Tein pienen testin -24 Solterralla miten se lataa, jos menee pikalaturille auto aivan jääpalikkana. Perjantaista asti pysäköitynä ulkona ajamatta. Viime yönä pakkanen kävi alimmillaan -16'C. Aamupäivällä laturille lähtiessä oli -14'C. Latausta lopettaessa -10'C. Latauksen alussa akku 13%. Ajomatka laturille alle 10 km, joten ei siinä paljon ehtinyt lämmetä. Rajoittaa muuten moottoritehoa jo melko rankasti noin pieni akkuprosenttti ja kylmyys. Olisi tullut aika paha mieli, jos olisi mennyt yrittämään liittymistä vaikka 80 km/h tielle.
Ei tämä mielestäni kovin huono ollut. Odotus oli, että alkuun ei ladattaisi ollenkaan, vaan lämmitettäisiin, mutta kyllähän tuo heti alkoi ottamaan 25 kW tehoa vastaan. Ja onhan tämä nyt muutenkin aika typerä asetelma siinä mielessä, että miksi menisin heti ensimmäisenä kylmällä akulla lataamaan. Normaali käyttötapaus olisi lähteä kotoa täydellä, ajaa pari-kolmesataa kilometriä, ja sitten vasta katsella latausta jolloin akkukin olisi varmaan jo paljon lämpimämpi.
Edellinen Hyundai Kona 64 ei muistaakseni pikaladannut edes kesällä noi nopeasti.