Yleistä keskustelua sähköautoista

Laskelmassa on 800e kesärenkaat ja 1200e talvirenkaat kolmen vuoden välein, mikä olisi suurin piirtein 50 tkm vaihtoväli jos ajaa 15 tkm vuodessa.

Edit: tuo on toki totta, että käytetyssä autossa renkaiden uusinta voi tulla eteen nopeammin.

Tuo laskelma nyt siis on vain suuntaa antava, itselle on loppujen lopuksi aika lailla se ja sama jos auton hinta heittää sata euroa kuussa suuntaan tai toiseen. Enemmän kysymys olikin tuosta Polestarin hankinnan järkevyydestä.
Eikai 15tkm vuosi mitään renkaita noin usein tarvine uusia, itsellä 100tkm ajettu ja 4 vuotias sähköauto niin kesärenkaat edelleen alkuperäiset edessä taakse jouduin toisen rikkoutumisen vuoksi uusimaan 45tkm kohdalla taakse uuden parin n. 6milliä oli pintaa silloin.
 
Eikai 15tkm vuosi mitään renkaita noin usein tarvine uusia, itsellä 100tkm ajettu ja 4 vuotias sähköauto niin kesärenkaat edelleen alkuperäiset edessä taakse jouduin toisen rikkoutumisen vuoksi uusimaan 45tkm kohdalla taakse uuden parin n. 6milliä oli pintaa silloin.
Ei varmasti joudukaan, näissä laskelmissa vaan ottaa mieluummin varman päälle niin todelliset kulut eivät yllätä.

Lisäksi jos lasken kulut liian alhaiseksi, niin joku sanoo että niitä pitää nostaa. Sit taas jos on liikaa yläkanttiin, niin saan kuulla miten ne ovat oikeasti alhaisemmat ;).
 
Eikai 15tkm vuosi mitään renkaita noin usein tarvine uusia, itsellä 100tkm ajettu ja 4 vuotias sähköauto niin kesärenkaat edelleen alkuperäiset edessä taakse jouduin toisen rikkoutumisen vuoksi uusimaan 45tkm kohdalla taakse uuden parin n. 6milliä oli pintaa silloin.
No olipa yleistys. Meillä meni lasten käytössä Corsa-e:ssä 30tkm kohdalla kesärenkaat. Edessä oli 1.5mm ja takana 2mm tossa vaiheessa. Kitkarenkaissa kanssa tossa vaiheessa edessä n. 3-4mm. Eli eturenkaat vaihtoon.

Eli riippuu ihan, miten ajaa. Meillä pelkkää kaupunkipyöritystä ja ilmeisen vauhdikasta…

Hullupösössä 27tkm nyt ja kesärenkaidsa 3-4mm jäljellä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
No olipa yleistys. Meillä meni lasten käytössä Corsa-e:ssä 30tkm kohdalla kesärenkaat. Edessä oli 1.5mm ja takana 2mm tossa vaiheessa. Kitkarenkaissa kanssa tossa vaiheessa edessä n. 3-4mm. Eli eturenkaat vaihtoon.

Eli riippuu ihan, miten ajaa. Meillä pelkkää kaupunkipyöritystä ja ilmeisen vauhdikasta…

Hullupösössä 27tkm nyt ja kesärenkaidsa 3-4mm jäljellä.
Toki ja joissain sähköautoissa luokattomat ensiasennuskumit saattaa olla vain 6mm uudessa kumissa jo uutena ja sulaa alle kahdessa vuodessa. MEB-alustassa ollut tätä ongelmaa. Osalla kestänyt paremmin mitä polttiksissa..
 
No jaa. Taycan taitaa olla lähinnä nopeiten arvoaan pudottava (sähkö)auto. Neljä vuotta vanhoja saa reilulla 50 tonnilla eli kansanauto Teslan hinnalla.

Oli pakko mennä heti fiilistelemään Nettiautoon, jos alkaa tuolla hintaa lähtemään. Mutta petyin - halvin 55k ja todella nopeasti hintalappu pyörii 60:sta ylös.

2022 -malleja näyttäisi olevan lähes samaan ja googlepohjalla Taycanin 19.1.2022 päivätty hinnasto sanoo alkaen 90140,00e. Eli kolmen vuoden ikäisenä haihtunut jopa prosentuaalisesti aika vähän - noin 35%. Toki hyvityshinta/netto astetta vähemmän, mutta tänne näyttäisi ihan perustasolta eikä mitään ihmeellistä. Toki euroissa osuma vähän isompi, mutta noin se tuppaa olemaan aivan sama minkä ylähyllyn biilin pistää.
 
Eikai 15tkm vuosi mitään renkaita noin usein tarvine uusia, itsellä 100tkm ajettu ja 4 vuotias sähköauto niin kesärenkaat edelleen alkuperäiset edessä taakse jouduin toisen rikkoutumisen vuoksi uusimaan 45tkm kohdalla taakse uuden parin n. 6milliä oli pintaa silloin.
Olisin yllättynyt jos leasing-Polestar 3:ssa kesärenkaat kestävät edes 20 tkm, pääasiassa kaupunkiajossa. Ajotapaan vaikuttaa se ettei auto ole oma ja toisekseen rengaskulut sisältyvät hintaan.
 
Tuota ajattelin käydä koeajamassa ihan ilmajousituksen takia että onko huomattava ero normiin mutta olikin jo myyty, joku on pitänyt kiirettä tuon kanssa kun tänäänhän tuo vasta nettiin putkahti
 
Oli pakko mennä heti fiilistelemään Nettiautoon, jos alkaa tuolla hintaa lähtemään. Mutta petyin - halvin 55k ja todella nopeasti hintalappu pyörii 60:sta ylös.
Onhan noissa tinkivaraa kun autoja on niin paljon tuotu. Yleensä tuontiautot ei ole karvalakkimalleja joten hintavertailua ei kannata tehdä siihen. Liekö noissa sisässä Saksan tukirahaa en muista minä vuonna se loppui.

Edit: mobile.de:ssä yli 2000 Taycania myynnissä :hmm:
 
Onhan noissa tinkivaraa kun autoja on niin paljon tuotu. Yleensä tuontiautot ei ole karvalakkimalleja joten hintavertailua ei kannata tehdä siihen. Liekö noissa sisässä Saksan tukirahaa en muista minä vuonna se loppui.

Edit: mobile.de:ssä yli 2000 Taycania myynnissä :hmm:
Mobile.de:ssä 2021kpl. Nettiautossa 173kpl. En tiedä yhtään myyntimääriä, mutta onhan noita reilusti laitettu myyntiin.

Halvin 4S esimerkkinä, 54k€.

Nettiauton halvin 4S, 59k€.
 
Se voi hyvinkin olla, arvuuttelin kanssa samaa että onkohan lähempänä 15 % vai 10 %. Joka tapauksessa ei kuitenkaan niin paljoa eroa, että se kääntäisi omaa kelkkaa leasingin puolelle. Laitetaan tuo 15 % laskelmaan niin ei pitäisi tulla niin paljoa yllätyksenä sitten :kahvi:
Arvonalenema 10 % lienee tosiaan vähän alakanttiin. Itse olen vuosien varrella seuraillut varsinkin Volkkarin mutta myös tiettyjen muiden sähköautojen arvonalenemaa ja 13 %/vuosi on aika hyvä arvio ajomäärällä 20 tkm/v plus miinus jotain. Autoliitto muistaakseni käyttää laskelmissaan oletuksena 14 % arvonalenemaa.
 
Model Y maailman myydyimpänä autona 2024 on jo lie varmistunut. Googlelta kun kysyy maailman myydyintä autoa 2024 niin ainakin eka tulos antaa sen vastauksen:


Toisella sivulla: Focus2move| World Car Market - Best 100 Models Ranking 2024

Aika kova, että sähköauto on ollut maailman myydyin auto jo 2 vuotta putkeen. :)
 
Viimeksi muokattu:

Testin yhteydessä pohdimme sitä, että valmistajien olisi luultavasti verrattain helppoa ohjelmoida ongelma pois päiväjärjestyksestä kaikissa autoissa. Pyörintänopeuksia ja niiden eroja tarkkaillaan autoissa joka tapauksessa. Niinpä äkillinen tilanne, jossa regenerointi jarruttaa liikaa, olisi mahdollista ehkäistä teknisesti.
On ilmeistä, että niissä autoissa, joissa regenerointi aiheuttaa kuvattuja vaaratilanteita, ei suunnitteluosasto ole tullut lainkaan ajatelleeksi liukkauden vaikutuksia. Markkinoilla kun on sellaisiakin autoja, joissa ongelma on jo ratkaistu

En tiedä missä merkissä ongelma on ratkaistu kun en ole istunut kovin monen sähkärin kyydissä, mutta tuo ilmiö on kyllä todellinen ja vaarallinen.

Pari viikonloppua sitten olin kyytiläisenä takaveto model3:ssa ja oli vähän liukkaampaa(joidenkin mielestä varmaan normaali talvikeli) ja jos on pirkanmaan ja satakunnan väliä reissannut niin kiskokabinetin paikka voi olla tuttu. Siinä on alamäessä nopeusvalvontakamera ja kun tuossa paikassa nostettiin kaasua auton omistajan toimesta niin meni ehkä millisekunti niin oltiin poikittain.

Aivan käsittämätön ominaisuus näin herran vuonna 2025. Ymmärrän jos abs-jarruton lada on poikittain liukkaalla, mutta kuten olen aiemminkin todennut niin takapyörien jarruttaminen on lähtökohtaisesti todella typerä idea, oli pitoa tai ei. Ja tässä ei auta näköjään edes se, että mainoslauseiden mukaan moottoria ja regenerointia säädetään niin ja näin monta kertaa sekunnissa.

Alkoi vahvistua käsitys siitä, että oma tulevan sähköauton hankinta aikanaan tapahtuu talvisen koeajon jälkeen.
 



En tiedä missä merkissä ongelma on ratkaistu kun en ole istunut kovin monen sähkärin kyydissä, mutta tuo ilmiö on kyllä todellinen ja vaarallinen.

Pari viikonloppua sitten olin kyytiläisenä takaveto model3:ssa ja oli vähän liukkaampaa(joidenkin mielestä varmaan normaali talvikeli) ja jos on pirkanmaan ja satakunnan väliä reissannut niin kiskokabinetin paikka voi olla tuttu. Siinä on alamäessä nopeusvalvontakamera ja kun tuossa paikassa nostettiin kaasua auton omistajan toimesta niin meni ehkä millisekunti niin oltiin poikittain.

Aivan käsittämätön ominaisuus näin herran vuonna 2025. Ymmärrän jos abs-jarruton lada on poikittain liukkaalla, mutta kuten olen aiemminkin todennut niin takapyörien jarruttaminen on lähtökohtaisesti todella typerä idea, oli pitoa tai ei. Ja tässä ei auta näköjään edes se, että mainoslauseiden mukaan moottoria ja regenerointia säädetään niin ja näin monta kertaa sekunnissa.

Alkoi vahvistua käsitys siitä, että oma tulevan sähköauton hankinta aikanaan tapahtuu talvisen koeajon jälkeen.
Teslojen vakaudenhallinta on tehty leikkimiseen eikä aidosti turvalliseksi. Liukkaalla olen töiden merkeissä niitä testaillut. Tesla on "leikkisä" kun muut menee vakaasti pyörähtelemättä.
 



En tiedä missä merkissä ongelma on ratkaistu kun en ole istunut kovin monen sähkärin kyydissä, mutta tuo ilmiö on kyllä todellinen ja vaarallinen.

Pari viikonloppua sitten olin kyytiläisenä takaveto model3:ssa ja oli vähän liukkaampaa(joidenkin mielestä varmaan normaali talvikeli) ja jos on pirkanmaan ja satakunnan väliä reissannut niin kiskokabinetin paikka voi olla tuttu. Siinä on alamäessä nopeusvalvontakamera ja kun tuossa paikassa nostettiin kaasua auton omistajan toimesta niin meni ehkä millisekunti niin oltiin poikittain.

Aivan käsittämätön ominaisuus näin herran vuonna 2025. Ymmärrän jos abs-jarruton lada on poikittain liukkaalla, mutta kuten olen aiemminkin todennut niin takapyörien jarruttaminen on lähtökohtaisesti todella typerä idea, oli pitoa tai ei. Ja tässä ei auta näköjään edes se, että mainoslauseiden mukaan moottoria ja regenerointia säädetään niin ja näin monta kertaa sekunnissa.

Alkoi vahvistua käsitys siitä, että oma tulevan sähköauton hankinta aikanaan tapahtuu talvisen koeajon jälkeen.
En tiedä onko tätä missään ratkaistu, muuta kuin jos regenin voi kytkeä kokonaan pois. Ei se muuten liene mahdollista täysin estää, vaan ainoastaan reagoida sitten kun pito on jo menetetty. Tai ehkä regen voisi alkaa tasaisemmin nousevasti, eikä heti täysillä, jolloin pitoa voisi paremmin tarkkailla.

TM:n mielestä myöskin etuvetoinen oli vielä paljon huonompi tässä.

Itsellä Model 3ssa voi kytkeä 3. osapuolen työkalulla nelivedon pysyvästi päälle alhaisilla nopeuksilla, jolloin ajotuntuma ja regen on todella paljon vakaampi. Varmaan se silti tietyissä tapauksissa voisi vaaratilanteita aiheuttaa, joten turvallisinta lienee pahassa kelissä kytkeä regen pois tai minimaaliseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin omassa pikkubemarissa kaasun nosto ei aiheuta mitään toimenpiteitä talvellakaan. Regen on hyvin voimakasta (OPD jota ei saa pois päältä) ja silti ei mitään ongelmaa. Toki tässäkin oli vanhemmissa vuosimalleissa ongelma, että kaasun nosto talvisessa liikenneympyrässä pisti auton poikittain, mutta tämä on ratkaistu softalla myöhemmin eikä ole enää ongelma.
 
Model Y regen oli viime talvena terävä ja aiheutti välillä lieviä jännitystilanteita. Tänä talvena ei ole aiheuttanuf. Kytkeytyminen on muokattu pehmeämmäksi.
 
Nyt on pakko laittaa tänne ihan isot suositukset Autolle.com:n toiminnasta & jälkimarkkinoinnista 💪

Tuli hommattua M3 AWD Long Range kotiintoimituksella.

Sovittiin ennen kauppoja, että käyttävät teknisessä tarkastuksessa. Ilmeni, että välystä oli jossakin tukivarressa/puslassa -> hoitivat osan vaihdon ennen toimitusta. Sovittiin myös, että kun käytän autoa 10 pv sisällä kaupoista katsastuksessa ja jos jotakin ilmenee, niin hoitavat heidän piikkiin 👍

Kun auto tuli ja kävin koeajolla ym. niin kaikki vaikutti oikein hyvältä 🤩. Sitä en huomannut, että siinä oli takakaiuttimet pimeänä (selvisi myöhemmin tarkastuksessa, että muutama muukin kaiutin ei toiminut normaalisti).

Ihmettelin hieman diskanttipitoista ääntä ja rekkuloin tästä heti parin päivän sisällä myyjälle, kun huomasin asian. Sain heiltä luvan käyttää sitä paikallisessa autohifiliikkeessä. Ainakin vahvistin oli hajalla ja tilasivat mukisematta uuden takuuseen 👍

Käytin sitten vielä katsurilla, niin kaikki oli kunnossa, paitsi pohjapahvista edestä puuttui toiselta puolelta iso pala. Ilmoitin siitäkin ja kysyivät, että onko tiedossa paikallista korjaamoa, joka vois tehä. Kerroin & sanoivat, että hoitavat homman kuntoon.

Tosi vaivatonta kaupankäyntiä ja eka autoliike, mikä näin mukisematta hoitaa jälkimarkkinoinnin 🤩💪

Mielestäni sain neuvoteltua ennen kauppoja vielä hyvän alennuksenkin, joten ei voi sanoa, että "joo hoitavat tietenkin, jos ostaa listahinnalla."

Olen huomannut, että jos sulla on linkata myyjälle joku toinen samoilla spekseillä oleva edullisempi auto, mistä olet saanut jo tarjouksen, niin helpommin pudottavat hintaa lisää. Toinen vaihtoehto hinnan alennukselle on jonkin puutteen huomioiminen hinnassa, esim. kuluneet renkaat tai lommo yms. Riippuu aina varmaan autosta ja myyjästä paljonko voivat pudottaa.

Iso suositus kyllä Autolle.com 👍 Kaikin puolin miellyttävä ostokokemus! Käytän jatkossakin 😎

P.S: Kotiintoimitus senkin vuoksi hyvä, että sulla on 14 pv. palautusoikeus autolle, jos se ei miellytäkkään. Toki siitä jotakin kuluja tulee, mutta kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi liisaria pitäisi kohdella huonosti tai ei välittää sen kunnosta ? Siksikö kun se ei ole oma ? Kertoo kyllä paljon käyttäjästä. Se on jonkun toisen omaisuutta joka on sinulla lainassa, eikö toisen omaisuudesta tarvitse huolehtia mitenkään ?

Tahallaan ei mitään kannata rikkoa ja auton matkustamon käyttäminen roskakorina herättää jo kysymysmerkkejä kuljettajan mielenterveydestä, mutta leasingiin on hinnoiteltu mukaan se luonnollinen kuluma. Joten miksi ajaa leasing-bemarilla kuin mummo Yariksella? Baijerilaiseen on tehtaalla laitettu tehoa ja ajettavuutta just sen takia, että elämä voisi olla muutakin kuin kurinalaista kärsimystä japanilaisittain. Jos se sitten johtaa alkaviin alustaremontteihin jo 100 tkm jälkeen, niin se vähän niin kuin kuuluu asiaan. Tai kun sähköautoketjussa ollaan, niin akun latauksien optimointi range anxietyn kustannuksella on ihan tarpeetonta puuhaa, kun siitä hyötyy sitten se kolmas omistaja joskus vuosien kuluttua ja itselle jää vain tatti otsaan.

Pesut oman maun mukaan. Kyllähän siisti auto näyttää paremmalta kuin likainen, mutta jos itseä ei häiritse, niin en lähtisi tuomitsemaankaan. Jos on moraalinen velvoite pitää autoa erityisen hyvin, niin kai te myös teetätte omalla kustannuksella vaihteistoöljyn vaihdon seuraavaa omistajaa varten, jos se ei kuulu huolto-ohjelmaan? Ekologisempaakin se on, kun laatikko kestää eikä hajoa ennenaikojaan.

---

Sitten ketjun aiheeseen, eli mitenkäs akkutakuu ja sen voimassaolo toimii? Akkutakuuhan tulee käsittääkseni jostakin viranomaissääntelystä, minkä takia se on liki joka merkillä 8v/160tkm. Mutta jos asia on näin, niin tarvitseeko huolto-ohjelmaa noudattaa? Sinänsähän vaikkapa MEB:ien määräaikaishuollot kahden vuoden välein eivät mahdottomia maksa, mutta tarkistukset sekä jarrunesteen ja raitisilmansuodattimen vaihtohan tuskin ovat missään yhteydessä akun kuntoisuuden säilymiseen, joten sama olisi antaa katsastusmiehen tarkastaa auto ja vaihtaa itse se raitisilmansuodatin. Paitsi jos akkutakuu katkeaa tuon seurauksena...
 
Mitenkäs akkutakuu ja sen voimassaolo toimii? Akkutakuuhan tulee käsittääkseni jostakin viranomaissääntelystä, minkä takia se on liki joka merkillä 8v/160tkm. Mutta jos asia on näin, niin tarvitseeko huolto-ohjelmaa noudattaa? Sinänsähän vaikkapa MEB:ien määräaikaishuollot kahden vuoden välein eivät mahdottomia maksa, mutta tarkistukset sekä jarrunesteen ja raitisilmansuodattimen vaihtohan tuskin ovat missään yhteydessä akun kuntoisuuden säilymiseen, joten sama olisi antaa katsastusmiehen tarkastaa auto ja vaihtaa itse se raitisilmansuodatin.
Tämä kiinnostaa kanssa. Harvemminhan se akku ehtii mennä rikki vielä tuossa ajassa.

Mutta entäs jos on laiminlyöty kaikki huollot? Uskon niin, että itse täytyy maksaa uusi akku.

Teslahan on turvallinen ostaa (en tiedä miten tulevaisuudessa). Koska mitään huolto-ohjelmaa ei ole.

On vain suositeltu huolto-ohjelma.

"Tarkista, palaako kosketusnäytössä tai mittaristossa merkkivaloja tai auton hälytyksiä."

Eli rikkinäisellä autolla ajo on kiellettyä, mutta tuo on kaikille muutenkin selvää.


"Nesteiden vaihtovälit
Ainoastaan Tesla-korjaamo tai ammattimainen autokorjaamo saa tarkistaa akun jäähdytysnesteen ja jarrunesteen määrän. Yksityiskohtaiset huoltotiedot ovat huolto-oppaassa.

Akun jäähdytysneste: Akun jäähdytysnestettä ei useimmissa tapauksissa tarvitse vaihtaa ajoneuvon käyttöiän aikana.
Huomautus
Takuu ei kata akun jäähdytysnestesäiliön avaamisesta koituvia vahinkoja.
Jarruneste: Älä lisää jarrunestettä itse."


Eli siis akun jäähdytysnestettä ei tarvitse vaihtaa.


Mutta koska kaikikissa muissa merkeissä on pakolliset huoltovälit, niin niitä tullee noudattaa. Jos ei noudata, niin vastaat itse mahdollisesta akun rikkoontumisesta?


Ainakin siis Peugeot E-2008 auton 12,5tkm ja 25tkm huolloissa tarkistettiin akun jäähdytyksen toiminta. Eli vuoden ja kahden vuoden kohdalla. Peugeotissa siis samalla tarkastettiin (lämpöpumpun) ilmastoinnin toiminta.

Ilmeisesti ilmastointi ja akun jäähdytys liittyvät jollain lailla toisiinsa. Ehkä sama jäähdytysneste? Ei tullut niin tarkasti kysyttyä.

Ainakin Peugeot vaati, että huollot on tehty Peugeot merkkihuollossa. Ei saa itse tehdä. Ja siis huolto-ohjelmaa täytyy noudattaa (kaikki tarkastukset täytyy tehdä).
 
Sitten ketjun aiheeseen, eli mitenkäs akkutakuu ja sen voimassaolo toimii? Akkutakuuhan tulee käsittääkseni jostakin viranomaissääntelystä, minkä takia se on liki joka merkillä 8v/160tkm. Mutta jos asia on näin, niin tarvitseeko huolto-ohjelmaa noudattaa? Sinänsähän vaikkapa MEB:ien määräaikaishuollot kahden vuoden välein eivät mahdottomia maksa, mutta tarkistukset sekä jarrunesteen ja raitisilmansuodattimen vaihtohan tuskin ovat missään yhteydessä akun kuntoisuuden säilymiseen, joten sama olisi antaa katsastusmiehen tarkastaa auto ja vaihtaa itse se raitisilmansuodatin. Paitsi jos akkutakuu katkeaa tuon seurauksena...
Periaatteessa kai on mahdollinen skenaario että jos huolto-ohjelmaa ei noudateta ja akussa olevia vikoja ei havaita ajallaan, niin se voisi pitemmässä juoksussa vaikuttaa koko akun kestävyyteen. Ainakin tuohon skenaarioon vedoten voivat vaatia huolto-ohjelman noudattamista. Omassa määräaikaishuollossa 2 v kohdalla huomattiin että yhdessä akkumodulissa oli vikaa ja se vaihdettiin. Eli kai noissa jotain tarkastuksia myös akun kunnolle tehdään, ja omassa tapauksessa se oli ihan hyödyllistäkin. Niin ja eka katsastushan tulee vasta 4 v kohdalla, joka on omaan makuun jo kohtalaisen pitkä aika autolle ilman mitään tarkistuksia.
 
Millaiset kokemukset EV6:sta?
Kävin koeajelemassa ja ei ollut mitenkään ihan toivottoman tuntuinen peli. Varastoautoihin saisi aika rapean +6k vaihtohyvityksen, joka kyllä yhdessä 7v takuun kanssa hiukan polttelisi kun Teslan kanssa pitäisi alkaa tekemään näillä näppäimillä vaihtoon vai pitkään pitoon tyyppisiä päätöksiä. Käyttöliittymät yms. vaikuttivat aika hirveitä, mutta niihin kyllä varmasti tottuu. Ajettavuudeltaan oli aika ok. Ainoat asiat, jotka ärsyttivät olivat hypervarovainen kaistavahti ja sisälle kuuluvat sähkömoottorin äänet, joita myyjä väitti ajon jälkeen joksikin säädettäväksi efektiksi..
Tavaratilat aika pienet. Ajoltaan ok. Penkki hyvä. Lataa myös mitä ilmeisimmin hyvin. Rangessa vähän toivomisen varaa, mutta jos tuolla kesällä menisi lähelle Teslaa ja 500km niin voisin ehkä elää asian kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin koeajelemassa ja ei ollut mitenkään ihan toivottoman tuntuinen peli. Varastoautoihin saisi aika rapean +6k vaihtohyvityksen, joka kyllä yhdessä 7v takuun kanssa hiukan polttelisi kun Teslan kanssa pitäisi alkaa tekemään näillä näppäimillä vaihtoon vai pitkään pitoon tyyppisiä päätöksiä.
No miksi ei uusi Tesla ?
 
Sisälle kuuluvat sähkömoottorin äänet, joita myyjä väitti ajon jälkeen joksikin säädettäväksi efektiksi.
Ei pysty säätämään sitä hitaassa nopeudessa kuuluvaa ääntä. Taitaa olla kaikissa pakollinen?

Ääni loppuu/"sammuu" noin 35km/h nopeudessa.

Kia EV6 olen kyllä koeajanut, mutta ei mitään muistikuvaa, että miten äänekkäät ne sähkömoottorit on. Se ei siis ole mikään efekti, vaan kuuluu niistä sähkömoottoreista.
 
Ei pysty säätämään sitä hitaassa nopeudessa kuuluvaa ääntä. Taitaa olla kaikissa pakollinen?

Ääni loppuu/"sammuu" noin 35km/h nopeudessa.

Kia EV6 olen kyllä koeajanut, mutta ei mitään muistikuvaa, että miten äänekkäät ne sähkömoottorit on. Se ei siis ole mikään efekti, vaan kuuluu niistä sähkömoottoreista.
Nää kuului ihan moottoritiellä. Myyjä sanoi säätäneensä jotkut äänet täysille, mutta en oikein saanut kiinni mistä äänestä se puhui. Ei tuo sinänsä mikään kauhean paha ääni ollut ja yleisäänimaailma ei ainakaan 120 nopeudessakaan ollut mikään paha.
 
No miksi ei uusi Tesla ?
No siihen on oikeastaan kolme syytä. Ensimmäinen ja suurin on se raha, jonka saisin vanhasta tekemättä ns. mitään auton myymisen eteen. Teslan hyvitys olisi varmasti lähes 10k pienempi. Lisäksi en edelleenkään luota sähkäreihin ja tuo 7v takuu on kova.

Sitten on Donald Trump, joka veljeilee ryssien kanssa ja joka viimeisen viikon aikana on tehnyt myös Yhdysvalloista yhtä vastenmielisen paskavaltion kun se heidän fanituksensa kohde on. Ihan ilman sitäkin faktaa, että Muskilla on suu Trumpin nysäkullin ympärillä, näen tässä maailmantilanteessa kyseenalaisena ostaa mitään ei pakollista, josta valuu raha jenkkeihin
 
Viimeksi muokattu:
No siihen on oikeastaan kolme syytä. Ensimmäinen ja suurempi on se raha, jonka saisin vanhasta tekemättä ns. mitään auton myymisen eteen. Teslan hyvitys olisi varmasti lähes 10k pienempi. Lisäksi en edelleenkään luota sähkäreihin ja tuo 7v takuu on kova.

Sitten on Donald Trump, joka veljeilee ryssien kanssa ja joka viimeisen viikon aikana on tehnyt myös Yhdysvalloista yhtä vastenmielisen paskavaltion kun se heidän fanituksensa kohde on. Ihan ilman sitäkin faktaa, että Muskilla on suu Trumpin nysäkullin ympärillä, näen tässä maailmantilanteessa kyseenalaisena ostaa mitään ei pakollista, josta valuu raha jenkkeihin

Vain tätä foorumia lukeneena olen jäänyt käsitykseen, että 7v takuu kuulostaa paremmalta kuin lopulta onkaan, eli moni asia on rajattu sen ulkopuolelle. Ehdot lukemalla varmasti selviää että mitkä kaikki, mutta muistaakseni esimerkiksi auton radio/medialaitteiston takuu olikin vain pari kolme vuotta.
 
Nää kuului ihan moottoritiellä. Myyjä sanoi säätäneensä jotkut äänet täysille, mutta en oikein saanut kiinni mistä äänestä se puhui. Ei tuo sinänsä mikään kauhean paha ääni ollut ja yleisäänimaailma ei ainakaan 120 nopeudessakaan ollut mikään paha.
On se varmasti siis hiljainen. Googlella löytyi tuo Kia EV6 feikkiäni. Eli valikoita säätämällä saa äänen pois.


En kyllä itsekään oikein tykkää. Lähinnä vain ärsyttävä. Ford Mustang Mach-E:ssä on feikkiäänet on/off valinta. Mutta Kiassa näköjään on useampikin säätö olemassa.
 
On se varmasti siis hiljainen. Googlella löytyi tuo Kia EV6 feikkiäni. Eli valikoita säätämällä saa äänen pois.


En kyllä itsekään oikein tykkää. Lähinnä vain ärsyttävä. Ford Mustang Mach-E:ssä on feikkiäänet on/off valinta. Mutta Kiassa näköjään on useampikin säätö olemassa.

Ei voi olla todellista.. Mä luulin että räpätinhommat on alakouluikäisten poikien hommia
 
EV6:ssa siis kolme ääntä:
- keinotekoiset moottoriäänet, kaikissa nopeuksissa, saa pois
- jalankulkijoiden varoitusääni (avaruusalushumina), matalissa nopeuksissa, ei saa pois
- sähkömoottorin korkea ääni, kuulee ainakin matalissa nopeuksissa

Nuo kaksi viimeistä olivat penkin lisäksi itselleni se deal breaker. Sähköauton pitää lähteä mahdollisimman äänettömästi parkista liikkeelle. Jalankulkijoiden varoitusääni on pakollinen mutta sen ei pidä kuulua kabiiniin ollenkaan.
 
EV6:ssa siis kolme ääntä:
- keinotekoiset moottoriäänet, kaikissa nopeuksissa, saa pois
- jalankulkijoiden varoitusääni (avaruusalushumina), matalissa nopeuksissa, ei saa pois
- sähkömoottorin korkea ääni, kuulee ainakin matalissa nopeuksissa

Nuo kaksi viimeistä olivat penkin lisäksi itselleni se deal breaker. Sähköauton pitää lähteä mahdollisimman äänettömästi parkista liikkeelle. Jalankulkijoiden varoitusääni on pakollinen mutta sen ei pidä kuulua kabiiniin ollenkaan.
Mua ei häirinnyt mikään muu ääni kun se keinotekoiseksi osoittautunut. Teslakin pitää möykkää pakittaessa. En jostain syystä tuota huminaa sen kummemmin noteerannut. Penkistä tykkäsin. En sitten tiedä onko kaikissa sama. Koeajoauto oli kaikilla herkuilla varustettu.

Se kojelauta oli aika järkyttävä. Ihan hyvän näköinen, mutta aika hirveä käyttää ml. innfotainment. Eipä tuolle tietty paljoa ole tarvettakaan. Tuossa autossa myös hudi on pakollinen. Ei siksi, että niitä kaipasin, mutta ilman sitä ei olisi mitään tietoa mistään, koska mittaristo jää ratin taakse piiloon
 
Millaiset kokemukset EV6:sta?
Kävin koeajelemassa ja ei ollut mitenkään ihan toivottoman tuntuinen peli. Varastoautoihin saisi aika rapean +6k vaihtohyvityksen, joka kyllä yhdessä 7v takuun kanssa hiukan polttelisi kun Teslan kanssa pitäisi alkaa tekemään näillä näppäimillä vaihtoon vai pitkään pitoon tyyppisiä päätöksiä. Käyttöliittymät yms. vaikuttivat aika hirveitä, mutta niihin kyllä varmasti tottuu. Ajettavuudeltaan oli aika ok. Ainoat asiat, jotka ärsyttivät olivat hypervarovainen kaistavahti ja sisälle kuuluvat sähkömoottorin äänet, joita myyjä väitti ajon jälkeen joksikin säädettäväksi efektiksi..
Tavaratilat aika pienet. Ajoltaan ok. Penkki hyvä. Lataa myös mitä ilmeisimmin hyvin. Rangessa vähän toivomisen varaa, mutta jos tuolla kesällä menisi lähelle Teslaa ja 500km niin voisin ehkä elää asian kanssa.
Millaista ajoa ja missä kelissä 500 km? Ehkä kesällä kun tie on kuiva, ei tuule vastaan, lämpö sama ulkona kuin sisällä, ei esilämmitetä akkua, ei aurinkoa ja ajellaan tasaista tietä noin 80 kmh.

Normi kotimaisessa maantieajossa 80-120 kmh, ohituksia, mäkiä, vaihtelevaa keliä, kuormaa autossa, 21C AC ja/tai lämmitys ym. ehkä 400 km lähempänä maksimia? Sitten vielä siitä pois jos ei uskalla ihan nollille ajaa.

Muuten sanoisin että sähköautona aika lailla kaikin puolin parempi kuin edellinen vanha MEB. Voimalinjassa ei mitään outouksia tai valitettavaa. Muuten ajettavuus hieman outo euroilla ikänsä ajaneelle, en ole vielä 20tkm aikana täysin tottunut, ja ergonomia myös erilaisen standardiapinan kanssa hiottu. Kaistavahti ja itsestään ajo aika kuppaisia MEB verrattuna, tosin nyt talvella ehkä aavistuksen paremmin KIAssa pysyy sensorit käytössä. Onneksi kaistavahdinkin saa ratin napista pois.

Yhden polkimen ajosta en tykkää missään joten en käytä. Ajomoodit ihan käteviä jos haluaa vaikka ajaa nelivedolla kokoajan. V2L adapteri on mutta en ole kokeillut vielä. Ovenkahvat on pyllystä. Sähköinen latausluukku ajastuksen ohitusnapilla ihan kätevä. Etäohjaus on toiminut hyvin mutta ajastustoiminnallisuudet on aika vajaat esim. MEB verrattuna. Ajovalot ihan OK mutta voisi olla paremmatkin.

Äänet saa pois ja ainakaan -24 malli ei herjaa edes nopeuksista. -25 voi olla jo pakotettuna. Vanhan mallin infotainmentin ainoat valitukset mulla on ajoittainen hitaus, langattoman aa/cp puute ja sen akun esilämitysnapin puuttuminen. Tai no tietysti enemmän dataa pitäisi saada jostain esiin mutta se taitaa koskea kaikkia autoa. Takana hyvin tilaa etenkin pituussuunnassa ja kallistuva selkänoja myös kiva lisä.

Kontti on vaikka siihen Y verrattuna reilu 10 cm lyhyempi mutta noin 5 cm leveämpi ja 5 cm korkeampi. Mitään kauhean nokkelia koloja tässä ei kyllä ole minkään välipohjien alla ja frunkkiin mahtuu nelivedossa lähinnä AC kaapeli.

Ja sitten vielä se miksi itse korealaisia olin ennen tämän ostamista hylkinyt. Varaosien toimitusajat on pitkiä, hinnasta en vielä tiedä kun kaikki on mennyt takuuseen. Huoltokokemukset myös yleensä olleet aika perseestä mutta sitä se oli myös MEB kanssa.
 
Olikos täällä Polestar 3 miehiä esim. Drivalian kamppiksen tiimoilta?

Ovatko ratin painikkeet ja käytettävyys niin hirveitä, kuin kuvien ja videoiden perusteella voisi olettaa?
 
Millaista ajoa ja missä kelissä 500 km? Ehkä kesällä kun tie on kuiva, ei tuule vastaan, lämpö sama ulkona kuin sisällä, ei esilämmitetä akkua, ei aurinkoa ja ajellaan tasaista tietä noin 80 kmh.

Normi kotimaisessa maantieajossa 80-120 kmh, ohituksia, mäkiä, vaihtelevaa keliä, kuormaa autossa, 21C AC ja/tai lämmitys ym. ehkä 400 km lähempänä maksimia? Sitten vielä siitä pois jos ei uskalla ihan nollille ajaa.

Kaistavahti ja itsestään ajo aika kuppaisia MEB verrattuna, tosin nyt talvella ehkä aavistuksen paremmin KIAssa pysyy sensorit käytössä. Onneksi kaistavahdinkin saa ratin napista pois.

Yhden polkimen ajosta en tykkää missään joten en käytä.
Toi range kyllä kuulostaa vähän huolestuttavalta. Mä ajattelisin, että Helsinki-Kuopio väli pitäisi mennä heittämällä kesäkelillä ilman, että tarvitsee katsella koko ajan mittaria. Oletin että tuon kokoisella akulla onnistuu, mutta en tosiaan oikein googlailemalla löytänyt mitään fltp tms. real-life testejä vahvistukseksi.

Se kaistavahti tuntui heti koeajollakin todella ärsyttävältä jopa Teslaan verrattuna, jossa se myöskin on ärsyttävä. Tuntui että alkoi puuttumaan pelin jo puoli metriä ennen viivaa eikä vasta sen päällä. Hyvä jos saa helposti pois. Onko tuossa mitään autopilotin tapaista avustusta? En tuon koeajon aikana katsonut kun en sitä muutenkaan paljoa käytä, mutta kesällä olisi hiljaiselle maantielle ihan kiva lisä.

Itse käytän yhden polkimen ajoa aina jos käytössä ja se toimi tässä hyvin -> jarruun ei tarvinnut koskea jos ei halunnut.
sen akun esilämitysnapin puuttuminen. Tai no tietysti enemmän dataa pitäisi saada jostain esiin mutta se taitaa koskea kaikkia autoa. Takana hyvin tilaa etenkin pituussuunnassa ja kallistuva selkänoja myös kiva lisä.

Kontti on vaikka siihen Y verrattuna reilu 10 cm lyhyempi mutta noin 5 cm leveämpi ja 5 cm korkeampi. Mitään kauhean nokkelia koloja tässä ei kyllä ole minkään välipohjien alla ja frunkkiin mahtuu nelivedossa lähinnä AC kaapeli.
Esilämmitys tässäkin ilmeisesti navin takana?
Mulla kolmostesla ja vähän yllätyin noista säilytystiloista. Korkeutta toki paljon enemmän, mutta se alatila tosiaan puuttui ja frunk myös. En huomannut että sinne olisi mahtunut mitään, mutta ilmeisesti siis kaapelin mentävä lokero löytyy. Päältäpäin oletin isommaksi. Meille tuo kyllä riittää helposti anyway, joten ei tuolla väliä ole. Kunhan ihmettelin.
 
Mullakin jää mittariston yläosa ratin taakse ellei sitten nosta rattia ihan ylös. Mutta siinä kohtaa alkaa tulla jo ongelmaksi HUD näkyminenkin. Se ei kovin pitkälle kuskille näy lainkaan.
Tossa Kiassa sitä hudin sijaintia sai kai siirrettyä. Nopeutta ei tosiaan nähnyt mistään muualta kun ratti peittää näkyvyyden. Sama sekä itsellä että puolisolla ja meillä pituuseroa 25cm. Noissa mittareissa / kojelaudassa ei kyllä muutenkaan ainakaan eteenpäin menoa tapahdu jos auto vaihtuu pl. ulkonäkö. Visuaalisesti se kabiini on erittäin onnistunut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 946
Viestejä
4 653 127
Jäsenet
76 317
Uusin jäsen
Svartzonker

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom