Yleistä keskustelua sähköautoista

Harmi, että tosiaan Ford ei ole tuossa rattiasiassa seurannut MEB:stä volkkaria ja skoda, joissa nykyään on taas oikeat napit
Heidän design oli kuulemma niin pitkällä, että lopetellessaan yhteistyötä VW:n kanssa ei niitä painikkeita ehtinyt enää vaihtaa( sanoi kaksikin myyjää). Uskoo ken haluaa mutta perseestä ne ovat. Niiden ja erittäin vaarallisten korjausliikkeiden vuoksi kehätiellä pikkusohjossa jätin auton hankkimatta ja menin Skoda-linjalla. Siinäkin on hieman hassu rattidesign kun oikeanpuoleisilla painikkeilla ei hirveästi käyttöä ole( on niillä jokaisella funktio mutta olisivat vaikka laittaneet volan rullaan). Tulee tuttu Volvo mieleen.

Fordin penkki oli eri planeetalta Skodaan ja Kiaan verrattuna. Elroqin ajotuntuma(, jota teknarikin näemmä tukee) oli taas aivan eri planeetalta etuveto-Kiaan ja neliveto-Capriin verrattaessa(Caprissa varmaan softavika mutta minkäs teet kun se vika osuu koeajopäivälle).
 
Onko KIA korjannut pedaalivasteen?

Tuo pedaalivaste oli itselle syy aikanaan hylätä Ioniq 6. Se perus takavetomalli tuntui olevan viritetty kuminauhamaiseksi vr Teslan napakka jopa räjähtävä reagointi.

Kian vaste riippuu ajotilasta. Sportilla vastaa Teslaa, normalilla auto on aika lahna. Sama kun Teslan chill-mode, jota en tainnut kyllä kymmentä kilometriä pidempään kokeilla
 
On se Kian vähän isompi kuin tuosta kuvakulmasta näyttää. Kaapeli yms. pientä mahtuu. Enemmän kannattaa katsoa sitä Kian pesunestesäiliötä, mikä näkyy melkein kokonaan kuvassa. Ihan vitsi, ei taida edes kolmea litraa mahtua.
Kieltämättä ei ole mikään massiivinen. Etenkin Kiassa tuohon olisi mahtunut isompikin purkki kun ei ole sitä hynyssä olevaa kolmatta nestettä. Tosin itse en ole kuin kerran täyttänyt tämän 18tkm aikana.
 
Kaikki moodit kokeiltu, ”repäisy” ekan 0,5 - 1 s aikana kuminauha.

Ehkä ne on korjannut asian.
Kyllä prefaceliftissä ainakin on pieni viive vauhdissa ennen kun etupää tulee mukaan, ellei sitten ole sportti päällä. Paikaltaan reagoi varmaan OK, en ole varmaan kertaakaan ottanut mitään WOT liikennevalolähtöä.
 
Aikamoinen pettymys kaikin puolin tuo CLA. Ulkonäkö on ruma liiallisine valoineen, sisustus on vähintään yhtä ruma suuren laatikkomaisen kiiltävän mustan näyttölevylaudan ansiosta.

Odotin paljon enemmän tältä ennakkotietojen perusteella. Ja että Mersu olisi oppinut jotain EQS:n muotoilun ja hyperscreenin saamasta vastaanotosta. Lisäksi sedanin sijaan saisi olla liftback ja alustakin on valitettavasti yhteinen polttiksien kanssa
 
Kieltämättä ei ole mikään massiivinen. Etenkin Kiassa tuohon olisi mahtunut isompikin purkki kun ei ole sitä hynyssä olevaa kolmatta nestettä. Tosin itse en ole kuin kerran täyttänyt tämän 18tkm aikana.
Huh? Mulla menee purkillinen yhdellä Tku-Hki-Tku välillä oikein pahimmilla keleillä. Häiritsevän usein joutuu täyttämään. Toki verrokkina edellisessä pitkän matkan ranskattaressa ollut joku 5+ litran säiliö, koko kannun sai viskata jos oli ihan tyhjä. Varoitti vielä todella hyvissä ajoin.

Kyllä prefaceliftissä ainakin on pieni viive vauhdissa ennen kun etupää tulee mukaan, ellei sitten ole sportti päällä. Paikaltaan reagoi varmaan OK, en ole varmaan kertaakaan ottanut mitään WOT liikennevalolähtöä.
Tässä oli testattu lahnaa takavetoista. Tosin sellaistakin ajaneena en kyllä tunnista ongelmaa saati kuminauhamaista käytöstä. Auton saa asetettu häiritsevän herkästi reagoivasta täysin eco-lahnaan.
 


MB CLA

Ihan ok ja hienoa tekniikkaa, 10min 300km wltp-rangea ja 320kw latausteho. Mutta ulkonäkö ruma: akkupaketti nostaa autoa, tekee sivusta pullean ja keulan muotoilu sukkulamainen.

Infoteimentin koko tervetullut, mutta näyttää olevan navia heilutellessa laginen joka aika surullinen juttu.

Hyvännäköisiä aerodynaamisia autoja on esim. Lucid ja Model 3/S, sekä Xiaomi SU7 taikka Nio. Sellainenkin mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Huh? Mulla menee purkillinen yhdellä Tku-Hki-Tku välillä oikein pahimmilla keleillä. Häiritsevän usein joutuu täyttämään. Toki verrokkina edellisessä pitkän matkan ranskattaressa ollut joku 5+ litran säiliö, koko kannun sai viskata jos oli ihan tyhjä. Varoitti vielä todella hyvissä ajoin.
Jos noin paljon kuluu niin sitten en ihmettele että ärsyttää. Mä yleensä käytän nestettä vasta kun ei nää mitään tai lisäkuran lento päättyy ja silloinkin aika vähän. Eli suolakurakelissa tuollaisella tku-hel-tku reissulla ehkä muutama kerta per suunta.
 
Jos noin paljon kuluu niin sitten en ihmettele että ärsyttää. Mä yleensä käytän nestettä vasta kun ei nää mitään tai lisäkuran lento päättyy ja silloinkin aika vähän. Eli suolakurakelissa tuollaisella tku-hel-tku reissulla ehkä muutama kerta per suunta.
No korealaisten tapauksessa osa ongelmaa ovat ne äärimmäiset paskat pissapojan suuttimet, jotka ovat vielä ei-säädettäviä. Vanhan miehen kusinorot osuu just ja just lasin alalaitaan motarivauhdeissa. Ei taida paljoa huonompaa toteutusta markkinoilta löytyä.

e: Eikä muuten ollut faceliftissä suutinten ulkonäön perusteella korjattu. EV3 ihan samaa paskaa. Luulis, että noi olis aika nopeasti saaneet tarpeeksi kuluttajapalautetta.
 
Hyvännäköisiä aerodynaamisia autoja on esim. Lucid ja Model 3/S. Sellainenkin mahdollista.
Tästä tuli mieleen onko kukaan nähnyt testejä joissa todellista ilmanvastusta olisi yritetty mitata? Nyt kun etenkin sähköautojen aikakaudella tuo tuntuu nousseen aika tärkeäksikin numeroksi jota mielellään esitellään mainoksissa. Hevosvoimat ja 0-100 ajat on jo perinteisesti vähän sinne päin, puhumattakaan ilmoitetuista kulutuksista.
 
Ihan ok ja hienoa tekniikkaa, 10min 300km wltp-rangea ja 320kw latausteho. Mutta ulkonäkö ruma: akkupaketti nostaa autoa, tekee sivusta pullean ja keulan muotoilu sukkulamainen.

Infoteimentin koko tervetullut, mutta näyttää olevan navia heilutellessa laginen joka aika surullinen juttu.

Hyvännäköisiä aerodynaamisia autoja on esim. Lucid ja Model 3/S, sekä Xiaomi SU7 taikka Nio. Sellainenkin mahdollista.
Aika kivenkovaa speksiä pukkaa.

Pienimmällä 200 kW moottorilla takaveto (CLA 250+):

-Cw 0,21
-17"-vanteet (saatavilla myös 19" siltä varalta, että joku haluaa vaihtaa 98 km rangea ulkonäköön)
-800 V
-V2G ja V2H
-DC 320 kW
-10 min. 325 km WLTP, eli keskiteho 209 kW
-85 kWh netto
-WLTP 792 km
-WLTP Vehicle 10,7 kWh/100 km (sama kuin Model 3 RWD Long Range, edellä ainoastaan RWD 57,5 kWh 10,4:llään)
-kaksi vaihdetta, ykkönen 11:1 ja kakkonen 5:1
-vetokyky 1800 kg, tosin luultavasti nelivetoisen
-frunk 101 l (myös nelivedoissa)

-D+: regen rullaus
-D: regen 0,1 G = polttis
-D-: regen 0,3 G (mutta maks. 200 kW), OPD pysähdyksiin
-D auto: Älykäs regen ennakoi navin, anturien ja kameroiden perusteella (tunnistaa liikenneympyrät, tiukat mutkat, risteykset, nousut, nopeusrajoitukset sekä edellä ajavan auton), jolloin näkökenttään ilmestyy "foot off the pedal" -symboli. Kun kuljettaja kehotuksesta nostaa polkimen, alkaa rullaus, joka jatkuu niin pitkään kuin voi. Edellä ajavan auton pysähtyessä tai risteykseen saavuttaessa rullaus vaihtuu regeniin, joka hidastaa auton jopa pysähdyksiin asti. Eri regen-tilojen välillä vaihdellaan ratin takana olevilla läpysköillä.

Ei valitettavasti ole viistoperä, vaan sedan, jossa 405 l.



Edit. CLA 350 4-Matic 260 kW vetää EVDB:n nelivetoisten ykköspaikalle 11,0 kWh/100 km WLTP Vehiclellä. Kakkoseksi siirtyy uusin Model 3 AWD LR, 11,1 kWh/100 km. Mersussa on suurempi akku, niin nelivetoisen range 771 km, Teslan jäädessä kutosella alkaviin (TEL 678 km).

Edit2. Tarkennettu älykkään regenin toimintaa ja lisätty maininta 17"-vanteista.
 
Viimeksi muokattu:
No korealaisten tapauksessa osa ongelmaa ovat ne äärimmäiset paskat pissapojan suuttimet, jotka ovat vielä ei-säädettäviä. Vanhan miehen kusinorot osuu just ja just lasin alalaitaan motarivauhdeissa. Ei taida paljoa huonompaa toteutusta markkinoilta löytyä.

e: Eikä muuten ollut faceliftissä suutinten ulkonäön perusteella korjattu. EV3 ihan samaa paskaa. Luulis, että noi olis aika nopeasti saaneet tarpeeksi kuluttajapalautetta.
Toi on yksi niistä jutuista, jotka on viikon aikana käyttäytyneet vanhaa autoa heikompina. Sieltä tulee tosiaan aika vähän sitä kamaa kerrallaan ja joutuu yleensä sen pari kertaa ruikata ennen kun on lasi puhtaana. Teslassakin oli tosi pieni säiliö, mutta siinä se riitti yllättävän hyvin kun ruikki siten, että levisi kerrasta koko lasille.

Sitten on se autosta poistuminen kun en oikein vieläkään musta laittaa ovia lukkoon.

Mobiiliappiksesta puuttuu mahis säätää AC-latauksen tehoja. En oo tsekannu onnistuuko autosta. Tolla nyt ei isoa merkitystä itselle, mutta jollekin jolla ei nallit välttämättä aina kestä sitä 11kW voi olla ikäväkin homma, jos laturissakaan ei älyä (esim. omassa Wallessa ei ole).

Kokonaisuutena on kyllä noista pienistä valivaleista huolimatta hieno peli. Kesää ja kattoluukkukelejä odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan ok ja hienoa tekniikkaa, 10min 300km wltp-rangea ja 320kw latausteho. Mutta ulkonäkö ruma: akkupaketti nostaa autoa, tekee sivusta pullean ja keulan muotoilu sukkulamainen.

Infoteimentin koko tervetullut, mutta näyttää olevan navia heilutellessa laginen joka aika surullinen juttu.

Hyvännäköisiä aerodynaamisia autoja on esim. Lucid ja Model 3/S, sekä Xiaomi SU7 taikka Nio. Sellainenkin mahdollista.
Model 3 ei kyllä ole hyvännäköistä nähnytkään. S:ssä on mittasuhteet suurinpiirtein oikein ja kolmonen on siitä olosuhteiden pakossa väännetty peräänajetulta näyttävä klooni.
 
CLA 350 4-Matic 260 kW vetää EVDB:n nelivetoisten ykköspaikalle 11,0 kWh/100 km WLTP Vehiclellä. Kakkoseksi siirtyy uusin Model 3 AWD LR, 11,1 kWh/100 km. Mersussa on suurempi akku, niin nelivetoisen range 771 km, Teslan jäädessä kutosella alkaviin (TEL 678 km).
Mikäköhän tuon CLA:n paino on versus M3 AWD? Oletus on että paljon painavampi, joten siinä tapauksessa tuo kulutus kyllä kuulostais hyvältä.
 
Tässä oli testattu lahnaa takavetoista. Tosin sellaistakin ajaneena en kyllä tunnista ongelmaa saati kuminauhamaista käytöstä. Auton saa asetettu häiritsevän herkästi reagoivasta täysin eco-lahnaan.
Onko se takavetoinen paljon kesympi? Hetken sitäkin pohdin lähinnä sen n. 5k pienemmän hinnan takia (ja näytti paperilla suht. pirteältä), mutta en sitten käynyt edes ajamassa, koska ei se 5k nyt sitten kuitenkaan niin kauheasti enää tossa konkurssissa tunnu ja kenties se joskus luopuessa tasoittuu..
 
Minusta Mersu tekee virheen tavoittelemalla tuota pisaran muotoa. Nuo EQ-mallit on kyllä rumia, kaikki. Uhraisi nyt vaan sen pari kW kulutusta ja pistäisi vähän muotoja noihin.
 
Mobiiliappiksesta puuttuu mahis säätää AC-latauksen tehoja. En oo tsekannu onnistuuko autosta. Tolla nyt ei isoa merkitystä itselle, mutta jollekin jolla ei mallit välttämättä aina kestä sitä 11kW voi olla ikäväkin homma, jos laturissakaan ei älyä (esim. omassa Wallessa ei ole).
Väittäisin, että mobiilissa on säätö. Se on vaan siellä jossain ja syvällä. Sieltähän pääsee lähes kaikkiin auton asetuksiinkin käsiksi. En kyllä äsken löytänyt, kun user profile -kohta oli ihan tyhjä. Oliskohan ne poistanut nuo säätömahdollisuudet.
 
Onko se takavetoinen paljon kesympi? Hetken sitäkin pohdin lähinnä sen n. 5k pienemmän hinnan takia (ja näytti paperilla suht. pirteältä), mutta en sitten käynyt edes ajamassa, koska ei se 5k nyt sitten kuitenkaan niin kauheasti enää tossa konkurssissa tunnu ja kenties se joskus luopuessa tasoittuu..
Suurinpiirtein 5 s neliveto, 7 s takaveto. EV6:sta tais olla vielä hynyn N:n vastine, jossa oli nelivetoa parempi aika. Kyllä sen eron huomaa vaikka toki takavedollakin pääsee ihan liikkeelle.
 
Mikäköhän tuon CLA:n paino on versus M3 AWD? Oletus on että paljon painavampi, joten siinä tapauksessa tuo kulutus kyllä kuulostais hyvältä.
Teslat ovat kokoisikseen keveimpiä, kun taas Mese on keskiarvon raskaammalla puolella. Kun tuohon tietoon yhdistyy vielä 10 kWh suurempi akku, niin 0,1 kWh/100 km pienempi ajoneuvon kulutus tarkoittaa kovaa hyötysuhdetta. Tuolla tekniikalla kun tehtäisiin se maalailemani Model 3:a 50-75 kg keveämpi 176 cm kapea maltillistehoinen viistoperä, niin menisi kulutus alle kympin että heilahtaisi.
 
Kyllä toi CLA rupesi kiinnostamaan seuraavaksi vankkuriksi. Shooting brake, neliveto, tyylikkään näköinen muihin sähköautoihin verrattuna ja hyvältä kuulostavat specsit. Nuo keulan valot ja sisätilan näytöt ja paneelit on onneksi lisämaksusta niin niitä ei tarvitse ottaa. Kiiltävän mustat osat teippaa vaan matta PPF-kalvolla niin hyvä on.
 
Nyt kun eurooppalaiset valmistajat lätkii noita pirun rumia näyttöjä repsikan paikalle, niin sitä perusteellaan sillä että kiinassa pitää olla repsikan paikalla näyttö. Mutta sitten kun katsoo jotain hyvin myyviä malleja BYD:ltä ja kiinassa kovassa nosteessa olevalta Xiaomilta, niin ei niillä mitään näyttöjä ole repsikan paikalla.

Xiaomin SU7 sisusta itseasiassa näyttää hyvinkin perinteiselle ja tyylikkäälle, mitä nyt iso keskinäyttö on. Ei ole pianomustaa muovia missään ja painikkeetkin on fyysisiä niin ratissa kuin näytön allakin.
 
Nyt kun eurooppalaiset valmistajat lätkii noita pirun rumia näyttöjä repsikan paikalle, niin sitä perusteellaan sillä että kiinassa pitää olla repsikan paikalla näyttö. Mutta sitten kun katsoo jotain hyvin myyviä malleja BYD:ltä ja kiinassa kovassa nosteessa olevalta Xiaomilta, niin ei niillä mitään näyttöjä ole repsikan paikalla.

Xiaomin SU7 sisusta itseasiassa näyttää hyvinkin perinteiselle ja tyylikkäälle, mitä nyt iso keskinäyttö on. Ei ole pianomustaa muovia missään ja painikkeetkin on fyysisiä niin ratissa kuin näytön allakin.
Täytyy myöntää, että kiinalaiset sähköautot ovat alkaneet hieman kiinnostamaan. Eivät ehkä hintansa puolesta, vaan enemmänkin ulkonäön johdosta.
 
Xiaomin SU7 sisusta itseasiassa näyttää hyvinkin perinteiselle ja tyylikkäälle, mitä nyt iso keskinäyttö on. Ei ole pianomustaa muovia missään ja painikkeetkin on fyysisiä niin ratissa kuin näytön allakin.

Mistä tämä pianomustan pinnan äklötys oiken kumpouaa ? Se mainitaan joka revikassa ja sitten samasta asiasta huudellaan kaikilla foorumeilla kuin mitäkin mantraa. Ei se minun mielestä rumaa ole oleenkaan, päinvastoin , oikein käytettynä. Parempi sen on kuin jokin maalattu "hopea/metalli" jäljitelmä. Mutta taas mennään niihin hankaliin makuasioihin...

Nyt kun eurooppalaiset valmistajat lätkii noita pirun rumia näyttöjä repsikan paikalle, niin sitä perusteellaan sillä että kiinassa pitää olla repsikan paikalla näyttö.
No meillä ainakin nuoriso on ottanut repsikkanäytön omakseen, tykkäävät räplätä musiikkia sen kautta tai kattella videoita. Vaimo taas ei ole edes koskenut koko näyttöön. Vähän 50/50 sen hyödyllisyys omien kokemusten perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tämä pianomustan pinnan äklötys oiken kumpouaa ? Se mainitaan joka revikassa ja sitten samasta asiasta huudellaan kaikilla foorumeilla kuin mitäkin mantraa. Ei se minun mielestä rumaa ole oleenkaan, päinvastoin , oikein käytettynä. Parempi sen on kuin jokin maalattu "hopea/metalli" jäljitelmä. Mutta taas mennään niihin hankaliin makuasioihin...
Steriilissä showroomissa ihan kiva, mutta lätkittynä pitkin autoa esim. ovien kahvoihin ja lähelle käsinojia ne on naarmuilla ja rasvajälkiä täynnä. Jossain vähemmän liikennettä näkevällä paikalla taas äkkiä näkyvästi pölyisiä ja helposti naarmuilla jos joku osuu vahingossa tai koittaa putsata väärällä tavalla.
 
Ilmeisesti moni tykkää tuosta pulleammasta kylkilinjasta ja korkeasta pyöreästä keulasta, tässä nyt muutama design-ihmetykseksi. Akut korottaa autos valitettavasti. Mikähän Teslan ulkonäössä ihmisiä ärsyttää?

CLA heikkous voi olla ahtaat takatilat, koska polttispohjalle. Toki A on muutoinkin C-sarjaa pienempi, C-sarja enempi Ioniq 6 ja Model 3 kilpailija, ainakin ennen.

IMG_6373.webpIMG_6372.jpegIMG_6375.jpegIMG_6374.webp
 
Tullut sellainen fiilis että arvostelijoita äklöttää sormenjäljet. En kyllä sinänsä ymmärrä ko. ongelmaa kun omasta kokemuksesta esim. noi Kian kiiltävät muovit pysyvät ihan ok kunnossa. Kun verrataan vaikka siihen keskinäyttöön joka on minuutin käytön jälkeen paljon kauheampi (jos siihen paistaa aurinko vinosti jolloin ne sormenjäljet näkee). Toki omassa nappulat ovat nappuloita ja mattaa, että esim. joku ratin haptinen kiiltävä nappula voi olla aika eri.
 
Tämä nyt on tietysti köyhien ongelma, mutta omassa mondeossa vajaan 10 vuoden jälkeen kiiltävä pianomusta on muuntautunut lähinnä naarmuiseksi ja kulahtaneeksi. Siihen kylkiäisenä aivan kaikki pöly ja lika korostuu pinnoista.
 
Tullut sellainen fiilis että arvostelijoita äklöttää sormenjäljet. En kyllä sinänsä ymmärrä ko. ongelmaa kun omasta kokemuksesta esim. noi Kian kiiltävät muovit pysyvät ihan ok kunnossa. Kun verrataan vaikka siihen keskinäyttöön joka on minuutin käytön jälkeen paljon kauheampi (jos siihen paistaa aurinko vinosti jolloin ne sormenjäljet näkee). Toki omassa nappulat ovat nappuloita ja mattaa, että esim. joku ratin haptinen kiiltävä nappula voi olla aika eri.
Isoon keskinäyttöön tottuneena toi uuden CLA käyttis oli kummallinen, penkin lämmitin vaati kaksi klikkausta, eli ei saa omaa ikoniriviä.

Iso keskinäyttö jakaa mielipiteitä, mut suunta käyttää olevan sinne päin. Kunhan sitä softa osaisi hyödyntää, eikä olisi doromaista arkkitehtuuria.
 
No kukin tavallaan tietysti, mutta ennemmin keskinäytöstä ollaan palaamassa takaisin että jonkin verran niitä nappuloita pitää olla (paitsi kiinalaiset design filosofialaiset, lasken Teslan myös tähän).
 
No kukin tavallaan tietysti, mutta ennemmin keskinäytöstä ollaan palaamassa takaisin että jonkin verran niitä nappuloita pitää olla (paitsi kiinalaiset design filosofialaiset, lasken Teslan myös tähän).

Näköjään on joo nappuloita, mikähän neronleimaus tämä on Mersulta yhdistää monta haptista nappulaa yhdeksi mekaaniseksi:

Video kohta 7sek eteenpäin:


Muuten kyllä aika kovat speksit perinteiseltä valmistajalta.
 
Ilmeisesti moni tykkää tuosta pulleammasta kylkilinjasta ja korkeasta pyöreästä keulasta, tässä nyt muutama design-ihmetykseksi. Akut korottaa autos valitettavasti. Mikähän Teslan ulkonäössä ihmisiä ärsyttää?

CLA heikkous voi olla ahtaat takatilat, koska polttispohjalle. Toki A on muutoinkin C-sarjaa pienempi, C-sarja enempi Ioniq 6 ja Model 3 kilpailija, ainakin ennen.

IMG_6373.webpIMG_6372.jpegIMG_6375.jpegIMG_6374.webp
Vaikka Mersun uudelle MMA-pohjalle voi tehdä myös polttiksia (Suomen tuontiohjelmaan kuuluvat vain täyssähkö-CLA:t), niin en kuvan perusteella näe mitään polttismaisuuksia, jotka rajoittaisivat takatiloja. Akku on tasainen levy ilman kardaanitunnelia. Takapenkin alla on onebox, mutta sitä tilaa ei juuri hyödynnetä (pl. ID.2), eikä osa liity polttiksiin. Tavaratilan korkeutta rajoittaa kaksipykäläinen vaihdelaatikko, mutta se ei liity mihinkään polttisalustaan.

Pituus on sama kuin Model 3:ssa. CLA:n akseliväli on "vain" 2790 mm, mikä osaltaan rajoittaa takatiloja, mutta sekään ei liity mihinkään polttisalustaan.


"
Mercedes-Benz esitteli marraskuussa kotikaupungissaan Stuttgartissa uutta MMA-perusrakennetta. Sen keskiössä ovat sähköautot, mutta rakenne venyy polttomoottoreihinkin. Kehitys ei pysähdy, mikäli yhtiön laboratorioissa näkemämme ideat siirtyvät tulevaisuudessa tuotantoon.

Ensimmäisenä perusrakenteelle esitellään kompaktisedan CLA jo ensi vuonna. Myöhemmin mallisto täydentyy farmarilla ja kahdella katumaasturilla.

Koska MMA-rakenne on suoraan suunniteltu sähkötekniikan ympärille, on komponentit voitu sijoittaa autoon järkevästi."

Eli MMA menee sähköauto edellä, mutta venyy myös polttiksiin. Siinä on vissi ero tilankäytön kannalta verrattuna aiempaan, jolloin sähköroippeet ängettiin polttisalustaan minne sattuivat sopimaan.



Screenshot_2025-03-14-08-39-09-13_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti moni tykkää tuosta pulleammasta kylkilinjasta ja korkeasta pyöreästä keulasta, tässä nyt muutama design-ihmetykseksi. Akut korottaa autos valitettavasti. Mikähän Teslan ulkonäössä ihmisiä ärsyttää?

CLA heikkous voi olla ahtaat takatilat, koska polttispohjalle. Toki A on muutoinkin C-sarjaa pienempi, C-sarja enempi Ioniq 6 ja Model 3 kilpailija, ainakin ennen.

IMG_6373.webpIMG_6372.jpegIMG_6375.jpegIMG_6374.webp

Model on muuten ihan ok ulkopäin sivusta, mutta keula on ruma. Lisäksi häiritsee se jollain ylöspäin kapeneva muoto takaapäin katsottuna. CLA on mielestäni hieno. Taycania ei voita mitään. Toi Hyny on ihan hirveä koko takaosaltaan.
 
Model on muuten ihan ok ulkopäin sivusta, mutta keula on ruma. Lisäksi häiritsee se jollain ylöspäin kapeneva muoto takaapäin katsottuna. CLA on mielestäni hieno. Taycania ei voita mitään. Toi Hyny on ihan hirveä koko takaosaltaan.

Hyvä, jos CLA yhä pitkä kuin Model 3, voisi olla hyvinkin seuraava auto.

Mielipiteitähän nämä ovat, mutta omaan silmään Model 3 on enemmän muotoilullisia yhtäläisyyksiä, kuin CLA:ssa Taycaniin, kun keulaa analysoidaan _vain muotoja huomioiden_. Keskeisin on keulan mataluus, joka on tuttua aina urheiluautoista.

CLA:ssa keulassa näkee, että sinne on jouduttu jättämään poikittaiselle moottorille tilavaraus, jonka johdosta keulaylitystä ja keulan korkeutta, konepeltiäkin jouduttu nostamaan korkealle. Tämä tuo epätasapainoisen vaikutelma. Taycanin ja Model 3:n keula on hyvin matala, joka luo vaikutelmaa nopeasta ajoneuvosta. Lisäksi CLA:n etugrilli on ilman funktiota, paitsi polttismallissa, tosin siitä voi hyvinkin tykätä, kuitenkin Model 3 umpinaisempi etuosa on lähempänä Taycania muotoilullisesti. Lisäksi valojen pidempi vaakaosa suhteessa pystyosaan Model 3 ja Taycanissa luo yhtäläisyyttä, kun taas CLA:ssa valot ovat melko korkeat.

Mielestäni CLA:n konsepti on sivuprofiililtaan hyvä esimerkki millaisen muotoilijat olisivat halunneet autosta, mutta eivät saaneet mm. akku + keulaa korottava polttismoottorivaraus ongelma. Tämä olisi ollut aivan täydellisen näköinen sähköauto...

1741939024837.jpeg
1741938875252.png
1741938954171.png

1741939382286.webp
 
Hyvä, jos CLA yhä pitkä kuin Model 3, voisi olla hyvinkin seuraava auto.

Mielipiteitähän nämä ovat, mutta omaan silmään Model 3 on enemmän muotoilullisia yhtäläisyyksiä, kuin CLA:ssa Taycaniin, kun keulaa analysoidaan _vain muotoja huomioiden_. Keskeisin on keulan mataluus, joka on tuttua aina urheiluautoista.
Jäi mainitsematta, että Highlandin keula on paremman näköinen kokonaisuudessan kun vanha, mutta erityisesti tosta etupuolelta katsoen, koska umpioiden design.. Sivusta katsoen sekin kuitenkin jollain lailla tökkii. Ei näissä kuvissa niinkään, mutta livenä mielestäni epäsuhtainen verrattuna muuhun autoon. Taycan vastaavasti kuvissa pliisumpi kun vierestä katsoen.
 
Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.


Tuli tämän hinnanalennuksen innoittamana käytyä koeajamassa tuo Explorer itsekin... Itse pidin perusvarustelun verhoilusta enemmän, mutta koeajolla kävi selväksi, että sen äänentoisto on aivan onneton; epäilin että joku oli säätänyt sen vaan persilleen, mutta sitten kun ne ääniasetukset löysin niin ei, sieltä oli itseasiassa säädetty jo bassoasetus tappiin ja silti bassoa oli vaikea erottaa yli 80 nopeudessa R5 kitkoilla ajellessa. Jotenkin tuli olo, että olisiko koeajoautossa peräti jotain vikaa... Joten Premium varustelu oli pakko ruksia itsekin ja siihen sitten AGR-penkit että saa osakangaspenkit takaisin.

Kojelauta oli omaan silmään laadukkaanoloinen, ovipaneelit perussiistit, mutta ratin ja keskikonsolin kiiltomusta muovi ei kyllä innostanut. Rattinapit tosiaan huonot, niiden layout myös jotenkin sekavan oloinen; toki leiskaan ja vasteeseen ehti melkein tottua jo koeajolla kohtalaisesti. Takatilat oli jalkatilaltaan myös hieman elroqqia ahtaammat; etupenkit on hieman paksummat? (toki riittävät reilu 180cm pitkän ajoasennossa mahtui takapenkille vielä ok).

Ajotuntuma tuntui lähes elroqqia vastaavalta, hieman kevyempi ja tunnottomampi ohjaus (toki voi riiippua jostain asetuksesta); melua vaikeampi nyt vertailla kun elroqissa tosiaan nastat alla.

Tarjouksen lupasi vasta tälle päivälle kun sanoi pistävänsä sitten heti hyvän myyntipäällikön kanssa neuvottelun jälkeen; saa nyt katsoa mitä se sitten tarkoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jäi mainitsematta, että Highlandin keula on paremman näköinen kokonaisuudessan kun vanha, mutta erityisesti tosta etupuolelta katsoen, koska umpioiden design.. Sivusta katsoen sekin kuitenkin jollain lailla tökkii. Ei näissä kuvissa niinkään, mutta livenä mielestäni epäsuhtainen verrattuna muuhun autoon. Taycan vastaavasti kuvissa pliisumpi kun vierestä katsoen.
Tuo Highland Tesla on ihan jees, 3/5. Taycan on kyllä luonnossa aika pirun hieno, matala ja leveä. Vaikka ei edes ole hirveän matala.
 
Tuo CLA on kyllä speksien puolesta hyvän oloinen auto. 300 kW lataus ja range lähempänä 800 km. Pitää vielä odottaa että hinnat tulevat julkisiksi ja tietysti perävaunun vetopainot ovat olleellinen hankintaan vaikuttava tieto.
 
Mistä tämä pianomustan pinnan äklötys oiken kumpouaa ? Se mainitaan joka revikassa ja sitten samasta asiasta huudellaan kaikilla foorumeilla kuin mitäkin mantraa. Ei se minun mielestä rumaa ole oleenkaan, päinvastoin , oikein käytettynä. Parempi sen on kuin jokin maalattu "hopea/metalli" jäljitelmä. Mutta taas mennään niihin hankaliin makuasioihin...


No meillä ainakin nuoriso on ottanut repsikkanäytön omakseen, tykkäävät räplätä musiikkia sen kautta tai kattella videoita. Vaimo taas ei ole edes koskenut koko näyttöön. Vähän 50/50 sen hyödyllisyys omien kokemusten perusteella.

Aivan samat kelat. Itsellä oli jo E93-buimurissa jo pianomustat sisustan listat ja ne oli omaan silmään erittäin näpsäkät. Taas nykyisessä sähkiksessä on enemmän tuota maalattua hopeaa, joka moninkertaisesti enemmän halpismenoa. Siinä on kyllä Audi mennyt yleisestikin halpuutukseen pikkuhiljaa, kun vielä perusnelosessa B6-B7 -korisissa noin 20v sitten hopean väriset listat oli aitoa alumiinia.

Ja myös omaan silmään apparin näytöt ovat nyt 10x hienompia juttuja kuin keskelle konsolia lätkäisty iso ipad. Nyt siis kun apparin näytöllä esim meinataan Q6:n näyttöoptioita, jotka ovat oikein ok. En ehkä niistä extraa maksaisi, mutta ei todellakaan tuo halpisfiilistä vs. nuo ipadimeiningit.
 
Siinä on kyllä Audi mennyt yleisestikin halpuutukseen pikkuhiljaa, kun vielä perusnelosessa B6-B7 -korisissa noin 20v sitten hopean väriset listat oli aitoa alumiinia.

Joo, hieman surullistahan tämän on, väittäisin että listat oli alumiinia vielä omassa 2016 B9 A4:ssakin.
 
CLA heikkous voi olla ahtaat takatilat, koska polttispohjalle. Toki A on muutoinkin C-sarjaa pienempi, C-sarja enempi Ioniq 6 ja Model 3 kilpailija, ainakin ennen.
Ainakin edellisen kopan (polttis) CLA oli takapenkillä niin pieni, ettei keskimittainen aikuinen mahtunut siellä istumaan normaalisti. Piti lysähtää ihan ihmeelliseen asentoon, ettei tarvinut istua niskat kenossa. Kyllä sinne alle 15v lapset ehkä mahtuu. Mahtaako olla yhtään isompi tuo uusi..
 
Ainakin edellisen kopan (polttis) CLA oli takapenkillä niin pieni, ettei keskimittainen aikuinen mahtunut siellä istumaan normaalisti. Piti lysähtää ihan ihmeelliseen asentoon, ettei tarvinut istua niskat kenossa. Kyllä sinne alle 15v lapset ehkä mahtuu. Mahtaako olla yhtään isompi tuo uusi..
Minä matkustin Helsinkiin ja takaisin ihan mukavasti vm.23 CLA takapenkillä. Olenkin toki 176cm lyhyt.
 
Minä matkustin Helsinkiin ja takaisin ihan mukavasti vm.23 CLA takapenkillä. Olenkin toki 176cm lyhyt.

Ite oon pari senttiä pitempi ja oli kyllä vaikeuksia olla siellä takana. Tosin ei ollut farmari/shooting brake eikä ollut lasikattoa, mahtaako toisessa korimallissa sitten olla paremmin tilaa päälle..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 171
Viestejä
4 683 891
Jäsenet
76 735
Uusin jäsen
JimRan1994

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom