Yleistä keskustelua sähköautoista

Harmi, että tosiaan Ford ei ole tuossa rattiasiassa seurannut MEB:stä volkkaria ja skoda, joissa nykyään on taas oikeat napit
Heidän design oli kuulemma niin pitkällä, että lopetellessaan yhteistyötä VW:n kanssa ei niitä painikkeita ehtinyt enää vaihtaa( sanoi kaksikin myyjää). Uskoo ken haluaa mutta perseestä ne ovat. Niiden ja erittäin vaarallisten korjausliikkeiden vuoksi kehätiellä pikkusohjossa jätin auton hankkimatta ja menin Skoda-linjalla. Siinäkin on hieman hassu rattidesign kun oikeanpuoleisilla painikkeilla ei hirveästi käyttöä ole( on niillä jokaisella funktio mutta olisivat vaikka laittaneet volan rullaan). Tulee tuttu Volvo mieleen.

Fordin penkki oli eri planeetalta Skodaan ja Kiaan verrattuna. Elroqin ajotuntuma(, jota teknarikin näemmä tukee) oli taas aivan eri planeetalta etuveto-Kiaan ja neliveto-Capriin verrattaessa(Caprissa varmaan softavika mutta minkäs teet kun se vika osuu koeajopäivälle).
 
Onko KIA korjannut pedaalivasteen?

Tuo pedaalivaste oli itselle syy aikanaan hylätä Ioniq 6. Se perus takavetomalli tuntui olevan viritetty kuminauhamaiseksi vr Teslan napakka jopa räjähtävä reagointi.

Kian vaste riippuu ajotilasta. Sportilla vastaa Teslaa, normalilla auto on aika lahna. Sama kun Teslan chill-mode, jota en tainnut kyllä kymmentä kilometriä pidempään kokeilla
 
On se Kian vähän isompi kuin tuosta kuvakulmasta näyttää. Kaapeli yms. pientä mahtuu. Enemmän kannattaa katsoa sitä Kian pesunestesäiliötä, mikä näkyy melkein kokonaan kuvassa. Ihan vitsi, ei taida edes kolmea litraa mahtua.
Kieltämättä ei ole mikään massiivinen. Etenkin Kiassa tuohon olisi mahtunut isompikin purkki kun ei ole sitä hynyssä olevaa kolmatta nestettä. Tosin itse en ole kuin kerran täyttänyt tämän 18tkm aikana.
 
Kaikki moodit kokeiltu, ”repäisy” ekan 0,5 - 1 s aikana kuminauha.

Ehkä ne on korjannut asian.
Kyllä prefaceliftissä ainakin on pieni viive vauhdissa ennen kun etupää tulee mukaan, ellei sitten ole sportti päällä. Paikaltaan reagoi varmaan OK, en ole varmaan kertaakaan ottanut mitään WOT liikennevalolähtöä.
 
Aikamoinen pettymys kaikin puolin tuo CLA. Ulkonäkö on ruma liiallisine valoineen, sisustus on vähintään yhtä ruma suuren laatikkomaisen kiiltävän mustan näyttölevylaudan ansiosta.

Odotin paljon enemmän tältä ennakkotietojen perusteella. Ja että Mersu olisi oppinut jotain EQS:n muotoilun ja hyperscreenin saamasta vastaanotosta. Lisäksi sedanin sijaan saisi olla liftback ja alustakin on valitettavasti yhteinen polttiksien kanssa
 
Kieltämättä ei ole mikään massiivinen. Etenkin Kiassa tuohon olisi mahtunut isompikin purkki kun ei ole sitä hynyssä olevaa kolmatta nestettä. Tosin itse en ole kuin kerran täyttänyt tämän 18tkm aikana.
Huh? Mulla menee purkillinen yhdellä Tku-Hki-Tku välillä oikein pahimmilla keleillä. Häiritsevän usein joutuu täyttämään. Toki verrokkina edellisessä pitkän matkan ranskattaressa ollut joku 5+ litran säiliö, koko kannun sai viskata jos oli ihan tyhjä. Varoitti vielä todella hyvissä ajoin.

Kyllä prefaceliftissä ainakin on pieni viive vauhdissa ennen kun etupää tulee mukaan, ellei sitten ole sportti päällä. Paikaltaan reagoi varmaan OK, en ole varmaan kertaakaan ottanut mitään WOT liikennevalolähtöä.
Tässä oli testattu lahnaa takavetoista. Tosin sellaistakin ajaneena en kyllä tunnista ongelmaa saati kuminauhamaista käytöstä. Auton saa asetettu häiritsevän herkästi reagoivasta täysin eco-lahnaan.
 


MB CLA

Ihan ok ja hienoa tekniikkaa, 10min 300km wltp-rangea ja 320kw latausteho. Mutta ulkonäkö ruma: akkupaketti nostaa autoa, tekee sivusta pullean ja keulan muotoilu sukkulamainen.

Infoteimentin koko tervetullut, mutta näyttää olevan navia heilutellessa laginen joka aika surullinen juttu.

Hyvännäköisiä aerodynaamisia autoja on esim. Lucid ja Model 3/S, sekä Xiaomi SU7 taikka Nio. Sellainenkin mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Huh? Mulla menee purkillinen yhdellä Tku-Hki-Tku välillä oikein pahimmilla keleillä. Häiritsevän usein joutuu täyttämään. Toki verrokkina edellisessä pitkän matkan ranskattaressa ollut joku 5+ litran säiliö, koko kannun sai viskata jos oli ihan tyhjä. Varoitti vielä todella hyvissä ajoin.
Jos noin paljon kuluu niin sitten en ihmettele että ärsyttää. Mä yleensä käytän nestettä vasta kun ei nää mitään tai lisäkuran lento päättyy ja silloinkin aika vähän. Eli suolakurakelissa tuollaisella tku-hel-tku reissulla ehkä muutama kerta per suunta.
 
Jos noin paljon kuluu niin sitten en ihmettele että ärsyttää. Mä yleensä käytän nestettä vasta kun ei nää mitään tai lisäkuran lento päättyy ja silloinkin aika vähän. Eli suolakurakelissa tuollaisella tku-hel-tku reissulla ehkä muutama kerta per suunta.
No korealaisten tapauksessa osa ongelmaa ovat ne äärimmäiset paskat pissapojan suuttimet, jotka ovat vielä ei-säädettäviä. Vanhan miehen kusinorot osuu just ja just lasin alalaitaan motarivauhdeissa. Ei taida paljoa huonompaa toteutusta markkinoilta löytyä.

e: Eikä muuten ollut faceliftissä suutinten ulkonäön perusteella korjattu. EV3 ihan samaa paskaa. Luulis, että noi olis aika nopeasti saaneet tarpeeksi kuluttajapalautetta.
 
Hyvännäköisiä aerodynaamisia autoja on esim. Lucid ja Model 3/S. Sellainenkin mahdollista.
Tästä tuli mieleen onko kukaan nähnyt testejä joissa todellista ilmanvastusta olisi yritetty mitata? Nyt kun etenkin sähköautojen aikakaudella tuo tuntuu nousseen aika tärkeäksikin numeroksi jota mielellään esitellään mainoksissa. Hevosvoimat ja 0-100 ajat on jo perinteisesti vähän sinne päin, puhumattakaan ilmoitetuista kulutuksista.
 
Ihan ok ja hienoa tekniikkaa, 10min 300km wltp-rangea ja 320kw latausteho. Mutta ulkonäkö ruma: akkupaketti nostaa autoa, tekee sivusta pullean ja keulan muotoilu sukkulamainen.

Infoteimentin koko tervetullut, mutta näyttää olevan navia heilutellessa laginen joka aika surullinen juttu.

Hyvännäköisiä aerodynaamisia autoja on esim. Lucid ja Model 3/S, sekä Xiaomi SU7 taikka Nio. Sellainenkin mahdollista.
Aika kivenkovaa speksiä pukkaa.

Pienimmällä 200 kW moottorilla:

-Cw 0,21
-800 V
-V2G ja V2H
-DC 320 kW
-10 min. 325 km WLTP, eli keskiteho 209 kW
-85 kWh netto
-WLTP 792 km
-WLTP Vehicle 10,7 kWh/100 km (sama kuin Model 3 RWD Long Range, edellä ainoastaan RWD 57,5 kWh 10,4:llään)
-kaksi vaihdetta, ykkönen 11:1 ja kakkonen 5:1
-vetokyky 1800 kg, tosin luultavasti nelivetoisen
-regen rullaus
-regen 0,1 G = polttis
-regen 0,3 G (mutta maks. 200 kW), OPD pysähdyksiin
-älykäs regen navin, anturien ja kameroiden perusteella (tunnistaa liikenneympyrät, tiukat mutkat, risteykset, nousut, nopeusrajoitukset)

Ei valitettavasti ole viistoperä, vaan sedan.



Edit. CLA 350 4-Matic 260 kW vetää EVDB:n nelivetoisten ykköspaikalle 11,0 kWh/100 km WLTP Vehiclellä. Kakkoseksi siirtyy uusin Model 3 AWD LR, 11,1 kWh/100 km. Mersussa on suurempi akku, niin nelivetoisen range 771 km, Teslan jäädessä kutosella alkaviin (TEL 678 km).
 
Viimeksi muokattu:
No korealaisten tapauksessa osa ongelmaa ovat ne äärimmäiset paskat pissapojan suuttimet, jotka ovat vielä ei-säädettäviä. Vanhan miehen kusinorot osuu just ja just lasin alalaitaan motarivauhdeissa. Ei taida paljoa huonompaa toteutusta markkinoilta löytyä.

e: Eikä muuten ollut faceliftissä suutinten ulkonäön perusteella korjattu. EV3 ihan samaa paskaa. Luulis, että noi olis aika nopeasti saaneet tarpeeksi kuluttajapalautetta.
Toi on yksi niistä jutuista, jotka on viikon aikana käyttäytyneet vanhaa autoa heikompina. Sieltä tulee tosiaan aika vähän sitä kamaa kerrallaan ja joutuu yleensä sen pari kertaa ruikata ennen kun on lasi puhtaana. Teslassakin oli tosi pieni säiliö, mutta siinä se riitti yllättävän hyvin kun ruikki siten, että levisi kerrasta koko lasille.

Sitten on se autosta poistuminen kun en oikein vieläkään musta laittaa ovia lukkoon.

Mobiiliappiksesta puuttuu mahis säätää AC-latauksen tehoja. En oo tsekannu onnistuuko autosta. Tolla nyt ei isoa merkitystä itselle, mutta jollekin jolla ei nallit välttämättä aina kestä sitä 11kW voi olla ikäväkin homma, jos laturissakaan ei älyä (esim. omassa Wallessa ei ole).

Kokonaisuutena on kyllä noista pienistä valivaleista huolimatta hieno peli. Kesää ja kattoluukkukelejä odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan ok ja hienoa tekniikkaa, 10min 300km wltp-rangea ja 320kw latausteho. Mutta ulkonäkö ruma: akkupaketti nostaa autoa, tekee sivusta pullean ja keulan muotoilu sukkulamainen.

Infoteimentin koko tervetullut, mutta näyttää olevan navia heilutellessa laginen joka aika surullinen juttu.

Hyvännäköisiä aerodynaamisia autoja on esim. Lucid ja Model 3/S, sekä Xiaomi SU7 taikka Nio. Sellainenkin mahdollista.
Model 3 ei kyllä ole hyvännäköistä nähnytkään. S:ssä on mittasuhteet suurinpiirtein oikein ja kolmonen on siitä olosuhteiden pakossa väännetty peräänajetulta näyttävä klooni.
 
CLA 350 4-Matic 260 kW vetää EVDB:n nelivetoisten ykköspaikalle 11,0 kWh/100 km WLTP Vehiclellä. Kakkoseksi siirtyy uusin Model 3 AWD LR, 11,1 kWh/100 km. Mersussa on suurempi akku, niin nelivetoisen range 771 km, Teslan jäädessä kutosella alkaviin (TEL 678 km).
Mikäköhän tuon CLA:n paino on versus M3 AWD? Oletus on että paljon painavampi, joten siinä tapauksessa tuo kulutus kyllä kuulostais hyvältä.
 
Tässä oli testattu lahnaa takavetoista. Tosin sellaistakin ajaneena en kyllä tunnista ongelmaa saati kuminauhamaista käytöstä. Auton saa asetettu häiritsevän herkästi reagoivasta täysin eco-lahnaan.
Onko se takavetoinen paljon kesympi? Hetken sitäkin pohdin lähinnä sen n. 5k pienemmän hinnan takia (ja näytti paperilla suht. pirteältä), mutta en sitten käynyt edes ajamassa, koska ei se 5k nyt sitten kuitenkaan niin kauheasti enää tossa konkurssissa tunnu ja kenties se joskus luopuessa tasoittuu..
 
Minusta Mersu tekee virheen tavoittelemalla tuota pisaran muotoa. Nuo EQ-mallit on kyllä rumia, kaikki. Uhraisi nyt vaan sen pari kW kulutusta ja pistäisi vähän muotoja noihin.
 
Mobiiliappiksesta puuttuu mahis säätää AC-latauksen tehoja. En oo tsekannu onnistuuko autosta. Tolla nyt ei isoa merkitystä itselle, mutta jollekin jolla ei mallit välttämättä aina kestä sitä 11kW voi olla ikäväkin homma, jos laturissakaan ei älyä (esim. omassa Wallessa ei ole).
Väittäisin, että mobiilissa on säätö. Se on vaan siellä jossain ja syvällä. Sieltähän pääsee lähes kaikkiin auton asetuksiinkin käsiksi. En kyllä äsken löytänyt, kun user profile -kohta oli ihan tyhjä. Oliskohan ne poistanut nuo säätömahdollisuudet.
 
Onko se takavetoinen paljon kesympi? Hetken sitäkin pohdin lähinnä sen n. 5k pienemmän hinnan takia (ja näytti paperilla suht. pirteältä), mutta en sitten käynyt edes ajamassa, koska ei se 5k nyt sitten kuitenkaan niin kauheasti enää tossa konkurssissa tunnu ja kenties se joskus luopuessa tasoittuu..
Suurinpiirtein 5 s neliveto, 7 s takaveto. EV6:sta tais olla vielä hynyn N:n vastine, jossa oli nelivetoa parempi aika. Kyllä sen eron huomaa vaikka toki takavedollakin pääsee ihan liikkeelle.
 
Mikäköhän tuon CLA:n paino on versus M3 AWD? Oletus on että paljon painavampi, joten siinä tapauksessa tuo kulutus kyllä kuulostais hyvältä.
Teslat ovat kokoisikseen keveimpiä, kun taas Mese on keskiarvon raskaammalla puolella. Kun tuohon tietoon yhdistyy vielä 10 kWh suurempi akku, niin 0,1 kWh/100 km pienempi ajoneuvon kulutus tarkoittaa kovaa hyötysuhdetta. Tuolla tekniikalla kun tehtäisiin se maalailemani Model 3:a 50-75 kg keveämpi 176 cm kapea maltillistehoinen viistoperä, niin menisi kulutus alle kympin että heilahtaisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 145
Viestejä
4 684 969
Jäsenet
76 711
Uusin jäsen
Tuhiukioo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom