Autovalmistajilla on varmasti tietoa. Niiden intresseissä harvoin on käyttää tätä tietoa autoa pitkään pitävän eduksi, koska suuri ostajien massa halunnee enemmän nopeaa tyydytystä ja palkintoa kuin miljoonaa kilometriä tai hyväkuntoista akkua seuraavalle omistajalle.
Anna kun arvaan, että kyseinen suuri korealainen huutelee perus 8 v/160 tkm -takuun suojista: "Meil ei tartte varoa lataamasta yli 80 %:n". Nykyisten uusien perheautojen akut ovat niin suuria, että niille lyhyehkö 160 tkm menee vaikka täyteen latailisi tai muutakin rasittavaa. Sentään on vähän kuumotellut ("Mut välttäkää tarpeetonta DC:tä."), kun menivät ruuvaamaan 3C-pikalatauksen. Suositus ladata kerran kuukaudessa sataan kielii kehittymättömästä akunhallinnasta, ja suosituksella varmistetaan mm. kennojen tasapainoa.
Toyota yritti heti ensimmäisestä mallistaan alkaen käyttää tietoaan, miten akun saa kestämään pitkään (akkuturva 10 v/1 milj. km). Toyotalla oli viiden kohdan lähestymistapa bZ4X:n akkuun:
1. Pitkä käyttöikä
2. Turvallisuus
3. Korkealaatuisuus
4. Kilpailukykyisesti hinnoiteltu arvonsa säilyttävä auto
5. Kilpailukykyinen suorituskyky
Heti alkumetreillä alkoi itq, parq ja vinq. Mediaa ja asiakkaita kiinnosti enemmän vitoskohta, johon muut valmistajat Tesla ja korealaiset etunenässä olivat panostaneet enemmän. Toyota joutui taipumaan ja julkaisi päivityksen toukokuussa 2023. Akun puskurit olivat edelleen yli 10 % vs. Teslan 4 % tai Enyaqin 6 %, mutta päivitettynä rangen näyttäessä nollaa ei enää päässyt 25 - 40 km ns. miinuksen puolelle. Todellinen toimintamatka ei tuossa muuttunut, mutta autoilijasta tuntui normiajossa paremmalta (eri juttu, jos tyhjällä akulla kurvaa rikkinäiselle laturille...), kun rangen kilometrit pienenivät hitaammin. Ilmastoinnin vaikutusta rangeen ruuvattiin pessimistisestä optimistisempaan suuntaan.
Toyota oli rajoittanut vuorokaudessa pikaladattavan energian 90 kWh:iin. Sitäkin taivuttiin samassa päivityksessä nostamaan 170 kWh:iin. Myös pikalatausnopeutta suhteessa lämpötilaan säädettiin anteliaammaksi. Nämä vaikuttavat alentavasti akun käyttöikään, mutta oletettavasti aika harva Tojokuski tulee koeponnistamaan miljoonan kilometrin akkuturvaa.
Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran, eivätkä pienet päivitykset juuri riittäneet muuttamaan bZ4X:n menetettyä mainetta. Asia olisi ollut eri, jos autossa olisi ollut suuren vastuksen korin edellyttämä hieman yli 80 kWh-akku ja ilman reilua 10 % puskuria sekä annettu piut paut akkuturvalle nostamalla kylmän akun latauskäyrää ylemmäs. Silloin Toyotaan olisi päivityksellä saanut vastaavaa toimintamatkaa ja pakkaslatausta kuin kilpailijoilla. Näin ei ollut/tehty, joten Toyota toki saavutti hieman muita, muttei päässyt rinnalle.
Eipä siitä valmistajan akkutiedosta paljon näytä olevan iloa, kun massat eivät arvosta pitkää käyttöikää, vaan sen kustannuksella kireälle viritettyjä kovia latausnopeus-/kylmälataus-/range-speksejä uutena.
Onneksi asiasta kiinnostuneet muillakin merkeillä ajavat voivat halutessaan pidentää akun käyttöikää internetin "asiantuntijoiden" neuvoilla, jos autovalmistajan akkuspesialistien äänen ei ole annettu tarpeeksi kuulua oman auton suunnittelussa (akkupuskurien koko, latauskäyrät, käyttöohjekirja).