Yleistä keskustelua sähköautoista

Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.

Etsit siis kilpailijoita uudelle Model Y:lle? Mielenkiintoista mihin päädyt! Mitä muita malleja harkitset?
 
Abrp:hen saa kyllä autointegraation autojen webbiapien yli? Enode ja Tronity nyt ainakin tuettuna - kovemmalle harrastajalle myös obd-integraatio tarjolla.

Esilämmitys kyllä taitaa uupua silti.
Kappas vaan. Taitaa vaatia tuon premiumin jos haluaa Carplayn ja filtterit (avoid/prefer) featuret käyttöön, mutta eihän tuo mikään kallis ole. Se akun lämmittäminen nyt ei sinänsä ole ongelma kun sen voi tehdä auton omalla navilla taustalla kun pysähdys päätetty. Tuohan voisi olla ihan pätevä optio, jos alkaa tuntumaan, että sen auton ehdottamissa reiteissä ei järjen hiventäkään
 
Toyotan ensimmäinen täyssähkö bZ4X uudistuu saaden pieniä tarpeellisia parannuksia. Normaaliin tapaan sisätiloja ja ulkoasua on muutettu. Jousitukseen ja koriin on tehty muutoksia, jotka parantavat melua, värinöitä, mukavuutta ja ajodynamiikkaa.


Sitten sähköautoilijaa kiinnostaviin parannuksiin:

1. heti alkuun 11 kW (lisämaksusta 22 kW)

2. DC 147 kW -> 150 kW

3. Akun esilämmitys, sekä navi että manuaalinen

4. Akun esilämmitystehoa kasvatettu (TM mukaan)

5. Pikalatausta vuorokaudessa 5 * 0,7 * 69 = 241,5 kWh, mikä on 270 % vs. edeltäjässä arvostelujen aikaan. Kuin räätälöity Björnin 1000 km-happotestiin. Jos lähtee täydellä akulla, niin nopeaa energiaa on käytössä yhteensä 310,5 kWh, millä hoituu helposti 1000 km.

6. Brutto 71,4 kWh -> 73,1 kWh, netto 64 kWh -> 69 kWh (Autogefühl)

7. Keulan aerodynamiikkaa parannettu

8. Invertterin hyötysuhdetta kohennettu

9. FWD WLTP 516 km -> 573 km (parannusta 57 km)

10. WLTP Vehicle 12,4 -> 12,0 kWh/100 km (FWD)

11. AWD 160 kW -> 252 kW

12. AWD Vetomassa 750 kg -> 1500 kg


Lisätietoja:


Kannattaa vilkaista myös uusi C-HR+ -täyssähkö, jolla ei ole polttisversion kanssa muuta yhteistä kuin nimi. Alusta on sama e-TNGA kuin bZ4X:ssä. Akku on vielä suurempi (brutto 77 kWh), jolla etuvetoisen WLTP 600 km (alustava arvio, itse veikkaan 600 - 610 km).



Persoonallinen pieni neliveto:


Suomeksi:


Edit. Se olikin invertterin hyötysuhdetta kohennettu. C-HR+:n 600 km on arvio.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiintoista jos Toyota alkaa saamaan sähköautoalustansa riittävän hyvään kuntoon ja pari uutta mallia tarjolle. C-HR+ vaikuttaa mielenkiintoiselta. Toyotalla on kuitenkin oma vankka kannattajakuntansa, luotettavuusmaine ja pitävät hyvin arvonsa käytettynä.

Voi ihan hyvin tulla näistä varteenotettavia vaihtoehtoja itsellekin seuraavaksi autoksi jos ympärivuotinen latausteho saadaan riittävän hyvään kuntoon. Noin 30min 10-80% latausaika (myös talvella) on itselle ihan riittävä seuraavaankin autoon, jos vastineeksi saa hyvää luotettavuutta ja ennakoitavampaa arvonlaskua.
 
Harmi et softa ei ollut esillä laisinkaan, pyörittivät vielä mainoksia ruudulla ihan kuin kyse konseptiautosta

Kunnon reititys pitäisi olla tullut valikoimiin. Näytön koko ja sijoittelu vaikuttaa lupaavalta.
 
ja väitetysti selvästi flattimpi charging curve which is nice.
Samaa pohdin. Toi nopeus on flatilla käyrällä ihan ok ja lämmityksen kanssa odotettavissa aika huima parannus entiseen. Tosta C-HR +:sta on lupa odotella varmaa hittiä. Tuttu auto Toyota -ihmisille + 600km lupaus WLTP ja samat latausspeksit kun burzumissa => Ilman rajua ylihintaa tulee olemaan varma voittajahevonen.
 
Toyotalla on kuitenkin oma vankka kannattajakuntansa, luotettavuusmaine ja pitävät hyvin arvonsa käytettynä.
Mä oisin näistä syistä päätynyt varmasti alkuun Toyota/Mazda/Honda -osastolle ekan sähköauton kanssa ja ehkä vielä tän seuraavankin, jos olisi vain ollut jotain järkevää mitä ostaa. Sitä Mazda 6:sta odottelin innolla, mutta osoittautui tyhjäksi arvaksi (Enkä tiennyt, että ei ole edes Mazda vaan kinuski).
 
Mä oisin näistä syistä päätynyt varmasti alkuun Toyota/Mazda/Honda -osastolle ekan sähköauton kanssa ja ehkä vielä tän seuraavankin, jos olisi vain ollut jotain järkevää mitä ostaa. Sitä Mazda 6:sta odottelin innolla, mutta osoittautui tyhjäksi arvaksi (Enkä tiennyt, että ei ole edes Mazda vaan kinuski).
Ite tutkailin myös kovasti Toyotan sähkistä, mutta se oli niin turkasen kallis syksyllä 2023 ja varsinkin silloin ominaisuudet olivat vielä nykyistäkin kauempana muista. Sukulainen sellaisen tilasi, mutta perui tilauksen, kun alkoi tulla niitä lehtijuttuja, että ei oikein kylmässä pelitä. Toyotan hyvä sähkömalli veisi varmasti sähköistymistä eteenpäin. Kunhan hintakin saadaan kuntoon.
 
Ite tutkailin myös kovasti Toyotan sähkistä, mutta se oli niin turkasen kallis syksyllä 2023 ja varsinkin silloin ominaisuudet olivat vielä nykyistäkin kauempana muista.
Mä itseasiassa väistin tämän kanssa vähän puolivahingossa luodin. En noista lataamisasioista, esilämmityksistä yms. tiennyt yhtään mitään. Jos ne olisi läntänny paperille jonkun utopisen 500km markkinointiluvun, niin oisin varmaan tyhmyyttäni ostanut. Onnekseni niissä oli se pienempi akku ja putosi sillä pois kiinnostuksen kohteista.
 
Viimeksi muokattu:
ja väitetysti selvästi flattimpi charging curve which is nice.
Vanhan 64 kWh-nettokapan lataaminen 10-80 % kestää EV-databasen mukaan 28 minuuttia. Keskiteho olisi 0,7 * 64 kWh * 60 / 28 = 96 kW (EVDB ilmoittaa 100 kW).

Uuden nettokapa on Autogefühlin mukaan +5 kWh, eli 69 kWh, ja latausaika 10-80 % 30 minuuttia. Keskiteho olisi 0,7 * 69 kWh * 60 / 30 = 96,6 kW.

Ainakaan tuolla 10-80 -välillä en näe parannusta vanhaan. Tuskin sen yläpuolellakaan, sillä puskureita on kutistettu, vuorokauden pikalatausmäärää kasvatettu, ja silti akkuturva on pysynyt 10 v/1 milj. km.

Kesälatauksen (toki pikalatausmäärää kasvatettiin) sijaan parannukset keskittyvät rangeen (FWD +11 %, 573 km vs. 516 km) ja talvilatausnopeuteen (kasvatettu akun lämmitysteho, akun esilämmitys navi + manuaalinen).
 
Viimeksi muokattu:
Toyotan ensimmäinen täyssähkö bZ4X uudistuu saaden pieniä tarpeellisia parannuksia. Normaaliin tapaan sisätiloja ja ulkoasua on muutettu. Jousitukseen ja koriin on tehty muutoksia, jotka parantavat melua, värinöitä, mukavuutta ja ajodynamiikkaa.


Sitten sähköautoilijaa kiinnostaviin parannuksiin:

1. heti alkuun 11 kW (lisämaksusta 22 kW)

2. DC 147 kW -> 150 kW

3. Akun esilämmitys, sekä navi että manuaalinen

4. Akun esilämmitystehoa kasvatettu (TM mukaan)

5. Pikalatausta vuorokaudessa 5 * 0,7 * 69 = 241,5 kWh, mikä on 270 % vs. edeltäjässä arvostelujen aikaan. Kuin räätälöity Björnin 1000 km-happotestiin. Jos lähtee täydellä akulla, niin nopeaa energiaa on käytössä yhteensä 310,5 kWh, millä hoituu helposti 1000 km.

6. Brutto 71,4 kWh -> 73,1 kWh, netto 64 kWh -> 69 kWh (Autogefühl)

7. Keulan aerodynamiikkaa parannettu

8. Invertterin hyötysuhdetta kohennettu

9. FWD WLTP 516 km -> 573 km (parannusta 57 km)

10. WLTP Vehicle 12,4 -> 12,0 kWh/100 km (FWD)

11. AWD 160 kW -> 252 kW

12. AWD Vetomassa 750 kg -> 1500 kg


Lisätietoja:


Kannattaa vilkaista myös uusi C-HR+ -täyssähkö, jolla ei ole polttisversion kanssa muuta yhteistä kuin nimi. Alusta on sama e-TNGA kuin bZ4X:ssä. Akku on vielä suurempi (brutto 77 kWh), jolla etuvetoisen WLTP 600 km (alustava arvio, itse veikkaan 600 - 610 km).



Persoonallinen pieni neliveto:


Suomeksi:


Edit. Se olikin invertterin hyötysuhdetta kohennettu. C-HR+:n 600 km on arvio.
Hyviä uudistuksia. Asiakasta on selvästi kuunneltu, mitä ei välttämättä kaikilla merkeillä tapahdu. Onkohan huoltoväli edelleen muihin verrattuna heikko 15000 km/12 kk? Se on deal-breaker monelle paljon ajavalle.
 
Hyviä uudistuksia. Asiakasta on selvästi kuunneltu, mitä ei välttämättä kaikilla merkeillä tapahdu. Onkohan huoltoväli edelleen muihin verrattuna heikko 15000 km/12 kk? Se on deal-breaker monelle paljon ajavalle.

Itsellä oli Solterra/BZ4X loppusuoralla yhtenä vaihtoehtona kun autoa tilailin tammikuussa. Jos hintataso pysyy samana tällä refreshillä, voin jo nyt tunnustaa että olisi hyvin todennäköisesti mennyt Toyota tilaukseen. Nyt akun alitehoinen lämmitys ja vähän epämääräiset vuorokausittaiset DC-latausjutut jännitti vähän liikaa niin ei enää kiinnostellut "säästää" noin reilusti.

Vaikka huoltoväli olisikin vain 15tkm niin jos menee parin tunnin visiitillä niin ei kauheasti väliä, jos huoltotiskillä käynnit jää vain tuohon. Tarkoittaisi kyllä omilla ajoilla jopa kolmea huoltokeikkaa vuodessa vs. nyt yksi huolto joka toinen vuosi (johon istuu myös takuuaika ok).
 
Kyllä se itselle ainakin oli helpotus, kun sai huoltovälin sellaiseksi, että kolme kertaa kahteen vuoteen riittää. Rahaa tietysti säästyy, mutta ärsyttävintä se säätö aikataulujen kanssa, koko päivän siihen melkein joutuu varaamaan ”no ei nyt ehditty aloittaa” efektin varalta. Voi toki olla, että Toyotalla huollot pelaa kellon tarkkudella, muistaakseni saaneet kehuja.
 
Kyllä se itselle ainakin oli helpotus, kun sai huoltovälin sellaiseksi, että kolme kertaa kahteen vuoteen riittää. Rahaa tietysti säästyy, mutta ärsyttävintä se säätö aikataulujen kanssa, koko päivän siihen melkein joutuu varaamaan ”no ei nyt ehditty aloittaa” efektin varalta. Voi toki olla, että Toyotalla huollot pelaa kellon tarkkudella, muistaakseni saaneet kehuja.
Ainakin kymmenen vuotta sitten heillä vielä toimi homma hienosti Airportilla. Tunti ja himaan kun aamulla vei. Mikään halvin huolto se ei kyllä ole - tai ainakaan ollut - joten 15k vs. vaikka korelaisten 30k voi laskea kokonaiskulut varmaan vähintään kolmasosan kalliimmaksi, vaikkakin ne yksittäiset huollot pienempiä ja oletettavasti vähän halvempia (eikä noi korealaisissakaan kai halvimmasta päästä ole).
 
Vanhan 64 kWh-nettokapan lataaminen 10-80 % kestää EV-databasen mukaan 28 minuuttia. Keskiteho olisi 0,7 * 64 kWh * 60 / 28 = 96 kW (EVDB ilmoittaa 100 kW).

Uuden nettokapa on Autogefühlin mukaan +5 kWh, eli 69 kWh, ja latausaika 10-80 % 30 minuuttia. Keskiteho olisi 0,7 * 69 kWh * 60 / 30 = 96,6 kW.

Ainakaan tuolla 10-80 -välillä en näe parannusta vanhaan. Tuskin sen yläpuolellakaan, sillä puskureita on kutistettu, vuorokauden pikalatausmäärää kasvatettu, ja silti akkuturva on pysynyt 10 v/1 milj. km.

Kesälatauksen (toki pikalatausmäärää kasvatettiin) sijaan parannukset keskittyvät rangeen (FWD +11 %, 573 km vs. 516 km) ja talvilatausnopeuteen (kasvatettu akun lämmitysteho, akun esilämmitys navi + manuaalinen).


Voi olla että akku lämpimänä eroa ei paljoa ole, mutta kun sillä vanhalla et ikinä saavu laturille lämpimällä akulla. Okei ehkä meidän kesässä on pari päivää milloin se onnistuu mutta pari reissua tein bursumin kanssa syksyllä niin huipputeho jäi 60kW lukemaan.

Eli aika kaukana optimin lähes 100kW keskitehosta.
 
30tkm huoltovälillinen autokin harmitti jo niin että ikinä en osta mitään missä on ainakaan lyhyempi, vaikka pitikin käydä vaan n. 1,5 kertaa/vuosi huollossa niin sekin oli jo tarpeeksi hankalaa. Tommosen 15k huoltovälin auton kanssa saisi koko ajan olla varaamassa huoltoa ja menisi todella helposti pitkäksi kun ajoa voi helposti tulla yli 2000 km/viikko. Eikä oikeen jonkun autohuollon takia voi jättää työajoja ajamatta. Pitäisi olla käytännössä 2 autoa, tai sitten vaan antaa mennä huollot pitkäksi, mutta ei oikein järkeä kun takuu loppuisi siihen. Onneksi on vaihtoehtoja.
 
Voi olla että akku lämpimänä eroa ei paljoa ole, mutta kun sillä vanhalla et ikinä saavu laturille lämpimällä akulla. Okei ehkä meidän kesässä on pari päivää milloin se onnistuu mutta pari reissua tein bursumin kanssa syksyllä niin huipputeho jäi 60kW lukemaan.

Eli aika kaukana optimin lähes 100kW keskitehosta.
Noinhan se täällä Suomessa menee, eli käytännön latausnopeus paranee faceliftillä esilämmityksen ansiosta muulloinkin kuin talvella.

Esim. Akun lämpötilan ollessa +6 C, on nykyisen uusimmilla päivityksillä varustetun bZ4X:n keskiteho 80 %:iin asti vain 60 kW, kts. taulukko (0 C 50 kW ja +10 C 67 kW). Faceliftillä ollee noin 100 kW.


Myös premiumimpi bZ4x, eli Lexus RZ, saa kaikki samat aiemmin luettelemani bZ4X-parannukset. Siihen päälle tulee vielä ainakin seuraavat:

1. Akku 77 kWh (brutto), eli +4 kWh vs. tuleva facelift bZ4X, jossa 73,1 kWh brutto ja 69 kWh netto

2. Range paranee versiosta riippuen noin 100 km vs. nykyinen RZ

3. vakiona 22 kW AC

4. 300 kW

5. 4,4 s 0-100

6. Takapenkillä 220 V/1,5 kW pistorasia läppäreille, pölynimureille ja kahvinkeittimille ym.



Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Screenshot_2025-03-13-11-25-25-97_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg


Screenshot_2025-03-13-11-13-17-72_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 
Etsit siis kilpailijoita uudelle Model Y:lle? Mielenkiintoista mihin päädyt! Mitä muita malleja harkitset?
En kilpailijaa, vaan korvaajaa. Tuo uusi Model Y oli hyvä parannus, kun käytiin sitä koeajamassa ja siitä tulee pian koeajovideo. Autona se olisi luonnollinen ja erinomainen seuraaja vanhalle Y:lle, mutta omalla kohdalla auto ja merkki vaihtuu muista syistä, vaikka vaihto ei vielä muuten olisikaan ajankohtainen.
 
Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.

Käy kokeilemassa. Itelle tuli sama fiilis kuin Kvarkille; ohjaamo tuntui aika muoviselta tuohon hintaluokkaan. Mut kaitpa tuo tosiaan alustan osalta aika lähellä ID.4 on, joten varmasti hyvälle pohjalle tuo on rakennettu.
 
Käy kokeilemassa. Itelle tuli sama fiilis kuin Kvarkille; ohjaamo tuntui aika muoviselta tuohon hintaluokkaan. Mut kaitpa tuo tosiaan alustan osalta aika lähellä ID.4 on, joten varmasti hyvälle pohjalle tuo on rakennettu.
Juu toki menossa koeajolle, mukava kuulla jos löytyy muilta näkemyksiä/kokemuksia ennakkoon niin osaa itsekin paremmin kiinnittää huomiota.
 
Juu toki menossa koeajolle, mukava kuulla jos löytyy muilta näkemyksiä/kokemuksia ennakkoon niin osaa itsekin paremmin kiinnittää huomiota.
Itse tässä puolen vuoden sisällä ajellut tämmösen kattauksen:

Volvo ex30 awd
Cupra born rwd
Hyundai ioniq 5 vanha
Tesla model 3 rwd vanha
Skoda enyaq vrs facelift
Polestar 2 awd perf. Vanha
Kia ev6 gt line awd facelift.
Ford Explorer awd

Itse lähtisin suosittelemaan siulle ainakin tuota Kiaa kokeiltavaks, Fordi ei sytyttänyt itseeni oikein, kun olen noille haptisille hipaisu näppäimille ohjauspyörässä kovin allerginen. Suorituskyky kyllä kunnossa, mutta tunnelma ja fiilis autossa ei yltänyt lähellekään Kiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla Björnillä aika tuore aiheeseen liittyvä video:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Kuten videosta näkyy ei Kia kattoluukkumalli meinaa sopia edes tuollaiselle Norjalaiselle karpaasille, samaten HUD kanssa tulee ongelmia jos on pitempi, kannattaa kokeilla ennen kun liikaa innostuu.
 
Tesla Björnillä aika tuore aiheeseen liittyvä video:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Kuten videosta näkyy ei Kia kattoluukkumalli meinaa sopia edes tuollaiselle Norjalaiselle karpaasille, samaten HUD kanssa tulee ongelmia jos on pitempi, kannattaa kokeilla ennen kun liikaa innostuu.

Ai saakeli mikä viritelmä ja suunnittelun kukkanen tuo frunkki Fordissa :rofl: Vai onko tuo joku esituotantoversio?
 
Viimeksi muokattu:
No on kyllä molemmissa ihmeelliset frunk viritelmät. Voortissa nyt tuollainen kusiränni ja Kiassa tila jopa saarioisten maksalaatikolle ja sanomalehdelle.
 
On se Kian vähän isompi kuin tuosta kuvakulmasta näyttää. Kaapeli yms. pientä mahtuu. Enemmän kannattaa katsoa sitä Kian pesunestesäiliötä, mikä näkyy melkein kokonaan kuvassa. Ihan vitsi, ei taida edes kolmea litraa mahtua.
 
Käy kokeilemassa. Itelle tuli sama fiilis kuin Kvarkille; ohjaamo tuntui aika muoviselta tuohon hintaluokkaan. Mut kaitpa tuo tosiaan alustan osalta aika lähellä ID.4 on, joten varmasti hyvälle pohjalle tuo on rakennettu.
paljon on samaa mutta explorerin jousitus on pompottavampi kuin id4:ssa, ei ole samat jouset ja iskarit.
 
Itse tässä puolen vuoden sisällä ajellut tämmösen kattauksen:

Volvo ex30 awd
Cupra born rwd
Hyundai ioniq 5 vanha
Tesla model 3 rwd vanha
Skoda enyaq vrs facelift
Polestar 2 awd perf. Vanha
Kia ev6 gt line awd facelift.
Ford Explorer awd

Itse lähtisin suosittelemaan siulle ainakin tuota Kiaa kokeiltavaks, Fordi ei sytyttänyt itseeni oikein, kun olen noille haptisille hipaisu näppäimille ohjauspyörässä kovin allerginen. Suorituskyky kyllä kunnossa, mutta tunnelma ja fiilis autossa ei yltänyt lähellekään Kiaa.
Onko KIA korjannut pedaalivasteen?

Tuo pedaalivaste oli itselle syy aikanaan hylätä Ioniq 6. Se perus takavetomalli tuntui olevan viritetty kuminauhamaiseksi vr Teslan napakka jopa räjähtävä reagointi. Sama jousto BMW i4. Lieneekö jotain polttismatkintaa hmm. Toki Ioniq 6 ajoasento oli hyvin korkea, mutta siitä voisi tykätäkin, onhan se käytännöllinen.

Toivottavasti tulisi enemmän isolla näytöllä ja pienellä fontilla olevia sähköautoja, joissa voimalinja ”sähköinen”, sekä etäohjaus ja mobiiliavain jutut luotettavia.
 
itse lähtisin suosittelemaan siulle ainakin tuota Kiaa kokeiltavaks, Fordi ei sytyttänyt itseeni oikein, kun olen noille haptisille hipaisu näppäimille ohjauspyörässä kovin allerginen. Suorituskyky kyllä kunnossa, mutta tunnelma ja fiilis autossa ei yltänyt lähellekään Kiaa.

Harmi, että tosiaan Ford ei ole tuossa rattiasiassa seurannut MEB:stä volkkaria ja skoda, joissa nykyään on taas oikeat napit
 
Harmi, että tosiaan Ford ei ole tuossa rattiasiassa seurannut MEB:stä volkkaria ja skoda, joissa nykyään on taas oikeat napit
Heidän design oli kuulemma niin pitkällä, että lopetellessaan yhteistyötä VW:n kanssa ei niitä painikkeita ehtinyt enää vaihtaa( sanoi kaksikin myyjää). Uskoo ken haluaa mutta perseestä ne ovat. Niiden ja erittäin vaarallisten korjausliikkeiden vuoksi kehätiellä pikkusohjossa jätin auton hankkimatta ja menin Skoda-linjalla. Siinäkin on hieman hassu rattidesign kun oikeanpuoleisilla painikkeilla ei hirveästi käyttöä ole( on niillä jokaisella funktio mutta olisivat vaikka laittaneet volan rullaan). Tulee tuttu Volvo mieleen.

Fordin penkki oli eri planeetalta Skodaan ja Kiaan verrattuna. Elroqin ajotuntuma(, jota teknarikin näemmä tukee) oli taas aivan eri planeetalta etuveto-Kiaan ja neliveto-Capriin verrattaessa(Caprissa varmaan softavika mutta minkäs teet kun se vika osuu koeajopäivälle).
 
Onko KIA korjannut pedaalivasteen?

Tuo pedaalivaste oli itselle syy aikanaan hylätä Ioniq 6. Se perus takavetomalli tuntui olevan viritetty kuminauhamaiseksi vr Teslan napakka jopa räjähtävä reagointi.

Kian vaste riippuu ajotilasta. Sportilla vastaa Teslaa, normalilla auto on aika lahna. Sama kun Teslan chill-mode, jota en tainnut kyllä kymmentä kilometriä pidempään kokeilla
 
Kian vaste riippuu ajotilasta. Sportilla vastaa Teslaa, normalilla auto on aika lahna. Sama kun Teslan chill-mode, jota en tainnut kyllä kymmentä kilometriä pidempään kokeilla
Kaikki moodit kokeiltu, ”repäisy” ekan 0,5 - 1 s aikana kuminauha.

Ehkä ne on korjannut asian.
 
Harmi, että tosiaan Ford ei ole tuossa rattiasiassa seurannut MEB:stä volkkaria ja skoda, joissa nykyään on taas oikeat napit
Ne napit taitaa palautua vasta joskus vuoden tai parin päästä.
Vastahan asiasta testiin päätös, se valuu tuotantoon hitaasti.
 
On se Kian vähän isompi kuin tuosta kuvakulmasta näyttää. Kaapeli yms. pientä mahtuu. Enemmän kannattaa katsoa sitä Kian pesunestesäiliötä, mikä näkyy melkein kokonaan kuvassa. Ihan vitsi, ei taida edes kolmea litraa mahtua.
Kieltämättä ei ole mikään massiivinen. Etenkin Kiassa tuohon olisi mahtunut isompikin purkki kun ei ole sitä hynyssä olevaa kolmatta nestettä. Tosin itse en ole kuin kerran täyttänyt tämän 18tkm aikana.
 
Kaikki moodit kokeiltu, ”repäisy” ekan 0,5 - 1 s aikana kuminauha.

Ehkä ne on korjannut asian.
Kyllä prefaceliftissä ainakin on pieni viive vauhdissa ennen kun etupää tulee mukaan, ellei sitten ole sportti päällä. Paikaltaan reagoi varmaan OK, en ole varmaan kertaakaan ottanut mitään WOT liikennevalolähtöä.
 
Aikamoinen pettymys kaikin puolin tuo CLA. Ulkonäkö on ruma liiallisine valoineen, sisustus on vähintään yhtä ruma suuren laatikkomaisen kiiltävän mustan näyttölevylaudan ansiosta.

Odotin paljon enemmän tältä ennakkotietojen perusteella. Ja että Mersu olisi oppinut jotain EQS:n muotoilun ja hyperscreenin saamasta vastaanotosta. Lisäksi sedanin sijaan saisi olla liftback ja alustakin on valitettavasti yhteinen polttiksien kanssa
 
Kieltämättä ei ole mikään massiivinen. Etenkin Kiassa tuohon olisi mahtunut isompikin purkki kun ei ole sitä hynyssä olevaa kolmatta nestettä. Tosin itse en ole kuin kerran täyttänyt tämän 18tkm aikana.
Huh? Mulla menee purkillinen yhdellä Tku-Hki-Tku välillä oikein pahimmilla keleillä. Häiritsevän usein joutuu täyttämään. Toki verrokkina edellisessä pitkän matkan ranskattaressa ollut joku 5+ litran säiliö, koko kannun sai viskata jos oli ihan tyhjä. Varoitti vielä todella hyvissä ajoin.

Kyllä prefaceliftissä ainakin on pieni viive vauhdissa ennen kun etupää tulee mukaan, ellei sitten ole sportti päällä. Paikaltaan reagoi varmaan OK, en ole varmaan kertaakaan ottanut mitään WOT liikennevalolähtöä.
Tässä oli testattu lahnaa takavetoista. Tosin sellaistakin ajaneena en kyllä tunnista ongelmaa saati kuminauhamaista käytöstä. Auton saa asetettu häiritsevän herkästi reagoivasta täysin eco-lahnaan.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


MB CLA

Ihan ok ja hienoa tekniikkaa, 10min 300km wltp-rangea ja 320kw latausteho. Mutta ulkonäkö ruma: akkupaketti nostaa autoa, tekee sivusta pullean ja keulan muotoilu sukkulamainen.

Infoteimentin koko tervetullut, mutta näyttää olevan navia heilutellessa laginen joka aika surullinen juttu.

Hyvännäköisiä aerodynaamisia autoja on esim. Lucid ja Model 3/S, sekä Xiaomi SU7 taikka Nio. Sellainenkin mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Huh? Mulla menee purkillinen yhdellä Tku-Hki-Tku välillä oikein pahimmilla keleillä. Häiritsevän usein joutuu täyttämään. Toki verrokkina edellisessä pitkän matkan ranskattaressa ollut joku 5+ litran säiliö, koko kannun sai viskata jos oli ihan tyhjä. Varoitti vielä todella hyvissä ajoin.
Jos noin paljon kuluu niin sitten en ihmettele että ärsyttää. Mä yleensä käytän nestettä vasta kun ei nää mitään tai lisäkuran lento päättyy ja silloinkin aika vähän. Eli suolakurakelissa tuollaisella tku-hel-tku reissulla ehkä muutama kerta per suunta.
 
Jos noin paljon kuluu niin sitten en ihmettele että ärsyttää. Mä yleensä käytän nestettä vasta kun ei nää mitään tai lisäkuran lento päättyy ja silloinkin aika vähän. Eli suolakurakelissa tuollaisella tku-hel-tku reissulla ehkä muutama kerta per suunta.
No korealaisten tapauksessa osa ongelmaa ovat ne äärimmäiset paskat pissapojan suuttimet, jotka ovat vielä ei-säädettäviä. Vanhan miehen kusinorot osuu just ja just lasin alalaitaan motarivauhdeissa. Ei taida paljoa huonompaa toteutusta markkinoilta löytyä.

e: Eikä muuten ollut faceliftissä suutinten ulkonäön perusteella korjattu. EV3 ihan samaa paskaa. Luulis, että noi olis aika nopeasti saaneet tarpeeksi kuluttajapalautetta.
 
Hyvännäköisiä aerodynaamisia autoja on esim. Lucid ja Model 3/S. Sellainenkin mahdollista.
Tästä tuli mieleen onko kukaan nähnyt testejä joissa todellista ilmanvastusta olisi yritetty mitata? Nyt kun etenkin sähköautojen aikakaudella tuo tuntuu nousseen aika tärkeäksikin numeroksi jota mielellään esitellään mainoksissa. Hevosvoimat ja 0-100 ajat on jo perinteisesti vähän sinne päin, puhumattakaan ilmoitetuista kulutuksista.
 
Ihan ok ja hienoa tekniikkaa, 10min 300km wltp-rangea ja 320kw latausteho. Mutta ulkonäkö ruma: akkupaketti nostaa autoa, tekee sivusta pullean ja keulan muotoilu sukkulamainen.

Infoteimentin koko tervetullut, mutta näyttää olevan navia heilutellessa laginen joka aika surullinen juttu.

Hyvännäköisiä aerodynaamisia autoja on esim. Lucid ja Model 3/S, sekä Xiaomi SU7 taikka Nio. Sellainenkin mahdollista.
Aika kivenkovaa speksiä pukkaa.

Pienimmällä 200 kW moottorilla takaveto (CLA 250+):

-Cw 0,21
-17"-vanteet (saatavilla myös 19" siltä varalta, että joku haluaa vaihtaa 98 km rangea ulkonäköön)
-800 V
-V2G ja V2H
-DC 320 kW
-10 min. 325 km WLTP, eli keskiteho 209 kW
-85 kWh netto
-WLTP 792 km
-WLTP Vehicle 10,7 kWh/100 km (sama kuin Model 3 RWD Long Range, edellä ainoastaan RWD 57,5 kWh 10,4:llään)
-kaksi vaihdetta, ykkönen 11:1 ja kakkonen 5:1
-vetokyky 1800 kg, tosin luultavasti nelivetoisen
-frunk 101 l (myös nelivedoissa)

-D+: regen rullaus
-D: regen 0,1 G = polttis
-D-: regen 0,3 G (mutta maks. 200 kW), OPD pysähdyksiin
-D auto: Älykäs regen ennakoi navin, anturien ja kameroiden perusteella (tunnistaa liikenneympyrät, tiukat mutkat, risteykset, nousut, nopeusrajoitukset sekä edellä ajavan auton), jolloin näkökenttään ilmestyy "foot off the pedal" -symboli. Kun kuljettaja kehotuksesta nostaa polkimen, alkaa rullaus, joka jatkuu niin pitkään kuin voi. Edellä ajavan auton pysähtyessä tai risteykseen saavuttaessa rullaus vaihtuu regeniin, joka hidastaa auton jopa pysähdyksiin asti. Eri regen-tilojen välillä vaihdellaan ratin takana olevilla läpysköillä.

Ei valitettavasti ole viistoperä, vaan sedan, jossa 405 l.



Edit. CLA 350 4-Matic 260 kW vetää EVDB:n nelivetoisten ykköspaikalle 11,0 kWh/100 km WLTP Vehiclellä. Kakkoseksi siirtyy uusin Model 3 AWD LR, 11,1 kWh/100 km. Mersussa on suurempi akku, niin nelivetoisen range 771 km, Teslan jäädessä kutosella alkaviin (TEL 678 km).

Edit2. Tarkennettu älykkään regenin toimintaa ja lisätty maininta 17"-vanteista.
 
Viimeksi muokattu:
No korealaisten tapauksessa osa ongelmaa ovat ne äärimmäiset paskat pissapojan suuttimet, jotka ovat vielä ei-säädettäviä. Vanhan miehen kusinorot osuu just ja just lasin alalaitaan motarivauhdeissa. Ei taida paljoa huonompaa toteutusta markkinoilta löytyä.

e: Eikä muuten ollut faceliftissä suutinten ulkonäön perusteella korjattu. EV3 ihan samaa paskaa. Luulis, että noi olis aika nopeasti saaneet tarpeeksi kuluttajapalautetta.
Toi on yksi niistä jutuista, jotka on viikon aikana käyttäytyneet vanhaa autoa heikompina. Sieltä tulee tosiaan aika vähän sitä kamaa kerrallaan ja joutuu yleensä sen pari kertaa ruikata ennen kun on lasi puhtaana. Teslassakin oli tosi pieni säiliö, mutta siinä se riitti yllättävän hyvin kun ruikki siten, että levisi kerrasta koko lasille.

Sitten on se autosta poistuminen kun en oikein vieläkään musta laittaa ovia lukkoon.

Mobiiliappiksesta puuttuu mahis säätää AC-latauksen tehoja. En oo tsekannu onnistuuko autosta. Tolla nyt ei isoa merkitystä itselle, mutta jollekin jolla ei nallit välttämättä aina kestä sitä 11kW voi olla ikäväkin homma, jos laturissakaan ei älyä (esim. omassa Wallessa ei ole).

Kokonaisuutena on kyllä noista pienistä valivaleista huolimatta hieno peli. Kesää ja kattoluukkukelejä odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan ok ja hienoa tekniikkaa, 10min 300km wltp-rangea ja 320kw latausteho. Mutta ulkonäkö ruma: akkupaketti nostaa autoa, tekee sivusta pullean ja keulan muotoilu sukkulamainen.

Infoteimentin koko tervetullut, mutta näyttää olevan navia heilutellessa laginen joka aika surullinen juttu.

Hyvännäköisiä aerodynaamisia autoja on esim. Lucid ja Model 3/S, sekä Xiaomi SU7 taikka Nio. Sellainenkin mahdollista.
Model 3 ei kyllä ole hyvännäköistä nähnytkään. S:ssä on mittasuhteet suurinpiirtein oikein ja kolmonen on siitä olosuhteiden pakossa väännetty peräänajetulta näyttävä klooni.
 
CLA 350 4-Matic 260 kW vetää EVDB:n nelivetoisten ykköspaikalle 11,0 kWh/100 km WLTP Vehiclellä. Kakkoseksi siirtyy uusin Model 3 AWD LR, 11,1 kWh/100 km. Mersussa on suurempi akku, niin nelivetoisen range 771 km, Teslan jäädessä kutosella alkaviin (TEL 678 km).
Mikäköhän tuon CLA:n paino on versus M3 AWD? Oletus on että paljon painavampi, joten siinä tapauksessa tuo kulutus kyllä kuulostais hyvältä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 060
Viestejä
4 879 862
Jäsenet
78 749
Uusin jäsen
Taipale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom