Yleistä keskustelua sähköautoista

1736340959348.png


En johtuuko Cybertrukista mutta muotoiluun on kylla tullut rohkeutta ja nama maistuvat minulle.

Mieti jos tuo perä olisi coupemainen, olisi 100x paremman näköinen. Nythän tuo näyttää, että keula ja perä eri autoista pultattu yhteen.
 
Sinne vaan palautetta. Ovat kuitenkin konsepteja ja valmistajat jonkin verran saattavat jopa kuunnella vielä tässä vaiheessa.

Hondan tuloa olen vähän odotellut, kun käyttävät noita valmiita pohjia sen takia että saavat keskittyä tekemään uuden puhtaalta pöydältä (tai näin itse sanoivat, todennäköisesti olivat vaan hitaita tai joku näiden yhdistelmä).
 
Hondan sähkis jenkeissä onkin velmusti omaa sukuaan Chevrolet Blazer EV eli vahva genetiikka Cadillac Lyriqiin sekä GMC Hummer EV:hen, vaikka niissä kaikissa eroavaisuutensa onkin.
 
Lupailevat level 3 juttuja noihin ja järjestelmä on ilmeisesti jo ihan olemassa toisin kuin eräs vaporware. Noh, pr-jutut ovat pr-juttuja ja mikä lienee hinta, mutta jos oikeasti toteutuu ennen kuin Tesla saa edes level 2:n kameroilla kasaan, niin onhan tuo jossain määrin nolo juttu ja osoittaa pelkkään kameraan luottamisen haihatteluksi.
 
Sattui Model Y taksiksi ja tuli istuttua ensimmäistä kertaa sen takapenkillä, jota ei ole kyllä suunniteltu yhtään pidemmille ihmisille. Näin 187cm pitkänä niskatuki oli käytännössä turha, koska takaraivoni hakkasi lasikaton jälkeiseen katon poikkipalkkiin. Hieman lysyssä istumalla sai nojattua niskatuen erittäin kovaan yläreunaan. Mielestäni aika huono suoritus luullakseni yli kahden henkilön kuljettamiseen tarkoitetulta "perhe"autolta.
 
Uusista tulokkaista puuheenollen. Sonyn ja Hondan yhteistyöstä on syntynyt uusi auto Afeela 1. Ei köyhille. Hienompi kuin tuo yllä oleva Hondan tönkköperä.

Drivertrain
AWD
Front Motor Output
180 kW
Rear Motor Output
180 kW
EPA Estimated Range
Up to 300 miles3
Type of Rechargeable Battery
Lithium-Ion
Battery Capacity
91 kWh
Charging Type
NACS Superchager
DC Charging
150 kW
AC Charging
11 kW




top_mv_01_sp.webp


product_design_modal_slider_01_02_sp.webp


product_design_modal_slider_04_03_sp.webp


product_highlights_modal_kv_02.webp


 
Viimeksi muokattu:
Lupailevat level 3 juttuja noihin ja järjestelmä on ilmeisesti jo ihan olemassa toisin kuin eräs vaporware. Noh, pr-jutut ovat pr-juttuja ja mikä lienee hinta, mutta jos oikeasti toteutuu ennen kuin Tesla saa edes level 2:n kameroilla kasaan, niin onhan tuo jossain määrin nolo juttu ja osoittaa pelkkään kameraan luottamisen haihatteluksi.
Kiinassa julkaistaan monta uutta autoa tänä vuonna ja monessa on L2+/L3 tason avustimet minimissään.
 
Nyt olisi huutokaupassa edukkaasti sähkömersua tarjolla. Tehdastakuuta 1,5 vuotta jäljella huutokauppaa 3 päivää. Hinta kirjoitushetkellä 23 keur.

Mercedes-Benz EQS SUV, 2023, Jyväskylä 80 tkm​

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä on aika ollennainen asia ajoakun kestävyys ja vaihtoauton ostajalle tärkeimpiä asioita.
Kovat latausnopeudet eivät vaadi mitään "kireitä virityksiä" vaan esim. 800V akuston vrt. 400V. Kylmälatausteho taas riippuu siitä onko akustossa käytettävissä esilämmitys. Range taas riippuu akun energia tiheydestä ja sen koosta (kW).
800V ei auta yhtään mitään sinänsä. On akun keston kannalta herttaisen yhdentekevää, että ladataanko kahta kennoa sarjassa vaiko rinnan. Sehän se 800V vs 400V systeemin ero käytännössä on - tuplamäärä kennoja sarjassa vs. rinnakkain.
 
Nyt olisi huutokaupassa edukkaasti sähkömersua tarjolla. Tehdastakuuta 1,5 vuotta jäljella huutokauppaa 3 päivää. Hinta kirjoitushetkellä 23 keur.

Mercedes-Benz EQS SUV, 2023, Jyväskylä 80 tkm​

Voi olla että hinta "vähän" nousee, tai myyjä ei hyväksy korkeinta tarjousta.
 
Nyt olisi huutokaupassa edukkaasti sähkömersua tarjolla. Tehdastakuuta 1,5 vuotta jäljella huutokauppaa 3 päivää. Hinta kirjoitushetkellä 23 keur.

Mercedes-Benz EQS SUV, 2023, Jyväskylä 80 tkm​

Ilmoituksen mukaan takuu on voimassa 5kk.
 
Tälläiset huutokaupat on syvältä, mikä on lähtöhinnan merkitys kun myyjällä on jokin toinen lähtöhinta jolla auot oikeasti irtoaa. Helpompaa olisi kaikille, jos olisi se oikea lähtöhinta suoraan.
Epälikvidissä tuotteessa voi olla perusteltua antaa myyjälle oikeus hyväksyä tai hylätä korkein tarjous, koska voi olla ihan tuurista kiinni sattuuko se yksi mahdollinen tosiostaja miljoonasta "kokeillaan kepillä jäätä" -ostajasta edes vilkaisemaan kyseistä huutokauppaa.

Sitten pitääkin miettiä, että onko sellaista tuotetta edes järkeä yrittää huutokaupata. Ehkä siinä tapauksessa, että tuotteelle ei ole helposti saatavilla yleistä markkinahintaa, jolloin laajan osallistujajoukon huutokaupalla voi yrittää hahmotella, mitä tavarasta oltaisiin valmiit maksamaan. Ja kauppahan on sitten helppo solmia huutokaupan päätteeksi, jos hinta miellyttää.

Mitä auton myymiseen tulee, niin jos on joku superharvinainen tai hyvin kallis auto, niin ehkäpä silloin tätä hintavarauskäytäntöä voi perustella. Mutta tuolla huutokaupat.com-palvelussa jotain alle kymppitonnin Corolloja myydään välillä hintavarauksella, missä ei ole mun mielestä mitään järkeä. Niiden kohdalla markkinat kyllä toimivat, eli kysyntää on ja hinnat lähestyvät todellisia markkinahintoja, helposti voi lipsua ylikin. Eli ne voi kyllä mun mielestä lyödä myyntiin nollalähtöhinnalla ja ilman hintavarausta.

Ehkä juuri tota autoa kannattais ennemmin myydä nettiautossa tai tarjota liikkeille. Ehkä näin on tehtykin ja saadut tarjoukset eivät ole kelvanneet, nyt sitten kokeillaan saisko tätä kautta enemmän.

Lähtöhintahan on kuitenkin hyvä pitää alhaisena, sillai saa pöhinää kohteelle ja mahdollisesti muutaman huutajan kilpailemaan keskenään. Korkea lähtöhinta karkottaa takuuvarmasti huutajat...
 
Viimeksi muokattu:
1736340959348.png


En johtuuko Cybertrukista mutta muotoiluun on kylla tullut rohkeutta ja nama maistuvat minulle.

Enemmän sanoisin, että Kia/Hyundai ansiota. Myös Hondan oma pieni sähköauto E oli massasta poikkeva usealla tavalla, vaikka myyntimenestys ei ollutkaan (ainakaan täälä). CT tuli vasta myöhemmin.
 
Kaveri ostamassa esittely skoda enyaq business line takaveto versiota.
Mitä p*skaa tässä mallissa nyt si on?
100tkm ja 27kk yhteiseloa omalla takana ja huonot kokemukset ovat seuraavat:
- Latausnopeus talvella huono, poislukien tilanne että pystyt ajamaan akun alle 10% varaustasoon.
- Ohjelmisto on hieman hidas, toimintoja piilotettu tarpeettomasta ja välillä vähän bugaa.
- Ohjelmiston kehittäminen lopetettu eli parannuksia ei ole oletettavissa.
- Käyttäjädata saatetaan pitää avoimella palvelimella?
- Kännykkäappi on huono, mutta toimii nykyään jo useammin.

Posit:
- Mukava auto ajaa.
- Laadukkaan oloinen.
- Hyvin tilaa.
- Matriisivalot todella hyvät.

Muut huomiot:
- Yksi akkumoduuli vaihdettu takuuna -> eli 100tkm ajetussa akussa on nyt yksi uusi moduuli.
- Takuuhuollossa piti vierailla noin 10 kertaa, koiranluita, jarrujen korjauksia, latausluukun korjaus, pelien lätäkkövalot ja em. ajoakku.
- Harmitti jälkikäteen etten speksannut Travel Assist -lisävarustetta. Varsinkin motariajossa olisi hyvä.
- Omistusajan keskikulutus noin 21kWh
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
264 062
Viestejä
4 574 006
Jäsenet
75 352
Uusin jäsen
jannu87

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom