Yleistä keskustelua sähköautoista

iX saa kohta faceliftin mikä saattaa olla peruste pian entistä alemmille hinnoille käytetyissäkin. Varastoautoja myytiin jo halpuutetuilla leasing-hinnoilla. xDrive50 irtoaa jo Suomea halvemmalla Ruotsista käytettynä, ja jos tuleva xDrive45 saa melkein saman rangen niin uusien hinnoista riippuen muutaman kk päästä voi olla hyviä diilejä tarjolla.
 
Olen ymmärtänyt että 45 tulee tämän 50 akku ja uuteen 50 tulee sama eli akkupaketti päivittyy uudempaan saman 111kwh akkuun molemmissa.
 
Ok, erityisesti jos on noin niin katselen ensin mikä uusien tiukka hinta on ja mitä se vaikuttaa käytettyihin. Johan noiden hinnat ovat tulleet keskimääräistä nopeammin alas viimeisen vuoden aikana kun uusia myydään alta pois alella ja facefisti on yleisesti tiedossa. Toki muutenkin on oma auton vaihto ajankohtaista vasta ensi vuonna.
 
Eri asia on sitten mitä tuo vakuutus kattaa, vaikka varsinaista km rajoja ei olisikaan
Siellähän ne on Porschen sivuilla kerrottu mitä kattaa ja mitä ei. Erittäin hyvin kattava näyttäisi olevan, lähinnä normaalisti kuluvat osat ja huoltojen yhteydessä normaalistikin vaihdettavat jutut rajattu ulos.
 
iX osalta 2024 malliin saa 8.5 ja siihen ei saa tätä uutta 9 versiota laisinkaan. Ehkä facelift sitten saa.
Voiko BMW Operating System 8- tai BMW Operating System 8.5 -käyttöjärjestelmän päivittää BMW Operating System 9 -käyttöjärjestelmään, joka on varustettu lisävarusteisella BMW Digital Premiumilla?
Ei. BMW Operating System 9 perustuu uudentyyppiseen järjestelmäkohtaiseen laitteistoon ja infrastruktuuriin. BMW Operating System 8- tai BMW Operating System 8.5 -käyttöjärjestelmän vaihtaminen BMW Operating System 9 -käyttöjärjestelmään tai BMW Operating System 9 -käyttöjärjestelmän jälkiasennus ei ole mahdollista.
Jopas vaativaa softaa kun rauta päivittyy noin usein.
 
iX osalta 2024 malliin saa 8.5 ja siihen ei saa tätä uutta 9 versiota laisinkaan. Ehkä facelift sitten saa.

Jopas vaativaa softaa kun rauta päivittyy noin usein.
IDrive 9 ei käsittääkseni ole tulossa esim. iX:ään. Se on nyt halvemmissa malleissa, kuten iX1 ja iX2. Noissa taas eri rauta. Toiminnoiltaan 8.5 ja 9 on hyvin lähellä toisiaan. 8.5 on monipuolisempi. Ajoin puolisen vuotta iDrive9:n kanssa ja nyt 1kk ollu 8.5.
 
IDrive 9 ei käsittääkseni ole tulossa esim. iX:ään. Se on nyt halvemmissa malleissa, kuten iX1 ja iX2. Noissa taas eri rauta. Toiminnoiltaan 8.5 ja 9 on hyvin lähellä toisiaan. 8.5 on monipuolisempi. Ajoin puolisen vuotta iDrive9:n kanssa ja nyt 1kk ollu 8.5.
Käyttölogiikka on sama mutta 9 tulee enemmän tätä appi herkkua jne. eli pelejä, streamaus palvelut jne.
 
Käyttölogiikka on sama mutta 9 tulee enemmän tätä appi herkkua jne. eli pelejä, streamaus palvelut jne.
8.5 on Linux ja 9 Android. Eri ihan eri systeemit. Aiemmin 9 ei ollut rullaa keskikonsolissa, kuten iX 8.5, mutta uudessa X3 on 9 ja rulla.

8.5 ja 9 esiteltiin samana päivänä ja 9 siis ei ole mikään jatkumo 8.5:lle.
 
8.5 on Linux ja 9 Android. Eri ihan eri systeemit. Aiemmin 9 ei ollut rullaa keskikonsolissa, kuten iX 8.5, mutta uudessa X3 on 9 ja rulla.

8.5 ja 9 esiteltiin samana päivänä ja 9 siis ei ole mikään jatkumo 8.5:lle.
Tämä aiheuttaa bmw:ssä hieman ärsytystä, että en voi päivittää esim. 8.0 - 8.5 vaikka käytännössä samat asiat, muutama graafinen ilme tehty erilaiseksi. Toki 8 - 9 eron ymmärrän sitten enemmän jne. Noh, ei auta. 8.0 mennään ja sillä sipuli. Jos jotain, niin pystyy enemmän "muokkaamaan" softaa vrt 8.5 - 9.0.
 
Tämä aiheuttaa bmw:ssä hieman ärsytystä, että en voi päivittää esim. 8.0 - 8.5 vaikka käytännössä samat asiat, muutama graafinen ilme tehty erilaiseksi. Toki 8 - 9 eron ymmärrän sitten enemmän jne. Noh, ei auta. 8.0 mennään ja sillä sipuli. Jos jotain, niin pystyy enemmän "muokkaamaan" softaa vrt 8.5 - 9.0.
Autoissa joissa on 8, ei ilmeisesti rauta riitä pyörittämään 8.5. Siksi ei voi päivittää.
 
Mitäs toi iX kuluttaa moottoritieajossa kun mittarissa on vaikka 125 km/h eli aikalailla tasan rajoituksen mukaan?

Kattonut kans tota iX40, mutta akku vain 77 kWh ja hirveä mörssäri -> olisko jopa huononnus nykyiseen nähden. Jos edes samoissa pysyisi, niin kelpaisi.
 
Mitäs toi iX kuluttaa moottoritieajossa kun mittarissa on vaikka 125 km/h eli aikalailla tasan rajoituksen mukaan?

Kattonut kans tota iX40, mutta akku vain 77 kWh ja hirveä mörssäri -> olisko jopa huononnus nykyiseen nähden. Jos edes samoissa pysyisi, niin kelpaisi.
En ole päässyt vielä itse testaamaan. Teslabjörnin mittaukset alla.


IMG_0071.jpeg
 
En ole päässyt vielä itse testaamaan. Teslabjörnin mittaukset alla.


IMG_0071.jpeg
Aika kova. ID.3 menee jollain 20 kWh ja XC40 jollain 25 kWh, eli kyllä tuo napsun parannus sitten olisi ja toki maantiellä selvä parannus. Mitä toi capacity meinaa, käytetty kapasiteetti vai akun netto?
 

En tiedä käsiteltiinkö jo tää uutinen mutta alkaa olemaan jo inhimilliset hinat sähköautoilla. Kohta on alkaa olevaan kannattavampaa ostaa tommonen vatkain kuin polttis :kahvi: . Ehkä vähän huonoja uutisia nykyisille sähköautoilijoille.
 
Aika kova. ID.3 menee jollain 20 kWh ja XC40 jollain 25 kWh, eli kyllä tuo napsun parannus sitten olisi ja toki maantiellä selvä parannus. Mitä toi capacity meinaa, käytetty kapasiteetti vai akun netto?
Akun kapasiteetti eli tuo range on kun vedetään 0-100. 75% range on se mitä pitäisi ns. päästä tuolla kun akku ladattu siihen. Toki tämä on vain laskennallisesti otettu tuosta kokonaisrangesta.
Samoin kuten rangekin, kun Bjorn laskee sen mukaan montako prosenttiä jää, että ei aja 0% täydestä latauksesta.
 
Akun kapasiteetti eli tuo range on kun vedetään 0-100. 75% range on se mitä pitäisi ns. päästä tuolla kun akku ladattu siihen. Toki tämä on vain laskennallisesti otettu tuosta kokonaisrangesta.
Samoin kuten rangekin, kun Bjorn laskee sen mukaan montako prosenttiä jää, että ei aja 0% täydestä latauksesta.
Okei, eli ei varmaan sitten ole totuus, aika erikoisen suuri bufferi olisi muuten? Omassa Volvossa tais olla esim. 69 kWh brutto ja 67 kWh netto.
 

En tiedä käsiteltiinkö jo tää uutinen mutta alkaa olemaan jo inhimilliset hinat sähköautoilla. Kohta on alkaa olevaan kannattavampaa ostaa tommonen vatkain kuin polttis :kahvi: . Ehkä vähän huonoja uutisia nykyisille sähköautoilijoille.
Upouusia 2 vuotta vanhoja joista on myös se 2 vuotta kulunut takuusta, koska ensirekisteröity Ruotsiin. 2 vuotta sitten ollut 26900e pyyntihinta. Sähköautoilun kannattavuus on huono uutinen lähinnä ruplilla eläjille.

Silti, paras hinta-laatusuhde sähköautolle. Jos ei haittaa että on kiinalainen ankkuriketjunjatke kuten Polestar.
 
Okei, eli ei varmaan sitten ole totuus, aika erikoisen suuri bufferi olisi muuten? Omassa Volvossa tais olla esim. 69 kWh brutto ja 67 kWh netto.
76,6 kokonais josta käytettävissä 70,1-71. Arviolta 80% latauksella pääsisi 224km motaria. 125km/h tietenkin nostaa kulutusta vähäsen.

Edit. Sitten taas isommassa eli iX50 akkua 106,6kwh, 80% latauksella pääsisi 284km. Ei suuri ero teoreettisilla kilsoilla. Toki tämä ajettu melkein 0 lämpötilassa että kesällä voisi päästä enemmän.

iX40 ajo oli tehty 11-16C lämmössä eli talvella range todennäköisesti pienenee.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mhj
76,6 kokonais josta käytettävissä 70,1-71. Arviolta 80% latauksella pääsisi 224km motaria. 125km/h tietenkin nostaa kulutusta vähäsen.

Edit. Sitten taas isommassa eli iX50 akkua 106,6kwh, 80% latauksella pääsisi 284km. Ei suuri ero teoreettisilla kilsoilla. Toki tämä ajettu melkein 0 lämpötilassa että kesällä voisi päästä enemmän.

iX40 ajo oli tehty 11-16C lämmössä eli talvella range todennäköisesti pienenee.
Tämä on minusta vähän järjetön vertailutapa, koska on ihan eri asia onko se jäljellä oleva 20 % 14 kWh vai 21 kWh. Noilla km-luvuilla olen myös eri mieltä "ei suuresta erosta". Kyllä 25% pidemmälle nyt aika merkittävä parannus on. Varsinkin, kun huomioi iX50:n pääsevän Helsingistä Turkuun tai Tampereelle ja takaisin lataamatta suurinpiirtein 100% akulla. iX40 ei toivoakaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 670
Viestejä
4 601 590
Jäsenet
75 682
Uusin jäsen
SilentVortex

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom