Yleistä keskustelua sähköautoista

Logiikka on kuin sanoisi, että Iphone oli suora jatke Nokia Communicatorista. Sanojen merkitys on käyttää niitä erottamaan hedelmät vihanneksista, mutta toki jos haluaa pysyä jossain ideologisessa poterossa, niin lähestymistapasi on parmepi.

Ehkä en sinun asemassa lähtisi huutelemaan mitään ideologisista poteroista, Teslan lähestymistapa oli siirtää kaikki toiminnot näyttöön erillisten nappien sijaan, ihan samaa teki mm. Bemari jo yli 10v ennen ensimmäistä Model S:ää.

Teslan toteutus oli toki viety selvästi pidemmälle jota on sitten kopioitu muiden toimesta laajalti.
 
Ja esimerkiksi jatkuvanelivetoiset eivät yleistäen osaa rullata vapaasti( mm. XC40) sillä kestomagneettimoottori yksinkertaisesti ei sitä salli ja useimmissa jatkuvanelivetoisissa on nimenomaan kestomagneettimoottorit.

Tämä on tosin lähinnä pilkunnussintaa, kun kyllä sen XC40:n saa efektiivisesti rullaamaan vapaasti valikosta valitsemalla OPD:n pois päältä. Toki tämä ei oikeasti kytke moottoreita "vapaalle" ja ei ole samalla tavalla energiatehokasta kuin "todellinen" vapaa rullaus, mutta suurimmalle osalle vapaa rullaus taitaa kuitenkin olla enemmän mukavuus- ja tottumiskysymys, enemmän kuin minkään maksimaalisen energiatehokkuuden hakemista. Itse ainakin arvostan sitä, että tämä on autossa olemassa vaihtoehtona, ihan vaan jo sen takia että ei tarvitse kuunnella vaimon valitusta siitä miten perseestä OPD on. :D

Itsellä on OPD päällä, mutta loppupeleissä ihan sama, kun ajan suunnilleen 95% ajasta vakkari päällä joka tapauksessa
 
Niin, tuo kuvailemani malli toimii varsin hyvin ihan normaalissa ajossakin muun liikenteen seassa, se vaatii ennakointia ja ns. tilannetajua joka tulee kokemuksen myötä.
Ei sitä kyllä ruuhka-aikoina kovin paljoa voi vapaasti rullailla ja ei ainakaan 20v kokemuksella muiden autoilijoiden käytös ole muuttunut mihinkään. Toki, jos ajelee maaseudulla, niin uskon että siellä tuo onnistuu hyvin "ruuhkassakin".
 
Jatkuva jalan siirtely kahden polkimen välillä on se mistä kokeneet kuskit eivät tykkää. Kokeneet kuskit tykkäävä OPD:sta, koska tässä ei tarvitse jatkuvasti siirrellä jalkaa polkimelta toiselle ja myös rullailu onnistuu kokeneilta kuskeilta.

Enkä usko, että autot joissa jarrupolkimella hoidetaan regen olisitvat energiatehokkaimpia kaikille kuskeille. Siinä helposti jarrua poljetaan enemmän mitä regen pystyy hidastamaan, jolloin vauhti otetaan jarruilla pois ja tämä ei ole kovin energiatehokasta. Tuntuu, että nämä rullailijat ovat valmiita tekemään ajamisesta epämukavaa säästelläkseen viimeisiä Wh:ta.
Kokeneet kuskit ei joudu jarruttelemaan vähän väliä. Se että joutuu kokoajan joko kiihdyttämään tai hidastamaan on kuskien ongelma joilla ei ole kehittynyt yhtään liikenteen lukutaitoa tai ennakointia.
 
Ei sitä kyllä ruuhka-aikoina kovin paljoa voi vapaasti rullailla ja ei ainakaan 20v kokemuksella muiden autoilijoiden käytös ole muuttunut mihinkään. Toki, jos ajelee maaseudulla, niin uskon että siellä tuo onnistuu hyvin "ruuhkassakin".

Aika hyvin pystyy ihan pk-seudun työmatkaliikenteessä tätä hyödyntämään, toki aina löytyy niitä joiden pitää työntää pieneen väliin autonsa mutta näitäkin oppii ennakoimaan.
 
Kokeneet kuskit ei joudu jarruttelemaan vähän väliä. Se että joutuu kokoajan joko kiihdyttämään tai hidastamaan on kuskien ongelma joilla ei ole kehittynyt yhtään liikenteen lukutaitoa tai ennakointia.
Ajeleppa pääkaupunkiseudun ruuhkassa tasaista vauhtia ja rullaile menemään :rofl:

Ja lisätään vielä sen verran, että OPD on ehdottomasti mukavampi (omasta mielestä) taajama/ruuhka-ajossa. Maantiellä ja väljässä liikenteessä on adaptiivinen vakkari käytössä. Ensimmäiseen tilanteeseen rullailu ei mielestäni sovi tai ainakaan ajaminen ei mukavaa olisi. Jälkimmäisessä varmasti rullailemalla säästäisi energiaa, mutta taas vakkarin kanssa ajaminen mukavampaa.
 
Tuo nyt ei oikein vahvista keksimääsi oletusta muka kokeneista kuskeista, että joskus suomen yhdessä kaupungissa on hetkiä jolloin liikutaan kävelyvauhtia jonossa.
Tämä on kyllä, joka arkipäiväinen tilanne pääkaupunkiseudulla ja ei rajoitu ainoastaan yhteen kaupunkiin. Ja Tampereella on kyllä sama tilanne työmatkaliikenteessä, mutta toki pienemmällä alueella.
 
Mutta koko väittely paketoituna:

OPD sopii hyvin kokemattomille kuskeille, joiden ajotyylillä jarrua joutuisi käyttämään muuten vähän väliä.

Rullaus ja regen jarrupolkimella sopii paremmin kokeineille kuskeille, joilla jarrupoljin on harvoin käytössä ja rullausta on usein.

Yksittäisillä ihmisillä voi olla tästä poikkeava preferenssi vaikkapa jonkun tietyn automerkin fanituksen takia, jos kyseinen automerkki pakottaa käyttämään vain yhtä tapaa eikä anna kuljettajan valita.

Ero siinä että miksi eri ajotyylille sopii toinen tapa paremmin, tulee siitä että ilman ennakointia ajamisessa päästään sen aiheuttamasta ylimääräisestä jarruttelusta eroon yhden polkimen ajolla.
Ennakoivalla ajotyylillä taas kahden polkimen ajolla päästään eroon rasittavasta pakosta yrittää säätää kaasupoljinta vastaamaan rullausta useassa kohtaa, kun se hoituu 0-polkimen ajolla.
 
Ero siinä että miksi eri ajotyylille sopii toinen tapa paremmin, tulee siitä että ilman ennakointia ajamisessa päästään sen aiheuttamasta ylimääräisestä jarruttelusta eroon yhden polkimen ajolla.
Tästä saisi äkkiä kuvan, että et ole ajanut OPD:llä. Sen käyttö nimenomaan vaatii sitä ennakointia. Se ei ole mikään jarru, vaan joudut hyvissä ajoin varautumaan tilanteisiin, joissa joudut pysähtymään / hiljentämään vauhtia reippaasti. Muussa tapauksessa käytät sekä OPD:ta, että jarrua, tai vaihtoehtoisesti löydät itsesi säännöllisesti jonkun perseestä.
 
Tästä saisi äkkiä kuvan, että et ole ajanut OPD:llä. Sen käyttö nimenomaan vaatii sitä ennakointia. Se ei ole mikään jarru, vaan joudut hyvissä ajoin varautumaan tilanteisiin, joissa joudut pysähtymään / hiljentämään vauhtia reippaasti. Muussa tapauksessa käytät sekä OPD:ta, että jarrua, tai vaihtoehtoisesti löydät itsesi säännöllisesti jonkun perseestä.
Juuri näin. Ennen sähköautoja tuli jo ennakoitua muuta liikennettä, että voimakasta jarruttelua tai pysähdyksiä pystyy välttämään. OPD:n kanssa tulee ennakoitua vielä enemmän, koska se ei tosiaan pysäytä autoa välittömästi vaan ainoastaan hidastaa. Mutta eipä yllätätä, että jonkin asian vastustajat eivät edes tiedä miten asia toimii.
 
Minusta on turha lokeroida kuljettajia joihinkin kategorioihin sen mukaan, käyttääkö OPD:ta vai ei. Se ei pidä paikkaansa ellei jollain sitten ole tutkimuksellista tietoa osoittaa.

Minulle OPD:n isoin hyöty on ajamisen helppous. Se ei millään tavalla muuta liikennekäyttäytymistäni ennakoinnin, jarruttelun tai kiihdyttelyn suhteen.

En näe, että nopeuden muuttaminen on OPD:lla rasittavampaa kuin kahdella polkimella. Minulle voimapoljin ei ole on/ff työkalu, joten pystyin nopeasti omaksumaan nopeuden sopivan annostelun. Pidän sitä paljon pienempänä haittana kuin kahden polkimen käyttöä tilanteissa, joissa kumpaakin poljinta pitäisi käyttää paljon. Näitä tilanteita on kaduilla ja kaupungissa ajaminen. OPD on yksi hailee maanteillä tai alueilla, joissa pääsee tasaisella nopeudella ajamaan.

En näe tässä vastakkainasettelua. Paras olisi, kun kuski saisi valita haluamansa asetukset polkimille. Toinen ei ole toista parempi.
 
Tästä saisi äkkiä kuvan, että et ole ajanut OPD:llä. Sen käyttö nimenomaan vaatii sitä ennakointia. Se ei ole mikään jarru, vaan joudut hyvissä ajoin varautumaan tilanteisiin, joissa joudut pysähtymään / hiljentämään vauhtia reippaasti. Muussa tapauksessa käytät sekä OPD:ta, että jarrua, tai vaihtoehtoisesti löydät itsesi säännöllisesti jonkun perseestä.
Ainakin Seat Mii (b-moodi) ja Ioniq 5 pysähtyy kuin seinään, jos voimakkaalla regenillä nostat jalan kaasulta. Toki jarrulla saa vielä rajumman stopin, mutta noikin riittää paljon tiukempaan reaktioon kuin mitä ikinä liikenteessä normaalisti tarvitsee. Id.4 b-moodi oli hieman lepsumpi kuin Seatissa, varmaan kun autolla paljon Miitä enemmän massaa. En minä ainakaan omalla ajotyylillä voi sanoa, että yhdellä polkimella ennakoisin. Enemmänkin odotan, että saa reagoida. Toki em. autoissa asialla ei suuremmin ole väliä, koska jarrua painamalla regen tulee ensisijaisesti käyttöön muutenkin. Yleensä tykkään ajaa suurinpiirtein sellaisella regenillä, joka vastaa polttiksen kevyttä moottorijarrutusta. Täysin 0 regen tuntuu oudolta, ihan kuin auto lähtis "alta".
 
Minulle OPD:n isoin hyöty on ajamisen helppous. Se ei millään tavalla muuta liikennekäyttäytymistäni ennakoinnin, jarruttelun tai kiihdyttelyn suhteen.

OPD on erittäin hyvä vaihtoehto ja ylivoimaisesti järkevin vaihtoehto niissä autoissa joissa ei ole mahdollista käyttää regeä jarrupolkimella, ei kahta sanaa tästä.
 
OPD on erittäin hyvä vaihtoehto ja ylivoimaisesti järkevin vaihtoehto niissä autoissa joissa ei ole mahdollista käyttää regeä jarrupolkimella, ei kahta sanaa tästä.
Osaatko( tai joku muu) kertoa missä nykyisissä täyssähköautossa ei jarrupoljin rekuperoi? Oletan joskus olleen sellaisia malleja viime vuosikymmenellä mutta onko niitä enää ollut vuosiin( nettihaku ei tuottanut tulosta)?
 
Mutta koko väittely paketoituna:

OPD sopii hyvin kokemattomille kuskeille, joiden ajotyylillä jarrua joutuisi käyttämään muuten vähän väliä.

Rullaus ja regen jarrupolkimella sopii paremmin kokeineille kuskeille, joilla jarrupoljin on harvoin käytössä ja rullausta on usein.

Yksittäisillä ihmisillä voi olla tästä poikkeava preferenssi vaikkapa jonkun tietyn automerkin fanituksen takia, jos kyseinen automerkki pakottaa käyttämään vain yhtä tapaa eikä anna kuljettajan valita.

Ero siinä että miksi eri ajotyylille sopii toinen tapa paremmin, tulee siitä että ilman ennakointia ajamisessa päästään sen aiheuttamasta ylimääräisestä jarruttelusta eroon yhden polkimen ajolla.
Ennakoivalla ajotyylillä taas kahden polkimen ajolla päästään eroon rasittavasta pakosta yrittää säätää kaasupoljinta vastaamaan rullausta useassa kohtaa, kun se hoituu 0-polkimen ajolla.
ChatGPT:n "massatieto" on eri mieltä, eli sähköautolla kokemusta keränneet tykkäävät yhden pedaalin ajosta. Pitää mielestäni paikkaansa, katsokaa näitä earlyadoptereita, he arvostelevat autoja sanoen yhden polkimen ajon puutteen olevan ongelma. Ne jotka eivät tykkää OBD:sta voi kysyä: ovatko kokeilleet ajaa koskaan kuukautta OBD:lla --> ellei, on jäävi sanomaan sen hyödyistä, koska hyödyt ilmenevät pitkäaikaisen käytön jälkeen kun jalka on tottunut asiaan. Samoin voivat kysyä: ottavatko muutoinkaan uutta tekniikkaa käyttöön?

Who Likes It the Most?​

  • City drivers who deal with frequent stops.
  • EV enthusiasts who appreciate efficiency and innovation.
  • Tech-savvy drivers who enjoy modern driving experiences.
  • People with knee or foot pain who prefer less physical effort while driving.

Mielestäni isoin ongelma on OBD:n puute, pahimmillaan auto ei pysähdy liikennevaloihin ilman jarrua joka on todella huono ominaisuus, vaan jää rullaamaan kuten automaattiauto. Paras on täysi säädettävyys.
 
Arvaanpa vaan et regenihommassakin käy kuten sisustuksissa, eli suunnannäyttäjämerkit, kuten Tesla näyttää suuntaa. Katsokaapa sisustakehitystä. Passat eli id.7 on vasta vuonna 2025 samannäköinen kuin Tesla jo 2014. Taas BMW tulee samannäköiseksi 2026.

Regenin osaltakin legacymerkkeihin tottuneilla ottaa aikaa adaptoitua.



2014t.png

Mistä Teslan ohjaamosta tuo kuva on?
 
Tämäkin on vähän harhaanjohtava vastaus, koska Teslassa regenerointi on jo kokonaan päällä kun kaasu-/voimapoljin on on nostettu ylös. Eli jarrua painaessa regeneroidaan jo valmiiksi vaikka itse poljin kontrolloi vain jarruja.
Kysyttiin mallia jossa jarrupoljin ei rekuperoi. Ja Teslassahan jarrupoljin ei rekuperoi, vaan rekuperointi vaatii OPD ajoa.
 
Tästä saisi äkkiä kuvan, että et ole ajanut OPD:llä. Sen käyttö nimenomaan vaatii sitä ennakointia. Se ei ole mikään jarru, vaan joudut hyvissä ajoin varautumaan tilanteisiin, joissa joudut pysähtymään / hiljentämään vauhtia reippaasti. Muussa tapauksessa käytät sekä OPD:ta, että jarrua, tai vaihtoehtoisesti löydät itsesi säännöllisesti jonkun perseestä.
Olen ajanut hyvin kattavasti eri sähköautoilla ja myös OPD kanssa, joka on käytettävissä myös omassa sähköautossa, jonka saa myös rullaamaan vapaasti.

Et tainnut ihan ymmärtää mitä aiemmin sanoin, niin en lähde tästä väärinymmärryksestä johtuvaan "keskusteluun" mukaan.
 
Ainakin Seat Mii (b-moodi) ja Ioniq 5 pysähtyy kuin seinään, jos voimakkaalla regenillä nostat jalan kaasulta.
Ei toi Teslassa ja EV6:ssa noin raju ole. Ja ne jotka ominaisuudesta tykkäävät eivät nimenomaan nosta sitä jalkaa kokonaan kaasulta, jolloin saadaan sitä kengurubensa ajelua, vaan ennakoivat ja hölläilevät snadisti, jolloin sitä autoa ei tarvitse parhaassa tapauksessa pysäyttää kokonaan ollenkaan (vrt. vaihteilla jarruttaminen manuaalivaihteisella autolla).
 
Kokeneet kuskit ei joudu jarruttelemaan vähän väliä. Se että joutuu kokoajan joko kiihdyttämään tai hidastamaan on kuskien ongelma joilla ei ole kehittynyt yhtään liikenteen lukutaitoa tai ennakointia.

Niin tai sitten asuu pienessä kaupungissa kuten minä. Lähes ainoastaan tasa-arvoisia risteyksiä ja paljon sellaisia joissa rakennus peittää näkymän. Pitää hidastaa lähes pysähdyksiin (lyhyen) korttelin välein, ettei oikealta tulla kylkeen. Ei liikennevaloja missään.

OPD on kyllä ihan mahtava keksintö eikä kyllä kiinnosta ollenkaan mikä on energiatehokkainta, vain mukavuus ratkaisee. Makuja on monia, minulle tämä sopii hienosti. Ja joo on ajettu autolla enemmän eikä vähemmän.
 
Ei toi Teslassa ja EV6:ssa noin raju ole. Ja ne jotka ominaisuudesta tykkäävät eivät nimenomaan nosta sitä jalkaa kokonaan kaasulta, jolloin saadaan sitä kengurubensa ajelua, vaan ennakoivat ja hölläilevät snadisti, jolloin sitä autoa ei tarvitse parhaassa tapauksessa pysäyttää kokonaan ollenkaan (vrt. vaihteilla jarruttaminen manuaalivaihteisella autolla).
OPD, yhdellä polkimella ajo?

Sehän nimenomaan on sitä että kiihdytetään, hiljennetään , "jarrutetaan" yhdellä polkimella. Eli se hiljentaminen on paljon voimakkaampaa, jarruvalot saa vilkkuun.

SIllä yhdenpolkimen systeemilläkin voi toki ajaa ennakoivasta ja kannattaakin ennakoida, energia kulutuksen kannalta on vain raskaampaa ja pitäisi tuntea alla oleva auto hyvin.

Yhdenpolkimen systeemillä voi ajaa ennakoimatta, ja niitä tuolla tienpäällä näkee. pumppaavat ajotapa ehkä erottuu jopa enemmän tuolla asetuksella.

Se asetus missä vain kerätään energiaa ja säätänyt niin että vastaa jotain vanhaa automaatti polttista, niin sitten voi rullailla ja sitä kautta säästää energiaa. ja ajokin vähemmän ressaavaa kun ei tarvi jalka tarkkana säätää nopeutta. Jos mahdollista vapaarullaus niin vähän ajoreitti juttuja onko se ihan optimi, jollain voi olla se että pienellä jarrulla normaalisti, ja valitaan maximi rullaus yksittäisissä kohteissa.

Se totta että autojen välillä eroja miten hyvin ne rullaa, joku mainitsi jatkuvan nelivedon, eli sillä ilmeisesti tarkoitti että molemmissa päissä moottorit jotka ei rullaa vapaana, ei se silti tarkoita että yhdenpolkimen juttu on hyvä.

Kontissa luuhamiseen yhdenpolkimen ajo on näppärä. Ja niillä pätkillä joilla oikeasti joutuu paljon kiihdytteleen ja jarrutteleen.
 
SIllä yhdenpolkimen systeemilläkin voi toki ajaa ennakoivasta ja kannattaakin ennakoida, energia kulutuksen kannalta on vain raskaampaa ja pitäisi tuntea alla oleva auto hyvin.
No keskimäärin sitä oman autonsa yleensä kai tuntee aika hyvin. Ja siis itse tykkään siitä juuri tämäntyylisen ajamisen takia. En koskaan käytä sitä poljinta on/off -tyylillä, kuten en tehnyt polttiksillakaan. Ei voisi vähempää kiinnostaa onko se energiatehokasta vai ei, enkä ole ajatukselle uhrannut millään autolla ikinä sekuntiakaan aikaa.
 
Itse sanoisin että ajan melko lailla optimaalisen energiatehokkaasti eikä siihen nyt ajatuksia tarvitse uhrata. Ajaminen tapahtuu pitkälti "selkäytimellä".
 
Minulle OPD:n isoin hyöty on ajamisen helppous. Se ei millään tavalla muuta liikennekäyttäytymistäni ennakoinnin, jarruttelun tai kiihdyttelyn suhteen.
OPD on erittäin hyvä vaihtoehto ja ylivoimaisesti järkevin vaihtoehto niissä autoissa joissa ei ole mahdollista käyttää regeä jarrupolkimella, ei kahta sanaa tästä.
Valitsen OPD:n myös siinä tapauksessa, että vaihtoehtona olisi jarrupolkimessa oleva regenerointi. Minulle kyse on ajamisen helppoudesta eli oikeaa jalkaa tarvitsee liikutella vähemmän kuin jarrupolkimessa olevan regenin kanssa (=laiskuus). Minulle ei tuota ongelmaa ajaa OPD:lla tasaisesti ja nykimättä eli häiritsemättä muuta liikennettä. Viikon se kyllä otti opetella, mutta sen jälkeen ajaminen on ollut leppoisaa ja itselläni olisi iso kynnys palata kahden polkimen aktiiviseen käyttöön. Esim. työmatkan ajan koskematta jarrupolkimeen ellei tule äkkinäinen tilanne vastaan. Ymmärrän toki, että uusilla kuskeilla OPD ajaminen on nykivää. Varsinkin, jos regeneroinnin määrää ei voi säätää.

Korostan, että paras olisi kun autossa olisi kummatkin vaihtoehdot saatavilla.
 
Minusta ei ole kauhean hedelmällistä keskustella OPD:n paremmuudesta tai huonommuudesta kun kyse on pääasiassa kuitenkin makuasiasta. Rullaaminen on energiatehokkaampaa, mutta energiatehokkuuskaan ei ole kaikki kaikessa ja minusta se että auto tekee sen mistä kuski tykkää on tärkeintä.

Itselleni pakotettu OPD on täysi deal-breaker enkä suostu hankkimaan autoa jossa on pakotettuna "normaalia" moottorijarrutusta tiukempi jarrutus. Toisaalta tykkään kyllä säädettävästä regenistä, koska vuoristoisessa maassa kun asun, niin pitkissä alamäissä voi ratin takana olevilla läpysköillä säädellä regenin voimakkuutta kun ihan loputtomasti ei voi antaa vauhdin kasvaakaan.

Mutta jos joku tykkää OPD:stä niin se ei ole multa pois, mutta mulle kaksi poljinta on just hyvä enkä koe mitään tarvetta pakottaa itseäni yhden polkimeen ajoon.
 
Viimeksi muokattu:
No keskimäärin sitä oman autonsa yleensä kai tuntee aika hyvin. Ja siis itse tykkään siitä juuri tämäntyylisen ajamisen takia. En koskaan käytä sitä poljinta on/off -tyylillä, kuten en tehnyt polttiksillakaan. Ei voisi vähempää kiinnostaa onko se energiatehokasta vai ei, enkä ole ajatukselle uhrannut millään autolla ikinä sekuntiakaan aikaa.
Jos energia talous ei kiinnosta, niin ei sitä tarvi ymmärtää. Jos patteri riittää, niin ei väliä.

Sen verran voi tutustua että oppii jarruvalojen toiminnan, tokin jos ei kuskia kiinnosta, niin ei se menoa haittaa, ehkä vähän perässätulijoita.
 
Valitsen OPD:n myös siinä tapauksessa, että vaihtoehtona olisi jarrupolkimessa oleva regenerointi. Minulle kyse on ajamisen helppoudesta eli oikeaa jalkaa tarvitsee liikutella vähemmän kuin jarrupolkimessa olevan regenin kanssa (=laiskuus). Minulle ei tuota ongelmaa ajaa OPD:lla tasaisesti ja nykimättä eli häiritsemättä muuta liikennettä.

Tässä varmaan jokainen vähän miettii omia reittejään ja tulkkaa toisen sanomaa eri tavoin. Iso merkitys myös sillä vakkarilla, millainen se on kyseisessä autossa.

Jos vetelee vakkarilla suurinoman osan ja vain jossain "vaikeissa" pakoissa jaloin, missä joutuu jarrutteleen, niin joo. Mutta jos ajelleen enemmän sillä yhdelläpolkimella, eli sensijaan että voisi nostaa jalan kaasulta ja rullailla, niin sen sijaan sitten jallalla alkaa sitä nopeutta varovasti himmaileen.

Joku kertoi hyvän esimerkin, joku asustusalue missä vaikka alamäessa joutuu joka ristykseen hiljentää ja välillä jarruttaan(pysähtyyn) ja sitten kiihdyttään, niin ihan ehdoton. Jos oma päivittäinen ajo on sellaista ja sen jälkeen mennään vakkarilla, niin mitä sitä jumpata asetuksia.


Jollain toisella jarruttaa tarvii varsin harvoin, oikeastaan pitää muistaa sitä välillä herkistellä. Se että jarruttaa parkkiin, on ehkä vähän tahtotila. pysyy se ajatus. (muistettava että osa ajaa arjessa eriautoilla)
 
Yhdenpolkimen systeemillä voi ajaa ennakoimatta, ja niitä tuolla tienpäällä näkee. pumppaavat ajotapa ehkä erottuu jopa enemmän tuolla asetuksella.
Voihan sitä ajaa ennakoimatta, mutta tällöin joutuu turvautumaan jarrupolkimeen, koska tuo regenin teho ei kovin nopeasti autoa pysäytä. Mutta onko se enää sitten yhdenpolkimen systeemi, jos jatkuvasti joutuu siihen jarrupolkimeen turvautumaan ennakoimattomuuden takia.
 
No toivottavasti sujuvan ajamisen opit ovat kaikilla muistissa. Tietty niitä voi joissain määrin kompensoida nykyaikaisella regenillä (mikä on hyvä), mutta eivät periaatteet mihinkään ole muuttuneet kun vaikka energiankulutusta saadaan takaisin ei se liikenteen sujuvuus parane samassa suhteessa. Sinänsä taloudellisuus ja liikenteen sujuvuus on toki suurimmaksi osaksi han kuljettajasta kiinni, eikä siinä OPD:lla tai sen puutteella ole niin isoa merkitystä.

Ei ole ainakaan omalla seudulla huomannut sähköautoilla olevan sen kummempaa vaikutusta liikenteeseen, muuta kuin ehkä siinä mielessä että nopeita kiihdytyksiä liikennetilanteessa näkee suhteessa ehkä hivenen enemmän kuin ennen. Joissa niissäkään ei ongelmaa ole, kunhan se vilkun käyttö ja tilanne muutenkin on sopiva. Liikenteen vaativaan ripeyteen kuitenkin päästään käytännössä millä tahansa sähköavustimellakin, joten siinä mielessä tehojen tarve on loppujen lopuksi aika pieni.

Sähköautojen hyödyntäminen on varmasti laskenut liikenteen ernegiankulutusta, mutta liikenteen sujuvuus on sitten tietty vähän toinen asia mutta en usko auton käytöksen ajavan kuskin ohi merkittävyydessä tässäkään.

Mitä itsellä OPD:n käyttöön tulee, niin tällä hetkellä kun plugarilla tulee ajettua niin minimaalinen regen on hyödyllinen ihan jo kuljettavien kilometrien takia. Regenissä kuitenkin menetetään merkittävästi erngiaa suhteessa että sitä ei yritettäisi regeneroida (jos liike-energia voidaan muuten hyödyntää). Sähkiksissä merkitys on paljon pienempi, koska välitön vaikutus on kokonaiskuvassa kuitenkin aika mitätön ja energiakulutukseen vaikuttaa varmasti kuljettajan mieliala jo melkein enemmän. Mitä enemmän vaihtoehtoja kuskilla niin sen parempi.

Itsellä toki muutenkin on vähän se periaate autoilussa, että jos jotain toimintoa ei tule käytettyä niin eipä sitä nopeassa tilanteessakaan tule käytettyä. Joten itseni kannalta parempi että regenerointia tehdään pääasiassa jarrulla, koska se on se looginen pedaali mihin sitten turvautuu kun autoa pitäisi saada hidastettua (ja tullaan hidastamaan nopeammin kuin alunperin tilanne vaati). Mutta jos jollekin toiselle erilainen tapa on parempi niin tärkeintä varmaan on, että löytää itselleen sen toimivimman ratkaisun. Molemmissa on kuitenkin ne hyvät puolensa.

Sitä en kuitenkaan allekirjoita että OPD nyt suht nopeasti olisi jostain syystä se ainoa tapa ajaa sähkistä tai että se merkittävän nopeasti yleistyisi. Osa käyttää ja osa ei, ei mitään uutta ja ihmeellistä.
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran voi tutustua että oppii jarruvalojen toiminnan, tokin jos ei kuskia kiinnosta, niin ei se menoa haittaa, ehkä vähän perässätulijoita.
No ne jarruvalothan ei nimenomaan vilku sen OPD:n kanssa kun kaikki tapahtuu smoothisti ja hitaasti silloin kun sillä osaa ajaa.
 
Laitetaas Ylen tämän päivän uutinen, kun tavallaan liittyy aiheeseen.
Mikä sähköauton ajotapa eniten vastaa tuota "oikeaa" tapaa ajaa polttomottoriautoa taloudellisesti, eli moottorijarruttamalla risteyksiin yms. ilman kytkimen painamista. Onko tuo one pedal drive juurikin lähimpänä, eli siinäkin moottorijarrutetaan (regeneroidaan) vastaavasti nostamalla vain poljin ylös lähestyessä risteystä tai liikennevaloja. Vai onko näissä valmistajien välillä paljon eroja miten OPD käyttäytyy?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 543
Viestejä
4 672 683
Jäsenet
76 640
Uusin jäsen
JarkkoS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom