Yleistä keskustelua sähköautoista

1736340959348.png


En johtuuko Cybertrukista mutta muotoiluun on kylla tullut rohkeutta ja nama maistuvat minulle.

Enemmän sanoisin, että Kia/Hyundai ansiota. Myös Hondan oma pieni sähköauto E oli massasta poikkeva usealla tavalla, vaikka myyntimenestys ei ollutkaan (ainakaan täälä). CT tuli vasta myöhemmin.
 
Kaveri ostamassa esittely skoda enyaq business line takaveto versiota.
Mitä p*skaa tässä mallissa nyt si on?
100tkm ja 27kk yhteiseloa omalla takana ja huonot kokemukset ovat seuraavat:
- Latausnopeus talvella huono, poislukien tilanne että pystyt ajamaan akun alle 10% varaustasoon.
- Ohjelmisto on hieman hidas, toimintoja piilotettu tarpeettomasta ja välillä vähän bugaa.
- Ohjelmiston kehittäminen lopetettu eli parannuksia ei ole oletettavissa.
- Käyttäjädata saatetaan pitää avoimella palvelimella?
- Kännykkäappi on huono, mutta toimii nykyään jo useammin.

Posit:
- Mukava auto ajaa.
- Laadukkaan oloinen.
- Hyvin tilaa.
- Matriisivalot todella hyvät.

Muut huomiot:
- Yksi akkumoduuli vaihdettu takuuna -> eli 100tkm ajetussa akussa on nyt yksi uusi moduuli.
- Takuuhuollossa piti vierailla noin 10 kertaa, koiranluita, jarrujen korjauksia, latausluukun korjaus, pelien lätäkkövalot ja em. ajoakku.
- Harmitti jälkikäteen etten speksannut Travel Assist -lisävarustetta. Varsinkin motariajossa olisi hyvä.
- Omistusajan keskikulutus noin 21kWh
 
Viimeksi muokattu:
100tkm ja 27kk yhteiseloa omalla takana ja huonot kokemukset ovat seuraavat:
- Latausnopeus talvella huono, poislukien tilanne että pystyt ajamaan akun alle 10% varaustasoon.
- Ohjelmisto on hieman hidas, toimintoja piilotettu tarpeettomasta ja välillä vähän bugaa.
- Ohjelmiston kehittäminen lopetettu eli parannuksia ei ole oletettavissa.
- Käyttäjädata saatetaan pitää avoimella palvelimella?
- Kännykkäappi on huono, mutta toimii nykyään jo useammin.

Posit:
- Mukava auto ajaa.
- Laadukkaan oloinen.
- Hyvin tilaa.
- Matriisivalot todella hyvät.

Muut huomiot:
- Yksi akkumoduuli vaihdettu takuuna -> eli 100tkm ajetussa akussa on nyt yksi uusi moduuli.
- Takuuhuollossa piti vierailla noin 10 kertaa, koiranluita, jarrujen korjauksia, latausluukun korjaus, pelien lätäkkövalot ja em. ajoakku.
- Harmitti jälkikäteen etten speksannut Travel Assist -lisävarustetta. Varsinkin motariajossa olisi hyvä.
- Omistusajan keskikulutus noin 21kWh
Eli aivan surkea. Ei pysty matkustamaan yhdellä kusitauolla lappiin.
 
100tkm ja 27kk yhteiseloa omalla takana ja huonot kokemukset ovat seuraavat:
- Latausnopeus talvella huono, poislukien tilanne että pystyt ajamaan akun alle 10% varaustasoon.

*SNIPS*
Ei kyllä todellakaan haittaisi vaikka latauskäyrä olisi todellakin hivenen erimuotoinen. Epäilen, että tuohon olisi kummoisemmin tullut muutoksia tuossa faceliftissäkään.

Harmi sinänsä, sillä omasta mielestä Enyaq on yksi onnistuneimmista sähköautoista tällä hetkellä.
 
Enyaqin refresh on mielestäni enemmän muotoilullinen kun itse sähkötekniikka on samaa. Toki siellä saattaa olla kaiken näköistä softasta rattiin muutettu (joten miksei softalla ole saatettu säätää latauskäyrääkin) mutta tosiaan sähköinen voimalinja, moottorit, akut yms. pitäisi olla samaa tavaraa.
Mutta onhan siellä esilämmitys -nappula ja sehän nyt puuttuu edelleen tietyistä merkeistä edelleen kokonaan ja ilmanvastuskertoimet ovat laskeneet muotoilun ansiosta ja varsinkin coupe -malliselle tuo alkaa olla jo suht alhainen, joten sillä kuvittelisi pääsevän jo aika pitkälle.
 
Enyaqin refresh on mielestäni enemmän muotoilullinen kun itse sähkötekniikka on samaa. Toki siellä saattaa olla kaiken näköistä softasta rattiin muutettu (joten miksei softalla ole saatettu säätää latauskäyrääkin) mutta tosiaan sähköinen voimalinja, moottorit, akut yms. pitäisi olla samaa tavaraa.
Mutta onhan siellä esilämmitys -nappula ja sehän nyt puuttuu edelleen tietyistä merkeistä edelleen kokonaan.
Voimalinjahan uudistui jo aiemmin Mebeissä ID7 tulon jälkeen. Eri moottorit ainakin.
 
- Takuuhuollossa piti vierailla noin 10 kertaa, koiranluita, jarrujen korjauksia, latausluukun korjaus, pelien lätäkkövalot ja em. ajoakku.
Nää on kyllä aika Mersu/BMW -lukemia. Ostit auton uutena? Eli ensimmäisen 27kk aikana 10-kertaa takuuhuollossa?
 
Voimalinjahan uudistui jo aiemmin Mebeissä ID7 tulon jälkeen. Eri moottorit ainakin.
Hmm.. mihinköhän noi tubettajat sitten vertaavat kun väittävät että sähköisesti ei ole muuttunut tämä uusin refresh. Taitavat vaan sitten olla väärässä (näitä nykyisiä ei saa esim. suomisivujen kautta siis enää uusina tehdastilauksina).
 
Hmm.. mihinköhän noi tubettajat sitten vertaavat kun väittävät että sähköisesti ei ole muuttunut. Taitavat vaan sitten olla väärässä.
Varmasti siellä on tehty paljon hienosäätöä joka asiaan vaikka päällisin puolin ”sama” voimalinja olisi kyseessä. Sekaannus voi johtua ihan siitäkin, että miten kukin tulkitsee muutoksen merkittävyyden.
 
Hmm.. mihinköhän noi tubettajat sitten vertaavat kun väittävät että sähköisesti ei ole muuttunut tämä uusin refresh. Taitavat vaan sitten olla väärässä (näitä nykyisiä ei saa esim. suomisivujen kautta siis enää uusina tehdastilauksina).
Onhan tuossa jo eroa 2023 malliin eli ei muutu "fl", mutta teho 204 -> 286 ja rangea hiukan lisää + akuston esilämmitys laturille. Tämä siis jo 2024 vuosimallissa ennen FL.
 
Kaveri ostamassa esittely skoda enyaq business line takaveto versiota.
Mitä p*skaa tässä mallissa nyt si on?
50tkm ajelin omalla mutta pistin vaihtoon kun jatkuvasti joku tonnin moduuli paskana ja kokoajan kolisee tai paukkuu joku nurkka. Takuuaikana kaikki mitä pystyvät kyllä vaihdettiin äkkiä ja mutta ärsyttävää oli että melkein joka vika piti ensin itse pystyä todistamaan esim. videoimalla ennen kuin suostuivat mitään tekemään. Osaan vioista tulee myös selitys että softavika, ei voi tehdä mitään.

Takavedolla pärjää aika hyvin pl. hitaassa matelussa lumessa jää herkästi jumiin. Luistonesto luovuttaa ja sitten vaan yksi pyörä jauhaa tyhjää.

Tilat ja maantieajo etenkin travel assistin kanssa todella hyvää.

Olisin varmaan pitänyt jos olisi huolenpito tai jatkotakuusopimuksen vielä saanut mutta se olisi pitänyt ottaa ennen ensimmäistä huoltoa ja minä selvitin asiaa vasta ensimmäisen huollon jälkeen.
 
Hmm.. mihinköhän noi tubettajat sitten vertaavat kun väittävät että sähköisesti ei ole muuttunut tämä uusin refresh. Taitavat vaan sitten olla väärässä (näitä nykyisiä ei saa esim. suomisivujen kautta siis enää uusina tehdastilauksina).
Koska ne sähköiset muutokset tuli jo ennen faceliftiä?
 
Eli aivan surkea. Ei pysty matkustamaan yhdellä kusitauolla lappiin.
Juu ei pysty kuskikaan, yleensä ajamme lasten kanssa yön yli ja itse pitää ottaa jo torkutkin matkalla :x3: Ei vanha enää jaksa.

Ei kyllä todellakaan haittaisi vaikka latauskäyrä olisi todellakin hivenen erimuotoinen. Epäilen, että tuohon olisi kummoisemmin tullut muutoksia tuossa faceliftissäkään.

Harmi sinänsä, sillä omasta mielestä Enyaq on yksi onnistuneimmista sähköautoista tällä hetkellä.
Tuo on siis 80X eli latauskäyrä on erilainen kuin takapotkussa. Keväästä syksyyn toimii ihan tarpeeksi hyvin. Tosin lataustarve on myös vähäisempää hyvällä kelillä.

Nää on kyllä aika Mersu/BMW -lukemia. Ostit auton uutena? Eli ensimmäisen 27kk aikana 10-kertaa takuuhuollossa?
Juu uutena tuli. Vakaajan tankot siellä vaihdeltiin n. 20-30tkm välein, lisäksi eteen uudet jarrusatulat kun ei saanut varaosia, takajarruihin ensin herkistelyt, sit unohtivat vetarin löysälle niin sen kiristys, sen jälkeen vielä takajarrujen eristyspaketti. Latausluukku temppuili pari kertaa ja ajoakun takia vierailin pariin otteeseen.

Huoltoneuvoja alkoi laittamaan jo suoraan sähköpostia kun meni kommunikointi helpoiten.
Yleisesti Hyvinkään Skoda huolto on hyvin palvellut, tuo vetarin pultin kierrelukite oli vain unohtunut. Aina sai laina-auton työpäivän ajaksi ja on työmatkan varrella.


Tilasin tilalle nyt halvemman Subaru Solterran. Saadaan työpaikalle latauspiste niin matkanteko pitäisi sujua helposti silläkin. Pitäisi tulla nyt heti alkuvuodesta
 
Hmm.. mihinköhän noi tubettajat sitten vertaavat kun väittävät että sähköisesti ei ole muuttunut tämä uusin refresh. Taitavat vaan sitten olla väärässä (näitä nykyisiä ei saa esim. suomisivujen kautta siis enää uusina tehdastilauksina).
On kaksi eri refreshiä: moottorit, akun lämmönhallinta, infotainment jne. Muuttuivat vuosimalliin -24 ilman että ulkokuori muuttui.

Ja nyt sitten tulee ulkoinen facelift vm 26(?) autoihin.
 
Tuo on siis 80X eli latauskäyrä on erilainen kuin takapotkussa. Keväästä syksyyn toimii ihan tarpeeksi hyvin. Tosin lataustarve on myös vähäisempää hyvällä kelillä.
Joo, 80X:n latauskäyrää on ihmetelty. Tulet 13% akulla laturille, saat just just 105kW hetken. Jos tulet 9% saat 160kW+ piikin ja pysyy yli 100kW 50% kieppeille saakka.
 
Juu ei pysty kuskikaan, yleensä ajamme lasten kanssa yön yli ja itse pitää ottaa jo torkutkin matkalla :x3: Ei vanha enää jaksa.


Tuo on siis 80X eli latauskäyrä on erilainen kuin takapotkussa. Keväästä syksyyn toimii ihan tarpeeksi hyvin. Tosin lataustarve on myös vähäisempää hyvällä kelillä.


Juu uutena tuli. Vakaajan tankot siellä vaihdeltiin n. 20-30tkm välein, lisäksi eteen uudet jarrusatulat kun ei saanut varaosia, takajarruihin ensin herkistelyt, sit unohtivat vetarin löysälle niin sen kiristys, sen jälkeen vielä takajarrujen eristyspaketti. Latausluukku temppuili pari kertaa ja ajoakun takia vierailin pariin otteeseen.

Huoltoneuvoja alkoi laittamaan jo suoraan sähköpostia kun meni kommunikointi helpoiten.
Yleisesti Hyvinkään Skoda huolto on hyvin palvellut, tuo vetarin pultin kierrelukite oli vain unohtunut. Aina sai laina-auton työpäivän ajaksi ja on työmatkan varrella.


Tilasin tilalle nyt halvemman Subaru Solterran. Saadaan työpaikalle latauspiste niin matkanteko pitäisi sujua helposti silläkin. Pitäisi tulla nyt heti alkuvuodesta
Ihme ettei täällä ole alkanut taas paska myrskyä kun joku on tilannut solttera bz4x.
 
Solterra ja paskamyrsky.

Ja ei kai siinä, kun kerran auton ominaisuudet ovat tiedossa. Ei tule yllätyksiä sitten.

ja harvoin minkään valmistajan ensimmäinen sähköauto mikään myyntimenestys varsinaisesti on.
 
ja harvoin minkään valmistajan ensimmäinen sähköauto mikään myyntimenestys varsinaisesti on.
Yleensä siihen on selkeät syyt miksi joku ei myy… Solterran heikkoudet kun ovat selvät, niin minusta on enemmän autotarjousketjun asiaa pohtia mikä olisi riittävän alhainen hinta moiselle tuotteelle.
 
800V akusto ei vaikuta millään tavalla yksittäisen akkukennon kokemaan kuormitukseen.
Ei niin, kun oli puhetta mm. nopeiden latauksien vaatimista muka "kireistä virityksistä", sitähän 800V akuston lataus ei tee, mutta lataus nopeutuu (800V DC latausasemalla, huomioiden tietyt edellytykset).:)
Käsittääkseni Teslassa (ja olikohan BMW) on niin kehittynyt BMS ja algoritmit, ettei täyteen lataamista tarvitse tehdä (paitsi jos on lähdössä pitkälle reissulle). Jos johonkin toiseen merkkiin valmistaja ohjeistaa lataamaan akun täyteen joka tapauksessa kerran kuukaudessa, kertoo se vähemmän kehittyneestä akunhallinnasta.
Tarkoitat varmaankin aktiivista balanssointia vrt. passiiviseen balansointiin. Aktiivinen balansointi on rautana huomattavasti monimutkaisempi ja kalliimpi. Myös ohjausalgoritmit ovat passiivista balansointia monimutkaisempia. BMS- laitteita valmistaa monet valmistajat, kuka tahansa auton valmistaja voi hankkia halaumansa tyyppisen laitteen.
Olet käsittänyt väärin, kun luulet 3 C@800 V olevan vähemmän kireä viritys 80 kWh-akulle kuin 3 C@400 V. Molemmissa on sama yhtä kuluttava virta jokaisen kennon yli. Oletetaan kennoksi päässälaskun nimissä 4 V/4 Ah. Niitä tarvitaan 5 000 kpl, jotta tulee 80 kWh.



Nähdään, että saman kapasiteetin (80 kWh) akun pikalataaminen@3 C on yhtä kuluttavaa (virta yksittäisen kennon läpi) oli kyseessä 800 V- tai 400 V-akku. Toki korkeammalla jännitteellä virrat ovat pienempiä muualla (laturi, kaapelit), mutta sillä ei ole mitään merkitystä akun kulumiseen. Yksittäisen kennon läpi kulkeva virta kuluttaa, ja se oli sama 12 A sekä 800 V että 400 V:lla.
Itse toit esille että, mm. nopeiden latauksien vaatimista muka "kireistä virityksistä", sitähän 800VDC akuston lataus ei tee, mutta lataus nopeutuu. En on väittänyt sen olevan vähemmän rasittavaa kuin 400VDC lataus.
Kylmälatausteho riippuu esilämmityksen lisäksi (jos kennot samoja) siitä, paljonko valmistaja on päättänyt rankaista niitä (latausteho suhteessa akun lämpötilaan ja SoC:iin). Joku 160 tkm-takuun luvannut uskaltaa sallia selvästi enemmän kylmäruntua kuin miljoonan luvannut Toyota.
Akuston optimi lämpötila on olennainen seikka (+jännite). Toyota nyt ihan noviisi sähköautoissa.
Akun koon (tai paremmin kapasiteetin) yksikkö on kWh, koska kyse on energiamäärästä. Tuo kW taas on tehon yksikkö, eli esim. latausteho, regen-teho, purkuteho, moottorin maksimiteho jne.
Tiedän tämän, arvasinkin että tähän joku puuttuu.
800V ei auta yhtään mitään sinänsä. On akun keston kannalta herttaisen yhdentekevää, että ladataanko kahta kennoa sarjassa vaiko rinnan. Sehän se 800V vs 400V systeemin ero käytännössä on - tuplamäärä kennoja sarjassa vs. rinnakkain.
800V olikin kyse nopeuttaa pikalatausta, ilman akuston mainittua "kireä virittämistä".
 
Yleensä siihen on selkeät syyt miksi joku ei myy… Solterran heikkoudet kun ovat selvät, niin minusta on enemmän autotarjousketjun asiaa pohtia mikä olisi riittävän alhainen hinta moiselle tuotteelle.
Kuten sanottu, harvoin minkään valmistajan ensimmäinen auto on mikään myyntimenestys ja siitä löytyy paljon korjattavaa. Tulevaisuus näyttää saadaanko seuraavasta täyssähkö toyota/subarusta parempaa.

Perus autossahan ei ole vikaa, vielä kun sen sähköpuolen saa iskuun = parempi range ja nopeampi lataus, niin autohan on jo muiden rinnalla ja monen edellä esim. teslan katsastustilastot.
 
Perus autossahan ei ole vikaa, vielä kun sen sähköpuolen saa iskuun = parempi range ja nopeampi lataus, niin autohan on jo muiden rinnalla ja monen edellä esim. teslan katsastustilastot.
Ei mikään ihme että katsastustilastot mairittelee jos autoa joutuu käyttämään 15tkm välein huollossa.
 
Ei mikään ihme että katsastustilastot mairittelee jos autoa joutuu käyttämään 15tkm välein huollossa.

Toyotaan ei joudu vaihtamaan niveliä ja korjaamaan ruosteita 15tkm välein huollossa.

Huolto on myös ennakointia, missä seurataan auton kuntoa ammattilaisten toimesta ja tarkistetaan ettei autossa ole mitään piileviä ja jopa katastrofaalisia vikoja.

Kuten tilastot näyttää, tekisi Teslalle myös ihan hyvää.
 
Mazda6e tulee myyntiin Euroopassa kahdella voimalinjalla, joista vain toinen on valittu Suomeen. Molemmissa on takana sähkömoottori, joka on meille tulevassa versiossa 190 kilowatin tehoinen, ja suurin vääntömomentti on 320 newtonmetriä. Ajoakun energiasisältö on 68,8 kilowattituntia, jolla toimintamatka (wltp) on 479 kilometriä. Pikalataus onnistuu 200 kilowatin teholla, jolla energiatason nosto välillä 10–80 prosenttia vie aikaa 22 minuuttia. Muualla Euroopassa myytävässä Long Range -versiossa toimintamatka on 73 km pidempi, mutta pikalatausteho on vain 95 kW.
Mikähän ajatus ettei meille pitkän matkan mallia, juuri tänne sellaista kaivataan.
 
Huolto on myös ennakointia, missä seurataan auton kuntoa ammattilaisten toimesta ja tarkistetaan ettei autossa ole mitään piileviä ja jopa katastrofaalisia vikoja.
Mieluummin päätän itse ja silloin Teslan malli on parempi. Voin halutessani huoltaa Teslan ennen tai jälkeen katsastuksen tai jättää huollon vallan tekemättä jos inssi on sitä mieltä. Toyotan kanssa tämä päätös tulee helposti kalliiksi.
 
Mieluummin päätän itse ja silloin Teslan malli on parempi. Voin halutessani huoltaa Teslan ennen tai jälkeen katsastuksen tai jättää huollon vallan tekemättä jos inssi on sitä mieltä. Toyotan kanssa tämä päätös tulee helposti kalliiksi.
Teslan malli johtaa vain siihen että kalliin auton arvo putoaa kuin lehmän häntä, kun tuleva omistaja tietää että takuun jälkeen niveliä saa vaihdella vuosittain. Ei mielestäni yhtään sen halvempi ratkaisu.
 
Teslan malli johtaa vain siihen että kalliin auton arvo putoaa kuin lehmän häntä, kun tuleva omistaja tietää että takuun jälkeen niveliä saa vaihdella vuosittain. Ei mielestäni yhtään sen halvempi ratkaisu.
En ymmärrä mitenkä suunnittelu virhe ja huoltoon pakottaminen liittyvät toisiinsa. Takuu jälkeen voi vaihtaa Mahlen nivelet joihinka Mahle lupaa 3 vuoden takuun.
 
800V olikin kyse nopeuttaa pikalatausta, ilman akuston mainittua "kireä virittämistä".
No kun se just EI vaikuta mitenkään tuohon akuston ”kireälle vetoon”.

800V auttaa tasan yhteen asiaan: pienemmät häviöt liittimissä / kaapeleissa. CCS-standardissa maksimivirta on speksattu 500A:han ja jos halutaan yli 200kW tehoja, on jännite pakko nostaa yli 400V:n.

Akun tiukalle vedoilla jne. Asialla ei ole tuon taivaallista tekemistä. Akun kannalta kyse on yksinomaan siitä, että laitetaanko 200 kennoa sarjaan ja 4 rinnakkain vaiko 100 kennoa sarjaan ja 8 rinnakkain. Latausrasitukseen tuolla ei ole juuri merkitystä - käytännössä ehkä päinvastoin -> 400V akusto lämpenee yleensä nopeammin suuremmista häviöistä johtuen (mutta ei välttämättä jos johdot ja liittimet ovat riittävän tuhdit) ja korkeampi lämpö parantaa pikalatauskestävyyttä. (Kunhan ei mennä sitten yli ~50C:n).

Jos käytetyt kennot ovat samoja, 200kW lataus rasittaa akkua käytännössä tasan yhtä paljon 800V ja 400V jännitteillä.

Edit: yksi asia mihin 800V jännite vaikuttaa on se, että autoa ylipäätään on mahdollista ladata yli 200kW teholla -> autovalmistajalla on kannustin valita kennotyyppi joka sietää korkeita pikalataustehokertoimia. Muutenhan siitä 800V:stä ei juuri saa markkinointiapua kun ketään ei kiinnostaa ”vähemmän häviötä CCS2-liittimessä” mainosterminä.
 
Mikähän ajatus ettei meille pitkän matkan mallia, juuri tänne sellaista kaivataan.
Todennäköisesti vähemmän energiatiheässä akussa koboltin määrä on korkeampi ja se sietää kylmässä purkua / latausta paremmin.

Kuulostaa fiksulta markkinasegmentoinnilta.
 
Mazdassa on kyllä todella asiallinen sisusta. Karmittomat ikkunat taas sitten täysin typerä ratkaisu ja 68kwh akku kuulostaa melko pieneltä.
 
Hieno Mazda on. Tuo farkkuna, isommalla akulla ja nelivetona niin johon maistuisi. Sitä ennen: noh, onhan tuo nätti.
 
En ymmärrä mitenkä suunnittelu virhe ja huoltoon pakottaminen liittyvät toisiinsa. Takuu jälkeen voi vaihtaa Mahlen nivelet joihinka Mahle lupaa 3 vuoden takuun.
Sitä suuremmalla syyllä Tesla pitäisi pakottaa ennakoivaan huoltoon ja valmistajan pitäisi korjata se, kerta siinä on selviä suunnittelu virheitä.
 
Hyvin on akku piilotettu. Ei ainakaan tuosta kulmasta näytä sellaiselta ylikorkealta paahtoleivän päälle tehdyltä.
Saa nähdä millaisessa kyykyssä tuolla sisällä istutaan ?

Ettei kävis vaan samanlailla kuin ID7:n kanssa. Promokuvat lupailivat todella hienoa, käytännössä sitten taas näyttää siltä ylikorkealta paahtoleivältä ...mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan :)
 
Ei niin, kun oli puhetta mm. nopeiden latauksien vaatimista muka "kireistä virityksistä", sitähän 800V akuston lataus ei tee, mutta lataus nopeutuu (800V DC latausasemalla, huomioiden tietyt edellytykset).:)

Tarkoitat varmaankin aktiivista balanssointia vrt. passiiviseen balansointiin. Aktiivinen balansointi on rautana huomattavasti monimutkaisempi ja kalliimpi. Myös ohjausalgoritmit ovat passiivista balansointia monimutkaisempia. BMS- laitteita valmistaa monet valmistajat, kuka tahansa auton valmistaja voi hankkia halaumansa tyyppisen laitteen.

Itse toit esille että, mm. nopeiden latauksien vaatimista muka "kireistä virityksistä", sitähän 800VDC akuston lataus ei tee, mutta lataus nopeutuu. En on väittänyt sen olevan vähemmän rasittavaa kuin 400VDC lataus.

Akuston optimi lämpötila on olennainen seikka (+jännite). Toyota nyt ihan noviisi sähköautoissa.

Tiedän tämän, arvasinkin että tähän joku puuttuu.

800V olikin kyse nopeuttaa pikalatausta, ilman akuston mainittua "kireä virittämistä".
Pysyn alkuperäisessä väitteessäni. Jos valmistaja ohjeistaa lataamaan akun täpötäyteen kerran kuukaudessa, vihjaa se vähemmän kehittyneestä akunhallinnasta kuin sellaisella valmistajalla, jolla ei tuollaista ylimääräistä käyttäjän toimintaa vaadita. Olisihan se mahdollista valmistajan hankkia vaikka mitä hienoa BMS:ää, mutta ehkäpä niissä tapauksissa on jäänyt hankkimatta, joissa vaaditaan käyttäjältä jumppaa.


Kyllä, Toyota on ihan noviisi täyssähköautoissa, mutta edes konkarit eivät uskaltaisi tarjota nykyisiä latausnopeuksiaan suhteessa akun lämpötilaan ja jännitteeseen, jos olisivat luvanneet akulle miljoona kilometriä. Siinä tapauksessa latauskäyriä olisi ruuvattu alaspäin.


Kirjoitit viimeisessä viestissä:
"En on väittänyt sen olevan vähemmän rasittavaa kuin 400VDC lataus."

Kuitenkin sitä edellisessä viestissä olit tarjonnut 800 volttia ratkaisuna, joka sallisi kovan latausnopeuden (ilman nopeutunutta akun kulumista):
"Kovat latausnopeudet eivät vaadi mitään "kireitä virityksiä" vaan esim. 800V akuston vrt. 400V"

Ja viimeisessä viestissä väität pokkana jo toista kertaa:
"800V olikin kyse nopeuttaa pikalatausta, ilman akuston mainittua "kireä virittämistä"."

Vaan kun se 800 V ei auta tippaakaan tuohon asiaan. Latausnopeus 3C on yhtä kireä akulle, oli se 400 V tai 800 V. Uusimmassa Kia EV6 LR AWD:ssa maksiminopeus on 3,13 C (263 kW / 84,0 kWh). Nopeus toki hidastuu loppua kohden, mikä vähentää akun kulumista. Silti fakta on, ettei yksikään 3C-valmistajista (Tesla, Audi, Porsche, Hyundai, Kia) ole tohtinut luvata akulle miljoonaa kilometriä, toisin kuin hitaasti kiiruhtava Toyota. Ei edes nuo 800 V-valmistajat. Mistähän se kertoo? Olisikohan valmistajille eksynyt sellaista tietoa, että jännitteestä riippumatta 3C-pikalataus (etenkin muhkealla käyrällä) kuluttaa akkua nopeammin kuin maltillinen lataus?

Lue ajatuksella @zepi :n vastaus:
Viesti keskustelussa 'Yleistä keskustelua sähköautoista' Yleistä keskustelua sähköautoista
 
Kyllä, Toyota on ihan noviisi täyssähköautoissa, mutta edes konkarit eivät uskaltaisi tarjota nykyisiä latausnopeuksiaan suhteessa akun lämpötilaan ja jännitteeseen, jos olisivat luvanneet akulle miljoona kilometriä. Siinä tapauksessa latauskäyriä olisi ruuvattu alaspäin.
Miksi ihmeessä on pitänyt antaa tuollainen miljoonan kilometrin lupaus, kerran se rajoittaa akun tehokasta hyödyntämistä? Käytännössä kaikille mahdollisille asiakkaille se on täysin tyhjä lupaus, koska miljoonaa kilometriä ei kukaan ruuvaa mittariin. Esimerkiksi 300 tai 400 tkm olisi aivan riittävä.
 
No jos valmistaja katsoo että sillä lupauksella on tuollaisena enemmän arvoa. Mitä akun täyteen lataukseen tulee, niin osittain tuo tulee ihan käytetystä akun tekniikasta. LFP akussa kennon jännite pysyy todella loppuun asti korkeana kunnes se romahtaa. Tällöin bmsn on vaikea pelkällä jännitteellä päätellä akun maksimikapasiteettia/akun tilaa. Tuon takia sitä suositellaan ladattavan välillä 100% asti. Siinä mielessä toki softa on kehittymätöntä, että jos Sonyn Android luuri tuon osaa tehdä automaattisesti (eli vaikka raja on 80% niin lataa tasaisin säännöllisin väliajoin akun 100% asti ja kertoo tästä kun tökkäät laturin kiinni) niin miksi autoon ei ko. automatiikkaa ole laitettu.
 
Miksi ihmeessä on pitänyt antaa tuollainen miljoonan kilometrin lupaus, kerran se rajoittaa akun tehokasta hyödyntämistä? Käytännössä kaikille mahdollisille asiakkaille se on täysin tyhjä lupaus, koska miljoonaa kilometriä ei kukaan ruuvaa mittariin. Esimerkiksi 300 tai 400 tkm olisi aivan riittävä.

Miljoonan kilsan takuu antaa kuvaa että asiaa on oikeasti mietitty ja jonkunlaisen laatu-takuun. Ja samalla varmistetaan että asiakkaat tekee kaikki huolto-ohjelman mukaisesti pitkään.
 
Miljoonan kilsan takuu antaa kuvaa että asiaa on oikeasti mietitty ja jonkunlaisen laatu-takuun. Ja samalla varmistetaan että asiakkaat tekee kaikki huolto-ohjelman mukaisesti pitkään.
Toyotan menestys sähköautomarkkinoilla tuolla mallillaan kertonee siitä, että paljonko kuluttajat oikeasti arvostavat tuota lähestymistapaa.
Jos valmistaja ohjeistaa lataamaan akun täpötäyteen kerran kuukaudessa, vihjaa se vähemmän kehittyneestä akunhallinnasta kuin sellaisella valmistajalla, jolla ei tuollaista ylimääräistä käyttäjän toimintaa vaadita. Olisihan se mahdollista valmistajan hankkia vaikka mitä hienoa BMS:ää, mutta ehkäpä niissä tapauksissa on jäänyt hankkimatta, joissa vaaditaan käyttäjältä jumppaa.
Millähän valmistajalla tämä ohje nyt on ja minkä akkukemian kanssa?

En tunne BMS-markkinoita kauhean hyvin, mutta yllättyisin suuresti jos LFP-BMS:t osaisivat yleisesti tehdä mitään muuta kuin top-balansointia.

50% SOC:lla LFP-kennojen jännite-erot ovat niin pieniä, että balansointi on varmaankin todella vaikeaa.

NMC:llä varmaan jotain matalampien SOC:ien balansointiakin voi tehdä mutta joku syy siihen top-balansoinnin suosioon on.
 
Toyotan menestys sähköautomarkkinoilla tuolla mallillaan kertonee siitä, että paljonko kuluttajat oikeasti arvostavat tuota lähestymistapaa.

Toyotan eka BEV, näistä varmasti opitaan ja korjataan puutteet tulevissa malleissa.

Sanotaan näin että jos vaikka viiden vuoden päästä olen markkinoilla käytetyn BEVin osalta niin pitkä akkutakuu on varmasti ihan ykköskriteereitä hankinnassa, jos siellä on tarjolla vaikkapa "sähkö-RAV4" jossa tollanen akkutakuu voimassa niin se ajaa aika monen puutteen ylitse.
 
Toyotan eka BEV, näistä varmasti opitaan ja korjataan puutteet tulevissa malleissa.

Sanotaan näin että jos vaikka viiden vuoden päästä olen markkinoilla käytetyn BEVin osalta niin pitkä akkutakuu on varmasti ihan ykköskriteereitä hankinnassa, jos siellä on tarjolla vaikkapa "sähkö-RAV4" jossa tollanen akkutakuu voimassa niin se ajaa aika monen puutteen ylitse.
Luulisi ettö akkutakuun kiinnostavuus laskee sitä mukaa kun ghettokorjauskyvyt kokkolan autohuolloilla ja muilla vastaavilla pajoilla nousevat.

Polttomoottoreihinkin tehdään jotain parien tonnien moottoriremppoja autohuolloissa, eikä kukaan mieti polttiksen kohdalla takuita jossain 5+v ikäisissä autoissa (pl. Porsche).

Marmoreilla kaikki huoltohinnat ovat aivan poskettomia kaikkiin autoihin, joten eiköhän sähkäreissäkin siirrytä käytetyissä epäviralliseen huoltamiseen.

Kunhan vaan viranomainen ei pistä kapuloita rattaisiin katsastusten osalta kuvitellessaan että jostain syystä vain valmistaja osaa korjata akun tai päätellä sen toiminnasta jotain (osataanko marmorilla oikeasti yhtään mitään, vaihdetaan vaan sokkona osia vikakoodien perässä?).
 
Luulisi ettö akkutakuun kiinnostavuus laskee sitä mukaa kun ghettokorjauskyvyt kokkolan autohuolloilla ja muilla vastaavilla pajoilla nousevat.

Voi hyvin olla mutta onhan se myös turvaa/helpoutta kun akun porsiessa voit vaan työntää sen marmorin pihaan ja käskeä korjaamaan.
 
Miljoonan kilsan takuu antaa kuvaa että asiaa on oikeasti mietitty ja jonkunlaisen laatu-takuun. Ja samalla varmistetaan että asiakkaat tekee kaikki huolto-ohjelman mukaisesti pitkään.
Tästä sinänsä eri mieltä, koska tuo 1 000 000 kilometriä ei ole millään tavalla relevantti lukema. Jos se on ollut vielä mitoitustekijä latauksia ja sen tehoa koskien, niin entistä reikäpäisempi ratkaisu. Esimerkiksi 400 000 km olisi riittänyt ihan hyvin ja silläkin olisi tullut varmistettua huollot ja jälleenmyyntiarvo ylivoimaisesti suurimmalle osalle autoja.
 
Tästä sinänsä eri mieltä, koska tuo 1 000 000 kilometriä ei ole millään tavalla relevantti lukema. Jos se on ollut vielä mitoitustekijä latauksia ja sen tehoa koskien, niin entistä reikäpäisempi ratkaisu. Esimerkiksi 400 000 km olisi riittänyt ihan hyvin ja silläkin olisi tullut varmistettua huollot ja jälleenmyyntiarvo ylivoimaisesti suurimmalle osalle autoja.
On myös hyvin helppoa pistää sinne infotainmenttiin ”battery save mode” ja todeta, että jos tämä on käytössä yli 90% ajasta takuu on 750tkm ja jos ei ole, niin sitten se on 250tkm.
 
Pysyn alkuperäisessä väitteessäni. Jos valmistaja ohjeistaa lataamaan akun täpötäyteen kerran kuukaudessa, vihjaa se vähemmän kehittyneestä akunhallinnasta kuin sellaisella valmistajalla, jolla ei tuollaista ylimääräistä käyttäjän toimintaa vaadita.
Missä autossa noin ohjeistetaan?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 303
Viestejä
4 867 794
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom