Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Makuja on näköjään ihmeellisiä. Mikä hemmetin peräpalikka on molempiin istutettu ?En johtuuko Cybertrukista mutta muotoiluun on kylla tullut rohkeutta ja nama maistuvat minulle.
Se on janna kuinka makuasiat ovat niin erilaisia. Minusta tuo auto on tylsa versio uudesta kuplasta ja siksi se ei ole maukas.Hienompi kuin tuo yllä oleva Hondan tönkköperä.
Kiinassa julkaistaan monta uutta autoa tänä vuonna ja monessa on L2+/L3 tason avustimet minimissään.Lupailevat level 3 juttuja noihin ja järjestelmä on ilmeisesti jo ihan olemassa toisin kuin eräs vaporware. Noh, pr-jutut ovat pr-juttuja ja mikä lienee hinta, mutta jos oikeasti toteutuu ennen kuin Tesla saa edes level 2:n kameroilla kasaan, niin onhan tuo jossain määrin nolo juttu ja osoittaa pelkkään kameraan luottamisen haihatteluksi.
800V ei auta yhtään mitään sinänsä. On akun keston kannalta herttaisen yhdentekevää, että ladataanko kahta kennoa sarjassa vaiko rinnan. Sehän se 800V vs 400V systeemin ero käytännössä on - tuplamäärä kennoja sarjassa vs. rinnakkain.Kyllä on aika ollennainen asia ajoakun kestävyys ja vaihtoauton ostajalle tärkeimpiä asioita.
Kovat latausnopeudet eivät vaadi mitään "kireitä virityksiä" vaan esim. 800V akuston vrt. 400V. Kylmälatausteho taas riippuu siitä onko akustossa käytettävissä esilämmitys. Range taas riippuu akun energia tiheydestä ja sen koosta (kW).
Voi olla että hinta "vähän" nousee, tai myyjä ei hyväksy korkeinta tarjousta.Nyt olisi huutokaupassa edukkaasti sähkömersua tarjolla. Tehdastakuuta 1,5 vuotta jäljella huutokauppaa 3 päivää. Hinta kirjoitushetkellä 23 keur.
Mercedes-Benz EQS SUV, 2023, Jyväskylä 80 tkm
![]()
Mercedes-Benz EQS SUV, 2023, Jyväskylä | Huutokaupat.com
huutokaupat.com
Tälläiset huutokaupat on syvältä, mikä on lähtöhinnan merkitys kun myyjällä on jokin toinen lähtöhinta jolla auot oikeasti irtoaa. Helpompaa olisi kaikille, jos olisi se oikea lähtöhinta suoraan.Voi olla että hinta "vähän" nousee, tai myyjä ei hyväksy korkeinta tarjousta.
Ei tämän foorumin perusteella.Eiköhän kaikki nykypäivän auto ole ihan hyviä vehkeitä, kelpaa 95 % asiakkaista.
Ilmoituksen mukaan takuu on voimassa 5kk.Nyt olisi huutokaupassa edukkaasti sähkömersua tarjolla. Tehdastakuuta 1,5 vuotta jäljella huutokauppaa 3 päivää. Hinta kirjoitushetkellä 23 keur.
Mercedes-Benz EQS SUV, 2023, Jyväskylä 80 tkm
![]()
Mercedes-Benz EQS SUV, 2023, Jyväskylä | Huutokaupat.com
huutokaupat.com
Epälikvidissä tuotteessa voi olla perusteltua antaa myyjälle oikeus hyväksyä tai hylätä korkein tarjous, koska voi olla ihan tuurista kiinni sattuuko se yksi mahdollinen tosiostaja miljoonasta "kokeillaan kepillä jäätä" -ostajasta edes vilkaisemaan kyseistä huutokauppaa.Tälläiset huutokaupat on syvältä, mikä on lähtöhinnan merkitys kun myyjällä on jokin toinen lähtöhinta jolla auot oikeasti irtoaa. Helpompaa olisi kaikille, jos olisi se oikea lähtöhinta suoraan.
Enemmän sanoisin, että Kia/Hyundai ansiota. Myös Hondan oma pieni sähköauto E oli massasta poikkeva usealla tavalla, vaikka myyntimenestys ei ollutkaan (ainakaan täälä). CT tuli vasta myöhemmin.![]()
En johtuuko Cybertrukista mutta muotoiluun on kylla tullut rohkeutta ja nama maistuvat minulle.
![]()
Honda Presents World Premiere of Honda 0 Saloon and Honda 0 SUV Prototypes at CES 2025 | Honda Global Corporate Website
Honda Global | Honda today presented the world premiere of two prototype models at CES 2025, Honda 0 Saloon and Honda 0 SUV, representing two Honda 0 Series models that will be introduced to global markets starting in 2026.global.honda
100tkm ja 27kk yhteiseloa omalla takana ja huonot kokemukset ovat seuraavat:Kaveri ostamassa esittely skoda enyaq business line takaveto versiota.
Mitä p*skaa tässä mallissa nyt si on?
Eli aivan surkea. Ei pysty matkustamaan yhdellä kusitauolla lappiin.100tkm ja 27kk yhteiseloa omalla takana ja huonot kokemukset ovat seuraavat:
- Latausnopeus talvella huono, poislukien tilanne että pystyt ajamaan akun alle 10% varaustasoon.
- Ohjelmisto on hieman hidas, toimintoja piilotettu tarpeettomasta ja välillä vähän bugaa.
- Ohjelmiston kehittäminen lopetettu eli parannuksia ei ole oletettavissa.
- Käyttäjädata saatetaan pitää avoimella palvelimella?
- Kännykkäappi on huono, mutta toimii nykyään jo useammin.
Posit:
- Mukava auto ajaa.
- Laadukkaan oloinen.
- Hyvin tilaa.
- Matriisivalot todella hyvät.
Muut huomiot:
- Yksi akkumoduuli vaihdettu takuuna -> eli 100tkm ajetussa akussa on nyt yksi uusi moduuli.
- Takuuhuollossa piti vierailla noin 10 kertaa, koiranluita, jarrujen korjauksia, latausluukun korjaus, pelien lätäkkövalot ja em. ajoakku.
- Harmitti jälkikäteen etten speksannut Travel Assist -lisävarustetta. Varsinkin motariajossa olisi hyvä.
- Omistusajan keskikulutus noin 21kWh
<3Retro on retroa mutta aika kauhealla nuo vanteet näyttää modernissa autossa.
Ei kyllä todellakaan haittaisi vaikka latauskäyrä olisi todellakin hivenen erimuotoinen. Epäilen, että tuohon olisi kummoisemmin tullut muutoksia tuossa faceliftissäkään.100tkm ja 27kk yhteiseloa omalla takana ja huonot kokemukset ovat seuraavat:
- Latausnopeus talvella huono, poislukien tilanne että pystyt ajamaan akun alle 10% varaustasoon.
*SNIPS*
Voimalinjahan uudistui jo aiemmin Mebeissä ID7 tulon jälkeen. Eri moottorit ainakin.Enyaqin refresh on mielestäni enemmän muotoilullinen kun itse sähkötekniikka on samaa. Toki siellä saattaa olla kaiken näköistä softasta rattiin muutettu (joten miksei softalla ole saatettu säätää latauskäyrääkin) mutta tosiaan sähköinen voimalinja, moottorit, akut yms. pitäisi olla samaa tavaraa.
Mutta onhan siellä esilämmitys -nappula ja sehän nyt puuttuu edelleen tietyistä merkeistä edelleen kokonaan.
Nää on kyllä aika Mersu/BMW -lukemia. Ostit auton uutena? Eli ensimmäisen 27kk aikana 10-kertaa takuuhuollossa?- Takuuhuollossa piti vierailla noin 10 kertaa, koiranluita, jarrujen korjauksia, latausluukun korjaus, pelien lätäkkövalot ja em. ajoakku.
Hmm.. mihinköhän noi tubettajat sitten vertaavat kun väittävät että sähköisesti ei ole muuttunut tämä uusin refresh. Taitavat vaan sitten olla väärässä (näitä nykyisiä ei saa esim. suomisivujen kautta siis enää uusina tehdastilauksina).Voimalinjahan uudistui jo aiemmin Mebeissä ID7 tulon jälkeen. Eri moottorit ainakin.
Varmasti siellä on tehty paljon hienosäätöä joka asiaan vaikka päällisin puolin ”sama” voimalinja olisi kyseessä. Sekaannus voi johtua ihan siitäkin, että miten kukin tulkitsee muutoksen merkittävyyden.Hmm.. mihinköhän noi tubettajat sitten vertaavat kun väittävät että sähköisesti ei ole muuttunut. Taitavat vaan sitten olla väärässä.
Onhan tuossa jo eroa 2023 malliin eli ei muutu "fl", mutta teho 204 -> 286 ja rangea hiukan lisää + akuston esilämmitys laturille. Tämä siis jo 2024 vuosimallissa ennen FL.Hmm.. mihinköhän noi tubettajat sitten vertaavat kun väittävät että sähköisesti ei ole muuttunut tämä uusin refresh. Taitavat vaan sitten olla väärässä (näitä nykyisiä ei saa esim. suomisivujen kautta siis enää uusina tehdastilauksina).
50tkm ajelin omalla mutta pistin vaihtoon kun jatkuvasti joku tonnin moduuli paskana ja kokoajan kolisee tai paukkuu joku nurkka. Takuuaikana kaikki mitä pystyvät kyllä vaihdettiin äkkiä ja mutta ärsyttävää oli että melkein joka vika piti ensin itse pystyä todistamaan esim. videoimalla ennen kuin suostuivat mitään tekemään. Osaan vioista tulee myös selitys että softavika, ei voi tehdä mitään.Kaveri ostamassa esittely skoda enyaq business line takaveto versiota.
Mitä p*skaa tässä mallissa nyt si on?
Koska ne sähköiset muutokset tuli jo ennen faceliftiä?Hmm.. mihinköhän noi tubettajat sitten vertaavat kun väittävät että sähköisesti ei ole muuttunut tämä uusin refresh. Taitavat vaan sitten olla väärässä (näitä nykyisiä ei saa esim. suomisivujen kautta siis enää uusina tehdastilauksina).
Juu ei pysty kuskikaan, yleensä ajamme lasten kanssa yön yli ja itse pitää ottaa jo torkutkin matkallaEli aivan surkea. Ei pysty matkustamaan yhdellä kusitauolla lappiin.
Tuo on siis 80X eli latauskäyrä on erilainen kuin takapotkussa. Keväästä syksyyn toimii ihan tarpeeksi hyvin. Tosin lataustarve on myös vähäisempää hyvällä kelillä.Ei kyllä todellakaan haittaisi vaikka latauskäyrä olisi todellakin hivenen erimuotoinen. Epäilen, että tuohon olisi kummoisemmin tullut muutoksia tuossa faceliftissäkään.
Harmi sinänsä, sillä omasta mielestä Enyaq on yksi onnistuneimmista sähköautoista tällä hetkellä.
Juu uutena tuli. Vakaajan tankot siellä vaihdeltiin n. 20-30tkm välein, lisäksi eteen uudet jarrusatulat kun ei saanut varaosia, takajarruihin ensin herkistelyt, sit unohtivat vetarin löysälle niin sen kiristys, sen jälkeen vielä takajarrujen eristyspaketti. Latausluukku temppuili pari kertaa ja ajoakun takia vierailin pariin otteeseen.Nää on kyllä aika Mersu/BMW -lukemia. Ostit auton uutena? Eli ensimmäisen 27kk aikana 10-kertaa takuuhuollossa?
On kaksi eri refreshiä: moottorit, akun lämmönhallinta, infotainment jne. Muuttuivat vuosimalliin -24 ilman että ulkokuori muuttui.Hmm.. mihinköhän noi tubettajat sitten vertaavat kun väittävät että sähköisesti ei ole muuttunut tämä uusin refresh. Taitavat vaan sitten olla väärässä (näitä nykyisiä ei saa esim. suomisivujen kautta siis enää uusina tehdastilauksina).
Joo, 80X:n latauskäyrää on ihmetelty. Tulet 13% akulla laturille, saat just just 105kW hetken. Jos tulet 9% saat 160kW+ piikin ja pysyy yli 100kW 50% kieppeille saakka.Tuo on siis 80X eli latauskäyrä on erilainen kuin takapotkussa. Keväästä syksyyn toimii ihan tarpeeksi hyvin. Tosin lataustarve on myös vähäisempää hyvällä kelillä.
Ihme ettei täällä ole alkanut taas paska myrskyä kun joku on tilannut solttera bz4x.Juu ei pysty kuskikaan, yleensä ajamme lasten kanssa yön yli ja itse pitää ottaa jo torkutkin matkallaEi vanha enää jaksa.
Tuo on siis 80X eli latauskäyrä on erilainen kuin takapotkussa. Keväästä syksyyn toimii ihan tarpeeksi hyvin. Tosin lataustarve on myös vähäisempää hyvällä kelillä.
Juu uutena tuli. Vakaajan tankot siellä vaihdeltiin n. 20-30tkm välein, lisäksi eteen uudet jarrusatulat kun ei saanut varaosia, takajarruihin ensin herkistelyt, sit unohtivat vetarin löysälle niin sen kiristys, sen jälkeen vielä takajarrujen eristyspaketti. Latausluukku temppuili pari kertaa ja ajoakun takia vierailin pariin otteeseen.
Huoltoneuvoja alkoi laittamaan jo suoraan sähköpostia kun meni kommunikointi helpoiten.
Yleisesti Hyvinkään Skoda huolto on hyvin palvellut, tuo vetarin pultin kierrelukite oli vain unohtunut. Aina sai laina-auton työpäivän ajaksi ja on työmatkan varrella.
Tilasin tilalle nyt halvemman Subaru Solterran. Saadaan työpaikalle latauspiste niin matkanteko pitäisi sujua helposti silläkin. Pitäisi tulla nyt heti alkuvuodesta
Solterra ja paskamyrsky.Ihme ettei täällä ole alkanut taas paska myrskyä kun joku on tilannut solttera bz4x.
Solterra ja paskamyrsky.
Ja ei kai siinä, kun kerran auton ominaisuudet ovat tiedossa. Ei tule yllätyksiä sitten.
Yleensä siihen on selkeät syyt miksi joku ei myy… Solterran heikkoudet kun ovat selvät, niin minusta on enemmän autotarjousketjun asiaa pohtia mikä olisi riittävän alhainen hinta moiselle tuotteelle.ja harvoin minkään valmistajan ensimmäinen sähköauto mikään myyntimenestys varsinaisesti on.
Ei niin, kun oli puhetta mm. nopeiden latauksien vaatimista muka "kireistä virityksistä", sitähän 800V akuston lataus ei tee, mutta lataus nopeutuu (800V DC latausasemalla, huomioiden tietyt edellytykset).800V akusto ei vaikuta millään tavalla yksittäisen akkukennon kokemaan kuormitukseen.
Tarkoitat varmaankin aktiivista balanssointia vrt. passiiviseen balansointiin. Aktiivinen balansointi on rautana huomattavasti monimutkaisempi ja kalliimpi. Myös ohjausalgoritmit ovat passiivista balansointia monimutkaisempia. BMS- laitteita valmistaa monet valmistajat, kuka tahansa auton valmistaja voi hankkia halaumansa tyyppisen laitteen.Käsittääkseni Teslassa (ja olikohan BMW) on niin kehittynyt BMS ja algoritmit, ettei täyteen lataamista tarvitse tehdä (paitsi jos on lähdössä pitkälle reissulle). Jos johonkin toiseen merkkiin valmistaja ohjeistaa lataamaan akun täyteen joka tapauksessa kerran kuukaudessa, kertoo se vähemmän kehittyneestä akunhallinnasta.
Itse toit esille että, mm. nopeiden latauksien vaatimista muka "kireistä virityksistä", sitähän 800VDC akuston lataus ei tee, mutta lataus nopeutuu. En on väittänyt sen olevan vähemmän rasittavaa kuin 400VDC lataus.Olet käsittänyt väärin, kun luulet 3 C@800 V olevan vähemmän kireä viritys 80 kWh-akulle kuin 3 C@400 V. Molemmissa on sama yhtä kuluttava virta jokaisen kennon yli. Oletetaan kennoksi päässälaskun nimissä 4 V/4 Ah. Niitä tarvitaan 5 000 kpl, jotta tulee 80 kWh.
Nähdään, että saman kapasiteetin (80 kWh) akun pikalataaminen@3 C on yhtä kuluttavaa (virta yksittäisen kennon läpi) oli kyseessä 800 V- tai 400 V-akku. Toki korkeammalla jännitteellä virrat ovat pienempiä muualla (laturi, kaapelit), mutta sillä ei ole mitään merkitystä akun kulumiseen. Yksittäisen kennon läpi kulkeva virta kuluttaa, ja se oli sama 12 A sekä 800 V että 400 V:lla.
Akuston optimi lämpötila on olennainen seikka (+jännite). Toyota nyt ihan noviisi sähköautoissa.Kylmälatausteho riippuu esilämmityksen lisäksi (jos kennot samoja) siitä, paljonko valmistaja on päättänyt rankaista niitä (latausteho suhteessa akun lämpötilaan ja SoC:iin). Joku 160 tkm-takuun luvannut uskaltaa sallia selvästi enemmän kylmäruntua kuin miljoonan luvannut Toyota.
Tiedän tämän, arvasinkin että tähän joku puuttuu.Akun koon (tai paremmin kapasiteetin) yksikkö on kWh, koska kyse on energiamäärästä. Tuo kW taas on tehon yksikkö, eli esim. latausteho, regen-teho, purkuteho, moottorin maksimiteho jne.
800V olikin kyse nopeuttaa pikalatausta, ilman akuston mainittua "kireä virittämistä".800V ei auta yhtään mitään sinänsä. On akun keston kannalta herttaisen yhdentekevää, että ladataanko kahta kennoa sarjassa vaiko rinnan. Sehän se 800V vs 400V systeemin ero käytännössä on - tuplamäärä kennoja sarjassa vs. rinnakkain.
Kuten sanottu, harvoin minkään valmistajan ensimmäinen auto on mikään myyntimenestys ja siitä löytyy paljon korjattavaa. Tulevaisuus näyttää saadaanko seuraavasta täyssähkö toyota/subarusta parempaa.Yleensä siihen on selkeät syyt miksi joku ei myy… Solterran heikkoudet kun ovat selvät, niin minusta on enemmän autotarjousketjun asiaa pohtia mikä olisi riittävän alhainen hinta moiselle tuotteelle.
Ei mikään ihme että katsastustilastot mairittelee jos autoa joutuu käyttämään 15tkm välein huollossa.Perus autossahan ei ole vikaa, vielä kun sen sähköpuolen saa iskuun = parempi range ja nopeampi lataus, niin autohan on jo muiden rinnalla ja monen edellä esim. teslan katsastustilastot.
Ei mikään ihme että katsastustilastot mairittelee jos autoa joutuu käyttämään 15tkm välein huollossa.
Mikähän ajatus ettei meille pitkän matkan mallia, juuri tänne sellaista kaivataan.Mazda6e tulee myyntiin Euroopassa kahdella voimalinjalla, joista vain toinen on valittu Suomeen. Molemmissa on takana sähkömoottori, joka on meille tulevassa versiossa 190 kilowatin tehoinen, ja suurin vääntömomentti on 320 newtonmetriä. Ajoakun energiasisältö on 68,8 kilowattituntia, jolla toimintamatka (wltp) on 479 kilometriä. Pikalataus onnistuu 200 kilowatin teholla, jolla energiatason nosto välillä 10–80 prosenttia vie aikaa 22 minuuttia. Muualla Euroopassa myytävässä Long Range -versiossa toimintamatka on 73 km pidempi, mutta pikalatausteho on vain 95 kW.
Mieluummin päätän itse ja silloin Teslan malli on parempi. Voin halutessani huoltaa Teslan ennen tai jälkeen katsastuksen tai jättää huollon vallan tekemättä jos inssi on sitä mieltä. Toyotan kanssa tämä päätös tulee helposti kalliiksi.Huolto on myös ennakointia, missä seurataan auton kuntoa ammattilaisten toimesta ja tarkistetaan ettei autossa ole mitään piileviä ja jopa katastrofaalisia vikoja.
Mikähän ajatus ettei meille pitkän matkan mallia, juuri tänne sellaista kaivataan.
Teslan malli johtaa vain siihen että kalliin auton arvo putoaa kuin lehmän häntä, kun tuleva omistaja tietää että takuun jälkeen niveliä saa vaihdella vuosittain. Ei mielestäni yhtään sen halvempi ratkaisu.Mieluummin päätän itse ja silloin Teslan malli on parempi. Voin halutessani huoltaa Teslan ennen tai jälkeen katsastuksen tai jättää huollon vallan tekemättä jos inssi on sitä mieltä. Toyotan kanssa tämä päätös tulee helposti kalliiksi.
Onpa kyllä.Sähkömasaan lisätietoa kirjoitetussa muodosssa. Nätti kun mikä.
![]()
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
En ymmärrä mitenkä suunnittelu virhe ja huoltoon pakottaminen liittyvät toisiinsa. Takuu jälkeen voi vaihtaa Mahlen nivelet joihinka Mahle lupaa 3 vuoden takuun.Teslan malli johtaa vain siihen että kalliin auton arvo putoaa kuin lehmän häntä, kun tuleva omistaja tietää että takuun jälkeen niveliä saa vaihdella vuosittain. Ei mielestäni yhtään sen halvempi ratkaisu.
Hyvin on akku piilotettu. Ei ainakaan tuosta kulmasta näytä sellaiselta ylikorkealta paahtoleivän päälle tehdyltä.Sähkömasaan lisätietoa kirjoitetussa muodosssa. Nätti kun mikä.
![]()
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi