Yleistä keskustelua sähköautoista

Oletko ajanut bemarin sähkäreillä? Rullaa vapaasti, mutta auton ilmaantuessa eteen jarruttaa ( regeneroi) automaattisesti. Toimii ainakin mulla todella hyvin. Ei tartte jarrupolkimeen juuri koskea. Toki ajan vakkarilla liki aina kuin mahdollista.
Joo i4:llä jonkun verran. En kyllä osaa sanoa että mitkä asetukset siinä on tutulla aina ollut päällä. Kaippa se on sitten regeneroinut ihan järkevästi sillä tunnistuksella, kun en muista että se olisi ollut mitenkään ihmeellisen outo ajaa. Toisaalta en ole ihan varma, että haluaisinko siihen mitään tunnistusta. Onko kuitenkin turvallisempaa, että auto tekee kaasu ja jarrupolkimista aina saman tempun, oli se mitä mieltä tahansa auton edessä olevista asioista. Oli se sitten regenerointi tai rullaus.

Jos esim. ajat kaasulla kohti riviä, haluaisin olla 100% varma, että se aina regeneroi, eikä voi olla tilannetta, että se ei jostain syystä tunnistakaan autoja edessä ja rullaakin.
 
Oletko ajanut bemarin sähkäreillä? Rullaa vapaasti, mutta auton ilmaantuessa eteen jarruttaa ( regeneroi) automaattisesti. Toimii ainakin mulla todella hyvin. Ei tartte jarrupolkimeen juuri koskea. Toki ajan vakkarilla liki aina kuin mahdollista.
Sama mulla Audissa ja toimii myös esim. liikenneympyrää lähestyttäessä vaikkei edessä edes olisi ketään. Pieni hipaisu kaasuun ohittaa tuon ja rullaus jatkuu.

Itse kuulun myös siihen koulukuntaan joka ei tuosta OPD:stä tykkää. Se ei vain ole loogista että sama poljin asennosta riippuen jarruttaa tai kiihdyttää. Ei mikään muukaan ajoneuvo toimi tuolla logiikalla.
 
Mitä kokeneempi kuski, sitä vähemmän tykkää OPD:stä. Tämä on minun väitteeni ja on kyllä tullut testattua OPD:tä.

OPD:n jatkuva nilkan jännittäminen on vaan epämukavuus jota ei halua jos ei ole pakko.
Kuten sanoin niin pitää olla kokenut kuski jotta osaa arvostaa vapaata rullausta, kuulostat ns. pumppailijalta jolle vapaa rullaus tuntuu epämiellyttävältä, kilometrien myötä uskon että sinäkin osaisit arvostaa energiatehokkainta tapaa edetä.

Jatkuva jalan siirtely kahden polkimen välillä on se mistä kokeneet kuskit eivät tykkää. Kokeneet kuskit tykkäävä OPD:sta, koska tässä ei tarvitse jatkuvasti siirrellä jalkaa polkimelta toiselle ja myös rullailu onnistuu kokeneilta kuskeilta.

Enkä usko, että autot joissa jarrupolkimella hoidetaan regen olisitvat energiatehokkaimpia kaikille kuskeille. Siinä helposti jarrua poljetaan enemmän mitä regen pystyy hidastamaan, jolloin vauhti otetaan jarruilla pois ja tämä ei ole kovin energiatehokasta. Tuntuu, että nämä rullailijat ovat valmiita tekemään ajamisesta epämukavaa säästelläkseen viimeisiä Wh:ta.
 
Sama mulla Audissa ja toimii myös esim. liikenneympyrää lähestyttäessä vaikkei edessä edes olisi ketään. Pieni hipaisu kaasuun ohittaa tuon ja rullaus jatkuu.

Itse kuulun myös siihen koulukuntaan joka ei tuosta OPD:stä tykkää. Se ei vain ole loogista että sama poljin asennosta riippuen jarruttaa tai kiihdyttää. Ei mikään muukaan ajoneuvo toimi tuolla logiikalla.
Juu näin tekee bemarikin.
 
Laitetaas nyt vaikka sitten tänne kysymyksiä/mietteitä. Viime kuussa raukesi Leasing-auton määräaika ja nyt olisi sitten mahdollista purkaa tuo sopimus ja vaihtaa autoa johonkin toiseen. Nyt päällimmäiseksi vaihtoehdoksi on noussut Nissan Leaf. Katsellut 2022 (facelift) ja 2023 malleja, niissä pahin arvonalenema on jo tapahtunut ja hinnat pyörii alimmillaan siinä 15-16 kiloeurossa, tätä olen ajatellut oman budjetin hintakatoksi. Ajatuksena on siis säästää kuukausikuluissa, haluan autoilun maksavan mahdollisimman vähän.

Taloyhtiössä ei ole latausmahdollisuutta, mutta lähialueilla on kyllä ihan kattavasti latausasemia, sekä töissä on myös mahdollista ladata (kohtuullista maksua vastaan). Onko kellään tietoa paljonko esimerkiksi Leafin vakuutukset olisivat noin suurin piirtein? Jostain TM/TekNavi tms. vuoden ajot - testissä taisin lukea sen olevan noin 2200€~ kyseisessä tapauksessa (itsellä on toki täydet 80 pinnaa bonuksia omassa vakuutusyhtiössä).

Ajoa on tullut vuodessa keskimäärin 20 000 - 22 500km.

Saa esittää tarkentavia kysymyksiä.

PS: Ei ole tullut oltua varsinaisilla autokaupoilla nyt muutamaan vuoteen, missä jamassa käytettyjen autojen myynti on ja paljonko on ilmaa hinnoissa (Liikkeillä) ja paljonko olette saaneet esimerkiksi tingattua hintoja alaspäin (varmasti tapauskohtaista, mutta silti kiva kuulla kokemuksia jne.)
Noilla kilsoilla en lähtisi hommaamaan, jos et kotona pysty lataamaan. Noissa on aika hidas lataus ja pieni akku.
 
Oletko ajanut bemarin sähkäreillä? Rullaa vapaasti, mutta auton ilmaantuessa eteen jarruttaa ( regeneroi) automaattisesti. Toimii ainakin mulla todella hyvin. Ei tartte jarrupolkimeen juuri koskea. Toki ajan vakkarilla liki aina kuin mahdollista.
Saman tekee myös Cupra ja toimii ihan mukavasti.
 
Arvaanpa vaan et regenihommassakin käy kuten sisustuksissa, eli suunnannäyttäjämerkit, kuten Tesla näyttää suuntaa. Katsokaapa sisustakehitystä. Passat eli id.7 on vasta vuonna 2025 samannäköinen kuin Tesla jo 2014. Taas BMW tulee samannäköiseksi 2026.

Regenin osaltakin legacymerkkeihin tottuneilla ottaa aikaa adaptoitua.

2026 neue.png


2014t.png


20142025.png


2014.png
 
Oletko ajanut bemarin sähkäreillä? Rullaa vapaasti, mutta auton ilmaantuessa eteen jarruttaa ( regeneroi) automaattisesti. Toimii ainakin mulla todella hyvin. Ei tartte jarrupolkimeen juuri koskea. Toki ajan vakkarilla liki aina kuin mahdollista.
Tälläinen on erittäin hyvä ja toimiva systeemi, ei tee hetkeäkään mieli ajaa perinteisellä OPD:llä. Rullaa jos siihen on mahdollisuus, renegeroi jos edessä on jotain muuta liikennettä tai risteystä tai uutta nopeusrajoitusta. Jarruun ( regen polkimeen ) ei tarvitse juurikaan koskea. Tuo "auto regen" on itse asiassa adaptiivinen regen, sen voimakkuus määräytyy tilanteen mukaan, ei tarvise itse miettiä miten spaljon sitä tarvitsee hidastaa. (ilman että on jokin adaptiivine vakkari edes päällä ) Muuttaa siis regen tehoa koko ajan, ja itse ei tarvitse tehdä mitään.

Kun noita kahta voi kokeilla peräkanaa samassa autossa, niin ei epäilystäkään kumpaa haluaa käyttää.
 
Noilla kilsoilla en lähtisi hommaamaan, jos et kotona pysty lataamaan. Noissa on aika hidas lataus ja pieni akku.
Jos kodin lähellä on laturi niin ei tuo minusta ole ongelma. Itse ajoin yhden vuoden pikkuakkuisella juuri noita kilsoja, elämässä pääosa tekee niin paljon kaikkea turhaa, joihin laskeutuu tämä vääntö regenistäkin, että mitäpä väliä jos joutuu kävelemään muutaman reissun latausasemalta kotiin...

Kyse on miten hommaan suhtautuu, osin toki myös realiteeteistä, mut siihenkin voi tottua et menee joku 10-20h elämästä vuodesta enempi aikaa autoiluun.
 
Vai voisiko sittenkin olla niin että Tesla on jäänyt junnaaman paikalleen OPD systeeminsä kanssa ?

Ja tablettinsa kanssa...
Et tainnut nähdä kuvia. Saksalaiset suorastaan kopioivat tablettilayoitin Teslalta. No kesti 10-vuotta.

Samalla logiikalla regeniin oppiminen yhdellä polkimella kestää, konservatiiviset kääntyy hitaasti. Minun arvaus.
 
OPD on varmaan aika pitkälle henkilökohtainen preferenssi, mutta itse en ainakaan nykyisellään koe että haluaisin yhdellä polkimella ajaa.

Jopa nykyinen mieto regen (ja tarvittaessa jarrupolkimella lisää) on juuri sopiva koska mitä vähemmän tarvitsee polkimia yleensäkään niin sen parempi. Auto-hold poistaa taas sen ainoan edun joka OPD:sta tulee eli paikallaan olon ilman poljinta.

Harmittavasti en pysty nykykulkineesta regeniä säätämään koska mielellään poistaisi sen vähäisenkin esim. muutamassa alamäessä joita tuossa lähellä on. Ovat kuitenkin miedolla regenillä ok kun jalan voi ottaa polkimilta kokonaan pois.
 
Saman tekee myös Cupra ja toimii ihan mukavasti.
Saman tekee suurin osa täyssähköautoista, jo vm. 2018 Kona teki niin. Volvo ei tee ja se toisinaan potuttaa.


Paras OPD-korvike( vaikkeihän se korvike ole jos inhoaa OPDta) on omasta mielestäni MEBeissäkin saatavilla olevat rekuperaatiotasosäädöt, jotka ovat niistä ja korealaisista löytyneet ainakin vuodesta 2017 lähtien jossain muodossa käden ulottuvilta( mm. eGolf).
Näin rekuperaatiovoimakkuuden, ja reagoinnin edelläolevaan saa itselleen sopivaksi tilanteessa kuin tilanteessa( valitettavasti Cuprassakaan ei enää taida olla suunnanvalitsimessa tasosäätöjä kun niitä ei ole Skodassakaan).

Itse en käytä vakkaria( tai muitakaan ajoavustimia nopeudenrajoitinta lukuunottamatta) kuin harvoin ja siten tuo autorekuperointi on mahtava ominaisuus(, jonka saa ohitettua pluspainikkeen pienellä liikkeellä tarvittaessa).
 
Et tainnut nähdä kuvia. Saksalaiset suorastaan kopioivat tablettilayoitin Teslalta. No kesti 10-vuotta.

Samalla logiikalla regeniin oppiminen yhdellä polkimella kestää, konservatiiviset kääntyy hitaasti. Minun arvaus.
Tässähän on puhtaasti kustannuksista kyse. 100% tabletti auton toimintoihin on paskaa.

Valitettavasti myös Saksalaiset tähän lähteneet. Onneksi kyllä esim. Omassa iX:ssä vaikkapa ratin- ja penkinlämmitysautomatiikka on niin hyvä, ettei tartte sitä koskaan näytöltä ohjailla. Sama ilmastoinnin kanssa, ei tartte onneksi ajon aikana siis näyttöön oikeastaan koskea. Ja iX:ssä on vielä keskikonsolissa nappeja ja idriven rulla jolla onnistuu liki kaikki.
 
Arvaanpa vaan et regenihommassakin käy kuten sisustuksissa, eli suunnannäyttäjämerkit, kuten Tesla näyttää suuntaa. Katsokaapa sisustakehitystä. Passat eli id.7 on vasta vuonna 2025 samannäköinen kuin Tesla jo 2014. Taas BMW tulee samannäköiseksi 2026.

Regenin osaltakin legacymerkkeihin tottuneilla ottaa aikaa adaptoitua.

2026 neue.png


2014t.png


20142025.png


2014.png
Eihän noissa ole mitään samaa näköä.
 
Jatkuva jalan siirtely kahden polkimen välillä on se mistä kokeneet kuskit eivät tykkää. Kokeneet kuskit tykkäävä OPD:sta, koska tässä ei tarvitse jatkuvasti siirrellä jalkaa polkimelta toiselle ja myös rullailu onnistuu kokeneilta kuskeilta.
Mä pidän siitä, että esim. mutkaisilla teillä saan yhdellä kevyellä nostolla selkeän niiauksen ennen sisäänmenoa, jonka jälkeen taas normivauhtiin. Helppoa ja rentoa. Liikennevirrassakin toi on kiva. Tiedän kyllä itsekin kuskeja, joille tuo ei tunnu yhtä luontevalta ja esim. puolisollani meni Teslalla parit ensimmäiset kuukaudet aika kengurubensalla ennen kun oppi ajamaan. Hän kuului koulukuntaan, joka laittoi manuaalivaihteisen autonkin välillä vapaalle lähestyessään vaikkapa risteystä..
 
. Ja iX:ssä on vielä keskikonsolissa nappeja ja idriven rulla jolla onnistuu liki kaikki.
Rullahan valitettavasti on jo poistunut osassa autoja jo nykyisissä vuosimalleissa. Rullaa käytin toki viimeksi polttisaikaan pian 10 vuotta sitten mutta joissain asioissa se oli kosketusnöyttöä kätevämpi käyttää, joten on harmi, että se poistetaan yhtenä vaihtoehtoisena ohjausmenetelmänä. Etenkin kun se uusi näyttöpinta-ala tulee käyttöön niin sillä rullalla voisi hallita sen sisältöä eikä käyttää keskinäyttöä ohjaukseen.
 
Rullahan valitettavasti on jo poistunut osassa autoja jo nykyisissä vuosimalleissa. Rullaa käytin toki viimeksi polttisaikaan pian 10 vuotta sitten mutta joissain asioissa se oli kosketusnöyttöä kätevämpi käyttää, joten on harmi, että se poistetaan yhtenä vaihtoehtoisena ohjausmenetelmänä. Etenkin kun se uusi näyttöpinta-ala tulee käyttöön niin sillä rullalla voisi hallita sen sisältöä eikä käyttää keskinäyttöä ohjaukseen.
Ja oma rulla äänenvoimakkuudelle on ainakin mulla paljon käytössä. Tietty ratistakin saa säädettyä, mutta koen rullan paremmaksi.

IMG_0072.jpeg
 
Jatkuva jalan siirtely kahden polkimen välillä on se mistä kokeneet kuskit eivät tykkää. Kokeneet kuskit tykkäävä OPD:sta, koska tässä ei tarvitse jatkuvasti siirrellä jalkaa polkimelta toiselle ja myös rullailu onnistuu kokeneilta kuskeilta.

Enkä usko, että autot joissa jarrupolkimella hoidetaan regen olisitvat energiatehokkaimpia kaikille kuskeille. Siinä helposti jarrua poljetaan enemmän mitä regen pystyy hidastamaan, jolloin vauhti otetaan jarruilla pois ja tämä ei ole kovin energiatehokasta. Tuntuu, että nämä rullailijat ovat valmiita tekemään ajamisesta epämukavaa säästelläkseen viimeisiä Wh:ta.
Vai onko niin, ettei kokeneet kuskit tykkää OPD:stä, kun rullaaminen on fiksumpaa? En tiedä kumpaan ryhmään kuulun vajaan miljoonan kilometrin ajamisilla.
 
Ja oma rulla äänenvoimakkuudelle on ainakin mulla paljon käytössä. Tietty ratistakin saa säädettyä, mutta koen rullan paremmaksi.

IMG_0072.jpeg
Koeajoautoissa( muutamassa harvassa) koin samoin tuon äänenvoimakkuusrullan suhteen. Itsellä iX1 oli kalkkiviivoille asti vaihtoehtoina seuraavaksi autoksi mutta pikkuasiat kallistivat toiseen. iX on tällä hetkellä liisariksi turhan kallis iX1:een nähden, joten en katsonut onko uudessa vuosimallissa asiat millä tolalla vaan luotin myyjän sanaan.

Arjessa pienet asiat, etenkin se miten ajorupeama aloitetaan, vaikuttavat paljon ajokokemukseen ja tällaiset pikkujutut kuten äänenvoimakkuuden säätö ja toimintavalinnat/ -valintaohjaukset ovat vaaka-asemassa.
Byd jäi hankimatta nahkahkopenkkien, puuttuvan penkinlämmityspainikkeen ja etenkin nopeusrajoittimen puuttumisen takia. Edes postilaatikkopaksi ei haitannut. Ioniq 6 taas loppukädessä huonoon tuuriin mutta sivupeilittömyyden vuoksi emme sitä enää harkitse kun puutelista oli jo tarpeeksi pitkä. Itse taas pidin kamerapeilien tarjoamasta lisästä, jossa tosin Bemmun kameranavigointiavustin on ihan omaa luokkaansa.

On mukavaa jos autossa on se jokin pienenpieni asia, joka saa hymyilemään ajoon lähdettäessä, kuten Volvon, Skodan ja Teslan painikkeeton liikkeellelähtö. Muuten Volvo ei hymyilytä, kuten ei Teslakaan.
 
Saman tekee suurin osa täyssähköautoista, jo vm. 2018 Kona teki niin. Volvo ei tee ja se toisinaan potuttaa.
.....

Tiedän kyllä, lähinnä kommentoin kun aikaisemmin oli arviointia että tämä löytyisi vaan MB ja BMW:ltä.
 
Jatkuva jalan siirtely kahden polkimen välillä on se mistä kokeneet kuskit eivät tykkää. Kokeneet kuskit tykkäävä OPD:sta, koska tässä ei tarvitse jatkuvasti siirrellä jalkaa polkimelta toiselle ja myös rullailu onnistuu kokeneilta kuskeilta.

Enkä usko, että autot joissa jarrupolkimella hoidetaan regen olisitvat energiatehokkaimpia kaikille kuskeille. Siinä helposti jarrua poljetaan enemmän mitä regen pystyy hidastamaan, jolloin vauhti otetaan jarruilla pois ja tämä ei ole kovin energiatehokasta. Tuntuu, että nämä rullailijat ovat valmiita tekemään ajamisesta epämukavaa säästelläkseen viimeisiä Wh:ta.

Niin jatkuvaa jalan siirtelyä nimenomaan ei tarvita jos on kokenut kuski, esim. risteykseen tullaan vapaasti rullaten ja lopussa otetaan loppuvauhti pois polkimella (regenillä), toki kokeneimmat kuskit rullaavat vapaasti risteykseen siten ettei missään kohtaa tarvitse kokonaan pysähtyä vaan arvioivat lähestymisen siten että valot vaihtuvat vihreälle kun auto on vielä liikkeessä joka säästää energiaa kaikkein parhaiten (plus tekee liikenteestä sujuvampaa noin muutenkin).
 
Tiedän kyllä, lähinnä kommentoin kun aikaisemmin oli arviointia että tämä löytyisi vaan MB ja BMW:ltä.
Vastaukseni oli toki kaikille(, joten olisin voinut kirjoittaa ilman lainaustakin) mutta tosiaan moni tuntee vain omat autonsa ja siten ns. omii piirteet 'itselleen' tajuamatta, että kysessä on hyvin yleinen ominaisuus.
OPD on tästä hyvä esimerkki; suht moni Volvo-kuski sanoi valinneensa autokseen Volvon kun siinä on se OPD mitä ei muissa ole( ja näin vielä ihan lähiaikoina).
 
Et tainnut nähdä kuvia. Saksalaiset suorastaan kopioivat tablettilayoitin Teslalta. No kesti 10-vuotta.

Tablet-layout on vain jatkoa, onhan noita keskinäyttöjä ollut jo kuvaputkiaikaan autoissa joskus 80-luvulla/90-luvun alussa.

Teslan toteutus on suoraa jatkumoa esim. Bemarin iDrivestä joka esiteltiin joskus 2000-luvun alussa, siinä toiminnot oli siirretty näyttöön jota ohjattiin rullalla joka on muuten vieläkin hemmetin hyvä ratkaisu.
 
Tablet-layout on vain jatkoa, onhan noita keskinäyttöjä ollut jo kuvaputkiaikaan autoissa joskus 80-luvulla/90-luvun alussa.

Teslan toteutus on suoraa jatkumoa esim. Bemarin iDrivestä joka esiteltiin joskus 2000-luvun alussa, siinä toiminnot oli siirretty näyttöön jota ohjattiin rullalla joka on muuten vieläkin hemmetin hyvä ratkaisu.
Logiikka on kuin sanoisi, että Iphone oli suora jatke Nokia Communicatorista. Sanojen merkitys on käyttää niitä erottamaan hedelmät vihanneksista, mutta toki jos haluaa pysyä jossain ideologisessa poterossa, niin lähestymistapasi on parmepi.
 
Teslan toteutus on suoraa jatkumoa esim. Bemarin iDrivestä joka esiteltiin joskus 2000-luvun alussa, siinä toiminnot oli siirretty näyttöön jota ohjattiin rullalla joka on muuten vieläkin hemmetin hyvä ratkaisu.

Tää on sama kuin tietokoneenkin kanssa. Ihmiset on erilaisia ja tykkäävät käyttää eri ratkaisuja. Joku haluaa valikon, toinen ikoneita, kolmas pikavalintoja ja neljäs komentorivin.

Mä käytän paljon mieluummin Bemarissa pikavalintoja kun valikkoja rullalla. Se rullailu on vaan niin hidasta ja vaatii näytön katsomista (tähän varmaan joku sanoo että laskee ne rullan naksahdukset:geek:)
 
Koeajoautoissa( muutamassa harvassa) koin samoin tuon äänenvoimakkuusrullan suhteen. Itsellä iX1 oli kalkkiviivoille asti vaihtoehtoina seuraavaksi autoksi mutta pikkuasiat kallistivat toiseen. iX on tällä hetkellä liisariksi turhan kallis iX1:een nähden, joten en katsonut onko uudessa vuosimallissa asiat millä tolalla vaan luotin myyjän sanaan.

Arjessa pienet asiat, etenkin se miten ajorupeama aloitetaan, vaikuttavat paljon ajokokemukseen ja tällaiset pikkujutut kuten äänenvoimakkuuden säätö ja toimintavalinnat/ -valintaohjaukset ovat vaaka-asemassa.
Byd jäi hankimatta nahkahkopenkkien, puuttuvan penkinlämmityspainikkeen ja etenkin nopeusrajoittimen puuttumisen takia. Edes postilaatikkopaksi ei haitannut. Ioniq 6 taas loppukädessä huonoon tuuriin mutta sivupeilittömyyden vuoksi emme sitä enää harkitse kun puutelista oli jo tarpeeksi pitkä. Itse taas pidin kamerapeilien tarjoamasta lisästä, jossa tosin Bemmun kameranavigointiavustin on ihan omaa luokkaansa.

On mukavaa jos autossa on se jokin pienenpieni asia, joka saa hymyilemään ajoon lähdettäessä, kuten Volvon, Skodan ja Teslan painikkeeton liikkeellelähtö. Muuten Volvo ei hymyilytä, kuten ei Teslakaan.
Juuri näin. Mulla oli 6kk/20 tkm iX2 ja eihän se millään tasolla ollut iX:n kanssa samalla viivalla, paitsi hinta🙂 iX2 oli 72te ja tämä iX 77te. Lähti siis liisarina ollut iX2 alta ja piti keksiä jotain tilalle. Toi iX2 hinta siis mun liisarin hinta. Viime loppuvuonna ois tainnut saada liki 10te halvemmalla.

Tässä iX:ssä vaan kaikki toimii. Kuten vaikkapa aiemmin mainitsemani penkin- ja ratinlämmitysautomatiikka. Ja noita voi vielä säätää, eli miten voimakkaasti automatiikka lämmittää, miten lämmitys jakautuu istuinosan ja selkänojan välillä, lämmitetäänkö muita pintoja (keskikyynärnoja, oven kyynärnoja, ratin alapuoliset pinnat). Sama lämmityslaitteessa, puhalletaanko vaikkapa jaloille viileämpää vai lämpimämpää jne. Ja kaikki säädettävissä kuskille ja apparille erikseen.

Sama ajoavustinten kanssa, toimivat todella hyvin. Vertailukohtana vaikka viime viikolla alla ollut vuokrakärry EV6. Todella kulmikasta ja tempoilevaa oli ajoavut vrt. Bemu.

Kaiken kruunaa ilmajousitus ja hiljaisuus ajossa. Joka kerta hymyilyttää kun ajan.
 
Niin jatkuvaa jalan siirtelyä nimenomaan ei tarvita jos on kokenut kuski, esim. risteykseen tullaan vapaasti rullaten ja lopussa otetaan loppuvauhti pois polkimella (regenillä), toki kokeneimmat kuskit rullaavat vapaasti risteykseen siten ettei missään kohtaa tarvitse kokonaan pysähtyä vaan arvioivat lähestymisen siten että valot vaihtuvat vihreälle kun auto on vielä liikkeessä joka säästää energiaa kaikkein parhaiten (plus tekee liikenteestä sujuvampaa noin muutenkin).
Aivan. Eli kokoneet kuskit ajavat autolla ilman muuta liikennettä. Tämä kyllä selvensi paljon :thumbsup:
 
Logiikka on kuin sanoisi, että Iphone oli suora jatke Nokia Communicatorista. Sanojen merkitys on käyttää niitä erottamaan hedelmät vihanneksista, mutta toki jos haluaa pysyä jossain ideologisessa poterossa, niin lähestymistapasi on parmepi.

Ehkä en sinun asemassa lähtisi huutelemaan mitään ideologisista poteroista, Teslan lähestymistapa oli siirtää kaikki toiminnot näyttöön erillisten nappien sijaan, ihan samaa teki mm. Bemari jo yli 10v ennen ensimmäistä Model S:ää.

Teslan toteutus oli toki viety selvästi pidemmälle jota on sitten kopioitu muiden toimesta laajalti.
 
Ja esimerkiksi jatkuvanelivetoiset eivät yleistäen osaa rullata vapaasti( mm. XC40) sillä kestomagneettimoottori yksinkertaisesti ei sitä salli ja useimmissa jatkuvanelivetoisissa on nimenomaan kestomagneettimoottorit.

Tämä on tosin lähinnä pilkunnussintaa, kun kyllä sen XC40:n saa efektiivisesti rullaamaan vapaasti valikosta valitsemalla OPD:n pois päältä. Toki tämä ei oikeasti kytke moottoreita "vapaalle" ja ei ole samalla tavalla energiatehokasta kuin "todellinen" vapaa rullaus, mutta suurimmalle osalle vapaa rullaus taitaa kuitenkin olla enemmän mukavuus- ja tottumiskysymys, enemmän kuin minkään maksimaalisen energiatehokkuuden hakemista. Itse ainakin arvostan sitä, että tämä on autossa olemassa vaihtoehtona, ihan vaan jo sen takia että ei tarvitse kuunnella vaimon valitusta siitä miten perseestä OPD on. :D

Itsellä on OPD päällä, mutta loppupeleissä ihan sama, kun ajan suunnilleen 95% ajasta vakkari päällä joka tapauksessa
 
Niin, tuo kuvailemani malli toimii varsin hyvin ihan normaalissa ajossakin muun liikenteen seassa, se vaatii ennakointia ja ns. tilannetajua joka tulee kokemuksen myötä.
Ei sitä kyllä ruuhka-aikoina kovin paljoa voi vapaasti rullailla ja ei ainakaan 20v kokemuksella muiden autoilijoiden käytös ole muuttunut mihinkään. Toki, jos ajelee maaseudulla, niin uskon että siellä tuo onnistuu hyvin "ruuhkassakin".
 
Jatkuva jalan siirtely kahden polkimen välillä on se mistä kokeneet kuskit eivät tykkää. Kokeneet kuskit tykkäävä OPD:sta, koska tässä ei tarvitse jatkuvasti siirrellä jalkaa polkimelta toiselle ja myös rullailu onnistuu kokeneilta kuskeilta.

Enkä usko, että autot joissa jarrupolkimella hoidetaan regen olisitvat energiatehokkaimpia kaikille kuskeille. Siinä helposti jarrua poljetaan enemmän mitä regen pystyy hidastamaan, jolloin vauhti otetaan jarruilla pois ja tämä ei ole kovin energiatehokasta. Tuntuu, että nämä rullailijat ovat valmiita tekemään ajamisesta epämukavaa säästelläkseen viimeisiä Wh:ta.
Kokeneet kuskit ei joudu jarruttelemaan vähän väliä. Se että joutuu kokoajan joko kiihdyttämään tai hidastamaan on kuskien ongelma joilla ei ole kehittynyt yhtään liikenteen lukutaitoa tai ennakointia.
 
Ei sitä kyllä ruuhka-aikoina kovin paljoa voi vapaasti rullailla ja ei ainakaan 20v kokemuksella muiden autoilijoiden käytös ole muuttunut mihinkään. Toki, jos ajelee maaseudulla, niin uskon että siellä tuo onnistuu hyvin "ruuhkassakin".

Aika hyvin pystyy ihan pk-seudun työmatkaliikenteessä tätä hyödyntämään, toki aina löytyy niitä joiden pitää työntää pieneen väliin autonsa mutta näitäkin oppii ennakoimaan.
 
Kokeneet kuskit ei joudu jarruttelemaan vähän väliä. Se että joutuu kokoajan joko kiihdyttämään tai hidastamaan on kuskien ongelma joilla ei ole kehittynyt yhtään liikenteen lukutaitoa tai ennakointia.
Ajeleppa pääkaupunkiseudun ruuhkassa tasaista vauhtia ja rullaile menemään :rofl:

Ja lisätään vielä sen verran, että OPD on ehdottomasti mukavampi (omasta mielestä) taajama/ruuhka-ajossa. Maantiellä ja väljässä liikenteessä on adaptiivinen vakkari käytössä. Ensimmäiseen tilanteeseen rullailu ei mielestäni sovi tai ainakaan ajaminen ei mukavaa olisi. Jälkimmäisessä varmasti rullailemalla säästäisi energiaa, mutta taas vakkarin kanssa ajaminen mukavampaa.
 
Tuo nyt ei oikein vahvista keksimääsi oletusta muka kokeneista kuskeista, että joskus suomen yhdessä kaupungissa on hetkiä jolloin liikutaan kävelyvauhtia jonossa.
Tämä on kyllä, joka arkipäiväinen tilanne pääkaupunkiseudulla ja ei rajoitu ainoastaan yhteen kaupunkiin. Ja Tampereella on kyllä sama tilanne työmatkaliikenteessä, mutta toki pienemmällä alueella.
 
Mutta koko väittely paketoituna:

OPD sopii hyvin kokemattomille kuskeille, joiden ajotyylillä jarrua joutuisi käyttämään muuten vähän väliä.

Rullaus ja regen jarrupolkimella sopii paremmin kokeineille kuskeille, joilla jarrupoljin on harvoin käytössä ja rullausta on usein.

Yksittäisillä ihmisillä voi olla tästä poikkeava preferenssi vaikkapa jonkun tietyn automerkin fanituksen takia, jos kyseinen automerkki pakottaa käyttämään vain yhtä tapaa eikä anna kuljettajan valita.

Ero siinä että miksi eri ajotyylille sopii toinen tapa paremmin, tulee siitä että ilman ennakointia ajamisessa päästään sen aiheuttamasta ylimääräisestä jarruttelusta eroon yhden polkimen ajolla.
Ennakoivalla ajotyylillä taas kahden polkimen ajolla päästään eroon rasittavasta pakosta yrittää säätää kaasupoljinta vastaamaan rullausta useassa kohtaa, kun se hoituu 0-polkimen ajolla.
 
Ero siinä että miksi eri ajotyylille sopii toinen tapa paremmin, tulee siitä että ilman ennakointia ajamisessa päästään sen aiheuttamasta ylimääräisestä jarruttelusta eroon yhden polkimen ajolla.
Tästä saisi äkkiä kuvan, että et ole ajanut OPD:llä. Sen käyttö nimenomaan vaatii sitä ennakointia. Se ei ole mikään jarru, vaan joudut hyvissä ajoin varautumaan tilanteisiin, joissa joudut pysähtymään / hiljentämään vauhtia reippaasti. Muussa tapauksessa käytät sekä OPD:ta, että jarrua, tai vaihtoehtoisesti löydät itsesi säännöllisesti jonkun perseestä.
 
Tästä saisi äkkiä kuvan, että et ole ajanut OPD:llä. Sen käyttö nimenomaan vaatii sitä ennakointia. Se ei ole mikään jarru, vaan joudut hyvissä ajoin varautumaan tilanteisiin, joissa joudut pysähtymään / hiljentämään vauhtia reippaasti. Muussa tapauksessa käytät sekä OPD:ta, että jarrua, tai vaihtoehtoisesti löydät itsesi säännöllisesti jonkun perseestä.
Juuri näin. Ennen sähköautoja tuli jo ennakoitua muuta liikennettä, että voimakasta jarruttelua tai pysähdyksiä pystyy välttämään. OPD:n kanssa tulee ennakoitua vielä enemmän, koska se ei tosiaan pysäytä autoa välittömästi vaan ainoastaan hidastaa. Mutta eipä yllätätä, että jonkin asian vastustajat eivät edes tiedä miten asia toimii.
 
Minusta on turha lokeroida kuljettajia joihinkin kategorioihin sen mukaan, käyttääkö OPD:ta vai ei. Se ei pidä paikkaansa ellei jollain sitten ole tutkimuksellista tietoa osoittaa.

Minulle OPD:n isoin hyöty on ajamisen helppous. Se ei millään tavalla muuta liikennekäyttäytymistäni ennakoinnin, jarruttelun tai kiihdyttelyn suhteen.

En näe, että nopeuden muuttaminen on OPD:lla rasittavampaa kuin kahdella polkimella. Minulle voimapoljin ei ole on/ff työkalu, joten pystyin nopeasti omaksumaan nopeuden sopivan annostelun. Pidän sitä paljon pienempänä haittana kuin kahden polkimen käyttöä tilanteissa, joissa kumpaakin poljinta pitäisi käyttää paljon. Näitä tilanteita on kaduilla ja kaupungissa ajaminen. OPD on yksi hailee maanteillä tai alueilla, joissa pääsee tasaisella nopeudella ajamaan.

En näe tässä vastakkainasettelua. Paras olisi, kun kuski saisi valita haluamansa asetukset polkimille. Toinen ei ole toista parempi.
 
Tästä saisi äkkiä kuvan, että et ole ajanut OPD:llä. Sen käyttö nimenomaan vaatii sitä ennakointia. Se ei ole mikään jarru, vaan joudut hyvissä ajoin varautumaan tilanteisiin, joissa joudut pysähtymään / hiljentämään vauhtia reippaasti. Muussa tapauksessa käytät sekä OPD:ta, että jarrua, tai vaihtoehtoisesti löydät itsesi säännöllisesti jonkun perseestä.
Ainakin Seat Mii (b-moodi) ja Ioniq 5 pysähtyy kuin seinään, jos voimakkaalla regenillä nostat jalan kaasulta. Toki jarrulla saa vielä rajumman stopin, mutta noikin riittää paljon tiukempaan reaktioon kuin mitä ikinä liikenteessä normaalisti tarvitsee. Id.4 b-moodi oli hieman lepsumpi kuin Seatissa, varmaan kun autolla paljon Miitä enemmän massaa. En minä ainakaan omalla ajotyylillä voi sanoa, että yhdellä polkimella ennakoisin. Enemmänkin odotan, että saa reagoida. Toki em. autoissa asialla ei suuremmin ole väliä, koska jarrua painamalla regen tulee ensisijaisesti käyttöön muutenkin. Yleensä tykkään ajaa suurinpiirtein sellaisella regenillä, joka vastaa polttiksen kevyttä moottorijarrutusta. Täysin 0 regen tuntuu oudolta, ihan kuin auto lähtis "alta".
 
Minulle OPD:n isoin hyöty on ajamisen helppous. Se ei millään tavalla muuta liikennekäyttäytymistäni ennakoinnin, jarruttelun tai kiihdyttelyn suhteen.

OPD on erittäin hyvä vaihtoehto ja ylivoimaisesti järkevin vaihtoehto niissä autoissa joissa ei ole mahdollista käyttää regeä jarrupolkimella, ei kahta sanaa tästä.
 
OPD on erittäin hyvä vaihtoehto ja ylivoimaisesti järkevin vaihtoehto niissä autoissa joissa ei ole mahdollista käyttää regeä jarrupolkimella, ei kahta sanaa tästä.
Osaatko( tai joku muu) kertoa missä nykyisissä täyssähköautossa ei jarrupoljin rekuperoi? Oletan joskus olleen sellaisia malleja viime vuosikymmenellä mutta onko niitä enää ollut vuosiin( nettihaku ei tuottanut tulosta)?
 
Mutta koko väittely paketoituna:

OPD sopii hyvin kokemattomille kuskeille, joiden ajotyylillä jarrua joutuisi käyttämään muuten vähän väliä.

Rullaus ja regen jarrupolkimella sopii paremmin kokeineille kuskeille, joilla jarrupoljin on harvoin käytössä ja rullausta on usein.

Yksittäisillä ihmisillä voi olla tästä poikkeava preferenssi vaikkapa jonkun tietyn automerkin fanituksen takia, jos kyseinen automerkki pakottaa käyttämään vain yhtä tapaa eikä anna kuljettajan valita.

Ero siinä että miksi eri ajotyylille sopii toinen tapa paremmin, tulee siitä että ilman ennakointia ajamisessa päästään sen aiheuttamasta ylimääräisestä jarruttelusta eroon yhden polkimen ajolla.
Ennakoivalla ajotyylillä taas kahden polkimen ajolla päästään eroon rasittavasta pakosta yrittää säätää kaasupoljinta vastaamaan rullausta useassa kohtaa, kun se hoituu 0-polkimen ajolla.
ChatGPT:n "massatieto" on eri mieltä, eli sähköautolla kokemusta keränneet tykkäävät yhden pedaalin ajosta. Pitää mielestäni paikkaansa, katsokaa näitä earlyadoptereita, he arvostelevat autoja sanoen yhden polkimen ajon puutteen olevan ongelma. Ne jotka eivät tykkää OBD:sta voi kysyä: ovatko kokeilleet ajaa koskaan kuukautta OBD:lla --> ellei, on jäävi sanomaan sen hyödyistä, koska hyödyt ilmenevät pitkäaikaisen käytön jälkeen kun jalka on tottunut asiaan. Samoin voivat kysyä: ottavatko muutoinkaan uutta tekniikkaa käyttöön?

Who Likes It the Most?​

  • City drivers who deal with frequent stops.
  • EV enthusiasts who appreciate efficiency and innovation.
  • Tech-savvy drivers who enjoy modern driving experiences.
  • People with knee or foot pain who prefer less physical effort while driving.

Mielestäni isoin ongelma on OBD:n puute, pahimmillaan auto ei pysähdy liikennevaloihin ilman jarrua joka on todella huono ominaisuus, vaan jää rullaamaan kuten automaattiauto. Paras on täysi säädettävyys.
 
Arvaanpa vaan et regenihommassakin käy kuten sisustuksissa, eli suunnannäyttäjämerkit, kuten Tesla näyttää suuntaa. Katsokaapa sisustakehitystä. Passat eli id.7 on vasta vuonna 2025 samannäköinen kuin Tesla jo 2014. Taas BMW tulee samannäköiseksi 2026.

Regenin osaltakin legacymerkkeihin tottuneilla ottaa aikaa adaptoitua.



2014t.png

Mistä Teslan ohjaamosta tuo kuva on?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 035
Viestejä
4 876 107
Jäsenet
78 758
Uusin jäsen
Ulzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom