Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos leaffia hankkii niin tosiaan chadeno-ccs adapteri kannattaa hankkia. Noi isoakkuiset leaffit latautuvat adapterilla monesti nopeammin kuin chademolla kun itse laturipömpeli on tehokkaampi.

Siintomaa on videoillaan tuota hyvin esitellyt ja valmistaja päivittää adapteria aktiivisesti.
 
Johtuu varmaan valmistajasta ja penkistä, mutta ainakin perustason sähköpenkki on toiminnoiltaan ihan sama kuin manuaalipenkkikin. Jotain parempia lisävarustepenkkejä ei tietysti välttämättä saa käsisäädöillä, vaikka se sähkösäätö ei mitään lisäarvoa toisikaan.

Ja jos sitä selkävaivaisen penkkiä ei kaipaa, eikä muut autolla aja, niin järjetöntä laittaa rahaa siihen kohtaan autossa jota ei ikinä käytä.
Volvoni perustason sähköpenkissä oli mm. ristiselän säätö sekä sivuttaistuen säätö. Missä manuaalipenkissä on nämä säädöt?

Itse en ole selkävaivainen, mutta arvostan silti hyvää penkkiä. Penkkiähän käytetään aina ajaessa, voihan sitä istua vaikka kaljakorin päällä mutta ei se ajokokemusta paranna. Ei tulisi mieleenkään ajaa autolla jossa esimerkiksi reisituki on liian lyhyt (lue: kaikki penkit joissa ei ole reisituen säätöä). Toisaalta eihän suurta osaa autoilijoista haittaa esimerkiksi muoviset penkit, huonot valot, heikko äänieristys tai tunnoton ohjauskaan 🤷‍♂️
 
Volvoni perustason sähköpenkissä oli mm. ristiselän säätö sekä sivuttaistuen säätö. Missä manuaalipenkissä on nämä säädöt?

Ainakaan Mersun perussähköjakkaroissa ei ole sivuttaistuen säätöä. Ja tekisi muuten mieli väittää ettei ole Vollen V70 jakkaroissakaan, ainakaan perusmalleissa, vuosiluku 2017 itsellä mielessä.
 
Johtuu varmaan valmistajasta ja penkistä, mutta ainakin perustason sähköpenkki on toiminnoiltaan ihan sama kuin manuaalipenkkikin. Jotain parempia lisävarustepenkkejä ei tietysti välttämättä saa käsisäädöillä, vaikka se sähkösäätö ei mitään lisäarvoa toisikaan.

Ja jos sitä selkävaivaisen penkkiä ei kaipaa, eikä muut autolla aja, niin järjetöntä laittaa rahaa siihen kohtaan autossa jota ei ikinä käytä.
Ei se tarvitse olla kuin vivulla toteutettu selkänojan säätö, niin game over manuaalipenkille käytettävyydessä. Yleensä myös puuttuu mahdollisuus säätää istuinosan ja selkäosan kaltevuuuksia erikseen. Muutenkin nuo kulimallien penkit tuppaa olemaan kaikin puolin sähköversioitaan heikompia. Ei hyvää penkkiä tarvita sen takia, että on selkävaiva vaan sen takia ettei selkävaivoja tulisi. Id.7 ja muut jotka ovat tuoneet reippaan tehokkaat hierontatoiminnot penkkiin on myös hyvää kehitystä. Rellussa (megane/scenic) ja korealaisissa näyttää myös olevan sähköpenkkissä mahdollisuus automaattiseen penkin taaksepäin siirtoon, kun kuski istuu sisään. Ihan mukava pikkulisä.
 
Volvoni perustason sähköpenkissä oli mm. ristiselän säätö sekä sivuttaistuen säätö. Missä manuaalipenkissä on nämä säädöt?

Itse en ole selkävaivainen, mutta arvostan silti hyvää penkkiä. Penkkiähän käytetään aina ajaessa, voihan sitä istua vaikka kaljakorin päällä mutta ei se ajokokemusta paranna. Ei tulisi mieleenkään ajaa autolla jossa esimerkiksi reisituki on liian lyhyt (lue: kaikki penkit joissa ei ole reisituen säätöä).
Ei kai autoja ilman ristiselän tuen säätöä ole tällä vuosituhannella edes valmistettu, volvoissakin se on ollut jo jostain 70-luvulla vakiona. Sivuttais säätöjäkin on kyllä manuaalisia, ei siihen sähköä tarvita.

Joissain autoissa on hyvät penkit, jotkut valmistajat eivät ilmeisesti osaa hyvää penkkiä tehdä, vaikka kuinka laittavat penkkiinsä sähkömoottoreita. Voihan tietysti olla että mulla on vaan sopivan standardi selkä ja perse, mutta vuosituhannen alun Volvoissa oli ihan se perusmallin penkki huomattavan hyvä ja mukava istua, vaikkei niissä sähköllä toiminutkaan kuin lämmitys (jota en oikeastaan ikinä käytä).
 
Rellussa (megane/scenic) ja korealaisissa näyttää myös olevan sähköpenkkissä mahdollisuus automaattiseen penkin taaksepäin siirtoon, kun kuski istuu sisään. Ihan mukava pikkulisä.
Joku tuostakin ilmeisesti tykkää. Itse taas kun kävin koeajamassa EV6:tta, niin se automaattinen penkin taaksepäin siirtyminen tuntui helvetin ärsyttävältä ominaisuudelta. Varsinkin se kun se tapahtui myös autosta pois lähtiessä (oven avaamisen jälkeen). Kai tuon saa jostain valikosta kytkettyä pois päältä, en jaksanut selvittää.

Ensinnäkin se että mulla on tapana nousta autosta aika rivakasti oven avaamisen jälkeen, käytännössä jalka on maassa heti kun ovi on raollaan. Siinä vaiheessa kuitenkin Kian penkki lähti vasta hitaasti jurnuttamaan taaksepäin. Jolloin tuli ärsyttävä odottelu muutama sekunti paikallaan istuen. Vaihtoehtona oli taaksepäin liikkuvasta penkistä pois hyppääminen joka tuntuu epämukavalta (kun "ponnistat eteenpäin" niin se taaksepäin liikkuva penkki vie tuen tunnetta pois).

Toisekseen mulla pitkänä ihmisenä penkki on jo lähtökohtaisesti takana ja kun se automaattijurnutus vei sen vielä taaemmas, niin B-pilari tuli poistumisreitille. Noustessa sivureisi otti kiinni B-pilariin eli syvällä takana olevasta penkistä poistuminen oli vaikeampaa. Sama myös autoon mennessä, penkki oli liiankin takana. (Lihaville ihmisille tarpeellisempi ominaisuus, että saa läskimahan kammettua pois ratin ja penkin välistä?)

Kolmenneksi, ainakaan EV6:n taakse liikkuvassa penkissä ei ilmeisesti ole sensoria, joka pysäyttäisi penkin jos takamatkustajan jalkaterät ovat kuljettajan penkin alla. Pitäisi sitten muistaa joka kerta huolehtia takana matkustavista, että "eiväthän jalkasi ole penkin alla, aion avata oven?" Tai penkin takana voi olla muutakin tavaraa joka ei saisi puristua. Jossain videolla oli demonstroitu että penkki todella muussaa ne takamatkustajan jalat aika kivuliaasti alleen.

Eli mun kirjoissani ei mukava pikkulisä, vaan vahingollista over-engineeringiä. Toki pikkujuttu jos sen saa asetuksista pois, mutta auton ostajana en silti haluaisi maksaa turhasta paskasta.
 
Sen saa pois ja siinä on säätökin miten pitkälle se ajaa taaksepäin. Pitkälle (/laihalle) ihmiselle varmasti tarpeettomampi ominaisuus, kun ratin ja penkin välissä on valmiiksi enemmän tilaa. On kyllä saatanan takana sun penkki, jos takamatkustajiin ottaa kiinni. Johan ne kiskot loppuu hyvän matkaa ennen :confused:

e: Eihän tuossa ole muuta ideaa kuin siirtää penkki oikeaan kohtaan oviaukossa. Sulla menee liian taakse b-pilarin kohdalle joten ei toimi. Lyhyellä taas ajoasennossa penkki on liian edessä sujuvaan poistumiseen. Tuolla asetuksella saa optimin sekä ajoon että poistumiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai autoja ilman ristiselän tuen säätöä ole tällä vuosituhannella edes valmistettu, volvoissakin se on ollut jo jostain 70-luvulla vakiona. Sivuttais säätöjäkin on kyllä manuaalisia, ei siihen sähköä tarvita.

Joissain autoissa on hyvät penkit, jotkut valmistajat eivät ilmeisesti osaa hyvää penkkiä tehdä, vaikka kuinka laittavat penkkiinsä sähkömoottoreita. Voihan tietysti olla että mulla on vaan sopivan standardi selkä ja perse, mutta vuosituhannen alun Volvoissa oli ihan se perusmallin penkki huomattavan hyvä ja mukava istua, vaikkei niissä sähköllä toiminutkaan kuin lämmitys (jota en oikeastaan ikinä käytä).
BMW ja Porsche, ei ristiseläntukea vakiona. Kummallisuus todella. Moni myytävät ilman ristiseläntuen säätöä.
 
Tein pienen testin -24 Solterralla miten se lataa, jos menee pikalaturille auto aivan jääpalikkana. Perjantaista asti pysäköitynä ulkona ajamatta. Viime yönä pakkanen kävi alimmillaan -16'C. Aamupäivällä laturille lähtiessä oli -14'C. Latausta lopettaessa -10'C. Latauksen alussa akku 13%. Ajomatka laturille alle 10 km, joten ei siinä paljon ehtinyt lämmetä. Rajoittaa muuten moottoritehoa jo melko rankasti noin pieni akkuprosenttti ja kylmyys. Olisi tullut aika paha mieli, jos olisi mennyt yrittämään liittymistä vaikka 80 km/h tielle.

Ei tämä mielestäni kovin huono ollut. Odotus oli, että alkuun ei ladattaisi ollenkaan, vaan lämmitettäisiin, mutta kyllähän tuo heti alkoi ottamaan 25 kW tehoa vastaan. Ja onhan tämä nyt muutenkin aika typerä asetelma siinä mielessä, että miksi menisin heti ensimmäisenä kylmällä akulla lataamaan. Normaali käyttötapaus olisi lähteä kotoa täydellä, ajaa pari-kolmesataa kilometriä, ja sitten vasta katsella latausta jolloin akkukin olisi varmaan jo paljon lämpimämpi.

Edellinen Hyundai Kona 64 ei muistaakseni pikaladannut edes kesällä noi nopeasti.


20250216_094409000_iOS.jpg
 
Joku tuostakin ilmeisesti tykkää. Itse taas kun kävin koeajamassa EV6:tta, niin se automaattinen penkin taaksepäin siirtyminen tuntui helvetin ärsyttävältä ominaisuudelta. Varsinkin se kun se tapahtui myös autosta pois lähtiessä (oven avaamisen jälkeen). Kai tuon saa jostain valikosta kytkettyä pois päältä, en jaksanut selvittää.

Ensinnäkin se että mulla on tapana nousta autosta aika rivakasti oven avaamisen jälkeen, käytännössä jalka on maassa heti kun ovi on raollaan. Siinä vaiheessa kuitenkin Kian penkki lähti vasta hitaasti jurnuttamaan taaksepäin. Jolloin tuli ärsyttävä odottelu muutama sekunti paikallaan istuen. Vaihtoehtona oli taaksepäin liikkuvasta penkistä pois hyppääminen joka tuntuu epämukavalta (kun "ponnistat eteenpäin" niin se taaksepäin liikkuva penkki vie tuen tunnetta pois).

Toisekseen mulla pitkänä ihmisenä penkki on jo lähtökohtaisesti takana ja kun se automaattijurnutus vei sen vielä taaemmas, niin B-pilari tuli poistumisreitille. Noustessa sivureisi otti kiinni B-pilariin eli syvällä takana olevasta penkistä poistuminen oli vaikeampaa. Sama myös autoon mennessä, penkki oli liiankin takana. (Lihaville ihmisille tarpeellisempi ominaisuus, että saa läskimahan kammettua pois ratin ja penkin välistä?)

Kolmenneksi, ainakaan EV6:n taakse liikkuvassa penkissä ei ilmeisesti ole sensoria, joka pysäyttäisi penkin jos takamatkustajan jalkaterät ovat kuljettajan penkin alla. Pitäisi sitten muistaa joka kerta huolehtia takana matkustavista, että "eiväthän jalkasi ole penkin alla, aion avata oven?" Tai penkin takana voi olla muutakin tavaraa joka ei saisi puristua. Jossain videolla oli demonstroitu että penkki todella muussaa ne takamatkustajan jalat aika kivuliaasti alleen.

Eli mun kirjoissani ei mukava pikkulisä, vaan vahingollista over-engineeringiä. Toki pikkujuttu jos sen saa asetuksista pois, mutta auton ostajana en silti haluaisi maksaa turhasta paskasta.
Minäkään en tuosta alkuun pitänyt mutta myöhemmin ymmärsin ehkä(?) sen idean. Saa vedettyä penkin ajoasennon kannalta optimiin sen haittaamatta kulkua. Tässä kun ei ratti vetäydy / nouse sähköllä kuten joissain muissa, pelkästään penkki liikkuu. Itse olen vain 188 pätkä mutta mahaa on. Maha ei kulkemisessa niinkään se ongelma ole, enemmin se että miten saa hanurin penkkiin ja oikean jalan ratin ali oikealle paikalleen.

Vaimon ajoasento jos on jostain syystä päällä niin pakko käsin ajaa penkkiä taakse että pääsee sisään. Siinäkin vähän auttaa että penkki pakittaa ajon jälkeen itse. Vielä ei ole mitään tai ketään murskattu.
 
Jos sähköauto rajoittaa latausta näillä talvipakkasilla jopa alle 30 kW tehoihin, joten onko mitään merkitystä lataako 50 kW vai 200 kW pikalaturilta?
 
Tein pienen testin -24 Solterralla miten se lataa, jos menee pikalaturille auto aivan jääpalikkana. Perjantaista asti pysäköitynä ulkona ajamatta. Viime yönä pakkanen kävi alimmillaan -16'C. Aamupäivällä laturille lähtiessä oli -14'C. Latausta lopettaessa -10'C. Latauksen alussa akku 13%. Ajomatka laturille alle 10 km, joten ei siinä paljon ehtinyt lämmetä. Rajoittaa muuten moottoritehoa jo melko rankasti noin pieni akkuprosenttti ja kylmyys. Olisi tullut aika paha mieli, jos olisi mennyt yrittämään liittymistä vaikka 80 km/h tielle.

Ei tämä mielestäni kovin huono ollut. Odotus oli, että alkuun ei ladattaisi ollenkaan, vaan lämmitettäisiin, mutta kyllähän tuo heti alkoi ottamaan 25 kW tehoa vastaan. Ja onhan tämä nyt muutenkin aika typerä asetelma siinä mielessä, että miksi menisin heti ensimmäisenä kylmällä akulla lataamaan. Normaali käyttötapaus olisi lähteä kotoa täydellä, ajaa pari-kolmesataa kilometriä, ja sitten vasta katsella latausta jolloin akkukin olisi varmaan jo paljon lämpimämpi.

Edellinen Hyundai Kona 64 ei muistaakseni pikaladannut edes kesällä noi nopeasti.


20250216_094409000_iOS.jpg
Solterra -25 ja 80km ajoa alla. Ulkona taisi olla muutama aste pakkasta.IMG_20250216_172645.jpg
 
Onkos palstalla mustangin omistajia, ne alkaisi olla budjetin piirissä nekin. Kokemuksia?
Uudempaa Byd Atto 3 saa kanssa aika sopivasti.

Käytetyistä siis kyse tässä.
Onkohan noista Byd hieman pienempi? Byd myös etuvetoinen, kun Mustang Mach-e on joko takaveto, tai neliveto. Mitä joskus vertailin, niin niin neliveto olisi ollut aika paljon kalliimpi?

Neliveto alkaen 32500€.

Ford aivan törkeän kallis uutena? 52800€ (takaveto).


Täällä on Tesla Model S 90D facelift ja Ford Mustang Mach-e. Ford vielä aika alkuperäiskuntoinen. Mitä nyt tuulilasi vaihdettu kaksi kertaa. Kerran takaisinkutsuna ja kerran muuten vaan, kun lasi meni rikki.

Bydin olen kanssa koeajanut 2022, mutta en muista siitä oikein kunnolla mitään. Fordiin saa vetokoukun, mutta muistaakseni Bydiin ei vetokoukkua saa ollenkaan.

Fordiin tulee aika hyvin päivityksiä ja sovellus on hyvä. Ei ole paljon mitään eroa Teslaan. Minusta ihan kiva auton alusta Fordissa. Teslassa ratin saa hieman enemmän taakse verrattuna Fordiin.

Ford 75kWh akulla (pikkuakku) ja Tesla 90D tietysti 90kWh akulla. Mutta Fordin akku on riittävä. Epäilen että ei noissa ole ajomatkassa mitään eroa? Tesla on painavampi ja neliveto. Fordista olisi myös isoakkuinen 98kWh versio (takaveto tai neliveto).

Niin joo, kysyin Byd Atto 3 hintaa myös. Olisi saanut 25k€ kaksilla renkailla. Mutta ei sitten tullut lähdettyä katsomaan Bydiä. Nyt se olisi alkaen 26400€.

Byd toki Kiinalainen. Niin sekin oli miinus etuvetoisuuden lisäksi ja että vetokoukkua ei saa.

Ford Mustang Mach-e:n edellinen omistaja oli ajanut kaikki kilometrit. Ei ollut kuulemma mitään vikaa autossa (poislukien tuulilasin takaisinkutsu). Nyt niillä Fordin tilalla BMW i4 pienellä akulla ja takavedolla. Ja Mersu EQE toisena autona. Eli kaksi latausasemaa niillä kuulemma.

Fordissa olisi myös yhden polkimen ajo valittavissa, mutta regen on liian tehokas. En ole käyttänyt, eikä ole edellisetkään. Joku toinen valinta siinä on, että auto pysyy paikallaan liikennevaloissa. Ford on vain 269hv, eli onhan se Tesla 90D:tä tehottomampi.

Fordin tiedot:

Bydin tiedot:
 
BYD Atto 3 ollut 2,5kk ajossa ja vielä 1,5kk jäljellä. Otin auton koekäyttöön tuttavalta muutamaksi kuukaudeksi että pääsee kokeilemaan sähköautoilua. Auto on kyllä yllättävän hyvä, mutta en itselleni sellaista ottaisi. Varusteita on hintaluokkaan nähden riittävästi, mutta juurikin etuveto, range, hidas lataus ja vetokoukun puute kääntää kelkan muihin vaihtoehtoihin.
 
Atto 3:een saa tosiaan koukun vasta 2024 jälkimmäisestä puoliskosta alkaen. Lataus nousee viileälläkin akulla aika nopeasti maksimiin, mutta ei tällä Leville ennätysvauhtia pääse. Kotilatauksen kanssa ei välttämättä kovin merkityksellinen asia, omasta käyttöprofiilista toki kiinni. Arkikäytössä range on montaa verrokkia parempi, LFP-akun myötä. Jälleen riippuu omasta käyttöprofiilista onko väliä.

Softapäivityksiä tulee välillä ja auto ihan parantunutkin niillä, ei pelkkiä karttapäivityksiä. Saapa tosin nähdä tuleeko tuohon sitä uudempaa käyttistä, joka uusimmissa BYDeissä on.

11 kuukautta ja 30tkm auton kanssa takana, ei harmita tähän päätyminen. Aika samaa mieltä, miten TM veti koeajonsa yhteen:
"BYD Atto 3 on huolellisesti suunniteltu ja laadukkaasti toteutettu auto. Monilta ominaisuuksiltaan se on luokkansa kärkeä, minkä myös mittauksemme vahvistavat. Tahmea ja outo ohjaus on auton ainoa selvä puute"
 
Meillä on 19kk ajettu tolla Corsa-e:llä 53tkm ja pösöllä 20kk ja 27tkm. Ja siis kotilatauksilla. Yksivaiheisella ei pärjäis ollenkaan.
Tuossa tilanteessa pitäisi pärjätä. Onko ajorytmissä jotain poikkeavaa kun suko-latauksenkin pitäisi riittää noille määrille?
Paitsi jos joku urpo tulee Nissanillaan samalle 50 kW pömpelille, ja tunkee Chademo liittimen sisään, oma CCS lataus katkeaa sen sileän tien. Tämäkin riemu on tullut kertaalleen koettua Shittarin pihassa.
Voit lohduttautua sillä, että Lidlin tolpalla käy täsmälleen päinvastoin. Useampaan kertaan todettu, ja yleensä nuo virrankatkaisijat käyttävät vain hidaslatausta.
 
Tuossa tilanteessa pitäisi pärjätä. Onko ajorytmissä jotain poikkeavaa kun suko-latauksenkin pitäisi riittää noille määrille?
Karkeasti ottaen annetuilla luvuilla pitäisi roikkua 14h/pv 1,8 kW sukon perässä. Siihen vielä autojen vaihdot sun muut päälle. En nyt sanoisi, että suko olisi mitenkään riittävä ratkaisu vaikka teoriassa just ja just voisi energiamäärän saada ulos. Kyllä se kahdella autolla aikamoista itsensä kiusaamista on, jos ei ole kunnon kotilaturia. Aina tulee niitä päiviä, kun molemmat autot ovat sähköä vailla.
 
Karkeasti ottaen annetuilla luvuilla pitäisi roikkua 14h/pv 1,8 kW sukon perässä. Siihen vielä autojen vaihdot sun muut päälle. En nyt sanoisi, että suko olisi mitenkään riittävä ratkaisu vaikka teoriassa just ja just voisi energiamäärän saada ulos. Kyllä se kahdella autolla aikamoista itsensä kiusaamista on, jos ei ole kunnon kotilaturia. Aina tulee niitä päiviä, kun molemmat autot ovat sähköä vailla.
Tarina ei kerro onko kirjoittaja liikkeellä yhdellä laturilla ja kahdella autolla, vai onko molemmille oma laturinsa. Yhdellä autolla pitäisi pärjätä hyvin 1-vaihelatauksella ja jos nyt mennään esim. yhdellä 3-vaihelaturilla, niin vähemmän itsensä kiusaamista olisi käyttää molemmilla autoilla omaa esim. 16A 1-vaihelaturia. Mikäli ajot painottuvat lyhyemmälle aikavälille, niin silloin voi olla, että 1-vaihelataus ei riitä.
 
Kyllä tuohon hommaan juuri ja juuri piisaisi 2 kappaletta yksivaiheisia 10A shukoja. Mutta turha se on itseään kiusata ja tuskin taloudessa heti ollaan polttiksiin siirtymässä niin yksi latauasema on varmasti perusteltu ja itse laittaisin kaksi kun ne saisi samalla sähkäri käynnillä. Jos nyt vertaa latausaseman hintaa auton arvon alenemaan niin aika pieniä rahoja.
 
Onko näkemystä millä merkeillä on navissa Suomessa kattavimmin eri operaattoreiden latureita ja näille myös esilämmitys? Sähköauto olisi harkinnassa eläkeläisille niin helppous on prioriteetillä eikä Teslamaiset superchargerien kautta navigoinnit.
 
Meillä on 2kpl Wallbox Pulsar plussaa kuormanhallinnalla. 25A pääsulakkeet, niin öisin kun autoja ladataan, saa kumpikin n. 8kW teholla samanaikaisesti. Yksi auto sen 11kW. Latausikkuna on 01-08 yöllä, koska pörssisähköllä mennään. Aika usein on kaksi autoa illalla pihassa, joissa molemmisaa luokkaa 5-10% akkua jäljellä. Meillähän on myös kolmantena autona toi iX, eli latureille on kyllä käyttöä, kun siihenkin se 20-25tkm/v on tahti. Äärimmäisen harvoin tulee päivisin ladattua. Se kyllä onnistuu helposti wallboxin appista. Siitä saa kertaluontoisesti latauksen päälle, ajastettu lataus on aina se ensisijainen mulla.

On mulla kyllä kolmaskin kiinteä laturi, työsuhdeautoilun jäljiltä. Keba P30 drivalialta. Se piti hommata, kun vain sen kautta sai lataussähköön menneet rahat takaisin kotilatauksista. Se vain ei sisällä kuormanhallintaa, niin sillä latailin liisaria lähinnä päivisin, kun ei ollut pelkoa sulakkeen palamisesta (lähinnä vain saunominen yhtä aikaa latauksen kanssa). Wallbox ei sitten lataa kuin pienellä teholla ja vain toinen, jos tolla lataa (koska niissä oleva kuormanhallinta toki näkee vapaana olevan virran). No tän laturin aattelin myydä, kun ei ole työsuhdeautoa nyt, eikä liene tulossakaan.
 
Onko näkemystä millä merkeillä on navissa Suomessa kattavimmin eri operaattoreiden latureita ja näille myös esilämmitys? Sähköauto olisi harkinnassa eläkeläisille niin helppous on prioriteetillä eikä Teslamaiset superchargerien kautta navigoinnit.
Teslassa ei tosiaan ole nappia akun lämmitykselle.

Mutta uusimmassa ohjelmistopäivityksissä on lisätty kaikki laturit. Eli navigoi sitten mihin laturille vaan, niin saa akun lämmityksen päälle.

Toki ne Tesla laturitkin sieltä löytyy, mutta voi siis valita vaikka ABC laturin, joka on halvempi.
 
Teslassa ei tosiaan ole nappia akun lämmitykselle.

Mutta uusimmassa ohjelmistopäivityksissä on lisätty kaikki laturit. Eli navigoi sitten mihin laturille vaan, niin saa akun lämmityksen päälle.

Toki ne Tesla laturitkin sieltä löytyy, mutta voi siis valita vaikka ABC laturin, joka on halvempi.
Eipä ainakaan oma model Y löydä esimerkiksi kaikkia ABC-latureita, ja muutoinkaan auton oma navigointi ei osaa ehdottaa 3-osapuolen latureita. Eli ei todellakaan sellainen, että voisivat vaan lähteä ajamaan ja luottaa että auto kertoo koska pitäisi ladata matkalla määränpäähän.

Teslan tapauksesa myös laturit voivat kadota heidän omien sääntöjen mukaisesti https://www.tesla.com/fi_fi/support/charging/improving-access-third-party-fast-charging
 
Eipä ainakaan oma model Y löydä esimerkiksi kaikkia ABC-latureita, ja muutoinkaan auton oma navigointi ei osaa ehdottaa 3-osapuolen latureita. Eli ei todellakaan sellainen, että voisivat vaan lähteä ajamaan ja luottaa että auto kertoo koska pitäisi ladata matkalla määränpäähän.

Teslan tapauksesa myös laturit voivat kadota heidän omien sääntöjen mukaisesti https://www.tesla.com/fi_fi/support/charging/improving-access-third-party-fast-charging
Tuo muutos on tullut/tulossa 2025.2 versiossa.
 
Tuo muutos on tullut/tulossa 2025.2 versiossa.
Tiedän koska itsellä on tällä hetkellä 2025.2.6, mutta ei se silti poista sitä tosiasiaa että navi ei tunne kaikkia latureita ja vieläkään se ei niitä ehdota osana reittiä vaan tyrkyttää täysin typeriä koukkausia superien kautta. Eikä tesla olisi muutenkaan eläkeläisten vaihtoehto, kun preferoidaan autoa missä pitäisi mahdolisimman vähän käyttää käynnykkää tai infortainmenttia :)
 
Eipä ainakaan oma model Y löydä esimerkiksi kaikkia ABC-latureita, ja muutoinkaan auton oma navigointi ei osaa ehdottaa 3-osapuolen latureita. Eli ei todellakaan sellainen, että voisivat vaan lähteä ajamaan ja luottaa että auto kertoo koska pitäisi ladata matkalla määränpäähän.

Teslan tapauksesa myös laturit voivat kadota heidän omien sääntöjen mukaisesti https://www.tesla.com/fi_fi/support/charging/improving-access-third-party-fast-charging
Tuo muutos on tullut/tulossa 2025.2 versiossa.
Joo. 2025.2 on se kaikkein tuorein päivitys. Ei varmasti ole vielä joka autoa päivitetty.

Eli siis akun lämmityksen saa päälle joka laturille. En osaa sanoa sitten muusta, että miten esim navigointi toimii?
 
Tiedän koska itsellä on tällä hetkellä 2025.2.6, mutta ei se silti poista sitä tosiasiaa että navi ei tunne kaikkia latureita ja vieläkään se ei niitä ehdota osana reittiä vaan tyrkyttää täysin typeriä koukkausia superien kautta. Eikä tesla olisi muutenkaan eläkeläisten vaihtoehto, kun preferoidaan autoa missä pitäisi mahdolisimman vähän käyttää käynnykkää tai infortainmenttia :)
Bukaa foorumi ja viesti lähti viivästetysti :D

Joo. Ei se sitten toimi :)

Voi olla että tuollaista autoa ei ole vielä tehty?

Itse suosittelisin tuossa tapauksessa bensa-autoa? Tai sitten sellaista autoa, jossa on napilla akun lämmitys?
 
En huomannu lompin preferenssejä ja erityisesti budjettia, mut Fr0din Explorer tai Capri? Eikä Meganeistakaan huonoa ole kuulunut, Android pohjalla saa hiljaisia kehuja, muttei ranskalaisilla ajavat ole pitkään aikaan viittineet oikein näkyvästi kehua omiaan.
 
Bukaa foorumi ja viesti lähti viivästetysti :D

Joo. Ei se sitten toimi :)

Voi olla että tuollaista autoa ei ole vielä tehty?

Itse suosittelisin tuossa tapauksessa bensa-autoa? Tai sitten sellaista autoa, jossa on napilla akun lämmitys?
En huomannu lompin preferenssejä ja erityisesti budjettia, mut Fr0din Explorer tai Capri? Eikä Meganeistakaan huonoa ole kuulunut, Android pohjalla saa hiljaisia kehuja, muttei ranskalaisilla ajavat ole pitkään aikaan viittineet oikein näkyvästi kehua omiaan.

Ei ole pidemmän matkan ajokokemuksia muilla kuin Teslalla niin siksi täysin tuntematonta kuinka aivot narikkaan menoa vaikka VAG:n uusimmat softat, Mersu, BMW tai vaikka tosiaan Polestar tarjoaa tämän navigoinnin osalta. Luulisi että järkevä reititiys ja oikeaan kohtaan pysähtyminen ei olisi ihan mahdoton pyyntö :D

Teslassa tosiaan vituttaa eniten, että pikalatureita ei voi vieläkään kovin hyvin hakea vaikka 300km päästä ja tosiaan se että supereita pakotetaan niin rajusti. Varsinkin itä-suomessa niitä on niin kehnosti että Teslan ehdottamissa reiteissä ei ole oikein mitään järkeä. Sama kyllä koskee esim Tampere - Helsinki väliä, jolloin monesti pitäisi käydä Espoossa 40km lisälenkki.
 
BMW ja Porsche, ei ristiseläntukea vakiona. Kummallisuus todella. Moni myytävät ilman ristiseläntuen säätöä.
En muista että itsellä olisi koskaan ollut penkkiä missä on (säädettävä) ristiselän tuki. Tai sitten en ole huomannut.

Porschen penkit ovat mielestäni suunniteltu ulkonäkö edellä ja niissä ei niskatukikaan osu normi notre damen kellonsoittaja selkäiselle puhelimen näpyttelijälle, pitäisi olla balettitanssijan ryhti jossa on pää takana. Taycanissa kuvien perusteella jo parempi, tuotu niskatukea eteenpäin ja pieni kyhmy lisätty siihen.

Useimmat penkit ovat hieman liian pehmeitä selkärangalle.
 
Vielä kummallisemmaksi tekee ainakin bmw:n tapauksessa että perus sporttipenkeissä on kyllä sähköllä säätyvä selkänojan leveyssäätö aina mutta ristiseläntuki maksaa extraa.
Näissä ei ole mitään kummallista. Saksalaiset tekee koska tienaavat sillä tavalla enemmän. Kulimalleissa ei tule tyyriin rattia / pyöriä mukana ja pitää maksaa extraa, että ne saa mukaan.

Sen lisäksi Saksassa työsuhdeautot ovat edelleen suosittuja ja monella isommalla firmalla on jossain sisäisessä fleet-policyssä että säädettävä ristiselän tuki pitää löytyä -> kun sitä ei löydy vakiona, niin saksalaiset merkit saavat myytyä firmojen leasing-fleeteille hyvään hintaan lisävarusteen.

Jälkimmäisestä oli kokemusta kun olin itse Saksassa töissä autoedulla. Liisarin lisävarusteita kun kliksutteli, niin siellä oli väkisin ruksittuna joka autosta joko jotkut parannetut penkit tai vähintään joku manuaalinen ristiselän säätö tai "comfort" paketti, jota ei saanut pois vaikka olisi halunnut.
 
Teslassa tosiaan vituttaa eniten, että pikalatureita ei voi vieläkään kovin hyvin hakea vaikka 300km päästä ja tosiaan se että supereita pakotetaan niin rajusti. Varsinkin itä-suomessa niitä on niin kehnosti että Teslan ehdottamissa reiteissä ei ole oikein mitään järkeä. Sama kyllä koskee esim Tampere - Helsinki väliä, jolloin monesti pitäisi käydä Espoossa 40km lisälenkki.
Kyllä ne latauspysähdykset voi poistaa siitä reitiltä ja käy sitten itse siellä missä huvittaa / etsii autosta sopivan laturin kun alkaa olemaan tarvetta virralle. Kesällä tuolla koko navigaattorilla ole muutenkaan mitään virkaa, jos tietää mihin on menossa eikä kaipaile esim. nopeuskameratietoja. Talvella tietty esilämmitys kiva juttu, mutta ei nyt uskoisi, että kukaan on niin kohlo, että lähtisi tolla Tampere-Helsinki välillä ajelemaan Espooseen laturille koska auto sellaista ehdottelee. Sen verran omaa järkeä on suotavaa käyttää navigaattorinkin kanssa, että ignooraa sen ehdotukset silloin kun se käskee ajaa Espooseen tai vaikka mereen.
 
Kyllä ne latauspysähdykset voi poistaa siitä reitiltä ja käy sitten itse siellä missä huvittaa / etsii autosta sopivan laturin kun alkaa olemaan tarvetta virralle. Kesällä tuolla koko navigaattorilla ole muutenkaan mitään virkaa, jos tietää mihin on menossa eikä kaipaile esim. nopeuskameratietoja. Talvella tietty esilämmitys kiva juttu, mutta ei nyt uskoisi, että kukaan on niin kohlo, että lähtisi tolla Tampere-Helsinki välillä ajelemaan Espooseen laturille koska auto sellaista ehdottelee. Sen verran omaa järkeä on suotavaa käyttää navigaattorinkin kanssa, että ignooraa sen ehdotukset silloin kun se käskee ajaa Espooseen tai vaikka mereen.

Voin kuvitella käyttäjän joka sen mukaan menee, jos ei ole käsitystä Suomen tai alueen laturitarjonnasta ja maksutavoista.
Jos yksin ratissa, niin ei ala siinä räplään puhelintakaan.
 
Voin kuvitella käyttäjän joka sen mukaan menee, jos ei ole käsitystä Suomen tai alueen laturitarjonnasta ja maksutavoista.
Jos yksin ratissa, niin ei ala siinä räplään puhelintakaan.
Oletan, että tässä puhuttiin suomalaisesta henkilöstä. Tai no. Mitä väliä. Jos lähdet autollasi ulkomaille, niin veteletkö sokkona sen ehdottamien reittien mukaan vai otatko vähän selvää latureista ja käytät vaikka luuria verifioimaan onko auton ehdottamissa reiteissä mitään järkeä / kuinka paljon reitti muuttuu jos otat ne latauspysähdykset pois.

Enkä nyt tarkoita etteikö olisi hyvä, jos auto osaisi tehdä kaiken ajatustyön puolestasi, mutta kyllä jonkinlainen oman järjen käyttäminen on ihan suotavaa näissäkin hommissa.
 
Oletan, että tässä puhuttiin suomalaisesta henkilöstä. Tai no. Mitä väliä. Jos lähdet autollasi ulkomaille, niin veteletkö sokkona sen ehdottamien reittien mukaan vai otatko vähän selvää latureista ja käytät vaikka luuria verifioimaan onko auton ehdottamissa reiteissä mitään järkeä / kuinka paljon reitti muuttuu jos otat ne latauspysähdykset pois.

Enkä nyt tarkoita etteikö olisi hyvä, jos auto osaisi tehdä kaiken ajatustyön puolestasi, mutta kyllä jonkinlainen oman järjen käyttäminen on ihan suotavaa näissäkin hommissa.

No jos puhutaan suomalaisesta ja ei tunne alueen laturitarjontaa, ja kohtuu moderni autoa alla jonka aidosti luulee osaavan optimoida ne reitit, niin jo katsoo laturilla +40km, niin ok. Varsinkin jos ei nyt jumituta tuohon HKI, Espoo, Tampere reittiin.
Jos yksin liikkeelle niin se luurilla sähläämisen kynnys vähän korkeampi.

Jos sen takia kusee aikataulut, niin sitten kynnys pysähtyä tienreunaan pienempi ja lähteä googlettaan onko tietoa paremmasta.

+40km ei ole mikään mereenajo, ja ajallisesti sen voi ymmärtää nopeammaksi.
 
No jos puhutaan suomalaisesta ja ei tunne alueen laturitarjontaa, ja kohtuu moderni autoa alla jonka aidosti luulee osaavan optimoida ne reitit, niin jo katsoo laturilla +40km, niin ok. Varsinkin jos ei nyt jumituta tuohon HKI, Espoo, Tampere reittiin.
Jos yksin liikkeelle niin se luurilla sähläämisen kynnys vähän korkeampi.

Jos sen takia kusee aikataulut, niin sitten kynnys pysähtyä tienreunaan pienempi ja lähteä googlettaan onko tietoa paremmasta.

+40km ei ole mikään mereenajo, ja ajallisesti sen voi ymmärtää nopeammaksi.
Kyllä mä sanoisin, että +40km latauksen takia on ihan suoraan rinnastettavissa mereen ajamiseen tms. hölmöilyyn. Jos liikutaan sen auton kanssa alueilla joissa säännöllisin välein kaupunkeja / isompia taajamia, niin siellä on myös latureita.
Mä ymmärrän, että jossain Uhtualla tai käsivarren erämaassa tms. se lyhin reitti ei enää ole välttämättä reitti, jonne voit lähteä sähköautolla - tai polttomoottoriautollakaan, jos ei ole tankissa riittävästi tavaraa - mutta siellähän se oman järjen käyttö on aina ollut pakollista em. syistä johtuen ja kun se siellä onnistuu, niin ei kai sitä käänteisesti ihan undulaatiksi pidä muuallakaan ryhtyä.
 
No jos puhutaan suomalaisesta ja ei tunne alueen laturitarjontaa, ja kohtuu moderni autoa alla jonka aidosti luulee osaavan optimoida ne reitit, niin jo katsoo laturilla +40km, niin ok. Varsinkin jos ei nyt jumituta tuohon HKI, Espoo, Tampere reittiin.
Jos yksin liikkeelle niin se luurilla sähläämisen kynnys vähän korkeampi.

Jos sen takia kusee aikataulut, niin sitten kynnys pysähtyä tienreunaan pienempi ja lähteä googlettaan onko tietoa paremmasta.

+40km ei ole mikään mereenajo, ja ajallisesti sen voi ymmärtää nopeammaksi.
Onko kyllä kauhea poikkeama tuollainen 40 km. Ei kannata kaikkea tyhmää itselleen uskotella, vaikka latailu olisikin mieluisa harrastus.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne latauspysähdykset voi poistaa siitä reitiltä ja käy sitten itse siellä missä huvittaa / etsii autosta sopivan laturin kun alkaa olemaan tarvetta virralle. Kesällä tuolla koko navigaattorilla ole muutenkaan mitään virkaa, jos tietää mihin on menossa eikä kaipaile esim. nopeuskameratietoja. Talvella tietty esilämmitys kiva juttu, mutta ei nyt uskoisi, että kukaan on niin kohlo, että lähtisi tolla Tampere-Helsinki välillä ajelemaan Espooseen laturille koska auto sellaista ehdottelee. Sen verran omaa järkeä on suotavaa käyttää navigaattorinkin kanssa, että ignooraa sen ehdotukset silloin kun se käskee ajaa Espooseen tai vaikka mereen.

No juurikin tämä on se ongelma, koska kaikki nuo on täysin ylimääräistä jonka ei pitäisi olla tarpeellista.

Ihan käytännön esimerkki, että lähdet ajamaan vaikka 30-40% akulla tuota väliä, harvaa kuitenkaan kiinnostaa räplätä kesken ajon sitä navigointia 1) että saat esilämmityksen päälle 2) etsiä siitä teslan huonosta UIsta että missä se ABC tai ST1 tai K-lataus nyt olikaan koska akku ehkä riittää nyt hyvinkäälle tai riihimäelle. Kun se oikea tarve aika monella on, että ne lähtevät ajamaan kotoa tai kyläpaikasta ja haluavat vaan tietää missä kohdassa pitää pysähtyä että olen nopeiten perillä lataus huomioiden.

Ei tästä tarvitse tehdä kauhan monimutkaista, mutta (ainakin) Tesla on siinä onnistunut. Ja nyt tässä etsitään onko joku toinen valmistaja osannut tehdä tämän tuen kolmannen osapuolen latureille paremmin
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mä sanoisin, että +40km latauksen takia on ihan suoraan rinnastettavissa mereen ajamiseen tms. hölmöilyyn. Jos liikutaan sen auton kanssa alueilla joissa säännöllisin välein kaupunkeja / isompia taajamia, niin siellä on myös latureita.
Mä ymmärrän, että jossain Uhtualla tai käsivarren erämaassa tms. se lyhin reitti ei enää ole välttämättä reitti, jonne voit lähteä sähköautolla - tai polttomoottoriautollakaan, jos ei ole tankissa riittävästi tavaraa - mutta siellähän se oman järjen käyttö on aina ollut pakollista em. syistä johtuen ja kun se siellä onnistuu, niin ei kai sitä käänteisesti ihan undulaatiksi pidä muuallakaan ryhtyä.

Tämä lähti liikkeelle Teslasta, sen brändin rakentaminen on onnistunut hyvin, eli moni kuvittelee siitä paljon. TIetenkin jos on kuski joka tietää, niin hakee ennen liikkeelle lähtö asemia, suunnittelee reittiä niiden mukaan. Mutta voin kuvitella että tietämätön lähtee ihan hyvässä uskossa liikkeelle. Jos auto ehdottaa 40km lenkkiä, ja niin ei se tietämättömällä soita kelloja, suoraan reittiinkin 40km, mitä puolituntia. Yksittäistapauksessa se voi olla joskus aiemmin olla se nopein reitti, tai kuskilla on kokemuksia hyvistä navigaattoreista ja niiden optinoinneista.

Jos käyttöliittymä ei edes varoita/kerro että reittiä lähempänä voi olla muitakin. Mereen ajamiseen en tuota vertaisi. sitten voi sillan kestävyyttä kyseealaistaa jos havaitsee mainoksen pikalatausasemasta reitivarralle ja hyvin ajoissa näkee että toiminnassa ja tilaa on.

Tilanne toinen jos jossain hiihtomajalla lepäillessä alkaa katsomaan lataustarjontaa, ja lähin olisi jossain 40km päässä, niin ok, niin ehkä kynnys kokeilla jotain muuta on alempi.

Kokemuksen myötä, jos kuljettajalle käy selväksi ettei opastukseen voi luottaa, niin sen jälkeen varmaa isosta lenkki ehdotuksestä ajaa tien sivuun selvittään vaihtoehtoja.
 
No juurikin tämä on se ongelma, koska kaikki nuo on täysin ylimääräistä jonka ei pitäisi olla tarpeellista.

Ihan käytännön esimerkki, että lähdet ajamaan vaikka 30-40% akulla tuota väliä, harvaa kuitenkaan kiinnostaa räplätä kesken ajon sitä navigointia 1) että saat esilämmityksen päälle 2) etsiä siitä teslan huonosta UIsta että missä se ABC tai ST1 tai K-lataus nyt olikaan koska akku ehkä riittää nyt hyvinkäälle tai riihimäelle. Kun se oikea tarve aika monella on, että ne lähtevät ajamaan kotoa tai kyläpaikasta ja haluavat vaan tietää missä kohdassa pitää pysähtyä että olen nopeiten perillä lataus huomioiden.

Ei tästä tarvitse tehdä kauhan monimutkaista, mutta (ainakin) Tesla on siinä onnistunut. Ja nyt tässä etsitään onko joku toinen valmistaja osannut tehdä tämän tuen kolmannen osapuolen latureille paremmin
Mutta sitten taas vaihtoehto, jossa se alkaisi ehdottelemaan jotain alitehoista ABC-asemaa jonne en missään tapauksessa halua, olisi kaikista karmein jos on kiire. Mä olisin taipuvainen ratkaisuun, jossa voin määritellä latauspaikat itse ja lähettää sen viritykseni autolle, mutta en siihen että auto alkaa ajatella mun puolesta, koska se ajattelee kuitenkin päin helvettiä (paitsi jos reitillä on niitä supereita Teslan tapauksessa).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 387
Viestejä
4 638 304
Jäsenet
76 243
Uusin jäsen
tombaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom