Yleistä keskustelua sähköautoista

Kannattaa palata joitain sivuja taakse päin tässä ketjussa, kun juuri oli keskustelut kun Teslan navigointi suosii omia latureitaan ja toisena jäi fiilis voiko luottaa siihen, että laturit löytyvät ylipäätään navista.

Itse olen tottunut hoitamaan navigoinnin 90% auton omalla navilla niin, että haarukoin vain lataustauko kerrallaan eteenpäin. Noin pystyn aika nopeasti ja helpommin arpomaan missä tykkään tehdä pysähdyksen ja paljonko sähköenergiaa tulen tarvitsemaan. Suurin osa ajoista kun tulee vedettyä tuttuja reittejä niin on paljon parempi tatsi siitä missä haluan pysähtyä ja syödä yms vs. auton päättelyt. Ehkä sitä kaipaisin joskus, että auton naviin voisi erikseen nakutella paljonko on toive että perillä tai stopilla on akussa prosentteja. Nyt monesti naksuttelen juuri ennen laturia jo seuraavan stopin naviin ja sitten latauksessa seurailen appin puolelta paljonko tarjoilee rangea ja odottelen, että seuraavaan stoppiin on extraa ~30km. Itseasiassa tuollainen OTA-päivitys voisi jopa kiinnostellakin, kun taas Matrixit yms muut oleelliset kikkulat varmistan ihan auton tilaushetkessä ilman, että odottelen pätsilottoa tuleeko vai lähteekö autosta jotain ominaisuuksia.
Nykyisin Teslan navista löytyy kaikki laturit, jotka vain suinkin näkyy Googlen karttapalvelussa. Käytännössä siis samat laturit kuin kaikissa jotka käyttää Googlen softaa: uudet VAGit jne. Näyttää myös käyttöasteet etc tiedot.

Väittäisin, että Googlen data on ajantasaisin laturitietojen osalta, siksi Gmaps jos löytyy autosta, olisi se paras.

Reititys on yhä monopolisoitu, eli valikoi superit.
 
Mutta pitää tarkalleen osata navigoida siihen tiettyyn laturiin jotta osaa lämmittää. Vaikka laturi löytyy se ei tarkoita että lämmittäisi.
 
Mutta pitää tarkalleen osata navigoida siihen tiettyyn laturiin jotta osaa lämmittää. Vaikka laturi löytyy se ei tarkoita että lämmittäisi.
Kyllä ja ei. Laturit salamakuvakkeen pikavalinnasta ovat vain Teslan "hyväksymät" eli onkos joku et tarvittava liikenne + rekisteröidyt onnistuneet lataustapahtumat laturilla, jolloin ilmestyy tuohon salamaan. Muutoin ihan kaikki muutkin jotka ei löydy salamalla lämmittää, kunhan Googlen karttapalvelussa laturina, ei tartte olla Teslan hyväksymänä laturiksi merkitty, tällöin aina lämmittää, kunhan Gmapsissa laturina. Olen testannut.

Teslan monopolia taas voi kiertää siten, että laittaa osoitteen määränpäähän, poistaa superivalinnat ja hakee reitin vartelta latausasemia, siitä voi sitten valita mieleisen. Huono silti tällainen.
 
Missä autossa on navigointi lähimpänä abrp ominaisuuksia?
(mm. varaus laturilla/perillä, vähän/paljon pysähdyksiä, olosuhteiden huomiointi, operaattorivalinta)
 
Missä autossa on navigointi lähimpänä abrp ominaisuuksia?
(mm. varaus laturilla/perillä, vähän/paljon pysähdyksiä, olosuhteiden huomiointi, operaattorivalinta)
Mun arvaus on, että eniten noista autot joissa on Googlen softa: Volvot, Polestar, BMW-uutuudet, VAG-uutuudet, Kia EV6 2025- ja EV9 2024-. Myös muita voi olla.

Teslassa ei ole ainakaan pysähdysten määrää ja operaattorivalintaa, mutta on perille saapumisen prosenttimäärä. Laturille antaa tulla vaikka 2 % varauksella, eli ottaa olosuhteet huomioon, hyvin tarkka ennuste kunhan ajaa rajoitusten mukaan.
 
Eikö se ABRP toimi carplayllä ja android autolla?
Toimis varmaan, mutta ei oo integroitu autoon, joka vähän ongelmallista ertyisesti siksi, että ei ole kartalla todellisesta virrankulutuksesta ja siksi ei myöskään pysty muuttamaan suunnitelmaa lennosta. Lämmitystä en pitäisi yksistään niin ongelmallisena, koska sen voi sitten hanskata auton omalla navilla erikseen jos suunnitelma muuten fiksu.
 
Kannattaa palata joitain sivuja taakse päin tässä ketjussa, kun juuri oli keskustelut kun Teslan navigointi suosii omia latureitaan ja toisena jäi fiilis voiko luottaa siihen, että laturit löytyvät ylipäätään navista.
On ne siellä navissa ja tuo suosiminen ei ongelma kun ne laturit ovat hyviä. Mielummin vähän ja loistavia, kun paljon ja kaikki paskakin listalla.

Paras olisi, jos pystyisi filtteröimään vain 800V ja vain jos 800V on muu kuin ABC tai K.
 
Leaffissähän ABRP osaa navigoida kun osaa lukea akun/tehotilanteen (taisi olla leafspyhin joku plugini). Björn tuota on käyttänyt. Leaffissa ei tietty ole.akunlämmitystä niin senkään takia se ei tietty toimi.

Sinänsä VAGn navigoinnissa ja siinä tuo "tämän verran tehoa saat kun nyt menet lataamaan" on kyllä hyvä. Tai tarkemmin on MEB alustan ominaisuus koska löytyy ainakin Ford Caprista myös.

Mutta tosiaan noissa saa myös manuaalisesti akunlämmityksen päälle. Jossain Ariyssä saa myös muistaakseni nappulasta päälle, mutta en muista lämmittääkö se navigoidessa vai ei (ja tuota tietoa latausnopeudesta ei ole).
 
Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.

 
Nykyisin Teslan navista löytyy kaikki laturit, jotka vain suinkin näkyy Googlen karttapalvelussa. Käytännössä siis samat laturit kuin kaikissa jotka käyttää Googlen softaa: uudet VAGit jne. Näyttää myös käyttöasteet etc tiedot.

Väittäisin, että Googlen data on ajantasaisin laturitietojen osalta, siksi Gmaps jos löytyy autosta, olisi se paras.

Reititys on yhä monopolisoitu, eli valikoi superit.

Sellanen välihuuto tähän väliin, että valitettavasti ajantasaisin laturitieto löytyy latausoperaattoreiden omista apeista ja niiden kartoista. Esim. ABC:n osalta Googlella kestää inhottavan kauan päivittää / muokata uusia tai poistuneita latureita. Onneksi nopeammin kuin lisätä/korjata virheellisiä teitä (tekoälyllä satelliittikuvista luotua dataa) kaupunkien sisällä, mutta silti tuskastuttavan kauan.
 
Matalampi ilmanvastus, isommat tilat, en ole varma onko akseliväli pidempi kun ajettavuudessa Explorerille on annettu pyyhkeitä, mutta Capria kehutaan. :hmm:
 
Kannattaa käydä istumassa ainakin saa fiilistä. Caprissa tuli itselle aika ahdas olo, Explorer parempi fiilis tilojen suhteen. Viimeistely ja käyttäminesestä tuli vähän sellainen pakettiauto/hiace fiilis. Ehkä johtui näistä kovamuovisista jne. olevista ratkaisuista. En epäile etteikö olisi hyvä auto mutta OPD ei ole näissä, jos se on tarpeellinen/haluttu ominaisuus. VAG voisi joskus tuoda sen, niin olisi aika vahva valinta.
 
Explorer oli kovin muovisen oloinen, ”jenkki”auto. Capria en ole nähnyt. Jos Mustangi ei aiheuta sisustuksen osalta ongelmaa, niin tämäkin varmaan menee. Ei tuossa oikein muuta vikaa ole kuin kilpailijoiden tuotteet houkuttelempia.
 
Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.

Kaikkea muuta täällä jo sanottu, mut eikö toi aika varmaa MEB-alustalle eli id.4 pohjalle tehtyä tekniikkaa ole. Softana muistaakseni siellä sisällä taas se Google Fordin omalla layotilla, joka tarkoittaa sujuvaa käyttöä ja hyvää integroitua navia.
 
Toimis varmaan, mutta ei oo integroitu autoon, joka vähän ongelmallista ertyisesti siksi, että ei ole kartalla todellisesta virrankulutuksesta ja siksi ei myöskään pysty muuttamaan suunnitelmaa lennosta. Lämmitystä en pitäisi yksistään niin ongelmallisena, koska sen voi sitten hanskata auton omalla navilla erikseen jos suunnitelma muuten fiksu.
Abrp:hen saa kyllä autointegraation autojen webbiapien yli? Enode ja Tronity nyt ainakin tuettuna - kovemmalle harrastajalle myös obd-integraatio tarjolla.

Esilämmitys kyllä taitaa uupua silti.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.

Etsit siis kilpailijoita uudelle Model Y:lle? Mielenkiintoista mihin päädyt! Mitä muita malleja harkitset?
 
Abrp:hen saa kyllä autointegraation autojen webbiapien yli? Enode ja Tronity nyt ainakin tuettuna - kovemmalle harrastajalle myös obd-integraatio tarjolla.

Esilämmitys kyllä taitaa uupua silti.
Kappas vaan. Taitaa vaatia tuon premiumin jos haluaa Carplayn ja filtterit (avoid/prefer) featuret käyttöön, mutta eihän tuo mikään kallis ole. Se akun lämmittäminen nyt ei sinänsä ole ongelma kun sen voi tehdä auton omalla navilla taustalla kun pysähdys päätetty. Tuohan voisi olla ihan pätevä optio, jos alkaa tuntumaan, että sen auton ehdottamissa reiteissä ei järjen hiventäkään
 
Toyotan ensimmäinen täyssähkö bZ4X uudistuu saaden pieniä tarpeellisia parannuksia. Normaaliin tapaan sisätiloja ja ulkoasua on muutettu. Jousitukseen ja koriin on tehty muutoksia, jotka parantavat melua, värinöitä, mukavuutta ja ajodynamiikkaa.


Sitten sähköautoilijaa kiinnostaviin parannuksiin:

1. heti alkuun 11 kW (lisämaksusta 22 kW)

2. DC 147 kW -> 150 kW

3. Esilämmitys, navi tai manuaalinen

4. Akun esilämmitystehoa kasvatettu (TM mukaan)

5. Pikalatausta vuorokaudessa 5 * 0,7 * 66 = 231 kWh, mikä on yli 250 % vs. edeltäjässä arvostelujen aikaan. Kuin räätälöity Björnin 1000 km-happotestiin. Jos lähtee täydellä akulla, niin nopeaa energiaa on käytössä yhteensä 297 kWh, millä hoituu helposti 1000 km. Arvioin netoksi 66 kWh tuon 73,1 kWh perusteella. Voi se olla 67:kin.

6. Brutto 71,4 kWh -> 73,1 kWh

7. Keulan aerodynamiikkaa parannettu

8. Moottoreiden hyötysuhdetta kohennettu

9. RWD WLTP 516 km -> 573 km (parannusta 57 km)

10. AWD 160 kW -> 252 kW

11. AWD Vetomassa 750 kg -> 1500 kg


Lisätietoja:


Kannattaa vilkaista myös uusi C-HR+ -täyssähkö, jolla ei ole polttisversion kanssa muuta yhteistä kuin nimi. Alusta on sama e-TNGA kuin bZ4X:ssä. Akku on vielä suurempi (brutto 77 kWh, jolla etuvetoisen WLTP 600 km.



Persoonallinen pieni neliveto:


Suomeksi:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
270 967
Viestejä
4 679 719
Jäsenet
76 689
Uusin jäsen
Astokari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom