Yleistä keskustelua sähköautoista

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Bz4x uudistuu; akun esilämmitys, 22kW AC, hieman tehokkaammat moottorit ym pieniä viilailuja.

Tuleeko huoltoväliin, kululutukseen tai pikalatausnopeuteen parannuksia? Nehän tuon auton kohdalla nousevat aina esiin.
 
Ja ainakin toistaiseksi Ryzen mallin päivitykset ovat olleet todella hyviä kuten, matriisivalot, "parkki tutkat", kuolleenkulman varoitin jne. Ei tietysti väliä jos ajaa autolla 2v ja vaihtaa, mutta itse ajan 10v niin arvostaa sitä että vielä 10v päästäkin spotifyt sun muut toimii kun päivityksiä tulee kokoajan. Ikävää jos kaikki nuo lopettaisivat toiminaan parin vuoden jälkeen.
Itse vaihtaisin kaikki ohjelmistopäivityksillä omaan 2022 vuonna ostettuun autoon tulleet uudet ominaisuudet siihen, että autossa olisi uudesta asti toimivat tuulilasinpyyhkijät ja vakkari joka ei jarruttele turhaan.
 
Kyseisen testin voi lukea ilmaiseksi e-kirjastosta, jos kiinnostaa. En tiedä saisiko noita edes jaella täällä.
Normaali sitaatti oikeus on täällä perinteisesti sallittu.

Tuo kuvakaappaus ei taida ihan tuohon sitaatti oikeuteen mahtua, mutta ymmärtääkseni omin sanoin voi kertoa miten Porccen lämmin arvioitiin paremmaksi sillein ettei se ole pelkkää copy/paste kiertoa.
 
Itse vaihtaisin kaikki ohjelmistopäivityksillä omaan 2022 vuonna ostettuun autoon tulleet uudet ominaisuudet siihen, että autossa olisi uudesta asti toimivat tuulilasinpyyhkijät ja vakkari joka ei jarruttele turhaan.

Tämä - itsellä softat vuodelta 2023 omassa mebbiläisessä enkä osaa edes kaivata tuohon mitään. Ehkä joskus reilu vuosi sitten alkutalvesta navi tai joku rangelaskennassa navigoitaessa muuttui, kun haarukointi range vs. kohde muuttui todella tarkaksi. Ainoa isompi härdelli oli latausliittimen lukituksen jäätyily ja siihen ei paljon pätsit olisi auttaneet. Toisena itse ns. perusauton tärkeimmät jutut asiat kuten ajettavuus, ergonomia ja muut mukavuusjutut kuten hiljaisuus ei softalla kauheasti muutu.

Ja toisaalta eipähän noilla tiheään tulevilla päivityksillä mennä takapakkia tai rikotakaan mitään. Ei taida olla montaa kuukautta kun valiteltiin päivitysten sotkeneen etähallintaa tai latauskonffiksia. Mitä enemmän muutoksia ja päivitystä sitä todennäköisimmin jotain menee kuralle.

Seuraavan tilausputkessa olevan biilin osalta toivon samaa, että paketti tulee mahdollisimman valmiina hihnalta eikä tarvitse mitään päivitysjumppaa seuraaviin vuosiin. Kakkosautossa näyttäisi olevan HI-MMI-
softat valmistusvuodelta -15 ja ainoastaan navin puoli kaipaisi päivitystä. Tosin MMI:n päivittämisen osalta arvoin josko pitäisi päivitellä tuoreampaan, kun siinä saisi Carplay/AA -optiot päivityksen kyljessä, jolloin hommassa olisi jotain arvoa kuin vain päivitellä päivittämisen ilosta.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi muuten Rivian pelastasi volkarin. Mitä Meriittejä Rivianilla on ohjelmistopuolellla ?
Eikös Rivian ole pikkutekijä jonka autoja mydään josssain marginaalisia määriä. Kuinka sen ohjelmisto-osaaminen on todettu selliseksi että sittä on apuja?
Eiköhän siellä Cariad ole molempien merkkien softan takana pääosassa. Pelastamisesta en tiedä mutta Rivianeissa saattaa olla vähemmän legacy paskaa kuin volkkarilla. Se volkkarin hardiksen poropietari käyttis on muuten koodaajan painajainen…en yhtään ihmettele merkin softaongelmia.
 
No missä on manuaalinen akun esilämmitys Tesloissa jos se on noin helppoa tehdä? Tässä suhteessahan Tesla on jäänyt jo kauaksi teknologiajohtajista.

S3XY buttoneissa.

Teslaa ei ole kiinnostanut tehdä parasta autoa kaikille vaan paras auto oman design filosofiansa mukaisesti.

Johtaa sitten siihen että ostaja joutuu sitoutumaan valmistajan ratkaisuihin, jotka sitten saattavat muuttua mutta todennäköisesti eivät.
 
Itse vaihtaisin kaikki ohjelmistopäivityksillä omaan 2022 vuonna ostettuun autoon tulleet uudet ominaisuudet siihen, että autossa olisi uudesta asti toimivat tuulilasinpyyhkijät ja vakkari joka ei jarruttele turhaan.
Jep. Paras ja ainoa elämänlaatua parantanut softapäivitys ikinä oli se, jossa sai manuaalisesti pakotettua ne pyyhkimet pois päältä.
 
Taitaa sinänsä sulake olla tarpeeton, jos ohjainlaitteiden lähdöt on tehty esim. mosfeteillä ja virtamittauksella. Samalla saa kiva ominaisuuksia kuten ohjelmoitua rampin käynnistykseen, tai eri tehoasetuksia helposti (penkinlämmittimet ym).

Joo, noinhan se sulakkeeton systeemi perinteisesti toteutetaan, ja menee koko moduuli vaihtoon, jos se systeemi bugaa ja polttaa shuntin tai fetin. Lisäksi vikatilanteissa niiden vikojen etsiminen on ihan uudella tavalla mielenkiintoista.
 
Itse vaihtaisin kaikki ohjelmistopäivityksillä omaan 2022 vuonna ostettuun autoon tulleet uudet ominaisuudet siihen, että autossa olisi uudesta asti toimivat tuulilasinpyyhkijät ja vakkari joka ei jarruttele turhaan.
No nämä asiathan eivät millään tavalla sulje toisiaan pois. Hyvin voisi tehdä auton johon tulee päivityksiä ja jossa nuo asiat toimisivat niinkuin haluat.
 
Ei näkynyt vielä uusinta lehteä, vain 20.2. julkaistu 1. osa.
Aivan. My bad.
Normaali sitaatti oikeus on täällä perinteisesti sallittu.

Tuo kuvakaappaus ei taida ihan tuohon sitaatti oikeuteen mahtua, mutta ymmärtääkseni omin sanoin voi kertoa miten Porccen lämmin arvioitiin paremmaksi sillein ettei se ole pelkkää copy/paste kiertoa.
Tarkoitin tietenkin kuvakaappauksia.
 
Tekniikan Maailman talviauto 2025 on Porsche Macan. Rahalle vastinetta :cigar2:

1741766904116.png


Mukana sähköautoista siis
  • Ford Capri RWD Extended Range 77 kWh
  • Kia EV3 GT-Line FWD 81,4 kWh
  • Polestar 4 Long range Dual motor
  • Porsche Macan 4 Advantage Package Plus
  • Škoda Elroq 85 Style
Rellun voisi editoida listalle.
 
No missä on manuaalinen akun esilämmitys Tesloissa jos se on noin helppoa tehdä? Tässä suhteessahan Tesla on jäänyt jo kauaksi teknologiajohtajista.
Sen saisi varmasti heti tehtyä, jos haluaisivat. Toistaiseksi Teslan akun lämmitys toimii kaikille latureille, jotka löytyy Googlen karttadatasta. Tämä logiikkasi on outo esittää vastaväitteenä et tuo kumoaisi väitteeni...

Väitteeni oli, että tällainen Zonalin kaltainen arkkitehtuuri on halvempi tehdä ja korjata, mahdollistaa kevyemmän auton, sekä laajemmat OTA-päivitykset. Näkyy käyttäjälle et softa ja auto pysyy kauemmin ajantasaisena. Vanhat id.3 ei saa uusia softapäivityksiä, jotka näemme nyt uudessa id.7. Auttamatta käsiin vanhentuneita softia.

Legacyt pulassa, Volkswagen osti tätä teknologiaa Rivianilta 6 miljardilla.

Teslalla on nähdäkseni kaikkein kehittynein teknologia autoissa niin sähkö- kuin kokoamispuolella. Ei muuten XPeng olisi ottanut käyttöön gigapressiä, jos se ei halpuuttaisi autoa. Infoteimentin puolelta Tesla nojaa omaan Linux-pohjaiseen systeemiin joka toimii todella hyvin, vaikka rajoitteita on äppien puolella.

1741777482488.png
 
Tesla kun käyttää Linuxia, niin olisi hienoa jos vanhojen autojen softat avattaisiin avoimeksi. Kenties niitä voisi muokata sen jälkeen.
 
Nyt näyttää Volvo pukkaavan sedanin ES90 -mallin muodossa. Voisin hyvinkin olettaa, että tulee löytämään ostajakuntansa. Näen jo mielessäni noita taksitolpat väärällään.
 
Tesla kun käyttää Linuxia, niin olisi hienoa jos vanhojen autojen softat avattaisiin avoimeksi. Kenties niitä voisi muokata sen jälkeen.
Linux noissa kaikissa luultavasti on. Ollut jo varmaan vuosikymmenen. Ite päivittelin joskus itse Audista infortaimentin ja Linux siellä näytti olevan. Auto vm. -13
 
Tässä tekemässä kauppoja mustang mach e:stä (60tkm 2022 heinäkuussa rullannut ulos tehtaasta)
Kyseinen yksilö on takaveto isolla akulla, onko jotain mitä erityisesti pitäisi tarkistaa enne ostoa. Ruotsintuonti ja sieltä tarkisteltu ettei ole mällätty, yhdeltä omistajalta
 
Näistä toivottomista lähtökohdista huolimatta Volkswagen id.3 näyttää myyvän Euroopassa vuonna 2025 paremmin kuin Tesla Model 3 :hmm:

Eikö se tuolla logiikalla pitäisikin olla juuri näin? Jos auto pysyy ajantasaisena pidempään niin miksi vaihtaa uuteen?
 
Lähinnähän voidaan keskustella mitä ne päivitykset nyt ovat merkittävää tuoneet? En ole ihan vakuuttunut, että joku käyttöliittymän nopeus on millään lailla merkittävä jos Travel assist toimii ja Android Autolla navigoidaan. Teslalla nämä päivitykset ovat mielestäni usein erittäin hyviä, mutta toisaalta itse koen että ne ovat myös välttämättömiä kun taas muilla autoilla kun Android auto toimii niin aika se ja sama tuleeko mitään päivityksiä koskaan.
 
Lähinnähän voidaan keskustella mitä ne päivitykset nyt ovat merkittävää tuoneet? En ole ihan vakuuttunut, että joku käyttöliittymän nopeus on millään lailla merkittävä jos Travel assist toimii ja Android Autolla navigoidaan. Teslalla nämä päivitykset ovat mielestäni usein erittäin hyviä, mutta toisaalta itse koen että ne ovat myös välttämättömiä kun taas muilla autoilla kun Android auto toimii niin aika se ja sama tuleeko mitään päivityksiä koskaan.
Päivitysten sisältö on tietenki tärkeä, kun puhutaan päivityksistä. Moni voi argumentoida, että esim. Teslan matriisivalopäivitys tai risteävän liikenteen hälymerkit ja piippaukset on vähän hassuja hehkuttaa, kun olisi pitänyt olla voimassa jo kun auto julkaistiin. Ei mahtanut toki olla silloin vielä sertifikaattia niille valoille, kun ne autot tuli. Risteävästä liikenteestä en oikein tiedä mitä sanoisi, olisi sekin saanut olla jo aiemmin.

Ehkä itse ajattelen tuota asiaa, niinkuin ostaisi kännykän, jossa on joko käyttöjärjestelmän päivitystukivuosia vaikka 8 verrattuna kahteen. Kyllähän ne vehkeet toimii jos toimii niillä alkuperäisillä softilla. Toisaalta joillain merkeillä menee nimenomaan softabugien ratkaisemiseen parhaimmillaan aikaluokkaa vuosi, ja päivitys pitää tehdä huollossa. Tähän joku toki heittää joka sivulla näkyvän tuulilasinpyyhinjutun Teslaa vastaan, se on mitä on... :D Tämmönen tekkinörtti nyt tykkää kaikenlaisista päivityksistä, oli se sitten käyttöliittymään liittyvä tai jotain pieniä muutoksia, kuten uudet itse upattavat auton lukitusäänet tai auton ulkonäön kustomointi näytöllä. Ehkä tämä on osasyynä, miksi Tesla mahtaa olla ainoa automerkki, millä on tekkipalstalla oma aktiivinen lanka. Kyllähän tuolta tulee ihan hyviäkin päivityksiä, joita nyt ei vaan oltu yksinkertaisesti keksitty auton julkaisuhetkellä. Kuten vaikkapa muokattavat pikatoiminnot ratin rullasta. Nämä ei toki kaikille ole tärkeitä, mutta ne varmaan sitten iskevät tiettyyn käyttäjäkuntaan. Minulle ne ovat tärkeitä, koska ne luovat jatkuvasti uutta kiinnostusta omaa autoa kohtaan, eikä se jää tuntumaan vanhaksi ja samaksi.

Ehkäpä me kaikki voisimme hieman miettiä, miten puhumme toisista automalleista ja merkeistä. Ehkäpä vähemmän kärkkäästi, minä mukaanlukien. Kärkkäät kommentit luovat vastareaktioita, niitä ei välttämättä tarvittaisi ollenkaan. Toisten preferensseistä voi olla kiinnostunut ja niitä pitää yrittää kunnioittaa. Lupaan henkilökohtaisesti, etten jatkossa hyökkää ivallisesti mitään automerkkiä tai mallia kohtaan. Tämä koskekoot niin meitä Telsauskovaisia, Teslaivailijoita, legacyuskovaisia kuin legacyivailijoitakin.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnähän voidaan keskustella mitä ne päivitykset nyt ovat merkittävää tuoneet? En ole ihan vakuuttunut, että joku käyttöliittymän nopeus on millään lailla merkittävä jos Travel assist toimii ja Android Autolla navigoidaan. Teslalla nämä päivitykset ovat mielestäni usein erittäin hyviä, mutta toisaalta itse koen että ne ovat myös välttämättömiä kun taas muilla autoilla kun Android auto toimii niin aika se ja sama tuleeko mitään päivityksiä koskaan.

Itsellä useimmin käytetyt niistä mitä on päivitysten mukana tullut on sentry/dashcam ja penkinlämppärin automaattiasetus.

Audissakin on kamerat ja penkinlämppärit mutta ei ole tälläisia ominaisuuksia vuosien saatossa tullut. Jos tulee niin epäilemättä ne saa vain autoa vaihtamalla.
 
Itsekin käytän Linuxia mutta en kaipaa välttämättä yhtään päivitystä autoon. Juu, itse tunnistan kyllä Teslan hyvyyden päivityksillä tuotaviin lisäominaisuuksiin ja toki mielestäni saavat kaiken positiivisuuden mitä siitä voi saada.

En kuitenkaan osta autoa olettaen saavani mitään lisää, niin itselle riittää että asioita ei poisteta.

Sitten toisaalta en myöskään yleensä halua, että toimintoja muutetaan ellei niitä voi edelleen halutessaan käyttää kuten ennenkin. Joku automaattinen penkinlämmitin on oikein hyvä jos käyttäjäkohtaisesti noita voi kytkeä päälle tai pois. Jos ei, niin otan kiitos ihan manuaalisen napin mieluummin.
 
Ehkäpä me kaikki voisimme hieman miettiä, miten puhumme toisista automalleista ja merkeistä. Ehkäpä vähemmän kärkkäästi, minä mukaanlukien. Kärkkäät kommentit luovat vastareaktioita, niitä ei välttämättä tarvittaisi ollenkaan. Toisten preferensseistä voi olla kiinnostunut ja niitä pitää yrittää kunnioittaa. Lupaan henkilökohtaisesti, etten jatkossa hyökkää ivallisesti mitään automerkkiä tai mallia kohtaan. Tämä koskekoot niin meitä Telsauskovaisia, Teslaivailijoita, legacyuskovaisia kuin legacyivailijoitakin.
Asiallinen negatiivinen kritiikki on aina tärkeää ja jopa toivottavaa. Sääntöketjuun ei kannata mennä itkemään, jos joku sanoi negatiivista siitä omasta merkistä ;D. Kaikkein tärkeintä on faktuaalisuus, oli kritiikki negatiivista tai positiivista.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnähän voidaan keskustella mitä ne päivitykset nyt ovat merkittävää tuoneet? En ole ihan vakuuttunut, että joku käyttöliittymän nopeus on millään lailla merkittävä jos Travel assist toimii ja Android Autolla navigoidaan. Teslalla nämä päivitykset ovat mielestäni usein erittäin hyviä, mutta toisaalta itse koen että ne ovat myös välttämättömiä kun taas muilla autoilla kun Android auto toimii niin aika se ja sama tuleeko mitään päivityksiä koskaan.
Mä kokeilin Apple CarPlayta navigoimiseen ja tulen kyllä jatkossa jättämään väliin (en itseasiassa kattonut oliko Google Maps vai Applen oma). Aika hirveä tekele tuijottaa ruudulta + ihan päätöntä käyttää muutenkaan sitä kun akun lämmitys + laturireitiys on sidottu kuitenkin auton omaan toteutukseen, joka näyttää muutenkin fiksummalta. Tietysti jos toi on jossain integroituna em. ominaisuuksin suoraan autoon, niin sittenhän ei ole juuri vaihtoehtoja. Teslaan verrattuna toi Apple Carplay toi kyllä mukanaan suomenkieliset äänikomennot puheluille, viesteille, kirjoille, Spotifylle yms + mahiksen käyttää niitä auton ratista ja nähdä lopputulema ruudulla (vs. Teslassa auton englanninkieliset (enimmäkseen mahdotonta) tai bluetooth + Siri, joka vaatii sen luurin nappulan painamista), joten mediaominaisuuksiin se toi parannusta. Käyttöliittymähän on kyllä aika hirveä, mutta sitä ei ole pakko katella.

Navigoinnin osalta uskallan jo yhtään pidempää reittiä ajamatta sanoa, että se on Teslassa parempi. Laturireititykset, joissa mukana ABC-asemia ja K-Latauksia ovat käyttökelvottomia. Lisäksi - toivon että olen väärässä - vaikuttaisi, että EV6:n reititykset perustuvat siihen, että akussa on ihan vähintään 20% virtaa laturille tullessa. Toivoisin olevani väärässä, mutta tuollainen palkki tuli jossain vastaan ja 20% oli minimi. Ihan käsittämätöntä. Sillä ajaisi kuitenkin parhaassa tapauksessa vielä 100km sen jälkeen. En tiedä onko mahdollista suodattaa tiettyjä latausasemia brändin tai nopeuden perusteella pois. Toivottavasti. Teslassahan toi oli visuaalisesti aika jees ja Superit olivat paria poikkeusta lukuunottamatta laatukamaa ja osuivat hienosti omilla reiteillä tien poskeen. Nyt joutuu luultavasti vähän enemmän larppailemaan pitkillä siivuilla ton navin kanssa varsinkin viileillä keleillä kun lämmitys on pakollinen ohjelmanumero.

Nopeus ei omasta mielestänikään näissä mikään kauhean merkityksellinen asia. Voi olla, että Teslan kosketusnäyttö on vähän herkempi kun kilpailijoilla keskimäärin, mutta toisaalta siinä joutuu myös nypeltämään sitä paljon enemmän, joten pakkokin olla. Esim. Kiassa tohon ei kylä tarvitse koskea ajojen aikana ollenkaan.
 
Navigoinnin osalta uskallan jo yhtään pidempää reittiä ajamatta sanoa, että se on Teslassa parempi. Laturireititykset, joissa mukana ABC-asemia ja K-Latauksia ovat käyttökelvottomia. Lisäksi - toivon että olen väärässä - vaikuttaisi, että EV6:n reititykset perustuvat siihen, että akussa on ihan vähintään 20% virtaa laturille tullessa. Toivoisin olevani väärässä, mutta tuollainen palkki tuli jossain vastaan ja 20% oli minimi. Ihan käsittämätöntä. Sillä ajaisi kuitenkin parhaassa tapauksessa vielä 100km sen jälkeen. En tiedä onko mahdollista suodattaa tiettyjä latausasemia brändin tai nopeuden perusteella pois. Toivottavasti. Teslassahan toi oli visuaalisesti aika jees ja Superit olivat paria poikkeusta lukuunottamatta laatukamaa ja osuivat hienosti omilla reiteillä tien poskeen. Nyt joutuu luultavasti vähän enemmän larppailemaan pitkillä siivuilla ton navin kanssa varsinkin viileillä keleillä kun lämmitys on pakollinen ohjelmanumero.

Nopeus ei omasta mielestänikään näissä mikään kauhean merkityksellinen asia. Voi olla, että Teslan kosketusnäyttö on vähän herkempi kun kilpailijoilla keskimäärin, mutta toisaalta siinä joutuu myös nypeltämään sitä paljon enemmän, joten pakkokin olla. Esim. Kiassa tohon ei kylä tarvitse koskea ajojen aikana ollenkaan.

Kannattaa palata joitain sivuja taakse päin tässä ketjussa, kun juuri oli keskustelut kun Teslan navigointi suosii omia latureitaan ja toisena jäi fiilis voiko luottaa siihen, että laturit löytyvät ylipäätään navista.

Itse olen tottunut hoitamaan navigoinnin 90% auton omalla navilla niin, että haarukoin vain lataustauko kerrallaan eteenpäin. Noin pystyn aika nopeasti ja helpommin arpomaan missä tykkään tehdä pysähdyksen ja paljonko sähköenergiaa tulen tarvitsemaan. Suurin osa ajoista kun tulee vedettyä tuttuja reittejä niin on paljon parempi tatsi siitä missä haluan pysähtyä ja syödä yms vs. auton päättelyt. Ehkä sitä kaipaisin joskus, että auton naviin voisi erikseen nakutella paljonko on toive että perillä tai stopilla on akussa prosentteja. Nyt monesti naksuttelen juuri ennen laturia jo seuraavan stopin naviin ja sitten latauksessa seurailen appin puolelta paljonko tarjoilee rangea ja odottelen, että seuraavaan stoppiin on extraa ~30km. Itseasiassa tuollainen OTA-päivitys voisi jopa kiinnostellakin, kun taas Matrixit yms muut oleelliset kikkulat varmistan ihan auton tilaushetkessä ilman, että odottelen pätsilottoa tuleeko vai lähteekö autosta jotain ominaisuuksia.
 
Se mikä saisi minusta tulla kaikkien softaan on asetusten layot, jossa näyttöä on hyödynnetty siten, että päävalikot ovat kokoajan nähtävillä, koska muutoin näytön iso koko menee aivan hukkaan. Lisäksi tekstien / ikonien kokoa olisi miellyttävä muuttaa, kuten Teslassa.

Tämän kaltaiset asiat ovat yksi syy miksi kaihertaisi vaihtaa Volkkariin, vaikka nykyisellään Korealaismerkit voisi olla ykkösvalinta, niissäkin sama probleema, vaikka toki parempi selitys, koska näyttö ohut.

1741794018975.jpeg

1741794144031.png
 
Kannattaa palata joitain sivuja taakse päin tässä ketjussa, kun juuri oli keskustelut kun Teslan navigointi suosii omia latureitaan ja toisena jäi fiilis voiko luottaa siihen, että laturit löytyvät ylipäätään navista.

Itse olen tottunut hoitamaan navigoinnin 90% auton omalla navilla niin, että haarukoin vain lataustauko kerrallaan eteenpäin. Noin pystyn aika nopeasti ja helpommin arpomaan missä tykkään tehdä pysähdyksen ja paljonko sähköenergiaa tulen tarvitsemaan. Suurin osa ajoista kun tulee vedettyä tuttuja reittejä niin on paljon parempi tatsi siitä missä haluan pysähtyä ja syödä yms vs. auton päättelyt. Ehkä sitä kaipaisin joskus, että auton naviin voisi erikseen nakutella paljonko on toive että perillä tai stopilla on akussa prosentteja. Nyt monesti naksuttelen juuri ennen laturia jo seuraavan stopin naviin ja sitten latauksessa seurailen appin puolelta paljonko tarjoilee rangea ja odottelen, että seuraavaan stoppiin on extraa ~30km. Itseasiassa tuollainen OTA-päivitys voisi jopa kiinnostellakin, kun taas Matrixit yms muut oleelliset kikkulat varmistan ihan auton tilaushetkessä ilman, että odottelen pätsilottoa tuleeko vai lähteekö autosta jotain ominaisuuksia.
Nykyisin Teslan navista löytyy kaikki laturit, jotka vain suinkin näkyy Googlen karttapalvelussa. Käytännössä siis samat laturit kuin kaikissa jotka käyttää Googlen softaa: uudet VAGit jne. Näyttää myös käyttöasteet etc tiedot.

Väittäisin, että Googlen data on ajantasaisin laturitietojen osalta, siksi Gmaps jos löytyy autosta, olisi se paras.

Reititys on yhä monopolisoitu, eli valikoi superit.
 
Mutta pitää tarkalleen osata navigoida siihen tiettyyn laturiin jotta osaa lämmittää. Vaikka laturi löytyy se ei tarkoita että lämmittäisi.
 
Mutta pitää tarkalleen osata navigoida siihen tiettyyn laturiin jotta osaa lämmittää. Vaikka laturi löytyy se ei tarkoita että lämmittäisi.
Kyllä ja ei. Laturit salamakuvakkeen pikavalinnasta ovat vain Teslan "hyväksymät" eli onkos joku et tarvittava liikenne + rekisteröidyt onnistuneet lataustapahtumat laturilla, jolloin ilmestyy tuohon salamaan. Muutoin ihan kaikki muutkin jotka ei löydy salamalla lämmittää, kunhan Googlen karttapalvelussa laturina, ei tartte olla Teslan hyväksymänä laturiksi merkitty, tällöin aina lämmittää, kunhan Gmapsissa laturina. Olen testannut.

Teslan monopolia taas voi kiertää siten, että laittaa osoitteen määränpäähän, poistaa superivalinnat ja hakee reitin vartelta latausasemia, siitä voi sitten valita mieleisen. Huono silti tällainen.
 
Missä autossa on navigointi lähimpänä abrp ominaisuuksia?
(mm. varaus laturilla/perillä, vähän/paljon pysähdyksiä, olosuhteiden huomiointi, operaattorivalinta)
 
Missä autossa on navigointi lähimpänä abrp ominaisuuksia?
(mm. varaus laturilla/perillä, vähän/paljon pysähdyksiä, olosuhteiden huomiointi, operaattorivalinta)
Mun arvaus on, että eniten noista autot joissa on Googlen softa: Volvot, Polestar, BMW-uutuudet, VAG-uutuudet, Kia EV6 2025- ja EV9 2024-. Myös muita voi olla.

Teslassa ei ole ainakaan pysähdysten määrää ja operaattorivalintaa, mutta on perille saapumisen prosenttimäärä. Laturille antaa tulla vaikka 2 % varauksella, eli ottaa olosuhteet huomioon, hyvin tarkka ennuste kunhan ajaa rajoitusten mukaan.
 
Eikö se ABRP toimi carplayllä ja android autolla?
Toimis varmaan, mutta ei oo integroitu autoon, joka vähän ongelmallista ertyisesti siksi, että ei ole kartalla todellisesta virrankulutuksesta ja siksi ei myöskään pysty muuttamaan suunnitelmaa lennosta. Lämmitystä en pitäisi yksistään niin ongelmallisena, koska sen voi sitten hanskata auton omalla navilla erikseen jos suunnitelma muuten fiksu.
 
Kannattaa palata joitain sivuja taakse päin tässä ketjussa, kun juuri oli keskustelut kun Teslan navigointi suosii omia latureitaan ja toisena jäi fiilis voiko luottaa siihen, että laturit löytyvät ylipäätään navista.
On ne siellä navissa ja tuo suosiminen ei ongelma kun ne laturit ovat hyviä. Mielummin vähän ja loistavia, kun paljon ja kaikki paskakin listalla.

Paras olisi, jos pystyisi filtteröimään vain 800V ja vain jos 800V on muu kuin ABC tai K.
 
Leaffissähän ABRP osaa navigoida kun osaa lukea akun/tehotilanteen (taisi olla leafspyhin joku plugini). Björn tuota on käyttänyt. Leaffissa ei tietty ole.akunlämmitystä niin senkään takia se ei tietty toimi.

Sinänsä VAGn navigoinnissa ja siinä tuo "tämän verran tehoa saat kun nyt menet lataamaan" on kyllä hyvä. Tai tarkemmin on MEB alustan ominaisuus koska löytyy ainakin Ford Caprista myös.

Mutta tosiaan noissa saa myös manuaalisesti akunlämmityksen päälle. Jossain Ariyssä saa myös muistaakseni nappulasta päälle, mutta en muista lämmittääkö se navigoidessa vai ei (ja tuota tietoa latausnopeudesta ei ole).
 
Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.

 
Nykyisin Teslan navista löytyy kaikki laturit, jotka vain suinkin näkyy Googlen karttapalvelussa. Käytännössä siis samat laturit kuin kaikissa jotka käyttää Googlen softaa: uudet VAGit jne. Näyttää myös käyttöasteet etc tiedot.

Väittäisin, että Googlen data on ajantasaisin laturitietojen osalta, siksi Gmaps jos löytyy autosta, olisi se paras.

Reititys on yhä monopolisoitu, eli valikoi superit.

Sellanen välihuuto tähän väliin, että valitettavasti ajantasaisin laturitieto löytyy latausoperaattoreiden omista apeista ja niiden kartoista. Esim. ABC:n osalta Googlella kestää inhottavan kauan päivittää / muokata uusia tai poistuneita latureita. Onneksi nopeammin kuin lisätä/korjata virheellisiä teitä (tekoälyllä satelliittikuvista luotua dataa) kaupunkien sisällä, mutta silti tuskastuttavan kauan.
 
TB juuri ajeli Explon testit ja nyt Capria, vahvasti kallistaa ennemmin Caprin suuntaan. @Sampsa
 
Matalampi ilmanvastus, isommat tilat, en ole varma onko akseliväli pidempi kun ajettavuudessa Explorerille on annettu pyyhkeitä, mutta Capria kehutaan. :hmm:
 
Kannattaa käydä istumassa ainakin saa fiilistä. Caprissa tuli itselle aika ahdas olo, Explorer parempi fiilis tilojen suhteen. Viimeistely ja käyttäminesestä tuli vähän sellainen pakettiauto/hiace fiilis. Ehkä johtui näistä kovamuovisista jne. olevista ratkaisuista. En epäile etteikö olisi hyvä auto mutta OPD ei ole näissä, jos se on tarpeellinen/haluttu ominaisuus. VAG voisi joskus tuoda sen, niin olisi aika vahva valinta.
 
Explorer oli kovin muovisen oloinen, ”jenkki”auto. Capria en ole nähnyt. Jos Mustangi ei aiheuta sisustuksen osalta ongelmaa, niin tämäkin varmaan menee. Ei tuossa oikein muuta vikaa ole kuin kilpailijoiden tuotteet houkuttelempia.
 
Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.

Kaikkea muuta täällä jo sanottu, mut eikö toi aika varmaa MEB-alustalle eli id.4 pohjalle tehtyä tekniikkaa ole. Softana muistaakseni siellä sisällä taas se Google Fordin omalla layotilla, joka tarkoittaa sujuvaa käyttöä ja hyvää integroitua navia.
 
Toimis varmaan, mutta ei oo integroitu autoon, joka vähän ongelmallista ertyisesti siksi, että ei ole kartalla todellisesta virrankulutuksesta ja siksi ei myöskään pysty muuttamaan suunnitelmaa lennosta. Lämmitystä en pitäisi yksistään niin ongelmallisena, koska sen voi sitten hanskata auton omalla navilla erikseen jos suunnitelma muuten fiksu.
Abrp:hen saa kyllä autointegraation autojen webbiapien yli? Enode ja Tronity nyt ainakin tuettuna - kovemmalle harrastajalle myös obd-integraatio tarjolla.

Esilämmitys kyllä taitaa uupua silti.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 099
Viestejä
4 880 963
Jäsenet
78 752
Uusin jäsen
AllanT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom