Niin se lidari on siinä varmaankin sitä varten että valmistaja voi kerätä testidataa oikeasta maailmasta ja joskus kehittää sitä Pilot Assistia parempaan suuntaan. Ei se ole minkään adaptiivisen vakkarin takia sinne lyöty.Ei mulle ole yhtään epäselvää mitä lidar tekee. Mutta en suoraan kyllä näe miksi se mitenkään automaattisesti parantaisi niiden ajoavustimien toimintaa. Se on vain erilaista sensoridataa.
Jos nyt mietin vaikka mitä vaan tutkaperusteista adaptiivista vakkaria, niin miten sitä oikein voi lidarilla parantaa? Lisätä havainnoinnin resoluutiota sen verran, että on helpompi poissulkea false-positive törmäilyt naapurikaistoilta ja vähentää muutama ”haamujarru” per 1000km? Tämäkö nyt on se mullistava tekijä joka nostaa Polestarin suosiota? Miksi saman vakkarin teko esim. photogrammetriaan perustuen olisi fundamentaalilla tavalla heikompi toteutus? Photogrammetriallakin kun voidaan luoda ympäristöstä 3d-malli, aivan kuten lidarin pistepilvestäkin tehdään.
Pelkkä sensoridata ei tee vielä autoa autuaaksi - sen lisäksi tarvitaan ne ”aivot” + softa ja mulle ei ole lainkaan selvää se, että volvo olisi paketoinut aivoja saati softaa sinne autoon mukaan.
Sitä en tiedä onko noissa sitten tavallinen tutka kaverina, jos ei ole niin sekin tietysti lienee järkevää jättää pois jos kerta lidari ajaa saman asian tässä kohtaa.