Yleistä keskustelua sähköautoista

Tonnin pommeilla ajeltiin 18-22v opiskelijana ja siitä sitten skaalaten ylöspäin ja voi veljet että takuunalaisilla autoilla on kiva ajaa.
Jos tarkoitat kommentilla luotettavuutta, niin miksi takuun alainen auto olisi luotettavampi, kuin vanha, jonka historian tuntee?
Esim: Toyota Carina II vm. 1989 on mennyt katsastuksesta läpi jo 34 vuoden ajan | Minun autoni | Tuulilasi
Tyyppi osti auton uutena ja on ajanut sillä 34 vuotta maltillisilla kilometreillä. Mitä sitä hyvää vaihtamaan.

Tottakai voi ajella aina takuunalaisilla autoilla mutta sitten siitä huvista pitää olla valmis maksamaan paljon. Hyvä merkki alle niin ei tarvitse pelätä hajoamista heti takuun päätyttyä.

Jos tarkoitat kommentilla luotettavuutta, niin miksi takuun alainen auto olisi luotettavampi, kuin vanha, jonka historian tuntee?
Esim: Toyota Carina II vm. 1989 on mennyt katsastuksesta läpi jo 34 vuoden ajan | Minun autoni | Tuulilasi
Ei moninaan jaksa (/osaa) autoa harrastaa, vaan se on vain kulkuneuvo. Ei museoauto ole yleensä realistinen vaihtoehto ihmiselle joka joutuu kaiken teettämään ulkopuolisella.

E: muistan joskus luokkaa 15v sitten seuranneeni jonkun hepun blogia, se ajoi vanhalla Volvo 164:llä ja teetti käytännössä kaiken ylläpidon siihen, mutta sillekin se autoilu vanhalla autolla oli se harrastus, enkä usko että se sen halvempaa oli kuin uudellakaan autolla ajaminen. Muistaakseni se blogi jäi kun 164 lunastettiin parkkipaikalta ja kaveri laittoi jonkun uudehkon mersun.

Viimeksi muokattu:
Ei moninaan jaksa (/osaa) autoa harrastaa, vaan se on vain kulkuneuvo. Ei museoauto ole yleensä realistinen vaihtoehto ihmiselle joka joutuu kaiken teettämään ulkopuolisella.
No ei tuokaan henkilö itse ole autoaan huoltanut huoltokirjan leimoista päätellen. Autohan oli uutena kuitenkin hankittu.
Toki opiskelijan tonnin pommien historia tuskin on tiedossa.

Kyllähän uudempi auto on keskimäärin luotettavampi.
Nykyisissä uusissa autossa on keskimäärin tekniikkaa enemmän, eli vikamahdollisuuksia on enemmän. Jos autoa on säännöllisesti huollettu, niin hapertuneet letkut pitäisi jäädä kiinni. Usein huoltoliikkeet mainostavat kunto-tarkastuksia nimenomaan heille, jotka haluavat vain ajaa.
Itse en välttämättä ajaisi takuunalaisella autolla, jos saa pelätä tielle jättöä. Vaikka korjaukset saa ilmaiseksi, niin keskeytynyttä matkaa takuu ei korvaa.

Viimeksi muokattu:
Tyyppi osti auton uutena ja on ajanut sillä 34 vuotta maltillisilla kilometreillä. Mitä sitä hyvää vaihtamaan.
Kyllähän uudempi auto on keskimäärin luotettavampi. 34v vanhassa autosa voi hajota asioita jota ei ole osannut ajatellakkaan vaikka kuinka historian tuntisi. Vaikka joku jäähdyttimen kumiletku, kuinka moni vaihtaa tuommoista esim. koskaan, mutta se saattaa hapertua vuosikymmenten saatossa ja yhtäkkiä hajota kokonaan. Takuunalaisen auton ei oikeastaan tarvitse edes olla niin luotettava kun korjauksen ajaksi saa lainaan toisen auton.

34v ajamista tekee minun ajoillani yli miljoona kilometriä. Ja se tekee polttoainesäästöissä 200k€. Joten mieluummin ajan muutaman sähköauton loppuun kuin kitkuttelen yhdellä polttiksella eläkkeelle asti

34v ajamista tekee minun ajoillani yli miljoona kilometriä. Ja se tekee polttoainesäästöissä 200k€. Joten mieluummin ajan muutaman sähköauton loppuun kuin kitkuttelen yhdellä polttiksella eläkkeelle asti
Eli et tarkoittanut luotettavuutta, vaan polttoaine-/energiakustannuksia. Kommentista sai väärän käsityksen siis.
30 000 vuosittainen ajo kuulostaa keskimääräistä korkeammalta, jos arvio vuodelta 2018 oli alle 14 000 km (bensa 11 ja diesel 20)

Viimeksi muokattu:
Hommasin just loppuvuonna 2024 uuden tollaisen iX40 ja samalla tuli lueskeltua kaikki mahdollinen iX:stä.

Ilmeisen vähävikaisia olleet ja kaikinpuolin mahtava auto. Tietty akkukapaa saisi olla vähän enemmän, mutta kotilataus kun on, niin pärjää hienosti. Mulla vielä ilmajousituksella, niin on hienoa kyytiä.

Ääni kanssa 3/2023 uudemmalle. Tosta eteenpäin on Idrive 8.5, joka on kyllä joka suhteessa vanhaa parempi.
Kiitos vastauksesta. Hyvää tietää tuosta versiosta.

Mielenkiintoinen laskelma :)
Pitipä oman bensa-auton kulutuksellakin laskea mitä 34 v ajot maksaisi tämän hetkisellä bensanhinnalla -> 70 500 eur eli 2.6 x auton ostohinta.

Vaarallinen tilanne kun olen ihastunut tollaiseen vähän vanhempaan sähköautoon kuin Volkswagen E-golf (2020 vm, ajettu 40,000~, akkutakuuta vielä 3v~, tuontiauto saksasta, about kaikki varusteet).

Vaikka autossa on pieni 35,8 kwh akku niin se riittää enemmän kuin hyvin sille tarkoitettuihin ajoihin pahimmillakin pakkasilla. Bensiini Skoda vie ne pidemmät reissut hienosti.

Osaisiko joku kertoa minulle että miksi ei kannattaisi hassata 20k tuohon jo ikääntyvään sähkäriin? Omaan silmään auto näyttää täydelliseltä ratsulta kauppa / harrastus ajoihin.

VW:n ID3* olisi varmaan fiksumpi ratkaisu mutta omaan silmään aika karsean näköinen.

Viimeksi muokattu:
Vaarallinen tilanne kun olen ihastunut tollaiseen vähän vanhempaan sähköautoon kuin Volkswagen E-golf (2020 vm, ajettu 40,000~, akkutakuuta vielä 3v~, tuontiauto saksasta, about kaikki varusteet).

Vaikka autossa on pieni 35,8 kwh akku niin se riittää enemmän kuin hyvin sille tarkoitettuihin ajoihin pahimmillakin pakkasilla. Bensiini Skoda vie ne pidemmät reissut hienosti.

Osaisiko joku kertoa minulle että miksi ei kannattaisi hassata 20k tuohon jo ikääntyvään sähkäriin? Omaan silmään auto näyttää täydelliseltä ratsulta kauppa / harrastus ajoihin.

VW:n ID2 olisi varmaan fiksumpi ratkaisu mutta omaan silmään aika karsean näköinen.

Käy nyt kokeilemassa e-up/mii, sama akku siinäkin. Toki autona ei tietystikään golfin veroinen, mutta sopivan simppeli ja kaikki tarpeelliset varusteet kuitenkin löytyy. Noitahan saa nyt 10000e pintaan. Jää sitten vähän budjettia kun miettii seuraavaa päivitystä :-)

Ei päde enää kovinkaan hyvin tämä.
Nykyään on näitä charged/fully charged/supercharged -paketteja aika paljon. Nämä aika hyvin hinnoiteltu ja sisältävät kattavasti varusteita.

Jostain syystä vaan esim. i5 ei noita paketteja ole ollut.

Kuitenkin vaikka i4, iX1, iX2 ja iX saa noita paketteja.
Olen tainnut tälläkin forumilla puhua, kun noin vuosi taaksepäin koeajoin i4 m50 autoa, missä ensimmäisenä siihen konjakkinahkapenkille istuttua tuli penkki säätää mekaanisista vivuista itselleen sopivaan asentoon. Silloin en tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa.

Olen tainnut tälläkin forumilla puhua, kun noin vuosi taaksepäin koeajoin i4 m50 autoa, missä ensimmäisenä siihen konjakkinahkapenkille istuttua tuli penkki säätää mekaanisista vivuista itselleen sopivaan asentoon. Silloin en tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa.
Saahan tota i4:sta ilman mitään pakettiakin. Vaan noi paketit on kyllä hyvin hinnoiteltu, että pitää ihmetellä, kuka tilaa ilman mitään pakettia.

En kyllä tiedä missä paketissa ois sähköpenkit? Näköjään vakiona ei ole.

VW:n ID2 olisi varmaan fiksumpi ratkaisu mutta omaan silmään aika karsean näköinen.
Aika kallis tuollaisesta kyllä. Jos minä olisin ostamassa 20k€ sähköautoa niin ostaisin vanhan Tesla Model S:n. Toki saattaa olla että tuossa menisi huonolla tuurilla paljon rahaa korjauksiin, mutta tekisin ne itse.

Käy nyt kokeilemassa e-up/mii, sama akku siinäkin. Toki autona ei tietystikään golfin veroinen, mutta sopivan simppeli ja kaikki tarpeelliset varusteet kuitenkin löytyy. Noitahan saa nyt 10000e pintaan. Jää sitten vähän budjettia kun miettii seuraavaa päivitystä :-)
Kiitos suosituksesta!
Nuo on kyllä niin kotteron näköisiä että en kyllä tiedä. En väitä että E-golffikaan mikään katu-uskottava statussymbooli on mutta siinä on sentään vähän auton näköä.

Toki onhan se tyhmää maksaa kauppakassista 20k jos vastaavan saa 10k:lla.. 😊

Kiitos suosituksesta!
Nuo on kyllä niin kotteron näköisiä että en kyllä tiedä. En väitä että E-golffikaan mikään katu-uskottava statussymbooli on mutta siinä on sentään vähän auton näköä.

Alle 20t€ luokassa saa myös 2022 e-208 taikka e-2008 esimerkiksi. Ja vähän ajettuja. Tai Corsa-e:tä.

Aika kallis tuollaisesta kyllä. Jos minä olisin ostamassa 20k€ sähköautoa niin ostaisin vanhan Tesla Model S:n. Toki saattaa olla että tuossa menisi huonolla tuurilla paljon rahaa korjauksiin, mutta tekisin ne itse.
Minun tuurilla saisin liikkeestä ajaa suoraa tuon romuttamolle. Ei voi ottaa sitä riskiä. Varsinkaan kun ei osaa autoja korjailla pätkääkään. :geek:

Alle 20t€ luokassa saa myös 2022 e-208 taikka e-2008 esimerkiksi. Ja vähän ajettuja. Tai Corsa-e:tä.
Kiitos ehdotuksista! Pitääpä perehtyä nuihin malleihin!

En heti keksi miten Model S olisi jollain tavalla vertailukelpoinen auto ostettavaksi. Täysin ilman takuuta oleva kankeasti kääntyvä järjettömästi isompi kosla. Sillä on sitten omat hyvät puolensa, mutta mikään niistä ei käy yksiin alkuperäisen hankittavan auton kanssa samoihin.

Golffissa ei mitään isoa ongelmaa mielestäni ole. Leaf on tietty aina vaihtoehto kun niitä on välillä saanut uusinakin tarjouksesta muutaman tonnin sisään tuohon rahaan.

Ihan uteliaisuuttaan, millä autolla tai millaisella yhdistelmällä tuo temppu onnistui?

Sen kyllä ymmärrän jos vaikka Norjassa tai Alpeilla joku onnistuu keittämään jarrut, siellä se kehoitus käyttää pientä vaihdetta ja moottorijarrutusta ei tosiaankaan ole turhaan.

Veikkaisin, että kolmen kirjaimen yhdistelmä: BMW.

Ei sen takia että niiden jarruissa olisi mitään tyyppivikaa mikä johtaa tähän, vaan lähinnä saadaan aikaan niiden kuskien ajotavalla.

Minun tuurilla saisin liikkeestä ajaa suoraa tuon romuttamolle. Ei voi ottaa sitä riskiä. Varsinkaan kun ei osaa autoja korjailla pätkääkään. :geek:

Kiitos ehdotuksista! Pitääpä perehtyä nuihin malleihin!
Meillä molemmat, Corsa-e ja e2008. Corsalla ajettu 53tkm ja pösöllä kohta 30tkm. Kakkosautoina kotilatauksella toimii hyvin. Ei mitään vikoja noissa.

Saahan tota i4:sta ilman mitään pakettiakin. Vaan noi paketit on kyllä hyvin hinnoiteltu, että pitää ihmetellä, kuka tilaa ilman mitään pakettia.

En kyllä tiedä missä paketissa ois sähköpenkit? Näköjään vakiona ei ole.
M50 on faceliftiin tullut sähköpenkit vakioksi. Omaan ne tuli M-sport penkkien mukana pakotettuna, olisi toki kuulunut myös johonkin niistä varustepaketeista.
Pidän sähköpenkkejä niin totaalisen turhina, että mikäli olisi voinut olla ottamatta ja säästänyt sillä edes muutaman satasen niin olisin jättänyt ottamatta. Omasta mielestä jopa turhempi ku sähköinen takaluukku, mistä en ole keksinyt oikeastaan mitään etua ainakaan sellaista mistä euroakaan maksaisin.

M50 on faceliftiin tullut sähköpenkit vakioksi. Omaan ne tuli M-sport penkkien mukana pakotettuna, olisi toki kuulunut myös johonkin niistä varustepaketeista.
Pidän sähköpenkkejä niin totaalisen turhina, että mikäli olisi voinut olla ottamatta ja säästänyt sillä edes muutaman satasen niin olisin jättänyt ottamatta. Omasta mielestä jopa turhempi ku sähköinen takaluukku, mistä en ole keksinyt oikeastaan mitään etua ainakaan sellaista mistä euroakaan maksaisin.
No meillä on autossa neljä eri kuskia. Auto tallettaa jokaiselle omat penkit säädöt ja kun jokaisella on omat avaimet (puhelin), niin penkki säätyy automaattisesti kun autoon istahtaa. Todella toimivaa ja ratti +peilit säätyvät samalla.

Potkuavaustakin käytän oikeastaan joka päivä. Kauppakassit tai salikassi kädessä ja ei tartte koskea paskaiseen kahvaan. Ja napista tai potkaisemalla kiinni. Ja ainakin mulla toimii käytännössä 100% kerroista ekalla potkulla (joissain autoissa haastetta potkun kanssa).

Kiitos suosituksesta!

e-Up!/Mii/Citigo kannattaa kyllä testata itse ilman ennakkomielipiteitä. Paljon enemmän vastinetta hinnalle ja arvonalenemaa/huoltokustannuksia ei nimeksikään.

Entä ID.3? Eihän se kyllä kaunis tosin ole. Meillä on just tuossa käytössä ja ollaan oltu todella tyytyväisiä.
Tämä on ollut kovasti mietinnässä. Se vaan että ton E-golffin saa kaikilla herkuilla about samaan hintaan kun ton ID.3:n saa karvalakkina. Onhan ID.3 uudempi auto siitä ei pääse mihinkään mutta jotenkin golffin ulkonäkö on lähellä sydäntä.

Pitää varmastikkin käydä koeajamassa ID.3! Myös yllä mainittu Corsa-e ja e2008 vaikuttaa ihan varteenotettavilta vaihtoehdoilta myöskin. e-Up!/Mii/Citigo näytti ehkä turhan kauppakasseilta toki hinta/laatu on varmaan 100% parempi kuin e-golffissa sitä ei käy kiistäminen!

Olipa hyvä että pistin viestiä tänne ketjuun! Sai paljon mietittävää :) :thumbsup:

Tämä on ollut kovasti mietinnässä. Se vaan että ton E-golffin saa kaikilla herkuilla about samaan hintaan kun ton ID.3:n saa karvalakkina. Onhan ID.3 uudempi auto siitä ei pääse mihinkään mutta jotenkin golffin ulkonäkö on lähellä sydäntä.

Pitää varmastikkin käydä koeajamassa ID.3! Myös yllä mainittu Corsa-e ja e2008 vaikuttaa ihan varteenotettavilta vaihtoehdoilta myöskin. e-Up!/Mii/Citigo näytti ehkä turhan kauppakasseilta toki hinta/laatu on varmaan 100% parempi kuin e-golffissa sitä ei käy kiistäminen!

Olipa hyvä että pistin viestiä tänne ketjuun! Sai paljon mietittävää :) :thumbsup:
Itse ostaisin tuosta valikoimasta adaptiivisella vakkarilla varustetun pösön tai ooppelin. Pitkän matkan vankkureita noista ei ole sitten yksikään, varsinkaan talvella. Pienehkö akku ja akun esilämmityksen puuttuminen on huono yhdistelmä matkan taittamiseen. Kotilatauksella kaupunkipörräämiseen ihan näppäriä pelejä.

Mitäs herkkuja siinä on mitä puuttuu ID.3:sta? Sähköpenkkejä ei ainakaan tahdo noihin halvempiin saada mutta muuten on lämmitettävät ratit, adaptiiviset vakkarit yms.

Lisäksi sitten se fakta että tuo on yhtä sukupolvea uudempaa tekniikkaa ja noin 9000 kertaa helpompi myydä tulevaisuudessa seuraavalle omistajalle kuin miniakkuinen Golf.

Mitäs herkkuja siinä on mitä puuttuu ID.3:sta? Sähköpenkkejä ei ainakaan tahdo noihin halvempiin saada mutta muuten on lämmitettävät ratit, adaptiiviset vakkarit yms.

Lisäksi sitten se fakta että tuo on yhtä sukupolvea uudempaa tekniikkaa ja noin 9000 kertaa helpompi myydä tulevaisuudessa seuraavalle omistajalle kuin miniakkuinen Golf.
Niin ehkä niistä ei puutu varsinaisesti mitään kun kaikki samat varusteet on saatavilla ID3:seen.
Täyttelin nettiautossa speksit mitä tahdon autolta niin 25000~€ näyttäisi olevan ID3 nuilla spekseillä kun taas e-golf nuilla spekseillä on 20000~€.

Speksit mitä ruksasin tonne nettiautoon:
Adapt vakkari, kaistavahti, peruutuskamera, avaimeton käynnistys, 50k~ ajettu.

Eli tässä periaatteessa on vaakakupissa samoilla spekseillä:

2020 e-golf:
5000€ halvempi, nätimpi (minun mielestä)

2020 ID.3
+ Isompi akku, + Helpompi myydä sitten kun on sen aika.

Valintoja valintoja.

Viisain meistä ottais varmaan 10000€:llä e-upin ja nauraisi suurineen säästöineen. :)

• Tykkää
Reactions: mhj
Niin ehkä niistä ei puutu varsinaisesti mitään kun kaikki samat varusteet on saatavilla ID3:seen.
Täyttelin nettiautossa speksit mitä tahdon autolta niin 25000~€ näyttäisi olevan ID3 nuilla spekseillä kun taas e-golf nuilla spekseillä on 20000~€.

Speksit mitä ruksasin tonne nettiautoon:
Adapt vakkari, kaistavahti, peruutuskamera, avaimeton käynnistys, 50k~ ajettu.

Eli tässä periaatteessa on vaakakupissa samoilla spekseillä:

2020 e-golf:
5000€ halvempi, nätimpi (minun mielestä)

2020 ID.3
+ Isompi akku, + Helpompi myydä sitten kun on sen aika.

Valintoja valintoja.

Viisain meistä ottais varmaan 10000€:llä e-upin ja nauraisi suurineen säästöineen. :)
Joo, taitaa olla niin että tuosta kilsamäärästä jos joustat 10-30 tkm niin alkaa olla noikin pari kymppiä. No mutta ainakin pitäisi olla helppoa kun vaihtoehtoja löytyy. :)

No meillä on autossa neljä eri kuskia. Auto tallettaa jokaiselle omat penkit säädöt ja kun jokaisella on omat avaimet (puhelin), niin penkki säätyy automaattisesti kun autoon istahtaa. Todella toimivaa ja ratti +peilit säätyvät samalla.

Potkuavaustakin käytän oikeastaan joka päivä. Kauppakassit tai salikassi kädessä ja ei tartte koskea paskaiseen kahvaan. Ja napista tai potkaisemalla kiinni. Ja ainakin mulla toimii käytännössä 100% kerroista ekalla potkulla (joissain autoissa haastetta potkun kanssa).
Joo aivan selvähän se on, että jos useampi kuski ni sähköpenkit on jees. Jos vaan 1 kuski autolla niin 100% turhat, ei niistä haittaakaan ole muttei ainakaan omalla kohdalla minkään arvoiset.

Omassa edellisessä bemarissa oli potku ja kaukosäädinavaus vaikkei sähköistä konttia ollutkaan, se vaan jousilla pomppasi auki paljon nopeammin ku sähköinen aukeaa ja kiinni meni tietysti samaa vauhtia ku käsi liikkuu. Toimintavarmuus parempi ja ei ulise välittömästi jos kontti vähän turhan täynnä.

Leaffia suosittelisin myös itse. Leaffista löytyy pikalatausliitin (vaikkakin Chademo), sellasta kun ei E-Golfista löydy, edit ainakaan vanhemmasta vuosimallista, uudemmissa kaiketi CCS löytyy.

E-Golfin hyvä puoli on se, että se näyttää Golfilta eikä sähköautolta.

Jos nyt pitäis valita ID.3 ja Leaffin väliltä niin ID.3:ssa on kuitenkin CCS joka on noin kymmenen kertaa kätevämpi kuin chademo.

Toki tossa joutuu ehkä vaihtamaan koiranluut vahvempiin motonetin tarvikeosiin sen kerran ja sitten pitää latausluukusta poistaa se älyvapaa lukitus että toimii talvellakin. Siinäpä nuo omien volkkareiden viat olikin.

Jos nyt pitäis valita ID.3 ja Leaffin väliltä niin ID.3:ssa on kuitenkin CCS joka on noin kymmenen kertaa kätevämpi kuin chademo.

Toki tossa joutuu ehkä vaihtamaan koiranluut vahvempiin motonetin tarvikeosiin sen kerran ja sitten pitää latausluukusta poistaa se älyvapaa lukitus että toimii talvellakin. Siinäpä nuo omien volkkareiden viat olikin.
Varmaan näinkin, mutta jos puhutaan puhtaasti kakkosautosta, niin kotilataus riittänee 99% kerroista. Meillä noita kaupunkiautoja ei käytännössä koskaan ladata missään pikalaturilla. Luokkaa 1-3 kertaa vuoteen, jos mökille mennään kahdella autolla, niin tarttee joku 10kWh saada, jotta riittää meno-paluu (perillä parkissa ei sähköä).

Onhan se nyt selvää, että kun kättä työntää syvemmälle taskuun niin oletuksena saa jotain parempaa. Mutta kyse olikin siitä, että useamman tonnin halvemmalla saa pari vuotta uudempaa ja luotettavampaa sähkäriä, mikä varmasti toimii siinä kauppakassin roolissa ihan riittävän hyvin. Omia kauppakasseja en ole ikinä joutunut pikalataamaan nopeamman lataustehon takia.

Varmaan näinkin, mutta jos puhutaan puhtaasti kakkosautosta, niin kotilataus riittänee 99% kerroista. Meillä noita kaupunkiautoja ei käytännössä koskaan ladata missään pikalaturilla. Luokkaa 1-3 kertaa vuoteen, jos mökille mennään kahdella autolla, niin tarttee joku 10kWh saada, jotta riittää meno-paluu (perillä parkissa ei sähköä).

Toisaalta jos sitä chademo pistoketta ei ole siinä reissussa saatavilla niin se tekee Leafista vielä ankeamman, kun siinä on vain 1-vaihe ac lataus(joskin 32A), jolla hätätilassakin on todella hidasta ladata.

Onhan se nyt selvää, että kun kättä työntää syvemmälle taskuun niin oletuksena saa jotain parempaa. Mutta kyse olikin siitä, että useamman tonnin halvemmalla saa pari vuotta uudempaa ja luotettavampaa sähkäriä, mikä varmasti toimii siinä kauppakassin roolissa ihan riittävän hyvin. Omia kauppakasseja en ole ikinä joutunut pikalataamaan nopeamman lataustehon takia.
Ei se silti sitä tarkoita etteikö noita asioita kannata tiedostaa ja vertailla.

Toisaalta jos sitä chademo pistoketta ei ole siinä reissussa saatavilla niin se tekee Leafista vielä ankeamman, kun siinä on vain 1-vaihe ac lataus(joskin 32A), jolla hätätilassakin on todella hidasta ladata.
No jopas. En kyllä ymmärrä miksi näitä ainoastaan yksivaihelatauksella edes valmistetaan.
Meillekn kun 2023 olin ton Corsan varannut (24kk/50tkm soppari Autoverkkokaupasta), niin varmistin tilatessa, että onhan 11kW lataus, se oli ainoa kriteeri. Niin ja musta väri oli varattuna. 2vko myöhemmin myyjä soittaa, että auto tuli, mutta tässä olikin vain 1-vaihelaturi… sitten uutta autoa Hangosta odottamaan taas 2vko, jossa 11kW laturi. Ja mustat olivat jo loppu tossa vaiheessa…

Jep, tästä syystä melkein tuli jo Leaf meillekin mutta löytyi kohtuuhintaan sopiva ID.3 kakkosautoksi. Nyt kun sillä on ajeltu niin kyllä olisi muutamalla reissulla ollut todella ankeaa etsiä chademoita kun tarvi pienen lisälatauksen. Meillä kun kakkosautollakin joutuu joskus ajelemaan vähän enemmän, mutta kokonaissuorite lienee silti jossain 10 tkm/vuosi kohdalla.

Latausnopeushan tossa ei taida Lefaa parempi olla vaikka CCS onkin.

Jep, tästä syystä melkein tuli jo Leaf meillekin mutta löytyi kohtuuhintaan sopiva ID.3 kakkosautoksi. Nyt kun sillä on ajeltu niin kyllä olisi muutamalla reissulla ollut todella ankeaa etsiä chademoita kun tarvi pienen lisälatauksen. Meillä kun kakkosautollakin joutuu joskus ajelemaan vähän enemmän, mutta kokonaissuorite lienee silti jossain 10 tkm/vuosi kohdalla.

Latausnopeushan tossa ei taida Lefaa parempi olla vaikka CCS onkin.
Meillä on 19kk ajettu tolla Corsa-e:llä 53tkm ja pösöllä 20kk ja 27tkm. Ja siis kotilatauksilla. Yksivaiheisella ei pärjäis ollenkaan.

• Tykkää
Reactions: mhj
Kas, hengenheimolaisia. Jos on yksi kuski, niin allekirjoitan sähköpenkkien turhuuden 100%. Sen kerran pari kun säätää asennon, ei minullakaan ole niin kermainen perse, etteikö kehtaisi vipuja käännellä (vaikka ehkä jonkun mielestä voi naapurit katsella, hui kauhistus!). Jos taas ratin takana istuva vaihtelee taajaan, varsinkin jos joku kuskeista on selvästi pienempää tekoa, niin onhan se ihan kivaa kun ei tarvitse jatkuvasti nysvätä.
Sähköinen takaluukku, vähän samaa osastoa... en tiedä. En ole ihastunut oikeastaan ikinä. Juu, ostoskassit, lastenvaunut, kurakelit ja muut. On nähty ja koettu. Silti ihan se ja sama osastoa.

Kas, hengenheimolaisia. Jos on yksi kuski, niin allekirjoitan sähköpenkkien turhuuden 100%. Sen kerran pari kun säätää asennon, ei minullakaan ole niin kermainen perse, etteikö kehtaisi vipuja käännellä (vaikka ehkä jonkun mielestä voi naapurit katsella, hui kauhistus!). Jos taas ratin takana istuva vaihtelee taajaan, varsinkin jos joku kuskeista on selvästi pienempää tekoa, niin onhan se ihan kivaa kun ei tarvitse jatkuvasti nysvätä.
Sähköinen takaluukku, vähän samaa osastoa... en tiedä. En ole ihastunut oikeastaan ikinä. Juu, ostoskassit, lastenvaunut, kurakelit ja muut. On nähty ja koettu. Silti ihan se ja sama osastoa.

+1 😀

Sähköpenkkien säätökin on ärsyttävää, kun yrität jostain 16-suuntaisesta penkistä saada miellyttävää kokonaisuutta.. Hyvänä puolena, et sit kun ne saat paikoilleen, niin voit tallentaa asetukset.

Ymmärrän toki jos on ne neljä kuskia, mutta muuten kyllä aivan turha ominaisuus moneen muuhun lisävarusteeseen verrattuna. Samaan kastiin menee sähköinen ratin säätö. Digikansa tykkää, mutta käytännöllisiä eivät omaan makuun ole. Ainakin Bemarissa taitavat myös nostaa penkin profiilia, joka ei ole sporttiautoihin toivottavaa.

+1 😀

Sähköpenkkien säätökin on ärsyttävää, kun yrität jostain 16-suuntaisesta penkistä saada miellyttävää kokonaisuutta.. Hyvänä puolena, et sit kun ne saat paikoilleen, niin voit tallentaa asetukset.

Ymmärrän toki jos on ne neljä kuskia, mutta muuten kyllä aivan turha ominaisuus moneen muuhun lisävarusteeseen verrattuna. Samaan kastiin menee sähköinen ratin säätö. Digikansa tykkää, mutta käytännöllisiä eivät omaan makuun ole. Ainakin Bemarissa taitavat myös nostaa penkin profiilia, joka ei ole sporttiautoihin toivottavaa.
On muitakin kuin sporttiautoja…

Eipä noissa manuaalipenkeissä juuri ole tarpeeksi säätöjä. Jos sattuu penkki osumaan, niin kiva, mutta järjestäen mukavaa asentoa en ainakaan itse löydä. Järjetöntä säästää siinä kohtaa autossa, jota eniten käyttää.

Kyllä ei tule tänne enää manuaalijakkaroita talouden pääautoon, kun on päässyt sähköjakkaroiden säätöjen makuun. Onhan se aivan huikeata kun kerralla saa tehtyä itsellensä optimaalinen ajoasento, eikä sitä tarvitse uudestaan etsiä kun joku toinen on ajanut.

Ollaan rouvan kanssa niin eri mittaisia, että on pelkkää plussaa kun molemmat saa itsellensä mieluiset säädöt tehtyä.

On muitakin kuin sporttiautoja…

Juu, kyllä ne lisävarusteet on tosi preferenssikohtaisia, joita sitten seuraaviin autoihin kaipaa.

Itselle must have:

- Avaimeton sisäänmeno + painike lukituksille
- Ruuhkavakkari ja keskikaistallapito stop&go:lla. Ruuhkissa ”autopilot” on oikeesti tosi hyödyllinen.
- Ratin ja penkkien nopea&tehokas lämmitys
- Etäyhteys autoon appilla. Eniten tulee hyödynnettyä ajo-/lataustilastoja ja tietysti etänä auton viilennys.
- Nahkapenkit ja sisusta. Edes vegaaninen, jos ei ole aitoa saatavilla. Muovi ja kangas vie oikeasti elämänilon.
- Langaton Apple CarPlay
- Peruutuskameran huuhtelu
- Takareiden tuki penkeissä
- Panoraamakatto

Nice to have:

- Hierovat penkit - nämä tällä hetkellä ja totun kokoajan enemmän.
- Normiajossa adaptiivinen vakkari ei olisi itelle pakollinen, sillä sitä hyödyntää kohtalaisen harvoin, mutta joskus ihan kiva jos on vaikeuksia keskittyä ajoon.
- Sähköinen takakontti.
- Ilmajouset. Näppärät mökkitiellä, mutta muuten enemmän leikkikalu
- Kaistavahti. Pitää pystyä kytkeä helposti matka-ajossa pois ja mielellään myös keskikaistalla pysyminen erikseen. Porschessa tämä on toteutettu hienosti.
- Etutuulilasin lämmitys olisi kiva seuraavaan, mutta sisätilan lämmitys laskenut tarvetta.

Turhia varusteita, joita ollut tai on tällä hetkellä, joita ei kaipaa:

- HUD, onneksi sen saa pois. Joskus tulee laitettua päälle pitkällä matkalla, mutta aika nopeasti haluaa näkökentän puhtaaksi.
- Ei enää ikinä sähkötoimisia latausluukkuja tai kamerapeilejä.
- Auton naviominaisuudet olleet aina joko luokattomia tai turhia. Vähän samaan kastiin menee kaikki sisäänrakennetut Spotifyt ja sääappit.

Varmaan unohti jotain, mutta lonkalta nämä pyörii eniten arjessa mielessä auton kanssa :)

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
268 265
Jäsenet
76 178
Uusin jäsen
Juhan af Grann

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom