Niin, valtaosa autoilusta arjessa onkin sitä pitkän matkan kulkemista.
Niin ja jos keskittyisit muuhunkin kuin pahantahtoiseen ähäkutti-irtopisteiden keräilyyn, olisit saattanut huomata, että heti seuraavassa lauseessa kerroin itsekin ostaneeni sähköauton sen takia, että sillä taas se lähipyöritys on jokseenkin objektiivisesti polttista mukavampaa.
Ja pitää siltikin ajaa jo lähemmäs akun kaksinkertaista kantamaa, että lataus kestää mainittavasti tankkausta pidempään. Ja mitään ylimääräistä autosta poistumista ei sitten saa polttiksella harrastaa. Kovasti ei myöskään saa kaahailla, ettei kulutus nouse yli viiden litran, jotta ajamisen kulutus pysyy pikalatausten kanssa samassa.
Pitkän matkan ajossa on vähän muitakin ulottuvuuksia kuin absoluuttinen matka-aika tai spesifit kustannukset. Itse ainakin lasken aika helvetisti arvoa sille, että voin hypätä auton rattiin missä tahansa päin ja pystyn ajamaan juuri sinne mihin haluan juuri sitä reittiä kuin haluan, ilman että minun tarvitsee uhrata ajatuksen puolikastakaan sille, riittääkö menomehu perille asti ja missä tankkaan jos ei riitäkään.
Tämä toki on lähinnä tämän hetken infrasta riippuva juttu, mutta ei silti muuta miksikään sitä faktaa, että polttisautolla pitkän matkan ajaminen on huomattavasti huolettomampaa, kun taas nykyisillä sähköautoilla pidemmät matkat mennään auton ehdoilla.
Jos ajaisin säännöllisemmin pidempää matkaa satunnaisiin kohteisiin, niin hyvin todennäköisesti en olisi sähköautoa hankkinut. Mutta koska ajoprofiili on 90% lähipyöritystä, missä sähköauto loistaa, olen valmis sietämään ne pidemmän taipaleen heikkoudet.