Yleistä keskustelua sähköautoista

Meinasin ominaisuuksia kuten: navigaattoriin asettaa määränpään kertoo se pikalaturit ja esilämmittää akun. Käytännössä ilmaisia,
Sitten kun lahdetaan tekemaan kunnon karvalakkia niin ei siina mitaan akkujen lammityksia ole tai kosketusnayttoja. Epailen etta moni tietaa varsinkin hamevaen puolelta ihmisia joilla ei ole mitaan mielenkiintoa koskea autossa muuta kuin hallintalaitteisiin. Osalla jopa lammityslaite on taysin utopinen.
 
Stellantis... Ei... Ole... Renault. :bored:
Kiitos. Tämä oli hyvä tieto luulojeni sijalle. Olen niputtanut kaikki nuo Pösöt ym. Stelantikseksi, mutta nyt tiedän myös, että Scenic tehty Ariyan pohjalle ja Nissan on se Rellun kumppani. Tämä antaa yhden pisteen Scenicille ja Rellun 5. Nissan tietäneen sähköautoista huomattavasti Leafin takia. Scenic on mukavan konservatiinen muotoilultaan, jos Ariya on liian ufomainen.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin ominaisuuksia kuten: navigaattoriin asettaa määränpään kertoo se pikalaturit ja esilämmittää akun. Käytännössä ilmaisia, mutta katsokaapa uutta 75k$ Jeeppiä Out of Specsin kanavalta, ei osaa kunnolla reitittää ja softa lagaa kokoajan. Sähköautossa se leppoisan ajamisen juttu on heittää määränpää naviin ja ajella huoletta perille, navi kertoo missä pysähtyä jne.
EUssa autoilla on minimi vaatimuksia, joihin karttatuki ja opastus ei ole isojuttu, mutta niillä on kuitenkin arvonsa. Valmistaja voisi periaatteessa tarjota lisä maksullista versiota tai mainosrahoitteista hinnat alkenmalleilla, tai kokonaan ilman. Mainosrahoitteisissa on se ongelma että ko markkina taasen on koko markkinalueen osalta harvojen hallinnassa ja isollakaan autofirmalla huonosti vipua kilpailla niiden kanssa.

Ei ihme, että Stellantis otti Googlen Rellun Scenikkiin,

Renault tekee yhteistyötä Nissanin kanssa, ristiin omistustakin taitaa olal (en nyt muista mitä muuotksia, eli voi olla vähän historian havinaa)
Mutta ohjelmisto on valtava investointi isoillekkin valmistajille, mikä saa heitä hakemaan kumppaneita. Ja tietenkin siellä kärkkyy Google (Alphabet) , joka ei nyt ihan kaikkia houkuta.


Vaikka vastustan ns vastikkeellisia palveluominaisuuksia mutta jos halutaan tarjota edullista hankintahintaan niin se on siinä yksi konsti.

 
Sitten kun lahdetaan tekemaan kunnon karvalakkia niin ei siina mitaan akkujen lammityksia ole tai kosketusnayttoja. Epailen etta moni tietaa varsinkin hamevaen puolelta ihmisia joilla ei ole mitaan mielenkiintoa koskea autossa muuta kuin hallintalaitteisiin. Osalla jopa lammityslaite on taysin utopinen.
Kosketusnäyttö vaan taitaa olla reilusti edullisempi tapa toteuttaa asiat ku oma nappi kaikelle. Täähän yksi iso syy miksi etenkin halpuutetuimmista on kadonnut lähes kaikki napit.
 
Sitten kun lahdetaan tekemaan kunnon karvalakkia niin ei siina mitaan akkujen lammityksia ole tai kosketusnayttoja. Epailen etta moni tietaa varsinkin hamevaen puolelta ihmisia joilla ei ole mitaan mielenkiintoa koskea autossa muuta kuin hallintalaitteisiin. Osalla jopa lammityslaite on taysin utopinen.
Taitaa isompi ongelma olla vanhemmat miehet. Joka tapauksessa akun automaattinen lämmitys soisi näissä olevan.
 
Juu esim. se Teslan minimalismi ja kaiken suorittaminen näytöltä tai Volkkarin hipaisunappien kokeilu ratissa johtuivat juurikin halpuutuksesta. Napit maksaa.
 
Kosketusnäyttö vaan taitaa olla reilusti edullisempi tapa toteuttaa asiat ku oma nappi kaikelle. Täähän yksi iso syy miksi etenkin halpuutetuimmista on kadonnut lähes kaikki napit.
No ei nyt kaikelle tarvitse olla omia nappeja, mutta vaikka lämmön säädöt, penkin/ratin lämmitin ym. jotka ovat monesti koko ajan näkyvissä siinä näytöllä ja vievät vaan turhaa tilaa. Jos edes nämä jatkuvasti näytössä näkyvissä olevat olisi omilla napeillaan.

Toinen asia on sitten nämä hipaisunapit. Ei nekään ilmaisia ole, ja tarvitsee samat johdotukset ym. kuin fyysisetkin napit. Saattaa olla jopa kalliimpi se kosketuspinta kuin painettava nappi.
 
Kosketusnäyttö vaan taitaa olla reilusti edullisempi tapa toteuttaa asiat ku oma nappi kaikelle. Täähän yksi iso syy miksi etenkin halpuutetuimmista on kadonnut lähes kaikki napit.

Periaatteessa noin, mutta käytännössä esim. sitikan halvin C3 tulee olemaan kokonaan ilman keskinäyttöä. Sellaisen oleminen tarkoittaa aika paljon muita kustannuksia (navi, peruutuskamera, radio yms.) ja kun se jätetään pois niin käyttäjälle ei tule ainakaan epäselvää että omasta luurista/tabletista hoidetaan kaikki navigoinnit ja musan toistamiset.
 
Ei karvalakissa sitten montaa nappia ole jonka kosketusnaytto voisi syrjayttaa. Linkissa video karvalakki Hondasta.



W140 konsoli
1738755139799.png
 
No ei nyt kaikelle tarvitse olla omia nappeja, mutta vaikka lämmön säädöt, penkin/ratin lämmitin ym. jotka ovat monesti koko ajan näkyvissä siinä näytöllä ja vievät vaan turhaa tilaa. Jos edes nämä jatkuvasti näytössä näkyvissä olevat olisi omilla napeillaan.
Juttuja mihin tarvii todella harvoin koskea, joiden silti toivoisi olevan sellaisia että onnistuu rukkaset kädessä katsomatta.

Toinen asia on sitten nämä hipaisunapit. Ei nekään ilmaisia ole, ja tarvitsee samat johdotukset ym. kuin fyysisetkin napit. Saattaa olla jopa kalliimpi se kosketuspinta kuin painettava nappi.
Ymmärtääkseni on hyvin kustannustehokkaita, siis itse komponentit, vie vähän tilaa ja väylään, eli johdot tarvii mutta sitten kokoomis suunnittelua että onnistuu edullisesti. Toki onhan ne pelkkään tablettiin verrattuna "kallista" , varsinkin kun eivät korvaa sitä tabletti näyttöä.

Hipasunapit kyllä pelkkään tablettiin verrattuna ovat monelle maksamisen arvoisia jos ei niitä ihan totaali sössitty ole. Voi ne viikset, vivut sun muutkin sössiä. Ehkä vähentynyt, mutta joissain on ollut sitten näytön vieressä fyysisia enemmän tai vähemmän hyviä nappeja, joiden tarkoitus näkyy näytöllä. Hyvin tehtynyt kyllä etunsa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 996
Viestejä
4 617 087
Jäsenet
75 969
Uusin jäsen
Jontterii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom