Yleistä keskustelua sähköautoista

Nyt on siulla myskin keksinnöt ihan omassa päässä. En tiedä mitä höpötät.

Teslan osalta voidaan jo katsoa että 2015 autot saa tälläkin hetkellä OTA-päivityksiä. Muita merkkejä joudutaan oottelemaan aika kauan että päästään samaan varmuuteen. Volkkari toki on jo feilannu.
Eli Teslakaan ei tue ensimmäisiä versioita? Ihan samaa näyttäisi käyvän id.sarjan kanssa, jos siis aloittavat pitkän tuen tuosta 4.0-versiosta.
Totta puhuen en kyllä pidättäisi hengitystä, ovat sen verran takamatkalla VAGilla ymmärryksessä softan merkityksestä. Ehkä osaavat kuitenkin olla poistamatta olemassa olevia ominaisuuksia.
 
Eli Teslakaan ei tue ensimmäisiä versioita? Ihan samaa näyttäisi käyvän id.sarjan kanssa, jos siis aloittavat pitkän tuen tuosta 4.0-versiosta.
Totta puhuen en kyllä pidättäisi hengitystä, ovat sen verran takamatkalla VAGilla ymmärryksessä softan merkityksestä. Ehkä osaavat kuitenkin olla poistamatta olemassa olevia ominaisuuksia.
Tesla tukee edelleen myös 2012 malleja, tuen määrän riippuen hw-versiosta. Volkkarin "pitkä" tuki alkaen 4.0 versiosta jää nähtäväksi. Niillä on ollu 13v ottaa oppia ja silti epäonnistuivat.

Volkkari osaa poistaa ainakin akunlämmityksen autoistaan, kun myivät niin, että akunlämmitys aktivoidaan päivityksellä, mutta ei sitten onnistunutkaan.
 
Tesla tukee edelleen myös 2012 malleja, tuen määrän riippuen hw-versiosta. Volkkarin "pitkä" tuki alkaen 4.0 versiosta jää nähtäväksi. Niillä on ollu 13v ottaa oppia ja silti epäonnistuivat.

Volkkari osaa poistaa ainakin akunlämmityksen autoistaan, kun myivät niin, että akunlämmitys aktivoidaan päivityksellä, mutta ei sitten onnistunutkaan.
Teslaan tuota ei edes saa tai eivät ole haluneet tehdä.

Tesla on myynyt vuodesta 2016 asti autoja joissa valmius itsestään ajavuuteen mutta toisin kävi.

Mitenkäs Teslan osalta ne autot joissa on tutka mutta se disabloitiin koska kamerat ovat parempia? Sitten on lisäksi muita ominaisuuksia mitä on päätetty pakottaa kuten FSD näkymä minkä sai ennen pois.

Näitä voidaan vääntää hamaan tappiin asti. Mutta kerrotko pointin mitä haet takaa?
 
Missä näin on tehty? Kyllä omaa tutkallista '22 kolmosta voi käyttää tutkilla tai kameroilla.
En tarkoita parkkitutkia vaan sitä nokassa olevaa tutkaa. HW3 autoista tämä poistettiin softapäivityksellä kun siirryttiin Visioniin. HW2.5 tutka on yhä käytössä. Koska sen tehot eivät riitä Visioniin.

Parkkitutkat ovat käytössä kaikissa missä ne ovat. HW3+Ryzen mahdollistaa valinnan missä voit käyttää parkkeeraukseen tutkia tai kameran luomaa näkymää.

Uudemmissa ei ole parkkitutkia vain kamerapohjainen ”tutka”.
 
Uudempien Teslojen kamerapohjainen tutka tuntuu toimivan hyvin yhteen automaattiperuutuksen kanssa.

Myös automaattinen suunnanvalitsin toimii ehkä 80% käyttökerroista. Soisi yleistyvän muissakin.
 
Ei mulle ole yhtään epäselvää mitä lidar tekee. Mutta en suoraan kyllä näe miksi se mitenkään automaattisesti parantaisi niiden ajoavustimien toimintaa. Se on vain erilaista sensoridataa.

Jos nyt mietin vaikka mitä vaan tutkaperusteista adaptiivista vakkaria, niin miten sitä oikein voi lidarilla parantaa? Lisätä havainnoinnin resoluutiota sen verran, että on helpompi poissulkea false-positive törmäilyt naapurikaistoilta ja vähentää muutama ”haamujarru” per 1000km? Tämäkö nyt on se mullistava tekijä joka nostaa Polestarin suosiota? Miksi saman vakkarin teko esim. photogrammetriaan perustuen olisi fundamentaalilla tavalla heikompi toteutus? Photogrammetriallakin kun voidaan luoda ympäristöstä 3d-malli, aivan kuten lidarin pistepilvestäkin tehdään.

Pelkkä sensoridata ei tee vielä autoa autuaaksi - sen lisäksi tarvitaan ne ”aivot” + softa ja mulle ei ole lainkaan selvää se, että volvo olisi paketoinut aivoja saati softaa sinne autoon mukaan.
Niin se lidari on siinä varmaankin sitä varten että valmistaja voi kerätä testidataa oikeasta maailmasta ja joskus kehittää sitä Pilot Assistia parempaan suuntaan. Ei se ole minkään adaptiivisen vakkarin takia sinne lyöty.

Sitä en tiedä onko noissa sitten tavallinen tutka kaverina, jos ei ole niin sekin tietysti lienee järkevää jättää pois jos kerta lidari ajaa saman asian tässä kohtaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 555
Viestejä
4 631 190
Jäsenet
76 050
Uusin jäsen
Ariantaari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom