Yleistä keskustelua sähköautoista

Etpä kertonut budjettiasi niin Teslalta suoraan uusi MY? Koukkuhan niissä on kaikissa ja akunlämitys.
Budjetti unohtui: lähempänä 20 te, mutta voip olla vähän päällekki; mielellään alle :lol:
Aatellu, että 20 te autossa arvonalenema on kohtuullisempi vs. 40 te auto.

Yleensä en ruukaa vaihdella autoa 1-2 vuoden välein, vaan pyrin pitämään useamman vuoden. Nyt vaan tuntuu, että järkevä hankkiutua hybridistä eroon, kun vielä jotakin niistä maksavat.
 
Budjetti unohtui: lähempänä 20 te, mutta voip olla vähän päällekki; mielellään alle :lol:
Aatellu, että 20 te autossa arvonalenema on kohtuullisempi vs. 40 te auto.

Yleensä en ruukaa vaihdella autoa 1-2 vuoden välein, vaan pyrin pitämään useamman vuoden. Nyt vaan tuntuu, että järkevä hankkiutua hybridistä eroon, kun vielä jotakin niistä maksavat.
Aikalailla nettiauton halvimman model 3 saa tuolla budjetilla.
 
Tämä BMW IX olikin mukava yllätys. Onhan se kookas mutta oli kyllä hyvä ajaa ja avustimet toimivat hyvin.

D moodilla matelee mutta B tilassa on kuin Teslaa ajaisi. Harmi vaan että muista tätä tilaa kun lukitsee ja avaa auton.

Sitten en tiedä onko asetusta erikseen mutta piti painaa start/stop kun haluaa käyntiin. Sammutus myös tai kun kävelee pois niin lukitsee. Pitää tutkia onko näin vai muuttunut.

Onkohan näissä minkälainen kulutus? Tai appi?

Edit.
Mitenkä takuut ja huollot?
Takuu taisi olla vain 2v/rajoittamattomat kilsat ja akku 8v/160 000km.
Huollot on edulliset 2v välein ilman kilsarajaa.
Takuun saa halutessaan jatkettua 5v
Appi on ihan ok ja toimii luotettavasti.
 
Nyt olis tarkoitus laittaa Kian sähkö-hybridi kiertoon ja tilalle Teslaa, eli ensimmäinen sähköauto suunnitteilla.

Aika turkasen paljon tippunut hybridillä hinnat rapiassa 2 vuodessa... no ei auta, tilanne on mikä on. Tarkoitus oli ajaa tuolla se 200 tkm rikki, mutta viimeaikainen uutisointi on saanu miettimään luopumista jo aiemmin, kun kaikki toimii...

Tuolla ajettu nyt rapia 150 tkm, eli takuut on loppu, joten en kehtaa alkaa katteleen miten käy ajoakun kanssa. Uutisoinnin mukaan saattaa vikaa tulla jossakin 150-200 tkm välillä akulle. Tiiä sitten saattaahan ne kestää pitempään, mutta jos menee ajokelvottomaksi koko pirssi ajoakun porsimisen jälkeen, niin ei hirveästi houkuta kokeilemaan.

Miettinyt Tesla Model 3 (ja Y välillä).

Kriteerejä / huomioita

- Vetokoukku: tulee vedettyä ihan jarrutonta 750 kg kärryä joskus
- Akunlämmitin: eikö tämä ollu hyvä olla?
- 4-veto ei pakollinen, mutta suotava
- Onko joku vuosimalli, mitä kannattaa välttää / suosia, esim. facelift, varusteet, ym.?

Mitä muuta olis hyvä ottaa huomioon, kuin ajoakun kunto? Saako myyjiltä raportin, vai mistä pystyy varmistumaan etänä akun todellisesta kunnosta? Näkeekö sen jostakin Teslan valikosta?

Ihan nyyppä olen tämän asian osalta, joten otan kokeneemmilta vinkkejä vastaan kernaasti :)

Kiitän jo etukäteen jos joku jaksaa jelpata :geek:

Ei budjetti ole kiveen kirjotettu. Lähinnä, että onko joku vuosimalli semmonen, missä saa enemmän oleellisia lisävarusteita Suomen oloihin: akunlämmitys, ym.
Model 3. Vetokoukku täytyy olla jo tehtaalta lähtiessä. Enää jälkikäteen ei siis voi koukkua asentaa (ei vetomassoja). Y olisi hieman kalliimpi.

Model 3 alkupään malleissa ei ole lämmitettävää rattia, eikä sähköistä takakonttia.

Itse halusin etuvedon tilalle juuri nelivedon. Se saattaisi olla helpompi myydäkin joskus pois? Takavedon akkutakuu on 160tkm. Nelivedon akkutakuu on 192tkm. Nelivedossa on myös parempi äänentoisto.

Akun lämmitin on kaikkissa tesloissa. Sen saa päälle kun navigaattorista valitsee jonkun pikalaturin.

Itsellä oli kanssa yhtenä vaihtoehtona model 3 neliveto. Sellainen olikin Performance mallina 2 vuotta sitten.

Edit:
Musta väri voi olla arka ainakin model 3 ja y. Sitä välttäisin jos mahdollista.
 
Budjetti unohtui: lähempänä 20 te, mutta voip olla vähän päällekki; mielellään alle :lol:
Aatellu, että 20 te autossa arvonalenema on kohtuullisempi vs. 40 te auto.

Yleensä en ruukaa vaihdella autoa 1-2 vuoden välein, vaan pyrin pitämään useamman vuoden. Nyt vaan tuntuu, että järkevä hankkiutua hybridistä eroon, kun vielä jotakin niistä maksavat.
Model 3 LR AWD olisi alkaen 21 900€. Ei menisi kovin paljon pudjetin yli?

 
Budjetti unohtui: lähempänä 20 te, mutta voip olla vähän päällekki; mielellään alle :lol:
Aatellu, että 20 te autossa arvonalenema on kohtuullisempi vs. 40 te auto.

Yleensä en ruukaa vaihdella autoa 1-2 vuoden välein, vaan pyrin pitämään useamman vuoden. Nyt vaan tuntuu, että järkevä hankkiutua hybridistä eroon, kun vielä jotakin niistä maksavat.
Uusi MG4 23 tonnia
 
Model 3. Vetokoukku täytyy olla jo tehtaalta lähtiessä. Enää jälkikäteen ei siis voi koukkua asentaa (ei vetomassoja). Y olisi hieman kalliimpi.

Model 3 alkupään malleissa ei ole lämmitettävää rattia, eikä sähköistä takakonttia.

Itse halusin etuvedon tilalle juuri nelivedon. Se saattaisi olla helpompi myydäkin joskus pois? Takavedon akkutakuu on 160tkm. Nelivedon akkutakuu on 192tkm. Nelivedossa on myös parempi äänentoisto.

Akun lämmitin on kaikkissa tesloissa. Sen saa päälle kun navigaattorista valitsee jonkun pikalaturin.

Itsellä oli kanssa yhtenä vaihtoehtona model 3 neliveto. Sellainen olikin Performance mallina 2 vuotta sitten.

Edit:
Musta väri voi olla arka ainakin model 3 ja y. Sitä välttäisin jos mahdollista.
Kiitos näistä! Tässähän on paljon hyviä pointteja & vinkkilistaa :):thumbsup:

Joo, kyllä melkein 4-vetoinen sen täytyy olla. Nuissa Y-malleissa tahtoo hinta karata yli budjetin, jos haluaisi vielä akkutakuullisen mallin.

Pitää tutkia markkinaa.
 
Huollot on edulliset 2v välein ilman kilsarajaa.
Takuun saa halutessaan jatkettua 5v
Appi on ihan ok ja toimii luotettavasti.
Thanks. Pitää alkaa koputtelemaan mitä löytyy. Näyttäisi tuossa iX40 olevan ihan kohtuullinen range, vajaa 300km voisi motarilla päästä.
Yllättävän pieni kulutus tämmöiseen möhkäleeseen.

Jos jollain on kokemuksia jakaa iX40 ja motariajosta päivittäin noin 140km, niin otan vastaan.
Tai missä hinnoissa vakuutukset liikkuu?
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos näistä! Tässähän on paljon hyviä pointteja & vinkkilistaa :):thumbsup:

Joo, kyllä melkein 4-vetoinen sen täytyy olla. Nuissa Y-malleissa tahtoo hinta karata yli budjetin, jos haluaisi vielä akkutakuullisen mallin.

Pitää tutkia markkinaa.
Semmonen vielä, että missä vuosimallissa alkaen Tesloissa on ilmalämpöpumppu? Kannattaako niitä välttää / saako siitä vastaavaa hyötyä, vai onko vain kallis varuste, jos/kun menee rikki jossakin kohtaa? Eihän nuo(kaan) ole ikuisia.
 
ajoakun kunto? Saako myyjiltä raportin, vai mistä pystyy varmistumaan etänä akun todellisesta kunnosta? Näkeekö sen jostakin Teslan valikosta?

Ihan nyyppä olen tämän asian osalta, joten otan kokeneemmilta vinkkejä vastaan kernaasti :)

Kiitän jo etukäteen jos joku jaksaa jelpata :geek:
Aviloo akkutestin tuloksen varmaan saa auton myyjältä luultavimmin?

Teslan valikoista ei suoraan näy tulosta. Akkutesti kyllä on siinä autossakin, mutta sen tekemisessä kestää aika kauan?

Itse teslailin Model S akun kuntoa Tessie puhelin sovelluksella. 8 vuotta vanhassa ja nyt 226tkm ajetussa näyttää 87%. Pitää muistaakseni ladata akkua vähintään 5kWh. Sovellus toimii myös muissakin Tesloissa. Sovellukseen saa 2 viikkoa ilmaista kokeiluaikaa. Nyt mulla ei enää Tessietä olekaan, kun sain jo tarvittavat lukemat.

Tessie, Model S 90D fl 2016:
Screenshot_2025-01-22-21-20-54-50_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Se myös hyvä jotenkin tarkistaa, että akussa ei ole lommuja.
 
Semmonen vielä, että missä vuosimallissa alkaen Tesloissa on ilmalämpöpumppu? Kannattaako niitä välttää / saako siitä vastaavaa hyötyä, vai onko vain kallis varuste, jos/kun menee rikki jossakin kohtaa? Eihän nuo(kaan) ole ikuisia.
Lämpöpumppu tuli model 3 malliin ilmeisesti 2020 lopussa. Eli 2021 on kaikki lämpöpumpullisia.

Ilman lämpöpumppua olevat on sitä vanhempaa sarjaa, eli ne toki sitten ainakin halvempia. Itse en osaa sanoa yhtään, että kumpi olisi parempi PTC vastus vai lämpöpumppu?
 
Semmonen vielä, että missä vuosimallissa alkaen Tesloissa on ilmalämpöpumppu? Kannattaako niitä välttää / saako siitä vastaavaa hyötyä, vai onko vain kallis varuste, jos/kun menee rikki jossakin kohtaa? Eihän nuo(kaan) ole ikuisia.
Yksi vähän halvempi 2021 takaveto löytyi. Alkaen 22k€:

Eli siis lämpöpumppu. Se unohtui kokonaan, että tuossa päivitetyssä mallissa pitäisi olla myös ne paremmat ajovalot.
 
Thanks. Pitää alkaa koputtelemaan mitä löytyy. Näyttäisi tuossa iX40 olevan ihan kohtuullinen range, vajaa 300km voisi motarilla päästä.
Yllättävän pieni kulutus tämmöiseen möhkäleeseen.

Jos jollain on kokemuksia jakaa iX40 ja motariajosta päivittäin noin 140km, niin otan vastaan.
Tai missä hinnoissa vakuutukset liikkuu?
Mulla Pohjolassa täysillä bonareilla n. 1300€/vuosi vakuutukset pk-seudulla.

Nätisti ajaen on mennyt alle 20kWh/100km. Joku 18-19 kWh/100km omat parhaat ajot so far. 1500km vasta takana. Kympin pakkasella saa lyhyessä ajossa katsella 30kWh/100km lukuja varmasti. Mutta ei tämä pahasti tunnu kuluttavan kyllä.

Lämpimin auto tämä on, mitä mulla koskaan on ollut. Käsinojat molemmin puolin + ratti ja penkki lämpiävät todella nopeasti. Myös ratin alapuolen paneeli lämpenee (apparin puolella vastaavat kohdat myös).

Mulla on ilma-alustalla ja on hienoa kyytiä.

Appi toimii loistavasti, saa lämpiämään niin sisätilat kuin vaikka akunkin tarvittaessa.
 
Mulla Pohjolassa täysillä bonareilla n. 1300€/vuosi vakuutukset pk-seudulla.

Nätisti ajaen on mennyt alle 20kWh/100km. Joku 18-19 kWh/100km omat parhaat ajot so far. 1500km vasta takana. Kympin pakkasella saa lyhyessä ajossa katsella 30kWh/100km lukuja varmasti. Mutta ei tämä pahasti tunnu kuluttavan kyllä.

Lämpimin auto tämä on, mitä mulla koskaan on ollut. Käsinojat molemmin puolin + ratti ja penkki lämpiävät todella nopeasti. Myös ratin alapuolen paneeli lämpenee (apparin puolella vastaavat kohdat myös).

Mulla on ilma-alustalla ja on hienoa kyytiä.

Appi toimii loistavasti, saa lämpiämään niin sisätilat kuin vaikka akunkin tarvittaessa.
Ei tuo vakuutus ole paha, pitää kysellä mitä olisi omalla kohdalla tänne Hämeeseen.
Onko sinulla ix40? Itsellä päivittäiset ajot on noin 140km mitkä on pakollista ja muuta siihen päälle.
 
Ja se korealaisen ”erittäin kallis” huolto ei ole enää erityisen kallis ja tuli hynyn huolto-ohjelmaan sen takia, kun muutama auto kärähti. Kiallahan samalla tavaralla vaihtoa ei ole. Vastuullinen toimija lisää huoltokohteita katsomansa tarpeen mukaan.
Tuo sinisen jäähdytysnesteen vaihto ei kuulu KIA (ainakaan ev6) huoltoon koska siinä sellaista ei ole. Pelkästään yksi kierto jossa pyörii perinteinen jäähdytysneste, yleensä punainen.
 
Ei tuo vakuutus ole paha, pitää kysellä mitä olisi omalla kohdalla tänne Hämeeseen.
Onko sinulla ix40? Itsellä päivittäiset ajot on noin 140km mitkä on pakollista ja muuta siihen päälle.
iX40 joo. En nähnyt oikein järkeä laittaa 25t€ lisää saadakseni iX50. Kävin kyllä sitäkin koeajamassa ja olihan siinä tehoja.
 
Kysytään toisin, kuinka moni tuon tekee tuon voitelun itse. Ei kovin moni. Viettekö sitten johonkin pajalle voideltavaksi ? Tuskin kovin moni tekee tätäkään.

Puhutte että Tesla on huotovapaa, mutta voiteluruutan kanssa pitäisi vuosittain jarruja voidella ja puhdistella ? Toki huoltovapauteen pääsee kun ei noudata ohjeistusta.

Onko jollain muulla sähkiksellä tälläinen vaatimus ? En ainakaan omastani sellaista tunnista, joka toinen vuosi vie pajalle, ja he tekevät sen mitä pitää.

En tiedä sähköautoista, mutta tuo jarrujen tarkastus ja herkistys on kyllä käytännössä kaikkien autojen huolto-ohjelmassa.. Käytännössä se tietysti jää yleensä sen tarkastuksen tasolle (pysähtyy kun ajetaan halliin sisään, eikä törmää työkaluvaunuun). Tietysti jos on työpulaa, niitä voidaan kytätä tarkemminkin jarrurempan toivossa.

Ihan käytännössä oman kokemuksen perusteella joissain autoissa jarrut toimivat mitenkään huomioimatta palojen eliniän, joissain toisissa jarrut jumivat, ja niitä saa olla jatkuvasti herkistelemässä tai uusimassa... Joskus jopa samassa autossa sattuu eri akseleille täydelliset ääripäät.
 
iX40 joo. En nähnyt oikein järkeä laittaa 25t€ lisää saadakseni iX50. Kävin kyllä sitäkin koeajamassa ja olihan siinä tehoja.
Mielestäni iX40 myös liikkui aika sutjakkaasti. Tuntui että nopeampi kiihtyvyys mitä speksit antaa kertoa.

iX50 kanssa katselin niin hinnat kyllä karkaa vähän ajetuissa ja on vielä isoillakin lähemmäs 100tkm kilsoilla päälle 70k.
 
Onko Kian EV6:ssa tai Hyundain Ioniq 5:ssa ilmennyt mitään isompaa (matkanpysäyttävää) teknistä ongelmaa kuin ICCU:n kärvähtäminen ja siihen liittyvät ongelmat?

Jos nyt olen tulkinnut oikein ulkomaalaisten foorumeiden keskustelua, niin ongelmaan on julkaistu viimeisin ohjelmistopäivitys viime vuoden loppupuolella marraskuussa, minkä pitäisi ratkaista tilanne ellei ICCU oli vaurioitunut antaen jonkun spesifin vikakoodin. Vikakoodin ilmetessä (ilmeisesti P1A9096) ICCU täytyy myös vaihtaa ohjelmistopäivityksen lisäksi. Mitenköhän Suomessa toimitaan takuun puitteissa tässä asiassa?
 
Mielestäni iX40 myös liikkui aika sutjakkaasti. Tuntui että nopeampi kiihtyvyys mitä speksit antaa kertoa.

iX50 kanssa katselin niin hinnat kyllä karkaa vähän ajetuissa ja on vielä isoillakin lähemmäs 100tkm kilsoilla päälle 70k.

Tota kävin kahdestikin koeajamassa ja oli virheetön ja kaikin puolin mahtava. N. 84t€ ois ollut kaksilla renkailla (tossa siis ei talvirenkaita mukana). Ja tossa on uutena ostettu 4v takuu myös. Kun marraskuussa tein omastani kaupat oli tossa 2.99% korko. Omani ostin 76,5t€ uutena kaksilla renkailla ja 1,99% korolla ja ilman käsirahaa. Näillä ehdoilla tuli vähän liikaa ekstraa mulle.
Uusi vs. 2v vanha ja uuden takuu painoi mulla vaakakupissa. 3/2023 lähtien iX:t tulee uudemmalla iDrive 8.5:llä, joka oli mulle kanssa aika tärkeää. Vanhoja ei voi päivittää, kun uusissa parempi rauta.
 
Onko Kian EV6:ssa tai Hyundain Ioniq 5:ssa ilmennyt mitään isompaa (matkanpysäyttävää) teknistä ongelmaa kuin ICCU:n kärvähtäminen ja siihen liittyvät ongelmat?

Jos nyt olen tulkinnut oikein ulkomaalaisten foorumeiden keskustelua, niin ongelmaan on julkaistu viimeisin ohjelmistopäivitys viime vuoden loppupuolella marraskuussa, minkä pitäisi ratkaista tilanne ellei ICCU oli vaurioitunut antaen jonkun spesifin vikakoodin. Vikakoodin ilmetessä (ilmeisesti P1A9096) ICCU täytyy myös vaihtaa ohjelmistopäivityksen lisäksi. Mitenköhän Suomessa toimitaan takuun puitteissa tässä asiassa?
ICCU vialliset korjataan takuuseen, mutta nyt jos menee rikki niin odotusaika osan saamiselle voi olla pitkä.
 
Luulisin että ICCU löytyy nykyään nopeasti. Vika on ollut jo vuosia tiedossa eikä autojakaan enää joudu jonottamaan.
 
Luulisin että ICCU löytyy nykyään nopeasti. Vika on ollut jo vuosia tiedossa eikä autojakaan enää joudu jonottamaan.
ICCU-jono tällä hetkellä joitain kuukausia. Varmaan vähän riippuu tuurista. Huhua, että joku ICCU-tehdas palanut, mikä aiheuttaa viivästyksiä. Viileät kelit selkeästi lisännyt tapauksia.
 

Tota kävin kahdestikin koeajamassa ja oli virheetön ja kaikin puolin mahtava. N. 84t€ ois ollut kaksilla renkailla (tossa siis ei talvirenkaita mukana). Ja tossa on uutena ostettu 4v takuu myös. Kun marraskuussa tein omastani kaupat oli tossa 2.99% korko. Omani ostin 76,5t€ uutena kaksilla renkailla ja 1,99% korolla ja ilman käsirahaa. Näillä ehdoilla tuli vähän liikaa ekstraa mulle.
Uusi vs. 2v vanha ja uuden takuu painoi mulla vaakakupissa. 3/2023 lähtien iX:t tulee uudemmalla iDrive 8.5:llä, joka oli mulle kanssa aika tärkeää. Vanhoja ei voi päivittää, kun uusissa parempi rauta.
Hyvä tietää nämä asiat. Tietää vähän mitä sitten hakee että tietyn kuun jälkeistä koska en kyllä halua softan osalta jäänne. Mielestäni se mitä koeajoin oli 8.5:ssa.

Itse nyt katsonut siinä 50-60 välillä olevia millä ajettu about 30tkm.
 
Hyvä tietää nämä asiat. Tietää vähän mitä sitten hakee että tietyn kuun jälkeistä koska en kyllä halua softan osalta jäänne. Mielestäni se mitä koeajoin oli 8.5:ssa.

Itse nyt katsonut siinä 50-60 välillä olevia millä ajettu about 30tkm.
Uusia iX:iä kaupitellaan nyt alle 72k€ hinnalla ja varmaankin just tuolla 40-mallina.
 
Joo 40 ja siihen päälle vähän varustetta niin karkaa sinne lähemmäs 90k.
Ei kyllä pitäisi. Marraskuussa tein sopparin iX40 Fully Charged ilmajousituksella +22kW latauksella, soft -closella ja Climate Comfort Tuulilasilla. 76500€. Niin ja talvirenkaat 21” kitkat BMW alkuperäisvanteilla. Ja tosiaan 100% rahoitus 1,99% korolla.

Edit. Ainakaan silloin ei hinnat, eikä autot olleet avoimesti esillä, vaan pyytämällä sai. Ja noi oli siis varastoautoja.
 
Ei kyllä pitäisi. Marraskuussa tein sopparin iX40 Fully Charged ilmajousituksella +22kW latauksella, soft -closella ja Climate Comfort Tuulilasilla. 76500€. Niin ja talvirenkaat 21” kitkat BMW alkuperäisvanteilla. Ja tosiaan 100% rahoitus 1,99% korolla.

Edit. Ainakaan silloin ei hinnat, eikä autot olleet avoimesti esillä, vaan pyytämällä sai. Ja noi oli siis varastoautoja.

Paljonko se 5v takuulaajennus maksoikaan? Ja oliko siinä kilsaraja?
 
iX saa kohta faceliftin mikä saattaa olla peruste pian entistä alemmille hinnoille käytetyissäkin. Varastoautoja myytiin jo halpuutetuilla leasing-hinnoilla. xDrive50 irtoaa jo Suomea halvemmalla Ruotsista käytettynä, ja jos tuleva xDrive45 saa melkein saman rangen niin uusien hinnoista riippuen muutaman kk päästä voi olla hyviä diilejä tarjolla.
 
Olen ymmärtänyt että 45 tulee tämän 50 akku ja uuteen 50 tulee sama eli akkupaketti päivittyy uudempaan saman 111kwh akkuun molemmissa.
 
Ok, erityisesti jos on noin niin katselen ensin mikä uusien tiukka hinta on ja mitä se vaikuttaa käytettyihin. Johan noiden hinnat ovat tulleet keskimääräistä nopeammin alas viimeisen vuoden aikana kun uusia myydään alta pois alella ja facefisti on yleisesti tiedossa. Toki muutenkin on oma auton vaihto ajankohtaista vasta ensi vuonna.
 
Ja 200tkm on kilsaraja. Perustakuussa, joka siis sen 2v, ei ole kilsarajaa.

Tarkoittaako tämä siis sitä että 200tkm katkeaa kaikki jatkotakuut vaikka aikaa olisi jäljellä?

Eli jos ajat ekan 2v aikana 100tkm niin vaikka ottaisit 3v lisää takuuta niin se katkeaa 200tkm kohdalla?
 
Tarkoittaako tämä siis sitä että 200tkm katkeaa kaikki jatkotakuut vaikka aikaa olisi jäljellä?

Eli jos ajat ekan 2v aikana 100tkm niin vaikka ottaisit 3v lisää takuuta niin se katkeaa 200tkm kohdalla?
Ainahan se noin on näissä takuissa. Joko aika tai kilometrit.
 
Eri asia on sitten mitä tuo vakuutus kattaa, vaikka varsinaista km rajoja ei olisikaan
 
Eri asia on sitten mitä tuo vakuutus kattaa, vaikka varsinaista km rajoja ei olisikaan
Siellähän ne on Porschen sivuilla kerrottu mitä kattaa ja mitä ei. Erittäin hyvin kattava näyttäisi olevan, lähinnä normaalisti kuluvat osat ja huoltojen yhteydessä normaalistikin vaihdettavat jutut rajattu ulos.
 
iX osalta 2024 malliin saa 8.5 ja siihen ei saa tätä uutta 9 versiota laisinkaan. Ehkä facelift sitten saa.
Voiko BMW Operating System 8- tai BMW Operating System 8.5 -käyttöjärjestelmän päivittää BMW Operating System 9 -käyttöjärjestelmään, joka on varustettu lisävarusteisella BMW Digital Premiumilla?
Ei. BMW Operating System 9 perustuu uudentyyppiseen järjestelmäkohtaiseen laitteistoon ja infrastruktuuriin. BMW Operating System 8- tai BMW Operating System 8.5 -käyttöjärjestelmän vaihtaminen BMW Operating System 9 -käyttöjärjestelmään tai BMW Operating System 9 -käyttöjärjestelmän jälkiasennus ei ole mahdollista.
Jopas vaativaa softaa kun rauta päivittyy noin usein.
 
iX osalta 2024 malliin saa 8.5 ja siihen ei saa tätä uutta 9 versiota laisinkaan. Ehkä facelift sitten saa.

Jopas vaativaa softaa kun rauta päivittyy noin usein.
IDrive 9 ei käsittääkseni ole tulossa esim. iX:ään. Se on nyt halvemmissa malleissa, kuten iX1 ja iX2. Noissa taas eri rauta. Toiminnoiltaan 8.5 ja 9 on hyvin lähellä toisiaan. 8.5 on monipuolisempi. Ajoin puolisen vuotta iDrive9:n kanssa ja nyt 1kk ollu 8.5.
 
IDrive 9 ei käsittääkseni ole tulossa esim. iX:ään. Se on nyt halvemmissa malleissa, kuten iX1 ja iX2. Noissa taas eri rauta. Toiminnoiltaan 8.5 ja 9 on hyvin lähellä toisiaan. 8.5 on monipuolisempi. Ajoin puolisen vuotta iDrive9:n kanssa ja nyt 1kk ollu 8.5.
Käyttölogiikka on sama mutta 9 tulee enemmän tätä appi herkkua jne. eli pelejä, streamaus palvelut jne.
 
Kaipa kasvojenpesussa tulee se uus sisäilmekin iX:ään.
 
Käyttölogiikka on sama mutta 9 tulee enemmän tätä appi herkkua jne. eli pelejä, streamaus palvelut jne.
8.5 on Linux ja 9 Android. Eri ihan eri systeemit. Aiemmin 9 ei ollut rullaa keskikonsolissa, kuten iX 8.5, mutta uudessa X3 on 9 ja rulla.

8.5 ja 9 esiteltiin samana päivänä ja 9 siis ei ole mikään jatkumo 8.5:lle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 276
Viestejä
4 866 892
Jäsenet
78 628
Uusin jäsen
karskikatti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom