Logiikka on kuin sanoisi, että Iphone oli suora jatke Nokia Communicatorista. Sanojen merkitys on käyttää niitä erottamaan hedelmät vihanneksista, mutta toki jos haluaa pysyä jossain ideologisessa poterossa, niin lähestymistapasi on parmepi.
Ehkä en sinun asemassa lähtisi huutelemaan mitään ideologisista poteroista, Teslan lähestymistapa oli siirtää kaikki toiminnot näyttöön erillisten nappien sijaan, ihan samaa teki mm. Bemari jo yli 10v ennen ensimmäistä Model S:ää.
Teslan toteutus oli toki viety selvästi pidemmälle jota on sitten kopioitu muiden toimesta laajalti.
Niin, tuo kuvailemani malli toimii varsin hyvin ihan normaalissa ajossakin muun liikenteen seassa, se vaatii ennakointia ja ns. tilannetajua joka tulee kokemuksen myötä.
Ja esimerkiksi jatkuvanelivetoiset eivät yleistäen osaa rullata vapaasti( mm. XC40) sillä kestomagneettimoottori yksinkertaisesti ei sitä salli ja useimmissa jatkuvanelivetoisissa on nimenomaan kestomagneettimoottorit.
Tämä on tosin lähinnä pilkunnussintaa, kun kyllä sen XC40:n saa efektiivisesti rullaamaan vapaasti valikosta valitsemalla OPD:n pois päältä. Toki tämä ei oikeasti kytke moottoreita "vapaalle" ja ei ole samalla tavalla energiatehokasta kuin "todellinen" vapaa rullaus, mutta suurimmalle osalle vapaa rullaus taitaa kuitenkin olla enemmän mukavuus- ja tottumiskysymys, enemmän kuin minkään maksimaalisen energiatehokkuuden hakemista. Itse ainakin arvostan sitä, että tämä on autossa olemassa vaihtoehtona, ihan vaan jo sen takia että ei tarvitse kuunnella vaimon valitusta siitä miten perseestä OPD on.
Itsellä on OPD päällä, mutta loppupeleissä ihan sama, kun ajan suunnilleen 95% ajasta vakkari päällä joka tapauksessa
Niin, tuo kuvailemani malli toimii varsin hyvin ihan normaalissa ajossakin muun liikenteen seassa, se vaatii ennakointia ja ns. tilannetajua joka tulee kokemuksen myötä.
Ei sitä kyllä ruuhka-aikoina kovin paljoa voi vapaasti rullailla ja ei ainakaan 20v kokemuksella muiden autoilijoiden käytös ole muuttunut mihinkään. Toki, jos ajelee maaseudulla, niin uskon että siellä tuo onnistuu hyvin "ruuhkassakin".
Jatkuva jalan siirtely kahden polkimen välillä on se mistä kokeneet kuskit eivät tykkää. Kokeneet kuskit tykkäävä OPD:sta, koska tässä ei tarvitse jatkuvasti siirrellä jalkaa polkimelta toiselle ja myös rullailu onnistuu kokeneilta kuskeilta.
Enkä usko, että autot joissa jarrupolkimella hoidetaan regen olisitvat energiatehokkaimpia kaikille kuskeille. Siinä helposti jarrua poljetaan enemmän mitä regen pystyy hidastamaan, jolloin vauhti otetaan jarruilla pois ja tämä ei ole kovin energiatehokasta. Tuntuu, että nämä rullailijat ovat valmiita tekemään ajamisesta epämukavaa säästelläkseen viimeisiä Wh:ta.
Kokeneet kuskit ei joudu jarruttelemaan vähän väliä. Se että joutuu kokoajan joko kiihdyttämään tai hidastamaan on kuskien ongelma joilla ei ole kehittynyt yhtään liikenteen lukutaitoa tai ennakointia.
Ei sitä kyllä ruuhka-aikoina kovin paljoa voi vapaasti rullailla ja ei ainakaan 20v kokemuksella muiden autoilijoiden käytös ole muuttunut mihinkään. Toki, jos ajelee maaseudulla, niin uskon että siellä tuo onnistuu hyvin "ruuhkassakin".
Aika hyvin pystyy ihan pk-seudun työmatkaliikenteessä tätä hyödyntämään, toki aina löytyy niitä joiden pitää työntää pieneen väliin autonsa mutta näitäkin oppii ennakoimaan.
Kokeneet kuskit ei joudu jarruttelemaan vähän väliä. Se että joutuu kokoajan joko kiihdyttämään tai hidastamaan on kuskien ongelma joilla ei ole kehittynyt yhtään liikenteen lukutaitoa tai ennakointia.
Ajeleppa pääkaupunkiseudun ruuhkassa tasaista vauhtia ja rullaile menemään
Ja lisätään vielä sen verran, että OPD on ehdottomasti mukavampi (omasta mielestä) taajama/ruuhka-ajossa. Maantiellä ja väljässä liikenteessä on adaptiivinen vakkari käytössä. Ensimmäiseen tilanteeseen rullailu ei mielestäni sovi tai ainakaan ajaminen ei mukavaa olisi. Jälkimmäisessä varmasti rullailemalla säästäisi energiaa, mutta taas vakkarin kanssa ajaminen mukavampaa.
Tuo nyt ei oikein vahvista keksimääsi oletusta muka kokeneista kuskeista, että joskus suomen yhdessä kaupungissa on hetkiä jolloin liikutaan kävelyvauhtia jonossa.
Tuo nyt ei oikein vahvista keksimääsi oletusta muka kokeneista kuskeista, että joskus suomen yhdessä kaupungissa on hetkiä jolloin liikutaan kävelyvauhtia jonossa.
Tämä on kyllä, joka arkipäiväinen tilanne pääkaupunkiseudulla ja ei rajoitu ainoastaan yhteen kaupunkiin. Ja Tampereella on kyllä sama tilanne työmatkaliikenteessä, mutta toki pienemmällä alueella.
OPD sopii hyvin kokemattomille kuskeille, joiden ajotyylillä jarrua joutuisi käyttämään muuten vähän väliä.
Rullaus ja regen jarrupolkimella sopii paremmin kokeineille kuskeille, joilla jarrupoljin on harvoin käytössä ja rullausta on usein.
Yksittäisillä ihmisillä voi olla tästä poikkeava preferenssi vaikkapa jonkun tietyn automerkin fanituksen takia, jos kyseinen automerkki pakottaa käyttämään vain yhtä tapaa eikä anna kuljettajan valita.
Ero siinä että miksi eri ajotyylille sopii toinen tapa paremmin, tulee siitä että ilman ennakointia ajamisessa päästään sen aiheuttamasta ylimääräisestä jarruttelusta eroon yhden polkimen ajolla.
Ennakoivalla ajotyylillä taas kahden polkimen ajolla päästään eroon rasittavasta pakosta yrittää säätää kaasupoljinta vastaamaan rullausta useassa kohtaa, kun se hoituu 0-polkimen ajolla.
Ero siinä että miksi eri ajotyylille sopii toinen tapa paremmin, tulee siitä että ilman ennakointia ajamisessa päästään sen aiheuttamasta ylimääräisestä jarruttelusta eroon yhden polkimen ajolla.
Tästä saisi äkkiä kuvan, että et ole ajanut OPD:llä. Sen käyttö nimenomaan vaatii sitä ennakointia. Se ei ole mikään jarru, vaan joudut hyvissä ajoin varautumaan tilanteisiin, joissa joudut pysähtymään / hiljentämään vauhtia reippaasti. Muussa tapauksessa käytät sekä OPD:ta, että jarrua, tai vaihtoehtoisesti löydät itsesi säännöllisesti jonkun perseestä.
Tästä saisi äkkiä kuvan, että et ole ajanut OPD:llä. Sen käyttö nimenomaan vaatii sitä ennakointia. Se ei ole mikään jarru, vaan joudut hyvissä ajoin varautumaan tilanteisiin, joissa joudut pysähtymään / hiljentämään vauhtia reippaasti. Muussa tapauksessa käytät sekä OPD:ta, että jarrua, tai vaihtoehtoisesti löydät itsesi säännöllisesti jonkun perseestä.
Juuri näin. Ennen sähköautoja tuli jo ennakoitua muuta liikennettä, että voimakasta jarruttelua tai pysähdyksiä pystyy välttämään. OPD:n kanssa tulee ennakoitua vielä enemmän, koska se ei tosiaan pysäytä autoa välittömästi vaan ainoastaan hidastaa. Mutta eipä yllätätä, että jonkin asian vastustajat eivät edes tiedä miten asia toimii.
Minusta on turha lokeroida kuljettajia joihinkin kategorioihin sen mukaan, käyttääkö OPD:ta vai ei. Se ei pidä paikkaansa ellei jollain sitten ole tutkimuksellista tietoa osoittaa.
Minulle OPD:n isoin hyöty on ajamisen helppous. Se ei millään tavalla muuta liikennekäyttäytymistäni ennakoinnin, jarruttelun tai kiihdyttelyn suhteen.
En näe, että nopeuden muuttaminen on OPD:lla rasittavampaa kuin kahdella polkimella. Minulle voimapoljin ei ole on/ff työkalu, joten pystyin nopeasti omaksumaan nopeuden sopivan annostelun. Pidän sitä paljon pienempänä haittana kuin kahden polkimen käyttöä tilanteissa, joissa kumpaakin poljinta pitäisi käyttää paljon. Näitä tilanteita on kaduilla ja kaupungissa ajaminen. OPD on yksi hailee maanteillä tai alueilla, joissa pääsee tasaisella nopeudella ajamaan.
En näe tässä vastakkainasettelua. Paras olisi, kun kuski saisi valita haluamansa asetukset polkimille. Toinen ei ole toista parempi.
Tästä saisi äkkiä kuvan, että et ole ajanut OPD:llä. Sen käyttö nimenomaan vaatii sitä ennakointia. Se ei ole mikään jarru, vaan joudut hyvissä ajoin varautumaan tilanteisiin, joissa joudut pysähtymään / hiljentämään vauhtia reippaasti. Muussa tapauksessa käytät sekä OPD:ta, että jarrua, tai vaihtoehtoisesti löydät itsesi säännöllisesti jonkun perseestä.
Ainakin Seat Mii (b-moodi) ja Ioniq 5 pysähtyy kuin seinään, jos voimakkaalla regenillä nostat jalan kaasulta. Toki jarrulla saa vielä rajumman stopin, mutta noikin riittää paljon tiukempaan reaktioon kuin mitä ikinä liikenteessä normaalisti tarvitsee. Id.4 b-moodi oli hieman lepsumpi kuin Seatissa, varmaan kun autolla paljon Miitä enemmän massaa. En minä ainakaan omalla ajotyylillä voi sanoa, että yhdellä polkimella ennakoisin. Enemmänkin odotan, että saa reagoida. Toki em. autoissa asialla ei suuremmin ole väliä, koska jarrua painamalla regen tulee ensisijaisesti käyttöön muutenkin. Yleensä tykkään ajaa suurinpiirtein sellaisella regenillä, joka vastaa polttiksen kevyttä moottorijarrutusta. Täysin 0 regen tuntuu oudolta, ihan kuin auto lähtis "alta".
Minulle OPD:n isoin hyöty on ajamisen helppous. Se ei millään tavalla muuta liikennekäyttäytymistäni ennakoinnin, jarruttelun tai kiihdyttelyn suhteen.
OPD on erittäin hyvä vaihtoehto ja ylivoimaisesti järkevin vaihtoehto niissä autoissa joissa ei ole mahdollista käyttää regeä jarrupolkimella, ei kahta sanaa tästä.
OPD on erittäin hyvä vaihtoehto ja ylivoimaisesti järkevin vaihtoehto niissä autoissa joissa ei ole mahdollista käyttää regeä jarrupolkimella, ei kahta sanaa tästä.
Osaatko( tai joku muu) kertoa missä nykyisissä täyssähköautossa ei jarrupoljin rekuperoi? Oletan joskus olleen sellaisia malleja viime vuosikymmenellä mutta onko niitä enää ollut vuosiin( nettihaku ei tuottanut tulosta)?
Osaatko( tai joku muu) kertoa missä nykyisissä täyssähköautossa ei jarrupoljin rekuperoi? Oletan joskus olleen sellaisia malleja viime vuosikymmenellä mutta onko niitä enää ollut vuosiin( nettihaku ei tuottanut tulosta)?
OPD sopii hyvin kokemattomille kuskeille, joiden ajotyylillä jarrua joutuisi käyttämään muuten vähän väliä.
Rullaus ja regen jarrupolkimella sopii paremmin kokeineille kuskeille, joilla jarrupoljin on harvoin käytössä ja rullausta on usein.
Yksittäisillä ihmisillä voi olla tästä poikkeava preferenssi vaikkapa jonkun tietyn automerkin fanituksen takia, jos kyseinen automerkki pakottaa käyttämään vain yhtä tapaa eikä anna kuljettajan valita.
Ero siinä että miksi eri ajotyylille sopii toinen tapa paremmin, tulee siitä että ilman ennakointia ajamisessa päästään sen aiheuttamasta ylimääräisestä jarruttelusta eroon yhden polkimen ajolla.
Ennakoivalla ajotyylillä taas kahden polkimen ajolla päästään eroon rasittavasta pakosta yrittää säätää kaasupoljinta vastaamaan rullausta useassa kohtaa, kun se hoituu 0-polkimen ajolla.
ChatGPT:n "massatieto" on eri mieltä, eli sähköautolla kokemusta keränneet tykkäävät yhden pedaalin ajosta. Pitää mielestäni paikkaansa, katsokaa näitä earlyadoptereita, he arvostelevat autoja sanoen yhden polkimen ajon puutteen olevan ongelma. Ne jotka eivät tykkää OBD:sta voi kysyä: ovatko kokeilleet ajaa koskaan kuukautta OBD:lla --> ellei, on jäävi sanomaan sen hyödyistä, koska hyödyt ilmenevät pitkäaikaisen käytön jälkeen kun jalka on tottunut asiaan. Samoin voivat kysyä: ottavatko muutoinkaan uutta tekniikkaa käyttöön?
Who Likes It the Most?
City drivers who deal with frequent stops.
EV enthusiasts who appreciate efficiency and innovation.
Tech-savvy drivers who enjoy modern driving experiences.
People with knee or foot pain who prefer less physical effort while driving.
Mielestäni isoin ongelma on OBD:n puute, pahimmillaan auto ei pysähdy liikennevaloihin ilman jarrua joka on todella huono ominaisuus, vaan jää rullaamaan kuten automaattiauto. Paras on täysi säädettävyys.
Arvaanpa vaan et regenihommassakin käy kuten sisustuksissa, eli suunnannäyttäjämerkit, kuten Tesla näyttää suuntaa. Katsokaapa sisustakehitystä. Passat eli id.7 on vasta vuonna 2025 samannäköinen kuin Tesla jo 2014. Taas BMW tulee samannäköiseksi 2026.
Regenin osaltakin legacymerkkeihin tottuneilla ottaa aikaa adaptoitua.
Tämäkin on vähän harhaanjohtava vastaus, koska Teslassa regenerointi on jo kokonaan päällä kun kaasu-/voimapoljin on on nostettu ylös. Eli jarrua painaessa regeneroidaan jo valmiiksi vaikka itse poljin kontrolloi vain jarruja.
Tämäkin on vähän harhaanjohtava vastaus, koska Teslassa regenerointi on jo kokonaan päällä kun kaasu-/voimapoljin on on nostettu ylös. Eli jarrua painaessa regeneroidaan jo valmiiksi vaikka itse poljin kontrolloi vain jarruja.
Tästä saisi äkkiä kuvan, että et ole ajanut OPD:llä. Sen käyttö nimenomaan vaatii sitä ennakointia. Se ei ole mikään jarru, vaan joudut hyvissä ajoin varautumaan tilanteisiin, joissa joudut pysähtymään / hiljentämään vauhtia reippaasti. Muussa tapauksessa käytät sekä OPD:ta, että jarrua, tai vaihtoehtoisesti löydät itsesi säännöllisesti jonkun perseestä.
Ei toi Teslassa ja EV6:ssa noin raju ole. Ja ne jotka ominaisuudesta tykkäävät eivät nimenomaan nosta sitä jalkaa kokonaan kaasulta, jolloin saadaan sitä kengurubensa ajelua, vaan ennakoivat ja hölläilevät snadisti, jolloin sitä autoa ei tarvitse parhaassa tapauksessa pysäyttää kokonaan ollenkaan (vrt. vaihteilla jarruttaminen manuaalivaihteisella autolla).
Kokeneet kuskit ei joudu jarruttelemaan vähän väliä. Se että joutuu kokoajan joko kiihdyttämään tai hidastamaan on kuskien ongelma joilla ei ole kehittynyt yhtään liikenteen lukutaitoa tai ennakointia.
Niin tai sitten asuu pienessä kaupungissa kuten minä. Lähes ainoastaan tasa-arvoisia risteyksiä ja paljon sellaisia joissa rakennus peittää näkymän. Pitää hidastaa lähes pysähdyksiin (lyhyen) korttelin välein, ettei oikealta tulla kylkeen. Ei liikennevaloja missään.
OPD on kyllä ihan mahtava keksintö eikä kyllä kiinnosta ollenkaan mikä on energiatehokkainta, vain mukavuus ratkaisee. Makuja on monia, minulle tämä sopii hienosti. Ja joo on ajettu autolla enemmän eikä vähemmän.
Ei toi Teslassa ja EV6:ssa noin raju ole. Ja ne jotka ominaisuudesta tykkäävät eivät nimenomaan nosta sitä jalkaa kokonaan kaasulta, jolloin saadaan sitä kengurubensa ajelua, vaan ennakoivat ja hölläilevät snadisti, jolloin sitä autoa ei tarvitse parhaassa tapauksessa pysäyttää kokonaan ollenkaan (vrt. vaihteilla jarruttaminen manuaalivaihteisella autolla).
Sehän nimenomaan on sitä että kiihdytetään, hiljennetään , "jarrutetaan" yhdellä polkimella. Eli se hiljentaminen on paljon voimakkaampaa, jarruvalot saa vilkkuun.
SIllä yhdenpolkimen systeemilläkin voi toki ajaa ennakoivasta ja kannattaakin ennakoida, energia kulutuksen kannalta on vain raskaampaa ja pitäisi tuntea alla oleva auto hyvin.
Yhdenpolkimen systeemillä voi ajaa ennakoimatta, ja niitä tuolla tienpäällä näkee. pumppaavat ajotapa ehkä erottuu jopa enemmän tuolla asetuksella.
Se asetus missä vain kerätään energiaa ja säätänyt niin että vastaa jotain vanhaa automaatti polttista, niin sitten voi rullailla ja sitä kautta säästää energiaa. ja ajokin vähemmän ressaavaa kun ei tarvi jalka tarkkana säätää nopeutta. Jos mahdollista vapaarullaus niin vähän ajoreitti juttuja onko se ihan optimi, jollain voi olla se että pienellä jarrulla normaalisti, ja valitaan maximi rullaus yksittäisissä kohteissa.
Se totta että autojen välillä eroja miten hyvin ne rullaa, joku mainitsi jatkuvan nelivedon, eli sillä ilmeisesti tarkoitti että molemmissa päissä moottorit jotka ei rullaa vapaana, ei se silti tarkoita että yhdenpolkimen juttu on hyvä.
Kontissa luuhamiseen yhdenpolkimen ajo on näppärä. Ja niillä pätkillä joilla oikeasti joutuu paljon kiihdytteleen ja jarrutteleen.
Kaverin 2015 Model S näyttää juuri samalta (ei toki värien osalta).
Edit.
Kovasti on keskustelua OPD:sta.
Miillä rullaan regen nollalla, jos huvittaa pienentää kulutusta ja liikennetilanne sallii. Normaalisti pidän regen 2, mikä vastaa tuttua polttomoottorin moottorijarrutusta, joten ennakoimalla jarruun tarvitsee koskea harvoin. Kiireellä ajaessani laitan regen 3, jolloin voin ajaa risteykset nopeammin koskematta jarrupolkimeen. Käyttäisin muuten edellisessä regen 4 (B), mutta siinä on liikaa lagia ja sen jälkeistä äkkinäisyyttä, mistä en pidä.
Auris hybridissä ei ole rullausta, joten pientä kulutusta halutessani joudun saattamaan poljinta niin, ettei mittarin neulan mukaan ole regeniä, muttei toisaalta lipsahda akun purkamisen puolelle. Yleensä en katsele mittareita, vaan teen saattamisen automaattisesti varvastuntumalla, eli ei ole ihan niin täydellinen lopputulos, mutta on vaivaton minulle.
Aikoinaan hyllytin ja alaslaskin lavoja neljällä erilaisella työntömastotrukilla. Suomalaisissa oli suunnanvaihto vasemmalla jalalla ja voimapoljin oikealla. Normaalit sokkoristeyshidastukset ja pienet hidastukset pahimpiin risteyskurveihin (välillä betoni tärähti, kun 3,5 tn umpikumipyöräinen laskeutui kahdelta pyörältä takaisin kolmelle) tehtiin vaihtamalla vasemmalla jalalla pakki päälle ja pitämällä voimapoljin pohjassa, jolloin vauhti hidastui. Näin varsinainen kitkajarru (oikealla jalalla käytettävä) ei kulunut pikavauhtia loppuun. Työvuoron aikana tuli useita tuhansia risteyksiä. Kaikkiin ei toki tarvinnut hidastaa, mutta olihan se sellaista jatkuvaa turhaa vasemman jalan läpsyttelyä (vaati jalan siirtoa 10 cm sivusuunnassa, kuten henkilöauton jarru-/regen-pedaalikin).
Ruotsalaisessa BT:ssä risteyshidastukset hoituivat voimapoljinta muutaman sentin keinauttamalla. Moottorijarrutuksen voimakkuus säädettiin vuoron alussa oman maun mukaan, kuten penkin jousitukseen omat kilot ja muut säädöt. Työvuorot kestivät 8-12 tuntia. Koin, että tuolla OPD:lla rasituin vähemmän (myös henkisesti) ja lisäksi mutkien ajo oli jouhevampaa, kun yhdellä ainoalla polkimella säädettiin nopeus. Lisää poljinta -> lisää vauhtia, ja vähemmän poljinta -> vauhtia pois, eli vähemmän vauhtia. Vanhat 40- ja 50-luvun tönärikuskit olivat aluksi OPD:a vastaan. Pikkuhiljaa moni heistäkin hyppäsi BT:n paikkoihin, mutta osalla syynä oli OPD:n sijaan parempi penkki, kevyemmät ja lyhytliikkeisemmät hallintalaitteet sekä se, että Roclissa alkoi olla 30 000 - 40 000 h mittarissa.
Työntömastoilla ei pyritty säästämään energiaa, vaan tärkeintä oli saada parisataa lavaa liikkumaan ripeästi paikasta toiseen. Silloin OPD on pop. Henkilöauton voimapolkimen saranoinnit tosin ovat sellaisia, että nilkankoukistajat olisivat kovilla työvuoron tuhansien risteysten jälkeen. Työntömaston poljin sen sijaan oli fiksusti saranoitu nilkkanivelen kohdalta, jolloin polkimen nosto ei vaatinut läheskään niin paljon voimaa kuin henkilöautossa, vaan keikutteli vaan kevyesti ajatuksen voimalla menemään. Useita satoja kertoja tunnissa kun nostelee poljinta työpäivästä toiseen, niin eron alkaa huomata.
[/ISPOILER]
Teslassa hölmösti ei toimi regen jarrupolkimella. Silloin OPD on käytännössä pakollinen estämään energian hukkaaminen jarrulämmöksi.
Järkevissä autoissa on sekä säädettävä (myös off) OPD että regen jarrupolkimella. Vielä parempi olisi, jos OPD:ssa olisi älyä rullata muuten, mutta se osaisi sopeutua edessä ajavaan autoon, väistämisvelvollisiin risteyksiin, punaisiin valoihin, nopeusrajoitukseen alamäessä, nähtyyn hidastetöyssyyn, jyrkkään mutkaan jne.
Jos noin hienoa älyä ei ole, tuhlaa OPD energiaa regen-häviöihin (niiden välttäminen kokonaan OPD:lla vaatisi todellisen kultavarpaan saattamaan voimapoljinta täydellisesti suhteessa nopeuteen ja tien profiiliin). Tuhlaamisen vastapainoksi OPD tuo mukavuutta, vaivattomuutta ja sulavuutta ajoon.
SIllä yhdenpolkimen systeemilläkin voi toki ajaa ennakoivasta ja kannattaakin ennakoida, energia kulutuksen kannalta on vain raskaampaa ja pitäisi tuntea alla oleva auto hyvin.
No keskimäärin sitä oman autonsa yleensä kai tuntee aika hyvin. Ja siis itse tykkään siitä juuri tämäntyylisen ajamisen takia. En koskaan käytä sitä poljinta on/off -tyylillä, kuten en tehnyt polttiksillakaan. Ei voisi vähempää kiinnostaa onko se energiatehokasta vai ei, enkä ole ajatukselle uhrannut millään autolla ikinä sekuntiakaan aikaa.
Itse sanoisin että ajan melko lailla optimaalisen energiatehokkaasti eikä siihen nyt ajatuksia tarvitse uhrata. Ajaminen tapahtuu pitkälti "selkäytimellä".
Minulle OPD:n isoin hyöty on ajamisen helppous. Se ei millään tavalla muuta liikennekäyttäytymistäni ennakoinnin, jarruttelun tai kiihdyttelyn suhteen.
OPD on erittäin hyvä vaihtoehto ja ylivoimaisesti järkevin vaihtoehto niissä autoissa joissa ei ole mahdollista käyttää regeä jarrupolkimella, ei kahta sanaa tästä.
Valitsen OPD:n myös siinä tapauksessa, että vaihtoehtona olisi jarrupolkimessa oleva regenerointi. Minulle kyse on ajamisen helppoudesta eli oikeaa jalkaa tarvitsee liikutella vähemmän kuin jarrupolkimessa olevan regenin kanssa (=laiskuus). Minulle ei tuota ongelmaa ajaa OPD:lla tasaisesti ja nykimättä eli häiritsemättä muuta liikennettä. Viikon se kyllä otti opetella, mutta sen jälkeen ajaminen on ollut leppoisaa ja itselläni olisi iso kynnys palata kahden polkimen aktiiviseen käyttöön. Esim. työmatkan ajan koskematta jarrupolkimeen ellei tule äkkinäinen tilanne vastaan. Ymmärrän toki, että uusilla kuskeilla OPD ajaminen on nykivää. Varsinkin, jos regeneroinnin määrää ei voi säätää.
Korostan, että paras olisi kun autossa olisi kummatkin vaihtoehdot saatavilla.
Minusta ei ole kauhean hedelmällistä keskustella OPD:n paremmuudesta tai huonommuudesta kun kyse on pääasiassa kuitenkin makuasiasta. Rullaaminen on energiatehokkaampaa, mutta energiatehokkuuskaan ei ole kaikki kaikessa ja minusta se että auto tekee sen mistä kuski tykkää on tärkeintä.
Itselleni pakotettu OPD on täysi deal-breaker enkä suostu hankkimaan autoa jossa on pakotettuna "normaalia" moottorijarrutusta tiukempi jarrutus. Toisaalta tykkään kyllä säädettävästä regenistä, koska vuoristoisessa maassa kun asun, niin pitkissä alamäissä voi ratin takana olevilla läpysköillä säädellä regenin voimakkuutta kun ihan loputtomasti ei voi antaa vauhdin kasvaakaan.
Mutta jos joku tykkää OPD:stä niin se ei ole multa pois, mutta mulle kaksi poljinta on just hyvä enkä koe mitään tarvetta pakottaa itseäni yhden polkimeen ajoon.
No keskimäärin sitä oman autonsa yleensä kai tuntee aika hyvin. Ja siis itse tykkään siitä juuri tämäntyylisen ajamisen takia. En koskaan käytä sitä poljinta on/off -tyylillä, kuten en tehnyt polttiksillakaan. Ei voisi vähempää kiinnostaa onko se energiatehokasta vai ei, enkä ole ajatukselle uhrannut millään autolla ikinä sekuntiakaan aikaa.
Valitsen OPD:n myös siinä tapauksessa, että vaihtoehtona olisi jarrupolkimessa oleva regenerointi. Minulle kyse on ajamisen helppoudesta eli oikeaa jalkaa tarvitsee liikutella vähemmän kuin jarrupolkimessa olevan regenin kanssa (=laiskuus). Minulle ei tuota ongelmaa ajaa OPD:lla tasaisesti ja nykimättä eli häiritsemättä muuta liikennettä.
Tässä varmaan jokainen vähän miettii omia reittejään ja tulkkaa toisen sanomaa eri tavoin. Iso merkitys myös sillä vakkarilla, millainen se on kyseisessä autossa.
Jos vetelee vakkarilla suurinoman osan ja vain jossain "vaikeissa" pakoissa jaloin, missä joutuu jarrutteleen, niin joo. Mutta jos ajelleen enemmän sillä yhdelläpolkimella, eli sensijaan että voisi nostaa jalan kaasulta ja rullailla, niin sen sijaan sitten jallalla alkaa sitä nopeutta varovasti himmaileen.
Joku kertoi hyvän esimerkin, joku asustusalue missä vaikka alamäessa joutuu joka ristykseen hiljentää ja välillä jarruttaan(pysähtyyn) ja sitten kiihdyttään, niin ihan ehdoton. Jos oma päivittäinen ajo on sellaista ja sen jälkeen mennään vakkarilla, niin mitä sitä jumpata asetuksia.
Jollain toisella jarruttaa tarvii varsin harvoin, oikeastaan pitää muistaa sitä välillä herkistellä. Se että jarruttaa parkkiin, on ehkä vähän tahtotila. pysyy se ajatus. (muistettava että osa ajaa arjessa eriautoilla)
Voihan sitä ajaa ennakoimatta, mutta tällöin joutuu turvautumaan jarrupolkimeen, koska tuo regenin teho ei kovin nopeasti autoa pysäytä. Mutta onko se enää sitten yhdenpolkimen systeemi, jos jatkuvasti joutuu siihen jarrupolkimeen turvautumaan ennakoimattomuuden takia.
No toivottavasti sujuvan ajamisen opit ovat kaikilla muistissa. Tietty niitä voi joissain määrin kompensoida nykyaikaisella regenillä (mikä on hyvä), mutta eivät periaatteet mihinkään ole muuttuneet kun vaikka energiankulutusta saadaan takaisin ei se liikenteen sujuvuus parane samassa suhteessa. Sinänsä taloudellisuus ja liikenteen sujuvuus on toki suurimmaksi osaksi han kuljettajasta kiinni, eikä siinä OPD:lla tai sen puutteella ole niin isoa merkitystä.
Ei ole ainakaan omalla seudulla huomannut sähköautoilla olevan sen kummempaa vaikutusta liikenteeseen, muuta kuin ehkä siinä mielessä että nopeita kiihdytyksiä liikennetilanteessa näkee suhteessa ehkä hivenen enemmän kuin ennen. Joissa niissäkään ei ongelmaa ole, kunhan se vilkun käyttö ja tilanne muutenkin on sopiva. Liikenteen vaativaan ripeyteen kuitenkin päästään käytännössä millä tahansa sähköavustimellakin, joten siinä mielessä tehojen tarve on loppujen lopuksi aika pieni.
Sähköautojen hyödyntäminen on varmasti laskenut liikenteen ernegiankulutusta, mutta liikenteen sujuvuus on sitten tietty vähän toinen asia mutta en usko auton käytöksen ajavan kuskin ohi merkittävyydessä tässäkään.
Mitä itsellä OPD:n käyttöön tulee, niin tällä hetkellä kun plugarilla tulee ajettua niin minimaalinen regen on hyödyllinen ihan jo kuljettavien kilometrien takia. Regenissä kuitenkin menetetään merkittävästi erngiaa suhteessa että sitä ei yritettäisi regeneroida (jos liike-energia voidaan muuten hyödyntää). Sähkiksissä merkitys on paljon pienempi, koska välitön vaikutus on kokonaiskuvassa kuitenkin aika mitätön ja energiakulutukseen vaikuttaa varmasti kuljettajan mieliala jo melkein enemmän. Mitä enemmän vaihtoehtoja kuskilla niin sen parempi.
Itsellä toki muutenkin on vähän se periaate autoilussa, että jos jotain toimintoa ei tule käytettyä niin eipä sitä nopeassa tilanteessakaan tule käytettyä. Joten itseni kannalta parempi että regenerointia tehdään pääasiassa jarrulla, koska se on se looginen pedaali mihin sitten turvautuu kun autoa pitäisi saada hidastettua (ja tullaan hidastamaan nopeammin kuin alunperin tilanne vaati). Mutta jos jollekin toiselle erilainen tapa on parempi niin tärkeintä varmaan on, että löytää itselleen sen toimivimman ratkaisun. Molemmissa on kuitenkin ne hyvät puolensa.
Sitä en kuitenkaan allekirjoita että OPD nyt suht nopeasti olisi jostain syystä se ainoa tapa ajaa sähkistä tai että se merkittävän nopeasti yleistyisi. Osa käyttää ja osa ei, ei mitään uutta ja ihmeellistä.
Manuaalivaihteisilla autoilla poljetaan kytkintä taajaan ja turhaan. Nykyaikaiset autot on suunniteltu ajettavaksi taloudellista ajotapaa noudattaen.
yle.fi
Mikä sähköauton ajotapa eniten vastaa tuota "oikeaa" tapaa ajaa polttomottoriautoa taloudellisesti, eli moottorijarruttamalla risteyksiin yms. ilman kytkimen painamista. Onko tuo one pedal drive juurikin lähimpänä, eli siinäkin moottorijarrutetaan (regeneroidaan) vastaavasti nostamalla vain poljin ylös lähestyessä risteystä tai liikennevaloja. Vai onko näissä valmistajien välillä paljon eroja miten OPD käyttäytyy? Ja regeneroinnin voimakkuutta sai säädettyä kaikissa autoissa?
Sinänsä ajattelisin että OPD:n käyttö ei liity mitenkään ajotyyliin vaan kuljettaja valitsee ajotyylin ja sen mitä polkimia käyttää sitten mieltymyksensä mukaan.
Eli OPD:lläkin voi käytännössä "rullata", eikä se minusta ole mitenkään vaivalloista. Mutta toki jos se tuntuu jonkun mielestä hankalalta, niin sitten varmaan käyttää erillisiä polkimia.
Mikä sähköauton ajotapa eniten vastaa tuota "oikeaa" tapaa ajaa polttomottoriautoa taloudellisesti, eli moottorijarruttamalla risteyksiin yms. ilman kytkimen painamista. Onko tuo one pedal drive juurikin lähimpänä, eli siinäkin moottorijarrutetaan (regeneroidaan) vastaavasti nostamalla vain poljin ylös lähestyessä risteystä tai liikennevaloja.
Mitä vähemmän jarruttaa tai regeneroi sähköautolla, sen parempi. Myös se regen-jarrutus kuluttaa energiaa sillä osa talteen otetusta energiasta häviää lämpönä.
Eli OPD:lläkin voi käytännössä "rullata", eikä se minusta ole mitenkään vaivalloista. Mutta toki jos se tuntuu jonkun mielestä hankalalta, niin sitten varmaan käyttää erillisiä polkimia.
No näinpä just. Hieman kaasua painamalla teho/regen on kutakuinkin nolla ja auto rullaa nätisti. Mitä enemmän tuolla OPD:llä ajaa, sitä karummalta tuntuu hypätä autoon jossa joutuu painelemaan jarrua aina kun haluaa pysähtyä autolla.
Voihan sitä ajaa ennakoimatta, mutta tällöin joutuu turvautumaan jarrupolkimeen, koska tuo regenin teho ei kovin nopeasti autoa pysäytä. Mutta onko se enää sitten yhdenpolkimen systeemi, jos jatkuvasti joutuu siihen jarrupolkimeen turvautumaan ennakoimattomuuden takia.
Mallieroja, mutta tässä nyt oletan että OPD tarkoittaa sitä sähkisten asetusta millä ajetaan ns yhdellä polkimella, eli kaasujalan nostaminen hiljentää menoa niin voimakkaasti että ei tarvitse jarrupolkimeen koskea, eli hidastuvuus polttikseen verrattuna tarkoittaa jarruttamista.
Eli sillä voi nimenomaan ajaa ja hidastaa ilman jarrupolkimen painelua.
Sitten ne modeemit missä on pienempi hidastavuus, vastaa enemmän polttista ja kevyimmät jotain vanhaa automaattia, niillä jos ei ennakoi niin joutuu sitä jarrupoljinta käyttää ajossa muulloinkin kun pysähtyessä.
Mutta kuski ei tiedä milloin ne vilkkuu, osalla se käyttö ei suju silleen pehmeästi mistä sitten seuraa että jarruvalot vilkkuu tiheään.
Kuljettaja ei välttämättä tiedosti sitä valojen välkettä.
Sitten jos kyse sellaisesta automallista mikä rullailee suht vapaasti jos nostaa jalkaa, ja ominaisuus on lähinnä se että pitää auton paikallaan pysähdyksissä, niin se ei taasen tarjoa sitä hyötyä mitä noissa kehuissa haettu. (toki paikallaan pito hyvä)
Mikä sähköauton ajotapa eniten vastaa tuota "oikeaa" tapaa ajaa polttomottoriautoa taloudellisesti, eli moottorijarruttamalla risteyksiin yms. ilman kytkimen painamista.
No sähköautossa ajaa tuossa mielessä automaattisesti "oikealla" tavalla teki sitten mitä tahansa. Sekä polttiksella että sähköautolla vielä paljon tehtävissä tuon jälkeenkin vielä taloudellisempaan ajoon.
Eli siis pointti tuossa artikellissa on, että jos polttiksella jarruttaa niin että polkee kytkimen ja jarruttaa, niin se hukkaa polttoainetta ihan turhaan siihen moottorin pyörittämiseen. Sähköautossa jos olisi kytkin, niin ei tarvitsisi käyttää sähköä moottorin pyörittämiseen.
Mallieroja, mutta tässä nyt oletan että OPD tarkoittaa sitä sähkisten asetusta millä ajetaan ns yhdellä polkimella, eli kaasujalan nostaminen hiljentää menoa niin voimakkaasti että ei tarvitse jarrupolkimeen koskea, eli hidastuvuus polttikseen verrattuna tarkoittaa jarruttamista.
Eipäs hiljennä, jos sitä kaasua käytetään kuten kaasua nyt normaalistikin käytetään vaikkapa matka-ajossa. Painat enemmän kun ohitat ja nostat vähän kun palaat rajoitusten mukaiseen nopeuteen etc. Palaan edelleen siihen mitä täällä moni muukin on sanonut, että sitä ei tarvitse käyttää on/off -nappulana, vaan autoa voi ajaa nätistikin. Voisi ajatella niin, että jos nyt lähden tästä itä-helsingistä keskustaan, niin yritän ajaa sen matkan siten ettei auton liike kertaakaan pysähdy (vaatisi tietysti vähän tsägää valojen suhteen) enkä kertaakaan joudu painamaan jarrua / nostamaan kaasua niin paljoa, että jarruvalot välähtää, vaan kaikki tapahtuu perstuntumalla sen oikean jalan liikkeillä.
Edit. Jos joku on ajanut sähkötrukkia vaikka korkea omenalava kyydissä, niin se on hyvä demonstraatio tuon käytöstä. Jos nostat liikaa tai painat jarrua (valo syttyy), niin lava on nurin ja keräilet seuraavan tunnin omenoita lattialta. Jos osaat käyttää vipuja ja polkimia siististi, niin kaikki sujuu hienosti ja omenat päätyvät samalla lavalla kauppaan asti.
Eipäs hiljennä, jos sitä kaasua käytetään kuten kaasua nyt normaalistikin käytetään vaikkapa matka ajossa. Painat enemmän kun ohitat ja nostat vähän kun palaat rajoitusten mukaiseen nopeuteen etc.
Tuohon menee ihan niillä muillakkin asetuksilla, oikeastaan helpommin, kun ei tarvi olla sen polkimen kanssa tarkkana. ettei tule niitä jarrutteluja,
Siis jos ajat ilman vakkari ja OPDtä pätkää niin jalan nosto ei aiheuta mitään "jarrutusta". Jos matkaa haluaa ajaa jalka kaasulla niin sehän vasta rasittaa sitä kaasujalkaa muutenkin.
Palaan edelleen siihen mitä täällä moni muukin on sanonut, että sitä ei tarvitse käyttää on/off -nappulana, vaan autoa voi ajaa nätistikin. Voisi ajatella niin, että jos nyt lähden tästä itä-helsingistä keskustaan, niin yritän ajaa sen matkan siten ettei auton liike kertaakaan pysähdy (vaatisi tietysti vähän tsägää valojen suhteen) enkä kertaakaan joudu painamaan jarrua / nostamaan kaasua niin paljoa, että jarruvalot välähtää, vaan kaikki tapahtuu perstuntumalla sen oikean jalan liikkeillä.
Mistä muuten tiedät ettei jarruvalot vilku, joo todennäköisesti ei vilku jos oikein varovaisesti nostelee jalkaa.
Ja siis minusta yhdenjalan moodit ovat hyviä, en tässä sitä ole kieltämättä tai sen käyttöä tuomitsemassa. ja kuskit on yksilöitä kokee eri asiat mukavuudeksi.
Toinen ehkä nauttii lähestyä risteystä/valoja tarkalla polkimen säätelyllä viivalle asti, toinen taasen pitää helpompana vain nostaa jalka pois kaasulta ja sitä vähän rentouttaa ja sitten viivan lähetyessä tarvittaessa painaa jarrua, jos niin tarve.
Jotkut nauttii ajaa matka-ajoa jaloin, ilman vakkaria (tai se vakkari on kömpelö), matka-ajossa en nyt ihan tuota yhdenpolkimenjuttua tajua. Siis tyyliin rajoitus laskee niin siinä hyvä paikkaa rentouttaa jalkaa, vs himmailla polikimen kanssa ettei jarruvalot syty.
Tietyissä tilanteissa "aktiivissa" tilanteissa yhdenpolkimen systeemi on ihan kuningas, juuri ne missä joutuisi muuten jarrutteleen ja kiihdytteleen. (missä ei voi rullailla tai on tattipäässä).
Palaan edelleen siihen mitä täällä moni muukin on sanonut, että sitä ei tarvitse käyttää on/off -nappulana, vaan autoa voi ajaa nätistikin.
Jos ajelee taajamasta taajamaan, isojen teiden kautta ja nauttii ilman vakkariajoa niin silloin nouseen sen asetuksen valinnan helppous, taajamassa tiukempi, muualla löysempi rullailun mahdollistava.
Joissain autoissa on se enemmän vähemmän vapaa rullailu, siitä tiukempia ja tiukimpana sitten se millä voi ajaa yhdellä polkimella.
Ei toi Teslassa ja EV6:ssa noin raju ole. Ja ne jotka ominaisuudesta tykkäävät eivät nimenomaan nosta sitä jalkaa kokonaan kaasulta, jolloin saadaan sitä kengurubensa ajelua, vaan ennakoivat ja hölläilevät snadisti, jolloin sitä autoa ei tarvitse parhaassa tapauksessa pysäyttää kokonaan ollenkaan (vrt. vaihteilla jarruttaminen manuaalivaihteisella autolla).
EV6 ja ioniq 5 ovat varmasti ihan samalla viivalla toiminnassa. Auto hidastaa kuin jarruttaen, jos kaasua ei pidä paikallaan. Esim. täysin mahdoton korjata jalan asentoa vaikuttamatta liikkeeseen. Oma nilkka ei ainakaan kestä pitkiä pätkiä jännitettynä, vastenmielinen tunne. Mutta sen takia ajankin autolla, jossa mahdollista valita viidestä eri tasosta…
Mitä vähemmän jarruttaa tai regeneroi sähköautolla, sen parempi. Myös se regen-jarrutus kuluttaa energiaa sillä osa talteen otetusta energiasta häviää lämpönä.
Toki juu ja mitä harvemmin koskee jarruun sen parempi. Eli OPD:n kustomoitavuus ajajan ajotapaan sopivaksi on energiatehokkuuden kannalta tärkeää.
Lisäksi joissain tilanteissa, kuten nopeissa vauhdeissa risteykseen tultaessa, agressiivinen regenerointi on hyvä. Sitten taas punaisiin valoihin tultaessa olisi hyvä pystyä rullaamaan mahdollisimman pitkään.