- Liittynyt
- 26.11.2020
- Viestejä
- 105
Hienoa että oli viime vuonna! Se ei nyt tähän hätään lohduta.Viime talvena oli Oulussa. Ylikahtakymppiä joka talvi.
Vielä pitäisi asua siellä...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hienoa että oli viime vuonna! Se ei nyt tähän hätään lohduta.Viime talvena oli Oulussa. Ylikahtakymppiä joka talvi.
Se, että Hangossa et tarvi talvisia pikalatauksia ei tarkoita sitä, että Toyota sopii joka käyttöprofiiliin 1400km pitkässä maassa.Hienoa että oli viime vuonna! Se ei nyt tähän hätään lohduta.
Vielä pitäisi asua siellä...
Se, että Hangossa et tarvi talvisia pikalatauksia ei tarkoita sitä, että Toyota sopii joka käyttöprofiiliin 1400km pitkässä maassa.
Mielellään en olisi vaihtanut merkkiä Toyotasta Vagiin, mutta onhan tuo ihan sysipaska sähköautona ettei voinut edes harkita, ei mene työmatka edestakaisin pikkupakkasella tuolla. Vagilla -37C ei ihan käynyt lataamatta. -30C meni 250km siten, että auto seisoo vuorokauden pakkasessa. Vaggi lataa ihan ok niinkuin täällä on todettu 10% soceilta myös pakkasessa, koska latauskäyrä on tehty niin. Toyota ei lataa häävisti edes 0% socilla. Olen seurannut jo tovin tätä Toyotan sähköautomiehen videoita ja tässä videolla esitetty 75kw huipputeho ei ole kaksinen käyrä meb lataa paljon paremmin. Ihan ilmaiseksi päivittynyt versioon 3.7. missä ei ole myöskään ollut bugeja.
Totta. Esim Nissan Ariya:ssa on akun lämmitin. Varmaan monessa muussakin on?Se, että Hangossa et tarvi talvisia pikalatauksia ei tarkoita sitä, että Toyota sopii joka käyttöprofiiliin 1400km pitkässä maassa.
Yksi kikka Toyotassa oli se, että hidaslatauksella akku täyteen ja sen jälkeen latausrajan asettaminen pienemmäksi, esim 50%. Tämä kikka tekee sen, että auto lämmittää akkua ja pitää akun lämmön jossain +5 asteessa.
Hieman toki tulee ikävä esim teslan sovellusta, jossa nuo lämmitykset on tehty enemmän automaat
Kaikissa Mebeistä löytyy ainakin 77kw akulla, ei voi ajaessa aktivoida kuin uusimmissa.Totta. Esim Nissan Ariya:ssa on akun lämmitin. Varmaan monessa muussakin on?
2023 Nissan ARIYA mallin omistajan käsikirja | Nissan
Katso tarvitsemasi tiedot vuoden 2023 Nissan -autoasi varten täältä. Lue lisää Nissan-autostasi.www.nissan.fi
Sukolla kyllä pärjää, mutta oma kokemus on, että yleensä lataukset on kielletty mökeissä kokonaan ja hotelleissa myös lämpötolpasta lataaminen. Esim saariselällä ei taida olla type2:sia ollenkaan, mutta onneksi edes muutama pikalaturi.Ja hyvinkin käy niin, ettei muista hakea 2.5.2023 jakoon tullutta päivitystä? Ja viikoksiko lyödään auto parkkiin ilman suko-rasiaa olevaan paikkaan, ja vielä 0 - 10 % SoC?
Fiksumpi olisi käyttänyt uudehkoa autoa huolto- ohjelman mukaan huollossa saamassa päivityksen. Fiksu ei myöskään jättäisi autoa viikoksi 30-40 asteen pakkaseen tyhjällä akulla, ja sitten kotiinpaluun koittaessa ihmettele huuli pyöreänä, miksi lataus kestää 140 min päivittämättömään autoon. Fiksu olisi jo menomatkalla ladannut lämmenneeseen akkuun siitä samasta pikalaturista (jonne pääsee mökiltä liki tyhjällä akulla niin, ettei akku vain ehdi lämmetä yli -30 C:een) 30 minuutissa tarpeeksi. Lataus pitää joka tapauksessa tehdä. Toisessa järjestyksessä se vain sattuu olemaan jopa 110 minuuttia nopeampaa, ja täydempi akku viikon mökkireissulla on myös turvallisuutta.
Edit. Päivitys muuttikin lataamisessa vain pikalatausmäärää/24 h ja nopeutta välillä 80-100 %. Ei vaikuta tuohon viikon sukoton mökki@10 % SoC ajamatta 30-40 asteen pakkasjaksolla -keissiin. Menomatkalla vanhatkin mallit lataavat noin puolessa tunnissa.
Mitä itse akun lämpötiloja joskus seurailin, niin kylmänä akku oli pari astetta ulkoilmaa lämpimämpi, joten esim monta yötä -35c seissyt akku on luultavasti ainakin lähellä -30c.Lämpötilasta sen verran, että kyse on akun lämpötilasta. Kuusamon lentoaseman mittauspisteessä on ollut kylmimmän kuukauden SE vuonna 1985 alkuvuodesta (-29,x C). Sinä talvena oli kaksi muutaman päivän/lähes viikon pätkää, joiden aikana vuorokauden keskilämpötilat olivat -30 C tai alle, eli ajamaton/lataamaton akku olisi voinut laskea -30 C:een. Katsoin saman aseman tiedot kolmelta viimeiseltä talvelta 1.12.-31.3. Kolmelta talvelta löytyi tasan kaksi vuorokautta, jolloin keskilämpötila on ollut < -30 C (kireämpi oli -31,5 C), eivätkä nekään olleet peräkkäisinä päivinä -> ei mitään mahdollisuutta ison akun jäätyä -30 C:een.
On normaalia nähdä aamuisin ja iltaisin mittarissa yli 30 pakkasta. Akun lämpötilaan yksittäisillä tunneilla ei kuitenkaan ole merkitystä, vaan vuorokausien keskilämpötiloilla. Niitäkin tarvitaan useampi peräkkäin, jos pakkanen on vain vähän yli 30, jotta akkukin ehtisi 30:een.
Keski-suolessa oli vuosi sitten useita päiviä alle -30c ja -20c viikkoja.Oisipa vielä jonain päivänä noin kovat pakkaset, että voisin kertoa mihin sillä pääsee.
Mielellään en olisi vaihtanut merkkiä Toyotasta Vagiin, mutta onhan tuo ihan sysipaska sähköautona ettei voinut edes harkita, ei mene työmatka edestakaisin pikkupakkasella tuolla. Vagilla -37C ei ihan käynyt lataamatta. -30C meni 250km siten, että auto seisoo vuorokauden pakkasessa. Vaggi lataa ihan ok niinkuin täällä on todettu 10% soceilta myös pakkasessa, koska latauskäyrä on tehty niin. Toyota ei lataa häävisti edes 0% socilla. Olen seurannut jo tovin tätä Toyotan sähköautomiehen videoita ja tässä videolla esitetty 75kw huipputeho ei ole kaksinen käyrä meb lataa paljon paremmin. Ihan ilmaiseksi päivittynyt versioon 3.7. missä ei ole myöskään ollut bugeja.
90kw piikin jälkeen auto rajoittaa latausta, koska akku liian lämmin. Taitaa todellinen syy olla Toyotan rehellinen takapakki sähköautoihin. Yksi syy siihen voi olla Japanin epävakaa sähköverkko.Herramunjeesus miten synkkiä latauskäyriä.
Itse vaihdoin sähköautosta toiseen. Jonkunlaiset kriteerit:Mikäs vehje se kaikkiin käyttöprofiileihin sopii?
En tiedä mistä mokista nyt puhut joka romussa on erinäisiä suunnittelu kukkasia, pistä nyt vaikka 24-Toyotan latauskäyrää jakoon huutelun sijaan niin nähdään miten se lataa. Kiinnostaisi autona tuo Tojo, josse takaisi edes siedettävää matkantekoa pakkasilla. 23 on aivan liian aneeminen Mebbiin verrattuna. Ei Tojo oo huono autona vaan sähköautona.Milläs mm nämä mebbien mokat muuten perussähkökuski perustelee? Eivät vain osaa? Vai ovatko oikeusmurhan väärinymmärrettyjä uhreja?
Eihän tässä sun kriteereistä ollut kukaan kiinnostunut (ei pahalla, muttei millään hyvälläkään), vaan sellaisesta autosta joka sopii kaikkiin käyttöprofiileihin.Itse vaihdoin sähköautosta toiseen. Jonkunlaiset kriteerit:
-awd
-toimiva puhelinsovellus
-mimimissään 90kWh akku
-hinta alle 25k€ (oli 23k€)
En tiedä mistä mokista nyt puhut joka romussa on erinäisiä suunnittelu kukkasia, pistä nyt vaikka 24-Toyotan latauskäyrää jakoon huutelun sijaan niin nähdään miten se lataa. Kiinnostaisi autona tuo Tojo, josse takaisi edes siedettävää matkantekoa pakkasilla. 23 on aivan liian aneeminen Mebbiin verrattuna. Ei Tojo oo huono autona vaan sähköautona.
No kysyn uudestaan miten se 24 päivitetty auto lataa pakkasella?Eihän tässä sun kriteereistä ollut kukaan kiinnostunut (ei pahalla, muttei millään hyvälläkään), vaan sellaisesta autosta joka sopii kaikkiin käyttöprofiileihin.
No vaikka niistä mitä tuossa jo mainittiinkin muutama tunti takaperin. Mut mikä se auto on, joka sopii kaikkiin profiileihin? Vai eikö sellaista oo? Jos ei oo, niin miksi ihmeessä sellaisen nostit puheeksi? Jos sulle on latauskäyrät tärkeitä niin onneksi olkoon, jäi kyllä osoittamatta miten se juuri tähän keskusteluun kuuluu.
Tuossa muuten aiheeseen sopiva juttu. Jota kyllä en ole vielä ehtinyt lukea.Eihän tässä sun kriteereistä ollut kukaan kiinnostunut (ei pahalla, muttei millään hyvälläkään), vaan sellaisesta autosta joka sopii kaikkiin käyttöprofiileihin.
Valitsit omat kriteerisi ja vastasin omillani. Sori että mielipiteeni oli huonompi kuin sinun.Niin ja jos keskittyisit muuhunkin kuin pahantahtoiseen ähäkutti-irtopisteiden keräilyyn, olisit saattanut huomata, että heti seuraavassa lauseessa kerroin itsekin ostaneeni sähköauton sen takia, että sillä taas se lähipyöritys on jokseenkin objektiivisesti polttista mukavampaa.
Ihme trollausta, ei sellaista autoa edes voi olla olemassa.Eihän tässä sun kriteereistä ollut kukaan kiinnostunut (ei pahalla, muttei millään hyvälläkään), vaan sellaisesta autosta joka sopii kaikkiin käyttöprofiileihin.
Esim. DS 3 hinta alk. 46ke.Stellantis ei paljoa yli 40k€ ollut pari vuotta sitten, pienet akut. Nämä uudet isompiakkuiset ovat kalliimpia.
Meinaat, että vähämyyntinen luxus-versio on se mihin kannattaa paaluttaa mielipide? Mä seurasin noiden hintoja aktiivisesti pari-kolme vuotta sitten, niin 30-40 k€ välillä on enemmistö autoista. Karvalakkiversiot lähti 30 k€ tuntumasta ja siitä varustelulla muutama tonni ylöspäin. e-C4 varmaan oli pkalleimmasta päästä, paras versio oli aika tasan 40 k€ listalla.Esim. DS 3 hinta alk. 46ke.
Sisäänajetun saa nyt 19ke.
No kysyn uudestaan miten se 24 päivitetty auto lataa pakkasella?
Ihme trollausta, ei sellaista autoa edes voi olla olemassa.
Korealaisella sähkövatkaimella 5v ajaneena ei kyllä tulisi mieleenkään puolustella Konani talvista "pika"-latausta, niinkuin Toyota -uskovat tässä ketjussa. Aivan perseestä se on, että latausnopeus puolittuu talvella samalla kun kulutus lähes tuplaantuu. Omalta osaltani pitkän matkan talviajoa on sen verran vähän, että tämän kanssa vielä elää. Silti, seuraavalle autolle ehdoton vaatimus tulee olemaan akun esilämmitys ennen pikalatausta.Älä nyt mene täällä ainakaan kehumaan Toyotaa! Täällä ei ole kuin korea ja tessukka uskovaisia.
Se, että Toyota ei sopinut sinun käyttöprofiiliin, ei ole muiden vika.Se, että Hangossa et tarvi talvisia pikalatauksia ei tarkoita sitä, että Toyota sopii joka käyttöprofiiliin 1400km pitkässä maassa.
Tässä onkin kyselty miten se uusi 24 malli lataa muttei kukaan ole vastannut. Ihme huutelua, kun fakta on se, että ominaisuudet oli julkaisussa kaikkia muita merkkejä jäljessä käytettävyydessä Suomessa. Ja kyllähän tuon näkee myyntitilastosta miksi Corolla myy ja Burzu ei.Se, että Toyota ei sopinut sinun käyttöprofiiliin, ei ole muiden vika.
Omaan käyttöön Toyota toimisi aivan mainiosti.
Corolla myy tasan siksi koska sen nimi on Corolla.Tässä onkin kyselty miten se uusi 24 malli lataa muttei kukaan ole vastannut. Ihme huutelua, kun fakta on se, että ominaisuudet oli julkaisussa kaikkia muita merkkejä jäljessä käytettävyydessä Suomessa. Ja kyllähän tuon näkee myyntitilastosta miksi Corolla myy ja Burzu ei.
Corolla myy tasan siksi koska sen nimi on Corolla.
No enpä nyt oikeastaan meinannut tästä tehdä pointtia, vaikka arvasin että siihen tartutaan. Löysin myös e-C4 hinnan varusteltuna 2023, joka edelleen pyöristyy 50ke, vaikka myös näitä saa vm 2022 jo alle 17ke (Ruotsi). Esimerkkiä ei kannata alkaa kaivella, koska sama periaate koskee myös muita merkkejä joilla on unohtunut jotain oleellista sähköautoa valmistaessa. Esim. E-tron 50 lähtee 3 vuotta vanhana 33ke kun on maksanut ilman varusteita 75ke, ja Audissahan pitää valita ja maksaa varusteeksi ikkunatkin.Meinaat, että vähämyyntinen luxus-versio on se mihin kannattaa paaluttaa mielipide? Mä seurasin noiden hintoja aktiivisesti pari-kolme vuotta sitten, niin 30-40 k€ välillä on enemmistö autoista. Karvalakkiversiot lähti 30 k€ tuntumasta ja siitä varustelulla muutama tonni ylöspäin. e-C4 varmaan oli pkalleimmasta päästä, paras versio oli aika tasan 40 k€ listalla.
e: Tuo ds3 on itse asiassa aika houkutteleva, jos löytyy 7 v. takuulla olevan version.
Bz4x uusimpaan versioon saisivat lisätä akun esilämmityksen. Sitten pitäisin varsin ok autotana.Yaris myy kanssa hyvin.
En yllättyisi yhtään jos Burzumkin alkaisi myydä hyvin uudemmilla versioilla kunhan sana leviää että nykyversio on jo varsin ok.
Retro on retroa mutta aika kauhealla nuo vanteet näyttää modernissa autossa.Halpuuttamista parhaimmillaan.
Vanteet kerrassaan katu-uskottavat !
Kiihtyvyys 0–100 km/h 9 s, tehoa 136 hv – Opelin vanha tuttu palaa 20 vuoden tauolta sähköistettynä
Opel siirtyy kolmessa vuodessa vain hybrideihin ja sähköisiin malleihin. Siitä saa esimakua tutun Fronteran palatessa markkinoille. Monipuolisen pelin saa edullisesti.www.tekniikkatalous.fi
Halpuuttamista parhaimmillaan.
Vanteet kerrassaan katu-uskottavat !
Kiihtyvyys 0–100 km/h 9 s, tehoa 136 hv – Opelin vanha tuttu palaa 20 vuoden tauolta sähköistettynä
Opel siirtyy kolmessa vuodessa vain hybrideihin ja sähköisiin malleihin. Siitä saa esimakua tutun Fronteran palatessa markkinoille. Monipuolisen pelin saa edullisesti.www.tekniikkatalous.fi
Tämä oli kyllä päivän kevennys. Toyotan teksti on kyllä niin läpinäkyvää selittelyä kuin olla voi.
Näyttää Nissan Leaf:in vanteelta. Minusta tuo on parempi, kuin peltivanneMielummin 16" peltivanne kuin tällainen aluvanne
Esimerkkinä vielä uusi Duster, kaikki alumiinivanteet aivan järkyttävän näköisiä rimpuloita, mielummin vaikka peltivanne ja järkevän kokoisella kumilla.
Et sä edelleenkään voi väittää Stellantiksen vehkeitä 50 k€ autoiksi, kun ne eivät sitä ole olleet. Älä kirjoita paskaa niin ei tarvitse tarttua. Paras alkuperäinen e-c4 21-23 oli tasan 40k€ ja tämä sun ”pyöristys” 50 k€ faceliftistö 2023 lopulla on 44k€ ja eli ei todellakaan puhuta mistään 2-3 vuotta vanhasta tai lähellekään 50 k€ autosta. Ja tuokin on malliston parempi pää. Hinnat ovat tippuneet joo, mutta pääosin myydyimmät mallit ovat lähteneet 35k€ tuntumasta tiputtamaan. Ruotsista voi hyvällä tuurilla saada paremmin varustellun halvalla. Ei ranskalainen auto koskaan ole kovin hyvä sijoitus, hullu-pösö poislukien.No enpä nyt oikeastaan meinannut tästä tehdä pointtia, vaikka arvasin että siihen tartutaan. Löysin myös e-C4 hinnan varusteltuna 2023, joka edelleen pyöristyy 50ke, vaikka myös näitä saa vm 2022 jo alle 17ke (Ruotsi). Esimerkkiä ei kannata alkaa kaivella, koska sama periaate koskee myös muita merkkejä joilla on unohtunut jotain oleellista sähköautoa valmistaessa. Esim. E-tron 50 lähtee 3 vuotta vanhana 33ke kun on maksanut ilman varusteita 75ke, ja Audissahan pitää valita ja maksaa varusteeksi ikkunatkin.
Älä turhaan hermostu. Jos osoitat että asia on näin niin en väitä vastaan. Uskon kyllä jos noin sanot, koska en ole ko. mallisarjaan perehtynyt.Et sä edelleenkään voi väittää Stellantiksen vehkeitä 50 k€ autoiksi, kun ne eivät sitä ole olleet. Älä kirjoita paskaa niin ei tarvitse tarttua. Paras alkuperäinen e-c4 21-23 oli tasan 40k€ ja tämä sun ”pyöristys” 50 k€ faceliftistö 2023 lopulla on 44k€ ja eli ei todellakaan puhuta mistään 2-3 vuotta vanhasta tai lähellekään 50 k€ autosta. Ja tuokin on malliston parempi pää. Hinnat ovat tippuneet joo, mutta pääosin myydyimmät mallit ovat lähteneet 35k€ tuntumasta tiputtamaan. Ruotsista voi hyvällä tuurilla saada paremmin varustellun halvalla. Ei ranskalainen auto koskaan ole kovin hyvä sijoitus, hullu-pösö poislukien.
Lämmittäminen lyhentää akun elinikää "turhien" syklien kautta. Esilämmityksellä akun rajallisia syklejä ei käytetä liikkumiseen, vaan varikkopysähdysten nopeuttamiseen, mikä on hyvä juttu ihmisten nopean liikkumisen kannalta. Jos ei esilämmitetä, joudutaan lataustehoa rajoittamaan huomattavasti, jotta se olisi akulle yhtä ystävällistä kuin lämmitetyn akun lataaminen nopeammin.Tämä oli kyllä päivän kevennys. Toyotan teksti on kyllä niin läpinäkyvää selittelyä kuin olla voi.
"Yleisesti ottaen sekä DC-lataus itsessään että akun lämmittäminen lyhentävät akun käyttöikää" - kaikenlaista hevonpaskaa sitä saa lukea. Ei sillä kyllä ole minkään valtakunnan käytännön merkitystä käyttöikään, jos akku lämmitettäisiin jonnekin tasolle T(min)= +10...+20 C ja T(max)= +25...+30 C.
Se että akun lämpötilan nosto järkeviin lukemiin mahdollistaa esim. 3C tason pikalatauksen ei tarkoita että se pakottaisi siihen. Lataustehon voisi Toyota kuristaa turvalliseksi katsomalleen tasolle täysin akkulämpötilasta riippumatta - ei akkujen esilämmitys itsessään tarkoita, että akkuja sitten on ladattava jollain 300 kW teholla.
"Emme tarjoile Toyotan juhlissa lainkaan alkoholipitoista juomaa - emme edes alkumaljaa tai viinilasillista ruoan kanssa. Tämä johtuu siitä, että viini on alkoholia, joka yleisesti ottaen on haitallista elimistölle. Insinöörimme ovat laskeneet, että jos jokainen juhlija juo nopeassa tahdissa 2 litraa Koskenkorvaa, se yleisesti ottaen lyhentäisi juhlijoiden elimistön käyttöikää. Joten tämän vuoksi emme tarjoa alkumaljaksi kuohuviinilasillista ja yhtä viinilasillista ruoan kanssa."
Samoin tuo viittaus siihen että esilämmittäminen maksaa auton käyttäjälle. Päätetään siis asiakkaan puolesta ja häntä kuuntelematta, mistä hän on valmis maksamaan. "EI, SINÄ ET halua maksaa 3 kWh (~1 euroa), vaan odottelet mieluummin tunnin pitempään latauksen valmistumista autossa! Sen sijaan että viettäisit sen tunnin hiihtokeskuksessa jonne olet matkalla."
Kyllä on perinnevalmistajat helisemässä lähivuosina, kun tällaisellekin rimpulalle saadaan hinnaksi 30 k€. Kiinalaiset menee lähivuosina oikealta ja vasemmalta ohi.Halpuuttamista parhaimmillaan.
Vanteet kerrassaan katu-uskottavat !
Kiihtyvyys 0–100 km/h 9 s, tehoa 136 hv – Opelin vanha tuttu palaa 20 vuoden tauolta sähköistettynä
Opel siirtyy kolmessa vuodessa vain hybrideihin ja sähköisiin malleihin. Siitä saa esimakua tutun Fronteran palatessa markkinoille. Monipuolisen pelin saa edullisesti.www.tekniikkatalous.fi
Tuo on näköjään X malli, ei ole tullut vastaan ennen. Korotettu perusmallista, en ole ihan vakuuttunut parantaako se autoa. Ovat tietty lätkäisseet jonkun euron lisähintaa perusversioihin nähden. Mutta siis perstuntumalla noita Stellantiksen 50/54 kWh malleja tulee pitää 30-40 k€ välille tähdättyinä. Halvin on yleensä jus alle 30 k€. Paljon niistäkin hinta on tippunut, mutta väitit, että puhuttais 50-20=30 k€ tiputuksesta. 208, 2008 ja niiden sisaret ovat vielä selvästi halvempia kuin nyt puhuttu e-C4. Keskimääräisesti -15 k€ olisi paljon lähempänä totuutta ja 2-3 vuotiaalle ranskattarelle tuo ei nyt milään kovin poikkeuksellinen ole. Edellinen (diesel)pösöni oli reilu vuoden 20 tkm rullattu esittelymalli, maksoin 22 k€, uus 35 k€.Älä turhaan hermostu. Jos osoitat että asia on näin niin en väitä vastaan. Uskon kyllä jos noin sanot, koska en ole ko. mallisarjaan perehtynyt.
Katsoin tuon yläpään hinnat varmaankin tästä: Tekniikan Maailma
Onko niin että otsikossa on 50kWh kuten vertailuauto, mutta tämä on silti joku myöhempi parempi malli? Hinta on kuitenkin 47ke ilman talvirenkaita, jotka tulee siinä 17ke autossa mukana. Huomaan myös että artikkelin auto on X ja toinen ei ole, varustetaso on eri jne. Esimerkki on ääripää kun tilastoakaan ei ole, ja saman verran on pyöristystä hintahaitarin alapäässä.
Olisin voinut jättää nuo mallit kokonaan mainitsematta, koska tämä on pitkälti asian pointin ulkopuolella. Joka oli että hinnat luisuvat jos siihen on selkeä syy.
Joo minulla on Leafissa tuommoiset vanteet, on kyllä pahat puhdistaaNäyttää Nissan Leaf:in vanteelta. Minusta tuo on parempi, kuin peltivanne
Oma mutu on etta se oli Toyotan oppirahoja. Eivat vaan tienneet sen olevan tarkea ominaisuus koska hybrideissa se ei ole tarkea ominaisuus.Toyota teki virheen kuvitellessaan mahdollisimman pitkän käyttöiän ja ympäristöystävällisyyden (akkupäästöjen ja resurssien lisäksi esilämmitys kuluttaa energiaa) olevan kiireisille nykyihmisille tärkeämpää kuin nopeus ja tehokkuus, mihin muut valmistajat olivat keskittyneet.
Tuo kommenttisi on aika samaa tasoa, jos väittäisi auton renkaita kehittymättömäksi kun niihin pitää noin kerran kuussa lisätä ilmaa.Suositus ladata kerran kuukaudessa sataan kielii kehittymättömästä akunhallinnasta,
Kyllä on aika ollennainen asia ajoakun kestävyys ja vaihtoauton ostajalle tärkeimpiä asioita.Eipä siitä valmistajan akkutiedosta paljon näytä olevan iloa, kun massat eivät arvosta pitkää käyttöikää, vaan sen kustannuksella kireälle viritettyjä kovia latausnopeus-/kylmälataus-/range-speksejä uutena.
Onneksi asiasta kiinnostuneet muillakin merkeillä ajavat voivat halutessaan pidentää akun käyttöikää internetin "asiantuntijoiden" neuvoilla, jos autovalmistajan akkuspesialistien äänen ei ole annettu tarpeeksi kuulua oman auton suunnittelussa (akkupuskurien koko, latauskäyrät, käyttöohjekirja).
Ajoakut ovat lämpötilahallittuja, niitä viilennetään ja lämmitetään tarpeen mukaan. Auto myös tarkkailee automaattisesti kerran tunnissa ajoakun tilaa (esim. korealaisissa).Tuossa tulikin tuo aika. Eli aika kuluttaa myös akkua. Akkuja on kai testattu esim 60 asteen lämpötilassa, jolloin akun ajallinen vanheneminen on nopeampaa. Eli ajallisesti 20 vuotta ja ylikin on jo testattua tietoa.
Ei, vaan on tehty laaja tutkimus 5000 autosta. Vanhimmat (nykyiset) sähköautot ovat jo noin 10 vuotiaita. Ajoakkujen kapasiteetin on todettu katoavan vain keskimäärin 1,8% vuodessa, mutta vain ensimmäisinä vuosina, sitten hidastuen. Nestejäähdytykset ovat olleet tehokkaampia vrt. aikaisempiin ilmajäähdytyksiin.Jossain videossa mainittiin, että akun siis pitäisi kestää 20 vuotta tai 300tkm? Mutta tuo 300tkm tuntuu silti vielä aika matalalta, jos edes piti paikkansa?
Riippuu miten järjestelmä on rakennettu. Jos siellä ei ole suurempaa puskuria, niin aika pienikin vajaus alkaa heikentämään suorituskykyä ääritilanteissa.Sama kuin tuon linkin kuvassa, eli low suction pressure. Mutta tämähän ei välttämättä asiaan edes liity, mutta toimiiko pumppu vaan tehottomammin jos kylmäainetta ei ole tarpeeksi vaikka ei hälyttäisikään?
800V akusto ei vaikuta millään tavalla yksittäisen akkukennon kokemaan kuormitukseen. Jos akun kapasiteetti on 50 kWh, niin 150 kW latausteho aiheuttaa noin 3C kuormituksen oli jännite sitten mikä tahansa. Muita hyötyjä 800V arkkitehtuurista toki on.Kovat latausnopeudet eivät vaadi mitään "kireitä virityksiä" vaan esim. 800V akuston vrt. 400V.
Kosteusongelmat niitä ovat erityisesti rikkoneet, ei akkukemian tai jäähdytyksen ongelmat.Ne ekat S:t ovat tosin kestäneet aika huonosti
Jossain oli että akkukemiakin olisi ainakin LFP akussa kestävämpi?Kosteusongelmat niitä ovat erityisesti rikkoneet, ei akkukemian tai jäähdytyksen ongelmat.