Toimii, mutta ei lämmitä akkua laturille.Eikö se ABRP toimi carplayllä ja android autolla?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toimii, mutta ei lämmitä akkua laturille.Eikö se ABRP toimi carplayllä ja android autolla?
Eikö edes volvo/polestar? Niissähän on natiivisti androidi käyttis?Toimii, mutta ei lämmitä akkua laturille.
Toimis varmaan, mutta ei oo integroitu autoon, joka vähän ongelmallista ertyisesti siksi, että ei ole kartalla todellisesta virrankulutuksesta ja siksi ei myöskään pysty muuttamaan suunnitelmaa lennosta. Lämmitystä en pitäisi yksistään niin ongelmallisena, koska sen voi sitten hanskata auton omalla navilla erikseen jos suunnitelma muuten fiksu.Eikö se ABRP toimi carplayllä ja android autolla?
On ne siellä navissa ja tuo suosiminen ei ongelma kun ne laturit ovat hyviä. Mielummin vähän ja loistavia, kun paljon ja kaikki paskakin listalla.Kannattaa palata joitain sivuja taakse päin tässä ketjussa, kun juuri oli keskustelut kun Teslan navigointi suosii omia latureitaan ja toisena jäi fiilis voiko luottaa siihen, että laturit löytyvät ylipäätään navista.
Nykyisin Teslan navista löytyy kaikki laturit, jotka vain suinkin näkyy Googlen karttapalvelussa. Käytännössä siis samat laturit kuin kaikissa jotka käyttää Googlen softaa: uudet VAGit jne. Näyttää myös käyttöasteet etc tiedot.
Väittäisin, että Googlen data on ajantasaisin laturitietojen osalta, siksi Gmaps jos löytyy autosta, olisi se paras.
Reititys on yhä monopolisoitu, eli valikoi superit.
Eikös ne ole hyvin sama auto Capri vaan coupe ja viistoperällä hieman pidempi?TB juuri ajeli Explon testit ja nyt Capria, vahvasti kallistaa ennemmin Caprin suuntaan. @Sampsa
Kaikkea muuta täällä jo sanottu, mut eikö toi aika varmaa MEB-alustalle eli id.4 pohjalle tehtyä tekniikkaa ole. Softana muistaakseni siellä sisällä taas se Google Fordin omalla layotilla, joka tarkoittaa sujuvaa käyttöä ja hyvää integroitua navia.Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.
Product Details
www.ford.fi
Abrp:hen saa kyllä autointegraation autojen webbiapien yli? Enode ja Tronity nyt ainakin tuettuna - kovemmalle harrastajalle myös obd-integraatio tarjolla.Toimis varmaan, mutta ei oo integroitu autoon, joka vähän ongelmallista ertyisesti siksi, että ei ole kartalla todellisesta virrankulutuksesta ja siksi ei myöskään pysty muuttamaan suunnitelmaa lennosta. Lämmitystä en pitäisi yksistään niin ongelmallisena, koska sen voi sitten hanskata auton omalla navilla erikseen jos suunnitelma muuten fiksu.
Etsit siis kilpailijoita uudelle Model Y:lle? Mielenkiintoista mihin päädyt! Mitä muita malleja harkitset?Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.
Product Details
www.ford.fi
Kappas vaan. Taitaa vaatia tuon premiumin jos haluaa Carplayn ja filtterit (avoid/prefer) featuret käyttöön, mutta eihän tuo mikään kallis ole. Se akun lämmittäminen nyt ei sinänsä ole ongelma kun sen voi tehdä auton omalla navilla taustalla kun pysähdys päätetty. Tuohan voisi olla ihan pätevä optio, jos alkaa tuntumaan, että sen auton ehdottamissa reiteissä ei järjen hiventäkäänAbrp:hen saa kyllä autointegraation autojen webbiapien yli? Enode ja Tronity nyt ainakin tuettuna - kovemmalle harrastajalle myös obd-integraatio tarjolla.
Esilämmitys kyllä taitaa uupua silti.
2. DC 147 kW -> 150 kW
Samaa pohdin. Toi nopeus on flatilla käyrällä ihan ok ja lämmityksen kanssa odotettavissa aika huima parannus entiseen. Tosta C-HR +:sta on lupa odotella varmaa hittiä. Tuttu auto Toyota -ihmisille + 600km lupaus WLTP ja samat latausspeksit kun burzumissa => Ilman rajua ylihintaa tulee olemaan varma voittajahevonen.ja väitetysti selvästi flattimpi charging curve which is nice.
Mä oisin näistä syistä päätynyt varmasti alkuun Toyota/Mazda/Honda -osastolle ekan sähköauton kanssa ja ehkä vielä tän seuraavankin, jos olisi vain ollut jotain järkevää mitä ostaa. Sitä Mazda 6:sta odottelin innolla, mutta osoittautui tyhjäksi arvaksi (Enkä tiennyt, että ei ole edes Mazda vaan kinuski).Toyotalla on kuitenkin oma vankka kannattajakuntansa, luotettavuusmaine ja pitävät hyvin arvonsa käytettynä.
Ite tutkailin myös kovasti Toyotan sähkistä, mutta se oli niin turkasen kallis syksyllä 2023 ja varsinkin silloin ominaisuudet olivat vielä nykyistäkin kauempana muista. Sukulainen sellaisen tilasi, mutta perui tilauksen, kun alkoi tulla niitä lehtijuttuja, että ei oikein kylmässä pelitä. Toyotan hyvä sähkömalli veisi varmasti sähköistymistä eteenpäin. Kunhan hintakin saadaan kuntoon.Mä oisin näistä syistä päätynyt varmasti alkuun Toyota/Mazda/Honda -osastolle ekan sähköauton kanssa ja ehkä vielä tän seuraavankin, jos olisi vain ollut jotain järkevää mitä ostaa. Sitä Mazda 6:sta odottelin innolla, mutta osoittautui tyhjäksi arvaksi (Enkä tiennyt, että ei ole edes Mazda vaan kinuski).
Mä itseasiassa väistin tämän kanssa vähän puolivahingossa luodin. En noista lataamisasioista, esilämmityksistä yms. tiennyt yhtään mitään. Jos ne olisi läntänny paperille jonkun utopisen 500km markkinointiluvun, niin oisin varmaan tyhmyyttäni ostanut. Onnekseni niissä oli se pienempi akku ja putosi sillä pois kiinnostuksen kohteista.Ite tutkailin myös kovasti Toyotan sähkistä, mutta se oli niin turkasen kallis syksyllä 2023 ja varsinkin silloin ominaisuudet olivat vielä nykyistäkin kauempana muista.
Vanhan 64 kWh-nettokapan lataaminen 10-80 % kestää EV-databasen mukaan 28 minuuttia. Keskiteho olisi 0,7 * 64 kWh * 60 / 28 = 96 kW (EVDB ilmoittaa 100 kW).ja väitetysti selvästi flattimpi charging curve which is nice.
Hyviä uudistuksia. Asiakasta on selvästi kuunneltu, mitä ei välttämättä kaikilla merkeillä tapahdu. Onkohan huoltoväli edelleen muihin verrattuna heikko 15000 km/12 kk? Se on deal-breaker monelle paljon ajavalle.Toyotan ensimmäinen täyssähkö bZ4X uudistuu saaden pieniä tarpeellisia parannuksia. Normaaliin tapaan sisätiloja ja ulkoasua on muutettu. Jousitukseen ja koriin on tehty muutoksia, jotka parantavat melua, värinöitä, mukavuutta ja ajodynamiikkaa.
Sitten sähköautoilijaa kiinnostaviin parannuksiin:
1. heti alkuun 11 kW (lisämaksusta 22 kW)
2. DC 147 kW -> 150 kW
3. Akun esilämmitys, sekä navi että manuaalinen
4. Akun esilämmitystehoa kasvatettu (TM mukaan)
5. Pikalatausta vuorokaudessa 5 * 0,7 * 69 = 241,5 kWh, mikä on 270 % vs. edeltäjässä arvostelujen aikaan. Kuin räätälöity Björnin 1000 km-happotestiin. Jos lähtee täydellä akulla, niin nopeaa energiaa on käytössä yhteensä 310,5 kWh, millä hoituu helposti 1000 km.
6. Brutto 71,4 kWh -> 73,1 kWh, netto 64 kWh -> 69 kWh (Autogefühl)
7. Keulan aerodynamiikkaa parannettu
8. Invertterin hyötysuhdetta kohennettu
9. FWD WLTP 516 km -> 573 km (parannusta 57 km)
10. WLTP Vehicle 12,4 -> 12,0 kWh/100 km (FWD)
11. AWD 160 kW -> 252 kW
12. AWD Vetomassa 750 kg -> 1500 kg
Lisätietoja:
![]()
Toyota updates the battery-electric bZ4X for faster charging, more power and longer range
New bZ4X line-up to be extended with dual battery option – 57.7 kWh and 73.1 kWh gross capacity – increasing customer choiceNew battery pre-conditioning function improves charging performance in most conditionsNewly available 22 kW on-board AC chargerEnhancements to Toyota’s eAxle system for...newsroom.toyota.eu
Kannattaa vilkaista myös uusi C-HR+ -täyssähkö, jolla ei ole polttisversion kanssa muuta yhteistä kuin nimi. Alusta on sama e-TNGA kuin bZ4X:ssä. Akku on vielä suurempi (brutto 77 kWh), jolla etuvetoisen WLTP 600 km (alustava arvio, itse veikkaan 600 - 610 km).
![]()
World debut of the all-new battery electric Toyota C-HR+
All-new battery electric Toyota C-HR+ will be a core model in Toyota’s BEV SUV offensiveIt maintains the coupe-SUV profile of the Toyota C-HR in an eye-catching, stylish design that expresses strong driving dynamicsThe ”+” element in the name signifies the model’s added versatility and...newsroom.toyota.eu
Persoonallinen pieni neliveto:
![]()
The all-new Toyota Urban Cruiser: a prime contender in the electric B-SUV market
All-new, all-electric Urban Cruiser joins the Toyota C-HR+ and new bZ4X to give Toyota coverage of the key B, C and D-SUV European market segmentsModel line-up features two battery options with target driving ranges of up to approximately 400 km (WLTP combined)Front and all-wheel drive versions...newsroom.toyota.eu
Suomeksi:
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Edit. Se olikin invertterin hyötysuhdetta kohennettu. C-HR+:n 600 km on arvio.
Hyviä uudistuksia. Asiakasta on selvästi kuunneltu, mitä ei välttämättä kaikilla merkeillä tapahdu. Onkohan huoltoväli edelleen muihin verrattuna heikko 15000 km/12 kk? Se on deal-breaker monelle paljon ajavalle.
Ainakin kymmenen vuotta sitten heillä vielä toimi homma hienosti Airportilla. Tunti ja himaan kun aamulla vei. Mikään halvin huolto se ei kyllä ole - tai ainakaan ollut - joten 15k vs. vaikka korelaisten 30k voi laskea kokonaiskulut varmaan vähintään kolmasosan kalliimmaksi, vaikkakin ne yksittäiset huollot pienempiä ja oletettavasti vähän halvempia (eikä noi korealaisissakaan kai halvimmasta päästä ole).Kyllä se itselle ainakin oli helpotus, kun sai huoltovälin sellaiseksi, että kolme kertaa kahteen vuoteen riittää. Rahaa tietysti säästyy, mutta ärsyttävintä se säätö aikataulujen kanssa, koko päivän siihen melkein joutuu varaamaan ”no ei nyt ehditty aloittaa” efektin varalta. Voi toki olla, että Toyotalla huollot pelaa kellon tarkkudella, muistaakseni saaneet kehuja.
Vanhan 64 kWh-nettokapan lataaminen 10-80 % kestää EV-databasen mukaan 28 minuuttia. Keskiteho olisi 0,7 * 64 kWh * 60 / 28 = 96 kW (EVDB ilmoittaa 100 kW).
Uuden nettokapa on Autogefühlin mukaan +5 kWh, eli 69 kWh, ja latausaika 10-80 % 30 minuuttia. Keskiteho olisi 0,7 * 69 kWh * 60 / 30 = 96,6 kW.
Ainakaan tuolla 10-80 -välillä en näe parannusta vanhaan. Tuskin sen yläpuolellakaan, sillä puskureita on kutistettu, vuorokauden pikalatausmäärää kasvatettu, ja silti akkuturva on pysynyt 10 v/1 milj. km.
Kesälatauksen (toki pikalatausmäärää kasvatettiin) sijaan parannukset keskittyvät rangeen (FWD +11 %, 573 km vs. 516 km) ja talvilatausnopeuteen (kasvatettu akun lämmitysteho, akun esilämmitys navi + manuaalinen).
Noinhan se täällä Suomessa menee, eli käytännön latausnopeus paranee faceliftillä esilämmityksen ansiosta muulloinkin kuin talvella.Voi olla että akku lämpimänä eroa ei paljoa ole, mutta kun sillä vanhalla et ikinä saavu laturille lämpimällä akulla. Okei ehkä meidän kesässä on pari päivää milloin se onnistuu mutta pari reissua tein bursumin kanssa syksyllä niin huipputeho jäi 60kW lukemaan.
Eli aika kaukana optimin lähes 100kW keskitehosta.
En kilpailijaa, vaan korvaajaa. Tuo uusi Model Y oli hyvä parannus, kun käytiin sitä koeajamassa ja siitä tulee pian koeajovideo. Autona se olisi luonnollinen ja erinomainen seuraaja vanhalle Y:lle, mutta omalla kohdalla auto ja merkki vaihtuu muista syistä, vaikka vaihto ei vielä muuten olisikaan ajankohtainen.Etsit siis kilpailijoita uudelle Model Y:lle? Mielenkiintoista mihin päädyt! Mitä muita malleja harkitset?
Käy kokeilemassa. Itelle tuli sama fiilis kuin Kvarkille; ohjaamo tuntui aika muoviselta tuohon hintaluokkaan. Mut kaitpa tuo tosiaan alustan osalta aika lähellä ID.4 on, joten varmasti hyvälle pohjalle tuo on rakennettu.Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.
Product Details
www.ford.fi
Juu toki menossa koeajolle, mukava kuulla jos löytyy muilta näkemyksiä/kokemuksia ennakkoon niin osaa itsekin paremmin kiinnittää huomiota.Käy kokeilemassa. Itelle tuli sama fiilis kuin Kvarkille; ohjaamo tuntui aika muoviselta tuohon hintaluokkaan. Mut kaitpa tuo tosiaan alustan osalta aika lähellä ID.4 on, joten varmasti hyvälle pohjalle tuo on rakennettu.
Itse tässä puolen vuoden sisällä ajellut tämmösen kattauksen:Juu toki menossa koeajolle, mukava kuulla jos löytyy muilta näkemyksiä/kokemuksia ennakkoon niin osaa itsekin paremmin kiinnittää huomiota.
Tesla Björnillä aika tuore aiheeseen liittyvä video:
Kuten videosta näkyy ei Kia kattoluukkumalli meinaa sopia edes tuollaiselle Norjalaiselle karpaasille, samaten HUD kanssa tulee ongelmia jos on pitempi, kannattaa kokeilla ennen kun liikaa innostuu.
paljon on samaa mutta explorerin jousitus on pompottavampi kuin id4:ssa, ei ole samat jouset ja iskarit.Käy kokeilemassa. Itelle tuli sama fiilis kuin Kvarkille; ohjaamo tuntui aika muoviselta tuohon hintaluokkaan. Mut kaitpa tuo tosiaan alustan osalta aika lähellä ID.4 on, joten varmasti hyvälle pohjalle tuo on rakennettu.
Onko KIA korjannut pedaalivasteen?Itse tässä puolen vuoden sisällä ajellut tämmösen kattauksen:
Volvo ex30 awd
Cupra born rwd
Hyundai ioniq 5 vanha
Tesla model 3 rwd vanha
Skoda enyaq vrs facelift
Polestar 2 awd perf. Vanha
Kia ev6 gt line awd facelift.
Ford Explorer awd
Itse lähtisin suosittelemaan siulle ainakin tuota Kiaa kokeiltavaks, Fordi ei sytyttänyt itseeni oikein, kun olen noille haptisille hipaisu näppäimille ohjauspyörässä kovin allerginen. Suorituskyky kyllä kunnossa, mutta tunnelma ja fiilis autossa ei yltänyt lähellekään Kiaa.
itse lähtisin suosittelemaan siulle ainakin tuota Kiaa kokeiltavaks, Fordi ei sytyttänyt itseeni oikein, kun olen noille haptisille hipaisu näppäimille ohjauspyörässä kovin allerginen. Suorituskyky kyllä kunnossa, mutta tunnelma ja fiilis autossa ei yltänyt lähellekään Kiaa.
Heidän design oli kuulemma niin pitkällä, että lopetellessaan yhteistyötä VW:n kanssa ei niitä painikkeita ehtinyt enää vaihtaa( sanoi kaksikin myyjää). Uskoo ken haluaa mutta perseestä ne ovat. Niiden ja erittäin vaarallisten korjausliikkeiden vuoksi kehätiellä pikkusohjossa jätin auton hankkimatta ja menin Skoda-linjalla. Siinäkin on hieman hassu rattidesign kun oikeanpuoleisilla painikkeilla ei hirveästi käyttöä ole( on niillä jokaisella funktio mutta olisivat vaikka laittaneet volan rullaan). Tulee tuttu Volvo mieleen.Harmi, että tosiaan Ford ei ole tuossa rattiasiassa seurannut MEB:stä volkkaria ja skoda, joissa nykyään on taas oikeat napit
Onko KIA korjannut pedaalivasteen?
Tuo pedaalivaste oli itselle syy aikanaan hylätä Ioniq 6. Se perus takavetomalli tuntui olevan viritetty kuminauhamaiseksi vr Teslan napakka jopa räjähtävä reagointi.
Kaikki moodit kokeiltu, ”repäisy” ekan 0,5 - 1 s aikana kuminauha.Kian vaste riippuu ajotilasta. Sportilla vastaa Teslaa, normalilla auto on aika lahna. Sama kun Teslan chill-mode, jota en tainnut kyllä kymmentä kilometriä pidempään kokeilla
Ne napit taitaa palautua vasta joskus vuoden tai parin päästä.Harmi, että tosiaan Ford ei ole tuossa rattiasiassa seurannut MEB:stä volkkaria ja skoda, joissa nykyään on taas oikeat napit
Kieltämättä ei ole mikään massiivinen. Etenkin Kiassa tuohon olisi mahtunut isompikin purkki kun ei ole sitä hynyssä olevaa kolmatta nestettä. Tosin itse en ole kuin kerran täyttänyt tämän 18tkm aikana.On se Kian vähän isompi kuin tuosta kuvakulmasta näyttää. Kaapeli yms. pientä mahtuu. Enemmän kannattaa katsoa sitä Kian pesunestesäiliötä, mikä näkyy melkein kokonaan kuvassa. Ihan vitsi, ei taida edes kolmea litraa mahtua.
Skodahan ei tohon hullutteluun lähteny ja on oikeat napit nyttenkin.Ne napit taitaa palautua vasta joskus vuoden tai parin päästä.
Vastahan asiasta testiin päätös, se valuu tuotantoon hitaasti.