Yleistä keskustelua sähköautoista

En suoraan skodasta tiedä, mutta k-autolla ainakin hyvitykset ovat olleet aika miten sen nyt kohteliaasti sanoisi, vähemmän kaupankäyntiä edistäviä. Nettiauto pyynnit -2/3 k€ pois, jos on hyvitys, niin sitten se on varmaan aikalailla käypää tasoa.

Kyllä se skodankin ensimmäinen tarjous oli TODELLA huono, eli varmasti vastaavaa playbookkia noudatetaan. Mutta K-Autostakin on tullut saatua riittävän pitkän vatvomisen jälkeen ihan kohtalaiselta tuntuneita diilejä.

Tämä Hedinin hyvitys on oman arvion pohjalta lähellä sitä mitä itse tästä 3,5 vuotiaana pyytäisin (kun he sen siis saavat)... ja enemmän kuin yksikään saman mallinen samalla voimalinjalla nettiautossa (mutta verrokeissa kaikissa vähintään 40tkm enemmän mittarissa). Eli Hedinin kohdalla vaikuttaisi että ottaa takkiin lähinnä sen käteisalennuksen mitä voisi ilman vaihtoautoa saada.
 
Menee jo vähän ohi ketjun aiheesta, mutta itse vaihdoin äsken dieselin sähköön ja osa liikkeistä anto ihan surkeita lähtöjä, ei edes jaksanut lähteä vänkäämään. Autovexistä tuli n. 20ke tarjous ja alimmat hyvityshinnat vaihdossa oli 16ke :lol:

Noh asiaan, Autovexiä vivuttamalla sain sitten ihan hyvän diilin ja pihassa on nyt alle parivuotias Enyaq. Ihan positiivinen kokemus kyllä, ensimmäinen skoda itsellä. Mukava ajella ja tilaa on hulppean tuntuisesti. Lisäksi suht hiljainen. Pitkään piti vatvoa et onko sillä akun esilämmityksen puutteella merkitystä (tämä on vanhaa mallia vaikka takuu onkin voimassa) ja totesin että eipä sillä omassa käytössä ole juuri mitään merkitystä.
 
Tuossa kuvassa tuo näyttöpaneeli näyttää jotenkin hälmöltä. Hölmöyttä korosta anoin päätyjen turbiinit. Voisi noi IV asiat olla hieman huomaamattomammat. Mitä repsikan näytön tilalla on jos sitä ei tilaa ? tyhjää lasilevyä = musta ruutu?

Eri kuvissa enemmän tai vähemmän korostuvat venttiilit, ilmeisesti voi säätää niin että väri vähän kuvaa pitäskö tulla viileetä vai lämmintä.

Tuosta repsikka ilman näyttö oli alla olevan postauksen videosta. Jossa nyt muutenkin oli kierretty eri versioita vähän enemmän. Kiitos Pulssi.

Sehän riippuu lasten pituudesta, tässä vaikka Autogefühlin videolta takatilat: (linkki siis suoraan takatiloihin)
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eikä tästä autosta ole mitään muuta kuin videoita, no se TM juttu oli sentäs ihan luettavaa.


Liitteenä lainaus videosta
kuva_2025-03-14_173833952.png
kuva_2025-03-14_174232983.png
Eli ylläolevat ilmeisesti versiosta jossa ei repsikan näyttöä.

kuva_2025-03-14_174607184.png

Tuolla oli pieni vilahdus hijastusnäytöstä, mistä ei nyt kummoistakaan kuvaa saanut
 
En nyt tiedä onko yhtäkkiä tai mikään kova innostus, mutta kyllä tuo Muskin jatkuva sekoilu alkaa ottamaan ihan henkilökohtaisella arvotasolla päähän jo siinä määrin, että sopivalla diilillä voisi auton johonkin toiseen merkkiin vaihtaa. Plus alkaa tulla takuukilsat täyteen ensi talven aikana täyteen, eikä mm. lämpöpumppu ole toistaiseksi porsinut, joten helpompi nyt vaihtaa autoa kun takuullisia kilsoja vielä jonkin verran jälkellä. Tuon kategorian autojen (tilava neliveto ~50k€) tarjontatilanne on nykypäivänä aika paljon parempi kuin mitä se oli pari vuotta sitten.
Täsmälleen samat syyt takuineen päivineen. Lisäisin listaan hyvät tarjoukset, joita saa tällä hetkellä vähän autoon kun autoon sekä vaihdokkien, että korkojen osalta. En muista ihan hetkeen yhtä otollista tilannetta.
 
Jos on ostohousuja jalassa etelässä, voisi olla kiinnostavaa käydä tänä viikonloppuna automessuilla Messukeskuksessa. Ainakin Auto Bassadone lupaili nollakorkoisia tarjouksia vähän kaikkeen, joskaan todennäköistä pientä pränttiä ei ollut ainakaan verkkosivuilla missään.

Taidan itse marssia tuonne huomenna, jos vain flunssa alkaa hellittää.
 
Tämä Hedinin hyvitys on oman arvion pohjalta lähellä sitä mitä itse tästä 3,5 vuotiaana pyytäisin (kun he sen siis saavat)... ja enemmän kuin yksikään saman mallinen samalla voimalinjalla nettiautossa (mutta verrokeissa kaikissa vähintään 40tkm enemmän mittarissa). Eli Hedinin kohdalla vaikuttaisi että ottaa takkiin lähinnä sen käteisalennuksen mitä voisi ilman vaihtoautoa saada.

Hedinillähän on nyt vaihtoautokamppikset päällä uusiin varastoautoihin. Omasta sain lopulta 34k ja nyt myyvät sitä tonnin halvemmalla. Toki samat alet olisi varmasti tingattavissa siellä tällä hetkellä käteiskaupallakin, mutta olihan toi henkisesti aika helppo diili itselleen perustella.
 
Jos on ostohousuja jalassa etelässä, voisi olla kiinnostavaa käydä tänä viikonloppuna automessuilla Messukeskuksessa. Ainakin Auto Bassadone lupaili nollakorkoisia tarjouksia vähän kaikkeen, joskaan todennäköistä pientä pränttiä ei ollut ainakaan verkkosivuilla missään.

Taidan itse marssia tuonne huomenna, jos vain flunssa alkaa hellittää.
Oli todella hyvät messut, paljon kiinnostavia autoja näytillä. Noita 0% korkotarjouksia oli tarjolla useammalla ständillä, myös paljon leasing- ja hintatarjouksia myös. Uutuuksista itselle kiinnostavia oli ainakin Voyah Courage, Rellu 5 ja Alfa Romeo Junior.
 
Jos on ostohousuja jalassa etelässä, voisi olla kiinnostavaa käydä tänä viikonloppuna automessuilla Messukeskuksessa. Ainakin Auto Bassadone lupaili nollakorkoisia tarjouksia vähän kaikkeen, joskaan todennäköistä pientä pränttiä ei ollut ainakaan verkkosivuilla missään.

Taidan itse marssia tuonne huomenna, jos vain flunssa alkaa hellittää.
Messujen sivulla on yritysten alla tarjoukset:
 
Oli todella hyvät messut, paljon kiinnostavia autoja näytillä. Noita 0% korkotarjouksia oli tarjolla useammalla ständillä, myös paljon leasing- ja hintatarjouksia myös. Uutuuksista itselle kiinnostavia oli ainakin Voyah Courage, Rellu 5 ja Alfa Romeo Junior.
Oliko volkkarilla mitään tarjouksia? Skodaa yms. näytti olevan paljon, mutta volkkari 404 messujen nettisivuilla. Id.2 maininta tais olla ainoa, jonka löysin esittelyautojen seasta.
 
Oliko volkkarilla mitään tarjouksia? Skodaa yms. näytti olevan paljon, mutta volkkari 404 messujen nettisivuilla. Id.2 maininta tais olla ainoa, jonka löysin esittelyautojen seasta.
Mielestäni oli ainakin joku korkotarjous mutta en muista nyt tarkemmin.
 
Onko käytettyjen Teslojen hinnassa näkynyt mitään muutosta kun monet niistä nyt pyrkii aktiivisesti eroon?

Voisi pistään korean keksinnön vaihtoon jos saisi hyljityn teslan (Y/X) ja vähän rahaa väliin 🤔
 
Noh asiaan, Autovexiä vivuttamalla sain sitten ihan hyvän diilin ja pihassa on nyt alle parivuotias Enyaq. Ihan positiivinen kokemus kyllä, ensimmäinen skoda itsellä. Mukava ajella ja tilaa on hulppean tuntuisesti. Lisäksi suht hiljainen. Pitkään piti vatvoa et onko sillä akun esilämmityksen puutteella merkitystä (tämä on vanhaa mallia vaikka takuu onkin voimassa) ja totesin että eipä sillä omassa käytössä ole juuri mitään merkitystä.

Voin kolmen talven pohjalta jo vahvistaa, että eipä paljon merkitystä ellei sitten tule paljon tilanteita, että olisi aika nopeasti semikylmää autoa pikalatailemassa.

Itsellä K-autosta ja hyvityshinnoista ihan hyvät kokemukset, mutta viimeisen kohdalla ajelin Lohjalle pk-seudulta diilejä tekemään.
 
aika nopeasti semikylmää autoa pikalatailemassa.

Eipä se akku talvipakkasilla lämpeä lähellekään optimia pelkällä ajolla ellei jojottele tarkoituksella. Tai sitten pitäisi pysätä puolen tunnin välein.

Aikoinaan pari lapinreissua heitin ID4 kanssa talvella, maksimi latausteho oli 70kW. Lasketteli siitä alaspäin.

Eli jos kauheasti auton rangen ulkopuolelle ei mene niin ei muodostu ongelmaksi. Tai jos ei haittaa että 10-80% lataus kestää lähes tunnin niin eipä siinä, kunhan ei tule yllätyksenä.
 
Noi riippuu vaan tosi paljon autosta ja kelistä tietysti. Monella mallilla käytännössä eka lataus on hidas ja akku lämpenee siinä niin paljon että seuraavat ovat nopeita. Ellei sitten keli ole todella reilusti pakkasella niin akku saattaa jopa jäähtyä turhan paljon.
 
Noi riippuu vaan tosi paljon autosta ja kelistä tietysti. Monella mallilla käytännössä eka lataus on hidas ja akku lämpenee siinä niin paljon että seuraavat ovat nopeita. Ellei sitten keli ole todella reilusti pakkasella niin akku saattaa jopa jäähtyä turhan paljon.
Enyaqista tuolla puhuttiin eli MEB alustan autosta kuten ID4. Niistä on monella kokemusta että pidemmät reissut talvella eivät ole kiireisen ihmisen puuhaa.
 
Noi riippuu vaan tosi paljon autosta ja kelistä tietysti. Monella mallilla käytännössä eka lataus on hidas ja akku lämpenee siinä niin paljon että seuraavat ovat nopeita. Ellei sitten keli ole todella reilusti pakkasella niin akku saattaa jopa jäähtyä turhan paljon.

Kotona kun aina yön aikana lataa 100% ja ajaa sen pitkän vedon 3h-4h ensimmäiselle pikalataukselle, niin menee talvellakin jollainlailla pidemmät reissut. Tuskien taival alkaa kun pakkanen tippuu -15 c ja sen alle.

Mistäkö tiedän? Skoda Enyaq 2022
 
Viimeksi muokattu:
Eipä se akku talvipakkasilla lämpeä lähellekään optimia pelkällä ajolla ellei jojottele tarkoituksella. Tai sitten pitäisi pysätä puolen tunnin välein.

Aikoinaan pari lapinreissua heitin ID4 kanssa talvella, maksimi latausteho oli 70kW. Lasketteli siitä alaspäin.

Eli jos kauheasti auton rangen ulkopuolelle ei mene niin ei muodostu ongelmaksi. Tai jos ei haittaa että 10-80% lataus kestää lähes tunnin niin eipä siinä, kunhan ei tule yllätyksenä.

Kyllä varmasti kesällä tulee ajettua rangen ulkopuolelle ja pitkälle, mutta ei liene ongelma. Nyt en ole ajanut Lappiin 20 vuoteen talvella, mutta toki joskus voi joku aivohäiriö iskeä ja sinne suuntaan kylmään aikaan. Toisaalta just tänä talvena yks kaveri paineli Lappiin vanhalla Enyaqilla eikä tuo tuntunut siitä kauheesti kärsivän. Noh jos tulee joskus reissu Ylläkselle eikä huvita liruttaa kylmällä akulla, niin otetaan sitten autojuna.
 
Kyllä varmasti kesällä tulee ajettua rangen ulkopuolelle ja pitkälle, mutta ei liene ongelma. Nyt en ole ajanut Lappiin 20 vuoteen talvella, mutta toki joskus voi joku aivohäiriö iskeä ja sinne suuntaan kylmään aikaan. Toisaalta just tänä talvena yks kaveri paineli Lappiin vanhalla Enyaqilla eikä tuo tuntunut siitä kauheesti kärsivän. Noh jos tulee joskus reissu Ylläkselle eikä huvita liruttaa kylmällä akulla, niin otetaan sitten autojuna.

Sepä se, jos ei ole tarvetta tai kiirettä niin nou problem.

Taas jos on tottunut että sähköautolla ei mene juurikaan kauempaa kuin polttiksella niin onhan se vähän shokki kun ei saa edes 100kW lataustehoa ruutuun 1000km reissulla.
 
Eipä se akku talvipakkasilla lämpeä lähellekään optimia pelkällä ajolla ellei jojottele tarkoituksella. Tai sitten pitäisi pysätä puolen tunnin välein.

Aikoinaan pari lapinreissua heitin ID4 kanssa talvella, maksimi latausteho oli 70kW. Lasketteli siitä alaspäin.

Eli jos kauheasti auton rangen ulkopuolelle ei mene niin ei muodostu ongelmaksi. Tai jos ei haittaa että 10-80% lataus kestää lähes tunnin niin eipä siinä, kunhan ei tule yllätyksenä.

Toistan nyt vähän itseäni tässä ketjussa, kun olen jo aikaisemmin laittanut latauskäppyrää talvikelissä. Mutta vuodessa tulee se 40-50tkm josta iso osa talvikelillä etelä-Kuusamo -välillä. Ihan perus 100kW on aika normi talvikelissä _kunhan_ laturille tultaessa SOC on max 10%. Sitten -30’C tai enemmän niin pidemmällä matkalla alkaa 70-75kW olemaan maksimit.

Ero kesään on loppupeleissä aika pieni ja paljon enemmän vaikuttaa laturi-infran kuormantasaus ja kulutus/olosuhteet.

Seuraavassa tilausputkessa olevassa biilissä on manunakin esilämmitys, mutta tuskin vaikuttaa matkantekoon isosti. Ehkä isompi ero voi tulla siitä, jos latauskäyrä on ok myös semi-täydellä akulla laturille tultaessa. Siihen ei vaan keli vaikuta ensimmäisenä.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on kyllä lämmitys vaikuttanut ja paljon. 150 kW huiput ja noin 100 kW keskiteho 10-80 % välillä kelissä kuin kelissä on aika jees. Muutaman reissun heittänyt talon MEBillä niin oli kyllä todella tuskaista jo -5 keleissä, samoin firman autolla. Ei se akku vaan ajamalla lämpene vaikka mitä tekisi.

En edes tiennyt silloin kun autoa ostin että ero on noin suuri ja kyllä olisi ekan sähköauton ostaminen ottanut päähän ilman. Meillä tulee talvisinkin helposti 600-1200 km päiväreissuja niin sama sitten ostaa vaikka diesel e-mersu tilalle jos ei akunlämmitystä olisi.
 
_kunhan_ laturille tultaessa SOC on max 10%

Tuo on nykyään kyllä helpompi toteuttaa kuin muutama vuosi sitten, joten hieman korjaa tilannetta. Silti itselle tuntuu hitaalta kun tottunut poistumaan laturilta siinä kohtaa kun teho menee alle 100kW
 
Mulla oli joskus sexybuttonit yyssä käytössä ja pakkaskelillä (joku miinus 10-15 astetta muistaakseni) seurailin akun lämpötiloja. Tehokkaasti akku jäähtyi pikalatauksenkin jälkeen. Sitten noin 20% varauksen kohdillaan akku alkoi lämpenemään ja oli muistaakseni päälle 20 astetta, kun varaus oli 10%. Ei siis ihme, että ilman akun lämmitystä omaavilla autoilla kannattaa tähdätä laturille vähällä varauksella.
 
Mulla oli joskus sexybuttonit yyssä käytössä ja pakkaskelillä (joku miinus 10-15 astetta muistaakseni) seurailin akun lämpötiloja. Tehokkaasti akku jäähtyi pikalatauksenkin jälkeen. Sitten noin 20% varauksen kohdillaan akku alkoi lämpenemään ja oli muistaakseni päälle 20 astetta, kun varaus oli 10%. Ei siis ihme, että ilman akun lämmitystä omaavilla autoilla kannattaa tähdätä laturille vähällä varauksella.
Ainakin vanhemmissa MEB autoissa vielä sellanen että vaikka akun lämpötila on optimi, latauskäyrä on erilainen riippuen latauksen alussa olevasta varaustasosta.

Eli jos optimikäyrällä teho on vaikka 100kW vielä 50% kohdalla, jos saavut laturille 50% varauksella, et saa sitä 100kW tehoa. Sen saa vain jos saapuu matalilla prosenteilla. Luokkaa 10% tai alle.

Suurimmassa osassa autoja latauskäyrä seuraa samaa linjaa riippumatta alkutilanteen varauksesta. Esim. 50% kohdalla saat aina saman tehon. Toisin on mebissä.

Kunhan lämmöt ovat siis edelleen samat.
 
Ainakin vanhemmissa MEB autoissa vielä sellanen että vaikka akun lämpötila on optimi, latauskäyrä on erilainen riippuen latauksen alussa olevasta varaustasosta.

Eli jos optimikäyrällä teho on vaikka 100kW vielä 50% kohdalla, jos saavut laturille 50% varauksella, et saa sitä 100kW tehoa. Sen saa vain jos saapuu matalilla prosenteilla. Luokkaa 10% tai alle.

Suurimmassa osassa autoja latauskäyrä seuraa samaa linjaa riippumatta alkutilanteen varauksesta. Esim. 50% kohdalla saat aina saman tehon. Toisin on mebissä.

Kunhan lämmöt ovat siis edelleen samat.

Juuri noin se menee, eli pikalaturille pitää mennä todella matalilla prosenteilla jos haluaa tehoa koko latauksen ajaksi. Muuten sieltä otaan se 50 kW tai jotain vastaavaa vaikka muuta olosuhteet olisivat opitimialueella.
 
Onkos tässä ketjussa muuten neliveto-MEB:iläisten omistajia läsnä, etenkin tuon uudemman sukupolven voimalinjan omistajia? Kiinnostaisi vähän miten tuo MEBbiläisten neliveto reagoi talvikeleissä, eli käytännössä siis onko viiveitä etumoottorin kytkeytymisessä käyttöön silloin kun nelivetoa tarvitaan? Model Y:ssä ollut pettymys tuo viive, jolla voimalinja toimii perustilassaan.
 
Onkos tässä ketjussa muuten neliveto-MEB:iläisten omistajia läsnä, etenkin tuon uudemman sukupolven voimalinjan omistajia? Kiinnostaisi vähän miten tuo MEBbiläisten neliveto reagoi talvikeleissä, eli käytännössä siis onko viiveitä etumoottorin kytkeytymisessä käyttöön silloin kun nelivetoa tarvitaan? Model Y:ssä ollut pettymys tuo viive, jolla voimalinja toimii perustilassaan.

No ei ole kuin vanhan -22 mebbiläisen Q4 50q:n osalta -> Ei minkäänlaisia viiveitä. Eikä myöskään ikinä regen yllätellyt millään tavalla.

Ei kuitenkaan aivan vastaa kakkosbiilin torsen-3:n junamaisuutta kunnon talvikelissä, mutta vaikea sanoa onko ero alustassa ja akselivälissä.

Sivussa ollut sitten x-driveä pari kappaletta (F11 530dx pre-lci ja 520dx lci), jotka taas ovat kohtalaisen reaktiivisia ja tietyllä tapaa epämääräisiä verrattuna nelivetomebbiinkin. Jopa huonompia kuin haldexit 😬
 
Tässä kun ollut MEB-pohjaiset autot kiikarissa niin vasta nyt tuli tajuttua että Ford tarjoaa autoille 5v/100tkm takuun. Perinteisellä 20tkm/v ajoilla tuolla on aika isokin merkitys. Saas nähdä luopuvatko VAG:t ikinä tuosta surkeasta 2v takuusta
 
Tässä kun ollut MEB-pohjaiset autot kiikarissa niin vasta nyt tuli tajuttua että Ford tarjoaa autoille 5v/100tkm takuun. Perinteisellä 20tkm/v ajoilla tuolla on aika isokin merkitys. Saas nähdä luopuvatko VAG:t ikinä tuosta surkeasta 2v takuusta
Cupra myös 5v/100tkm takuulla.
 
MEB alusta on kyllä houkuttanut näiden uusien mallien myötä. Ainut mikä hiukan ihmetyttää kuten monessa muussakin on ajotilat. Itse kaipaisin että se jäisi muistiin ja saisi sen OPD pidettyä päällä.

Toki kaikkeen oppii mutta kiva se olisi saada pidettyä tietyt asetukset. MEB ei valitettavasti OPD tarjoa.
 
MEB alusta on kyllä houkuttanut näiden uusien mallien myötä. Ainut mikä hiukan ihmetyttää kuten monessa muussakin on ajotilat. Itse kaipaisin että se jäisi muistiin ja saisi sen OPD pidettyä päällä.

Toki kaikkeen oppii mutta kiva se olisi saada pidettyä tietyt asetukset. MEB ei valitettavasti OPD tarjoa.
B moodihan on sellainen? En tosin itse sitä ole kaivannut, vapaa rullaavuus parasta sähköautossa.
 
MEB alusta on kyllä houkuttanut näiden uusien mallien myötä. Ainut mikä hiukan ihmetyttää kuten monessa muussakin on ajotilat. Itse kaipaisin että se jäisi muistiin ja saisi sen OPD pidettyä päällä.

Toki kaikkeen oppii mutta kiva se olisi saada pidettyä tietyt asetukset. MEB ei valitettavasti OPD tarjoa.
Riippuu mitä tarkoitat ajotilalla. D/B ei jää muistiin. Eco/comfort/traction jää. Ajoavustimet (kaikki?) nollautuu kun sammuttaa.

Saisi kyllä olla enemmän profiilin sidoksissa nuo kaikki.
 
B moodihan on sellainen? En tosin itse sitä ole kaivannut, vapaa rullaavuus parasta sähköautossa.

Riippuu mitä tarkoitat ajotilalla. D/B ei jää muistiin. Eco/comfort/traction jää. Ajoavustimet (kaikki?) nollautuu kun sammuttaa.

Saisi kyllä olla enemmän profiilin sidoksissa nuo kaikki.
Juuri tätä B tilaa. Onhan se rullattavuus ok ja sen osalta myös on älyä olemassa että luetaan tiestöä kartan mukaan ja rullataan/regeneroidaan tilanteen mukaan.

Kuitenkin toivoisi että olisi mahdollisuus.
 
Riippuu mitä tarkoitat ajotilalla. D/B ei jää muistiin. Eco/comfort/traction jää. Ajoavustimet (kaikki?) nollautuu kun sammuttaa.

Saisi kyllä olla enemmän profiilin sidoksissa nuo kaikki.

Ainakaan individual tai mikälie niissä oli se muokattava ajomoodi ei jää muistiin
 
Muutaman päivän kokemuksella Skodan MEBistä, ainakaan tässä -23 mallissa kaikki apustimet ei nollaudu, mutta osa kyllä nollaantuu. Uudemmissa voi olla erilailla. Sen älykkään tietä lukevan apustelijan otin kokonaan pois, se oli turhankin innokas yhtäkkiä hidastelemaan mutkiin. Onneksi se ei nollaannu. Ilmoitteli 70km/h alueella, että edessä mutka 45km/h ja alkoi jarruttamaan, vaikka ihan hyvin tuon mutkan voi ajaa vaikka 75.

Melko hyvin tuo B-moodi emuloi OPD:tä, vaikkei sellainen olekaan oikeasti. Saisi vaan tuo D/B -preferenssi jäädä kuskin profiiliin talteen, ettei tarvis joka kerta laittaa. Noh pikkujuttu.
 
Mielestäni Turun Raision Hedinillä mainostivat 1,99% korkoa näihin... ja sanoi antavansa sitä vastaavan paremman hyvityksen vaihtoautosta jos ei rahoitusta tarvitse. Mutta kun tarjousta ei ole vielä tullut niin saa nyt nähdä et mitä se tarkoittaa.
Kun myyjä soitteli perään niin varmistin tämän; itseasiassa se oli 1,9% tehdastilauksille.

Sikäli jos haluaa ko. myyjän numeron (joka on vaikuttanut kohtuu rehelliseltä autokauppiaaksi) niin privalla voin toimittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli käytyä messuilla ihmettelemässä, ihan mukava pyörähdys.

Rellujen laatuvaikutelma vaikuttaa olevan hintaansa nähden kyllä hyvin kohdallaan. 5 on hieno mutta ei tuonne kyllä taida viitsiä taaksepäin katsovaa turvaistuinta laittaa. Scenic miellytti paljon enemmän kuin esimerkiksi Skoda Elroq.

Kia EV4 sedanin kohdalla korealaiset olivat tainneet ottaa kritiikin tavaratilan muunneltavuuden puutteesta vähän liian tosissaan ja tehneet kontista pelkän suksiluukun. Ei tuossa kyllä ollut mitään järkeä. EV4 hatchback sen sijaan oli minusta taas aidosti hieno.

Harmi kun ihan vielä ei kykene kauppoja tekemään, nollakorkoinen Scenic olisi hyvinkin saattanut lähteä tilaukseen jos vain olisi sattunut olemaan sen verran katetta käytettävissä. Sikäli kun kesämmälle menee, pitää katsella mihin EV4:n ja sen tulon myötä EV3:n hinnat asettuvat.

Mikko Kuustosen oli joku palkannut ottamaan selfieitä Renault 5:n edessä. Ehkä silläkin jotkut kaupat syntyivät.
 
Suurimmassa osassa autoja latauskäyrä seuraa samaa linjaa riippumatta alkutilanteen varauksesta. Esim. 50% kohdalla saat aina saman tehon. Toisin on mebissä.

Kunhan lämmöt ovat siis edelleen samat.
Mutta kun lämmöt eivät ole samat. Jos tulet autolla 50% soc:lla ”ajolämmöillä” laturille, sun akku nollakelissä / pikkupakkasessa ehkä +10C tjsp.

Jos tulet 5% soc:lla ja lataat välin 5->50%, niin akku on luokkaa +35C. Tuo vaikuttaa merkittävästi siihen kuinka kovaa voi ladata 50% soc:lla.

Aivan tyhjään akkuun voi lykätä suht. kylmänäkin isolla teholla energiaa ja kun lyödään 150kW sisään, niin akku myös lämpenee nopeasti. Jos erona on +10C @ 25% vs. +25C@25%, niin jälkimmäiseen voi turvallisesti ladata paljon enemmän ja mitä vähemmän kobalttia, sitä isompi ero.
 
Kun myyjä soitteli perään niin varmistin tämän; itseasiassa se oli 1,9% tehdastilauksille.

Sikäli jos haluaa ko. myyjän numeron (joka on vaikuttanut kohtuu rehelliseltä autokauppiaaksi) niin privalla voin toimittaa.
Fordin sivuillakin on pikkupräntillä:

0,99 % + kulut -rahoitustarjous koskee vain nopeasti ajoon -malleja (Vapaat autot) ja yksityisasiakkaiden uusia täyssähköisen Capri-mallin tilaus- ja kauppasopimuksia 1.-31.3.2025. Rahoitustarjous ei koske mallivuotta 2025.75, jolle on voimassa rahoitustarjous 1,9 % + kulut.


Onko kellään mitä hajua onko näissä nopeasti ajoon varastomalleissa ja tuossa 2025.75 jotain eroa?
 
Mutta kun lämmöt eivät ole samat. Jos tulet autolla 50% soc:lla ”ajolämmöillä” laturille, sun akku nollakelissä / pikkupakkasessa ehkä +10C tjsp.

Jos tulet 5% soc:lla ja lataat välin 5->50%, niin akku on luokkaa +35C. Tuo vaikuttaa merkittävästi siihen kuinka kovaa voi ladata 50% soc:lla.

Aivan tyhjään akkuun voi lykätä suht. kylmänäkin isolla teholla energiaa ja kun lyödään 150kW sisään, niin akku myös lämpenee nopeasti. Jos erona on +10C @ 25% vs. +25C@25%, niin jälkimmäiseen voi turvallisesti ladata paljon enemmän ja mitä vähemmän kobalttia, sitä isompi ero.

Tartuit tuohon 50% jonka heitin esimerkkinä, kyse on siis ihan kesäkeleilläkin tapahtuvasta erosta jonka huomaa jos saapuu vaikka 15-20% varauksella vs 10%. Siinä ajassa kun akku on siinä 50% kohdalla, ei akun lämpötila ole yhtään lämpimämpi sillä 10% aloituksella, sillä akku on ollut jo tovin molemmissa tapauksissa optimissa.

Mulla ei ole mebbiläistä enää käytettävissä, joten en osaa sanoa onko joku softa muuttunut tässä välissä.

Mutta en tosiaan ole ainoa joka tämän on huomannut.
 
Onko EV6 tietäjillä selitystä miksi nettiautossa halvimmat -23 GT ja GT-line autot on about samoissa pyynneissä? Aikanaan näissä taisi olla kuitenkin melkein 10k hintaero?

Muutoinkin uusi facelift tuntuu olevan aika pieniä tuunauksia näin perusautoilijan näkökulmasta: infotainment härpättimien lisäksi vähän isompi akku ja akun esilämmitys napista?
 
Viimeksi muokattu:
Onko EV6 tietäjillä selitystä miksi nettiautossa halvimmat -23 GT ja GT-line autot on about samoissa pyynneissä? Aikanaan näissä taisi olla kuitenkin melkein 10k hintaero?

Muutoinkin uusi facelift tuntuu olevan aika pieniä tuunauksia näin perusautoilijan näkökulmasta: infotainment härpättimien lisäksi vähän isompi akku ja akun esilämmitys napista?
Ajovalot faceliftissä on melkoisen paljon paremmat. Paitsi että matriisiledit ylipäätään, myös valoteho ja -kuvio ovat harpanneet isosti eteenpäin.

GT:n arvonalenema on kyllä karun näköistä. Osuneeko kovempaa sitten myös sen takia, että GT:llä kantama on aika selkeästikin pienempi? Tokihan tuo lataa niin nopeasti ettei pidemmilläkään reissuilla pitäisi kovin isoa käytännön eroa olla kuitenkaan.
 
Onko EV6 tietäjillä selitystä miksi nettiautossa halvimmat -23 GT ja GT-line autot on about samoissa pyynneissä? Aikanaan näissä taisi olla kuitenkin melkein 10k hintaero?

Muutoinkin uusi facelift tuntuu olevan aika pieniä tuunauksia näin perusautoilijan näkökulmasta: infotainment härpättimien lisäksi vähän isompi akku ja akun esilämmitys napista?
Eihän saman auton eri mallit yleensä käytettynä ole eri hintaisia, joku 10k hintaero häviää perinteisesti parissa vuodessa, ellei kyseeessä ole jostain syystä jokin erityisen haluttu malli.

Ainahan on sanottu että auton ensiostaja maksaa lisävarusteet, ja näinhän se on edelleen.
 
Tesla Model 3:ssakin Performance-mallit on maksaneet pari vuotta sitten joku 15ke enemmän kuin takaveto, mutta pari vuotta käytettynä niistä saa ehkä 3-4ke enemmän kun takavetomallista. Hinnat alkaen -mallit pitää aina suhteessa paremmin hintansa.
 
Eihän saman auton eri mallit yleensä käytettynä ole eri hintaisia, joku 10k hintaero häviää perinteisesti parissa vuodessa, ellei kyseeessä ole jostain syystä jokin erityisen haluttu malli.

Ainahan on sanottu että auton ensiostaja maksaa lisävarusteet, ja näinhän se on edelleen.

Näinhän se yleensä on ollut, mutta nyt puhutaan 15kk vanhoista autoista joista on lähtenyt yli 40% hinnasta pois. Ja monessa tapauksessa siitä nuhasemmasta GT-Linesta pyydetään enemmän... Rengas&vanne kombinaatioista päätellen valtaosa näistä GT malleista on suomeen uitettuja, joten onko jossain muussa markkinassa ollut eri selvästi eri hinnat?

Ja kysehän ei ole puhtaasti lisävarusteesta, kun eri voimalinjat etc. Sikäli surkeasti nimetty tämä GT vs GT-Line
 
EV6 GT:n manuaalisäätöiset 'kuppi' penkit voivat myös karkoittaa arkikäyttöön autoa hakevaa vaikka olisi hyvin hinnoiteltu, on aika aggressiivisesti haettu sporttituntumaa tuossa GTssä
 
Näin se voi tietysti olla. Tämä tuli esimerkiksi nettiautossa vastaan https://www.nettiauto.com/kia/ev6/14851489 ensirekisteröinnin ja kilsojen puolesta aikalailla nettiauton halvimpia. Paljon on tullut 17tkm hintaa :vihellys:

Ajovalot faceliftissä on melkoisen paljon paremmat. Paitsi että matriisiledit ylipäätään, myös valoteho ja -kuvio ovat harpanneet isosti eteenpäin.

GT:n arvonalenema on kyllä karun näköistä. Osuneeko kovempaa sitten myös sen takia, että GT:llä kantama on aika selkeästikin pienempi? Tokihan tuo lataa niin nopeasti ettei pidemmilläkään reissuilla pitäisi kovin isoa käytännön eroa olla kuitenkaan.

Hyvä tietää toi valoasia, matriisit taisi olla vanhemmassa jonkun lisävarustepaketin mukana?
 
Onko EV6 tietäjillä selitystä miksi nettiautossa halvimmat -23 GT ja GT-line autot on about samoissa pyynneissä? Aikanaan näissä taisi olla kuitenkin melkein 10k hintaero?

Muutoinkin uusi facelift tuntuu olevan aika pieniä tuunauksia näin perusautoilijan näkökulmasta: infotainment härpättimien lisäksi vähän isompi akku ja akun esilämmitys napista?
Saksassa noita on myyty ajamattomana pidempään jopa alle 50 tonnilla. Suomessa listahinta vuonna 2024 oli 76 368,60 € (77 292,42 € vuonna 2025).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 965
Viestejä
4 876 500
Jäsenet
78 736
Uusin jäsen
Atti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom