Yleistä keskustelua sähköautoista

Nätti auto ja tekniikka kohdallaan. Hinta vaan karkaa tällaisen taviksen ulottumattomiin.
 
Tässä oli testattu lahnaa takavetoista. Tosin sellaistakin ajaneena en kyllä tunnista ongelmaa saati kuminauhamaista käytöstä. Auton saa asetettu häiritsevän herkästi reagoivasta täysin eco-lahnaan.
Onko se takavetoinen paljon kesympi? Hetken sitäkin pohdin lähinnä sen n. 5k pienemmän hinnan takia (ja näytti paperilla suht. pirteältä), mutta en sitten käynyt edes ajamassa, koska ei se 5k nyt sitten kuitenkaan niin kauheasti enää tossa konkurssissa tunnu ja kenties se joskus luopuessa tasoittuu..
 
Minusta Mersu tekee virheen tavoittelemalla tuota pisaran muotoa. Nuo EQ-mallit on kyllä rumia, kaikki. Uhraisi nyt vaan sen pari kW kulutusta ja pistäisi vähän muotoja noihin.
 
Mobiiliappiksesta puuttuu mahis säätää AC-latauksen tehoja. En oo tsekannu onnistuuko autosta. Tolla nyt ei isoa merkitystä itselle, mutta jollekin jolla ei mallit välttämättä aina kestä sitä 11kW voi olla ikäväkin homma, jos laturissakaan ei älyä (esim. omassa Wallessa ei ole).
Väittäisin, että mobiilissa on säätö. Se on vaan siellä jossain ja syvällä. Sieltähän pääsee lähes kaikkiin auton asetuksiinkin käsiksi. En kyllä äsken löytänyt, kun user profile -kohta oli ihan tyhjä. Oliskohan ne poistanut nuo säätömahdollisuudet.
 
Onko se takavetoinen paljon kesympi? Hetken sitäkin pohdin lähinnä sen n. 5k pienemmän hinnan takia (ja näytti paperilla suht. pirteältä), mutta en sitten käynyt edes ajamassa, koska ei se 5k nyt sitten kuitenkaan niin kauheasti enää tossa konkurssissa tunnu ja kenties se joskus luopuessa tasoittuu..
Suurinpiirtein 5 s neliveto, 7 s takaveto. EV6:sta tais olla vielä hynyn N:n vastine, jossa oli nelivetoa parempi aika. Kyllä sen eron huomaa vaikka toki takavedollakin pääsee ihan liikkeelle.
 
Mikäköhän tuon CLA:n paino on versus M3 AWD? Oletus on että paljon painavampi, joten siinä tapauksessa tuo kulutus kyllä kuulostais hyvältä.
Teslat ovat kokoisikseen keveimpiä, kun taas Mese on keskiarvon raskaammalla puolella. Kun tuohon tietoon yhdistyy vielä 10 kWh suurempi akku, niin 0,1 kWh/100 km pienempi ajoneuvon kulutus tarkoittaa kovaa hyötysuhdetta. Tuolla tekniikalla kun tehtäisiin se maalailemani Model 3:a 50-75 kg keveämpi 176 cm kapea maltillistehoinen viistoperä, niin menisi kulutus alle kympin että heilahtaisi.
 
Kyllä toi CLA rupesi kiinnostamaan seuraavaksi vankkuriksi. Shooting brake, neliveto, tyylikkään näköinen muihin sähköautoihin verrattuna ja hyvältä kuulostavat specsit. Nuo keulan valot ja sisätilan näytöt ja paneelit on onneksi lisämaksusta niin niitä ei tarvitse ottaa. Kiiltävän mustat osat teippaa vaan matta PPF-kalvolla niin hyvä on.
 
Nyt kun eurooppalaiset valmistajat lätkii noita pirun rumia näyttöjä repsikan paikalle, niin sitä perusteellaan sillä että kiinassa pitää olla repsikan paikalla näyttö. Mutta sitten kun katsoo jotain hyvin myyviä malleja BYD:ltä ja kiinassa kovassa nosteessa olevalta Xiaomilta, niin ei niillä mitään näyttöjä ole repsikan paikalla.

Xiaomin SU7 sisusta itseasiassa näyttää hyvinkin perinteiselle ja tyylikkäälle, mitä nyt iso keskinäyttö on. Ei ole pianomustaa muovia missään ja painikkeetkin on fyysisiä niin ratissa kuin näytön allakin.
 
Nyt kun eurooppalaiset valmistajat lätkii noita pirun rumia näyttöjä repsikan paikalle, niin sitä perusteellaan sillä että kiinassa pitää olla repsikan paikalla näyttö. Mutta sitten kun katsoo jotain hyvin myyviä malleja BYD:ltä ja kiinassa kovassa nosteessa olevalta Xiaomilta, niin ei niillä mitään näyttöjä ole repsikan paikalla.

Xiaomin SU7 sisusta itseasiassa näyttää hyvinkin perinteiselle ja tyylikkäälle, mitä nyt iso keskinäyttö on. Ei ole pianomustaa muovia missään ja painikkeetkin on fyysisiä niin ratissa kuin näytön allakin.
Täytyy myöntää, että kiinalaiset sähköautot ovat alkaneet hieman kiinnostamaan. Eivät ehkä hintansa puolesta, vaan enemmänkin ulkonäön johdosta.
 
Xiaomin SU7 sisusta itseasiassa näyttää hyvinkin perinteiselle ja tyylikkäälle, mitä nyt iso keskinäyttö on. Ei ole pianomustaa muovia missään ja painikkeetkin on fyysisiä niin ratissa kuin näytön allakin.

Mistä tämä pianomustan pinnan äklötys oiken kumpouaa ? Se mainitaan joka revikassa ja sitten samasta asiasta huudellaan kaikilla foorumeilla kuin mitäkin mantraa. Ei se minun mielestä rumaa ole oleenkaan, päinvastoin , oikein käytettynä. Parempi sen on kuin jokin maalattu "hopea/metalli" jäljitelmä. Mutta taas mennään niihin hankaliin makuasioihin...

Nyt kun eurooppalaiset valmistajat lätkii noita pirun rumia näyttöjä repsikan paikalle, niin sitä perusteellaan sillä että kiinassa pitää olla repsikan paikalla näyttö.
No meillä ainakin nuoriso on ottanut repsikkanäytön omakseen, tykkäävät räplätä musiikkia sen kautta tai kattella videoita. Vaimo taas ei ole edes koskenut koko näyttöön. Vähän 50/50 sen hyödyllisyys omien kokemusten perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tämä pianomustan pinnan äklötys oiken kumpouaa ? Se mainitaan joka revikassa ja sitten samasta asiasta huudellaan kaikilla foorumeilla kuin mitäkin mantraa. Ei se minun mielestä rumaa ole oleenkaan, päinvastoin , oikein käytettynä. Parempi sen on kuin jokin maalattu "hopea/metalli" jäljitelmä. Mutta taas mennään niihin hankaliin makuasioihin...
Steriilissä showroomissa ihan kiva, mutta lätkittynä pitkin autoa esim. ovien kahvoihin ja lähelle käsinojia ne on naarmuilla ja rasvajälkiä täynnä. Jossain vähemmän liikennettä näkevällä paikalla taas äkkiä näkyvästi pölyisiä ja helposti naarmuilla jos joku osuu vahingossa tai koittaa putsata väärällä tavalla.
 
Ilmeisesti moni tykkää tuosta pulleammasta kylkilinjasta ja korkeasta pyöreästä keulasta, tässä nyt muutama design-ihmetykseksi. Akut korottaa autos valitettavasti. Mikähän Teslan ulkonäössä ihmisiä ärsyttää?

CLA heikkous voi olla ahtaat takatilat, koska polttispohjalle. Toki A on muutoinkin C-sarjaa pienempi, C-sarja enempi Ioniq 6 ja Model 3 kilpailija, ainakin ennen.

IMG_6373.webpIMG_6372.jpegIMG_6375.jpegIMG_6374.webp
 
Tullut sellainen fiilis että arvostelijoita äklöttää sormenjäljet. En kyllä sinänsä ymmärrä ko. ongelmaa kun omasta kokemuksesta esim. noi Kian kiiltävät muovit pysyvät ihan ok kunnossa. Kun verrataan vaikka siihen keskinäyttöön joka on minuutin käytön jälkeen paljon kauheampi (jos siihen paistaa aurinko vinosti jolloin ne sormenjäljet näkee). Toki omassa nappulat ovat nappuloita ja mattaa, että esim. joku ratin haptinen kiiltävä nappula voi olla aika eri.
 
Tämä nyt on tietysti köyhien ongelma, mutta omassa mondeossa vajaan 10 vuoden jälkeen kiiltävä pianomusta on muuntautunut lähinnä naarmuiseksi ja kulahtaneeksi. Siihen kylkiäisenä aivan kaikki pöly ja lika korostuu pinnoista.
 
Tullut sellainen fiilis että arvostelijoita äklöttää sormenjäljet. En kyllä sinänsä ymmärrä ko. ongelmaa kun omasta kokemuksesta esim. noi Kian kiiltävät muovit pysyvät ihan ok kunnossa. Kun verrataan vaikka siihen keskinäyttöön joka on minuutin käytön jälkeen paljon kauheampi (jos siihen paistaa aurinko vinosti jolloin ne sormenjäljet näkee). Toki omassa nappulat ovat nappuloita ja mattaa, että esim. joku ratin haptinen kiiltävä nappula voi olla aika eri.
Isoon keskinäyttöön tottuneena toi uuden CLA käyttis oli kummallinen, penkin lämmitin vaati kaksi klikkausta, eli ei saa omaa ikoniriviä.

Iso keskinäyttö jakaa mielipiteitä, mut suunta käyttää olevan sinne päin. Kunhan sitä softa osaisi hyödyntää, eikä olisi doromaista arkkitehtuuria.
 
No kukin tavallaan tietysti, mutta ennemmin keskinäytöstä ollaan palaamassa takaisin että jonkin verran niitä nappuloita pitää olla (paitsi kiinalaiset design filosofialaiset, lasken Teslan myös tähän).
 
No kukin tavallaan tietysti, mutta ennemmin keskinäytöstä ollaan palaamassa takaisin että jonkin verran niitä nappuloita pitää olla (paitsi kiinalaiset design filosofialaiset, lasken Teslan myös tähän).

Näköjään on joo nappuloita, mikähän neronleimaus tämä on Mersulta yhdistää monta haptista nappulaa yhdeksi mekaaniseksi:

Video kohta 7sek eteenpäin:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Muuten kyllä aika kovat speksit perinteiseltä valmistajalta.
 
Ilmeisesti moni tykkää tuosta pulleammasta kylkilinjasta ja korkeasta pyöreästä keulasta, tässä nyt muutama design-ihmetykseksi. Akut korottaa autos valitettavasti. Mikähän Teslan ulkonäössä ihmisiä ärsyttää?

CLA heikkous voi olla ahtaat takatilat, koska polttispohjalle. Toki A on muutoinkin C-sarjaa pienempi, C-sarja enempi Ioniq 6 ja Model 3 kilpailija, ainakin ennen.

IMG_6373.webpIMG_6372.jpegIMG_6375.jpegIMG_6374.webp
Vaikka Mersun uudelle MMA-pohjalle voi tehdä myös polttiksia (Suomen tuontiohjelmaan kuuluvat vain täyssähkö-CLA:t), niin en kuvan perusteella näe mitään polttismaisuuksia, jotka rajoittaisivat takatiloja. Akku on tasainen levy ilman kardaanitunnelia. Takapenkin alla on onebox, mutta sitä tilaa ei juuri hyödynnetä (pl. ID.2), eikä osa liity polttiksiin. Tavaratilan korkeutta rajoittaa kaksipykäläinen vaihdelaatikko, mutta se ei liity mihinkään polttisalustaan.

Pituus on sama kuin Model 3:ssa. CLA:n akseliväli on "vain" 2790 mm, mikä osaltaan rajoittaa takatiloja, mutta sekään ei liity mihinkään polttisalustaan.


"
Mercedes-Benz esitteli marraskuussa kotikaupungissaan Stuttgartissa uutta MMA-perusrakennetta. Sen keskiössä ovat sähköautot, mutta rakenne venyy polttomoottoreihinkin. Kehitys ei pysähdy, mikäli yhtiön laboratorioissa näkemämme ideat siirtyvät tulevaisuudessa tuotantoon.

Ensimmäisenä perusrakenteelle esitellään kompaktisedan CLA jo ensi vuonna. Myöhemmin mallisto täydentyy farmarilla ja kahdella katumaasturilla.

Koska MMA-rakenne on suoraan suunniteltu sähkötekniikan ympärille, on komponentit voitu sijoittaa autoon järkevästi."

Eli MMA menee sähköauto edellä, mutta venyy myös polttiksiin. Siinä on vissi ero tilankäytön kannalta verrattuna aiempaan, jolloin sähköroippeet ängettiin polttisalustaan minne sattuivat sopimaan.



Screenshot_2025-03-14-08-39-09-13_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti moni tykkää tuosta pulleammasta kylkilinjasta ja korkeasta pyöreästä keulasta, tässä nyt muutama design-ihmetykseksi. Akut korottaa autos valitettavasti. Mikähän Teslan ulkonäössä ihmisiä ärsyttää?

CLA heikkous voi olla ahtaat takatilat, koska polttispohjalle. Toki A on muutoinkin C-sarjaa pienempi, C-sarja enempi Ioniq 6 ja Model 3 kilpailija, ainakin ennen.

IMG_6373.webpIMG_6372.jpegIMG_6375.jpegIMG_6374.webp

Model on muuten ihan ok ulkopäin sivusta, mutta keula on ruma. Lisäksi häiritsee se jollain ylöspäin kapeneva muoto takaapäin katsottuna. CLA on mielestäni hieno. Taycania ei voita mitään. Toi Hyny on ihan hirveä koko takaosaltaan.
 
Model on muuten ihan ok ulkopäin sivusta, mutta keula on ruma. Lisäksi häiritsee se jollain ylöspäin kapeneva muoto takaapäin katsottuna. CLA on mielestäni hieno. Taycania ei voita mitään. Toi Hyny on ihan hirveä koko takaosaltaan.

Hyvä, jos CLA yhä pitkä kuin Model 3, voisi olla hyvinkin seuraava auto.

Mielipiteitähän nämä ovat, mutta omaan silmään Model 3 on enemmän muotoilullisia yhtäläisyyksiä, kuin CLA:ssa Taycaniin, kun keulaa analysoidaan _vain muotoja huomioiden_. Keskeisin on keulan mataluus, joka on tuttua aina urheiluautoista.

CLA:ssa keulassa näkee, että sinne on jouduttu jättämään poikittaiselle moottorille tilavaraus, jonka johdosta keulaylitystä ja keulan korkeutta, konepeltiäkin jouduttu nostamaan korkealle. Tämä tuo epätasapainoisen vaikutelma. Taycanin ja Model 3:n keula on hyvin matala, joka luo vaikutelmaa nopeasta ajoneuvosta. Lisäksi CLA:n etugrilli on ilman funktiota, paitsi polttismallissa, tosin siitä voi hyvinkin tykätä, kuitenkin Model 3 umpinaisempi etuosa on lähempänä Taycania muotoilullisesti. Lisäksi valojen pidempi vaakaosa suhteessa pystyosaan Model 3 ja Taycanissa luo yhtäläisyyttä, kun taas CLA:ssa valot ovat melko korkeat.

Mielestäni CLA:n konsepti on sivuprofiililtaan hyvä esimerkki millaisen muotoilijat olisivat halunneet autosta, mutta eivät saaneet mm. akku + keulaa korottava polttismoottorivaraus ongelma. Tämä olisi ollut aivan täydellisen näköinen sähköauto...

1741939024837.jpeg
1741938875252.png
1741938954171.png

1741939382286.webp
 
Hyvä, jos CLA yhä pitkä kuin Model 3, voisi olla hyvinkin seuraava auto.

Mielipiteitähän nämä ovat, mutta omaan silmään Model 3 on enemmän muotoilullisia yhtäläisyyksiä, kuin CLA:ssa Taycaniin, kun keulaa analysoidaan _vain muotoja huomioiden_. Keskeisin on keulan mataluus, joka on tuttua aina urheiluautoista.
Jäi mainitsematta, että Highlandin keula on paremman näköinen kokonaisuudessan kun vanha, mutta erityisesti tosta etupuolelta katsoen, koska umpioiden design.. Sivusta katsoen sekin kuitenkin jollain lailla tökkii. Ei näissä kuvissa niinkään, mutta livenä mielestäni epäsuhtainen verrattuna muuhun autoon. Taycan vastaavasti kuvissa pliisumpi kun vierestä katsoen.
 
Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.


Tuli tämän hinnanalennuksen innoittamana käytyä koeajamassa tuo Explorer itsekin... Itse pidin perusvarustelun verhoilusta enemmän, mutta koeajolla kävi selväksi, että sen äänentoisto on aivan onneton; epäilin että joku oli säätänyt sen vaan persilleen, mutta sitten kun ne ääniasetukset löysin niin ei, sieltä oli itseasiassa säädetty jo bassoasetus tappiin ja silti bassoa oli vaikea erottaa yli 80 nopeudessa R5 kitkoilla ajellessa. Jotenkin tuli olo, että olisiko koeajoautossa peräti jotain vikaa... Joten Premium varustelu oli pakko ruksia itsekin ja siihen sitten AGR-penkit että saa osakangaspenkit takaisin.

Kojelauta oli omaan silmään laadukkaanoloinen, ovipaneelit perussiistit, mutta ratin ja keskikonsolin kiiltomusta muovi ei kyllä innostanut. Rattinapit tosiaan huonot, niiden layout myös jotenkin sekavan oloinen; toki leiskaan ja vasteeseen ehti melkein tottua jo koeajolla kohtalaisesti. Takatilat oli jalkatilaltaan myös hieman elroqqia ahtaammat; etupenkit on hieman paksummat? (toki riittävät reilu 180cm pitkän ajoasennossa mahtui takapenkille vielä ok).

Ajotuntuma tuntui lähes elroqqia vastaavalta, hieman kevyempi ja tunnottomampi ohjaus (toki voi riiippua jostain asetuksesta); melua vaikeampi nyt vertailla kun elroqissa tosiaan nastat alla.

Tarjouksen lupasi vasta tälle päivälle kun sanoi pistävänsä sitten heti hyvän myyntipäällikön kanssa neuvottelun jälkeen; saa nyt katsoa mitä se sitten tarkoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jäi mainitsematta, että Highlandin keula on paremman näköinen kokonaisuudessan kun vanha, mutta erityisesti tosta etupuolelta katsoen, koska umpioiden design.. Sivusta katsoen sekin kuitenkin jollain lailla tökkii. Ei näissä kuvissa niinkään, mutta livenä mielestäni epäsuhtainen verrattuna muuhun autoon. Taycan vastaavasti kuvissa pliisumpi kun vierestä katsoen.
Tuo Highland Tesla on ihan jees, 3/5. Taycan on kyllä luonnossa aika pirun hieno, matala ja leveä. Vaikka ei edes ole hirveän matala.
 
Tuo CLA on kyllä speksien puolesta hyvän oloinen auto. 300 kW lataus ja range lähempänä 800 km. Pitää vielä odottaa että hinnat tulevat julkisiksi ja tietysti perävaunun vetopainot ovat olleellinen hankintaan vaikuttava tieto.
 
Mistä tämä pianomustan pinnan äklötys oiken kumpouaa ? Se mainitaan joka revikassa ja sitten samasta asiasta huudellaan kaikilla foorumeilla kuin mitäkin mantraa. Ei se minun mielestä rumaa ole oleenkaan, päinvastoin , oikein käytettynä. Parempi sen on kuin jokin maalattu "hopea/metalli" jäljitelmä. Mutta taas mennään niihin hankaliin makuasioihin...


No meillä ainakin nuoriso on ottanut repsikkanäytön omakseen, tykkäävät räplätä musiikkia sen kautta tai kattella videoita. Vaimo taas ei ole edes koskenut koko näyttöön. Vähän 50/50 sen hyödyllisyys omien kokemusten perusteella.

Aivan samat kelat. Itsellä oli jo E93-buimurissa jo pianomustat sisustan listat ja ne oli omaan silmään erittäin näpsäkät. Taas nykyisessä sähkiksessä on enemmän tuota maalattua hopeaa, joka moninkertaisesti enemmän halpismenoa. Siinä on kyllä Audi mennyt yleisestikin halpuutukseen pikkuhiljaa, kun vielä perusnelosessa B6-B7 -korisissa noin 20v sitten hopean väriset listat oli aitoa alumiinia.

Ja myös omaan silmään apparin näytöt ovat nyt 10x hienompia juttuja kuin keskelle konsolia lätkäisty iso ipad. Nyt siis kun apparin näytöllä esim meinataan Q6:n näyttöoptioita, jotka ovat oikein ok. En ehkä niistä extraa maksaisi, mutta ei todellakaan tuo halpisfiilistä vs. nuo ipadimeiningit.
 
Siinä on kyllä Audi mennyt yleisestikin halpuutukseen pikkuhiljaa, kun vielä perusnelosessa B6-B7 -korisissa noin 20v sitten hopean väriset listat oli aitoa alumiinia.

Joo, hieman surullistahan tämän on, väittäisin että listat oli alumiinia vielä omassa 2016 B9 A4:ssakin.
 
CLA heikkous voi olla ahtaat takatilat, koska polttispohjalle. Toki A on muutoinkin C-sarjaa pienempi, C-sarja enempi Ioniq 6 ja Model 3 kilpailija, ainakin ennen.
Ainakin edellisen kopan (polttis) CLA oli takapenkillä niin pieni, ettei keskimittainen aikuinen mahtunut siellä istumaan normaalisti. Piti lysähtää ihan ihmeelliseen asentoon, ettei tarvinut istua niskat kenossa. Kyllä sinne alle 15v lapset ehkä mahtuu. Mahtaako olla yhtään isompi tuo uusi..
 
Ainakin edellisen kopan (polttis) CLA oli takapenkillä niin pieni, ettei keskimittainen aikuinen mahtunut siellä istumaan normaalisti. Piti lysähtää ihan ihmeelliseen asentoon, ettei tarvinut istua niskat kenossa. Kyllä sinne alle 15v lapset ehkä mahtuu. Mahtaako olla yhtään isompi tuo uusi..
Minä matkustin Helsinkiin ja takaisin ihan mukavasti vm.23 CLA takapenkillä. Olenkin toki 176cm lyhyt.
 
Minä matkustin Helsinkiin ja takaisin ihan mukavasti vm.23 CLA takapenkillä. Olenkin toki 176cm lyhyt.

Ite oon pari senttiä pitempi ja oli kyllä vaikeuksia olla siellä takana. Tosin ei ollut farmari/shooting brake eikä ollut lasikattoa, mahtaako toisessa korimallissa sitten olla paremmin tilaa päälle..
 
Ihmisten selkä/jalat ovat eri mittaisia vaikka kokonaispituus on sama. Se on vähän 1x2 sitten miten mikäkin auto osuu. Sähköautoissa on pääasiassa taidettu karsia istumakorkeudesta jonkun verran eli pitkäjalkaisella jalat eivät takapenkillä pääse perseosaa vasten vaan ollaan enemmän "kyykkypaskalla". Meidän teini-ikäiselle juniorille on siunaantunut pirun pitkät koivet, niin asiaa on tarkasteltu lähes kaikkien merkkien takatilojen osalta. Volkkarissa on osunut muotoilu parhaiten, jopa siis id.3:ssa. Voi tietysti olla, että kun hän on istunut sähkö-Miissä viimeiset 4,5 vuotta, niin perse on ns. tottunut.
 
Tuli tämän hinnanalennuksen innoittamana käytyä koeajamassa tuo Explorer itsekin... Itse pidin perusvarustelun verhoilusta enemmän, mutta koeajolla kävi selväksi, että sen äänentoisto on aivan onneton; epäilin että joku oli säätänyt sen vaan persilleen, mutta sitten kun ne ääniasetukset löysin niin ei, sieltä oli itseasiassa säädetty jo bassoasetus tappiin ja silti bassoa oli vaikea erottaa yli 80 nopeudessa R5 kitkoilla ajellessa. Jotenkin tuli olo, että olisiko koeajoautossa peräti jotain vikaa... Joten Premium varustelu oli pakko ruksia itsekin ja siihen sitten AGR-penkit että saa osakangaspenkit takaisin.

Kojelauta oli omaan silmään laadukkaanoloinen, ovipaneelit perussiistit, mutta ratin ja keskikonsolin kiiltomusta muovi ei kyllä innostanut. Rattinapit tosiaan huonot, niiden layout myös jotenkin sekavan oloinen; toki leiskaan ja vasteeseen ehti melkein tottua jo koeajolla kohtalaisesti. Takatilat oli jalkatilaltaan myös hieman elroqqia ahtaammat; etupenkit on hieman paksummat? (toki riittävät reilu 180cm pitkän ajoasennossa mahtui takapenkille vielä ok).

Ajotuntuma tuntui lähes elroqqia vastaavalta, hieman kevyempi ja tunnottomampi ohjaus (toki voi riiippua jostain asetuksesta); melua vaikeampi nyt vertailla kun elroqissa tosiaan nastat alla.

Tarjouksen lupasi vasta tälle päivälle kun sanoi pistävänsä sitten heti hyvän myyntipäällikön kanssa neuvottelun jälkeen; saa nyt katsoa mitä se sitten tarkoittaa.
Hinnanalennus tulee ilmeisesti myös noihin varastoautoihin joissa on 0,99% korkotarjous.
 
Hinnanalennus tulee ilmeisesti myös noihin varastoautoihin joissa on 0,99% korkotarjous.
Mielestäni Turun Hedinillä mainostivat 1,99% korkoa näihin... ja sanoi antavansa sitä vastaavan paremman hyvityksen vaihtoautosta jos ei rahoitusta tarvitse. Mutta kun tarjousta ei ole vielä tullut niin saa nyt nähdä et mitä se tarkoittaa.
 
Ainakin edellisen kopan (polttis) CLA oli takapenkillä niin pieni, ettei keskimittainen aikuinen mahtunut siellä istumaan normaalisti. Piti lysähtää ihan ihmeelliseen asentoon, ettei tarvinut istua niskat kenossa. Kyllä sinne alle 15v lapset ehkä mahtuu. Mahtaako olla yhtään isompi tuo uusi..
Sehän riippuu lasten pituudesta, tässä vaikka Autogefühlin videolta takatilat: (linkki siis suoraan takatiloihin)
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Mielestäni Turun Hedinillä mainostivat 1,99% korkoa näihin... ja sanoi antavansa sitä vastaavan paremman hyvityksen vaihtoautosta jos ei rahoitusta tarvitse. Mutta kun tarjousta ei ole vielä tullut niin saa nyt nähdä et mitä se tarkoittaa.

0,99% mutta todellinen lienee lähellä 1,99%

 
Mielestäni Turun Hedinillä mainostivat 1,99% korkoa näihin... ja sanoi antavansa sitä vastaavan paremman hyvityksen vaihtoautosta jos ei rahoitusta tarvitse. Mutta kun tarjousta ei ole vielä tullut niin saa nyt nähdä et mitä se tarkoittaa.
Tarkoittaa, että otat myös jostain toisesta liikkeestä saman tarjouksen :) Parilla kirikierroksella päädyt todennäköisesti tulokseen, että molemmilla tarjoajilla auton pohjahinta about sama, mutta korkojen verran viivan alla eroa.

e: Esim. jos valmistaja sponssaa 2 % asti ja liike tarjoa 1 %, niin liikkeen pitää saada sinulta tuo 1% jostain toiseen liikkeeseen nähden, joka menee 2% tarjouksella.
 
Ite oon pari senttiä pitempi ja oli kyllä vaikeuksia olla siellä takana. Tosin ei ollut farmari/shooting brake eikä ollut lasikattoa, mahtaako toisessa korimallissa sitten olla paremmin tilaa päälle..
Joo se taisi olla juurikin tuo shooting brake lasikatolla. Mutta siinä en kokenut oloani ahtaaksi, muista ei tietoa.
 
Tuli myös Fordin rahoitustarjouksen ja hinnanalennusten innoittamana käytyä keskiviikkona koeajamassa Ford Capri. Alunperin menin koeajamaan Exploreria, mutta showroomissa totesin, ettei tavaratila tule oikein riittämään meidän perheen tarpeisiin (koiranhäkki + vaunurunko pitäisi mahtua) ja samalla huomasin käytännössä, että Caprin suurempi kontti saattaisi sittenkin sopia myös koirakäyttöön, kun ei lopulta ole kovin suljettu ja takalasista tulee varsin hyvin valoa sisään.

Ulkoisesti kumpikaan malli ei herätä hirveästi mitään tunteita - Explorer on mielestäni vähän paremman ja ihan OK näköinen, Caprissa on mittasuhteet pielessä ja valotkin rumemmat.

Sisältähän molemmat autot on takakonttia lukuunottamatta samanlaiset. Tykkään tuosta sisustan designista enemmän kuin muista MEB-alustan autoista, tuo pystymallin keskinäyttö on mielestäni parempi ja lyhyen koeajon perusteella suht sujuva ja looginen käyttää. Ratin kapasitiivista ja fyysistä yhdistelevät napit vaikutti siltä että niiden kanssa kyllä pärjää, mutta toteutuksena ei silti mikään erityisen onnistunut - tuntuma epämääräinen, nappeja liikaa liian lähellä toisiaan ja painalluskohdat voisi olla vaikka kuopilla paremmin erotettu toisistaan. Laatuvaikutelmaltaan sisusta on selvästi pykälää heikompi kuin nykyisessä Model Y:ssä, eli mm. ovien alaosat, kojelaudan päälliosa ja keskikonsolin kyljet on kovaa "ämpärimuovia". Sinänsä ei kuitenkaan mikään paikka natissut tai tuntunut käytössä pahemmin halvalta, joten ihan tuo menettelee käyttöautossa.

Ajoltaan Capri oli ihan positiivinen kokemus - vaikutti puolen tunnin lenkillä varsin sopivalta arjen käyttöautoksi. Alusta riittävän mukava mutta silti esimerkiksi motarin rampeissa myös riittävän progressiivisesti jämerä ettei auto niiaa liikaa. Ohjaustunto melko etäinen ja vähän turhan kevyt minun makuun, mutta on silti tuntumaltaan parempi kuin Model Y:ssä. Potkua nelivetomallissa tuntui olevan omiin tarpeisiin enemmän kuin riittävästi.

Pistin vaihtotarjouspyyntöä vetämään, täytyy katsoa löytyykö sopivaa varastoautoa meikäläisen spekseillä. Täys-keinonahkasisusta tai AGR-sisusta pitäisi olla koirankarvojen siivottavuuden takia ja vetokoukku, sekä lämpöpumppu (joka nyt tuli vakioksi). Ja auto nelivetona. Muut ei sitten ole ihan pakollisia.

IMG_20250312_121347681.jpgIMG_20250312_125710122.jpgIMG_20250312_125732421.jpgIMG_20250312_125752262.jpg
 
Miten näin kova innostus yhtäkkiä siirtyä pois Teslasta?
En nyt tiedä onko yhtäkkiä tai mikään kova innostus, mutta kyllä tuo Muskin jatkuva sekoilu alkaa ottamaan ihan henkilökohtaisella arvotasolla päähän jo siinä määrin, että sopivalla diilillä voisi auton johonkin toiseen merkkiin vaihtaa. Plus alkaa tulla takuukilsat täyteen ensi talven aikana täyteen, eikä mm. lämpöpumppu ole toistaiseksi porsinut, joten helpompi nyt vaihtaa autoa kun takuullisia kilsoja vielä jonkin verran jälkellä. Tuon kategorian autojen (tilava neliveto ~50k€) tarjontatilanne on nykypäivänä aika paljon parempi kuin mitä se oli pari vuotta sitten.
 
Näköjään on joo nappuloita, mikähän neronleimaus tämä on Mersulta yhdistää monta haptista nappulaa yhdeksi mekaaniseksi:

Video kohta 7sek eteenpäin:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Muuten kyllä aika kovat speksit perinteiseltä valmistajalta.


Lainataan videosta sitä mitä ilmeisesti tarkoitat
kuva_2025-03-14_144227234.png

Eli näitä kosketuspintoja, tuossa palautetta tavoiteltu sillä että koko pinta painaa vähän.
Mielikuva mitä tästä tulee on vähän sellainen halppis viritys. tiedä sitten mitä oikeasti. Saa olla kyllä aika onnistunut että vetäisi vertoja perinteisiin kytkimiin, toki onhan tuo iso juttu vs kosketusnäyttö vain juttu. Eli hyvä, vs ettei olisi lainkaan, huono vs kunnon napit. (sillä oletuksella ettei se käytönnön kokemus yllätä positiivisesti).

Pitänyt kysyä ties kuinkapitkään, mennyt kokonaan ohi, onko nämä pinnat sitä suomalaista tegnolokiaa mistä vuosia sitten kovasti hehkutettiin , ajallisesti sopii siihen kun alkoi autoihin tulla.

Ulkonäkö jotkut kritisoineet, noin yleisesti en ihan saanut kiinni, mutta ainakin nuo näyttää mersulta, ja luonossa usein kokemus voi olla kovasti toinen kuin kuvista, mutta vaikuttaisi että tuossa se keula ei kärsi siitä mikä niissä aiemmissa EQ malleissa.

Keulahan se tärkein, siis sivullisten kannalta, niitähän tuolla liikenteessä jotuu katseleen, no perä kanssa jos perässä joutuu roikkuu.

Ilmoitettu sähkönkulutus varsinniukka, suomalaisena ilmoitettua kantamaa saa pohtii jos tarve lämmitellä, eli ensitalvena kai saadaan testejä, että miten pienellä energialla pysyy koppi lämpimänä. Tosin jos tuohon lisää muutama kilowatin pakkas ja lämmitys lisää, niin jää tuolla aloitusakulla kantamaa valita niitä taukopaikkoja pitkälläkin reissulla.

Edit, lainataan vielä tuosta se isompi kuva, ratin napit ehkä parempia.

kuva_2025-03-14_145458689.png

Repsikan näytöstä osa kritisoit, ymmärsin että se on lisävaruste. Se nyt ilmeisesti tehty niin että repisikka voi vaikka videoita katsella laillisesti. Mutta kuskin kannalta kai enemmän kiinnostaa voiko esim repsikka tehdä reitti suunnitelmaa omalla ruudulla. No joka tapauksessa ehkä pysyy näpit erossa kuskin hallinta laitteista.

Oliko missään mainintaa heijastusnäytöstä, vai selviääkö ne sitten kun auto joskus tulee tilattavaksi.


Edit2
Lisätään vielä napeista oven napit
kuva_2025-03-14_150315837.png
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: dmn
En nyt tiedä onko yhtäkkiä tai mikään kova innostus, mutta kyllä tuo Muskin jatkuva sekoilu alkaa ottamaan ihan henkilökohtaisella arvotasolla päähän jo siinä määrin, että sopivalla diilillä voisi auton johonkin toiseen merkkiin vaihtaa. Plus alkaa tulla takuukilsat täyteen ensi talven aikana täyteen, eikä mm. lämpöpumppu ole toistaiseksi porsinut, joten helpompi nyt vaihtaa autoa kun takuullisia kilsoja vielä jonkin verran jälkellä. Tuon kategorian autojen tarjontatilanne on nykypäivänä aika paljon parempi kuin mitä se oli pari vuotta sitten.
Aivan. Ihmettelin vain kun Sampsakin puhui/eti mahdollista vaihtoa.

Kannattaa myös tutkia voisiko käytetty olla vaihtoehto. Toki myös kaikkeen vaikuttaa korot jne.
 
Aivan. Ihmettelin vain kun Sampsakin puhui/eti mahdollista vaihtoa.

Kannattaa myös tutkia voisiko käytetty olla vaihtoehto. Toki myös kaikkeen vaikuttaa korot jne.
Sampsa taisi vähän saada kimmokkeen meikäläisen koeajosta 😁 Joo, hyvä korko on ainakin itsellä aika keskeisessä roolissa tämän hintaluokan auton hankinnassa. Vaatimukset täyttäviä käytettyjä sopivalla korolla ei ihan hirveästi ole tullut vastaan, ainakaan järkevään hintaan. Eiköhän tilanne itellä ole se, että katselee rauhassa mitä tarjouksia yms on tarjolla ja jos joku sopiva osuu kohdalle ja ehdot miellyttää, niin vetää liipasimesta.
 
Viimeksi muokattu:
Edit, lainataan vielä tuosta se isompi kuva, ratin napit ehkä parempia.
Tuossa kuvassa tuo näyttöpaneeli näyttää jotenkin hälmöltä. Hölmöyttä korosta anoin päätyjen turbiinit. Voisi noi IV asiat olla hieman huomaamattomammat. Mitä repsikan näytön tilalla on jos sitä ei tilaa ? tyhjää lasilevyä = musta ruutu?
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Tarkoittaa, että otat myös jostain toisesta liikkeestä saman tarjouksen :) Parilla kirikierroksella päädyt todennäköisesti tulokseen, että molemmilla tarjoajilla auton pohjahinta about sama, mutta korkojen verran viivan alla eroa.

No sieltähän se tarjous sitten tuli... ja lähes 3000 korkeampi hyvitys kuin skodaan, eli kyllä tässä selkeästi on myyntihousut on Fordilla jalassa; ja väliraha matalampi kuin elroqqiin vaikka lähtöhinta muutaman tuhat korkeampi.
 
No sieltähän se tarjous sitten tuli... ja lähes 3000 korkeampi hyvitys kuin skodaan, eli kyllä tässä selkeästi on myyntihousut on Fordilla jalassa; ja väliraha matalampi kuin elroqqiin vaikka lähtöhinta muutaman tuhat korkeampi.
En suoraan skodasta tiedä, mutta k-autolla ainakin hyvitykset ovat olleet aika miten sen nyt kohteliaasti sanoisi, vähemmän kaupankäyntiä edistäviä. Nettiauto pyynnit -2/3 k€ pois, jos on hyvitys, niin sitten se on varmaan aikalailla käypää tasoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 990
Viestejä
4 875 226
Jäsenet
78 753
Uusin jäsen
Web

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom