Yleistä keskustelua sähköautoista

Onkos palstalla mustangin omistajia, ne alkaisi olla budjetin piirissä nekin. Kokemuksia?
Uudempaa Byd Atto 3 saa kanssa aika sopivasti.

Käytetyistä siis kyse tässä.
 
Onkos palstalla mustangin omistajia, ne alkaisi olla budjetin piirissä nekin. Kokemuksia?
Uudempaa Byd Atto 3 saa kanssa aika sopivasti.

Käytetyistä siis kyse tässä.
Onkohan noista Byd hieman pienempi? Byd myös etuvetoinen, kun Mustang Mach-e on joko takaveto, tai neliveto. Mitä joskus vertailin, niin niin neliveto olisi ollut aika paljon kalliimpi?

Neliveto alkaen 32500€.

Ford aivan törkeän kallis uutena? 52800€ (takaveto).


Täällä on Tesla Model S 90D facelift ja Ford Mustang Mach-e. Ford vielä aika alkuperäiskuntoinen. Mitä nyt tuulilasi vaihdettu kaksi kertaa. Kerran takaisinkutsuna ja kerran muuten vaan, kun lasi meni rikki.

Bydin olen kanssa koeajanut 2022, mutta en muista siitä oikein kunnolla mitään. Fordiin saa vetokoukun, mutta muistaakseni Bydiin ei vetokoukkua saa ollenkaan.

Fordiin tulee aika hyvin päivityksiä ja sovellus on hyvä. Ei ole paljon mitään eroa Teslaan. Minusta ihan kiva auton alusta Fordissa. Teslassa ratin saa hieman enemmän taakse verrattuna Fordiin.

Ford 75kWh akulla (pikkuakku) ja Tesla 90D tietysti 90kWh akulla. Mutta Fordin akku on riittävä. Epäilen että ei noissa ole ajomatkassa mitään eroa? Tesla on painavampi ja neliveto. Fordista olisi myös isoakkuinen 98kWh versio (takaveto tai neliveto).

Niin joo, kysyin Byd Atto 3 hintaa myös. Olisi saanut 25k€ kaksilla renkailla. Mutta ei sitten tullut lähdettyä katsomaan Bydiä. Nyt se olisi alkaen 26400€.

Byd toki Kiinalainen. Niin sekin oli miinus etuvetoisuuden lisäksi ja että vetokoukkua ei saa.

Ford Mustang Mach-e:n edellinen omistaja oli ajanut kaikki kilometrit. Ei ollut kuulemma mitään vikaa autossa (poislukien tuulilasin takaisinkutsu). Nyt niillä Fordin tilalla BMW i4 pienellä akulla ja takavedolla. Ja Mersu EQE toisena autona. Eli kaksi latausasemaa niillä kuulemma.

Fordissa olisi myös yhden polkimen ajo valittavissa, mutta regen on liian tehokas. En ole käyttänyt, eikä ole edellisetkään. Joku toinen valinta siinä on, että auto pysyy paikallaan liikennevaloissa. Ford on vain 269hv, eli onhan se Tesla 90D:tä tehottomampi.

Fordin tiedot:

Bydin tiedot:
 
BYD Atto 3 ollut 2,5kk ajossa ja vielä 1,5kk jäljellä. Otin auton koekäyttöön tuttavalta muutamaksi kuukaudeksi että pääsee kokeilemaan sähköautoilua. Auto on kyllä yllättävän hyvä, mutta en itselleni sellaista ottaisi. Varusteita on hintaluokkaan nähden riittävästi, mutta juurikin etuveto, range, hidas lataus ja vetokoukun puute kääntää kelkan muihin vaihtoehtoihin.
 
Atto 3:een saa tosiaan koukun vasta 2024 jälkimmäisestä puoliskosta alkaen. Lataus nousee viileälläkin akulla aika nopeasti maksimiin, mutta ei tällä Leville ennätysvauhtia pääse. Kotilatauksen kanssa ei välttämättä kovin merkityksellinen asia, omasta käyttöprofiilista toki kiinni. Arkikäytössä range on montaa verrokkia parempi, LFP-akun myötä. Jälleen riippuu omasta käyttöprofiilista onko väliä.

Softapäivityksiä tulee välillä ja auto ihan parantunutkin niillä, ei pelkkiä karttapäivityksiä. Saapa tosin nähdä tuleeko tuohon sitä uudempaa käyttistä, joka uusimmissa BYDeissä on.

11 kuukautta ja 30tkm auton kanssa takana, ei harmita tähän päätyminen. Aika samaa mieltä, miten TM veti koeajonsa yhteen:
"BYD Atto 3 on huolellisesti suunniteltu ja laadukkaasti toteutettu auto. Monilta ominaisuuksiltaan se on luokkansa kärkeä, minkä myös mittauksemme vahvistavat. Tahmea ja outo ohjaus on auton ainoa selvä puute"
 
Meillä on 19kk ajettu tolla Corsa-e:llä 53tkm ja pösöllä 20kk ja 27tkm. Ja siis kotilatauksilla. Yksivaiheisella ei pärjäis ollenkaan.
Tuossa tilanteessa pitäisi pärjätä. Onko ajorytmissä jotain poikkeavaa kun suko-latauksenkin pitäisi riittää noille määrille?
Paitsi jos joku urpo tulee Nissanillaan samalle 50 kW pömpelille, ja tunkee Chademo liittimen sisään, oma CCS lataus katkeaa sen sileän tien. Tämäkin riemu on tullut kertaalleen koettua Shittarin pihassa.
Voit lohduttautua sillä, että Lidlin tolpalla käy täsmälleen päinvastoin. Useampaan kertaan todettu, ja yleensä nuo virrankatkaisijat käyttävät vain hidaslatausta.
 
Tuossa tilanteessa pitäisi pärjätä. Onko ajorytmissä jotain poikkeavaa kun suko-latauksenkin pitäisi riittää noille määrille?
Karkeasti ottaen annetuilla luvuilla pitäisi roikkua 14h/pv 1,8 kW sukon perässä. Siihen vielä autojen vaihdot sun muut päälle. En nyt sanoisi, että suko olisi mitenkään riittävä ratkaisu vaikka teoriassa just ja just voisi energiamäärän saada ulos. Kyllä se kahdella autolla aikamoista itsensä kiusaamista on, jos ei ole kunnon kotilaturia. Aina tulee niitä päiviä, kun molemmat autot ovat sähköä vailla.
 
Karkeasti ottaen annetuilla luvuilla pitäisi roikkua 14h/pv 1,8 kW sukon perässä. Siihen vielä autojen vaihdot sun muut päälle. En nyt sanoisi, että suko olisi mitenkään riittävä ratkaisu vaikka teoriassa just ja just voisi energiamäärän saada ulos. Kyllä se kahdella autolla aikamoista itsensä kiusaamista on, jos ei ole kunnon kotilaturia. Aina tulee niitä päiviä, kun molemmat autot ovat sähköä vailla.
Tarina ei kerro onko kirjoittaja liikkeellä yhdellä laturilla ja kahdella autolla, vai onko molemmille oma laturinsa. Yhdellä autolla pitäisi pärjätä hyvin 1-vaihelatauksella ja jos nyt mennään esim. yhdellä 3-vaihelaturilla, niin vähemmän itsensä kiusaamista olisi käyttää molemmilla autoilla omaa esim. 16A 1-vaihelaturia. Mikäli ajot painottuvat lyhyemmälle aikavälille, niin silloin voi olla, että 1-vaihelataus ei riitä.
 
Kyllä tuohon hommaan juuri ja juuri piisaisi 2 kappaletta yksivaiheisia 10A shukoja. Mutta turha se on itseään kiusata ja tuskin taloudessa heti ollaan polttiksiin siirtymässä niin yksi latauasema on varmasti perusteltu ja itse laittaisin kaksi kun ne saisi samalla sähkäri käynnillä. Jos nyt vertaa latausaseman hintaa auton arvon alenemaan niin aika pieniä rahoja.
 
Onko näkemystä millä merkeillä on navissa Suomessa kattavimmin eri operaattoreiden latureita ja näille myös esilämmitys? Sähköauto olisi harkinnassa eläkeläisille niin helppous on prioriteetillä eikä Teslamaiset superchargerien kautta navigoinnit.
 
Meillä on 2kpl Wallbox Pulsar plussaa kuormanhallinnalla. 25A pääsulakkeet, niin öisin kun autoja ladataan, saa kumpikin n. 8kW teholla samanaikaisesti. Yksi auto sen 11kW. Latausikkuna on 01-08 yöllä, koska pörssisähköllä mennään. Aika usein on kaksi autoa illalla pihassa, joissa molemmisaa luokkaa 5-10% akkua jäljellä. Meillähän on myös kolmantena autona toi iX, eli latureille on kyllä käyttöä, kun siihenkin se 20-25tkm/v on tahti. Äärimmäisen harvoin tulee päivisin ladattua. Se kyllä onnistuu helposti wallboxin appista. Siitä saa kertaluontoisesti latauksen päälle, ajastettu lataus on aina se ensisijainen mulla.

On mulla kyllä kolmaskin kiinteä laturi, työsuhdeautoilun jäljiltä. Keba P30 drivalialta. Se piti hommata, kun vain sen kautta sai lataussähköön menneet rahat takaisin kotilatauksista. Se vain ei sisällä kuormanhallintaa, niin sillä latailin liisaria lähinnä päivisin, kun ei ollut pelkoa sulakkeen palamisesta (lähinnä vain saunominen yhtä aikaa latauksen kanssa). Wallbox ei sitten lataa kuin pienellä teholla ja vain toinen, jos tolla lataa (koska niissä oleva kuormanhallinta toki näkee vapaana olevan virran). No tän laturin aattelin myydä, kun ei ole työsuhdeautoa nyt, eikä liene tulossakaan.
 
Onko näkemystä millä merkeillä on navissa Suomessa kattavimmin eri operaattoreiden latureita ja näille myös esilämmitys? Sähköauto olisi harkinnassa eläkeläisille niin helppous on prioriteetillä eikä Teslamaiset superchargerien kautta navigoinnit.
Teslassa ei tosiaan ole nappia akun lämmitykselle.

Mutta uusimmassa ohjelmistopäivityksissä on lisätty kaikki laturit. Eli navigoi sitten mihin laturille vaan, niin saa akun lämmityksen päälle.

Toki ne Tesla laturitkin sieltä löytyy, mutta voi siis valita vaikka ABC laturin, joka on halvempi.
 
Teslassa ei tosiaan ole nappia akun lämmitykselle.

Mutta uusimmassa ohjelmistopäivityksissä on lisätty kaikki laturit. Eli navigoi sitten mihin laturille vaan, niin saa akun lämmityksen päälle.

Toki ne Tesla laturitkin sieltä löytyy, mutta voi siis valita vaikka ABC laturin, joka on halvempi.
Eipä ainakaan oma model Y löydä esimerkiksi kaikkia ABC-latureita, ja muutoinkaan auton oma navigointi ei osaa ehdottaa 3-osapuolen latureita. Eli ei todellakaan sellainen, että voisivat vaan lähteä ajamaan ja luottaa että auto kertoo koska pitäisi ladata matkalla määränpäähän.

Teslan tapauksesa myös laturit voivat kadota heidän omien sääntöjen mukaisesti https://www.tesla.com/fi_fi/support/charging/improving-access-third-party-fast-charging
 
Eipä ainakaan oma model Y löydä esimerkiksi kaikkia ABC-latureita, ja muutoinkaan auton oma navigointi ei osaa ehdottaa 3-osapuolen latureita. Eli ei todellakaan sellainen, että voisivat vaan lähteä ajamaan ja luottaa että auto kertoo koska pitäisi ladata matkalla määränpäähän.

Teslan tapauksesa myös laturit voivat kadota heidän omien sääntöjen mukaisesti https://www.tesla.com/fi_fi/support/charging/improving-access-third-party-fast-charging
Tuo muutos on tullut/tulossa 2025.2 versiossa.
 
Tuo muutos on tullut/tulossa 2025.2 versiossa.
Tiedän koska itsellä on tällä hetkellä 2025.2.6, mutta ei se silti poista sitä tosiasiaa että navi ei tunne kaikkia latureita ja vieläkään se ei niitä ehdota osana reittiä vaan tyrkyttää täysin typeriä koukkausia superien kautta. Eikä tesla olisi muutenkaan eläkeläisten vaihtoehto, kun preferoidaan autoa missä pitäisi mahdolisimman vähän käyttää käynnykkää tai infortainmenttia :)
 
Eipä ainakaan oma model Y löydä esimerkiksi kaikkia ABC-latureita, ja muutoinkaan auton oma navigointi ei osaa ehdottaa 3-osapuolen latureita. Eli ei todellakaan sellainen, että voisivat vaan lähteä ajamaan ja luottaa että auto kertoo koska pitäisi ladata matkalla määränpäähän.

Teslan tapauksesa myös laturit voivat kadota heidän omien sääntöjen mukaisesti https://www.tesla.com/fi_fi/support/charging/improving-access-third-party-fast-charging
Tuo muutos on tullut/tulossa 2025.2 versiossa.
Joo. 2025.2 on se kaikkein tuorein päivitys. Ei varmasti ole vielä joka autoa päivitetty.

Eli siis akun lämmityksen saa päälle joka laturille. En osaa sanoa sitten muusta, että miten esim navigointi toimii?
 
Tiedän koska itsellä on tällä hetkellä 2025.2.6, mutta ei se silti poista sitä tosiasiaa että navi ei tunne kaikkia latureita ja vieläkään se ei niitä ehdota osana reittiä vaan tyrkyttää täysin typeriä koukkausia superien kautta. Eikä tesla olisi muutenkaan eläkeläisten vaihtoehto, kun preferoidaan autoa missä pitäisi mahdolisimman vähän käyttää käynnykkää tai infortainmenttia :)
Bukaa foorumi ja viesti lähti viivästetysti :D

Joo. Ei se sitten toimi :)

Voi olla että tuollaista autoa ei ole vielä tehty?

Itse suosittelisin tuossa tapauksessa bensa-autoa? Tai sitten sellaista autoa, jossa on napilla akun lämmitys?
 
En huomannu lompin preferenssejä ja erityisesti budjettia, mut Fr0din Explorer tai Capri? Eikä Meganeistakaan huonoa ole kuulunut, Android pohjalla saa hiljaisia kehuja, muttei ranskalaisilla ajavat ole pitkään aikaan viittineet oikein näkyvästi kehua omiaan.
 
Bukaa foorumi ja viesti lähti viivästetysti :D

Joo. Ei se sitten toimi :)

Voi olla että tuollaista autoa ei ole vielä tehty?

Itse suosittelisin tuossa tapauksessa bensa-autoa? Tai sitten sellaista autoa, jossa on napilla akun lämmitys?
En huomannu lompin preferenssejä ja erityisesti budjettia, mut Fr0din Explorer tai Capri? Eikä Meganeistakaan huonoa ole kuulunut, Android pohjalla saa hiljaisia kehuja, muttei ranskalaisilla ajavat ole pitkään aikaan viittineet oikein näkyvästi kehua omiaan.

Ei ole pidemmän matkan ajokokemuksia muilla kuin Teslalla niin siksi täysin tuntematonta kuinka aivot narikkaan menoa vaikka VAG:n uusimmat softat, Mersu, BMW tai vaikka tosiaan Polestar tarjoaa tämän navigoinnin osalta. Luulisi että järkevä reititiys ja oikeaan kohtaan pysähtyminen ei olisi ihan mahdoton pyyntö :D

Teslassa tosiaan vituttaa eniten, että pikalatureita ei voi vieläkään kovin hyvin hakea vaikka 300km päästä ja tosiaan se että supereita pakotetaan niin rajusti. Varsinkin itä-suomessa niitä on niin kehnosti että Teslan ehdottamissa reiteissä ei ole oikein mitään järkeä. Sama kyllä koskee esim Tampere - Helsinki väliä, jolloin monesti pitäisi käydä Espoossa 40km lisälenkki.
 
BMW ja Porsche, ei ristiseläntukea vakiona. Kummallisuus todella. Moni myytävät ilman ristiseläntuen säätöä.
En muista että itsellä olisi koskaan ollut penkkiä missä on (säädettävä) ristiselän tuki. Tai sitten en ole huomannut.

Porschen penkit ovat mielestäni suunniteltu ulkonäkö edellä ja niissä ei niskatukikaan osu normi notre damen kellonsoittaja selkäiselle puhelimen näpyttelijälle, pitäisi olla balettitanssijan ryhti jossa on pää takana. Taycanissa kuvien perusteella jo parempi, tuotu niskatukea eteenpäin ja pieni kyhmy lisätty siihen.

Useimmat penkit ovat hieman liian pehmeitä selkärangalle.
 
Vielä kummallisemmaksi tekee ainakin bmw:n tapauksessa että perus sporttipenkeissä on kyllä sähköllä säätyvä selkänojan leveyssäätö aina mutta ristiseläntuki maksaa extraa.
Näissä ei ole mitään kummallista. Saksalaiset tekee koska tienaavat sillä tavalla enemmän. Kulimalleissa ei tule tyyriin rattia / pyöriä mukana ja pitää maksaa extraa, että ne saa mukaan.

Sen lisäksi Saksassa työsuhdeautot ovat edelleen suosittuja ja monella isommalla firmalla on jossain sisäisessä fleet-policyssä että säädettävä ristiselän tuki pitää löytyä -> kun sitä ei löydy vakiona, niin saksalaiset merkit saavat myytyä firmojen leasing-fleeteille hyvään hintaan lisävarusteen.

Jälkimmäisestä oli kokemusta kun olin itse Saksassa töissä autoedulla. Liisarin lisävarusteita kun kliksutteli, niin siellä oli väkisin ruksittuna joka autosta joko jotkut parannetut penkit tai vähintään joku manuaalinen ristiselän säätö tai "comfort" paketti, jota ei saanut pois vaikka olisi halunnut.
 
Teslassa tosiaan vituttaa eniten, että pikalatureita ei voi vieläkään kovin hyvin hakea vaikka 300km päästä ja tosiaan se että supereita pakotetaan niin rajusti. Varsinkin itä-suomessa niitä on niin kehnosti että Teslan ehdottamissa reiteissä ei ole oikein mitään järkeä. Sama kyllä koskee esim Tampere - Helsinki väliä, jolloin monesti pitäisi käydä Espoossa 40km lisälenkki.
Kyllä ne latauspysähdykset voi poistaa siitä reitiltä ja käy sitten itse siellä missä huvittaa / etsii autosta sopivan laturin kun alkaa olemaan tarvetta virralle. Kesällä tuolla koko navigaattorilla ole muutenkaan mitään virkaa, jos tietää mihin on menossa eikä kaipaile esim. nopeuskameratietoja. Talvella tietty esilämmitys kiva juttu, mutta ei nyt uskoisi, että kukaan on niin kohlo, että lähtisi tolla Tampere-Helsinki välillä ajelemaan Espooseen laturille koska auto sellaista ehdottelee. Sen verran omaa järkeä on suotavaa käyttää navigaattorinkin kanssa, että ignooraa sen ehdotukset silloin kun se käskee ajaa Espooseen tai vaikka mereen.
 
Kyllä ne latauspysähdykset voi poistaa siitä reitiltä ja käy sitten itse siellä missä huvittaa / etsii autosta sopivan laturin kun alkaa olemaan tarvetta virralle. Kesällä tuolla koko navigaattorilla ole muutenkaan mitään virkaa, jos tietää mihin on menossa eikä kaipaile esim. nopeuskameratietoja. Talvella tietty esilämmitys kiva juttu, mutta ei nyt uskoisi, että kukaan on niin kohlo, että lähtisi tolla Tampere-Helsinki välillä ajelemaan Espooseen laturille koska auto sellaista ehdottelee. Sen verran omaa järkeä on suotavaa käyttää navigaattorinkin kanssa, että ignooraa sen ehdotukset silloin kun se käskee ajaa Espooseen tai vaikka mereen.

Voin kuvitella käyttäjän joka sen mukaan menee, jos ei ole käsitystä Suomen tai alueen laturitarjonnasta ja maksutavoista.
Jos yksin ratissa, niin ei ala siinä räplään puhelintakaan.
 
Voin kuvitella käyttäjän joka sen mukaan menee, jos ei ole käsitystä Suomen tai alueen laturitarjonnasta ja maksutavoista.
Jos yksin ratissa, niin ei ala siinä räplään puhelintakaan.
Oletan, että tässä puhuttiin suomalaisesta henkilöstä. Tai no. Mitä väliä. Jos lähdet autollasi ulkomaille, niin veteletkö sokkona sen ehdottamien reittien mukaan vai otatko vähän selvää latureista ja käytät vaikka luuria verifioimaan onko auton ehdottamissa reiteissä mitään järkeä / kuinka paljon reitti muuttuu jos otat ne latauspysähdykset pois.

Enkä nyt tarkoita etteikö olisi hyvä, jos auto osaisi tehdä kaiken ajatustyön puolestasi, mutta kyllä jonkinlainen oman järjen käyttäminen on ihan suotavaa näissäkin hommissa.
 
Oletan, että tässä puhuttiin suomalaisesta henkilöstä. Tai no. Mitä väliä. Jos lähdet autollasi ulkomaille, niin veteletkö sokkona sen ehdottamien reittien mukaan vai otatko vähän selvää latureista ja käytät vaikka luuria verifioimaan onko auton ehdottamissa reiteissä mitään järkeä / kuinka paljon reitti muuttuu jos otat ne latauspysähdykset pois.

Enkä nyt tarkoita etteikö olisi hyvä, jos auto osaisi tehdä kaiken ajatustyön puolestasi, mutta kyllä jonkinlainen oman järjen käyttäminen on ihan suotavaa näissäkin hommissa.

No jos puhutaan suomalaisesta ja ei tunne alueen laturitarjontaa, ja kohtuu moderni autoa alla jonka aidosti luulee osaavan optimoida ne reitit, niin jo katsoo laturilla +40km, niin ok. Varsinkin jos ei nyt jumituta tuohon HKI, Espoo, Tampere reittiin.
Jos yksin liikkeelle niin se luurilla sähläämisen kynnys vähän korkeampi.

Jos sen takia kusee aikataulut, niin sitten kynnys pysähtyä tienreunaan pienempi ja lähteä googlettaan onko tietoa paremmasta.

+40km ei ole mikään mereenajo, ja ajallisesti sen voi ymmärtää nopeammaksi.
 
No jos puhutaan suomalaisesta ja ei tunne alueen laturitarjontaa, ja kohtuu moderni autoa alla jonka aidosti luulee osaavan optimoida ne reitit, niin jo katsoo laturilla +40km, niin ok. Varsinkin jos ei nyt jumituta tuohon HKI, Espoo, Tampere reittiin.
Jos yksin liikkeelle niin se luurilla sähläämisen kynnys vähän korkeampi.

Jos sen takia kusee aikataulut, niin sitten kynnys pysähtyä tienreunaan pienempi ja lähteä googlettaan onko tietoa paremmasta.

+40km ei ole mikään mereenajo, ja ajallisesti sen voi ymmärtää nopeammaksi.
Kyllä mä sanoisin, että +40km latauksen takia on ihan suoraan rinnastettavissa mereen ajamiseen tms. hölmöilyyn. Jos liikutaan sen auton kanssa alueilla joissa säännöllisin välein kaupunkeja / isompia taajamia, niin siellä on myös latureita.
Mä ymmärrän, että jossain Uhtualla tai käsivarren erämaassa tms. se lyhin reitti ei enää ole välttämättä reitti, jonne voit lähteä sähköautolla - tai polttomoottoriautollakaan, jos ei ole tankissa riittävästi tavaraa - mutta siellähän se oman järjen käyttö on aina ollut pakollista em. syistä johtuen ja kun se siellä onnistuu, niin ei kai sitä käänteisesti ihan undulaatiksi pidä muuallakaan ryhtyä.
 
No jos puhutaan suomalaisesta ja ei tunne alueen laturitarjontaa, ja kohtuu moderni autoa alla jonka aidosti luulee osaavan optimoida ne reitit, niin jo katsoo laturilla +40km, niin ok. Varsinkin jos ei nyt jumituta tuohon HKI, Espoo, Tampere reittiin.
Jos yksin liikkeelle niin se luurilla sähläämisen kynnys vähän korkeampi.

Jos sen takia kusee aikataulut, niin sitten kynnys pysähtyä tienreunaan pienempi ja lähteä googlettaan onko tietoa paremmasta.

+40km ei ole mikään mereenajo, ja ajallisesti sen voi ymmärtää nopeammaksi.
Onko kyllä kauhea poikkeama tuollainen 40 km. Ei kannata kaikkea tyhmää itselleen uskotella, vaikka latailu olisikin mieluisa harrastus.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne latauspysähdykset voi poistaa siitä reitiltä ja käy sitten itse siellä missä huvittaa / etsii autosta sopivan laturin kun alkaa olemaan tarvetta virralle. Kesällä tuolla koko navigaattorilla ole muutenkaan mitään virkaa, jos tietää mihin on menossa eikä kaipaile esim. nopeuskameratietoja. Talvella tietty esilämmitys kiva juttu, mutta ei nyt uskoisi, että kukaan on niin kohlo, että lähtisi tolla Tampere-Helsinki välillä ajelemaan Espooseen laturille koska auto sellaista ehdottelee. Sen verran omaa järkeä on suotavaa käyttää navigaattorinkin kanssa, että ignooraa sen ehdotukset silloin kun se käskee ajaa Espooseen tai vaikka mereen.

No juurikin tämä on se ongelma, koska kaikki nuo on täysin ylimääräistä jonka ei pitäisi olla tarpeellista.

Ihan käytännön esimerkki, että lähdet ajamaan vaikka 30-40% akulla tuota väliä, harvaa kuitenkaan kiinnostaa räplätä kesken ajon sitä navigointia 1) että saat esilämmityksen päälle 2) etsiä siitä teslan huonosta UIsta että missä se ABC tai ST1 tai K-lataus nyt olikaan koska akku ehkä riittää nyt hyvinkäälle tai riihimäelle. Kun se oikea tarve aika monella on, että ne lähtevät ajamaan kotoa tai kyläpaikasta ja haluavat vaan tietää missä kohdassa pitää pysähtyä että olen nopeiten perillä lataus huomioiden.

Ei tästä tarvitse tehdä kauhan monimutkaista, mutta (ainakin) Tesla on siinä onnistunut. Ja nyt tässä etsitään onko joku toinen valmistaja osannut tehdä tämän tuen kolmannen osapuolen latureille paremmin
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mä sanoisin, että +40km latauksen takia on ihan suoraan rinnastettavissa mereen ajamiseen tms. hölmöilyyn. Jos liikutaan sen auton kanssa alueilla joissa säännöllisin välein kaupunkeja / isompia taajamia, niin siellä on myös latureita.
Mä ymmärrän, että jossain Uhtualla tai käsivarren erämaassa tms. se lyhin reitti ei enää ole välttämättä reitti, jonne voit lähteä sähköautolla - tai polttomoottoriautollakaan, jos ei ole tankissa riittävästi tavaraa - mutta siellähän se oman järjen käyttö on aina ollut pakollista em. syistä johtuen ja kun se siellä onnistuu, niin ei kai sitä käänteisesti ihan undulaatiksi pidä muuallakaan ryhtyä.

Tämä lähti liikkeelle Teslasta, sen brändin rakentaminen on onnistunut hyvin, eli moni kuvittelee siitä paljon. TIetenkin jos on kuski joka tietää, niin hakee ennen liikkeelle lähtö asemia, suunnittelee reittiä niiden mukaan. Mutta voin kuvitella että tietämätön lähtee ihan hyvässä uskossa liikkeelle. Jos auto ehdottaa 40km lenkkiä, ja niin ei se tietämättömällä soita kelloja, suoraan reittiinkin 40km, mitä puolituntia. Yksittäistapauksessa se voi olla joskus aiemmin olla se nopein reitti, tai kuskilla on kokemuksia hyvistä navigaattoreista ja niiden optinoinneista.

Jos käyttöliittymä ei edes varoita/kerro että reittiä lähempänä voi olla muitakin. Mereen ajamiseen en tuota vertaisi. sitten voi sillan kestävyyttä kyseealaistaa jos havaitsee mainoksen pikalatausasemasta reitivarralle ja hyvin ajoissa näkee että toiminnassa ja tilaa on.

Tilanne toinen jos jossain hiihtomajalla lepäillessä alkaa katsomaan lataustarjontaa, ja lähin olisi jossain 40km päässä, niin ok, niin ehkä kynnys kokeilla jotain muuta on alempi.

Kokemuksen myötä, jos kuljettajalle käy selväksi ettei opastukseen voi luottaa, niin sen jälkeen varmaa isosta lenkki ehdotuksestä ajaa tien sivuun selvittään vaihtoehtoja.
 
No juurikin tämä on se ongelma, koska kaikki nuo on täysin ylimääräistä jonka ei pitäisi olla tarpeellista.

Ihan käytännön esimerkki, että lähdet ajamaan vaikka 30-40% akulla tuota väliä, harvaa kuitenkaan kiinnostaa räplätä kesken ajon sitä navigointia 1) että saat esilämmityksen päälle 2) etsiä siitä teslan huonosta UIsta että missä se ABC tai ST1 tai K-lataus nyt olikaan koska akku ehkä riittää nyt hyvinkäälle tai riihimäelle. Kun se oikea tarve aika monella on, että ne lähtevät ajamaan kotoa tai kyläpaikasta ja haluavat vaan tietää missä kohdassa pitää pysähtyä että olen nopeiten perillä lataus huomioiden.

Ei tästä tarvitse tehdä kauhan monimutkaista, mutta (ainakin) Tesla on siinä onnistunut. Ja nyt tässä etsitään onko joku toinen valmistaja osannut tehdä tämän tuen kolmannen osapuolen latureille paremmin
Mutta sitten taas vaihtoehto, jossa se alkaisi ehdottelemaan jotain alitehoista ABC-asemaa jonne en missään tapauksessa halua, olisi kaikista karmein jos on kiire. Mä olisin taipuvainen ratkaisuun, jossa voin määritellä latauspaikat itse ja lähettää sen viritykseni autolle, mutta en siihen että auto alkaa ajatella mun puolesta, koska se ajattelee kuitenkin päin helvettiä (paitsi jos reitillä on niitä supereita Teslan tapauksessa).
 
Se jo auttaisi pitkälle että voisi helposti valita että käytä vain tätä / näitä latureita.

MEB, E-GMP ja ABRP reitittäjiä olen kokeillut mutta aina palannut käsipeliin.
 
Se jo auttaisi pitkälle että voisi helposti valita että käytä vain tätä / näitä latureita.

MEB, E-GMP ja ABRP reitittäjiä olen kokeillut mutta aina palannut käsipeliin.
Sähköauton navigaattori lataus hakua.

Jos mietit sitä että pitkällä reitillä missä lataaminen tarpeen, ja navi suunnittelisi reitin sen mukaan. voisi olla järjestys aika, hinta, tai palvelu painotteiset. Hintarajapintojen puute toki rajoittaa hinta optimointia.

Jos taasen patteri vähissä, niin varmaan suositus järjestys nopeuden mukaan. jos ajossa eikä määräänpäätä, niin painottaa sitä suuntaa mihin nokka osoittaa. Jos parkissa niin ihan suuntaa painottamatta.

Koska se maksaminen voi olla haastavaa, niin korostaa niitä asemia missä maksaminen onnistuu käyttäjän kertomilla maksutavoilla.

Oliko se tämä vai Tesla ketju missä kritisointiin sitä että ei kerrota selkeästi nopeammista vaihtoehdoista, niin sekin pitäisi ilmaista jos valinnoilla ei ole kovin optimia.
 
Vaarallinen tilanne kun olen ihastunut tollaiseen vähän vanhempaan sähköautoon kuin Volkswagen E-golf (2020 vm, ajettu 40,000~, akkutakuuta vielä 3v~, tuontiauto saksasta, about kaikki varusteet).

Vaikka autossa on pieni 35,8 kwh akku niin se riittää enemmän kuin hyvin sille tarkoitettuihin ajoihin pahimmillakin pakkasilla. Bensiini Skoda vie ne pidemmät reissut hienosti.

Osaisiko joku kertoa minulle että miksi ei kannattaisi hassata 20k tuohon jo ikääntyvään sähkäriin? Omaan silmään auto näyttää täydelliseltä ratsulta kauppa / harrastus ajoihin.

VW:n ID3* olisi varmaan fiksumpi ratkaisu mutta omaan silmään aika karsean näköinen.
E-Golf 20k€ on minusta ainakin ylihintainen. Hyvä auto varmaan jollain 10k€-15k€ hinnalla?

Edellien auto oli Peugeot e-2008 jossa siis 50kWh akku. 8/2023. Noiden hinnat pyörii jossain 17900€? Hinta toki riippuu vähän, että mistä sattuu löytämään.

Onhan niitä vaihtoehtoja, mutta en nyt juuri keksi mitään oikein hyvää 20k€ hinnalla. On ollut myös Seat Mii ja sehän on näppärän kokoinen ja halpa. Golf olisi etuveto ja itse pitäisin id3:sta parempana ihan siitä syystä, että on takaveto. Plus 200hv ja isompi akku. Mutta akun koolla ei ollutkaan mitään merkitystä teille.
 
Se jo auttaisi pitkälle että voisi helposti valita että käytä vain tätä / näitä latureita.

MEB, E-GMP ja ABRP reitittäjiä olen kokeillut mutta aina palannut käsipeliin.
Mä poistan ne lähes aina navista ja lisään matkalla tarpeen mukaan käsin. Jos auton antaa arpoa ja vaikka osuisi latureita reitillekin, niin auto ehdottaa mulle esim. Kuhmoon mökille ajaessa ekaa pysähdystä Mikkeliin ja seuraavaa Kuopioon, joka on tietysti erittäin paska idea.
Edes Pertti Pasanen ei keksi yhtään syytä miksi pysähtyä siihen Mikkeliin kun voi ajaa suoraan Kuopioon, ladata siinä sen vartin ja ajaa määränpäähän. Nyt jos uskoisin navia, niin se tärväisi x-prosenttia akkua turhaan lämmittelyyn ennen laturia, johon mulla ei ole mitään aikomusta pysähtyä.

Käsin lisääminen on helppoa ja aina menee oikein, mutta olenkin taitava poikkeusyksilö, joka osaa painaa pari kertaa näytöltä nappia neljän tunnin ajosuorituksen aikana ilman, että tarvitsee pysähtyä bussipysäkille lukemaan tiekarttaa.
 
Onkos palstalla mustangin omistajia, ne alkaisi olla budjetin piirissä nekin. Kokemuksia?

Käytetyistä siis kyse tässä.
On ne tosiaan melko halpoja, kuten muutkin käytetyt sähköautot. Ford Mustang Mach-E taitaa jotain tyyppivikaa? Toki akkutakuuseen menee?

Facebook:
Screenshot_2025-02-17-18-16-04-91_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6~2.jpg


Oma on myynnissä kokeilumielessä (jos joku sattuisi ostamaan).

Screenshot_2025-02-17-18-39-26-19_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg

Mitä itse tiedän, niin pääosin nuo on olleet kestäviä. En nyt juuri muista, että onko muita tyyppivikoja kuin kontaktori?
 
Oheisena Heart of Joy / BMW Vision Neue Klasse sedan mallin mainosta mitä on tulossa. Tehoa ja vääntöä riittää kotitarpeisiin uudessa BMW M3:ssa. Tämä on vielä testimuuli mutta kai siitä jotain saadaan tuotantomalliinkin saakka. NDA loppunut kun joka tuutista puskee nyt videota samasta aiheesta.
 

ZEEKR 7X​


Onko tossa autossa siis jotain ihmeellistä, että lataa ilmeisesti aika palajonkin nopeampaa, kuin moni muu auto?
Eipähän sillä, että omassa käytössä kotilataus on se juttu. Mut mielenkiintoista teknologiaa kuitenkin.

 
Hyvä juttuhan tuo on. Näkisin että tällä on isompi merkitys city ihmiselle kuin lapin matkaajille. City porukalla kun ei välttämättä ole mahdollisuutta ladata kotona vaan pakko turvautua julkisiin citylatureihin. Nopeus on tässä tapaukseesa merkittävämpi etu kuin 14 tunnin lapinmatkalla. Mahdollista sähkäreiden yleistymistä kaupungeissa.
 
Hyvä juttuhan tuo on. Näkisin että tällä on isompi merkitys city ihmiselle kuin lapin matkaajille. City porukalla kun ei välttämättä ole mahdollisuutta ladata kotona vaan pakko turvautua julkisiin citylatureihin. Nopeus on tässä tapaukseesa merkittävämpi etu kuin 14 tunnin lapinmatkalla. Mahdollista sähkäreiden yleistymistä kaupungeissa.
Käytännössä lähes mikä tahansa uudempi auto lataa tarpeeksi nopeasti esim. kaupassa käynnin aikana. Hyvin hankala nähdä miksi pikalataus olisi tärkeämpi kaupungissa asuvalle, matkatkin lyhyempiä. 22 kW ”hidas”lataus ac:na on kaupungissa kustannustason takia paljon merkittävämpi asia kuin mikään dc teho.
 
Lurittele tuolla nyt tankki täyteen kauppareissun aikana. Enkä nyt tarkoita mitään ostoshelvetti kierrosta vaan alepaa. Tankki täyteen alepalla ja seuraavan kerran parin viikon päästä. Ihan niinkuin polttisaikaan.
 
Lurittele tuolla nyt tankki täyteen kauppareissun aikana. Enkä nyt tarkoita mitään ostoshelvetti kierrosta vaan alepaa. Tankki täyteen alepalla ja seuraavan kerran parin viikon päästä. Ihan niinkuin polttisaikaan.
Alepoiden edustallahan tunnetusti on reippaasti näitä 400 kW laturikenttiä tarjolla :D Ihan yhtä peukku pepussa olisit Zeeekrin kanssa Alepan pihalla kuin millä tahansa muulla koslalla.
 
Zeekr:n akusta löytyy paljonkin matskua lehdistä ja vaikkapa tuolta Youtubesta. Aika kovalta vaikuttaa. Zeekr Gold hakusanaksi vaan.
 
Se jo auttaisi pitkälle että voisi helposti valita että käytä vain tätä / näitä latureita.

MEB, E-GMP ja ABRP reitittäjiä olen kokeillut mutta aina palannut käsipeliin.
Ainakin Volvossa on näppärää kun auton voi käskyttää asetuksista pelkästään Ionityn tolpille. Saa varmasti sähköä täysillä eikä tarvi mietiskellä itse sen enempää.
 
Ei voi olla akulle pitkällä tähtäimellä kovin terveellistä tuollainen 480 kW lataaminen. Ei se Zeekr ole nykyistä akkuteknologiaa uusiksi keksinyt eikä sen luonnonlakeja onnistunut kumoamaan. Litium-elektrolyyttiin perustuvassa akkutekniikassa kova latausteho kuluttaa väistämättä akkukomponentteja. Eri asia, jaksaako keskiverto autonostaja sitten miettiä tätä puolta asiasta.

Tuollainen 480 kW teho on ihan järjetön muuhun kuin johonkin hyvin spesifiin käyttöön. Uusien isoakkuisten autojen valtavirrassa huipputehot pyörivät yleensä 130-200 kW välillä ja 10-80% keskitehokin selvästi yli 100 kW. Se on täysin riittävä latausteho lähes kaikille. En tajua mihin tarvitaan tuplat tai triplat tuosta - muuten kuin huomion hakemiseen tiukassa kilpailutilanteessa olevilla sähköautomarkkinoilla.

Tai ehkä tämä on suunnattu koskettelemaan niitä luutuneimmin ajattelevia bensalenkkareita, joilla ei ole mitään omaa kokemusta sähköautoilusta. Heille lataamisen pitää olla muutaman minuutin toimenpide, "niin kuin bensapumpulla minä ja minun esi-isäni ovat aina tehneet". Silloin maailma tuntuu hyvältä ja turvalliselta.

Mielenkiintoista seurata 5 vuoden päästä, miten Zeekrien akkutekniikka on kestänyt.
 
Ei voi olla akulle pitkällä tähtäimellä kovin terveellistä tuollainen 480 kW lataaminen. Ei se Zeekr ole nykyistä akkuteknologiaa uusiksi keksinyt eikä sen luonnonlakeja onnistunut kumoamaan. Litium-elektrolyyttiin perustuvassa akkutekniikassa kova latausteho kuluttaa väistämättä akkukomponentteja. Eri asia, jaksaako keskiverto autonostaja sitten miettiä tätä puolta asiasta.

Tuollainen 480 kW teho on ihan järjetön muuhun kuin johonkin hyvin spesifiin käyttöön. Uusien isoakkuisten autojen valtavirrassa huipputehot pyörivät yleensä 130-200 kW välillä ja 10-80% keskitehokin selvästi yli 100 kW. Se on täysin riittävä latausteho lähes kaikille. En tajua mihin tarvitaan tuplat tai triplat tuosta - muuten kuin huomion hakemiseen tiukassa kilpailutilanteessa olevilla sähköautomarkkinoilla.

Tai ehkä tämä on suunnattu koskettelemaan niitä luutuneimmin ajattelevia bensalenkkareita, joilla ei ole mitään omaa kokemusta sähköautoilusta. Heille lataamisen pitää olla muutaman minuutin toimenpide, "niin kuin bensapumpulla minä ja minun esi-isäni ovat aina tehneet". Silloin maailma tuntuu hyvältä ja turvalliselta.

Mielenkiintoista seurata 5 vuoden päästä, miten Zeekrien akkutekniikka on kestänyt.
Satavarmasti tulee tehot kasvamaan muissakin autoissa ja kymmenen vuoden päästä kenellekään ei riitä tuollainen "täysin riittävä lähes kaikille" latausteho. On totta että sillä usein pärjää ja taukoja on hyvä pitää, mutta sitten kun ei huvittaisi pitää taukoa juuri sillä hetkellä tai siinä paikassa niin latausteho on hyvin arvokasta. Ja se mahdollistaa paremmin myös vaikka sen peräkärryn vetämisen Lappiin. Toisaalta ei kasvavista akkukooista ja kantamastakaan hirveästi iloa ole, jos latausteho ei ole myöskin kovalla tasolla.

Mutta mielenkiintoista nähdä tosiaan, kiinalaiset ovat kuitenkin etumatkalla akkuteknologiassa ja ei kuluminen kovilla tehoilla mikään luonnonlaki taida kuitenkaan olla. Onhan Teslakin huomannut, että aktiivinen Superchargerien käyttö ei ole merkittävästi haitannut akun elinikää. Toki Teslalla on paljon maltillisempi latauskäyrä kuitenkin etenkin yläpäässä.
 
ja ei kuluminen kovilla tehoilla mikään luonnonlaki taida kuitenkaan olla. Onhan Teslakin huomannut, että aktiivinen Superchargerien käyttö ei ole merkittävästi haitannut akun elinikää. Toki Teslalla on paljon maltillisempi latauskäyrä kuitenkin etenkin yläpäässä.
Se nimenomaan on luonnonlaki eli peruskemiaa jota ei pääse karkuun. Tiettyjä fysikaalis-kemiallisia reaktioita ei ole nykyisten litiumioni-elektrolyyttiakkujen teknologiassa pystytty selättämään.

Näistä reaktioista esim. tässä https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2352152X22008209
Cycle aging is more relevant to the real-world application of LIBs than calendar aging. The most accepted mechanisms of cycle aging include the growth of a solid electrolyte interphase (SEI) [1] and increased electrode particle cracking [2], [3]. During the cycling process, a volume change of approximately 10% can occur in the graphite anode due to the insertion and extraction of lithium ions during battery cycling [4]. Because this volume change causes the SEI film to crack, the lithiated graphite inevitably contacts and reacts with the electrolyte solution species during each battery cycle, thus consuming the electrolyte and lithium inventory [5], [6], [7]. The formation of cracks and new SEI results in the continuous decrease of the available battery capacity, thickening of the SEI film, and increased battery resistance.
Ja samaa asiaa vähän populaarimmin yhteenvedettynä:
maxivolt-extending-the-life-of-lithium-ion-batteries.png


Ainoa, jossa tuota akun degradaatiota korkeilla lataustehoilla osataan merkittävästi rajoittaa, on tuo 1. kohta eli jäähdytys. Korkea lämpötila ja korkea latauksen C-arvo yhdessä kun ovat pahinta myrkkyä akun komponenteille. Mutta myös kumpikin näistä erikseen rapauttaa akkua.

Mitä nyt sain selville tuosta Zeekrin akusta, niin ilmeisesti korkeiden (jopa 4C-5C) lataustehojen salliminen perustuu juuri siihen, että ovat panostaneet poikkeuksellisen tehokkaaseen akun jäähdytykseen. Tämä on sinänsä hieno juttu ja vähentää lämpenemisestä johtuvia haittoja akkukomponenteille, mutta ei kokonaan poista korkean C-arvon tuottamia kemiallisia ilmiöitä. Zeekrillä on vain tehty tässä kompromissi, koska tiedetään että kansa janoaa nopeita latauksia.

Koska kemiallis-mekaanisen rappeutumisen ilmiöt tunnetaan ja hallitaan vajavaisesti, itse pidän turhana riskinä pakottaa akku tuollaisiin 4-5C lataustehoihin, kun 1-2C:llä päästään käytännön elämässä riittävään tulokseen. Mitä korkeampi C-arvo, sitä suurienergisempiä ovat kemialliset reaktiot, vaikka lämpö johdettaisiinkin pois. Suurienergisyys aina tarkoittaa voimakkaampia ionien ja molekyylien liikkeitä ja törmäyksiä, ja on luonnonlaki että mitä enemmän tällaisia suurienergisiä kohtaamisia akkukennossa tapahtuu, sitä enemmän tapahtuu myös epätoivottuja reaktioita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 346
Viestejä
4 865 949
Jäsenet
78 645
Uusin jäsen
NR772

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom