Yleistä keskustelua sähköautoista

Senhän takia tuo ajatus on itselleni ainakin jännä, kun keskimäärin Tesla on siellä huollossa useammin (tai siltä se tuntuu, kun jatkuvasti on jotain korjattavaa) ja enemmän kuin oma 15000 välein huollettava Kia. Takuun kanssa Teslalla kun sillä huoltojen määrällä ei tunnu olevan tekemistä, muuta kuin siinä mielessä, että sille huollolle löytyy joku muu maksaja.
Mulla on itsellä 60k ajettu Tesla ja parilla ystävälläni jo takuun ohittaneet n. 100k ajetut. Itselleni ja toiselle noista ystävistä on vaihdettu noihin kilsoihin latausluukku, joka ei aina auennut kädellä painamalla vaan vaati nappulaa. Henk. kohtaisesti en olisi tuon takia vaivautunut ikinä huoltoon, mutta koska takuu ja raitisilmasuodattimen vaihto mielessä, niin käytin rangeria parkkipaikalla. Muuten ei ole tässä lähipiirissä ainakaan tarvinnut vaihdella mitään muuta kuin renkaita. S:n ja X:n omistajia en tunne, mutta näiden puliukkoversioiden kanssa on ainakin ollut niin huoletonta menoa, että melkein tässä alkaa usko autoilun helppouteen palailemaan mersuilun jälkeen. Voin helposti ostaa toisenkin, jos en sitten kyllästy siihen, että nämä kaikki halvat ja keskihintaiset kikottimet ovat helvetin tylsiä autoja, jotka ovat tehty helvetin tylsille ihmisille ja niistä puuttuu se fiilis, joka vaikka niissä paremmissa MB:eissä ja BMW:eissä on.
 
latausluukku, joka ei aina auennut kädellä painamalla vaan vaati nappulaa. Henk. kohtaisesti en olisi tuon takia vaivautunut ikinä huoltoon, mutta koska takuu ja raitisilmasuodattimen vaihto mielessä, niin käytin rangeria parkkipaikalla. Muuten ei ole tässä lähipiirissä ainakaan tarvinnut vaihdella mitään muuta kuin renkaita. S:n ja X:n omistajia en tunne, mutta näiden puliukkoversioiden kanssa on ainakin ollut niin huoletonta menoa, että melkein tässä alkaa usko autoilun helppouteen palailemaan mersuilun jälkeen. Voin helposti ostaa toisenkin, jos en sitten kyllästy siihen, että nämä kaikki halvat ja keskihintaiset kikottimet ovat helvetin tylsiä autoja, jotka ovat tehty helvetin tylsille ihmisille ja niistä puuttuu se fiilis, joka vaikka niissä paremmissa MB:eissä ja BMW:eissä on.
Mulla varmaan hajosi kanssa latausluukku tänään 226tkm ajetusta model ässästä. Ei aukea, eikä sulkeudukaan itsestään? Silti onneksi pystyy käyttämään tai siis lataamaan. Onneksi ei nyt vielä muuta vikaa. Edellisen omistajan viimeisinä teslailupäivinä sisäinen laturi vaihdettiin. Mutta itse latausluukku on varmasti 8 vuotta vanha jo. Edelliseen leimaan vaihdettu takapään tukivarsia/puslia. Ilmeisesti tyyppivika.

Auto oli Suomessa vain yhdellä omistajalla, mutta koska autoliike oli välissä, niin eipä siitä auton historiasta juuri mitään tiedä. Kuitit vaan, joita oli aika vähän.

Raitisilmasuodatinkin oli aika helppo vaihtaa. Verhoilu lähtee teslassa pikakiinnityksistään irti. Hieman erikoinen ratkaisu, mutta silti aika näppärä? Suodatin on "hanskalokeron" takana. En tiedä onko myös joku toinen suodatin olemassa jossain etukontin lähettyvillä? Jossain ilmeisesti ainakin on. Sulat myös helppo vaihtaa. Jarruneste oli myös hyvää, kun mittasin sitä jarrunestesäiliöstä.

S ei ihan niin yleinen ole. Onneksi Mersu ja Bemari on tehneet myös hyviä pelejä nykyisin, niin voi sitten ehkä joskus myös ostaa sellaisen?


Joillekin on tulivarsia vaihdettu teslassa jo 79tkm kohdalla takuuseen. Mutta yleisesti ne kevyttä ajoa kestää varmaan 120-130tkm? Sitten joku paikka pettää ja joutuu uusimaan. Tai kuluttaa renkaita sisäreunasta (takarenkaat), niin silloin ilmeisesti teslan ohje on vaihtaa kaikki takapään tukivarret uusiin. Vika ainakin poistuu, mutta ehkä aika kallista ostaa ja vaihtaa kaikki osat? Voi jopa vaatia takamoottorin irroituksen? Mutta ei kai perus rempassa tarvitse koskea moottoriin, eli kuka vaan paja voi korjata. Takamoottorin irrotukseen ja paikalle laittoon menee yhteensä kai 2 tuntia. Eli työläs, mutta ei nyt hirmu pitkä korjausaika.
 
Mulla varmaan hajosi kanssa latausluukku tänään 226tkm ajetusta model ässästä. Ei aukea, eikä sulkeudukaan itsestään?
En tiedä millainen noissa ässissä on se, mutta kolmosessa siis aukeaa sormella painamalla. Itselläni alkoi joskus näkymään ilmoituksia, että latausluukku ei välttämättä aukea sormella ja niinhän se toden totta sitten joskus tekikin. Käytännössä tuo piti sitten avata joko autosta napilla, puhelimella ta laturin Tesla-napilla, jos sellainen laturissa oli. Ei elämänlaatuun vaikuttava asia, koska en ennen noita herjoja edes tiennyt, että sen voi avata käsin, joten olin opetellut avaamaan tuon muutenkin autosta noustessa kuten nyt vaikka polttistenkin kanssa tein. On kyllä sulkeutunut aina normaalisti ja ton saa kyllä kädellä ihan vetämälläkin auki, vaikka se painaminen taitaa se suunniteltu tapa ollakin.
 
Omassa pihassa jaksat tehdä, mutta kerran kahteen vuoteen huoltoon ajo on täysin no-go :D

Service Intervals​

Tesla recommends the following maintenance items and intervals, as applicable to your vehicle, to ensure continued reliability and efficiency of your Model 3.

For additional information on vehicle alerts, see Troubleshooting Alerts.

  • Brake fluid health check every 4 years (replace if necessary)*.
  • Cabin air filter replacement every 2 years.
  • Clean and lubricate brake calipers every year or 12,500 miles (20,000 km) if in an area where roads are salted during winter.
  • Rotate tires every 6,250 miles (10,000 km) or if tread depth difference is 2/32 in (1.5 mm) or greater, whichever comes first.

Varsinkin jos jarrunesteiden vaihto tehdaan vain vaihtamalla sailioon nesteet niin kylla teen nama jutut paljon mieluummin omassa pihassa. Saattaisin jopa jaksaa renkaiden vaihdon yhteydessa paastaa satulasta pari polkaisua nestetta pois.
 

Service Intervals​

Tesla recommends the following maintenance items and intervals, as applicable to your vehicle, to ensure continued reliability and efficiency of your Model 3.

For additional information on vehicle alerts, see Troubleshooting Alerts.

  • Brake fluid health check every 4 years (replace if necessary)*.
  • Cabin air filter replacement every 2 years.
  • Clean and lubricate brake calipers every year or 12,500 miles (20,000 km) if in an area where roads are salted during winter.
  • Rotate tires every 6,250 miles (10,000 km) or if tread depth difference is 2/32 in (1.5 mm) or greater, whichever comes first.

Varsinkin jos jarrunesteiden vaihto tehdaan vain vaihtamalla sailioon nesteet niin kylla teen nama jutut paljon mieluummin omassa pihassa. Saattaisin jopa jaksaa renkaiden vaihdon yhteydessa paastaa satulasta pari polkaisua nestetta pois.
Ei se mitään hyödytä, jos vaihdat vain säiliöön uudet nesteet.
 
Varsinkin jos jarrunesteiden vaihto tehdaan vain vaihtamalla sailioon nesteet niin kylla teen nama jutut paljon mieluummin omassa pihassa. Saattaisin jopa jaksaa renkaiden vaihdon yhteydessa paastaa satulasta pari polkaisua nestetta pois.
Mihin tämä perustuu että huollossa vaihdetaan vain säiliön nesteet? Joku joskus tehnyt näin ja nyt se on sitten fakta että kaikki tekevät näin?
 
Mihin tämä perustuu että huollossa vaihdetaan vain säiliön nesteet? Joku joskus tehnyt näin ja nyt se on sitten fakta että kaikki tekevät näin?
joku ja sen kaverit. Kelaa taaksepain tata hurjaa jarruneste keskustelua niin siella jossain absin kiehauttamien nesteiden valissa joku kertoo taman olevan alalla vallitseva tapa.
 
Tuo on vähän kuin kodari kertoisi että kaikki työpaikallaan tekee paskaa koodia eikä sitä kommentoida mitenkään joten tämä on alalla vallitseva tapa.

Voipi pitää paikkansa tai olla pitämättä, mutta ainakin kannattaa asiakkaana vaatia asioiden oikein tekemistä. Sitten taas jos aikomus on tehdä itse paskasti niin ehkä kannattaa jättää suosiolla tekemättä.
 
Tämä BMW IX olikin mukava yllätys. Onhan se kookas mutta oli kyllä hyvä ajaa ja avustimet toimivat hyvin.

D moodilla matelee mutta B tilassa on kuin Teslaa ajaisi. Harmi vaan että muista tätä tilaa kun lukitsee ja avaa auton.

Sitten en tiedä onko asetusta erikseen mutta piti painaa start/stop kun haluaa käyntiin. Sammutus myös tai kun kävelee pois niin lukitsee. Pitää tutkia onko näin vai muuttunut.

Onkohan näissä minkälainen kulutus? Tai appi?

Edit.
Mitenkä takuut ja huollot?
Takuu taisi olla vain 2v/rajoittamattomat kilsat ja akku 8v/160 000km.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin tämä perustuu että huollossa vaihdetaan vain säiliön nesteet? Joku joskus tehnyt näin ja nyt se on sitten fakta että kaikki tekevät näin?

Varmaan siihen kun nuo nesteidenvaihtokoneet ei paljoa muuta tee. Laitetaan letku jarrunestesäiliöön, kone hyrräämään, tehdään
sillä aikaa muita hommia kun se ns. vaihtelee nesteitä.

Veikkaan että hinta on laskettu tuon mukaan, sitten jos pitää ryömiä jokaisen pyörän alle niin se maksaa jotain muuta.
 
No mites tämä ? Teetteko vai jätättekö tekemättä ?
Omituinen vaatimus. IMO.
Ihan järkevä kehotus imo. Kyllä jarruja kannattaisi vuosittain herkistellä, varsinkin sähköautoissa ja vähän vanhemmissa autoissa. Palojen vaihdon tai muun jarrurempan yhteydessähän tuo tulisi myös aina tehdä, mutta palatkin saattavat kestää monta vuotta (sähköautoissa varsinkin).
 
Ihan järkevä kehotus imo. Kyllä jarruja kannattaisi vuosittain herkistellä, varsinkin sähköautoissa ja vähän vanhemmissa autoissa.
Kysytään toisin, kuinka moni tuon tekee tuon voitelun itse. Ei kovin moni. Viettekö sitten johonkin pajalle voideltavaksi ? Tuskin kovin moni tekee tätäkään.

Puhutte että Tesla on huotovapaa, mutta voiteluruutan kanssa pitäisi vuosittain jarruja voidella ja puhdistella ? Toki huoltovapauteen pääsee kun ei noudata ohjeistusta.

Onko jollain muulla sähkiksellä tälläinen vaatimus ? En ainakaan omastani sellaista tunnista, joka toinen vuosi vie pajalle, ja he tekevät sen mitä pitää.
 
Kialla oli suosituksissa plugarille tuo herkistely, mutta ruksailin sen pois. Huollon jälkeen sanoivat, että etujarruille tuota voisi harkita. Akun vaihdoin laitoin tehtäväksi (75000 huolto) mutta olivat akkua testailleet ja todenneet ettei kannata vaihtaa joten jättivät marmorilla tekemättä.
 
Ihan järkevä kehotus imo. Kyllä jarruja kannattaisi vuosittain herkistellä, varsinkin sähköautoissa ja vähän vanhemmissa autoissa. Palojen vaihdon tai muun jarrurempan yhteydessähän tuo tulisi myös aina tehdä, mutta palatkin saattavat kestää monta vuotta (sähköautoissa varsinkin).
Perushuoltoonhan tuollainen kuuluu, varsinkin vähän vanhemmissa parantaa jarrujen toimintaa pirusti.

Service Intervals​

Tesla recommends the following maintenance items and intervals, as applicable to your vehicle, to ensure continued reliability and efficiency of your Model 3.

For additional information on vehicle alerts, see Troubleshooting Alerts.

  • Brake fluid health check every 4 years (replace if necessary)*.
  • Cabin air filter replacement every 2 years.
  • Clean and lubricate brake calipers every year or 12,500 miles (20,000 km) if in an area where roads are salted during winter.
  • Rotate tires every 6,250 miles (10,000 km) or if tread depth difference is 2/32 in (1.5 mm) or greater, whichever comes first.

Varsinkin jos jarrunesteiden vaihto tehdaan vain vaihtamalla sailioon nesteet niin kylla teen nama jutut paljon mieluummin omassa pihassa. Saattaisin jopa jaksaa renkaiden vaihdon yhteydessa paastaa satulasta pari polkaisua nestetta pois.
Tuosta puuttuu täysin alustan ja nivelten kunnon tarkastus. Jarrupalat ja -levyt sentään toivottavasti käyttäjä ymmärtää huollon yhteydessä tarkastaa. Kaikki tyyni operaatioita joita ei nyt kovin hyvin/miellyttävästi missään kodin parkkipaikalla katsele läpi.
 
Nyt olis tarkoitus laittaa Kian sähkö-hybridi kiertoon ja tilalle Teslaa, eli ensimmäinen sähköauto suunnitteilla.

Aika turkasen paljon tippunut hybridillä hinnat rapiassa 2 vuodessa... no ei auta, tilanne on mikä on. Tarkoitus oli ajaa tuolla se 200 tkm rikki, mutta viimeaikainen uutisointi on saanu miettimään luopumista jo aiemmin, kun kaikki toimii...

Tuolla ajettu nyt rapia 150 tkm, eli takuut on loppu, joten en kehtaa alkaa katteleen miten käy ajoakun kanssa. Uutisoinnin mukaan saattaa vikaa tulla jossakin 150-200 tkm välillä akulle. Tiiä sitten saattaahan ne kestää pitempään, mutta jos menee ajokelvottomaksi koko pirssi ajoakun porsimisen jälkeen, niin ei hirveästi houkuta kokeilemaan.

Miettinyt Tesla Model 3 (ja Y välillä).

Kriteerejä / huomioita

- Vetokoukku: tulee vedettyä ihan jarrutonta 750 kg kärryä joskus
- Akunlämmitin: eikö tämä ollu hyvä olla?
- 4-veto ei pakollinen, mutta suotava
- Onko joku vuosimalli, mitä kannattaa välttää / suosia, esim. facelift, varusteet, ym.?

Mitä muuta olis hyvä ottaa huomioon, kuin ajoakun kunto? Saako myyjiltä raportin, vai mistä pystyy varmistumaan etänä akun todellisesta kunnosta? Näkeekö sen jostakin Teslan valikosta?

Ihan nyyppä olen tämän asian osalta, joten otan kokeneemmilta vinkkejä vastaan kernaasti :)

Kiitän jo etukäteen jos joku jaksaa jelpata :geek:
 
Nyt olis tarkoitus laittaa Kian sähkö-hybridi kiertoon ja tilalle Teslaa, eli ensimmäinen sähköauto suunnitteilla.

Aika turkasen paljon tippunut hybridillä hinnat rapiassa 2 vuodessa... no ei auta, tilanne on mikä on. Tarkoitus oli ajaa tuolla se 200 tkm rikki, mutta viimeaikainen uutisointi on saanu miettimään luopumista jo aiemmin, kun kaikki toimii...

Tuolla ajettu nyt rapia 150 tkm, eli takuut on loppu, joten en kehtaa alkaa katteleen miten käy ajoakun kanssa. Uutisoinnin mukaan saattaa vikaa tulla jossakin 150-200 tkm välillä akulle. Tiiä sitten saattaahan ne kestää pitempään, mutta jos menee ajokelvottomaksi koko pirssi ajoakun porsimisen jälkeen, niin ei hirveästi houkuta kokeilemaan.

Miettinyt Tesla Model 3 (ja Y välillä).

Kriteerejä / huomioita

- Vetokoukku: tulee vedettyä ihan jarrutonta 750 kg kärryä joskus
- Akunlämmitin: eikö tämä ollu hyvä olla?
- 4-veto ei pakollinen, mutta suotava
- Onko joku vuosimalli, mitä kannattaa välttää / suosia, esim. facelift, varusteet, ym.?

Mitä muuta olis hyvä ottaa huomioon, kuin ajoakun kunto? Saako myyjiltä raportin, vai mistä pystyy varmistumaan etänä akun todellisesta kunnosta? Näkeekö sen jostakin Teslan valikosta?

Ihan nyyppä olen tämän asian osalta, joten otan kokeneemmilta vinkkejä vastaan kernaasti :)

Kiitän jo etukäteen jos joku jaksaa jelpata :geek:
Etpä kertonut budjettiasi niin Teslalta suoraan uusi MY? Koukkuhan niissä on kaikissa ja akunlämitys.
 
Tulossa aika kuuma vuosi uusien mallien ja tarjousten kanssa, varsinkin kun myyjillä on taas päästötavoitteista paineita. Katselisin ihan rauhassa ainakin kesään saakka ennen peliliikkeitä.
 
Etpä kertonut budjettiasi niin Teslalta suoraan uusi MY? Koukkuhan niissä on kaikissa ja akunlämitys.
Budjetti unohtui: lähempänä 20 te, mutta voip olla vähän päällekki; mielellään alle :lol:
Aatellu, että 20 te autossa arvonalenema on kohtuullisempi vs. 40 te auto.

Yleensä en ruukaa vaihdella autoa 1-2 vuoden välein, vaan pyrin pitämään useamman vuoden. Nyt vaan tuntuu, että järkevä hankkiutua hybridistä eroon, kun vielä jotakin niistä maksavat.
 
Budjetti unohtui: lähempänä 20 te, mutta voip olla vähän päällekki; mielellään alle :lol:
Aatellu, että 20 te autossa arvonalenema on kohtuullisempi vs. 40 te auto.

Yleensä en ruukaa vaihdella autoa 1-2 vuoden välein, vaan pyrin pitämään useamman vuoden. Nyt vaan tuntuu, että järkevä hankkiutua hybridistä eroon, kun vielä jotakin niistä maksavat.
Aikalailla nettiauton halvimman model 3 saa tuolla budjetilla.
 
Tämä BMW IX olikin mukava yllätys. Onhan se kookas mutta oli kyllä hyvä ajaa ja avustimet toimivat hyvin.

D moodilla matelee mutta B tilassa on kuin Teslaa ajaisi. Harmi vaan että muista tätä tilaa kun lukitsee ja avaa auton.

Sitten en tiedä onko asetusta erikseen mutta piti painaa start/stop kun haluaa käyntiin. Sammutus myös tai kun kävelee pois niin lukitsee. Pitää tutkia onko näin vai muuttunut.

Onkohan näissä minkälainen kulutus? Tai appi?

Edit.
Mitenkä takuut ja huollot?
Takuu taisi olla vain 2v/rajoittamattomat kilsat ja akku 8v/160 000km.
Huollot on edulliset 2v välein ilman kilsarajaa.
Takuun saa halutessaan jatkettua 5v
Appi on ihan ok ja toimii luotettavasti.
 
Nyt olis tarkoitus laittaa Kian sähkö-hybridi kiertoon ja tilalle Teslaa, eli ensimmäinen sähköauto suunnitteilla.

Aika turkasen paljon tippunut hybridillä hinnat rapiassa 2 vuodessa... no ei auta, tilanne on mikä on. Tarkoitus oli ajaa tuolla se 200 tkm rikki, mutta viimeaikainen uutisointi on saanu miettimään luopumista jo aiemmin, kun kaikki toimii...

Tuolla ajettu nyt rapia 150 tkm, eli takuut on loppu, joten en kehtaa alkaa katteleen miten käy ajoakun kanssa. Uutisoinnin mukaan saattaa vikaa tulla jossakin 150-200 tkm välillä akulle. Tiiä sitten saattaahan ne kestää pitempään, mutta jos menee ajokelvottomaksi koko pirssi ajoakun porsimisen jälkeen, niin ei hirveästi houkuta kokeilemaan.

Miettinyt Tesla Model 3 (ja Y välillä).

Kriteerejä / huomioita

- Vetokoukku: tulee vedettyä ihan jarrutonta 750 kg kärryä joskus
- Akunlämmitin: eikö tämä ollu hyvä olla?
- 4-veto ei pakollinen, mutta suotava
- Onko joku vuosimalli, mitä kannattaa välttää / suosia, esim. facelift, varusteet, ym.?

Mitä muuta olis hyvä ottaa huomioon, kuin ajoakun kunto? Saako myyjiltä raportin, vai mistä pystyy varmistumaan etänä akun todellisesta kunnosta? Näkeekö sen jostakin Teslan valikosta?

Ihan nyyppä olen tämän asian osalta, joten otan kokeneemmilta vinkkejä vastaan kernaasti :)

Kiitän jo etukäteen jos joku jaksaa jelpata :geek:

Ei budjetti ole kiveen kirjotettu. Lähinnä, että onko joku vuosimalli semmonen, missä saa enemmän oleellisia lisävarusteita Suomen oloihin: akunlämmitys, ym.
Model 3. Vetokoukku täytyy olla jo tehtaalta lähtiessä. Enää jälkikäteen ei siis voi koukkua asentaa (ei vetomassoja). Y olisi hieman kalliimpi.

Model 3 alkupään malleissa ei ole lämmitettävää rattia, eikä sähköistä takakonttia.

Itse halusin etuvedon tilalle juuri nelivedon. Se saattaisi olla helpompi myydäkin joskus pois? Takavedon akkutakuu on 160tkm. Nelivedon akkutakuu on 192tkm. Nelivedossa on myös parempi äänentoisto.

Akun lämmitin on kaikkissa tesloissa. Sen saa päälle kun navigaattorista valitsee jonkun pikalaturin.

Itsellä oli kanssa yhtenä vaihtoehtona model 3 neliveto. Sellainen olikin Performance mallina 2 vuotta sitten.

Edit:
Musta väri voi olla arka ainakin model 3 ja y. Sitä välttäisin jos mahdollista.
 
Budjetti unohtui: lähempänä 20 te, mutta voip olla vähän päällekki; mielellään alle :lol:
Aatellu, että 20 te autossa arvonalenema on kohtuullisempi vs. 40 te auto.

Yleensä en ruukaa vaihdella autoa 1-2 vuoden välein, vaan pyrin pitämään useamman vuoden. Nyt vaan tuntuu, että järkevä hankkiutua hybridistä eroon, kun vielä jotakin niistä maksavat.
Model 3 LR AWD olisi alkaen 21 900€. Ei menisi kovin paljon pudjetin yli?

 
Budjetti unohtui: lähempänä 20 te, mutta voip olla vähän päällekki; mielellään alle :lol:
Aatellu, että 20 te autossa arvonalenema on kohtuullisempi vs. 40 te auto.

Yleensä en ruukaa vaihdella autoa 1-2 vuoden välein, vaan pyrin pitämään useamman vuoden. Nyt vaan tuntuu, että järkevä hankkiutua hybridistä eroon, kun vielä jotakin niistä maksavat.
Uusi MG4 23 tonnia
 
Model 3. Vetokoukku täytyy olla jo tehtaalta lähtiessä. Enää jälkikäteen ei siis voi koukkua asentaa (ei vetomassoja). Y olisi hieman kalliimpi.

Model 3 alkupään malleissa ei ole lämmitettävää rattia, eikä sähköistä takakonttia.

Itse halusin etuvedon tilalle juuri nelivedon. Se saattaisi olla helpompi myydäkin joskus pois? Takavedon akkutakuu on 160tkm. Nelivedon akkutakuu on 192tkm. Nelivedossa on myös parempi äänentoisto.

Akun lämmitin on kaikkissa tesloissa. Sen saa päälle kun navigaattorista valitsee jonkun pikalaturin.

Itsellä oli kanssa yhtenä vaihtoehtona model 3 neliveto. Sellainen olikin Performance mallina 2 vuotta sitten.

Edit:
Musta väri voi olla arka ainakin model 3 ja y. Sitä välttäisin jos mahdollista.
Kiitos näistä! Tässähän on paljon hyviä pointteja & vinkkilistaa :):thumbsup:

Joo, kyllä melkein 4-vetoinen sen täytyy olla. Nuissa Y-malleissa tahtoo hinta karata yli budjetin, jos haluaisi vielä akkutakuullisen mallin.

Pitää tutkia markkinaa.
 
Huollot on edulliset 2v välein ilman kilsarajaa.
Takuun saa halutessaan jatkettua 5v
Appi on ihan ok ja toimii luotettavasti.
Thanks. Pitää alkaa koputtelemaan mitä löytyy. Näyttäisi tuossa iX40 olevan ihan kohtuullinen range, vajaa 300km voisi motarilla päästä.
Yllättävän pieni kulutus tämmöiseen möhkäleeseen.

Jos jollain on kokemuksia jakaa iX40 ja motariajosta päivittäin noin 140km, niin otan vastaan.
Tai missä hinnoissa vakuutukset liikkuu?
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos näistä! Tässähän on paljon hyviä pointteja & vinkkilistaa :):thumbsup:

Joo, kyllä melkein 4-vetoinen sen täytyy olla. Nuissa Y-malleissa tahtoo hinta karata yli budjetin, jos haluaisi vielä akkutakuullisen mallin.

Pitää tutkia markkinaa.
Semmonen vielä, että missä vuosimallissa alkaen Tesloissa on ilmalämpöpumppu? Kannattaako niitä välttää / saako siitä vastaavaa hyötyä, vai onko vain kallis varuste, jos/kun menee rikki jossakin kohtaa? Eihän nuo(kaan) ole ikuisia.
 
ajoakun kunto? Saako myyjiltä raportin, vai mistä pystyy varmistumaan etänä akun todellisesta kunnosta? Näkeekö sen jostakin Teslan valikosta?

Ihan nyyppä olen tämän asian osalta, joten otan kokeneemmilta vinkkejä vastaan kernaasti :)

Kiitän jo etukäteen jos joku jaksaa jelpata :geek:
Aviloo akkutestin tuloksen varmaan saa auton myyjältä luultavimmin?

Teslan valikoista ei suoraan näy tulosta. Akkutesti kyllä on siinä autossakin, mutta sen tekemisessä kestää aika kauan?

Itse teslailin Model S akun kuntoa Tessie puhelin sovelluksella. 8 vuotta vanhassa ja nyt 226tkm ajetussa näyttää 87%. Pitää muistaakseni ladata akkua vähintään 5kWh. Sovellus toimii myös muissakin Tesloissa. Sovellukseen saa 2 viikkoa ilmaista kokeiluaikaa. Nyt mulla ei enää Tessietä olekaan, kun sain jo tarvittavat lukemat.

Tessie, Model S 90D fl 2016:
Screenshot_2025-01-22-21-20-54-50_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Se myös hyvä jotenkin tarkistaa, että akussa ei ole lommuja.
 
Semmonen vielä, että missä vuosimallissa alkaen Tesloissa on ilmalämpöpumppu? Kannattaako niitä välttää / saako siitä vastaavaa hyötyä, vai onko vain kallis varuste, jos/kun menee rikki jossakin kohtaa? Eihän nuo(kaan) ole ikuisia.
Lämpöpumppu tuli model 3 malliin ilmeisesti 2020 lopussa. Eli 2021 on kaikki lämpöpumpullisia.

Ilman lämpöpumppua olevat on sitä vanhempaa sarjaa, eli ne toki sitten ainakin halvempia. Itse en osaa sanoa yhtään, että kumpi olisi parempi PTC vastus vai lämpöpumppu?
 
Semmonen vielä, että missä vuosimallissa alkaen Tesloissa on ilmalämpöpumppu? Kannattaako niitä välttää / saako siitä vastaavaa hyötyä, vai onko vain kallis varuste, jos/kun menee rikki jossakin kohtaa? Eihän nuo(kaan) ole ikuisia.
Yksi vähän halvempi 2021 takaveto löytyi. Alkaen 22k€:

Eli siis lämpöpumppu. Se unohtui kokonaan, että tuossa päivitetyssä mallissa pitäisi olla myös ne paremmat ajovalot.
 
Thanks. Pitää alkaa koputtelemaan mitä löytyy. Näyttäisi tuossa iX40 olevan ihan kohtuullinen range, vajaa 300km voisi motarilla päästä.
Yllättävän pieni kulutus tämmöiseen möhkäleeseen.

Jos jollain on kokemuksia jakaa iX40 ja motariajosta päivittäin noin 140km, niin otan vastaan.
Tai missä hinnoissa vakuutukset liikkuu?
Mulla Pohjolassa täysillä bonareilla n. 1300€/vuosi vakuutukset pk-seudulla.

Nätisti ajaen on mennyt alle 20kWh/100km. Joku 18-19 kWh/100km omat parhaat ajot so far. 1500km vasta takana. Kympin pakkasella saa lyhyessä ajossa katsella 30kWh/100km lukuja varmasti. Mutta ei tämä pahasti tunnu kuluttavan kyllä.

Lämpimin auto tämä on, mitä mulla koskaan on ollut. Käsinojat molemmin puolin + ratti ja penkki lämpiävät todella nopeasti. Myös ratin alapuolen paneeli lämpenee (apparin puolella vastaavat kohdat myös).

Mulla on ilma-alustalla ja on hienoa kyytiä.

Appi toimii loistavasti, saa lämpiämään niin sisätilat kuin vaikka akunkin tarvittaessa.
 
Mulla Pohjolassa täysillä bonareilla n. 1300€/vuosi vakuutukset pk-seudulla.

Nätisti ajaen on mennyt alle 20kWh/100km. Joku 18-19 kWh/100km omat parhaat ajot so far. 1500km vasta takana. Kympin pakkasella saa lyhyessä ajossa katsella 30kWh/100km lukuja varmasti. Mutta ei tämä pahasti tunnu kuluttavan kyllä.

Lämpimin auto tämä on, mitä mulla koskaan on ollut. Käsinojat molemmin puolin + ratti ja penkki lämpiävät todella nopeasti. Myös ratin alapuolen paneeli lämpenee (apparin puolella vastaavat kohdat myös).

Mulla on ilma-alustalla ja on hienoa kyytiä.

Appi toimii loistavasti, saa lämpiämään niin sisätilat kuin vaikka akunkin tarvittaessa.
Ei tuo vakuutus ole paha, pitää kysellä mitä olisi omalla kohdalla tänne Hämeeseen.
Onko sinulla ix40? Itsellä päivittäiset ajot on noin 140km mitkä on pakollista ja muuta siihen päälle.
 
Ja se korealaisen ”erittäin kallis” huolto ei ole enää erityisen kallis ja tuli hynyn huolto-ohjelmaan sen takia, kun muutama auto kärähti. Kiallahan samalla tavaralla vaihtoa ei ole. Vastuullinen toimija lisää huoltokohteita katsomansa tarpeen mukaan.
Tuo sinisen jäähdytysnesteen vaihto ei kuulu KIA (ainakaan ev6) huoltoon koska siinä sellaista ei ole. Pelkästään yksi kierto jossa pyörii perinteinen jäähdytysneste, yleensä punainen.
 
Ei tuo vakuutus ole paha, pitää kysellä mitä olisi omalla kohdalla tänne Hämeeseen.
Onko sinulla ix40? Itsellä päivittäiset ajot on noin 140km mitkä on pakollista ja muuta siihen päälle.
iX40 joo. En nähnyt oikein järkeä laittaa 25t€ lisää saadakseni iX50. Kävin kyllä sitäkin koeajamassa ja olihan siinä tehoja.
 
Kysytään toisin, kuinka moni tuon tekee tuon voitelun itse. Ei kovin moni. Viettekö sitten johonkin pajalle voideltavaksi ? Tuskin kovin moni tekee tätäkään.

Puhutte että Tesla on huotovapaa, mutta voiteluruutan kanssa pitäisi vuosittain jarruja voidella ja puhdistella ? Toki huoltovapauteen pääsee kun ei noudata ohjeistusta.

Onko jollain muulla sähkiksellä tälläinen vaatimus ? En ainakaan omastani sellaista tunnista, joka toinen vuosi vie pajalle, ja he tekevät sen mitä pitää.

En tiedä sähköautoista, mutta tuo jarrujen tarkastus ja herkistys on kyllä käytännössä kaikkien autojen huolto-ohjelmassa.. Käytännössä se tietysti jää yleensä sen tarkastuksen tasolle (pysähtyy kun ajetaan halliin sisään, eikä törmää työkaluvaunuun). Tietysti jos on työpulaa, niitä voidaan kytätä tarkemminkin jarrurempan toivossa.

Ihan käytännössä oman kokemuksen perusteella joissain autoissa jarrut toimivat mitenkään huomioimatta palojen eliniän, joissain toisissa jarrut jumivat, ja niitä saa olla jatkuvasti herkistelemässä tai uusimassa... Joskus jopa samassa autossa sattuu eri akseleille täydelliset ääripäät.
 
iX40 joo. En nähnyt oikein järkeä laittaa 25t€ lisää saadakseni iX50. Kävin kyllä sitäkin koeajamassa ja olihan siinä tehoja.
Mielestäni iX40 myös liikkui aika sutjakkaasti. Tuntui että nopeampi kiihtyvyys mitä speksit antaa kertoa.

iX50 kanssa katselin niin hinnat kyllä karkaa vähän ajetuissa ja on vielä isoillakin lähemmäs 100tkm kilsoilla päälle 70k.
 
Onko Kian EV6:ssa tai Hyundain Ioniq 5:ssa ilmennyt mitään isompaa (matkanpysäyttävää) teknistä ongelmaa kuin ICCU:n kärvähtäminen ja siihen liittyvät ongelmat?

Jos nyt olen tulkinnut oikein ulkomaalaisten foorumeiden keskustelua, niin ongelmaan on julkaistu viimeisin ohjelmistopäivitys viime vuoden loppupuolella marraskuussa, minkä pitäisi ratkaista tilanne ellei ICCU oli vaurioitunut antaen jonkun spesifin vikakoodin. Vikakoodin ilmetessä (ilmeisesti P1A9096) ICCU täytyy myös vaihtaa ohjelmistopäivityksen lisäksi. Mitenköhän Suomessa toimitaan takuun puitteissa tässä asiassa?
 
Mielestäni iX40 myös liikkui aika sutjakkaasti. Tuntui että nopeampi kiihtyvyys mitä speksit antaa kertoa.

iX50 kanssa katselin niin hinnat kyllä karkaa vähän ajetuissa ja on vielä isoillakin lähemmäs 100tkm kilsoilla päälle 70k.

Tota kävin kahdestikin koeajamassa ja oli virheetön ja kaikin puolin mahtava. N. 84t€ ois ollut kaksilla renkailla (tossa siis ei talvirenkaita mukana). Ja tossa on uutena ostettu 4v takuu myös. Kun marraskuussa tein omastani kaupat oli tossa 2.99% korko. Omani ostin 76,5t€ uutena kaksilla renkailla ja 1,99% korolla ja ilman käsirahaa. Näillä ehdoilla tuli vähän liikaa ekstraa mulle.
Uusi vs. 2v vanha ja uuden takuu painoi mulla vaakakupissa. 3/2023 lähtien iX:t tulee uudemmalla iDrive 8.5:llä, joka oli mulle kanssa aika tärkeää. Vanhoja ei voi päivittää, kun uusissa parempi rauta.
 
Onko Kian EV6:ssa tai Hyundain Ioniq 5:ssa ilmennyt mitään isompaa (matkanpysäyttävää) teknistä ongelmaa kuin ICCU:n kärvähtäminen ja siihen liittyvät ongelmat?

Jos nyt olen tulkinnut oikein ulkomaalaisten foorumeiden keskustelua, niin ongelmaan on julkaistu viimeisin ohjelmistopäivitys viime vuoden loppupuolella marraskuussa, minkä pitäisi ratkaista tilanne ellei ICCU oli vaurioitunut antaen jonkun spesifin vikakoodin. Vikakoodin ilmetessä (ilmeisesti P1A9096) ICCU täytyy myös vaihtaa ohjelmistopäivityksen lisäksi. Mitenköhän Suomessa toimitaan takuun puitteissa tässä asiassa?
ICCU vialliset korjataan takuuseen, mutta nyt jos menee rikki niin odotusaika osan saamiselle voi olla pitkä.
 
Luulisin että ICCU löytyy nykyään nopeasti. Vika on ollut jo vuosia tiedossa eikä autojakaan enää joudu jonottamaan.
 
Luulisin että ICCU löytyy nykyään nopeasti. Vika on ollut jo vuosia tiedossa eikä autojakaan enää joudu jonottamaan.
ICCU-jono tällä hetkellä joitain kuukausia. Varmaan vähän riippuu tuurista. Huhua, että joku ICCU-tehdas palanut, mikä aiheuttaa viivästyksiä. Viileät kelit selkeästi lisännyt tapauksia.
 

Tota kävin kahdestikin koeajamassa ja oli virheetön ja kaikin puolin mahtava. N. 84t€ ois ollut kaksilla renkailla (tossa siis ei talvirenkaita mukana). Ja tossa on uutena ostettu 4v takuu myös. Kun marraskuussa tein omastani kaupat oli tossa 2.99% korko. Omani ostin 76,5t€ uutena kaksilla renkailla ja 1,99% korolla ja ilman käsirahaa. Näillä ehdoilla tuli vähän liikaa ekstraa mulle.
Uusi vs. 2v vanha ja uuden takuu painoi mulla vaakakupissa. 3/2023 lähtien iX:t tulee uudemmalla iDrive 8.5:llä, joka oli mulle kanssa aika tärkeää. Vanhoja ei voi päivittää, kun uusissa parempi rauta.
Hyvä tietää nämä asiat. Tietää vähän mitä sitten hakee että tietyn kuun jälkeistä koska en kyllä halua softan osalta jäänne. Mielestäni se mitä koeajoin oli 8.5:ssa.

Itse nyt katsonut siinä 50-60 välillä olevia millä ajettu about 30tkm.
 
Hyvä tietää nämä asiat. Tietää vähän mitä sitten hakee että tietyn kuun jälkeistä koska en kyllä halua softan osalta jäänne. Mielestäni se mitä koeajoin oli 8.5:ssa.

Itse nyt katsonut siinä 50-60 välillä olevia millä ajettu about 30tkm.
Uusia iX:iä kaupitellaan nyt alle 72k€ hinnalla ja varmaankin just tuolla 40-mallina.
 
Joo 40 ja siihen päälle vähän varustetta niin karkaa sinne lähemmäs 90k.
Ei kyllä pitäisi. Marraskuussa tein sopparin iX40 Fully Charged ilmajousituksella +22kW latauksella, soft -closella ja Climate Comfort Tuulilasilla. 76500€. Niin ja talvirenkaat 21” kitkat BMW alkuperäisvanteilla. Ja tosiaan 100% rahoitus 1,99% korolla.

Edit. Ainakaan silloin ei hinnat, eikä autot olleet avoimesti esillä, vaan pyytämällä sai. Ja noi oli siis varastoautoja.
 
Ei kyllä pitäisi. Marraskuussa tein sopparin iX40 Fully Charged ilmajousituksella +22kW latauksella, soft -closella ja Climate Comfort Tuulilasilla. 76500€. Niin ja talvirenkaat 21” kitkat BMW alkuperäisvanteilla. Ja tosiaan 100% rahoitus 1,99% korolla.

Edit. Ainakaan silloin ei hinnat, eikä autot olleet avoimesti esillä, vaan pyytämällä sai. Ja noi oli siis varastoautoja.

Paljonko se 5v takuulaajennus maksoikaan? Ja oliko siinä kilsaraja?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 627
Viestejä
4 599 947
Jäsenet
75 676
Uusin jäsen
Are22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom