Yleistä keskustelua sähköautoista

Kannattaa palata joitain sivuja taakse päin tässä ketjussa, kun juuri oli keskustelut kun Teslan navigointi suosii omia latureitaan ja toisena jäi fiilis voiko luottaa siihen, että laturit löytyvät ylipäätään navista.

Itse olen tottunut hoitamaan navigoinnin 90% auton omalla navilla niin, että haarukoin vain lataustauko kerrallaan eteenpäin. Noin pystyn aika nopeasti ja helpommin arpomaan missä tykkään tehdä pysähdyksen ja paljonko sähköenergiaa tulen tarvitsemaan. Suurin osa ajoista kun tulee vedettyä tuttuja reittejä niin on paljon parempi tatsi siitä missä haluan pysähtyä ja syödä yms vs. auton päättelyt. Ehkä sitä kaipaisin joskus, että auton naviin voisi erikseen nakutella paljonko on toive että perillä tai stopilla on akussa prosentteja. Nyt monesti naksuttelen juuri ennen laturia jo seuraavan stopin naviin ja sitten latauksessa seurailen appin puolelta paljonko tarjoilee rangea ja odottelen, että seuraavaan stoppiin on extraa ~30km. Itseasiassa tuollainen OTA-päivitys voisi jopa kiinnostellakin, kun taas Matrixit yms muut oleelliset kikkulat varmistan ihan auton tilaushetkessä ilman, että odottelen pätsilottoa tuleeko vai lähteekö autosta jotain ominaisuuksia.
Nykyisin Teslan navista löytyy kaikki laturit, jotka vain suinkin näkyy Googlen karttapalvelussa. Käytännössä siis samat laturit kuin kaikissa jotka käyttää Googlen softaa: uudet VAGit jne. Näyttää myös käyttöasteet etc tiedot.

Väittäisin, että Googlen data on ajantasaisin laturitietojen osalta, siksi Gmaps jos löytyy autosta, olisi se paras.

Reititys on yhä monopolisoitu, eli valikoi superit.
 
Mutta pitää tarkalleen osata navigoida siihen tiettyyn laturiin jotta osaa lämmittää. Vaikka laturi löytyy se ei tarkoita että lämmittäisi.
 
Mutta pitää tarkalleen osata navigoida siihen tiettyyn laturiin jotta osaa lämmittää. Vaikka laturi löytyy se ei tarkoita että lämmittäisi.
Kyllä ja ei. Laturit salamakuvakkeen pikavalinnasta ovat vain Teslan "hyväksymät" eli onkos joku et tarvittava liikenne + rekisteröidyt onnistuneet lataustapahtumat laturilla, jolloin ilmestyy tuohon salamaan. Muutoin ihan kaikki muutkin jotka ei löydy salamalla lämmittää, kunhan Googlen karttapalvelussa laturina, ei tartte olla Teslan hyväksymänä laturiksi merkitty, tällöin aina lämmittää, kunhan Gmapsissa laturina. Olen testannut.

Teslan monopolia taas voi kiertää siten, että laittaa osoitteen määränpäähän, poistaa superivalinnat ja hakee reitin vartelta latausasemia, siitä voi sitten valita mieleisen. Huono silti tällainen.
 
Missä autossa on navigointi lähimpänä abrp ominaisuuksia?
(mm. varaus laturilla/perillä, vähän/paljon pysähdyksiä, olosuhteiden huomiointi, operaattorivalinta)
 
Missä autossa on navigointi lähimpänä abrp ominaisuuksia?
(mm. varaus laturilla/perillä, vähän/paljon pysähdyksiä, olosuhteiden huomiointi, operaattorivalinta)
Mun arvaus on, että eniten noista autot joissa on Googlen softa: Volvot, Polestar, BMW-uutuudet, VAG-uutuudet, Kia EV6 2025- ja EV9 2024-. Myös muita voi olla.

Teslassa ei ole ainakaan pysähdysten määrää ja operaattorivalintaa, mutta on perille saapumisen prosenttimäärä. Laturille antaa tulla vaikka 2 % varauksella, eli ottaa olosuhteet huomioon, hyvin tarkka ennuste kunhan ajaa rajoitusten mukaan.
 
Eikö se ABRP toimi carplayllä ja android autolla?
Toimis varmaan, mutta ei oo integroitu autoon, joka vähän ongelmallista ertyisesti siksi, että ei ole kartalla todellisesta virrankulutuksesta ja siksi ei myöskään pysty muuttamaan suunnitelmaa lennosta. Lämmitystä en pitäisi yksistään niin ongelmallisena, koska sen voi sitten hanskata auton omalla navilla erikseen jos suunnitelma muuten fiksu.
 
Kannattaa palata joitain sivuja taakse päin tässä ketjussa, kun juuri oli keskustelut kun Teslan navigointi suosii omia latureitaan ja toisena jäi fiilis voiko luottaa siihen, että laturit löytyvät ylipäätään navista.
On ne siellä navissa ja tuo suosiminen ei ongelma kun ne laturit ovat hyviä. Mielummin vähän ja loistavia, kun paljon ja kaikki paskakin listalla.

Paras olisi, jos pystyisi filtteröimään vain 800V ja vain jos 800V on muu kuin ABC tai K.
 
Leaffissähän ABRP osaa navigoida kun osaa lukea akun/tehotilanteen (taisi olla leafspyhin joku plugini). Björn tuota on käyttänyt. Leaffissa ei tietty ole.akunlämmitystä niin senkään takia se ei tietty toimi.

Sinänsä VAGn navigoinnissa ja siinä tuo "tämän verran tehoa saat kun nyt menet lataamaan" on kyllä hyvä. Tai tarkemmin on MEB alustan ominaisuus koska löytyy ainakin Ford Caprista myös.

Mutta tosiaan noissa saa myös manuaalisesti akunlämmityksen päälle. Jossain Ariyssä saa myös muistaakseni nappulasta päälle, mutta en muista lämmittääkö se navigoidessa vai ei (ja tuota tietoa latausnopeudesta ei ole).
 
Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.

 
Nykyisin Teslan navista löytyy kaikki laturit, jotka vain suinkin näkyy Googlen karttapalvelussa. Käytännössä siis samat laturit kuin kaikissa jotka käyttää Googlen softaa: uudet VAGit jne. Näyttää myös käyttöasteet etc tiedot.

Väittäisin, että Googlen data on ajantasaisin laturitietojen osalta, siksi Gmaps jos löytyy autosta, olisi se paras.

Reititys on yhä monopolisoitu, eli valikoi superit.

Sellanen välihuuto tähän väliin, että valitettavasti ajantasaisin laturitieto löytyy latausoperaattoreiden omista apeista ja niiden kartoista. Esim. ABC:n osalta Googlella kestää inhottavan kauan päivittää / muokata uusia tai poistuneita latureita. Onneksi nopeammin kuin lisätä/korjata virheellisiä teitä (tekoälyllä satelliittikuvista luotua dataa) kaupunkien sisällä, mutta silti tuskastuttavan kauan.
 
Matalampi ilmanvastus, isommat tilat, en ole varma onko akseliväli pidempi kun ajettavuudessa Explorerille on annettu pyyhkeitä, mutta Capria kehutaan. :hmm:
 
Kannattaa käydä istumassa ainakin saa fiilistä. Caprissa tuli itselle aika ahdas olo, Explorer parempi fiilis tilojen suhteen. Viimeistely ja käyttäminesestä tuli vähän sellainen pakettiauto/hiace fiilis. Ehkä johtui näistä kovamuovisista jne. olevista ratkaisuista. En epäile etteikö olisi hyvä auto mutta OPD ei ole näissä, jos se on tarpeellinen/haluttu ominaisuus. VAG voisi joskus tuoda sen, niin olisi aika vahva valinta.
 
Explorer oli kovin muovisen oloinen, ”jenkki”auto. Capria en ole nähnyt. Jos Mustangi ei aiheuta sisustuksen osalta ongelmaa, niin tämäkin varmaan menee. Ei tuossa oikein muuta vikaa ole kuin kilpailijoiden tuotteet houkuttelempia.
 
Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.

Kaikkea muuta täällä jo sanottu, mut eikö toi aika varmaa MEB-alustalle eli id.4 pohjalle tehtyä tekniikkaa ole. Softana muistaakseni siellä sisällä taas se Google Fordin omalla layotilla, joka tarkoittaa sujuvaa käyttöä ja hyvää integroitua navia.
 
Toimis varmaan, mutta ei oo integroitu autoon, joka vähän ongelmallista ertyisesti siksi, että ei ole kartalla todellisesta virrankulutuksesta ja siksi ei myöskään pysty muuttamaan suunnitelmaa lennosta. Lämmitystä en pitäisi yksistään niin ongelmallisena, koska sen voi sitten hanskata auton omalla navilla erikseen jos suunnitelma muuten fiksu.
Abrp:hen saa kyllä autointegraation autojen webbiapien yli? Enode ja Tronity nyt ainakin tuettuna - kovemmalle harrastajalle myös obd-integraatio tarjolla.

Esilämmitys kyllä taitaa uupua silti.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.

Etsit siis kilpailijoita uudelle Model Y:lle? Mielenkiintoista mihin päädyt! Mitä muita malleja harkitset?
 
Abrp:hen saa kyllä autointegraation autojen webbiapien yli? Enode ja Tronity nyt ainakin tuettuna - kovemmalle harrastajalle myös obd-integraatio tarjolla.

Esilämmitys kyllä taitaa uupua silti.
Kappas vaan. Taitaa vaatia tuon premiumin jos haluaa Carplayn ja filtterit (avoid/prefer) featuret käyttöön, mutta eihän tuo mikään kallis ole. Se akun lämmittäminen nyt ei sinänsä ole ongelma kun sen voi tehdä auton omalla navilla taustalla kun pysähdys päätetty. Tuohan voisi olla ihan pätevä optio, jos alkaa tuntumaan, että sen auton ehdottamissa reiteissä ei järjen hiventäkään
 
Toyotan ensimmäinen täyssähkö bZ4X uudistuu saaden pieniä tarpeellisia parannuksia. Normaaliin tapaan sisätiloja ja ulkoasua on muutettu. Jousitukseen ja koriin on tehty muutoksia, jotka parantavat melua, värinöitä, mukavuutta ja ajodynamiikkaa.


Sitten sähköautoilijaa kiinnostaviin parannuksiin:

1. heti alkuun 11 kW (lisämaksusta 22 kW)

2. DC 147 kW -> 150 kW

3. Akun esilämmitys, sekä navi että manuaalinen

4. Akun esilämmitystehoa kasvatettu (TM mukaan)

5. Pikalatausta vuorokaudessa 5 * 0,7 * 69 = 241,5 kWh, mikä on 270 % vs. edeltäjässä arvostelujen aikaan. Kuin räätälöity Björnin 1000 km-happotestiin. Jos lähtee täydellä akulla, niin nopeaa energiaa on käytössä yhteensä 310,5 kWh, millä hoituu helposti 1000 km.

6. Brutto 71,4 kWh -> 73,1 kWh, netto 64 kWh -> 69 kWh (Autogefühl)

7. Keulan aerodynamiikkaa parannettu

8. Invertterin hyötysuhdetta kohennettu

9. FWD WLTP 516 km -> 573 km (parannusta 57 km)

10. WLTP Vehicle 12,4 -> 12,0 kWh/100 km (FWD)

11. AWD 160 kW -> 252 kW

12. AWD Vetomassa 750 kg -> 1500 kg


Lisätietoja:


Kannattaa vilkaista myös uusi C-HR+ -täyssähkö, jolla ei ole polttisversion kanssa muuta yhteistä kuin nimi. Alusta on sama e-TNGA kuin bZ4X:ssä. Akku on vielä suurempi (brutto 77 kWh), jolla etuvetoisen WLTP 600 km (alustava arvio, itse veikkaan 600 - 610 km).



Persoonallinen pieni neliveto:


Suomeksi:


Edit. Se olikin invertterin hyötysuhdetta kohennettu. C-HR+:n 600 km on arvio.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiintoista jos Toyota alkaa saamaan sähköautoalustansa riittävän hyvään kuntoon ja pari uutta mallia tarjolle. C-HR+ vaikuttaa mielenkiintoiselta. Toyotalla on kuitenkin oma vankka kannattajakuntansa, luotettavuusmaine ja pitävät hyvin arvonsa käytettynä.

Voi ihan hyvin tulla näistä varteenotettavia vaihtoehtoja itsellekin seuraavaksi autoksi jos ympärivuotinen latausteho saadaan riittävän hyvään kuntoon. Noin 30min 10-80% latausaika (myös talvella) on itselle ihan riittävä seuraavaankin autoon, jos vastineeksi saa hyvää luotettavuutta ja ennakoitavampaa arvonlaskua.
 
Harmi et softa ei ollut esillä laisinkaan, pyörittivät vielä mainoksia ruudulla ihan kuin kyse konseptiautosta

Kunnon reititys pitäisi olla tullut valikoimiin. Näytön koko ja sijoittelu vaikuttaa lupaavalta.
 
ja väitetysti selvästi flattimpi charging curve which is nice.
Samaa pohdin. Toi nopeus on flatilla käyrällä ihan ok ja lämmityksen kanssa odotettavissa aika huima parannus entiseen. Tosta C-HR +:sta on lupa odotella varmaa hittiä. Tuttu auto Toyota -ihmisille + 600km lupaus WLTP ja samat latausspeksit kun burzumissa => Ilman rajua ylihintaa tulee olemaan varma voittajahevonen.
 
Toyotalla on kuitenkin oma vankka kannattajakuntansa, luotettavuusmaine ja pitävät hyvin arvonsa käytettynä.
Mä oisin näistä syistä päätynyt varmasti alkuun Toyota/Mazda/Honda -osastolle ekan sähköauton kanssa ja ehkä vielä tän seuraavankin, jos olisi vain ollut jotain järkevää mitä ostaa. Sitä Mazda 6:sta odottelin innolla, mutta osoittautui tyhjäksi arvaksi (Enkä tiennyt, että ei ole edes Mazda vaan kinuski).
 
Mä oisin näistä syistä päätynyt varmasti alkuun Toyota/Mazda/Honda -osastolle ekan sähköauton kanssa ja ehkä vielä tän seuraavankin, jos olisi vain ollut jotain järkevää mitä ostaa. Sitä Mazda 6:sta odottelin innolla, mutta osoittautui tyhjäksi arvaksi (Enkä tiennyt, että ei ole edes Mazda vaan kinuski).
Ite tutkailin myös kovasti Toyotan sähkistä, mutta se oli niin turkasen kallis syksyllä 2023 ja varsinkin silloin ominaisuudet olivat vielä nykyistäkin kauempana muista. Sukulainen sellaisen tilasi, mutta perui tilauksen, kun alkoi tulla niitä lehtijuttuja, että ei oikein kylmässä pelitä. Toyotan hyvä sähkömalli veisi varmasti sähköistymistä eteenpäin. Kunhan hintakin saadaan kuntoon.
 
Ite tutkailin myös kovasti Toyotan sähkistä, mutta se oli niin turkasen kallis syksyllä 2023 ja varsinkin silloin ominaisuudet olivat vielä nykyistäkin kauempana muista.
Mä itseasiassa väistin tämän kanssa vähän puolivahingossa luodin. En noista lataamisasioista, esilämmityksistä yms. tiennyt yhtään mitään. Jos ne olisi läntänny paperille jonkun utopisen 500km markkinointiluvun, niin oisin varmaan tyhmyyttäni ostanut. Onnekseni niissä oli se pienempi akku ja putosi sillä pois kiinnostuksen kohteista.
 
Viimeksi muokattu:
ja väitetysti selvästi flattimpi charging curve which is nice.
Vanhan 64 kWh-nettokapan lataaminen 10-80 % kestää EV-databasen mukaan 28 minuuttia. Keskiteho olisi 0,7 * 64 kWh * 60 / 28 = 96 kW (EVDB ilmoittaa 100 kW).

Uuden nettokapa on Autogefühlin mukaan +5 kWh, eli 69 kWh, ja latausaika 10-80 % 30 minuuttia. Keskiteho olisi 0,7 * 69 kWh * 60 / 30 = 96,6 kW.

Ainakaan tuolla 10-80 -välillä en näe parannusta vanhaan. Tuskin sen yläpuolellakaan, sillä puskureita on kutistettu, vuorokauden pikalatausmäärää kasvatettu, ja silti akkuturva on pysynyt 10 v/1 milj. km.

Kesälatauksen (toki pikalatausmäärää kasvatettiin) sijaan parannukset keskittyvät rangeen (FWD +11 %, 573 km vs. 516 km) ja talvilatausnopeuteen (kasvatettu akun lämmitysteho, akun esilämmitys navi + manuaalinen).
 
Viimeksi muokattu:
Toyotan ensimmäinen täyssähkö bZ4X uudistuu saaden pieniä tarpeellisia parannuksia. Normaaliin tapaan sisätiloja ja ulkoasua on muutettu. Jousitukseen ja koriin on tehty muutoksia, jotka parantavat melua, värinöitä, mukavuutta ja ajodynamiikkaa.


Sitten sähköautoilijaa kiinnostaviin parannuksiin:

1. heti alkuun 11 kW (lisämaksusta 22 kW)

2. DC 147 kW -> 150 kW

3. Akun esilämmitys, sekä navi että manuaalinen

4. Akun esilämmitystehoa kasvatettu (TM mukaan)

5. Pikalatausta vuorokaudessa 5 * 0,7 * 69 = 241,5 kWh, mikä on 270 % vs. edeltäjässä arvostelujen aikaan. Kuin räätälöity Björnin 1000 km-happotestiin. Jos lähtee täydellä akulla, niin nopeaa energiaa on käytössä yhteensä 310,5 kWh, millä hoituu helposti 1000 km.

6. Brutto 71,4 kWh -> 73,1 kWh, netto 64 kWh -> 69 kWh (Autogefühl)

7. Keulan aerodynamiikkaa parannettu

8. Invertterin hyötysuhdetta kohennettu

9. FWD WLTP 516 km -> 573 km (parannusta 57 km)

10. WLTP Vehicle 12,4 -> 12,0 kWh/100 km (FWD)

11. AWD 160 kW -> 252 kW

12. AWD Vetomassa 750 kg -> 1500 kg


Lisätietoja:


Kannattaa vilkaista myös uusi C-HR+ -täyssähkö, jolla ei ole polttisversion kanssa muuta yhteistä kuin nimi. Alusta on sama e-TNGA kuin bZ4X:ssä. Akku on vielä suurempi (brutto 77 kWh), jolla etuvetoisen WLTP 600 km (alustava arvio, itse veikkaan 600 - 610 km).



Persoonallinen pieni neliveto:


Suomeksi:


Edit. Se olikin invertterin hyötysuhdetta kohennettu. C-HR+:n 600 km on arvio.
Hyviä uudistuksia. Asiakasta on selvästi kuunneltu, mitä ei välttämättä kaikilla merkeillä tapahdu. Onkohan huoltoväli edelleen muihin verrattuna heikko 15000 km/12 kk? Se on deal-breaker monelle paljon ajavalle.
 
Hyviä uudistuksia. Asiakasta on selvästi kuunneltu, mitä ei välttämättä kaikilla merkeillä tapahdu. Onkohan huoltoväli edelleen muihin verrattuna heikko 15000 km/12 kk? Se on deal-breaker monelle paljon ajavalle.

Itsellä oli Solterra/BZ4X loppusuoralla yhtenä vaihtoehtona kun autoa tilailin tammikuussa. Jos hintataso pysyy samana tällä refreshillä, voin jo nyt tunnustaa että olisi hyvin todennäköisesti mennyt Toyota tilaukseen. Nyt akun alitehoinen lämmitys ja vähän epämääräiset vuorokausittaiset DC-latausjutut jännitti vähän liikaa niin ei enää kiinnostellut "säästää" noin reilusti.

Vaikka huoltoväli olisikin vain 15tkm niin jos menee parin tunnin visiitillä niin ei kauheasti väliä, jos huoltotiskillä käynnit jää vain tuohon. Tarkoittaisi kyllä omilla ajoilla jopa kolmea huoltokeikkaa vuodessa vs. nyt yksi huolto joka toinen vuosi (johon istuu myös takuuaika ok).
 
Kyllä se itselle ainakin oli helpotus, kun sai huoltovälin sellaiseksi, että kolme kertaa kahteen vuoteen riittää. Rahaa tietysti säästyy, mutta ärsyttävintä se säätö aikataulujen kanssa, koko päivän siihen melkein joutuu varaamaan ”no ei nyt ehditty aloittaa” efektin varalta. Voi toki olla, että Toyotalla huollot pelaa kellon tarkkudella, muistaakseni saaneet kehuja.
 
Kyllä se itselle ainakin oli helpotus, kun sai huoltovälin sellaiseksi, että kolme kertaa kahteen vuoteen riittää. Rahaa tietysti säästyy, mutta ärsyttävintä se säätö aikataulujen kanssa, koko päivän siihen melkein joutuu varaamaan ”no ei nyt ehditty aloittaa” efektin varalta. Voi toki olla, että Toyotalla huollot pelaa kellon tarkkudella, muistaakseni saaneet kehuja.
Ainakin kymmenen vuotta sitten heillä vielä toimi homma hienosti Airportilla. Tunti ja himaan kun aamulla vei. Mikään halvin huolto se ei kyllä ole - tai ainakaan ollut - joten 15k vs. vaikka korelaisten 30k voi laskea kokonaiskulut varmaan vähintään kolmasosan kalliimmaksi, vaikkakin ne yksittäiset huollot pienempiä ja oletettavasti vähän halvempia (eikä noi korealaisissakaan kai halvimmasta päästä ole).
 
Vanhan 64 kWh-nettokapan lataaminen 10-80 % kestää EV-databasen mukaan 28 minuuttia. Keskiteho olisi 0,7 * 64 kWh * 60 / 28 = 96 kW (EVDB ilmoittaa 100 kW).

Uuden nettokapa on Autogefühlin mukaan +5 kWh, eli 69 kWh, ja latausaika 10-80 % 30 minuuttia. Keskiteho olisi 0,7 * 69 kWh * 60 / 30 = 96,6 kW.

Ainakaan tuolla 10-80 -välillä en näe parannusta vanhaan. Tuskin sen yläpuolellakaan, sillä puskureita on kutistettu, vuorokauden pikalatausmäärää kasvatettu, ja silti akkuturva on pysynyt 10 v/1 milj. km.

Kesälatauksen (toki pikalatausmäärää kasvatettiin) sijaan parannukset keskittyvät rangeen (FWD +11 %, 573 km vs. 516 km) ja talvilatausnopeuteen (kasvatettu akun lämmitysteho, akun esilämmitys navi + manuaalinen).


Voi olla että akku lämpimänä eroa ei paljoa ole, mutta kun sillä vanhalla et ikinä saavu laturille lämpimällä akulla. Okei ehkä meidän kesässä on pari päivää milloin se onnistuu mutta pari reissua tein bursumin kanssa syksyllä niin huipputeho jäi 60kW lukemaan.

Eli aika kaukana optimin lähes 100kW keskitehosta.
 
30tkm huoltovälillinen autokin harmitti jo niin että ikinä en osta mitään missä on ainakaan lyhyempi, vaikka pitikin käydä vaan n. 1,5 kertaa/vuosi huollossa niin sekin oli jo tarpeeksi hankalaa. Tommosen 15k huoltovälin auton kanssa saisi koko ajan olla varaamassa huoltoa ja menisi todella helposti pitkäksi kun ajoa voi helposti tulla yli 2000 km/viikko. Eikä oikeen jonkun autohuollon takia voi jättää työajoja ajamatta. Pitäisi olla käytännössä 2 autoa, tai sitten vaan antaa mennä huollot pitkäksi, mutta ei oikein järkeä kun takuu loppuisi siihen. Onneksi on vaihtoehtoja.
 
Voi olla että akku lämpimänä eroa ei paljoa ole, mutta kun sillä vanhalla et ikinä saavu laturille lämpimällä akulla. Okei ehkä meidän kesässä on pari päivää milloin se onnistuu mutta pari reissua tein bursumin kanssa syksyllä niin huipputeho jäi 60kW lukemaan.

Eli aika kaukana optimin lähes 100kW keskitehosta.
Noinhan se täällä Suomessa menee, eli käytännön latausnopeus paranee faceliftillä esilämmityksen ansiosta muulloinkin kuin talvella.

Esim. Akun lämpötilan ollessa +6 C, on nykyisen uusimmilla päivityksillä varustetun bZ4X:n keskiteho 80 %:iin asti vain 60 kW, kts. taulukko (0 C 50 kW ja +10 C 67 kW). Faceliftillä ollee noin 100 kW.


Myös premiumimpi bZ4x, eli Lexus RZ, saa kaikki samat aiemmin luettelemani bZ4X-parannukset. Siihen päälle tulee vielä ainakin seuraavat:

1. Akku 77 kWh (brutto), eli +4 kWh vs. tuleva facelift bZ4X, jossa 73,1 kWh brutto ja 69 kWh netto

2. Range paranee versiosta riippuen noin 100 km vs. nykyinen RZ

3. vakiona 22 kW AC

4. 300 kW

5. 4,4 s 0-100

6. Takapenkillä 220 V/1,5 kW pistorasia läppäreille, pölynimureille ja kahvinkeittimille ym.





Screenshot_2025-03-13-11-25-25-97_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg


Screenshot_2025-03-13-11-13-17-72_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 
Etsit siis kilpailijoita uudelle Model Y:lle? Mielenkiintoista mihin päädyt! Mitä muita malleja harkitset?
En kilpailijaa, vaan korvaajaa. Tuo uusi Model Y oli hyvä parannus, kun käytiin sitä koeajamassa ja siitä tulee pian koeajovideo. Autona se olisi luonnollinen ja erinomainen seuraaja vanhalle Y:lle, mutta omalla kohdalla auto ja merkki vaihtuu muista syistä, vaikka vaihto ei vielä muuten olisikaan ajankohtainen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 039
Viestejä
4 681 778
Jäsenet
76 693
Uusin jäsen
NA1KH0U

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom