Yleistä keskustelua sähköautoista

Renault aloittaa hintasodan/hintojen laskemisen. Tuossa tämän päivän hinnasto.

FB_IMG_1737466114057.jpg

Kävin tuon Scenicin koeajamassa, mutta miksihän siihen on laitettu niin huonot penkit? Ei ollut reisitukea juuri ollenkaan? Minusta esim Peugeot e-2008 tai model s fl on paremmilla penkeillä molemmat.
Pistetään tekstinäkin lähde pdf tammikuu 2025

Koodi:
130hv urban   range evolution          22kW / 85kW  130 40 312 km 14,7 0 0 € 36 390 €
130hv comfort range evolution          22kW / 130kW 130 60 466 km 15,0 0 0 € 39 990 €
220hv comfort range techno             22kW / 130kW 218 60 461 km 15,1 0 0 € 41 990 €
220hv comfort range iconic             22kW / 130kW 218 60 458 km 15,2 0 0 € 43 990 €
Business-versiot
130hv urban   range evolution business 22kW / 85kW  130 40 312 km 14,7 0 0 € 32 390 €
130hv comfort range evolution business 22kW / 130kW 130 60 466 km 15,0 0 0 € 35 990 €
220hv comfort range techno business    22kW / 130kW 218 60 461 km 15,1 0 0 € 37 990 €
220hv comfort range iconic business    22kW / 130kW 218 60 458 km 15,2 0 0 € 39 990 €

Scenic hinnat 2025 tammikuu lähde pdf

Koodi:
170hv comfort range evolution           60 22kW / 130kW 170 428 km 16,4 0 0 € 41 390 €
170hv comfort range techno              60 22kW / 130kW 170 426 km 16,4 0 0 € 44 390 €
220hv long range techno                 87 22kW / 150kW 218 619 km 16,9 0 0 € 49 390 €
220hv long range esprit Alpine          87 22kW / 150kW 218 607 km 17,3 0 0 € 51 390 €
220hv long range iconic                 87 22kW / 150kW 218 606 km 17,3 0 0 € 52 990 €
Business-versiot
170hv comfort range evolution business  60 22kW / 130kW 170 428 km 16,4 0 0 € 38 390 €
170hv comfort range techno business     60 22kW / 130kW 170 426 km 16,4 0 0 € 39 990 €
220hv long range techno business        87 22kW / 150kW 218 619 km 16,9 0 0 € 44 390 €
220hv long range esprit Alpine business 87 22kW / 150kW 218 607 km 17,3 0 0 € 46 990 €
220hv long range iconic business        87 22kW / 150kW 218 606 km 17,3 0 0 € 47 990 €
 
Onko siinä niin huonot penkit? Yleensä Relluissa on aika hyvät. Voisin kyllä harkita Rellua jos nyt olisin uutta sähköautoa ostamassa.
Jäi kyllä mielikuva, että Rellun penkki oli ihan ok ja sähkösäädötkin löytyi. Niistä lienee saatavilla useampaa versiota. E-2008 penkki on minusta hyvin perusmalli, ei erityisen hyvä säätöjen rajallisuuden takia.
Renaultissa ei minusta ollut säätöä, että reisitukea olisi saanut korkeammalle? Tai sitten en vain löytänyt sitä.
 
Joo onhan se halvempi ja varmaan parempi diili kuin se id4. Mutta omaan makuun vaan vielä liian kallis.
Aika hankala nähdä, että tuo 44 k€ 87 kWh hyvin varusteltu versio olisi erityisen kallis tai että pitäisi hinnan vielä tippua. Laatuvaikutelma minusta paljon id:tä parempi, googlen käyttis ja pitkä takuu, jonka saa halvalla 6 vuoteen asti.
 
Renaultissa ei minusta ollut säätöä, että reisitukea olisi saanut korkeammalle? Tai sitten en vain löytänyt sitä.
Oliko sähköpenkit? Minusta toimi ihan normaalisti joka suuntaan (sähköpenkeissä ainakin). En ole ihan varma mitä reisituella tarkoitat, perseosan kulmaa vai? Pösössä se on minusta vakiopenkissä turhan jyrkässä kulmassa, perse on ”kuopassa”. Jos rellu oli loivempi, niin menee minulle mieluisaan suuntaan.
 
Oliko sähköpenkit? Minusta toimi ihan normaalisti joka suuntaan (sähköpenkeissä ainakin). En ole ihan varma mitä reisituella tarkoitat, perseosan kulmaa vai? Pösössä se on minusta vakiopenkissä turhan jyrkässä kulmassa, perse on ”kuopassa”. Jos rellu oli loivempi, niin menee minulle mieluisaan suuntaan.
Oli sähköpenkit. Tosiaan juuri noin itsellä, että perse saisi olla alempana, että olisi tukea paremmin. Penkkiä kyllä sai ylös ja alas, mutta se ei itsellä muuttanut tuota ongelmaa. Aika loiva siis tuo Renaultin penkki.

Penkki voi varmaan olla jollekin oikein sopiva, mutta itse en saanut sopivia säätöjä, tai en osannut. Pituuttakin vaan 175cm, eli pitäisi olla helppo löytää sopiva säätö.
 
Minusta nuo Rellun uudet hinnat ovat varsin kilpailukykyiset nykymarkkinassa ja varmasti osaltaan pakottaa muitakin tulemaan alaspäin.
Cupra Bornin paras isoakkuinen versio on samaa luokkaa kuin Scenicin paremmin varustellut isoakkuiset. Pikkuakkuisen pyynti taitaa sekin alkaa nelosella. Meganen kaikki versiot jää alle. Born kun on id.3 klooneista tyylitellyin ja pitkätakuusin versio, niin silti tuntuu hinnat pitkältä ja ilmeisesti 58 kWh ei oikein myy, kun isoakkuinenkin sai 3 istuinta taakse. Muutama tonni pitäisi hinnoista poistaa
 
Oli sähköpenkit. Tosiaan juuri noin itsellä, että perse saisi olla alempana, että olisi tukea paremmin. Penkkiä kyllä sai ylös ja alas, mutta se ei itsellä muuttanut tuota ongelmaa. Aika loiva siis tuo Renaultin penkki.

Penkki voi varmaan olla jollekin oikein sopiva, mutta itse en saanut sopivia säätöjä, tai en osannut. Pituuttakin vaan 175cm, eli pitäisi olla helppo löytää sopiva säätö.
Se kulma minusta säätyi kun muutti penkin korkeutta. Selkänojalla sitten kulma kuntoon. Voi myös olla, että en kokenut tarpeelliseksi edes säätää, aina inhonnut pösön penkin riukupaskalla asentoa.
 
Norjan autoliitto ja Motor-lehti järjesti talvikelissä pituusajon.

Screenshot 2025-01-21 at 17-58-59 Polestar 3 jätti Teslan kylmästi kakkoseksi Norjassa tehdyss...png

Screenshot 2025-01-21 at 18-02-50 Polestar 3 jätti Teslan kylmästi kakkoseksi Norjassa tehdyss...png


Autot ovat siis järjestetty paljonko wltp:stä tulee eroa todelliseen.

edit. Tuossa linkki testiin. Knuste Tesla, Polestar med nest beste tall noensinne
Tämä NAF talvikantamatesti on surullisenkuuluisa suunnittelultaan. TeslaBjörn ei aiemmin viitsinyt edes kommentoida sitä, mutta lopulta teki videon jossa selittää miksi tulokset eivät ole vertailukelpoisia.

Videon kommenteissa on yhdessä Björnin kommentissa summeerattu se pääongelma:
"the main point which is that cars end up and different elevation and this is the biggest flaw of the test. Cars that stop on different elevation levels can not be compared against each other."

Tosiaan testireitillä on parikin isompaa vuorta kiivettävänä juuri niillä alueilla mihin monen auton kantama päättyy. Sen jälkeen olisi taas jotain 300 m korkeuskäyriä lasketeltavana. Lisäksi hyvin erityyppiset (nopeudeltaan/kunnoltaan) tiejaksot aiheuttavat samanlaista harhaa tuloksiin kuin korkeusero.
 
Pistetään tekstinäkin lähde pdf tammikuu 2025

Koodi:
130hv urban   range evolution          22kW / 85kW  130 40 312 km 14,7 0 0 € 36 390 €
130hv comfort range evolution          22kW / 130kW 130 60 466 km 15,0 0 0 € 39 990 €
220hv comfort range techno             22kW / 130kW 218 60 461 km 15,1 0 0 € 41 990 €
220hv comfort range iconic             22kW / 130kW 218 60 458 km 15,2 0 0 € 43 990 €
Business-versiot
130hv urban   range evolution business 22kW / 85kW  130 40 312 km 14,7 0 0 € 32 390 €
130hv comfort range evolution business 22kW / 130kW 130 60 466 km 15,0 0 0 € 35 990 €
220hv comfort range techno business    22kW / 130kW 218 60 461 km 15,1 0 0 € 37 990 €
220hv comfort range iconic business    22kW / 130kW 218 60 458 km 15,2 0 0 € 39 990 €

Scenic hinnat 2025 tammikuu lähde pdf

Koodi:
170hv comfort range evolution           60 22kW / 130kW 170 428 km 16,4 0 0 € 41 390 €
170hv comfort range techno              60 22kW / 130kW 170 426 km 16,4 0 0 € 44 390 €
220hv long range techno                 87 22kW / 150kW 218 619 km 16,9 0 0 € 49 390 €
220hv long range esprit Alpine          87 22kW / 150kW 218 607 km 17,3 0 0 € 51 390 €
220hv long range iconic                 87 22kW / 150kW 218 606 km 17,3 0 0 € 52 990 €
Business-versiot
170hv comfort range evolution business  60 22kW / 130kW 170 428 km 16,4 0 0 € 38 390 €
170hv comfort range techno business     60 22kW / 130kW 170 426 km 16,4 0 0 € 39 990 €
220hv long range techno business        87 22kW / 150kW 218 619 km 16,9 0 0 € 44 390 €
220hv long range esprit Alpine business 87 22kW / 150kW 218 607 km 17,3 0 0 € 46 990 €
220hv long range iconic business        87 22kW / 150kW 218 606 km 17,3 0 0 € 47 990 €
Hinnat on käsittääkseni samat kuin aiemminkin mutta lisänä hinnastoon on tullut tuo ’business-versio” Osaako joku sanoa mitä eroa siinä on tavalliseen kun en tätä tietoa äkkispäätään mistään löytänyt?
 
Toihan testi olisi aika helposti tehtävissä Suomessa, sinne vaan vetämää Tampere-Oulu väliä Pohjanmaan kautta kun korkeuseroja ei ole juuri yhtään. Lähdetään peräkanaa ajelemaan Tampereelta akku täynnä ja sitten yksitellen noukitaan kyytiin kun auto ei enään liiku.

Tai vaikka Oulusta lähtö ja Turku tähtäimeen, viimeiset taitaa hyytyä viimeistään jossain Porin ja Rauman välillä.
 
Hinnat on käsittääkseni samat kuin aiemminkin mutta lisänä hinnastoon on tullut tuo ’business-versio” Osaako joku sanoa mitä eroa siinä on tavalliseen kun en tätä tietoa äkkispäätään mistään löytänyt?
Sillä estetään hintakeskustelu niiden osalta, jotka auton ovat tilanneet vanhalla hinnalla. Voi olla muutakin, esim. hyny ei anna nollakorkoa business-hintaan. Autot ovat samoja. Mersulla tais joskus olla business-malleja, joissa varusteissskin oli eroja.
 
Sillä estetään hintakeskustelu niiden osalta, jotka auton ovat tilanneet vanhalla hinnalla. Voi olla muutakin, esim. hyny ei anna nollakorkoa business-hintaan. Autot ovat samoja. Mersulla tais joskus olla business-malleja, joissa varusteissskin oli eroja.
Hylly tavarana näkyy olevan noita kalliimmalla lähtöhinnalla olevia Scenic versioita. no ehkä kivempi tehdä kauppaa jos tinkivaraa enemmän.
 
Tuli tässä nyt vähän tyypattua useampaa autoa jos sitä joskus pääsisi vaihtopuuhiin mutta vielä ei kyllä löytynyt sellaista mikä herättäisi samalta istumalta sen fiiliksen, että ostan nyt tämän.
Hiukan mietteitä mitä nyt tuli mieleen.

Cupra Tavascan VZ
- MEB alusta
- Käyttöliittymä nopea ja ominaisuudet myös
- Valikoita saa selaa, että löytää etsimänsä, ehkä logiikan voisi löytää, kaikissa MEBeissa samaa
- Carplay jne. toimii mutta ei tue HUDin kautta näkyvää reittiä, vain AA ja oma navi näkyvät
- Ajettavuus ihan hyvä, Cupra tilassa aika jäykkä/pomppiva ajaa mutta Comfortilla ihan mukana
- Kaipaisi parempaa lasia sivuoviin, puskee ääntä vähän läpi
- Popit myös ok mutta laimea basso
- Penkit ehkä perseelle hiukan kapeat, mutta eivät liian
- Takakonttia ei saa sisältä auki

Ford Explorer, Capri
- MEB alusta
- Aika paljon kovaa muovia siellä täällä, tuli vähän pakettiauto-fiilis Explorerista
- Softa toisinaan nyki ja vähän epäselvä missä on mitäkin
- Näytön sai pystyyn tai viistoon ja sille välille, hieno idea mutta ehkä pystyssä se parhain asento, että näkee
- Viistossa menee liian alas mielestäni
- Tilaa on Explorerissa, Capri samanlainen mutta pienempi ja tuntui ahtaalta
- Penkit on leveät

Skoda Enyaq
- Taisi olla perus varusteltu mitä kokeilin
- Tilaa on ja tuntuu isolta
- Tuntui perhevankkurilta
- Softa oli jotain vanhempaa ja oli hidas ja nykivä
- Penkit olivat leveät ja ei ahdistanut persettä

Kia EV6, ei facelift malli
- Penkit olivat liian kapeat
- Näyttöön ei suoraan yltänyt ellei kyyristänyt eteenpäin
- Kiiltomuovi teki halvan fiiliksen ja jostain syystä myös ratti tuntui samalta
- Softa toimi kohtalaisesti verrattuna MEBin vanhempaan softaan, mutta toisinaan miettii mitä hakee
- Penkki liian kapea omalle perseelle, puristi liikaa

BYD Seal - kokeiltu kun oli mahdollisuus
- Softa on nopea, toisinaan vähän sai hakea missä on mitäkin
- Kääntyvä näyttö antaa mahdollisuuden valita miten käytttää
- Keskikonsoli aika ylhäällä ja tuntuu vähän pieneltä sen takia
- Penkit ainakin omalla kohdalla ok mutta se tikattu tapa jne. oli jotenkin pois työntävä
- Tuntui osittain premiumilta ja osittain tuntui halvalta, vaikea kuvailla

Polestar 2
- Kävin tätä jo vuosia sitten kokeilemassa
- Kokeilin nyt uudelleen, niin sama tunkkainen ja ahdas fiilis jäi, en tykännyt, että ollaan kotelossa
- Kaasupoljon liian reunassa ja jalka osuu keskikonsoliin
- AA oli todella hidas ja kesti tovin, että reakoi mihinkään

Muita en nyt ole vielä kokeillut mutta tutkitaan mitä olisi vielä.
Ioniq 5 olen aikanaan käynyt kokeilemassa mutta se jäi jotenkin Kian tasolle ja se muistilappu osuus etunäytössä työntää pois

Vielä ei löytynyt suoraan sellaista mikä herättäisi sen tuntee, että haluan tämän nyt.
 
Vielä ei löytynyt suoraan sellaista mikä herättäisi sen tuntee, että haluan tämän nyt.

Sulla on kyllä kattavaa listaa, mutta mietin vaan että löydätköhän sä ikinä itselle autoa :D Toi tilan tunne lienee sulle sellainen juttu, että sen perusteella sun valinnat joskus varmaan tarkentuu. Mikä auto sulla nyt on?
 
Sulla on kyllä kattavaa listaa, mutta mietin vaan että löydätköhän sä ikinä itselle autoa :D Toi tilan tunne lienee sulle sellainen juttu, että sen perusteella sun valinnat joskus varmaan tarkentuu. Mikä auto sulla nyt on?
Model 3 Perffi.

On se myös softaa minkä haluaisin toimivan hyvin. Tietty se ajamisen helppous ja tilavuus. Cupra näistä nyt olisi siellä ensimmäisenä mitä ajoin. Vähän ehkä hankaa tuo että miksei saa sitä takaluukkua sisältä auki? Popit oli vähän laimeat mutta menettelee.

Kaikissa oli yheistä että ei juuri ulos näe mistään ja avustimet palkkaavat sitä. 360 kamerat olivat kaikissa mutta kun aikanaan kun omistin mersun niin siinä ne olivat tarkemmat. Nyt tuntui että huonompi kuvanlaatu? Sellainen epätarkka, rähnäinen. Suoraan en siis saanut hyötyä irti mutta ehkä pidemmällä käytöllä voisi.

Travel assistant toimi ihan hyvin mutta siinä taas ei ole selkeää merkkiääntä tai en ainakaan löytänyt mikä kertoisi sen menneen päälle/pois. Tieto näkyy vain siinä hudissa tai näytöllä aika pienenä.

Parkkiavustin toimii mutta ei ainakaan pelkillä viivoilla vaan vaatii auton minkä tunnistaa ja parkkeeraa siihen viereen.

Ajamisen suhteen MEBissa se B on lähellä one pedalia mutta miksei se muista sitä? Ja miksei voisi myös pysähtyä ilman jarrua? Sen kyllä nopeasti oppi mutta silti vähän ihmetytti.
 
Itseasiassa Tesla ei ole huoltovapaa ja sen ohjekirjassa luetellaan asiat mitä pitäisi huoltaa ja millä määräväleillä. Sen sijaan kyseiset huollot eivät ole pakollisia takuun kannalta.
Oltiin päivä jauhettu jarrunesteisteden vaihdosta mikä on se Teslan ainoa merkittävä huoltokohde. Raitisilmansuodattimet, pissapojat, ja muut nesteiden tason tarkkailut, jotka voi tehdä itse helposti parkkipaikalla pistän kyllä jonkun muun termin alle kuin "huoltaminen". Tämä on nyt hiukan termeillä leikkimistä mutta se mikä minua risoo on se että autoa täytyy viedä jonnekin huollettavaksi ja maksaa siitä kohtuullinen korvaus ja tässäkin threadissä on mainittu, että se ulkopuolisen tekemä jarruneste huolto saattaa tarkoittaa vain säiliössä olevan nesteen vaihtoa.

Ja se missä tulee sitten se merkittävin ero niin joissain korealaisissa huolto tarkoittaa erittäin kallista akun jäähdytysnesteen vaihtoa mikä kuulostaa omaan korvaan täydelliseltä rahastusautomaatilta. Toyotan 10 vuoden takuukin on minusta loppujen lopuksi naamioitu irrallinen vakuutusmaksu. Maksamalla vuoden välein tarpeettoman huollon jossa sinut altistetaan lisämyynnille saat itsellesi akku vakuutuksen.

Täällä moni haluaa mieltää korjaukset huolloksi mutta siitä nyt ei ole kyse vaan siitä että allekirjoittanut ei näe sähköautojen kanssa enää mitään pakottavaa syytä käydä näyttämässä autoa määräajoin valmistajalla ja maksaa siitä jotta takuu toimisi. Takuu on kuitenkin merkittävä asia uudessa autossa ja siitä ei haluaisi luopua. Samoin on oma aika ja raha.
 
Tuli tässä nyt vähän tyypattua useampaa autoa jos sitä joskus pääsisi vaihtopuuhiin mutta vielä ei kyllä löytynyt sellaista mikä herättäisi samalta istumalta sen fiiliksen, että ostan nyt tämän.
Hiukan mietteitä mitä nyt tuli mieleen.

Cupra Tavascan VZ
- MEB alusta
- Käyttöliittymä nopea ja ominaisuudet myös
- Valikoita saa selaa, että löytää etsimänsä, ehkä logiikan voisi löytää, kaikissa MEBeissa samaa
- Carplay jne. toimii mutta ei tue HUDin kautta näkyvää reittiä, vain AA ja oma navi näkyvät
- Ajettavuus ihan hyvä, Cupra tilassa aika jäykkä/pomppiva ajaa mutta Comfortilla ihan mukana
- Kaipaisi parempaa lasia sivuoviin, puskee ääntä vähän läpi
- Popit myös ok mutta laimea basso
- Penkit ehkä perseelle hiukan kapeat, mutta eivät liian
- Takakonttia ei saa sisältä auki

Ford Explorer, Capri
- MEB alusta
- Aika paljon kovaa muovia siellä täällä, tuli vähän pakettiauto-fiilis Explorerista
- Softa toisinaan nyki ja vähän epäselvä missä on mitäkin
- Näytön sai pystyyn tai viistoon ja sille välille, hieno idea mutta ehkä pystyssä se parhain asento, että näkee
- Viistossa menee liian alas mielestäni
- Tilaa on Explorerissa, Capri samanlainen mutta pienempi ja tuntui ahtaalta
- Penkit on leveät

Skoda Enyaq
- Taisi olla perus varusteltu mitä kokeilin
- Tilaa on ja tuntuu isolta
- Tuntui perhevankkurilta
- Softa oli jotain vanhempaa ja oli hidas ja nykivä
- Penkit olivat leveät ja ei ahdistanut persettä

Kia EV6, ei facelift malli
- Penkit olivat liian kapeat
- Näyttöön ei suoraan yltänyt ellei kyyristänyt eteenpäin
- Kiiltomuovi teki halvan fiiliksen ja jostain syystä myös ratti tuntui samalta
- Softa toimi kohtalaisesti verrattuna MEBin vanhempaan softaan, mutta toisinaan miettii mitä hakee
- Penkki liian kapea omalle perseelle, puristi liikaa

BYD Seal - kokeiltu kun oli mahdollisuus
- Softa on nopea, toisinaan vähän sai hakea missä on mitäkin
- Kääntyvä näyttö antaa mahdollisuuden valita miten käytttää
- Keskikonsoli aika ylhäällä ja tuntuu vähän pieneltä sen takia
- Penkit ainakin omalla kohdalla ok mutta se tikattu tapa jne. oli jotenkin pois työntävä
- Tuntui osittain premiumilta ja osittain tuntui halvalta, vaikea kuvailla

Polestar 2
- Kävin tätä jo vuosia sitten kokeilemassa
- Kokeilin nyt uudelleen, niin sama tunkkainen ja ahdas fiilis jäi, en tykännyt, että ollaan kotelossa
- Kaasupoljon liian reunassa ja jalka osuu keskikonsoliin
- AA oli todella hidas ja kesti tovin, että reakoi mihinkään

Muita en nyt ole vielä kokeillut mutta tutkitaan mitä olisi vielä.
Ioniq 5 olen aikanaan käynyt kokeilemassa mutta se jäi jotenkin Kian tasolle ja se muistilappu osuus etunäytössä työntää pois

Vielä ei löytynyt suoraan sellaista mikä herättäisi sen tuntee, että haluan tämän nyt.
Otat Mersun EQEn tai EQSsän jos ei tarvi täysin uusi olla?

 
Viimeksi muokattu:
Toihan testi olisi aika helposti tehtävissä Suomessa, sinne vaan vetämää Tampere-Oulu väliä Pohjanmaan kautta kun korkeuseroja ei ole juuri yhtään. Lähdetään peräkanaa ajelemaan Tampereelta akku täynnä ja sitten yksitellen noukitaan kyytiin kun auto ei enään liiku.

Tai vaikka Oulusta lähtö ja Turku tähtäimeen, viimeiset taitaa hyytyä viimeistään jossain Porin ja Rauman välillä.
Tuoltapa selailemaan suomessa tehtyjä rangetestejä.
Nyt tammikuussa just ajettu uusi 2025 talvi-rangetesti.
Käsittääkseni näihin saa mennä kuka vaan osallistumaan mukaan jos on kiinnostusta. Nyt näyttää olevan 1000km talvitesti tuloillaan.
 
Oltiin päivä jauhettu jarrunesteisteden vaihdosta mikä on se Teslan ainoa merkittävä huoltokohde. Raitisilmansuodattimet, pissapojat, ja muut nesteiden tason tarkkailut, jotka voi tehdä itse helposti parkkipaikalla pistän kyllä jonkun muun termin alle kuin "huoltaminen". Tämä on nyt hiukan termeillä leikkimistä mutta se mikä minua risoo on se että autoa täytyy viedä jonnekin huollettavaksi ja maksaa siitä kohtuullinen korvaus ja tässäkin threadissä on mainittu, että se ulkopuolisen tekemä jarruneste huolto saattaa tarkoittaa vain säiliössä olevan nesteen vaihtoa.

Ja se missä tulee sitten se merkittävin ero niin joissain korealaisissa huolto tarkoittaa erittäin kallista akun jäähdytysnesteen vaihtoa mikä kuulostaa omaan korvaan täydelliseltä rahastusautomaatilta. Toyotan 10 vuoden takuukin on minusta loppujen lopuksi naamioitu irrallinen vakuutusmaksu. Maksamalla vuoden välein tarpeettoman huollon jossa sinut altistetaan lisämyynnille saat itsellesi akku vakuutuksen.

Täällä moni haluaa mieltää korjaukset huolloksi mutta siitä nyt ei ole kyse vaan siitä että allekirjoittanut ei näe sähköautojen kanssa enää mitään pakottavaa syytä käydä näyttämässä autoa määräajoin valmistajalla ja maksaa siitä jotta takuu toimisi. Takuu on kuitenkin merkittävä asia uudessa autossa ja siitä ei haluaisi luopua. Samoin on oma aika ja raha.
Älä nyt jaksa. Huoltaminen on huoltamista teit sen sitten kotipihalla tai teetettynä. Haluat vain määritellä huoltamisen uusiksi, että saat Teslasta määriteltyä hinkumasi huoltovapaan auton :D

Ja se korealaisen ”erittäin kallis” huolto ei ole enää erityisen kallis ja tuli hynyn huolto-ohjelmaan sen takia, kun muutama auto kärähti. Kiallahan samalla tavaralla vaihtoa ei ole. Vastuullinen toimija lisää huoltokohteita katsomansa tarpeen mukaan.
 
Itse kävisin audit myös tsekkaamassa. Niitä kuitenkin löytyy aika montaa variaatiota samasta autosta käytettynä eikä uutenakaan ole ihan tolkuttoman hintaisia (lähinnä varusteet nostavat hintaa enemmän).
 
Älä nyt jaksa. Huoltaminen on huoltamista teit sen sitten kotipihalla tai teetettynä. Haluat vain määritellä huoltamisen uusiksi, että saat Teslasta määriteltyä hinkumasi huoltovapaan auton :D
Haluan auton jota voin itse huoltaa itse ilman takuun menettämistä ja ilman että se maksaa muuta kuin kymppejä.

Ja se korealaisen ”erittäin kallis” huolto ei ole enää erityisen kallis ja tuli hynyn huolto-ohjelmaan sen takia, kun muutama auto kärähti. Kiallahan samalla tavaralla vaihtoa ei ole. Vastuullinen toimija lisää huoltokohteita katsomansa tarpeen mukaan.
Melkein tuntuu että jos Tesla pakottaisi vaihtamaan kaikki nivelet vuosittain huollossa ettei takuu mene niin osa olisi siitä iloisia.
 
Haluan auton jota voin itse huoltaa itse ilman takuun menettämistä ja ilman että se maksaa muuta kuin kymppejä.


Melkein tuntuu että jos Tesla pakottaisi vaihtamaan kaikki nivelet vuosittain huollossa ettei takuu mene niin osa olisi siitä iloisia.
Ei ole autoa, joka tuohon kykenee. Sulla on vaan huollon osalta laiminlyöty Tesla, jos kuvittelet selviäväsi pelkällä valohoidolla ja raittarin vaihdolla. Osat kuluu ja niitä täytyy vaihtaa. Aikamoinen olkiukko sun teslan pakkonivelet.
 
Senhän takia tuo ajatus on itselleni ainakin jännä, kun keskimäärin Tesla on siellä huollossa useammin (tai siltä se tuntuu, kun jatkuvasti on jotain korjattavaa) ja enemmän kuin oma 15000 välein huollettava Kia. Takuun kanssa Teslalla kun sillä huoltojen määrällä ei tunnu olevan tekemistä, muuta kuin siinä mielessä, että sille huollolle löytyy joku muu maksaja.
 
Haluan auton jota voin itse huoltaa itse ilman takuun menettämistä ja ilman että se maksaa muuta kuin kymppejä.
Miksi?

Mikä ongelma ajaa autolla, jossa kerran kahteen vuoteen huolto (kaikissa ei ole kilometrirajaa, vaan 2v kiinteä huoltoväli) , joka maksaa muutaman satkun? Vaihtaa vaikka raittarin ja muut mahdolliset osat just ennen huoltoa, jos haluaa vähän säästää. Vaivaa tulee kerran kahteen vuoteen muutamaksi tunniksi ja autoilun kokonaiskuluihin ei mitään merkitystä.

Ettei nyt olisi lähinnä periaatteellista vastustusta huoltoihin?
 
Jos tohon hintaluokkaa katselee SUVia, niin iX kandee kyllä vilkaista. Mulla nyt reilun kuukauden ollut ja on pelkkää hyvää sanottavaa. IX40 alla, range nyt on jokaisen päätettävä itse riittääkö, mutta näitä saa todella hyvään hintaan vähän ajettuina.
Eli tämä on BMW IX ja xdrive 40 on siis tämä auto?
 
Mikä ongelma ajaa autolla, jossa kerran kahteen vuoteen huolto (kaikissa ei ole kilometrirajaa, vaan 2v kiinteä huoltoväli) , joka maksaa muutaman satkun? Vaihtaa vaikka raittarin ja muut mahdolliset osat just ennen huoltoa, jos haluaa vähän säästää. Vaivaa tulee kerran kahteen vuoteen muutamaksi tunniksi ja autoilun kokonaiskuluihin ei mitään merkitystä.
Parkanosta on ihan persettä mennä huoltamaan Hyundaita Tampereelle ihan vaan sen takia että sille autolle ei edes oikeasti tehdä mitään. Mutta eiköhän tämä ole tässä. Olen oman mielipiteeni kertonut että auton pakollinen huolto-ohjelma on perseestä ja mieluummin tekisin muita juttuja kuin olisin taksina autolleni.
 
Parkanosta on ihan persettä mennä huoltamaan Hyundaita Tampereelle ihan vaan sen takia että sille autolle ei edes oikeasti tehdä mitään. Mutta eiköhän tämä ole tässä. Olen oman mielipiteeni kertonut että auton pakollinen huolto-ohjelma on perseestä ja mieluummin tekisin muita juttuja kuin olisin taksina autolleni.
Kaiken selittelyn sijaan voisit ihan suoraankin sanoa, että Tesla sopii sinulle, kun huoltojen laiminlyönnistä ei ole määritelty seurauksia. Mitä nyt katsuri kertoo sitten 4 v kohdalla…
 
Kaiken selittelyn sijaan voisit ihan suoraankin sanoa, että Tesla sopii sinulle, kun huoltojen laiminlyönnistä ei ole määritelty seurauksia. Mitä nyt katsuri kertoo sitten 4 v kohdalla…
Ei käytännössä missään autossa ole 4v kohdalla tehty vielä mitään muuta kuin pelkkiä öljyjen vaihtoja huolloissa. Se että tesla ei mene läpi, ei varsinaisesti liity huoltoon tai sen puutteeseen.
 
Ei käytännössä missään autossa ole 4v kohdalla tehty vielä mitään muuta kuin pelkkiä öljyjen vaihtoja huolloissa. Se että tesla ei mene läpi, ei varsinaisesti liity huoltoon tai sen puutteeseen.
Tarkastaa ne siinä yhteydessä kuitenkin alustan ja ilmoittavat.
 
Kaiken selittelyn sijaan voisit ihan suoraankin sanoa, että Tesla sopii sinulle, kun huoltojen laiminlyönnistä ei ole määritelty seurauksia. Mitä nyt katsuri kertoo sitten 4 v kohdalla…

Mulle sopii Tesla tosi hyvin kun huoltojen laiminlyönnistä ei ole määritelty seurauksia. (ja auton ostamisenkin ja koeajon voi tehdä netistä)

Muutenkin olen vahvasti kaikenlaista holhoamista ja yksilönvapauden rajoittamista vastaan (siitä sitten enemmän politiikka-alueella)

Onhan se nyt ihan /c:stä että aikuisen ihmisen on pakko mennä kerran pari vuodessa jonnekin huoltokonttoriin odottamaan että viitsitään auto vilaista läpi ja ja tehdä yksinkertaiset huoltotoimet yleensä huonolaatuisesti.

Ei mua se rahanmeno niinkään haittaa mutta se säätäminen ja odottelu on kyllä ihan syvältä. Olen kokeillut palveluakin että auto haetaan ja palautetaan kotiin mutta siinäkin on kaikkea säätöä liittyen ajankohtaan, avaimiin ja maksamiseen.

Anteeksi vaan tämä ränttäys mutta olen niin kyllästynyt huonoon palveluun ja autoliikkeiden kanssa asiointiin. (EDIT: ja kokemusta löytyy kyllä Veholta, Laakkosesta, Biliasta, Länsiautosta, Delta-Autosta, jne. ja oikeastaan nykyään tuntuu että pikkufirmoilta saa parempaa palvelua kuin suuremmilta ketjuilta. Se on varmaan sitä kehitystä)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän paras on juurikin se, että pakollisia huoltoja ei ole. Eihän se estä sitä etteikö autoa silti voisi viedä halutessaan huoltoon. Mutta jos pakollisia huoltoja on niin sitten on vähän pakko viedä tai menee takuu. Iso osa auton omistajista vie takuu aikana kuitenkin autonsa huoltoon vain sen takuun takia ja takuun jälkeen alkaa huoltamaan itse, joten paljon parempi kun voi alusta asti huoltaa halutessaan itse.

Ajoin ennen autolla jossa oli 15tkm välein huolto. Eli 3 kertaa vuodessa. Olisi ollut aika rapsakkaan hintaista ja kova vaiva jos olisi aina 4kk välein vienyt johonkin merkkikorjaamolle. En tuollaiseen kyllä lähde enää ikinä. Seuraavassa autossa oli 30tkm huoltoväli, eli 1,5 kertaa vuodessa ja sekin oli aika hankalaa ja varsinkin kallista. Öljytkin näyttivät 30tkm jälkeen siltä että ne olisi varmaan kannattanut oikeasti vaihtaa jo 15tkm sitten.

Ja onhan sähköauto ainakin siinä erilainen kuin polttikset, että öljyjä/vetohihnaa/moottorin ilmansuodatinta ym. kuluvia asioita ei juuri ole. Tai ei ainakaan sellaisia joita pitää vaihtaa niin usein, ehkä jotkut öljyt johonkin joskus, mutta menee varmaan se 200+tkm? Jarrut toki on samanlaiset kuin kaikissa autoissa ja raitisilmasuodatin pitää joskus vaihtaa. Mutta nuo ovat asioita jotka on helppo tehdä itsekin ja jarruhuolto on oikeastaan ilmainen kun harvoin tarvitsee tehdä muuta kun putsata. Suodattimien hintakin on varsin edukas. Joten sähköauton huolto lienee useimmiten lähinnä valohoitoa.
 
Mulle sopii Tesla tosi hyvin kun huoltojen laiminlyönnistä ei ole määritelty seurauksia. (ja auton ostamisenkin ja koeajon voi tehdä netistä)

Muutenkin olen vahvasti kaikenlaista holhoamista ja yksilönvapauden rajoittamista vastaan (siitä sitten enemmän politiikka-alueella)

Onhan se nyt ihan /c:stä että aikuisen ihmisen on pakko mennä kerran pari vuodessa jonnekin huoltokonttoriin odottamaan että viitsitään auto vilaista läpi ja ja tehdä yksinkertaiset huoltotoimet yleensä huonolaatuisesti.

Ei mua se rahanmeno niinkään haittaa mutta se säätäminen ja odottelu on kyllä ihan syvältä. Olen kokeillut palveluakin että auto haetaan ja palautetaan kotiin mutta siinäkin on kaikkea säätöä liittyen ajankohtaan, avaimiin ja maksamiseen.

Anteeksi vaan tämä ränttäys mutta olen niin kyllästynyt huonoon palveluun ja autoliikkeiden kanssa asiointiin.
Sähköauton vie kerran pariin vuoteen ja siinä katsotaan paikat läpi paremmin kuin pihassa pystyy & vaihdetaan jarrunesteet yms. Se, että huoltoalalle on pesiytynyt tässäkin ketjussa ilmennyt petosmeininki ja oman ammattiylpeyden totaalinen poissaolo on sitten ihan eri juttu. Lähtökohtaisesti lähdin kommentoimaan chrisekhin larppausta huoltovapaasta autosta sillä perusteella, että valmistaja ei pakota. Jos ei ole pakkoa, niin ei ole mitään takuuta tekeekö kukaan autolle tarvittavat huollot. Teslan huolto-ohjeiden saatavuus on esimerkillinen ja vapaus tehdä itse loistava. Tee-se-itse äijälle, joka omaa tallin, nosturit ja muut vehkeet 6/5. Käytetyn ostavalle -2/5.
 
Hiukan mietteitä mitä nyt tuli mieleen.

Cupra Tavascan VZ
- Carplay jne. toimii mutta ei tue HUDin kautta näkyvää reittiä, vain AA ja oma navi näkyvät
Minulla Carplayllä navigointiohjeet näkyvät kyllä ainakin instrumenttiklusterissa riippuen käytetystä appsista. Applemapsilla toimii - googlemapsilla ei, en ole wazea tai hereä testannut.
 
Sähköauton vie kerran pariin vuoteen ja siinä katsotaan paikat läpi paremmin kuin pihassa pystyy & vaihdetaan jarrunesteet yms. Se, että huoltoalalle on pesiytynyt tässäkin ketjussa ilmennyt petosmeininki ja oman ammattiylpeyden totaalinen poissaolo on sitten ihan eri juttu. Lähtökohtaisesti lähdin kommentoimaan chrisekhin larppausta huoltovapaasta autosta sillä perusteella, että valmistaja ei pakota. Jos ei ole pakkoa, niin ei ole mitään takuuta tekeekö kukaan autolle tarvittavat huollot. Teslan huolto-ohjeiden saatavuus on esimerkillinen ja vapaus tehdä itse loistava. Tee-se-itse äijälle, joka omaa tallin, nosturit ja muut vehkeet 6/5. Käytetyn ostavalle -2/5.

Käytettyjen autojen markkinoilla tilanne on toki eri suuntaan - monessakin mielessä.

Mutta siihen paras ratkaisu ei ole tiukka huolto-ohjelma valmistajan puolelta vaan laadukas tarkastus / huolto auton jälleenmyynnin yhteydessä.

Sähköautoissa kun pitäisi muiden kohtien lisäksi huomioida akun kunto, akun ulkoiset vauriot ja yleisesti olisi hyvä tutkia vähän ruostumista. Noiden osalta kun huolto-ohjelmasta ei ole suoraan mitään hyötyä.

Näkisin hyväksi ja varmaan tuleekin yleistymään, auton kuntotarkastus myynnin yhteydessä.
 
niin ei ole mitään takuuta tekeekö kukaan autolle tarvittavat huollot.
Sauto aikana olisi hyvää insinööritaitoa suunnitella se auto niin että sitä ei tarvitsi huoltaa missään korjaamossa vaan sen voisi tehdä itse omassa pihassa. Sitten vasta jos osia hajoaa niin matkataan korjaamolle.
 
Minulla Carplayllä navigointiohjeet näkyvät kyllä ainakin instrumenttiklusterissa riippuen käytetystä appsista. Applemapsilla toimii - googlemapsilla ei, en ole wazea tai hereä testannut.
Google Mapsia käytin. Eli lienee tuossa sitten rajoitus.
 
Sauto aikana olisi hyvää insinööritaitoa suunnitella se auto niin että sitä ei tarvitsi huoltaa missään korjaamossa vaan sen voisi tehdä itse omassa pihassa. Sitten vasta jos osia hajoaa niin matkataan korjaamolle.
Olisihan se hyvä meille osaaville mutta suurin osa sähköautoilijoista tuskin edes renkaita osaa itse vaihtaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 389
Viestejä
4 591 638
Jäsenet
75 652
Uusin jäsen
User9876

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom