• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko tuo kuinka yleistä että pitää nousta kesken ajan suoristamaan housuja? Onko merkitystä jos auto sammuu?
Kyllä tuo on hiukan ärsyttävä ominaisuus E-tronissa, kun olen vieläkin tottunut siihen että Tesla pitää virrat päällä miten käyttäjä haluaa. Samalla kun auto keksii katkaista virrat, loppuu kabiinin lämmitys tai viilennys ja kompressorijääkaapilta tippuu virrat. Mökkireissuilla auton lastaus kestää helposti puoli tuntia ja sinä aikana saa käydä painelemassa start nappia 2-3 kertaa. Esi-ilmastointikin on max 30min ja ei anna virtaa 12V pistokkeelle. Tähän ei ole mitään järkevää syytä kun auto on maasähkössä kiinni ja lataa. Ainoa syy lienee että ohjausmoduulit on otettu samasta katalogista dinosaurusautojen kanssa. Näiden kanssa oppii silti elämään.
 
Se, että mikä on paras on täysin henkilökohtaisista tarpeista riippuva juttu ja yhtä parasta sijaintia ei voi edes teoriassa olla. Sen takia on kaikista paras, että eri autoissa on latausluukku eri paikassa ja silloin voi ainakin jossain määrin yrittää valita sen mukaan, että mikä on itselle paras.
Tämähän se juuri on, tuntuu jotenkin hölmöltä kiistellä parhaasta luukun paikasta kun sen sanelee lähes täysin pääasiallinen latauspaikka ja käyttäjän omat tottumukset. Joissain malleissa oleva molemminpuoleinen luukku autaa toki paljon, siinä kohtaa pääsee vähintään hyväksyttävään kompromissiin lähes kaikissa tilanteissa.
 
Tämähän se juuri on, tuntuu jotenkin hölmöltä kiistellä parhaasta luukun paikasta kun sen sanelee lähes täysin pääasiallinen latauspaikka ja käyttäjän omat tottumukset. Joissain malleissa oleva molemminpuoleinen luukku autaa toki paljon, siinä kohtaa pääsee vähintään hyväksyttävään kompromissiin lähes kaikissa tilanteissa.
Makuasioita niin näistä on hyvä kiistellä.
Latausluukun tulisi olla apukuskin puolella, jolloin latausluukku ei Suomen talvessa kerää niin paljon loskaa, paskaa, lunta ja jäätä. Ja luukku mieluiten keulassa: suurin osa ihmisistä tykkää ajaa auton keula edellä talliin/parkkiruutuun, jolloin latauspiuhan kiinnittäminen sujuu vaivattomasti.
 
Molemminpuoleinen luukku on näppärä. Ei tarvii miettiä kumminpäin tuut kotiin. Sietäisi olla kaikissa vakiona.

Mun mielestä tuo on enemmänkin reissuhaaste - Kotiin voi hommata sen pituisen piuhan että saa auton niin kuin haluaa.

Molemmin puoleinen luukku on kyllä hyvä. Tuskin maksaa edes kovin paljon toteuttaa, eikä todennäköisesti suurempia ongelmiakaan aiheuta.
 
Mun mielestä tuo on enemmänkin reissuhaaste - Kotiin voi hommata sen pituisen piuhan että saa auton niin kuin haluaa.
Jos asuu kerrostalossa / rivarissa, niin eipä niitä piuhoja niin optimaalisesti aina vedellä kun ei ole välttämättä niin helppoa porailla kannakkeita tai jättää piuhoja paikalleen kun ne saattavat olla naapureiden tiellä.
 
Kyllä tuo on hiukan ärsyttävä ominaisuus E-tronissa, kun olen vieläkin tottunut siihen että Tesla pitää virrat päällä miten käyttäjä haluaa. Samalla kun auto keksii katkaista virrat, loppuu kabiinin lämmitys tai viilennys ja kompressorijääkaapilta tippuu virrat. Mökkireissuilla auton lastaus kestää helposti puoli tuntia ja sinä aikana saa käydä painelemassa start nappia 2-3 kertaa. Esi-ilmastointikin on max 30min ja ei anna virtaa 12V pistokkeelle. Tähän ei ole mitään järkevää syytä kun auto on maasähkössä kiinni ja lataa. Ainoa syy lienee että ohjausmoduulit on otettu samasta katalogista dinosaurusautojen kanssa. Näiden kanssa oppii silti elämään.
Onhan Teslakin tehnyt vastaavan rajoituksen.
 
Onko tuo kuinka yleistä että pitää nousta kesken ajan suoristamaan housuja? Onko merkitystä jos auto sammuu?
Riittää kun toinen kankku nousee penkistä sopivasti. Ojentaa lapsille takapenkille jotain tai vastaavaa. Ihan hyvin tuossa voisi olla muutaman sekunnin varoaika ennen kuin auto sammuu. Vähän tuo on ärsyttävää, kun musat katkeaa, Android auto ja sen myötä navigointi häviää jne. ja sitten auto alkaa uudestaan käynnistämään noita kaikkia ja aina se ei ole kaikista nopeinta. Autosta siis periaatteessa häviää sähköt tuon penkiltä nousun takia.
 
Riittää kun toinen kankku nousee penkistä sopivasti. Ojentaa lapsille takapenkille jotain tai vastaavaa. Ihan hyvin tuossa voisi olla muutaman sekunnin varoaika ennen kuin auto sammuu. Vähän tuo on ärsyttävää, kun musat katkeaa, Android auto ja sen myötä navigointi häviää jne. ja sitten auto alkaa uudestaan käynnistämään noita kaikkia ja aina se ei ole kaikista nopeinta. Autosta siis periaatteessa häviää sähköt tuon penkiltä nousun takia.
Siis häviää vaikka olisi vöissä tai ovi kiinni? Jos näin niin onpas tyhmää suunnittelua.
Bemarikin ärsyttävästi sammuttaa itsensä kun hyppää ulos autosta mutta jos vöissä tai ei avaa ovea ni pysyy ilman rajaa päällä.
 
Siis häviää vaikka olisi vöissä tai ovi kiinni? Jos näin niin onpas tyhmää suunnittelua.
Bemarikin ärsyttävästi sammuttaa itsensä kun hyppää ulos autosta mutta jos vöissä tai ei avaa ovea ni pysyy ilman rajaa päällä.
Minusta Model S herjaa jotain, jos ei ole vöitä kiinni ja nousee penkiltä. Eli laittaa vaihteen vapaalle tai parkille. Muistaakseni niin.
 
Laittaa vaihteen pysäköintiasentoon, virrat jää päälle ja lämmöt sekä audio.

Yleensä käyn autotallin avaamassa jättäen kuljettajan oven 'huulille' ettei ilmanvaihto sammu, eipähän rasita lämpöpumppua.
 
Tämähän se juuri on, tuntuu jotenkin hölmöltä kiistellä parhaasta luukun paikasta kun sen sanelee lähes täysin pääasiallinen latauspaikka ja käyttäjän omat tottumukset.

Veikkaan, että joillakin valmistajilla on ajateltu myös turvallisuusnäkökulmia. Peruuttamalla parkkeeraaminen on huomattavasti turvallisempaa, siksi latausluukku kannattaa sijoittaa taakse.
 
Veikkaan, että joillakin valmistajilla on ajateltu myös turvallisuusnäkökulmia. Peruuttamalla parkkeeraaminen on huomattavasti turvallisempaa, siksi latausluukku kannattaa sijoittaa taakse.

Miksi peruuttaminen olisi turvallisempaa? Itse näen, että peruuttaminen on aina hankalampaa pieneen neliöön kuin avoimelle tielle/pihalle (toki syytä ja hyvä katsoa, että tie avoin...). Sitten jos vaikkapa autokatokseen peruutat (suoraan ajamisen sijaan), niin tulee kaikenlaista ongelmaa takaluukun avaamisen ja vaikka urheilu-/kauppakassien noston kanssa.
 
Miksi peruuttaminen olisi turvallisempaa? Itse näen, että peruuttaminen on aina hankalampaa pieneen neliöön kuin avoimelle tielle/pihalle (toki syytä ja hyvä katsoa, että tie avoin...). Sitten jos vaikkapa autokatokseen peruutat (suoraan ajamisen sijaan), niin tulee kaikenlaista ongelmaa takaluukun avaamisen ja vaikka urheilu-/kauppakassien noston kanssa.
Arvaisin argumentin olevan se, että siellä pienessä neliössä on yleensä vähemmän ja hitaampaa liikennettä, kuin sen ulkopuolella.
 
Miksi peruuttaminen olisi turvallisempaa? Itse näen, että peruuttaminen on aina hankalampaa pieneen neliöön kuin avoimelle tielle/pihalle (toki syytä ja hyvä katsoa, että tie avoin...). Sitten jos vaikkapa autokatokseen peruutat (suoraan ajamisen sijaan), niin tulee kaikenlaista ongelmaa takaluukun avaamisen ja vaikka urheilu-/kauppakassien noston kanssa.
Taitaa olla joku viidakon vanha sanonta, joka on jäänyt elämään vaikka autoissa on kameraa ja sensoria vaikka kuinka paljon. Mun mielestä tavalllisella parkkipaikalla ruudusta peruuttaminen enää yhtään sen vaarallisempaa, kuin eteenpäin liikkeelle lähteminenkään.
 
Paskainen paikka se silti on. Frunkiakaan ei mieluusti käytä paskaisuuden takia.
Itseasiassa auton puhtain paikka, eikä ole ainakaan toistaiseksi tarvinnut pestä käsiä luukkuun koskemisen jälkeen. Kun muistelee edellisen auton bensaluukkua, niin paljon kuraisempi se oli jo muutaman päivän loska-/suolakylvyn jälkeen.
Eilisen pesun jälkeen (vähintään -10 astetta ulkona), niin joutui hieman avittamaan luukun aukeamista käsillä kun tiivisteessä oli hieman kosteutta, mutta jo tänään toimi kuten kesälläkin.
Luukku itsessään on aika massiivisen kokoinen, ja olenkin ihmetellyt, että miksi pistoke ei voisi olla syvemmällä jolloin sen voisi sulkea latauksen ajaksi eikä sinne sataisi lunta sisään.
 
Veikkaan, että joillakin valmistajilla on ajateltu myös turvallisuusnäkökulmia. Peruuttamalla parkkeeraaminen on huomattavasti turvallisempaa, siksi latausluukku kannattaa sijoittaa taakse.
Luulen että kaikilla paitsi tyyliin porschella on ajateltu pelkästään taloudellisuusnäkökulmia ja mihin se siinä omassa autossa on halvinta laittaa. Muuten kaikilla muillakin olisi pistoke molemmin puolin.
 
Itseä on ärsyttänyt pariin otteeseen kanssa tuo auton sammuminen Volvolla. Normaalisti ei mitään haittaa, mutta jos jostain syystä tarvitsee takapenkillä tai kontissa häärätä jotain 10s ja jatkaa matkaa, niin aika rasittavaa. P on pakko painaa päälle jos pysähdyt, ja sen jälkeen jos nouset kuskin penkiltä auto sammuu.
 
Taitaa olla joku viidakon vanha sanonta, joka on jäänyt elämään vaikka autoissa on kameraa ja sensoria vaikka kuinka paljon. Mun mielestä tavalllisella parkkipaikalla ruudusta peruuttaminen enää yhtään sen vaarallisempaa, kuin eteenpäin liikkeelle lähteminenkään.
Vähän riippuu minkälaista vierusautoa on estämässä näkymää tai sensoreista. Mutta pakittamisen itse näen turvallisempana kun voi lähteä eteenpäin ja näkee.
 
Itseä on ärsyttänyt pariin otteeseen kanssa tuo auton sammuminen Volvolla. Normaalisti ei mitään haittaa, mutta jos jostain syystä tarvitsee takapenkillä tai kontissa häärätä jotain 10s ja jatkaa matkaa, niin aika rasittavaa. P on pakko painaa päälle jos pysähdyt, ja sen jälkeen jos nouset kuskin penkiltä auto sammuu.
Eikö näissä nyt siis ollutkaan käynnistysnappia?
 
Varmaan sama setti ku bemarissa. On siinä se start/stop nappi mutta ei sitä tartte painaa sammuttaakseen. senku lähtee menee autosta ni menee pois päältä ja lukkoon.
Eli on käynnistysnappi mutta silti pitää tehdä erikseen jotain jos haluaa jättää ns. tyhjäkäynnille lämpiämään? Jos nyt syystä X ei saa äpistä etänä päälle lämmitystä.
 
Eli on käynnistysnappi mutta silti pitää tehdä erikseen jotain jos haluaa jättää ns. tyhjäkäynnille lämpiämään? Jos nyt syystä X ei saa äpistä etänä päälle lämmitystä.
Volvosta en tiiä mutta bemarissa vaatii rullan kliksautuksen jos haluaa että auto jää lämpenemään/viilenemään ku lähtee menee autosta.
On perseestä että sammuttaa itsensä, edellinen plugari oli kanssa samallainen.
 
Itsellä on nyt reilut 3 vuotta ollut Leaf kesät talvet ulkona eikä kertaakaan ole luukku jäätynyt kiinni vaikka ollut minkälaista myräkkää... Vaikeaa olisi kyllä keksiä parempi paikka liittimelle käytännön elämän kannalta. Aina hyvin tilaa pyöriä latausjohdon kanssa kun ei tarvitse olla autojen välissä saatika miettiä että miten päin ruutuun tulisi ajaa.
 
Itseasiassa auton puhtain paikka, eikä ole ainakaan toistaiseksi tarvinnut pestä käsiä luukkuun koskemisen jälkeen. Kun muistelee edellisen auton bensaluukkua, niin paljon kuraisempi se oli jo muutaman päivän loska-/suolakylvyn jälkeen.
Eilisen pesun jälkeen (vähintään -10 astetta ulkona), niin joutui hieman avittamaan luukun aukeamista käsillä kun tiivisteessä oli hieman kosteutta, mutta jo tänään toimi kuten kesälläkin.
Luukku itsessään on aika massiivisen kokoinen, ja olenkin ihmetellyt, että miksi pistoke ei voisi olla syvemmällä jolloin sen voisi sulkea latauksen ajaksi eikä sinne sataisi lunta sisään.
Riippuu varmaan ihan autosta. Ioniqissa perälatausluukun ympäristö puhtainta aluetta. Keula paskaisin heti perän jälkeen. Varmaan tietysti riippuu siitäkin ajaako pääasiassa ruuhkassa vai tyhjällä tiellä. Etelän ruuhkassa suolapaskassa Ioniq 5:n ruhtinaallinen 3 litran pissapoikasäiliö kuluu loppuun yhdellä Tku-Hki-Tku pätkällä :dead: Ja tietysti joutuu avaamaan konepellin lisäystä varten 0/6.
 
Onhan Teslakin tehnyt vastaavan rajoituksen.
Ei minun teslassa mitään 30min rajaa esi-ilmastoinnissa ole? Eikä tarvitse mitään startti nappulaa jatkuvasti painella kun autoa lastaa.
 
Huomaa tuo 12V rajoitus.
Juu tuo on tullut, mutta en tätä huomannut sinun viestissäsi. Tämä olisi ehkä ollut hyvä tarkentaa tuossa? Kommentoit vain tuohon viillennys, lämmitys ja 12V rajoitukseen, että teslassa on aivan sama homma, joka nyt ei pidä paikkaansa. Ymmärrän kyllä, että puutteita löytyy ja moni on vielä melko iso, mutta nämä virheelliset kommentit nyt eivät hyödytä ketään.
 
Juu tuo on tullut, mutta en tätä huomannut sinun viestissäsi. Tämä olisi ehkä ollut hyvä tarkentaa tuossa? Kommentoit vain tuohon viillennys, lämmitys ja 12V rajoitukseen, että teslassa on aivan sama homma, joka nyt ei pidä paikkaansa. Ymmärrän kyllä, että puutteita löytyy ja moni on vielä melko iso, mutta nämä virheelliset kommentit nyt eivät hyödytä ketään.
Teslassa voi kyllä laittaa ilmastoinnin etänä päälle mutta jos avaat oven ja menet sisään, niin istut ja poistut. Niin ilmastointi sammuu ellet sitä erikseen laita keepille. Toki rajoitusta ei ole kuin se että ei anna pitää alle 20% enää päällä.
 
Hei, millaisessa hintahaarukassa liikkuvat kohtuu hyvä vanne + talvirengaspaketti "tavalliselle" sähköautolle? 18 tuuman vannekoko olisi optimaalinen.
 
Hei, millaisessa hintahaarukassa liikkuvat kohtuu hyvä vanne + talvirengaspaketti "tavalliselle" sähköautolle? 18 tuuman vannekoko olisi optimaalinen.
Riippuu paljonko haluat nähdä vaivaa. Saksasta tai Puolasta saa edullisesti uutta vastaavia vanteita asiaan erikoistuneista palveluista. Useimmiten tuolta ei saa pakettina nordic-talvirenkaita, mutta ne voi hommata erikseen. Ruotsista gummihuset ja Suomesta Rengaskontti ovat olleet usein kilpailukykyisiä ja muutaman kympin voi säästää vielä Saksasta tilaamalla. Usein tämä riippuu rengaskoosta. Joskus voi löytyä edullisesti ajamattomat tori.fi kautta.

Viimeksi ostin lähes uudet Q7 19" vanteet 400e kotiin toimitettuna Saksasta, uudet Nokian R5 550e Ruotsista ja paikallinen rengasliike laittoi pakettiin 80 eurolla. Aikaa etsimiseen meni kyllä useampi tunti, mutta auton taka-akselimassa on 1770kg, joten kantavuuksia piti huomioida.

Jos menet Vianoriin ja pyydät paketin niin hinta on varmasti alkaen 2000e.
 
Juu tuo on tullut, mutta en tätä huomannut sinun viestissäsi. Tämä olisi ehkä ollut hyvä tarkentaa tuossa? Kommentoit vain tuohon viillennys, lämmitys ja 12V rajoitukseen, että teslassa on aivan sama homma, joka nyt ei pidä paikkaansa. Ymmärrän kyllä, että puutteita löytyy ja moni on vielä melko iso, mutta nämä virheelliset kommentit nyt eivät hyödytä ketään.
Virrat ja lämmitykset pysyvät päällä myös jos jättää oven huulille kuten Mariini kirjoitti ja muitakin workaroundeja on. Tuo riittää hyvin auton lastaukseen. Ei olisi ensimmäinen kerta että Tesla muuttaa tuota uudelleen asiakaspalautteen perusteella.

Audi on rakennettu parista tusinasta ohjausmoduulista, jotka eivät edes osaa kommunikoida keskenään, puhumattakaan että niitä voisi päivittää muuten kuin paikan päällä puoli päivä per moduuli ja 250e per päivitys. Ominaisuuksien kruununjalokivi on että 12V akun moduuli ei osaa pyytää latausmoduulilta virtaa vaikka olisi latauspiuhaan kytkettynä. Ja lisäksi se että latauspiuha on kytkettynä pitää auton järjestelmät hereillä, eli parissa päivässä 12V akku on loppu... Nykyisessä E-tronissa lämmitys ei edes mene päällä jos laittaa virrat start napista, vaan pitää laittaa vaihde silmään tai käynnistää appilla. Lienee toinen ohjausmoduulien välinen bugi koska toisessa sentään toimii. Vaikka laittaisi seisontalämmityksen päälle ennen autosta poistumista, lämpöpumppu pysähtyy hetkeksi ja aloittaa hetken päästä uudelleen. Tekee varmaan hyvää tämä virran katkominen.
 
Viimeksi muokattu:
Volvosta en tiiä mutta bemarissa vaatii rullan kliksautuksen jos haluaa että auto jää lämpenemään/viilenemään ku lähtee menee autosta.
On perseestä että sammuttaa itsensä, edellinen plugari oli kanssa samallainen.
No ei tuo nyt niin kamalalta kuulosta jos yhdellä painalluksella homma hoituu, eikä tarvitse mistään valikoiden syövereistä kaivella.
 
Riippuu paljonko haluat nähdä vaivaa. Saksasta tai Puolasta saa edullisesti uutta vastaavia vanteita asiaan erikoistuneista palveluista. Useimmiten tuolta ei saa pakettina nordic-talvirenkaita, mutta ne voi hommata erikseen. Ruotsista gummihuset ja Suomesta Rengaskontti ovat olleet usein kilpailukykyisiä ja muutaman kympin voi säästää vielä Saksasta tilaamalla. Usein tämä riippuu rengaskoosta. Joskus voi löytyä edullisesti ajamattomat tori.fi kautta.

Viimeksi ostin lähes uudet Q7 19" vanteet 400e kotiin toimitettuna Saksasta, uudet Nokian R5 550e Ruotsista ja paikallinen rengasliike laittoi pakettiin 80 eurolla. Aikaa etsimiseen meni kyllä useampi tunti, mutta auton taka-akselimassa on 1770kg, joten kantavuuksia piti huomioida.

Jos menet Vianoriin ja pyydät paketin niin hinta on varmasti alkaen 2000e.
Kerro nyt mistä saa renkaita noin halvalla? Vianor myy omaan R5:t 1400e:llä, Ruotsista näemmä saa tonnilla. Kilsoja tulee vuodessa melkein 40k, mielellään pudottaisi kuluja reilusti.
 
Kerro nyt mistä saa renkaita noin halvalla? Vianor myy omaan R5:t 1400e:llä, Ruotsista näemmä saa tonnilla. Kilsoja tulee vuodessa melkein 40k, mielellään pudottaisi kuluja reilusti.
Osta kesällä ja katso myös vaihtoehtoiset koot. Koot jotka menevät vakiona vain premium-autoihin ovat myös premium-hintaisia. 245 leveät olivat heinäkuussa Gummihusetissa 126e per kpl, kun 255 leveät olivat sen 400e per kpl.
 
Hei, millaisessa hintahaarukassa liikkuvat kohtuu hyvä vanne + talvirengaspaketti "tavalliselle" sähköautolle? 18 tuuman vannekoko olisi optimaalinen.
Kysy Reffiltä sähköpostilla, saat kuvaston mistä valita mieleiset omaan autoosi, sitte vaan kumit ja paineanturit samaan ja vanteelle; postnord tuo paketin kotiin.
 
Miksi peruuttaminen olisi turvallisempaa?

Niin kuin tuossa jo mainittiin, niin keskimäärin parkkiruudussa on vähemmän liikennettä kuin sen ulkopuolella. Liikenteen sekaan kannattaa mennä keula edellä, havainnointi ja näkeminen on helpompaa. Vaikka nykyaikaiset tutkat ja kamerat helpottavat tilannetta, ne voivat joskus olla jäässä tai huurussa.
Lisäksi ohjaaminen on helpompaa kun kääntyvillä pyörillä on enemmän tilaa ja vapausasteita ruudun ulkopuolella. On niitä tietysti muitakin syitä, armeijassakin käskettiin kaikki kulkuvälineet suksista polkupyöriin parkkeerata aina niin että lähtö on nopeaa ja helppoa.

Maailmalla olen nähnyt useassa tehtaassa työntekijöille säännön, että "reverse parking only", turvallisuussyistä. Suomessakin ainakin yhden, mutta täällä vanha lohkolämmitinkulttuuri hidastanee tätä kehitystä.
 
Itsekin suosin tuota peruuttamista omaan pihaan. Mukavampi (ehkä turvallisempi?) lähteä siitä keula edellä. Tosin kesällä sitten voisi olla ihan miten vaan, jos vaan kaapelin pituus riittää.
 
"Halpoja" sähköautoja kun on odotettu mediassa kuin Vapahtajaa, niin katselimpa autoa vaihtaessa ihan mielenkiinnosta mitä noille "halvoille" n. 20k sähköautoille maksaa peruskaskot. Tuloksena sellainen 2-3 kertainen eli 4-800€ enemmän kuin mitä tuohon omaan 15k€ polttikseen maksaa.

Noilla vakuutushinnoilla ei tulisi kyllä omaan vähäkilometriseen talouteen vaikka olisi kotilatausmahdollisuus halvalla yöpörssisähköllä. Käytännössä kun bensaan menee arviolta 750€/vuosi (6l/100km, 7000km, 1,8€/l), niin jää sähköautolla "säästö" aika vähiin vaikka olettaisi, että huoltokuluja bensaan tulee öljynvaihdon verran enemmän. Säästöä kuitenkin pitäisi tulla, että viitsii halvalla pieniakkuisella puljata välilatauksien kanssa vähänkään pidemmillä reissuilla. Pienillä kilometreillä näyttääkin, että tällä hetkellä edes optimitapauksessa (kotilataus pörssisähkö) säästöä ei juuri synny ja muissa tapaukissa (taloyhtiölataus, julkiset latauspisteet) sähköautoilu olisi merkittävästi kalliimpaa kuin perinteinen kaasuttelu.

Periaatteessa tällainen kyllä harmittaa, sillä itselläkin kiinnostusta sähköön olisi ja jonkin verran olisin käytännöllisyydestäkin valmis tinkimään. Tällä hetkellä vaan vaikuttaa, että ei ole edes kustannusten osalta mitenkään järkevä ratkaisu ja vertautuu dieselin hankkimiseen bensan sijaan pienillä kilometreillä.
 
"Halpoja" sähköautoja kun on odotettu mediassa kuin Vapahtajaa, niin katselimpa autoa vaihtaessa ihan mielenkiinnosta mitä noille "halvoille" n. 20k sähköautoille maksaa peruskaskot. Tuloksena sellainen 2-3 kertainen eli 4-800€ enemmän kuin mitä tuohon omaan 15k€ polttikseen maksaa.

Noilla vakuutushinnoilla ei tulisi kyllä omaan vähäkilometriseen talouteen vaikka olisi kotilatausmahdollisuus halvalla yöpörssisähköllä. Käytännössä kun bensaan menee arviolta 750€/vuosi (6l/100km, 7000km, 1,8€/l), niin jää sähköautolla "säästö" aika vähiin vaikka olettaisi, että huoltokuluja bensaan tulee öljynvaihdon verran enemmän. Säästöä kuitenkin pitäisi tulla, että viitsii halvalla pieniakkuisella puljata välilatauksien kanssa vähänkään pidemmillä reissuilla. Pienillä kilometreillä näyttääkin, että tällä hetkellä edes optimitapauksessa (kotilataus pörssisähkö) säästöä ei juuri synny ja muissa tapaukissa (taloyhtiölataus, julkiset latauspisteet) sähköautoilu olisi merkittävästi kalliimpaa kuin perinteinen kaasuttelu.

Periaatteessa tällainen kyllä harmittaa, sillä itselläkin kiinnostusta sähköön olisi ja jonkin verran olisin käytännöllisyydestäkin valmis tinkimään. Tällä hetkellä vaan vaikuttaa, että ei ole edes kustannusten osalta mitenkään järkevä ratkaisu ja vertautuu dieselin hankkimiseen bensan sijaan pienillä kilometreillä.
Tuo on kyllä ikävä juttu. Itse katsoin tesla model S 90D facelift 2016 vakuutuksen jo ennakkoon ennen ostoa. Muistaakseni IF yhtiössä olisi ollut halvin.

Vakuutus ja täyskasko 731€. Itse pidän tuota halpana.

Screenshot_2025-01-05-19-30-46-92_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Tosin lasiturva kannattaa ottaa ja tuossa sen hinta. 786€. Tuulilasin vaihto kun oli maksanut 1899€ (huiman kallis).

Screenshot_2025-01-05-19-37-28-31_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Millaisia hintoja sinä sait laskurilla?
 
Kerro nyt mistä saa renkaita noin halvalla? Vianor myy omaan R5:t 1400e:llä, Ruotsista näemmä saa tonnilla. Kilsoja tulee vuodessa melkein 40k, mielellään pudottaisi kuluja reilusti.
Näköjään rengaskontissa 19” R5 SUV olis 300 €/kpl. Paljon ajavana kannattaa vähän käyttää sitten omaa harkintaa mitä ja mistä ostaa ja mitä painottaa. Itselleni kelpaisi aivan hyvin 1-2 generaatiota vanhemmatkin renkaat kunhan on tuoreet - ei se kehitys niin nopeaa ole.

Nopeasti katsottuna jos nyt lähtisin talvirenkaita uusimaan niin mukaan tarttuisi 235-50 tai 55 R19 koossa varmaankin UltraGrip Ice 3 tai VikingContact 8. Kierroksen hinta 1000-1150 €. Tai sitten kierros Hankookkia 800 €. Kesärenkaat on onneksi halvempia.

Vanteista oli puhetta niin kattoo vaan kantavuudet kuntoon niin jotain aivan riittävän laadukasta Dezenttiä sun muuta suorasovitevannetta saa kyllä alle tonnin per kierros sitäkin.

Omat maksoi 1600 € vanteet + hakka 9 nastat 19” koossa, jämy koitti myydä omiansa kolmella tonnilla. Jäi ostamatta sieltä.
 
"Halpoja" sähköautoja kun on odotettu mediassa kuin Vapahtajaa, niin katselimpa autoa vaihtaessa ihan mielenkiinnosta mitä noille "halvoille" n. 20k sähköautoille maksaa peruskaskot. Tuloksena sellainen 2-3 kertainen eli 4-800€ enemmän kuin mitä tuohon omaan 15k€ polttikseen maksaa.

Noilla vakuutushinnoilla ei tulisi kyllä omaan vähäkilometriseen talouteen vaikka olisi kotilatausmahdollisuus halvalla yöpörssisähköllä. Käytännössä kun bensaan menee arviolta 750€/vuosi (6l/100km, 7000km, 1,8€/l), niin jää sähköautolla "säästö" aika vähiin vaikka olettaisi, että huoltokuluja bensaan tulee öljynvaihdon verran enemmän. Säästöä kuitenkin pitäisi tulla, että viitsii halvalla pieniakkuisella puljata välilatauksien kanssa vähänkään pidemmillä reissuilla. Pienillä kilometreillä näyttääkin, että tällä hetkellä edes optimitapauksessa (kotilataus pörssisähkö) säästöä ei juuri synny ja muissa tapaukissa (taloyhtiölataus, julkiset latauspisteet) sähköautoilu olisi merkittävästi kalliimpaa kuin perinteinen kaasuttelu.

Periaatteessa tällainen kyllä harmittaa, sillä itselläkin kiinnostusta sähköön olisi ja jonkin verran olisin käytännöllisyydestäkin valmis tinkimään. Tällä hetkellä vaan vaikuttaa, että ei ole edes kustannusten osalta mitenkään järkevä ratkaisu ja vertautuu dieselin hankkimiseen bensan sijaan pienillä kilometreillä.
Volvoille saa ainakin Volviasta edulliset vakuutukset. Noin 50-60 €/kk kaskoineen. Käyttövoima ei vaikuta. Omavastuut 150-200 € vahingosta riippuen, sisältää tuulilasit ja parkkipaikat yms.
 
@jm82 mikä tuossa on omavastuu?
Suurin eli 500€ omavastuu.


Laskin kalliimmaan auton vakuutuksen myös (tuo linkki).

763€ (omavastuu 500€). Eli jostain syystä ihan aavistuksen halvempi?
Screenshot_2025-01-05-19-49-33-47_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg


912€ sitten pienimmällä 200€ omavastuulla, eli jonkun verran kalliimpi. Sama linkin model S.
Screenshot_2025-01-05-19-51-39-41_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Yritin laskea myös Model S Plaid autoon (1020hv), mutta siihen saa vakuutuksen vain soittamalla IFille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 758
Viestejä
4 569 288
Jäsenet
75 273
Uusin jäsen
playmama

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom