemmin ilmeisesti segmentin huonoimmasta päästä. Ioniq 5 / EV6 ei kokemusta.

Varustetarpeet ja omat fiilikset sitten ratkaisee paljon mikä miellyttää...
Xc40 vaikuttaisi ihan potentiaaliselle. Model Y liian iso ja vag-konsernin vehkeet eivät mahdu budjettiin. Vuosimallin 2021-2022 I5 ja EV6 eivät siis sillä akun esilämmitystä?
 
Onhan tuo aika kauhea arvon alenema, kun kahdessa vuodessa suli 35% auton (xc40) hinnasta.
Minusta lasku 46 000 eurosta 35 000 euroon on noin 24 % eli 12 % vuodessa. Absoluuttisina euroina se tekee noin 11 000 euroa. Tässä ajassa olen säästänyt polttoaineissa diesel-versioon nähden noin 10 500 €, joten minusta tämä on ihan hyvä diili ollut.

Vaihtohinta on saatu tinkimällä muutamaankin eri autoon (lähinnä EQB ja pari eri ID.4) joten luottaisin siihen ettei hirveän metsässä ole. Hintaluokkahan noilla on noin 45-50 k€.

Voi kyllä olla että ajan vielä toiset 100
tkm kun ei ole mitään vikojakaan ollut.
 
Onhan tuo aika kauhea arvon alenema, kun kahdessa vuodessa suli 35% auton (xc40) hinnasta.
Eiköhän tuo ole normipudotus polttomoottoriautot mukaan lukien, varsinkin jos premium merkkeihin on ruksinut paljon lisävarusteita mukaan jotka käytännössä arvottomia myytäessä. Suht saman hyvityksen saa autosta ilman kaikkia lisätilpehöörejä verrattuna kaikkiin mahdolliseen. Sama näkyy käytettyjen hinnoissa, ei ne huippuunsa varustellut ole paljoa/yhtään kalliimpia kuin karvalakit.
 
Xc40 vaikuttaisi ihan potentiaaliselle. Model Y liian iso ja vag-konsernin vehkeet eivät mahdu budjettiin. Vuosimallin 2021-2022 I5 ja EV6 eivät siis sillä akun esilämmitystä?
Eikö EQB menis tohon? Kannattaa tosin käydä kokeilemassa eka, ei mielestäni ollut mersun merkin arvoinen suoritus ainakaan sisustan laadun osalta.
 
Eikö EQB menis tohon? Kannattaa tosin käydä kokeilemassa eka, ei mielestäni ollut mersun merkin arvoinen suoritus ainakaan sisustan laadun osalta.
Olin kerran taksi EQB:ssä ja kummastelin rengasmelua, alustan kovuutta ja sisustan muovisuutta. Oli hyvin hinnat alkaen Mercedes. Varmaan paremmalla varustepaketilla ja olettamalla auto A-sarjalaiseksi: hinnat alkaen malliksi, mielipide muuttuu.

Ymmärrän, että jollekin tuo laatutaso riittää ja fiilis on korkealla, onhan Mercedes brändissä arvokkuutta. Volvo XC40/C40 kuitenkin mielestäni eri tasoa.
 
Volvo XC40/C40 kuitenkin mielestäni eri tasoa.

No sitten sen Mersun pitää olla jo todella paska, koska XC40 ei kyllä ole hiljaista nähnytkään ja alusta on todella jäykkä. Ei toki samalla tavalla pintakova kuin Model Y, mutta melkoista pomppulinnaa täällä Mogadishun Vantaan perunapeltoteillä ajaminen on.

EQB:hen ei muuten taida saada ollenkaan koukkua.

Xc40 vaikuttaisi ihan potentiaaliselle.

Itsellä ollut nyt vajaa 4kk moinen omistuksessa tuollainen. Mallivuoden 2022 neliveto about kaikilla varusteilla ja täytyy kyllä sanoa, että jos nyt pääsisin ajassa taaksepäin niin jäisi kyllä hommaamatta.

Syyt, ei missään erityisessä järjestykssä:
-Tuo mainittu alusta ja rengasmelu. Koeajolla oli sopivasti lunta maassa rengasmelua vaimentamassa ja tiet sen verran tasaisia, että en tajunnut kuinka huonolla tolalla nuo on.
-Infotainment on hidas, buginen ja rajoittunut. Koko hommasta tulee vähän samanlainen fiilis kun yrittäisi jollain vuoden 2015 tabletilla pyörittää vuoden 2025 Androidia. Outoa on myös, Volvosta puuttuu ominaisuuksia, jotka käytännössä identtisestä Polestar 2:sta löytyy, kuten esim. OPD voimakkuuden säätö ja erillinen creep/stop säätötäppä. Volvossa on pelkkä OPD päällä/pois ja jos OPD on pois, niin silloin auto myös creeppaa. Muutenkin koko käyttistä ja/tai modeemia saa olla manuaalibuuttaamassa melkein viikoittain jonkun jumituksen tai sekoilun takia.
-Vakkari on yksi huonoimpia, mitä olen modernissa autossa joutunut käyttämään. Ylämäissä vauhti tippuu aina viisi alle asetetun ja alamäissä rullaa aina viisi yli. Sentään etäisyydenpito edessäajavaan on kohtuullisen hyvä ja maksimietäisyys tarpeeksi pitkä. Toisaalta "tyhmää" vakkaria ei ole sitten ollenkaan, mikä tuli todettua tuossa kun koko kamera/tutkajärjestelmä sanoi sopimuksena irti ja sain kuukauden päivät ajella kokonaan ilman vakkaria (kun venasin aikaa Volvon saatanan tukkoisiin huoltoihin)
-Kaistallapitoavustin (Pilot assist) tms. on aivan paska, siis käyttökelvottoman huono. Värkki on todella kulmikas ja joko kimpoilee kaistan reunasta reunaan tai sitten haluaa koko ajan väkisellä halata keskiviivaa tai mielellään harhailla vastaantulijoiden kaistan suuntaan. Tekee hyvin usein esim. liikenteenjakajien, liittymien ja muiden kuin [täysin suora tie jossa erittäin selkeät juuri maalatut kaistaviivat] kohdalla todella voimakkaita ja äkillisiä tempoiluja arvaamattomiin suuntiin. Lisäksi jos et koko ajan kohtuullisen voimakkaasti vemputa rattia tai yrität edes hellästi estää sitä ajamaan sinne vastaantulijoiden kaistalle tai liikenteenjakajaan, koko värkki menee mielenosoituksellisten täristelyiden kera pois päältä. Aluksi pistin vaan talven piikkiin, koska suurin osa noista ei talvella toimi kovin kummoisesti, mutta sulilla teillä tuo on ihan yhtä paska.
-Äppi on aivan paska. Toiminnoiltaan rajoittunut, erittäin hidas, hukkaa kohtuullisen usein yhteyeden autoon ja turhan monesti esim. käsky aloittaa kabiinin esilämmitys ei vaan mene ollenkaan läpi. Äpistä auton ovien avaaminen kestää 5-15 sekuntia vaikka seisoisi ihan vieressä. Puhelinavainta ei ole, eikä vissiin ole tulossakaan, vaikka Pollesta löytyy. Hyvä esimerkki tuosta äpin typeryydestä ja rajoittuneisuudesta on se, että äppi osaa kyllä ilmoittaa jos auton ikkuna on jäänyt auki, mutta sitä ei tietenkään voi äpistä suoraan sulkea. Latausrajaa ei myöskään voi jostain käsittämättömästä syystä säätää äpistä ollenkaan, vaan aina pitää könytä autoon.
-Pakkasella varsinkin sivuikkunat huurtuu todella helposti.
-Eriparirenkaat ja -vanteet edessä ja takana. Täysin idioottimainen ratkaisu, josta ei ole ainakaan peruskuskille mitään hyötyä, vaan pelkästään haittaa.
-Kulutus on melkoisen kovaa. Toki talviajo on talviajoa, mutta keskikulutus omistusajalta on ollut tähän mennessä 26.1 kWh/100 km (pääosin kaupunki/kehätieajoa). Pakkasella ja yli 80 km/h vauhdeissa mennään ihan heittämällä yli 30 kulutuksiin ja 200 km yhdellä latauksella jää kyllä haaveeksi jos ei lähde 100% ja aja lähes tyhjäksi. Tämä tosin ei nyt ole kovin kriittinen juttu, koska sähkö on halpaa ja tuo kovahko kulutus on se hinta, jonka joutuu maksamaan siitä, että auto ei näytä saippuakotelolta ja siinä on jatkuva neliveto. Pikalatausnopeuskin on ihan ok ja akun esilämmitys toimii, vaikka tosin vaatii kovaa uskoa automaation toimivuuteen, koska auto ei siitä esilämmityksestä (tai hirveästi oikein mistään muustakaan) anna kuskille _mitään_ informaatiota.

Toki osa näistä oli etukäteen tiedossa, mutta ajattelin, että eipä mikään sähköauto (tai auto ylipäätään) ole täydellinen, ainakin jos budjetilla liikutaan, mutta nyt kun näiden kaikkien kanssa on saanut elää, niin väkiselläkin miettii, että olisi noita varmaan parempiakin/vähemmän paskoja vaihtoehtoja ehkä ollut. On autossa toki hyviäkin puolia: liikkuu erittäin pirteästi, siinä on tosiaan se jatkuva neliveto, sähköautoksi kohtuullinen maavara, vetokykyä ja kokoisekseen autoksi ihan ok tilat matkustamossa ja kontissa ja mukavat penkit. Voihan se olla, että itsellä on käynyt vaan huono tuuri yksilön kanssa ja/tai tuo Volvo on vähän paska talviauto ja kunhan kesällä pääsee ajamaan enemmän, niin ääni kellossa muuttuu. Mutta toisaalta jos tädillä ois munat niin se ois setä ja setalainen jne.
 
-Infotainment on hidas, buginen ja rajoittunut. Koko hommasta tulee vähän samanlainen fiilis kun yrittäisi jollain vuoden 2015 tabletilla pyörittää vuoden 2025 Androidia. Outoa on myös, Volvosta puuttuu ominaisuuksia, jotka käytännössä identtisestä Polestar 2:sta löytyy, kuten esim. OPD voimakkuuden säätö ja erillinen creep/stop säätötäppä. Volvossa on pelkkä OPD päällä/pois ja jos OPD on pois, niin silloin auto myös creeppaa. Muutenkin koko käyttistä ja/tai modeemia saa olla manuaalibuuttaamassa melkein viikoittain jonkun jumituksen tai sekoilun takia.
Tuollainen kuva minullekin on syntynyt Volvon infotainmentistä. Eikö tuo ole ollut pääpiirteittäin samanlainen useimmissa Volvon malleissa jostain vuodesta 2017 saakka? Softaa on varmaankin kehitetelty, ja ehkä rautaakin paranneltu, mutta sijoittuminen ja ulkoasu ei ole tainnut juurikaan muuttua.

Kiitokset rehellisestä ja kattavasta arviosta. Itsellänikin oli malli harkinnassa muutama vuosi sitten, kun aloitin sähköautoilun. Nyt noita saa onneksi huomattavasti edullisemmin kuin tuolloin.
 
Onkohan Volvon EX40 infoteimentti uusiutunut prossun osalta. Autogefulgenin esittelyssä oli ihan ok, ei nopea, muttei yhtä laginen kuin vanhemmissa, 2016 Volvossa tai yhdessä onkos -21 vai -22. Tuo auto oli 2024 vuosimallia.

Infoteimentti on kokonaan uudistunut joskus 2021-2022, kun Volvo alkoi käyttää Googlea. Reititys etc. toimii todella hyvin.

Hyvä, että rengasmeluasia tuli esiin, en itse sitä niin meluisana kokenut, vaikkei kyllä taas BMW:n i4 tyyppistä tasoa. Rengastus toki vaikuttaa. Toisaalta Polestar 2 olen ajanutkin tuoreemmin, se oli meluisampi.
 
Itsellä ollut nyt vajaa 4kk moinen omistuksessa tuollainen. Mallivuoden 2022 neliveto about kaikilla varusteilla ja täytyy kyllä sanoa, että jos nyt pääsisin ajassa taaksepäin niin jäisi kyllä hommaamatta.

Syyt, ei missään erityisessä järjestykssä:
...
Kiitos erinomaisesta ja raadollisen rehellisestä kirjoituksesta. Näitä asioita pitää siis testata, jos Volvon koeajolle erehtyy.
 
-Tuo mainittu alusta ja rengasmelu. Koeajolla oli sopivasti lunta maassa rengasmelua vaimentamassa ja tiet sen verran tasaisia, että en tajunnut kuinka huonolla tolalla nuo on.
Tää on jännä. Mä oon tommosessa istunut kyydissä talvella ja auto tuntui kohtuullisen äänekkäältä, mutta ajattelin nastarenkaiden aika pitkälti selittävän asian kun tuo oli etupäässä perusrapinaa (40-80 noperusrajoitusalueilla). Myöskään lehtien koeajoraporteissa yms. ei omaan silmääni osunut valitusta metelistä - toisin kun vaikka tuosta kaistavahdista - ja joku toimittaja taisi jopa kehaista hiljaiseksi. Sitten kun auton omistajien juttuja kuuntelee, niin tarina on vähän toinen. Tuli mieleen, että olisiko toi jotenkin poikkeuksellisen tarkka käytettävstä renkaasta ja/tai rengaspaineista, koska yleensähän media noihin aika helposti tarttuu.
 
Viimeksi muokattu:
No sitten sen Mersun pitää olla jo todella paska, koska XC40 ei kyllä ole hiljaista nähnytkään ja alusta on todella jäykkä. Ei toki samalla tavalla pintakova kuin Model Y, mutta melkoista pomppulinnaa täällä Mogadishun Vantaan perunapeltoteillä ajaminen on.

EQB:hen ei muuten taida saada ollenkaan koukkua.



Itsellä ollut nyt vajaa 4kk moinen omistuksessa tuollainen. Mallivuoden 2022 neliveto about kaikilla varusteilla ja täytyy kyllä sanoa, että jos nyt pääsisin ajassa taaksepäin niin jäisi kyllä hommaamatta.

Syyt, ei missään erityisessä järjestykssä:
-Tuo mainittu alusta ja rengasmelu. Koeajolla oli sopivasti lunta maassa rengasmelua vaimentamassa ja tiet sen verran tasaisia, että en tajunnut kuinka huonolla tolalla nuo on.
-Infotainment on hidas, buginen ja rajoittunut. Koko hommasta tulee vähän samanlainen fiilis kun yrittäisi jollain vuoden 2015 tabletilla pyörittää vuoden 2025 Androidia. Outoa on myös, Volvosta puuttuu ominaisuuksia, jotka käytännössä identtisestä Polestar 2:sta löytyy, kuten esim. OPD voimakkuuden säätö ja erillinen creep/stop säätötäppä. Volvossa on pelkkä OPD päällä/pois ja jos OPD on pois, niin silloin auto myös creeppaa. Muutenkin koko käyttistä ja/tai modeemia saa olla manuaalibuuttaamassa melkein viikoittain jonkun jumituksen tai sekoilun takia.
-Vakkari on yksi huonoimpia, mitä olen modernissa autossa joutunut käyttämään. Ylämäissä vauhti tippuu aina viisi alle asetetun ja alamäissä rullaa aina viisi yli. Sentään etäisyydenpito edessäajavaan on kohtuullisen hyvä ja maksimietäisyys tarpeeksi pitkä. Toisaalta "tyhmää" vakkaria ei ole sitten ollenkaan, mikä tuli todettua tuossa kun koko kamera/tutkajärjestelmä sanoi sopimuksena irti ja sain kuukauden päivät ajella kokonaan ilman vakkaria (kun venasin aikaa Volvon saatanan tukkoisiin huoltoihin)
-Kaistallapitoavustin (Pilot assist) tms. on aivan paska, siis käyttökelvottoman huono. Värkki on todella kulmikas ja joko kimpoilee kaistan reunasta reunaan tai sitten haluaa koko ajan väkisellä halata keskiviivaa tai mielellään harhailla vastaantulijoiden kaistan suuntaan. Tekee hyvin usein esim. liikenteenjakajien, liittymien ja muiden kuin [täysin suora tie jossa erittäin selkeät juuri maalatut kaistaviivat] kohdalla todella voimakkaita ja äkillisiä tempoiluja arvaamattomiin suuntiin. Lisäksi jos et koko ajan kohtuullisen voimakkaasti vemputa rattia tai yrität edes hellästi estää sitä ajamaan sinne vastaantulijoiden kaistalle tai liikenteenjakajaan, koko värkki menee mielenosoituksellisten täristelyiden kera pois päältä. Aluksi pistin vaan talven piikkiin, koska suurin osa noista ei talvella toimi kovin kummoisesti, mutta sulilla teillä tuo on ihan yhtä paska.
-Äppi on aivan paska. Toiminnoiltaan rajoittunut, erittäin hidas, hukkaa kohtuullisen usein yhteyeden autoon ja turhan monesti esim. käsky aloittaa kabiinin esilämmitys ei vaan mene ollenkaan läpi. Äpistä auton ovien avaaminen kestää 5-15 sekuntia vaikka seisoisi ihan vieressä. Puhelinavainta ei ole, eikä vissiin ole tulossakaan, vaikka Pollesta löytyy. Hyvä esimerkki tuosta äpin typeryydestä ja rajoittuneisuudesta on se, että äppi osaa kyllä ilmoittaa jos auton ikkuna on jäänyt auki, mutta sitä ei tietenkään voi äpistä suoraan sulkea. Latausrajaa ei myöskään voi jostain käsittämättömästä syystä säätää äpistä ollenkaan, vaan aina pitää könytä autoon.
-Pakkasella varsinkin sivuikkunat huurtuu todella helposti.
-Eriparirenkaat ja -vanteet edessä ja takana. Täysin idioottimainen ratkaisu, josta ei ole ainakaan peruskuskille mitään hyötyä, vaan pelkästään haittaa.
-Kulutus on melkoisen kovaa. Toki talviajo on talviajoa, mutta keskikulutus omistusajalta on ollut tähän mennessä 26.1 kWh/100 km (pääosin kaupunki/kehätieajoa). Pakkasella ja yli 80 km/h vauhdeissa mennään ihan heittämällä yli 30 kulutuksiin ja 200 km yhdellä latauksella jää kyllä haaveeksi jos ei lähde 100% ja aja lähes tyhjäksi. Tämä tosin ei nyt ole kovin kriittinen juttu, koska sähkö on halpaa ja tuo kovahko kulutus on se hinta, jonka joutuu maksamaan siitä, että auto ei näytä saippuakotelolta ja siinä on jatkuva neliveto. Pikalatausnopeuskin on ihan ok ja akun esilämmitys toimii, vaikka tosin vaatii kovaa uskoa automaation toimivuuteen, koska auto ei siitä esilämmityksestä (tai hirveästi oikein mistään muustakaan) anna kuskille _mitään_ informaatiota.

Toki osa näistä oli etukäteen tiedossa, mutta ajattelin, että eipä mikään sähköauto (tai auto ylipäätään) ole täydellinen, ainakin jos budjetilla liikutaan, mutta nyt kun näiden kaikkien kanssa on saanut elää, niin väkiselläkin miettii, että olisi noita varmaan parempiakin/vähemmän paskoja vaihtoehtoja ehkä ollut. On autossa toki hyviäkin puolia: liikkuu erittäin pirteästi, siinä on tosiaan se jatkuva neliveto, sähköautoksi kohtuullinen maavara, vetokykyä ja kokoisekseen autoksi ihan ok tilat matkustamossa ja kontissa ja mukavat penkit. Voihan se olla, että itsellä on käynyt vaan huono tuuri yksilön kanssa ja/tai tuo Volvo on vähän paska talviauto ja kunhan kesällä pääsee ajamaan enemmän, niin ääni kellossa muuttuu. Mutta toisaalta jos tädillä ois munat niin se ois setä ja setalainen jne.
Eipä se reilun neljän vuoden kokemuksella miksikään muutu, yleistäen. Tosin ongelmat kasaantuvat muutamiiin yksilöihin. Itsellä vm21 ei ole pomppuinen eikä yhteys appiin katkeile tai tarvitse infoa buuttailla noin usein. Joka tapauksessa viimeinen Volvo meidän perheessä kun haluan itse päättää olenko konservatiivinen tai vanha pappa( en ole kumpaakaan).

Mutta, koeajettuani kaikki meillä liisaukseen tarjolla olevat automerkit, aivan yhtä paskoja olivat suurin osa muistakin, ainakin joillain osa-alueilla ja lopulta piti valita se vähiten paska( voimakas sana, enkä sitä tarkoita kirjaimellisesti) seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Ainoastaan Skoda pääsi lähelle toiveitani mutta lähes kaikki mikä oli hyvää Volvossa puuttuu Skodasta.
 
Hinnan tiputuksia voi olla tiedossa lisää, kun Smart #5 kaltaisia autoja tulee 50k€ tienoille. Autossa 400kw lataus, 80-100kwh akku, isot tilat, pitkä takuu ja tehokas moottori. Auto tehty Mersun B-sarjan näköiseksi.

Toki voipi olla, että EU asettaa sitä mukaan tulleja näille kiinasta tuotaville autoille, kun kilpailu kiristyy. Mutta kohtahan niillä on tehtaita Euroopassa, kuten Kiinaomisteisella Volvolla.


1742728261348.jpeg

Smart is now an all-electric car brand, and is owned by Mercedes – although Smart vehicles are built in a joint venture with Geely, which also owns Volvo, Lotus and Polestar.

You’ll be able to get the Smart #5 with dual motors for all-wheel drive performance in the Summit and Pulse models, both of which get 588bhp for a 4.9 second 0-62mph time, as well as off-road ability courtesy of selectable terrain modes. The Smart #5 Pro, Pro+ and Premium models will all be single motor and rear-wheel drive, with more road-focussed manners. The entry-level Pro also gets a smaller, LFP battery compared with the 94kWh pack that powers the rest of the range.

sama videona:


Kaikista lehdistötiedotteista yms unohtunut maininta että toi tulee myös nelikkona markkinoille.
 
No sitten sen Mersun pitää olla jo todella paska, koska XC40 ei kyllä ole hiljaista nähnytkään ja alusta on todella jäykkä. Ei toki samalla tavalla pintakova kuin Model Y, mutta melkoista pomppulinnaa täällä Mogadishun Vantaan perunapeltoteillä ajaminen on.

EQB:hen ei muuten taida saada ollenkaan koukkua.



Itsellä ollut nyt vajaa 4kk moinen omistuksessa tuollainen. Mallivuoden 2022 neliveto about kaikilla varusteilla ja täytyy kyllä sanoa, että jos nyt pääsisin ajassa taaksepäin niin jäisi kyllä hommaamatta.

Syyt, ei missään erityisessä järjestykssä:
-Tuo mainittu alusta ja rengasmelu. Koeajolla oli sopivasti lunta maassa rengasmelua vaimentamassa ja tiet sen verran tasaisia, että en tajunnut kuinka huonolla tolalla nuo on.
-Infotainment on hidas, buginen ja rajoittunut. Koko hommasta tulee vähän samanlainen fiilis kun yrittäisi jollain vuoden 2015 tabletilla pyörittää vuoden 2025 Androidia. Outoa on myös, Volvosta puuttuu ominaisuuksia, jotka käytännössä identtisestä Polestar 2:sta löytyy, kuten esim. OPD voimakkuuden säätö ja erillinen creep/stop säätötäppä. Volvossa on pelkkä OPD päällä/pois ja jos OPD on pois, niin silloin auto myös creeppaa. Muutenkin koko käyttistä ja/tai modeemia saa olla manuaalibuuttaamassa melkein viikoittain jonkun jumituksen tai sekoilun takia.
-Vakkari on yksi huonoimpia, mitä olen modernissa autossa joutunut käyttämään. Ylämäissä vauhti tippuu aina viisi alle asetetun ja alamäissä rullaa aina viisi yli. Sentään etäisyydenpito edessäajavaan on kohtuullisen hyvä ja maksimietäisyys tarpeeksi pitkä. Toisaalta "tyhmää" vakkaria ei ole sitten ollenkaan, mikä tuli todettua tuossa kun koko kamera/tutkajärjestelmä sanoi sopimuksena irti ja sain kuukauden päivät ajella kokonaan ilman vakkaria (kun venasin aikaa Volvon saatanan tukkoisiin huoltoihin)
-Kaistallapitoavustin (Pilot assist) tms. on aivan paska, siis käyttökelvottoman huono. Värkki on todella kulmikas ja joko kimpoilee kaistan reunasta reunaan tai sitten haluaa koko ajan väkisellä halata keskiviivaa tai mielellään harhailla vastaantulijoiden kaistan suuntaan. Tekee hyvin usein esim. liikenteenjakajien, liittymien ja muiden kuin [täysin suora tie jossa erittäin selkeät juuri maalatut kaistaviivat] kohdalla todella voimakkaita ja äkillisiä tempoiluja arvaamattomiin suuntiin. Lisäksi jos et koko ajan kohtuullisen voimakkaasti vemputa rattia tai yrität edes hellästi estää sitä ajamaan sinne vastaantulijoiden kaistalle tai liikenteenjakajaan, koko värkki menee mielenosoituksellisten täristelyiden kera pois päältä. Aluksi pistin vaan talven piikkiin, koska suurin osa noista ei talvella toimi kovin kummoisesti, mutta sulilla teillä tuo on ihan yhtä paska.
-Äppi on aivan paska. Toiminnoiltaan rajoittunut, erittäin hidas, hukkaa kohtuullisen usein yhteyeden autoon ja turhan monesti esim. käsky aloittaa kabiinin esilämmitys ei vaan mene ollenkaan läpi. Äpistä auton ovien avaaminen kestää 5-15 sekuntia vaikka seisoisi ihan vieressä. Puhelinavainta ei ole, eikä vissiin ole tulossakaan, vaikka Pollesta löytyy. Hyvä esimerkki tuosta äpin typeryydestä ja rajoittuneisuudesta on se, että äppi osaa kyllä ilmoittaa jos auton ikkuna on jäänyt auki, mutta sitä ei tietenkään voi äpistä suoraan sulkea. Latausrajaa ei myöskään voi jostain käsittämättömästä syystä säätää äpistä ollenkaan, vaan aina pitää könytä autoon.
-Pakkasella varsinkin sivuikkunat huurtuu todella helposti.
-Eriparirenkaat ja -vanteet edessä ja takana. Täysin idioottimainen ratkaisu, josta ei ole ainakaan peruskuskille mitään hyötyä, vaan pelkästään haittaa.
-Kulutus on melkoisen kovaa. Toki talviajo on talviajoa, mutta keskikulutus omistusajalta on ollut tähän mennessä 26.1 kWh/100 km (pääosin kaupunki/kehätieajoa). Pakkasella ja yli 80 km/h vauhdeissa mennään ihan heittämällä yli 30 kulutuksiin ja 200 km yhdellä latauksella jää kyllä haaveeksi jos ei lähde 100% ja aja lähes tyhjäksi. Tämä tosin ei nyt ole kovin kriittinen juttu, koska sähkö on halpaa ja tuo kovahko kulutus on se hinta, jonka joutuu maksamaan siitä, että auto ei näytä saippuakotelolta ja siinä on jatkuva neliveto. Pikalatausnopeuskin on ihan ok ja akun esilämmitys toimii, vaikka tosin vaatii kovaa uskoa automaation toimivuuteen, koska auto ei siitä esilämmityksestä (tai hirveästi oikein mistään muustakaan) anna kuskille _mitään_ informaatiota.

Toki osa näistä oli etukäteen tiedossa, mutta ajattelin, että eipä mikään sähköauto (tai auto ylipäätään) ole täydellinen, ainakin jos budjetilla liikutaan, mutta nyt kun näiden kaikkien kanssa on saanut elää, niin väkiselläkin miettii, että olisi noita varmaan parempiakin/vähemmän paskoja vaihtoehtoja ehkä ollut. On autossa toki hyviäkin puolia: liikkuu erittäin pirteästi, siinä on tosiaan se jatkuva neliveto, sähköautoksi kohtuullinen maavara, vetokykyä ja kokoisekseen autoksi ihan ok tilat matkustamossa ja kontissa ja mukavat penkit. Voihan se olla, että itsellä on käynyt vaan huono tuuri yksilön kanssa ja/tai tuo Volvo on vähän paska talviauto ja kunhan kesällä pääsee ajamaan enemmän, niin ääni kellossa muuttuu. Mutta toisaalta jos tädillä ois munat niin se ois setä ja setalainen jne.
Kävin kanssa Volvo XC40 T8:n koeajamassa silloin, kun se tuli. Muistaakseni rengasäänet olisi olleet aika suuret. Esim Peugeot e-2008 oli hiljaisempi.

T8 muistan, että jousitus olisi ollut siitä aika hassu, että kiihdyttyksissä reilummin keula nousee. Ja enemmän jarrutettaessa sitten tietysti toisin päin. Mutta kovin kuoppaisella tiellä en ajanut. Eli ainakin pehmeämpi jousitus, kuin esim Model Y. Varmaan Volvossa silti parempi jousitus kuin Teslassa.

Nythän nuo XC40 ja Polestar 2 on aika edullisia ostaa käytettynä. Toki se aika iso kulutus on yksi miinuksista. Mutta aika paljon noita autoja tuodaan ulkomailta tänne, eli suht haluttu vioista huolimatta.
 
Kävin kanssa Volvo XC40 T8:n koeajamassa silloin, kun se tuli. Muistaakseni rengasäänet olisi olleet aika suuret. Esim Peugeot e-2008 oli hiljaisempi.

T8 muistan, että jousitus olisi ollut siitä aika hassu, että kiihdyttyksissä reilummin keula nousee. Ja enemmän jarrutettaessa sitten tietysti toisin päin. Mutta kovin kuoppaisella tiellä en ajanut. Eli ainakin pehmeämpi jousitus, kuin esim Model Y. Varmaan Volvossa silti parempi jousitus kuin Teslassa.

Nythän nuo XC40 ja Polestar 2 on aika edullisia ostaa käytettynä. Toki se aika iso kulutus on yksi miinuksista. Mutta aika paljon noita autoja tuodaan ulkomailta tänne, eli suht haluttu vioista huolimatta.
Volvossa on mielestäni parempi jousitus kuin Tesla Y:ssä mutta on se silti välillä turhan jojo; esimerkiksi korotetulla tieosuudella se tekee yhden ylimääräisen heijausliikkeen verrattaessa Elroq:iin vakiona. Mutta niin teki lähes kaikki muutkin kokeilemani autot. Taas ajomukavuus hiekkatiellä kuoppineen ei ole kehuttava. Ja tuo keulan nousu ja lasku on jotain mitä en ole ennen kokenut sähköautoissani ja ei ole kovinkaan miellyttävä ellei sitten halua näyttää aina revittelevältä taia kaasulenkkarilta.

Kulutus on suhteellista, lähes kaikki koeajamani autot kuluttivat Volvon tasoa, tai jopa enemmän, ajessani lumipintaisella tiellä Turun ympäristössä tänä talvena Volvon kuluttaessa noin 200 Wh/ km( vaatii, että ajetaan yli 20 km päästäkseen noihin lukuihin sillä Volvokin lämmittää ajoakkua voimakkaasti joka ajon yhteydessä jos lämpötila on alle 5 astetta) mutta heti kun lämpötila on yli viisi astetta ja asfaltti kuiva niin kulutus on alle 190.
Kesällä menee 70:n vauhdissa lyhyetkin matkat useimmiten 170 W/ km, mikä on pakotetulle jatkuvanelivetoiselle autolle ok lukema( iX2 vei reilusti enemmän ajolenkeilläni). Jopa valitsemani takaveto-Elroq söi rauhallisesti ajaen 240 Wh/ km samalla reitillä missä Volvo vei 200 Wh/ km( 50 kilometrin ajolenkki kehätietä, motaria ja Turun kaupunkia sisältäen), kummassakin eco-moodi päällä mutta Elroqissa nastat ja Volvossa energiatehokkaat kitkat.

Jotkut pääsevät Volvoillaan ja Polestareillaan jopa alle 160 Wh/ km mitä kovasti ihmettelen, ellei sitten ole vapaan pudotuksen kulutus.
Ja, uutena autollani pääsi talvella hädin tuskin 240 km täydellä ajoakulla mutta tätä nykyä sillä pääsee talvellakin, jos nyt ei hulluna revittele ja pidä saunalämpötiloja, sen 300 kilometriä yhdellä istumalla( tällöin kulutus on 250 Wh/ km). Kulutus on siten tullut alas ja huimasti. Kuitenkin neljän vuoden latauskeskikulutus on kova, 370 Wh/ km mutta se johtuu siitä, että suurin osa ajoistamme on nurkka-ajoa ja siihen Volvoa ei ole suunniteltu. kymmenen kilometriä suuntaansa ja takaisin vie helposti 300- 400 Wh/ km jos lämpötila on nollassa tai alle.
 
No sitten sen Mersun pitää olla jo todella paska, koska XC40 ei kyllä ole hiljaista nähnytkään ja alusta on todella jäykkä. Ei toki samalla tavalla pintakova kuin Model Y, mutta melkoista pomppulinnaa täällä Mogadishun Vantaan perunapeltoteillä ajaminen on.

EQB:hen ei muuten taida saada ollenkaan koukkua.



Itsellä ollut nyt vajaa 4kk moinen omistuksessa tuollainen. Mallivuoden 2022 neliveto about kaikilla varusteilla ja täytyy kyllä sanoa, että jos nyt pääsisin ajassa taaksepäin niin jäisi kyllä hommaamatta.

Syyt, ei missään erityisessä järjestykssä:
-Tuo mainittu alusta ja rengasmelu. Koeajolla oli sopivasti lunta maassa rengasmelua vaimentamassa ja tiet sen verran tasaisia, että en tajunnut kuinka huonolla tolalla nuo on.
-Infotainment on hidas, buginen ja rajoittunut. Koko hommasta tulee vähän samanlainen fiilis kun yrittäisi jollain vuoden 2015 tabletilla pyörittää vuoden 2025 Androidia. Outoa on myös, Volvosta puuttuu ominaisuuksia, jotka käytännössä identtisestä Polestar 2:sta löytyy, kuten esim. OPD voimakkuuden säätö ja erillinen creep/stop säätötäppä. Volvossa on pelkkä OPD päällä/pois ja jos OPD on pois, niin silloin auto myös creeppaa. Muutenkin koko käyttistä ja/tai modeemia saa olla manuaalibuuttaamassa melkein viikoittain jonkun jumituksen tai sekoilun takia.
-Vakkari on yksi huonoimpia, mitä olen modernissa autossa joutunut käyttämään. Ylämäissä vauhti tippuu aina viisi alle asetetun ja alamäissä rullaa aina viisi yli. Sentään etäisyydenpito edessäajavaan on kohtuullisen hyvä ja maksimietäisyys tarpeeksi pitkä. Toisaalta "tyhmää" vakkaria ei ole sitten ollenkaan, mikä tuli todettua tuossa kun koko kamera/tutkajärjestelmä sanoi sopimuksena irti ja sain kuukauden päivät ajella kokonaan ilman vakkaria (kun venasin aikaa Volvon saatanan tukkoisiin huoltoihin)
-Kaistallapitoavustin (Pilot assist) tms. on aivan paska, siis käyttökelvottoman huono. Värkki on todella kulmikas ja joko kimpoilee kaistan reunasta reunaan tai sitten haluaa koko ajan väkisellä halata keskiviivaa tai mielellään harhailla vastaantulijoiden kaistan suuntaan. Tekee hyvin usein esim. liikenteenjakajien, liittymien ja muiden kuin [täysin suora tie jossa erittäin selkeät juuri maalatut kaistaviivat] kohdalla todella voimakkaita ja äkillisiä tempoiluja arvaamattomiin suuntiin. Lisäksi jos et koko ajan kohtuullisen voimakkaasti vemputa rattia tai yrität edes hellästi estää sitä ajamaan sinne vastaantulijoiden kaistalle tai liikenteenjakajaan, koko värkki menee mielenosoituksellisten täristelyiden kera pois päältä. Aluksi pistin vaan talven piikkiin, koska suurin osa noista ei talvella toimi kovin kummoisesti, mutta sulilla teillä tuo on ihan yhtä paska.
-Äppi on aivan paska. Toiminnoiltaan rajoittunut, erittäin hidas, hukkaa kohtuullisen usein yhteyeden autoon ja turhan monesti esim. käsky aloittaa kabiinin esilämmitys ei vaan mene ollenkaan läpi. Äpistä auton ovien avaaminen kestää 5-15 sekuntia vaikka seisoisi ihan vieressä. Puhelinavainta ei ole, eikä vissiin ole tulossakaan, vaikka Pollesta löytyy. Hyvä esimerkki tuosta äpin typeryydestä ja rajoittuneisuudesta on se, että äppi osaa kyllä ilmoittaa jos auton ikkuna on jäänyt auki, mutta sitä ei tietenkään voi äpistä suoraan sulkea. Latausrajaa ei myöskään voi jostain käsittämättömästä syystä säätää äpistä ollenkaan, vaan aina pitää könytä autoon.
-Pakkasella varsinkin sivuikkunat huurtuu todella helposti.
-Eriparirenkaat ja -vanteet edessä ja takana. Täysin idioottimainen ratkaisu, josta ei ole ainakaan peruskuskille mitään hyötyä, vaan pelkästään haittaa.
-Kulutus on melkoisen kovaa. Toki talviajo on talviajoa, mutta keskikulutus omistusajalta on ollut tähän mennessä 26.1 kWh/100 km (pääosin kaupunki/kehätieajoa). Pakkasella ja yli 80 km/h vauhdeissa mennään ihan heittämällä yli 30 kulutuksiin ja 200 km yhdellä latauksella jää kyllä haaveeksi jos ei lähde 100% ja aja lähes tyhjäksi. Tämä tosin ei nyt ole kovin kriittinen juttu, koska sähkö on halpaa ja tuo kovahko kulutus on se hinta, jonka joutuu maksamaan siitä, että auto ei näytä saippuakotelolta ja siinä on jatkuva neliveto. Pikalatausnopeuskin on ihan ok ja akun esilämmitys toimii, vaikka tosin vaatii kovaa uskoa automaation toimivuuteen, koska auto ei siitä esilämmityksestä (tai hirveästi oikein mistään muustakaan) anna kuskille _mitään_ informaatiota.

Toki osa näistä oli etukäteen tiedossa, mutta ajattelin, että eipä mikään sähköauto (tai auto ylipäätään) ole täydellinen, ainakin jos budjetilla liikutaan, mutta nyt kun näiden kaikkien kanssa on saanut elää, niin väkiselläkin miettii, että olisi noita varmaan parempiakin/vähemmän paskoja vaihtoehtoja ehkä ollut. On autossa toki hyviäkin puolia: liikkuu erittäin pirteästi, siinä on tosiaan se jatkuva neliveto, sähköautoksi kohtuullinen maavara, vetokykyä ja kokoisekseen autoksi ihan ok tilat matkustamossa ja kontissa ja mukavat penkit. Voihan se olla, että itsellä on käynyt vaan huono tuuri yksilön kanssa ja/tai tuo Volvo on vähän paska talviauto ja kunhan kesällä pääsee ajamaan enemmän, niin ääni kellossa muuttuu. Mutta toisaalta jos tädillä ois munat niin se ois setä ja setalainen jne.
Vanhalla EQB:llä ei saanut vetää, mutta 10/2023 alkaen on 1400 kg kaksivetoisella ja 1700 kg nelivedoilla:

Onpa paljastunut harvinaisen paljon harmituksia Volvosta! Kesärengaskauden alku on parasta aikaa koeajolle, jos rengasmelu/uraherkkyys kiinnostavat. Olethan jo käynyt tarkistamassa rengaspaineet valmistajan normisuositukseen (ei eco tai täyskuorma)? Liikkeet laittavat aina tyyliin 3 bar. Ilmatkin ovat lämmenneet, eli saattavat olla 10-15 % liian kovat, vaikka olisi pakkasella laitettu juuri oikein. Paljonko on urasyvyyttä, onko nopeusluokka kenties W/Y, mikä rengasmalli? Jos alkavat olla vaihtokunnossa (Liikenneturvan suositus 4 mm), niin Goodyear Efficientgrip Performance 2 (SUV) (nopeusluokka enintään V) olisi hyvä kompromissi mukavuuden, hiljaisuuden ja sähkönkulutuksen osalta. Ovat laatuun nähden edulliset, mutta pito on vain keskitasoa.


Edit. Eipä tuossa koossa välttämättä löydy tuota Goodyearia. Joku tällainen voisi olla suht mukava, hiljainen ja vähän kuluttava:

Tässä on väärä koko:

Mahdollisesti vielä hiljaisempaa, mutta kulutuksen kustannuksella:


Normikoko 19-tuumaisille on 235/50, mutta tuo 235/55 vähentää pintakovuutta (ilmatilan korkeus kasvaa vajaat 12 mm). Halkaisija saa kasvaa 5 % (muutoskatsastuksella 15 %) ja tuo kasvattaa vain 3,3 %. Mittarivirhe luultavasti pitäisi korjata, koska Volvossa on yleensä aika pieni mittarivirhe. Mittarivirhettä ei tarvitsisi korjata, jos valitseekin 225/55R19 (kanttari-ihottuman vaara kasvaa).
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostais vaihtaa nykynen F30 335i sähköautoon. Kriteereinä olis 300+ heppaa, neliveto > takaveto (ei etuvetoa), hiljainen, hyvä ajaa ja sedan. Budjetti 55k. BYD, Tesla ja MG on poissuljettuja.

Oikeastaan oon tullu siihen tulokseen että ainoastaan Polestar 2 ja BMW i4 täyttää kaikki kriteerit, kallistuen bemariin päin. Neliveto kiinnostais todella paljon, mutta mietityttää onko se 10ke arvoinen verrattuna e40. Toki myös tarjontaa eli valinnanvaraa näyttäis olevan M50-mallissa enemmän.
Onko kellään kokemuksia noista? Olen i4 M50 käynyt jo koeajamassa, ja se vaikutti hyvältä. Tunnottomampi ohjaus kuin nykyisessä, mutta niin kai kaikissa uusissa autoissa on.

Onko i4 jotain mitä pitäisi tietää? Tai Polestarissa? Pakollisia varusteita mitä ei kannata jättää pois? Jossain vuosimallissa tulleita ominaisuuksia mitkä ovat mielestänne pakollisia?
Itellä nyt ollut parivuotta ja vajaa 40tkm i4M50 alla niin tässä hieman kokemuksia.

Aloitetaan plussilla ei missään järjestyksessä:
-Tuntuu ja näyttää perinteiseltä autolta eikä ole että katsokaa minua olen sähköauto
-Ei ole kikkailtu mitää ihmeellisyyksiä vaan auton voi antaa ilman opastusta kenelle hyvänsä lainaan, jos on ajanut joskus bemarilla niin kaikki on tässä kuin muissakin saman merkin autoissa
-Erittäin hiljainen ja miellyttävä myös 20" vanteilla, alustan jäykkyys säädettävissä.
-Latautuu nopeasti säällä ku säällä
-Kulkee erittäin reippaasti
-Hyvä ajaa ja ei tunnu niin raskaalta ku on, motarilla menee ku juna
-Ajoavustimet toimii erittäin hyvin, tosin miinus siitä että jos automaattiohjaus tippuu jostain syystä pois niin se tekee sen piippaamalla ja heti, joku sekunnin parin viive olisi hyvä.
-Ei nitise, natise eikä kolise ja muutenkin tuntuu hyvin kasatulta
-Mielestäni tyylikkään näköinen vaikka keula jakaakin mielipiteitä
-M-sport penkit aivan erinomaiset
-Laser "lisäpitkät" on törkeän tehokkaat mutta käytettävyys hieman huono kun niitä ei saa itse päälle vaan menee automatiikalla.
-Kontti on iso ja helposti lastattava, koska hatchback
-Monille oleellisille asioille on jäljellä oma nappi
-Hudissa kaikki oleelliset tiedot ja hyvä navi
-Osaa navigoida hyvin ja järkevästi latureille ja saa asetettua minkä tehoisia ja minkä palvelun latureita suosii
-Jos bemarin oma meininki ei miellytä niin on myös CP/AA
-Edullinen ladata bemarin sopparilla mikä toimii kaikissa muissa paitsi tesla ja abc
-takuun pidennys 5vuoteen on edullinen ja uuteen sen sai pyytämällä kaupanpäälle


Sitten miinukset.
-Takapenkki on ahdas, M-sport penkeillä vielä entistäkin ahtaampi.
-Tilaa pikkusälälle on aika vähän ja ovilokerot tosi pienet.
-Ovien sulkuääni on kuin ladasta
-Jossain kohtia sisustaa on materiaaleissa havaittavissa halpuutusta
-Infotainment on alkuun varsin sekava mutta tutstumisen jälkeen aika helppo ja kaikki ominaisuudet saa pikanäppäimiin.
-Lisävarusteiset harman kardonit aika pettymys, subbarin vaihdolla muuttui erinomaiseksi
-Ainakin kitkarenkailla jotenki poikkeuksellisen levottoman tuntuinen liukkaalla. Tosin ekat kitkat itselle, ehkä ne aina näin surkeat.
-Kännykän langaton lataus on joku vitsi, lähinnä vaan lämmittää puhelinta.
-Ohjauksen tuntuma ei M50 ole yhtä hyvä ku takavetoisessa.
-Kääntöympyrä luokkaa valtamerilaiva
-Jostain syystä spotifyn äänenlaatu on carplayllä huomattavasti huonompi ku auton omalla apilla.

Alkupuolen tuotannosta kannattaa olla tarkkana, sirupulan takia saattaa puuttua kaikenlaista mikä on auton vakiovarusteena tai kuulua varustepakettiin muuten. Kuten potkukontti, 360 kamera jne.
Jos ei ole raaskittu ruksia varusteita niin auto on varsin karvalakki perusvarustein, ei aktiivikruisea, ei keyless go, ei hud, ei sähköpenkkejä, huonot popit jne.
Maaliskuu -23 jälkeen tehdyissä vaihdekeppi muuttui kepistä sellaiseksi pikkuvivuksi.
Heinäkuun -23 jälkeen infotainment muuttui 8.0:sta 8.5. Omaan makuun molempia testanneena ei kovinkaan merkittävää eroa ja normikäytön kannalta ero minimaalinen, tosin uudempi tietysti parempi.
Mitään ns. pakollista ei ole lisätty missään vaiheessa mitä ei olisi tullut OTA päivityksenä kaikkiin (esim esilämmitys akulle napista ilmaantui kaikille). -24 tullut facelift ei myöskään sisällä oikeastaan muuta ku erimallisen ratin ja hienot laser takavalot.
 
Tuleeko oikeasti ajettua usein kovalla pakkasella pitkää (yli 500km) matkaa vai miksi tämä on pakollinen varuste? Rajaa aika paljon muuten hyviä vaihtoehtoja pois, esim. alkupään MEBit.
Ei pääsääntöisesti tule pitkää matkaa. Kokemukset ilman akun lämmitystä olevan pikkuakkuisen sähkärin käytöstä 200-400 km ajosta talvikaudella ovat olleet sellaisia, että en ko. kriteerin osalta jousta. Lisäksi näen akun lämmityksen olevan oleellinen arvonaleneman osalta jatkossa samoin kuin isomman akun.

Mielestäni auton ominaisuuksien tai hinnan osalta ei tarvinne pahemmin joustaa, jotta akun lämmityksellä olevan auto mahtuu budjettiin.
 
Ei pääsääntöisesti tule pitkää matkaa. Kokemukset ilman akun lämmitystä olevan pikkuakkuisen sähkärin käytöstä 200-400 km ajosta talvikaudella ovat olleet sellaisia, että en ko. kriteerin osalta jousta. Lisäksi näen akun lämmityksen olevan oleellinen arvonaleneman osalta jatkossa samoin kuin isomman akun.

Mielestäni auton ominaisuuksien tai hinnan osalta ei tarvinne pahemmin joustaa, jotta akun lämmityksellä olevan auto mahtuu budjettiin.
Mebbiläiset lataa ihan ok ilman sitäkin isolla akulla pärjää, ja kuormantasaus enemmän rajoittaa. Esilämmityshän niissä on kotiseinästä ei vain ajossa voi aktivoida päälle.
 
Mebbiläiset lataa ihan ok ilman sitäkin isolla akulla pärjää, ja kuormantasaus enemmän rajoittaa. Esilämmityshän niissä on kotiseinästä ei vain ajossa voi aktivoida päälle.
Oleellista on, että akku latautuu kunnolla myös aloittaessa 20-40% varaustasolta. Hallitus ei suostu optimoimaan pikalaturille menoa 5-10% varauksella. Menee kuulemma hermot.

Mulla viimeisten viiden pikalatauksen osalta auto on rajoittanut lataustehoa, ei latausasema. Piikkitehot 192, 128, 147, 181 ja jotain ~150 kW. Alkaa kentät olemaan aika järeitä ja tehoa piisaa. Kaikki ABC asemia.
 
Akun esilämmitystarve on osin autokohtaista. Jonkin LFP-kemiaisen akun pikalataus ilman esilämmitystä pakkasella voi olla aivan mahdotonta, ollaan liruuttelemassa 40-60kw. NMC on vähän vähemmän ronkeli, mutta ongelmat varmaan eskaloituu yli 100kw lataustehoissa. Tekniikan Maailman talviautotestissa Polestar 4 taitaa olla se ikävin esimerkki, jos akun esilämmitys ei toimi: keskilatausteho jäi 90 kw ja latausaika painui 10-80 % jonnekin 40-50min tienoille. Autossa pitäisi olla akun esilämmitys, mutta ei se kyllä toiminut.

Keskilataustehona 90 kw on ihan ok-lukema, jos auton hintalappu uutena on 30-40k€, mutta ei enää jos hinta 85.000 €. Samassa testissä Macan puski keskiteholla 180kw virtaa akkuun. Aikaerot: 44 min vs. 23 min, 70kwh ladattua energiaa. Monelle toi 44 min on ihan ok, koska yleensä paussilla syödään ja juodaan, sekä se pidempi reissu tulee muutaman kerran vuoteen.

Lämmityslaitteiden tehoissa oli myös isoja eroja, kannattaa katsoa lehti E-kirjastosta 0 €-hintaan.

Esimerkkejä kauan minuuteissa kului sisälämpötilan +20 saavuttamiseen:
- Renault Scenic: +20 c, 6,7 minuuttia. Huikea lukema, lieneekö isot sähkövastukset ja ei ILP:iä, vai mikä selittää...
- Porsche: +20, 9,7 minuuttia.
- Toiseksi heikoin: Polestar 4, +20, 19,2 minuuttia. +10 päästiin muiden tahdissa 6,7 minuuttissa.

Ihmettelen mitä ne oikein tekevät Polestarilla, Pohjoisen oloihin: ei akku ei lämpene, lämmityslaite tehoton ja äppi jumissa.

Esilämmityksen softat:
- kaikista saa esilämmityksen etänä, mutta: Skodan sovellus antoi virheilmoituksen "disabled by vehicle" (auto lämpesi kuitenkin),
. Volkswagen, kenties käyttäjän omia ongelmia kirjautumisasioiden takia kului 30min ennen etälämmityksen käynnistystä
- Ford Capri: "climate start failed"
- Renault Scenic ja Polestar 4 eivät suostuneet toimimaan äpin kautta. Rellu ei edes ajastamalla.
- Kia EV3 ja Porsche Macan toimivat.

Ompa ikävän epävarmat tulokset...
 
Viimeksi muokattu:
Oleellista on, että akku latautuu kunnolla myös aloittaessa 20-40% varaustasolta. Hallitus ei suostu optimoimaan pikalaturille menoa 5-10% varauksella. Menee kuulemma hermot.

Mulla viimeisten viiden pikalatauksen osalta auto on rajoittanut lataustehoa, ei latausasema. Piikkitehot 192, 128, 147, 181 ja jotain ~150 kW. Alkaa kentät olemaan aika järeitä ja tehoa piisaa. Kaikki ABC asemia.
Eikö toi 5-10 % ihan normihommaa, kun laturille navigoidaan, niin ainakin nuo luokkansa tarkimmat autot näyttää niin tarkasti oikein, ettei ongelmaa. Toki riippuu autosi akustakin, jos 100kw akku, niin 5 % akussa on vielä 5kwh energiaa. Olen kyllä lukenut käyttötesteissä, että on autoja, jotka ei osaa laskea akun kapaa, jolloin yhtä-äkkiä vedetäänkin kilpikonnamoodiin. Myös korealaisissa taisi olla probleema, et lopettavat akun esilämmityksen alle 20 % SOC-tasolla, joka on hieman eriskummallinen ratkaisu.
 
Eikö toi 5-10 % ihan normihommaa, kun laturille navigoidaan, niin ainakin nuo luokkansa tarkimmat autot näyttää niin tarkasti oikein, ettei ongelmaa. Toki riippuu autosi akustakin, jos 100kw akku, niin 5 % akussa on vielä 5kwh energiaa. Olen kyllä lukenut käyttötesteissä, että on autoja, jotka ei osaa laskea akun kapaa, jolloin yhtä-äkkiä vedetäänkin kilpikonnamoodiin. Myös korealaisissa taisi olla probleema, et lopettavat akun esilämmityksen alle 20 % SOC-tasolla, joka on hieman eriskummallinen ratkaisu.
Ei olekaan minusta kysymys. Jos riskinottohalukkuus on nolla, niin silloin akkua ei päästetä 5% tasolle. Onhan sellaisiakin henkilöitä olemassa, jotka eivät koskaan päästä polttoainetankin valoa palamaan, vaan tankissa pitää olla vähintään neljännes ainetta aina.
 
Ei olekaan minusta kysymys. Jos riskinottohalukkuus on nolla, niin silloin akkua ei päästetä 5% tasolle. Onhan sellaisiakin henkilöitä olemassa, jotka eivät koskaan päästä polttoainetankin valoa palamaan, vaan tankissa pitää olla vähintään neljännes ainetta aina.

Pidemmällä matkalla kun on perhettä kyydissä niin ei kyllä varsinkaan talvisin houkuta ajella akkua noin tyhjäksi, aina pitää olla se turvavara jos tulisikin joku yllättävä tilanne (latauspiste rikki, auto hajoaa tms) eli mielellään sitä pitää vaikka 20% varalla jos ei muuta niin kabiinin lämmittämiseen.
 
-Kännykän langaton lataus on joku vitsi, lähinnä vaan lämmittää puhelinta.

-Jostain syystä spotifyn äänenlaatu on carplayllä huomattavasti huonompi ku auton omalla apilla.
Alan epäilemään, että noi autojen langattomat lataukset on kaikissa vitsejä. Ainakin, jos joku uudempi iPhone ladattavana (?). Teslassa ei oikein halunnut lähteä ollenkaan päälle, jollei jaksanut hinkata pieteetillä sieltä sitä jotain yhtä tiettyä kohtaa jossa alkoi toimimaan - tai ainakin niin kauan kun ei ajanut mihinkään töyssyyn tms. ja puhelin liikahti millin johonkin suuntaan. EV6:ssa ei paljoa sen parempi. Törkeän hidas ja 16:sta kanssa joutuu välillä asettelemaan. Epäilen, että se puhelimen kamerapallero ton tekee, sillä avokin vanha Android latasi paljon paremmin ja omenoista iPhone 16 on huonompi kuin iPhone 14 ja noilla ei taida olla muuta eroa kun 16:sta isompi kamerapallero pohjassa.

CarPlay on hyvä esimerkki "paljon melua tyhjästä" -tyyppisestä softasta. Se on varmaan ihan kiva, jos jaksaa värkkäillä kaikenmaailman listoja jokaiseen mahdolliseen appikseen, tallennella suosikkeja yms. harrastamista, mutta muutenhan se on nimenomaan mediaohjaimena ihan onneton. Pelkästään tekstihaun puuttuminen tekee sen, että siitä ei ole paljoakaan iloa vs. bluetoothilla yhdistetty puhelin. Puhelinominaisuudet toki paremmat kuin auton natiivisoftassa nimenomaan viestien osalta, koska lukee ne viestit ja niihin voi vastata äänikomennolla, mutta vastapainoksi sen ollessa päällä esim. navigoinnin äänikomennot menevät siihen Applen omaan sontanaviin auton sijasta (Siri ajaa ainakin Kiassa sen auton oman systeemin yli, jos CarPlay laitettu päälle) yms. vähän epämiellyttäviä lieveilmiöitä.
Olen koittanut totutella, mutta onhan toi luvalla sanoen ihan paska. Teslassa oli hyvä Spotify, mutta siinäkin päädyin lopulta bluetoothiin ja puhelimeen, koska kaikki muu piti kuitenkin käyttää sieltä. Sama saattaa hyvinkin olla tämän CP:n kanssakin edessä niiden viestien ollessa ainoa oikeasti hyvin toimiva juttu.
 
Tuleeko oikeasti ajettua usein kovalla pakkasella pitkää (yli 500km) matkaa vai miksi tämä on pakollinen varuste? Rajaa aika paljon muuten hyviä vaihtoehtoja pois, esim. alkupään MEBit.
Kaveron id7 latasi ilman lämmitystä jotain 70kW ja lämmityksellä 200kW nopeutta. Uskomaton ero. Akku ekassa ehkä 40% ja -5c, jälkimmäinen 15% ja 0c. Ajaminen ei tuntunut merkittävästi lämmittävän akkua matka-ajossa.
 
EV6 käyrät kylmällä ja sopivalla lämmöllä. Oikeasti akku lämpeää kesken lataussession, joten koskaan se ei ole flätti 60kw.

Ajossa Tesla lämmittää akun jonnekin +10-15 c, kesällä varmaan lämpösempänä. Arvaisin Kian tekevän samoin, että ajossa pitää minimissään tuolla kympissä. Ajolla akku ei lämpeä, ellei olla radalla.

1742823923182.png
 
Pidemmällä matkalla kun on perhettä kyydissä niin ei kyllä varsinkaan talvisin houkuta ajella akkua noin tyhjäksi, aina pitää olla se turvavara jos tulisikin joku yllättävä tilanne (latauspiste rikki, auto hajoaa tms) eli mielellään sitä pitää vaikka 20% varalla jos ei muuta niin kabiinin lämmittämiseen.
Aina voi tulla vaikka kolari ja tien sulku ja olisi hyvä ettei vauva heti jäädy takapenkillä odotellessa oman elämän teslabjörnin vuoksi.
 
Kaveron id7 latasi ilman lämmitystä jotain 70kW ja lämmityksellä 200kW nopeutta. Uskomaton ero. Akku ekassa ehkä 40% ja -5c, jälkimmäinen 15% ja 0c. Ajaminen ei tuntunut merkittävästi lämmittävän akkua matka-ajossa.
Tuossa on tietysti aika isot parametrierot ei-lämmitetyn haitaksi. Enemmänkin sanoisin, että noilla parametreilla 70 kW teho on todella hyvin.
EV6 käyrät kylmällä ja sopivalla lämmöllä
1742823923182.png
Tämä näyttää kyllä hyvin miksi ei maksa vaivaa esilämmittää. Naputtaa sen 70 kW alussa pakkasellakin ja nopeahkosti hyppää seuraavaan pykälään, joka yleensä alkaa olla (laturin) maksimit.
 
Alan epäilemään, että noi autojen langattomat lataukset on kaikissa vitsejä. Ainakin, jos joku uudempi iPhone ladattavana (?). Teslassa ei oikein halunnut lähteä ollenkaan päälle, jollei jaksanut hinkata pieteetillä sieltä sitä jotain yhtä tiettyä kohtaa jossa alkoi toimimaan - tai ainakin niin kauan kun ei ajanut mihinkään töyssyyn tms. ja puhelin liikahti millin johonkin suuntaan. EV6:ssa ei paljoa sen parempi. Törkeän hidas ja 16:sta kanssa joutuu välillä asettelemaan. Epäilen, että se puhelimen kamerapallero ton tekee, sillä avokin vanha Android latasi paljon paremmin ja omenoista iPhone 16 on huonompi kuin iPhone 14 ja noilla ei taida olla muuta eroa kun 16:sta isompi kamerapallero pohjassa.

CarPlay on hyvä esimerkki "paljon melua tyhjästä" -tyyppisestä softasta. Se on varmaan ihan kiva, jos jaksaa värkkäillä kaikenmaailman listoja jokaiseen mahdolliseen appikseen, tallennella suosikkeja yms. harrastamista, mutta muutenhan se on nimenomaan mediaohjaimena ihan onneton. Pelkästään tekstihaun puuttuminen tekee sen, että siitä ei ole paljoakaan iloa vs. bluetoothilla yhdistetty puhelin. Puhelinominaisuudet toki paremmat kuin auton natiivisoftassa nimenomaan viestien osalta, koska lukee ne viestit ja niihin voi vastata äänikomennolla, mutta vastapainoksi sen ollessa päällä esim. navigoinnin äänikomennot menevät siihen Applen omaan sontanaviin auton sijasta (Siri ajaa ainakin Kiassa sen auton oman systeemin yli, jos CarPlay laitettu päälle) yms. vähän epämiellyttäviä lieveilmiöitä.
Olen koittanut totutella, mutta onhan toi luvalla sanoen ihan paska. Teslassa oli hyvä Spotify, mutta siinäkin päädyin lopulta bluetoothiin ja puhelimeen, koska kaikki muu piti kuitenkin käyttää sieltä. Sama saattaa hyvinkin olla tämän CP:n kanssakin edessä niiden viestien ollessa ainoa oikeasti hyvin toimiva juttu.
Mitä meinaat tekstihaun puuttumisella?

Kyllä mulla bemussa ainakin vaikka osoitteen voi ihan kirjoittaa auton ruudulta.

Ja molemmat navit on käytössä, auton ja Carplayn. Käyttäjä valitsee kumpaa käyttää. Ja ainakin Apple Maps ja vissin myös Waze saa näkyviin auton mittaristoon ja HUDiinkin.
 
Aina voi tulla vaikka kolari ja tien sulku ja olisi hyvä ettei vauva heti jäädy takapenkillä odotellessa oman elämän teslabjörnin vuoksi.
Varmastikin, toki auto kuluttaa lämmityslaite päällä normikelissä muutaman kilowatin tunnissa, eli tuolla 5 % soc-tasolla madellessa voi 1-2 h pitää lämmityslaitetta päällä.
 
Ajossa Tesla lämmittää akun jonnekin +10-15 c, kesällä varmaan lämpösempänä.
Ei lämmitä MY s3xy-buttons näkymän mukaan, jos pakkasta on -10c. Lämpötila lähtee nousemaan, kun varaus tippuu tosi alas. Sitten voikin olla tuota luokkaa.

Olisi mielenkiintoinen testi toistaa kahdella identtisellä ja suorituskykyisesti lataavalla autolla, miten auto lataantuu -10c lämpötilassa, kun toisessa esilämmitys tehty ja toisessa ei sekä varaustaso vaikka 25%.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
272 546
Viestejä
4 704 957
Jäsenet
76 916
Uusin jäsen
Sntnn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom