Ajatustasolla varmasti mukava leikitellä COP-arvoilla, mutta kun lämpöpumpun antama parannus auton kantamaan ~10 asteen pakkasessa on luokkaa 1-3% lähteestä riippuen niin suuremman vaikutuksen saanee hölläämällä kaasujalkaa jos matkaa on taittamassa tms?
Tuo kantaman parannus 1-3 %@-10 C soittaa kelloja, ja tieto lienee alunperin peräisin Daniel Leightonin 2015 Combined Fluid Loop Thermal Management for Electric Drive Vehicle Range Improvement -julkaisusta (liitteenä kyseinen kuvaaja).
Jos näin on, liittyy tuohon 1-3 %:iin pari seikkaa, joita on syytä avata tarkemmin.
1. Kantamasta kun on puhe, niin testin pituus on aivan olematon 22,9 minuuttia. Vastahan siinä on puhkuttu kovalla teholla nopeat alkulämmöt. Lämpöpumpun teho on alkanut juuri asettua ja hyöty näkyä, kun mokoma testi jo loppuu. Silloin kun kantamasta ollaan kiinnostuneita, pitäisi ajaa tunteja, jolloin pumppu on ehtinyt jauhaa vakiintuneella teholla suurimman osan ajasta.
2. Prosenttilaskujen kanssa pitää olla tarkkana mihin verrataan ja onko kyse prosenteista vai %-yksiköistä. Leighton 2015 sai kantaman parannuksiksi +3,0 %@-7 C ja +1,1 %@-12 C, mutta tarkemmin katsoen kyseessä ovatkin %-yksiköt! Parhaiten tämän huomaa katsomalla +13 C ja +18 C, joissa luvut ovat suurempia.
Prosentteina laskien, +13 C: 66,6 % * 1,136 * 1,019 = 77,1 % (ei täsmää, sillä kuvaajan palkki on noin 82 %, kun katsoo PTC + HP + PEEM)
Prosenttiyksikköinä laskien, +13 C: 66,6 % + 13,6 + 1,9 = 82,1 % (tadaa, täsmää, sillä kuvaajan palkki on noin 82 %)
Prosentteina laskien, +18 C: 71,7 % * 1,128 * 1,014 = 82,0 % (ei täsmää, sillä kuvaajan palkki on noin 86 %)
Prosenttiyksikköinä laskien, +18 C: 71,7 % + 12,8 + 1,4 = 85,9 % (tadaa, täsmää, sillä kuvaajan palkki on noin 86 %)
Nyt ollaan varmistuneita, että luvut ovatkin %-yksiköitä. Lasketaan oikealla tavalla lämpöpumpun tuoma lisäkantama vs. vastukset.
@-7 C:
3,0 / 48,0 * 100 % = 6,25 %
@-12 C:
1,1 / 46,2 * 100 % = 2,4 %
Oikein laskettuna kantamanparannukset ovatkin yli kaksinkertaiset vs. se kuvaajasta liian nopeasti vilkaistu 1-3 %. Sitten jää vielä ykköskohdan vaikutus, eli liian lyhyt testi. Tuollaisilla lämpötiloilla lämpöpumpun kantamaparannus matka-ajossa jää kuitenkin väkisinkin alle 10 %:n (taajama-ammattiajossa voi olla reippaasti yli, koska pienellä moottoriteholla lämpöpumpun säästö korostuu).