Yleistä keskustelua sähköautoista

Laskelmassa on 800e kesärenkaat ja 1200e talvirenkaat kolmen vuoden välein, mikä olisi suurin piirtein 50 tkm vaihtoväli jos ajaa 15 tkm vuodessa.

Edit: tuo on toki totta, että käytetyssä autossa renkaiden uusinta voi tulla eteen nopeammin.

Tuo laskelma nyt siis on vain suuntaa antava, itselle on loppujen lopuksi aika lailla se ja sama jos auton hinta heittää sata euroa kuussa suuntaan tai toiseen. Enemmän kysymys olikin tuosta Polestarin hankinnan järkevyydestä.
Eikai 15tkm vuosi mitään renkaita noin usein tarvine uusia, itsellä 100tkm ajettu ja 4 vuotias sähköauto niin kesärenkaat edelleen alkuperäiset edessä taakse jouduin toisen rikkoutumisen vuoksi uusimaan 45tkm kohdalla taakse uuden parin n. 6milliä oli pintaa silloin.
 
Eikai 15tkm vuosi mitään renkaita noin usein tarvine uusia, itsellä 100tkm ajettu ja 4 vuotias sähköauto niin kesärenkaat edelleen alkuperäiset edessä taakse jouduin toisen rikkoutumisen vuoksi uusimaan 45tkm kohdalla taakse uuden parin n. 6milliä oli pintaa silloin.
Ei varmasti joudukaan, näissä laskelmissa vaan ottaa mieluummin varman päälle niin todelliset kulut eivät yllätä.

Lisäksi jos lasken kulut liian alhaiseksi, niin joku sanoo että niitä pitää nostaa. Sit taas jos on liikaa yläkanttiin, niin saan kuulla miten ne ovat oikeasti alhaisemmat ;).
 
Eikai 15tkm vuosi mitään renkaita noin usein tarvine uusia, itsellä 100tkm ajettu ja 4 vuotias sähköauto niin kesärenkaat edelleen alkuperäiset edessä taakse jouduin toisen rikkoutumisen vuoksi uusimaan 45tkm kohdalla taakse uuden parin n. 6milliä oli pintaa silloin.
No olipa yleistys. Meillä meni lasten käytössä Corsa-e:ssä 30tkm kohdalla kesärenkaat. Edessä oli 1.5mm ja takana 2mm tossa vaiheessa. Kitkarenkaissa kanssa tossa vaiheessa edessä n. 3-4mm. Eli eturenkaat vaihtoon.

Eli riippuu ihan, miten ajaa. Meillä pelkkää kaupunkipyöritystä ja ilmeisen vauhdikasta…

Hullupösössä 27tkm nyt ja kesärenkaidsa 3-4mm jäljellä.
 
No olipa yleistys. Meillä meni lasten käytössä Corsa-e:ssä 30tkm kohdalla kesärenkaat. Edessä oli 1.5mm ja takana 2mm tossa vaiheessa. Kitkarenkaissa kanssa tossa vaiheessa edessä n. 3-4mm. Eli eturenkaat vaihtoon.

Eli riippuu ihan, miten ajaa. Meillä pelkkää kaupunkipyöritystä ja ilmeisen vauhdikasta…

Hullupösössä 27tkm nyt ja kesärenkaidsa 3-4mm jäljellä.
Toki ja joissain sähköautoissa luokattomat ensiasennuskumit saattaa olla vain 6mm uudessa kumissa jo uutena ja sulaa alle kahdessa vuodessa. MEB-alustassa ollut tätä ongelmaa. Osalla kestänyt paremmin mitä polttiksissa..
 
No jaa. Taycan taitaa olla lähinnä nopeiten arvoaan pudottava (sähkö)auto. Neljä vuotta vanhoja saa reilulla 50 tonnilla eli kansanauto Teslan hinnalla.

Oli pakko mennä heti fiilistelemään Nettiautoon, jos alkaa tuolla hintaa lähtemään. Mutta petyin - halvin 55k ja todella nopeasti hintalappu pyörii 60:sta ylös.

2022 -malleja näyttäisi olevan lähes samaan ja googlepohjalla Taycanin 19.1.2022 päivätty hinnasto sanoo alkaen 90140,00e. Eli kolmen vuoden ikäisenä haihtunut jopa prosentuaalisesti aika vähän - noin 35%. Toki hyvityshinta/netto astetta vähemmän, mutta tänne näyttäisi ihan perustasolta eikä mitään ihmeellistä. Toki euroissa osuma vähän isompi, mutta noin se tuppaa olemaan aivan sama minkä ylähyllyn biilin pistää.
 
Eikai 15tkm vuosi mitään renkaita noin usein tarvine uusia, itsellä 100tkm ajettu ja 4 vuotias sähköauto niin kesärenkaat edelleen alkuperäiset edessä taakse jouduin toisen rikkoutumisen vuoksi uusimaan 45tkm kohdalla taakse uuden parin n. 6milliä oli pintaa silloin.
Olisin yllättynyt jos leasing-Polestar 3:ssa kesärenkaat kestävät edes 20 tkm, pääasiassa kaupunkiajossa. Ajotapaan vaikuttaa se ettei auto ole oma ja toisekseen rengaskulut sisältyvät hintaan.
 
Tuota ajattelin käydä koeajamassa ihan ilmajousituksen takia että onko huomattava ero normiin mutta olikin jo myyty, joku on pitänyt kiirettä tuon kanssa kun tänäänhän tuo vasta nettiin putkahti
 
Oli pakko mennä heti fiilistelemään Nettiautoon, jos alkaa tuolla hintaa lähtemään. Mutta petyin - halvin 55k ja todella nopeasti hintalappu pyörii 60:sta ylös.
Onhan noissa tinkivaraa kun autoja on niin paljon tuotu. Yleensä tuontiautot ei ole karvalakkimalleja joten hintavertailua ei kannata tehdä siihen. Liekö noissa sisässä Saksan tukirahaa en muista minä vuonna se loppui.

Edit: mobile.de:ssä yli 2000 Taycania myynnissä :hmm:
 
Onhan noissa tinkivaraa kun autoja on niin paljon tuotu. Yleensä tuontiautot ei ole karvalakkimalleja joten hintavertailua ei kannata tehdä siihen. Liekö noissa sisässä Saksan tukirahaa en muista minä vuonna se loppui.

Edit: mobile.de:ssä yli 2000 Taycania myynnissä :hmm:
Mobile.de:ssä 2021kpl. Nettiautossa 173kpl. En tiedä yhtään myyntimääriä, mutta onhan noita reilusti laitettu myyntiin.

Halvin 4S esimerkkinä, 54k€.

Nettiauton halvin 4S, 59k€.
 
Se voi hyvinkin olla, arvuuttelin kanssa samaa että onkohan lähempänä 15 % vai 10 %. Joka tapauksessa ei kuitenkaan niin paljoa eroa, että se kääntäisi omaa kelkkaa leasingin puolelle. Laitetaan tuo 15 % laskelmaan niin ei pitäisi tulla niin paljoa yllätyksenä sitten :kahvi:
Arvonalenema 10 % lienee tosiaan vähän alakanttiin. Itse olen vuosien varrella seuraillut varsinkin Volkkarin mutta myös tiettyjen muiden sähköautojen arvonalenemaa ja 13 %/vuosi on aika hyvä arvio ajomäärällä 20 tkm/v plus miinus jotain. Autoliitto muistaakseni käyttää laskelmissaan oletuksena 14 % arvonalenemaa.
 
Onkohan Model Y maailman myydyimpänä autona 2024 jo varmistunut? Googlelta kun kysyy maailman myydyintä autoa 2024 niin ainakin eka tulos antaa sen vastauksen:


Toisella sivulla: Focus2move| World Car Market - Best 100 Models Ranking 2024

Aika kova, että sähköauto on ollut maailman myydyin auto jo 2 vuotta putkeen. :)
 

Testin yhteydessä pohdimme sitä, että valmistajien olisi luultavasti verrattain helppoa ohjelmoida ongelma pois päiväjärjestyksestä kaikissa autoissa. Pyörintänopeuksia ja niiden eroja tarkkaillaan autoissa joka tapauksessa. Niinpä äkillinen tilanne, jossa regenerointi jarruttaa liikaa, olisi mahdollista ehkäistä teknisesti.
On ilmeistä, että niissä autoissa, joissa regenerointi aiheuttaa kuvattuja vaaratilanteita, ei suunnitteluosasto ole tullut lainkaan ajatelleeksi liukkauden vaikutuksia. Markkinoilla kun on sellaisiakin autoja, joissa ongelma on jo ratkaistu

En tiedä missä merkissä ongelma on ratkaistu kun en ole istunut kovin monen sähkärin kyydissä, mutta tuo ilmiö on kyllä todellinen ja vaarallinen.

Pari viikonloppua sitten olin kyytiläisenä takaveto model3:ssa ja oli vähän liukkaampaa(joidenkin mielestä varmaan normaali talvikeli) ja jos on pirkanmaan ja satakunnan väliä reissannut niin kiskokabinetin paikka voi olla tuttu. Siinä on alamäessä nopeusvalvontakamera ja kun tuossa paikassa nostettiin kaasua auton omistajan toimesta niin meni ehkä millisekunti niin oltiin poikittain.

Aivan käsittämätön ominaisuus näin herran vuonna 2025. Ymmärrän jos abs-jarruton lada on poikittain liukkaalla, mutta kuten olen aiemminkin todennut niin takapyörien jarruttaminen on lähtökohtaisesti todella typerä idea, oli pitoa tai ei. Ja tässä ei auta näköjään edes se, että mainoslauseiden mukaan moottoria ja regenerointia säädetään niin ja näin monta kertaa sekunnissa.

Alkoi vahvistua käsitys siitä, että oma tulevan sähköauton hankinta aikanaan tapahtuu talvisen koeajon jälkeen.
 



En tiedä missä merkissä ongelma on ratkaistu kun en ole istunut kovin monen sähkärin kyydissä, mutta tuo ilmiö on kyllä todellinen ja vaarallinen.

Pari viikonloppua sitten olin kyytiläisenä takaveto model3:ssa ja oli vähän liukkaampaa(joidenkin mielestä varmaan normaali talvikeli) ja jos on pirkanmaan ja satakunnan väliä reissannut niin kiskokabinetin paikka voi olla tuttu. Siinä on alamäessä nopeusvalvontakamera ja kun tuossa paikassa nostettiin kaasua auton omistajan toimesta niin meni ehkä millisekunti niin oltiin poikittain.

Aivan käsittämätön ominaisuus näin herran vuonna 2025. Ymmärrän jos abs-jarruton lada on poikittain liukkaalla, mutta kuten olen aiemminkin todennut niin takapyörien jarruttaminen on lähtökohtaisesti todella typerä idea, oli pitoa tai ei. Ja tässä ei auta näköjään edes se, että mainoslauseiden mukaan moottoria ja regenerointia säädetään niin ja näin monta kertaa sekunnissa.

Alkoi vahvistua käsitys siitä, että oma tulevan sähköauton hankinta aikanaan tapahtuu talvisen koeajon jälkeen.
Teslojen vakaudenhallinta on tehty leikkimiseen eikä aidosti turvalliseksi. Liukkaalla olen töiden merkeissä niitä testaillut. Tesla on "leikkisä" kun muut menee vakaasti pyörähtelemättä.
 



En tiedä missä merkissä ongelma on ratkaistu kun en ole istunut kovin monen sähkärin kyydissä, mutta tuo ilmiö on kyllä todellinen ja vaarallinen.

Pari viikonloppua sitten olin kyytiläisenä takaveto model3:ssa ja oli vähän liukkaampaa(joidenkin mielestä varmaan normaali talvikeli) ja jos on pirkanmaan ja satakunnan väliä reissannut niin kiskokabinetin paikka voi olla tuttu. Siinä on alamäessä nopeusvalvontakamera ja kun tuossa paikassa nostettiin kaasua auton omistajan toimesta niin meni ehkä millisekunti niin oltiin poikittain.

Aivan käsittämätön ominaisuus näin herran vuonna 2025. Ymmärrän jos abs-jarruton lada on poikittain liukkaalla, mutta kuten olen aiemminkin todennut niin takapyörien jarruttaminen on lähtökohtaisesti todella typerä idea, oli pitoa tai ei. Ja tässä ei auta näköjään edes se, että mainoslauseiden mukaan moottoria ja regenerointia säädetään niin ja näin monta kertaa sekunnissa.

Alkoi vahvistua käsitys siitä, että oma tulevan sähköauton hankinta aikanaan tapahtuu talvisen koeajon jälkeen.
En tiedä onko tätä missään ratkaistu, muuta kuin jos regenin voi kytkeä kokonaan pois. Ei se muuten liene mahdollista täysin estää, vaan ainoastaan reagoida sitten kun pito on jo menetetty. Tai ehkä regen voisi alkaa tasaisemmin nousevasti, eikä heti täysillä, jolloin pitoa voisi paremmin tarkkailla.

TM:n mielestä myöskin etuvetoinen oli vielä paljon huonompi tässä.

Itsellä Model 3ssa voi kytkeä 3. osapuolen työkalulla nelivedon pysyvästi päälle alhaisilla nopeuksilla, jolloin ajotuntuma ja regen on todella paljon vakaampi. Varmaan se silti tietyissä tapauksissa voisi vaaratilanteita aiheuttaa, joten turvallisinta lienee pahassa kelissä kytkeä regen pois tai minimaaliseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin omassa pikkubemarissa kaasun nosto ei aiheuta mitään toimenpiteitä talvellakaan. Regen on hyvin voimakasta (OPD jota ei saa pois päältä) ja silti ei mitään ongelmaa. Toki tässäkin oli vanhemmissa vuosimalleissa ongelma, että kaasun nosto talvisessa liikenneympyrässä pisti auton poikittain, mutta tämä on ratkaistu softalla myöhemmin eikä ole enää ongelma.
 
Model Y regen oli viime talvena terävä ja aiheutti välillä lieviä jännitystilanteita. Tänä talvena ei ole aiheuttanuf. Kytkeytyminen on muokattu pehmeämmäksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 777
Viestejä
4 648 435
Jäsenet
76 305
Uusin jäsen
SeppoJ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom