Yleistä keskustelua sähköautoista

Meinasin ominaisuuksia kuten: navigaattoriin asettaa määränpään kertoo se pikalaturit ja esilämmittää akun. Käytännössä ilmaisia,
Sitten kun lahdetaan tekemaan kunnon karvalakkia niin ei siina mitaan akkujen lammityksia ole tai kosketusnayttoja. Epailen etta moni tietaa varsinkin hamevaen puolelta ihmisia joilla ei ole mitaan mielenkiintoa koskea autossa muuta kuin hallintalaitteisiin. Osalla jopa lammityslaite on taysin utopinen.
 
Stellantis... Ei... Ole... Renault. :bored:
Kiitos. Tämä oli hyvä tieto luulojeni sijalle. Olen niputtanut kaikki nuo Pösöt ym. Stelantikseksi, mutta nyt tiedän myös, että Scenic tehty Ariyan pohjalle ja Nissan on se Rellun kumppani. Tämä antaa yhden pisteen Scenicille ja Rellun 5. Nissan tietäneen sähköautoista huomattavasti Leafin takia. Scenic on mukavan konservatiinen muotoilultaan, jos Ariya on liian ufomainen.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin ominaisuuksia kuten: navigaattoriin asettaa määränpään kertoo se pikalaturit ja esilämmittää akun. Käytännössä ilmaisia, mutta katsokaapa uutta 75k$ Jeeppiä Out of Specsin kanavalta, ei osaa kunnolla reitittää ja softa lagaa kokoajan. Sähköautossa se leppoisan ajamisen juttu on heittää määränpää naviin ja ajella huoletta perille, navi kertoo missä pysähtyä jne.
EUssa autoilla on minimi vaatimuksia, joihin karttatuki ja opastus ei ole isojuttu, mutta niillä on kuitenkin arvonsa. Valmistaja voisi periaatteessa tarjota lisä maksullista versiota tai mainosrahoitteista hinnat alkenmalleilla, tai kokonaan ilman. Mainosrahoitteisissa on se ongelma että ko markkina taasen on koko markkinalueen osalta harvojen hallinnassa ja isollakaan autofirmalla huonosti vipua kilpailla niiden kanssa.

Ei ihme, että Stellantis otti Googlen Rellun Scenikkiin,

Renault tekee yhteistyötä Nissanin kanssa, ristiin omistustakin taitaa olal (en nyt muista mitä muuotksia, eli voi olla vähän historian havinaa)
Mutta ohjelmisto on valtava investointi isoillekkin valmistajille, mikä saa heitä hakemaan kumppaneita. Ja tietenkin siellä kärkkyy Google (Alphabet) , joka ei nyt ihan kaikkia houkuta.


Vaikka vastustan ns vastikkeellisia palveluominaisuuksia mutta jos halutaan tarjota edullista hankintahintaan niin se on siinä yksi konsti.

 
Sitten kun lahdetaan tekemaan kunnon karvalakkia niin ei siina mitaan akkujen lammityksia ole tai kosketusnayttoja. Epailen etta moni tietaa varsinkin hamevaen puolelta ihmisia joilla ei ole mitaan mielenkiintoa koskea autossa muuta kuin hallintalaitteisiin. Osalla jopa lammityslaite on taysin utopinen.
Kosketusnäyttö vaan taitaa olla reilusti edullisempi tapa toteuttaa asiat ku oma nappi kaikelle. Täähän yksi iso syy miksi etenkin halpuutetuimmista on kadonnut lähes kaikki napit.
 
Sitten kun lahdetaan tekemaan kunnon karvalakkia niin ei siina mitaan akkujen lammityksia ole tai kosketusnayttoja. Epailen etta moni tietaa varsinkin hamevaen puolelta ihmisia joilla ei ole mitaan mielenkiintoa koskea autossa muuta kuin hallintalaitteisiin. Osalla jopa lammityslaite on taysin utopinen.
Taitaa isompi ongelma olla vanhemmat miehet. Joka tapauksessa akun automaattinen lämmitys soisi näissä olevan.
 
Juu esim. se Teslan minimalismi ja kaiken suorittaminen näytöltä tai Volkkarin hipaisunappien kokeilu ratissa johtuivat juurikin halpuutuksesta. Napit maksaa.
 
Kosketusnäyttö vaan taitaa olla reilusti edullisempi tapa toteuttaa asiat ku oma nappi kaikelle. Täähän yksi iso syy miksi etenkin halpuutetuimmista on kadonnut lähes kaikki napit.
No ei nyt kaikelle tarvitse olla omia nappeja, mutta vaikka lämmön säädöt, penkin/ratin lämmitin ym. jotka ovat monesti koko ajan näkyvissä siinä näytöllä ja vievät vaan turhaa tilaa. Jos edes nämä jatkuvasti näytössä näkyvissä olevat olisi omilla napeillaan.

Toinen asia on sitten nämä hipaisunapit. Ei nekään ilmaisia ole, ja tarvitsee samat johdotukset ym. kuin fyysisetkin napit. Saattaa olla jopa kalliimpi se kosketuspinta kuin painettava nappi.
 
Kosketusnäyttö vaan taitaa olla reilusti edullisempi tapa toteuttaa asiat ku oma nappi kaikelle. Täähän yksi iso syy miksi etenkin halpuutetuimmista on kadonnut lähes kaikki napit.

Periaatteessa noin, mutta käytännössä esim. sitikan halvin C3 tulee olemaan kokonaan ilman keskinäyttöä. Sellaisen oleminen tarkoittaa aika paljon muita kustannuksia (navi, peruutuskamera, radio yms.) ja kun se jätetään pois niin käyttäjälle ei tule ainakaan epäselvää että omasta luurista/tabletista hoidetaan kaikki navigoinnit ja musan toistamiset.
 
Ei karvalakissa sitten montaa nappia ole jonka kosketusnaytto voisi syrjayttaa. Linkissa video karvalakki Hondasta.



W140 konsoli
1738755139799.png
 
No ei nyt kaikelle tarvitse olla omia nappeja, mutta vaikka lämmön säädöt, penkin/ratin lämmitin ym. jotka ovat monesti koko ajan näkyvissä siinä näytöllä ja vievät vaan turhaa tilaa. Jos edes nämä jatkuvasti näytössä näkyvissä olevat olisi omilla napeillaan.
Juttuja mihin tarvii todella harvoin koskea, joiden silti toivoisi olevan sellaisia että onnistuu rukkaset kädessä katsomatta.

Toinen asia on sitten nämä hipaisunapit. Ei nekään ilmaisia ole, ja tarvitsee samat johdotukset ym. kuin fyysisetkin napit. Saattaa olla jopa kalliimpi se kosketuspinta kuin painettava nappi.
Ymmärtääkseni on hyvin kustannustehokkaita, siis itse komponentit, vie vähän tilaa ja väylään, eli johdot tarvii mutta sitten kokoomis suunnittelua että onnistuu edullisesti. Toki onhan ne pelkkään tablettiin verrattuna "kallista" , varsinkin kun eivät korvaa sitä tabletti näyttöä.

Hipasunapit kyllä pelkkään tablettiin verrattuna ovat monelle maksamisen arvoisia jos ei niitä ihan totaali sössitty ole. Voi ne viikset, vivut sun muutkin sössiä. Ehkä vähentynyt, mutta joissain on ollut sitten näytön vieressä fyysisia enemmän tai vähemmän hyviä nappeja, joiden tarkoitus näkyy näytöllä. Hyvin tehtynyt kyllä etunsa.
 
Auton vaihto edessä ja nyt olisi tarkoitus vaihtaa sähkäriin.
Nettiautosta tutkailin vaihtoehhtoja siinä 30 te hujakoilla ja shortlistille on noussut
Audin Q4 E-tron
Polestar 2
Mustang Mach-E
Noita näyttäisi saavan 21-22 malleja 40-70 tkm mittarissa.
Kaikkia olen käynyt jo koeajamassa ja jokaisesta on jäänyt fiilis, että ajotuntuma ei ainakaa sulje yhtään noista pois ja speksien mukaan ranget on samalla hehtaarilla.
Onko jengillä millaisia kokemuksia näistä?
 
Kaikkia paitsi Q4-ajanut. Selvittäisin ainakin huollettavuuden akun osalta, vaikka toki takuuta on sinun käytön ajan. Polestarin taloudellinen tilanne ei ole mielestäni vakaa, joten ottaisin huomioon. Volvo irtautui rahoittamasta Polestaria. Q4 ja Fordilla saattaa olla paras jälleenmyyntimarkkina, tunnettuja merkkejä, Polle lienee halvempi.

Polestarin Googlekäyttis lienee paras noista, mutta osin mielipide. En tiedä kuinka laginen toi Q4 - osaat itse näihin vastata.

Onko alkupään Mach-E ja Q4 akun esilämmitys laturille navigoidessa? [muutoin pitkät matkat ovat melko ikäviä] Lataustehot noissa taitaa muutoin olla aika samat, myös kulutus - Polle etuveto, muut taitaa olla takavetoja.
 
Auton vaihto edessä ja nyt olisi tarkoitus vaihtaa sähkäriin.
Nettiautosta tutkailin vaihtoehhtoja siinä 30 te hujakoilla ja shortlistille on noussut
Audin Q4 E-tron
Polestar 2
Mustang Mach-E
Noita näyttäisi saavan 21-22 malleja 40-70 tkm mittarissa.
Kaikkia olen käynyt jo koeajamassa ja jokaisesta on jäänyt fiilis, että ajotuntuma ei ainakaa sulje yhtään noista pois ja speksien mukaan ranget on samalla hehtaarilla.
Onko jengillä millaisia kokemuksia näistä?

Muista en osaa sanoa, mutta Polestar 2:n osalta kannattaa huomioida ainakin:

1) alle mv 2022 autoissa ei ole lämpöpumppua, mutta 2022-2023 autoissa ei suurimmassa osassa ole silloisen komponenttipulan takia matrix-valoja (ns. pilot lite). Jos haluaa viilennetyn penkin, niin sitä saa muistaakseni vasta vm 2023 autoihin
2) en hommaisi autoa ilman pilot (kaistallapitoavustin, 360 -kamera, risteävän liikenteen varoitus, himmennevät peilit ja Pixel-valot osassa autoja ym) ja plus (panoraamakatto, paremmat penkit, paremmat popit ym) - pakettja
3) vetarit on olleet näissä murheenkryyninä, joten kannattaa kuulostella tarkasti koeajaessa
4) suurin osa näistä on tuontiautoja, joten markkina-alueen päivitys kannattaa vaatia / tingata mukaan hintaan (marmorilla n. 200€) tai muuten auton nettiyhteydet ei pelaa.
5) koska nämä on suurin osa tuontiautoja, mukana on usein vain yhdet vanteet ja renkaat tai yhdet vanteet ja kahdet renkaat, joista "talvirenkaat" saattaa olla ihan mitä sattuu, joten tarkkana ilmoituksia vertaillessa. Tämä on erityisen huomionarvoista koska autossa on erikokoiset renkaat ja vanteet edessä ja takana
6) itseäni harmittaa vieläkin vähän, että hommasin sisarmalli Volvo XC40:n enkä kakkospollea josta tykkäsin autona enemmän, mutta Volvolta sai vaan niin paljon paremman diilin. :D
 
Viimeksi muokattu:
Polestarin taloudellinen tilanne ei ole mielestäni vakaa, joten ottaisin huomioon. Volvo irtautui rahoittamasta Polestaria.
Volvon ja Polestarin emoyhtiö otti jälkimmäisen rahoituksesta kopin. Jenkkien kiinalaisia sähköautoja koskevat tiukat rajoitukset iskee Polestariinkin vaikka sillä tuotantoa jenkeissä. Mutta sinänsä ole tärkeän asian äärellä, markkinoille on tullut toimijoita joiden rahkeet on rajalliset ja Suomessa on sähkis henkilöautomerkkejä tullut ja mennyt, ja kaikki maahantuojatkaan ei ole pystyssä pysyneet.

Toinenasia sitten onko listattu malli tuossa listassa erityisen huono valinta, jos ok yksilö ja vakavarainen ja uskottava myyjä.

Jos konserni pysyy pystyssä niin Polestarin osalta ei ole sama riski kun merkeillä joilla ei ole sisarmerkkejä.
 
Auton vaihto edessä ja nyt olisi tarkoitus vaihtaa sähkäriin.
Nettiautosta tutkailin vaihtoehhtoja siinä 30 te hujakoilla ja shortlistille on noussut
Audin Q4 E-tron
Polestar 2
Mustang Mach-E
Noita näyttäisi saavan 21-22 malleja 40-70 tkm mittarissa.
Kaikkia olen käynyt jo koeajamassa ja jokaisesta on jäänyt fiilis, että ajotuntuma ei ainakaa sulje yhtään noista pois ja speksien mukaan ranget on samalla hehtaarilla.
Onko jengillä millaisia kokemuksia näistä?
Tuota kysyin, olisi 24700€. Menee vaan ajomäärältään aika paljon yli. Fordiahan olisi kyllä myös isommalla akulla ja nelivetona, mutta hieman kalliimmalla hinnalla tietysti.

 
MG:n tehtaat tosin ovat kiinalaisia, joka on ainakin itselleni on (aiemmassa viestissä mainittuista syistä) jonkin sortin ongelma. Volvolla taas kuitenkin suurin osa varsinkin länsimarkkinoille menevistä autoista valmistetaan Ruotsissa tai Belgiassa.
Oma Kia:ni oli takuukorjauksessa, lambda vaihtus...
Samalla rupattelin eri myyjien kanssa, jokanen voi ketjun itse päätellä.
Keskustelu MG:sta alko myyjän kanssa siitä kun näin jonkun MG oisko ollut joku zs, niin siinä melkeen vieressä oli fordin pikkunen suv, ne oli yllävän lähellä muodoiltaa toisiaan, suurin ero tais olla valoissa ja keulamaskissa, mitä ulkosesti ohimennen huomasin.
Niin noista MG:stä kertos, että EU:n alkaa pukata uutta sähkistä, eivät tule jenkeistä tai kiinasta, joissa molemmissa varmaan kohta tullit, vaan tulevat Taiwanin tehtaalta... Syksyllä tulee kuulemma uus MG Marvel r? Samal puhus, et heidän tuomat MG:t on saanut ruostesuojauksen suomessa, jota ei ole esim. belgiasta tuoduissa, ihan sama uus tai käytetty.
Mitään muuta noista kiinalaisista tiedä, joissain kyllä paperillä komiat speksit.
 
Volvon ja Polestarin emoyhtiö otti jälkimmäisen rahoituksesta kopin. Jenkkien kiinalaisia sähköautoja koskevat tiukat rajoitukset iskee Polestariinkin vaikka sillä tuotantoa jenkeissä. Mutta sinänsä ole tärkeän asian äärellä, markkinoille on tullut toimijoita joiden rahkeet on rajalliset ja Suomessa on sähkis henkilöautomerkkejä tullut ja mennyt, ja kaikki maahantuojatkaan ei ole pystyssä pysyneet.

Toinenasia sitten onko listattu malli tuossa listassa erityisen huono valinta, jos ok yksilö ja vakavarainen ja uskottava myyjä.

Jos konserni pysyy pystyssä niin Polestarin osalta ei ole sama riski kun merkeillä joilla ei ole sisarmerkkejä.
Olin ostamassa Polestaria aikanaan. Nyt ostaisin sen sijaan Volvon. Volvo painaa ennätystulosta, Polestar tappiota. Geelyllä on lukuisia automerkkejä omistuksessa, joten se on ihan heidän valinta pitääkö Pollea hengissä kauan. Toki ei kukaan varmaksi tiedä.

Pollen arvo tippunut isommin kuin Volvon sanoisin, pollet matalailla kilsoilla 30k€ paikalla, XC40 33-34k€. Uskoisin eron pysyvän.

Jos uskaltaa hypätä Pollen kelkkaan niin hyppää, itselle oli aika karmaisevas nähdä miten Fiskerin autoille Jenkeissä kävi: kelpaavat varaosien hinnalla eteenpäin: softaa ei kukaan päivitä jne.
 
Olin ostamassa Polestaria aikanaan. Nyt ostaisin sen sijaan Volvon. Volvo painaa ennätystulosta, Polestar tappiota. Geelyllä on lukuisia automerkkejä omistuksessa, joten se on ihan heidän valinta pitääkö Pollea hengissä kauan. Toki ei kukaan varmaksi tiedä.

Pollen arvo tippunut isommin kuin Volvon sanoisin, pollet matalailla kilsoilla 30k€ paikalla, XC40 33-34k€. Uskoisin eron pysyvän.

Jos uskaltaa hypätä Pollen kelkkaan niin hyppää, itselle oli aika karmaisevas nähdä miten Fiskerin autoille Jenkeissä kävi: kelpaavat varaosien hinnalla eteenpäin: softaa ei kukaan päivitä jne.

Kieltämättä nämä Polestarin vakavaraisuusasiat osaltaan painovat itsellänikin vaakakupin enemmän Volvon suuntaan, lisäksi onhan tuo Volvo aika paljon käytännöllisempi kun penkit kaatamalla taakse mahtuu ihan eri tavalla kamaa kuin Polleen. Noin muutenkin Bilian korkotarjous ja kohtuuhintainen jatkotakuu houkuttivat myös. Tunteet sanoi Polle, mutta järki sanoi Volvo ja tällä kertaa järki voitti.

Tosin Polestarin etuna esim. Fiskeriin nähden on se, että nuo kakkoset varsinkin on käytänössä täysin Volvoja (autohan aloitti elämänsä Volvon S40:nä), joten uskoisin että huoltoasiat sun muut hoituisivat kyllä jatkossakin. Sekin ero on, että vaikka Geely päättäisikin antaa Polestarin kipata, niin se voisi kuitenkn dumpata sotkun jälkihoidon Volvon ja muiden merkkiensä alle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 068
Viestejä
4 617 627
Jäsenet
75 983
Uusin jäsen
Nonanna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom