• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Yleistä keskustelua sähköautoista

Millainen auto on sinulla käytössä? Onhan nuo ihan tarpeellisia ominaisuuksia kyllä.
Varmaan Tesla. Voi katsella takkatulta kun pienoisia odottelee reenistä. AAutomotivessa sovellusten määrä jo varmaan ylittää Teslan sekä toimivuudessa että määrässä. Ei niistäkään kyllä mitään tarvitse jos se auto on kulkuväline eikä mikään leiriytymispaikka.
 
Millainen auto on sinulla käytössä? Onhan nuo ihan tarpeellisia ominaisuuksia kyllä.

Tesla model Y.

Se on kyllä erinomaisen hyvä nykyajan perhevankkuri. Joku muukin on päätynyt samaan lopputulokseen meneillään olevan hiihtoreissun pohjalta. Energiatehokkuus pakkasella tukee myös hyvin toimintaa.

Mutta ei se kyllä mikään ajajan auto ole. Enemmänkin hajuton ja mauton.
 
Onko täällä muilla VAG-latausluukkujen kanssa murheita?

-22 Enyaq ja tuo on kelien vähänkään viilentyessä yksi murheenkryyni. Pakko melkein ajaa luukku raollaan, kun pidemmälle reissulle mentäessä joutuu sitten jännäämään ladatessa, että aukeaako vai ei. Aistin marmorilla, että jonkinsortin tyyppivika, mutta ainakaan minulle ei huollossa ole korjausta / vaihtoa ehdotettu. Jotain mutistu aseöljyistä tai vastaavista ratkaisuista.
Pääseekö se auton väriin maalattu koristekansi liikkumaan suhteessa varteen? Omassa huomasin joskus että perän puolella oli noin 1mm rako ja edessä 5mm. Painamalla sai takaisin kohdalleen. Ehkä vaikuttaa jäätymisherkkyyteen?
 
Vaihtoon se osa, ymmärtääkseni tästä on kuitenkin jo uudempi revisio saatavilla. Ja ihan samaantapaan ne bensaluukut aukesi ja sulkeutui keskuslukon mukana joten ihan saman verran renkutusta sille osalle niissäkin tulee... eli tätä ei selitä kyllä muu kuin huonosti suunniteltu osa.
Kyllä mulla sähkiksessä sitä luukun renkutusta tulee ehkä 4-5x enemmän. Dieselin range oli ~1000km ja harvoin tuli alle 800km välein tankilla käyttä - sähkistä sen sijaan tulee ladattua ainakin 200km välein. Useamminkin näin lomilla kun ei ole kotilatausta ja pitäisi ryystää noita 11kW hidaslatauksia aina kauppareissujen jne. Aikana että ei tarvitsisi kovin usein käydä jossain kaukana olevalla ionityllä / superchargerilla.

Tänään osuikin hyvin - ilmainen ~35 kW CCS laturi ja auto 20 -> 95% hyvän lounaan aikana.
 
Tää infotainment on kyllä sellainen asia, joka on niin subjektiivinen asia kuin olla voi.

Mä vietän viikossa monta tuntia aikaa autossa odottamassa lasten harrastuksien parkkipaikoilla, kisoissa ja treeneissä ja infotainment tekee sille saman kuin teki lentomatkailullekin. Toinen sähköauton ehdoton ominaisuus tähän liittyen on ilmastoinnin toiminta ilman polttomoottoria. Myös auton useat eri käyttäjäprofiilit ja tavaratilan alla oleva jääkaappi tukevat tätä "harrastusta" hienosti.
Eikö joku tabletti ole hoitanut saman asian kuin auton infotainment jo yli 10 vuotta mallikkaasti. Jos nyt siis autossa haluaa aikaansa tappaa. Itse kyllä mieluummin käytän lasten harrastustreeniajat myös itse liikkumiseen / kuntoni ylläpitämiseen ja turnaukset / pelit ehdottomasti haluan olla paikan päällä katsomassa. En oikein keksi mikä voisi olla vanhenpana tärkeämpää kuin oman lapsensa tuki ja seuraaminen.
 
Tää infotainment on kyllä sellainen asia, joka on niin subjektiivinen asia kuin olla voi.

Mä vietän viikossa monta tuntia aikaa autossa odottamassa lasten harrastuksien parkkipaikoilla, kisoissa ja treeneissä ja infotainment tekee sille saman kuin teki lentomatkailullekin. Toinen sähköauton ehdoton ominaisuus tähän liittyen on ilmastoinnin toiminta ilman polttomoottoria. Myös auton useat eri käyttäjäprofiilit ja tavaratilan alla oleva jääkaappi tukevat tätä "harrastusta" hienosti.
Samoja fiiliksiä täällä. Teslaan kun on tottunut niin tulee yllätyksenä miten huonosti perinnemerkit toteuttaa samoja juttuja. Esim. Teslassahan pysyy ilmastointi/lämmitys päällä kun kuski istuu penkissä ja kahden klikkauksen päässä on climate keeper jos haluaa poistua autosta mutta jättää ac/lämppärin päälle. Helppoa, nopeaa ja mukavaa.

Pösö e208ssa kun istut 15-20min kuskin paikalla ajovalmiudessa, auto päättääkin tiputtaa ajovalmiuden veke joten ac/lämppäri ei ole käytössä, vain puhallus.. Vähä sama kuin istuisi polttiksessa virrat päällä...
 
Olen kyllä suunnitellut että napsaisisi sivuleikkureilla ne lukitustapin kynnet pois niin luukun saa auki aina olipa lukossa tahi ei. Ei sitä sähköä sieltä kukaan saa pöllittyä kun ei V2L:a ole. Ihan turha tuo lukitus.
Tiedä sitten suostuuko tuo lataamaan jos auto katsoo että luukku on lukittuna mutta töpseli on kiinni.
Volkkarin puolella noita on ilmeisesti leikelty eikä siitä kait haittaa ole ollut. Itselläni on ID3:een kerran vaihdettu tuo osa ja on karkeasti n. 200€ vaihdettuna marmorilla. Silikonispraytä olen nyt käyttänyt jos se pitäisi edes osan vedestä pois tuolta väärästä paikasta mutta on tuota muutamia kertoja jo saanut koputella auki. Ei näytä kestävän kuin muutaman vuoden kerrallaan kun auto on taivasalla ja latauksessa lähes joka yö. Kun tuo ensimmäisen kerran taas antaa kunnolla merkkiä että alkaa tulla tunnit täyteen niin silloin täytyy nuo siivekkeet katkoa.

Sinänsä hullua että 30€:n osa aiheuttaa parhaimmillaan matkan katkeamisen kun sille päälle sattuu. Luulisi että tuohon olisi kannattanut suunnitella edes joku pakko avaus kontin puolelle.
 
Samoja fiiliksiä täällä. Teslaan kun on tottunut niin tulee yllätyksenä miten huonosti perinnemerkit toteuttaa samoja juttuja. Esim. Teslassahan pysyy ilmastointi/lämmitys päällä kun kuski istuu penkissä ja kahden klikkauksen päässä on climate keeper jos haluaa poistua autosta mutta jättää ac/lämppärin päälle. Helppoa, nopeaa ja mukavaa.

Pösö e208ssa kun istut 15-20min kuskin paikalla ajovalmiudessa, auto päättääkin tiputtaa ajovalmiuden veke joten ac/lämppäri ei ole käytössä, vain puhallus.. Vähä sama kuin istuisi polttiksessa virrat päällä...
Mitäs jos itse kävisi vaikka lenkillä kun niitä lapsia odottelee? Ei tulisi kylmäkään ja läski sulaisi kuin itsestään.
 
Jos joku saa pari tuntia omaa hermolepoaikaa lasten treenien aikana autossa istuessaan ja tykkää katsella youtubea, niin senkus. Itse en niin autossa välittäisi istua, mutta jos joku muu haluaa sitä tehdä, niin ei ole multa pois.

Ja onhan se nyt hölmöä että isohkolta auton näytöltä ei ole mahdollisuutta katsella youtubea pikalaturilla jos nyt jossain jumalan hylkäämällä teollisuusalueen kulmalla on lataamassa. Ei ole meinaan keneltäkään pois jos tuon mahdollistaisi auton seisoessa...
 
Jos joku saa pari tuntia omaa hermolepoaikaa lasten treenien aikana autossa istuessaan ja tykkää katsella youtubea, niin senkus. Itse en niin autossa välittäisi istua, mutta jos joku muu haluaa sitä tehdä, niin ei ole multa pois.

Ja onhan se nyt hölmöä että isohkolta auton näytöltä ei ole mahdollisuutta katsella youtubea pikalaturilla jos nyt jossain jumalan hylkäämällä teollisuusalueen kulmalla on lataamassa. Ei ole meinaan keneltäkään pois jos tuon mahdollistaisi auton seisoessa...
Onkohan tosiaan tesla ainut, jolla youtube toimii? Yllättävää jos ei ole missään muussa.

Model S 90D facelift 2016 on täällä ja siinä on MCU versio 1. Nettiselain siitä löytyy kyllä, mutta youtube videot ei toimi. Auton selain ei ole youtuben tuettujen selainten listalla. MCU1 on sen verran hidas, että eipä sillä selaimellakaan mitään tee. Mutta muuten toimii kyllä omaan ajamiseen ihan riittävän nopeasti. Jopa päivityksiäkin tulee vielä.

Moneen autoon ei myöskään saa LTE (4G) päivitystä. Tuohon ässään se oli tehty (200€ teslalla). Eli etäkäyttö ei välttämättä toimi ollenkaan, jos 2G netti on liian hidas?

Voihan siellä autossa olla puhelimella, mutta auton näyttö olisi siinä näppärästi.

Edit:
Tuossa vanhassa teslassa on ilmainen Premium Connectivity. Eli kai jotain ominaisuuksia, jotka on nykyisin maksullinen palvelu. Esim kartta on "hienompi". Mutta ei siinä toisaalta taida mitään muuta eroa sitten ollakaan.
 
Kyllä mulla sähkiksessä sitä luukun renkutusta tulee ehkä 4-5x enemmän. Dieselin range oli ~1000km ja harvoin tuli alle 800km välein tankilla käyttä - sähkistä sen sijaan tulee ladattua ainakin 200km välein. Useamminkin näin lomilla kun ei ole kotilatausta ja pitäisi ryystää noita 11kW hidaslatauksia aina kauppareissujen jne. Aikana että ei tarvitsisi kovin usein käydä jossain kaukana olevalla ionityllä / superchargerilla.

Tänään osuikin hyvin - ilmainen ~35 kW CCS laturi ja auto 20 -> 95% hyvän lounaan aikana.

Siinä ei hajoa se jousimekanismi jota renkutat sen 4-5x enemmän, vaan se lukitussolenoidi, joka aukeaa ja sulkeutuu keskuslukituksen mukana riippumatta käyttövoimasta.
 
Mitäs jos itse kävisi vaikka lenkillä kun niitä lapsia odottelee? Ei tulisi kylmäkään ja läski sulaisi kuin itsestään.
Kyllähän noita hetkiä kun on autossa pitänyt kykkiä niin ollut. Ei nyt välttämättä 4h mutta 30-45min. Toki voihan senkin ajan käyttää istumalla kuumassa/kylmässä autossa Priiimium ovipahvia haistellen.
 
Eikö joku tabletti ole hoitanut saman asian kuin auton infotainment jo yli 10 vuotta mallikkaasti. Jos nyt siis autossa haluaa aikaansa tappaa. Itse kyllä mieluummin käytän lasten harrastustreeniajat myös itse liikkumiseen / kuntoni ylläpitämiseen ja turnaukset / pelit ehdottomasti haluan olla paikan päällä katsomassa. En oikein keksi mikä voisi olla vanhenpana tärkeämpää kuin oman lapsensa tuki ja seuraaminen.

Toki, mutta meillä on muutakin säätämistä ihan tarpeeksi että en haluaisi olla riippuvainen mistään ylimääräisestä laitteesta. 15,4" kiinteä näyttö on sitäpaitsi paljon toimivampi kuin lähteä tabletin kanssa leikkimään.

Mäkin tykkään käyttää oman liikkumisen mahdollisuudet hyödyksi jos en ole tuomarina tai katsomassa mutta 7 treenit á 3 tuntia viikossa on mun fysiikalle vähän liikaa ja noita odotushetkiä tulee väistämättä tosi paljon. Teinit ei myöskään erityisesti arvosta notkumista heidän harjoituksissaan.

Siinä on sitten mukava viettää 15-30minuuttia katsellen jotain HBO Maxin sarjaa tai pelaten vaikka Skyforcea. Laturilla ollessa en yleensä autossa odottele vaan käyn mieluummin vaikka kahvilla mutta odottaminen kun on meillä kestoltaan epämääräinen, sopii siihen täyteohjelma hyvin.

EDIT: Ja kuten @Markkanen tuossa mainitsikin kokonaiskokemus on merkittävä juttu. Bemarissa lähtee sähköt pois kymmenen minuutin odottelun jälkeen ja vaikka se napin painaminen ei mikään suuri juttu olekaan, niin alkaa se viimeistään sadannen kerran jälkeen kyrsiä, että voi jatkaa musan kuuntelua lämpimässä autossa.
 
Viimeksi muokattu:
15,4" kiinteä näyttö on sitäpaitsi paljon toimivampi kuin lähteä tabletin kanssa leikkimään.

Mä en ole tätä ymmärtänyt koskaan, mulla niska alkaa vihlomaan jo pelkästä ajatuksesta että joutuisi katsomaan minuuttia pidempään etuviistoon jotain keskinäyttöä joka ei ole edes kallistettu kuskin suuntaan.

Aika usein kun tiedän että autossa joutuu odottamaan niin nappaan pädin tai läppärin mukaan autoon, siitä sitten selkänoja sopivasti enemmän makuuasentoon ja voi katsoa ohjelmia paremmalla kuvanlaadulla ilman että niska ja silmät tulevat kipeiksi.
 
Mä en ole tätä ymmärtänyt koskaan, mulla niska alkaa vihlomaan jo pelkästä ajatuksesta että joutuisi katsomaan minuuttia pidempään etuviistoon jotain keskinäyttöä joka ei ole edes kallistettu kuskin suuntaan.

Aika usein kun tiedän että autossa joutuu odottamaan niin nappaan pädin tai läppärin mukaan autoon, siitä sitten selkänoja sopivasti enemmän makuuasentoon ja voi katsoa ohjelmia paremmalla kuvanlaadulla ilman että niska ja silmät tulevat kipeiksi.

Mulla on määritetty erillinen "viihde profiili", jota klikkaamalla penkki säätyy sopivalle tasolle (taakse, ylös, kallistus) ja ilmastoinnin asetukset vaihtuvat.

Käytän sitä sekä näytöltä tapahtuvaan toimintaan että etätöihin autossa (tosin pidemmät sessiot hoidan takapenkiltä) eikä näytön sijainti mitenkään minua häiritse.

Lyhyemmille tuo sijoitus on suurempi ongelma kun ajoasento on lähellä rattia mutta siihen löytyy tarvittaessa myös kolmannen osapuolen sarana, jolla näyttöä voi kääntää tai sitten X ja S malleissahan tuo on valmiiksi käännettävä.
 
Aiempaan Enyaq-latausluukkukuvioon liittyen:

Auto 10/2022 eli takuu on vajaa pari kk vanha. Olin yhteydessä Skodan paikalliseen huoltoliikkeeseen ja 70% osan kustannuksesta, mutta todentaminen + työt asiakkaan piikkiin.

Vähän vittuilulta tuntuu, koska varmaan ihan perusteltua olettaa, että ajoneuvon käytön kannalta olennaisen osan ei kai tulisi vikaantua näin nopeasti..
 
Aiempaan Enyaq-latausluukkukuvioon liittyen:

Auto 10/2022 eli takuu on vajaa pari kk vanha. Olin yhteydessä Skodan paikalliseen huoltoliikkeeseen ja 70% osan kustannuksesta, mutta todentaminen + työt asiakkaan piikkiin.

Vähän vittuilulta tuntuu, koska varmaan ihan perusteltua olettaa, että ajoneuvon käytön kannalta olennaisen osan ei kai tulisi vikaantua näin nopeasti..
Aina voit tehdä reklamaation ja vedota virheeseen.
 
Ja osa maksaa sen 30€. Mutta Vagineissa tuo pensaluukun solenoidi on hajoillut jo 20v. Luulisi olevan ostaessa tiedossa.

Siis se luukun lukitus avautuu sähköisesti? Mielenkiintoinen ratkaisu. Perinteisesti lukituksen avaus on kai toteutettu kuljettajan paikalta mekaanisella yhteydellä tai sitten luukussa/tankinkorkissa on ollut lukkopesä?
 
Siis se luukun lukitus avautuu sähköisesti? Mielenkiintoinen ratkaisu. Perinteisesti lukituksen avaus on kai toteutettu kuljettajan paikalta mekaanisella yhteydellä tai sitten luukussa/tankinkorkissa on ollut lukkopesä?
Eikai muissa ku joissain japseissa ole ollut mekaanista luukun avausta enää vuosikymmeniin? Lukkopesää korkissa ei taida olla senkään vertaa olla nähty enää aikoihin paitsi raskaassa kalustossa.
 
Joo sain huollosta sijaisautoksi Corollan ja bensaluukun fyysinen vaijerivipu oli jalkatilaan piilotettu. Aiemmassa Lexuksessakin oli oven karmin lähellä siellä missä perinteisesti konepellin vipu. On tuo ainakin toimiva systeemi, mieluummin noin kun jatkuvasti hajoava alihankintasolenoidi.
 
Joo sain huollosta sijaisautoksi Corollan ja bensaluukun fyysinen vaijerivipu oli jalkatilaan piilotettu. Aiemmassa Lexuksessakin oli oven karmin lähellä siellä missä perinteisesti konepellin vipu. On tuo ainakin toimiva systeemi, mieluummin noin kun jatkuvasti hajoava alihankintasolenoidi.
Jep, toimiva se systeemi on ja erittäin hyvä. Sitä vaan meinasin että ei noita muissa ku japseissa enää ole.
 


Tuli kyllä täydellisenä yllätyksenä näiden sähköisten luukkujen toiminta Suomen olosuhteissa, eikä kukaan osannut tätä aavistella

/s

Aina se hifislety "hienompien" juttujen kanssa ei todellakaan ole se parempi. En muutenkaa näe yhtään asiaa mikä tuollaisessa sähköisessä olisi parempi ku se että painaa siitä ja se aukeaa kuten ennenkin, toimintavarmasti.
 


Tuli kyllä täydellisenä yllätyksenä näiden sähköisten luukkujen toiminta Suomen olosuhteissa, eikä kukaan osannut tätä aavistella

/s

No ei nyt ehkä yllätyksenä, kaikki sähköinen noissa keleissä menee ihan päin vittua :D Itselläkin ollut auto tuossa jäässä jo pari kertaa tänä talvena, onneksi on nyrkillä auki hakattava latausluukku (Volvo C40).

Edellinen V60 niin sitäkin tankkausluukkua sai vähän kovistella parina päivänä parina vuonna.

Mutta on tuo kyllä perseestä että anturit antaa virhelukemia jos se ei millilleen mene kiinni pakkasella. Itse kun ei mitään sille voi.
 


Tuli kyllä täydellisenä yllätyksenä näiden sähköisten luukkujen toiminta Suomen olosuhteissa, eikä kukaan osannut tätä aavistella

/s

Esilämmitys ei toimi, auto sammuu heti kun nouset pois penkistä, luukut ei aukee. Hiukan on vielä legacy merkeillä kehitettävää sähköautoissa. Tuo molemmilla puolilla olevat latausluukut on tottakai käytettävyyden kannalta paremmat kuin vain yhdellä puolella. Mutta vähän tulee "molemmissa käsissä rannekello" vibat. :D
 
ID4:n yksi ärsytyksen aiheita oli juurikin tuo auton sammutus välittömästi samalla sekunnin kymmenyksellä kun ahterin paino nousee pois penkiltä edes sadasosasekunnin ajaksi. Joo, kyllä sen saa jäämään päälle ratin viereisestä napista, mutta kun vyötä laittaessa tai talvivaatteiden kanssa haluaa vähän nostaa persettä ja asettaa vaatteita paremmin niin auto päättää samalla sammuttaa auton. Tuokin sellainen asia, minkä olisi saanut korjattua, jos edes joku olisi autoa joskus kunnolla koeajanut ennen julkaisua...
 


Tuli kyllä täydellisenä yllätyksenä näiden sähköisten luukkujen toiminta Suomen olosuhteissa, eikä kukaan osannut tätä aavistella

Hauska video. VAG/Audi laatua. Kannattaa katsoa tuo.

Itse olen ajanut 25tkm Peugeot e-2008 autolla. On siinäkin saanut latausluukkua vähän kovakouraisesti käsitellä, että on saanut auton lataukseen. Ei kumminkaan kovin montaa kertaa. Peugeot kyllä pysyy käynnissä, mutta vain 10 minuuttia?


Model S valitti eilen myös jostain? Ilmeisesti auton takaosa lumessa? Kun ajoin myöhemmin eilen, niin ei enää herjannut tuota jotain parkkeeraus juttua.
Screenshot_2025-01-04-01-55-45-98_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4~2.jpg
 
Esilämmitys ei toimi, auto sammuu heti kun nouset pois penkistä, luukut ei aukee. Hiukan on vielä legacy merkeillä kehitettävää sähköautoissa. Tuo molemmilla puolilla olevat latausluukut on tottakai käytettävyyden kannalta paremmat kuin vain yhdellä puolella. Mutta vähän tulee "molemmissa käsissä rannekello" vibat. :D
Meinaatko että teslan talviominaisuudet pieksee legacymerkeistä vaikka bemarin kun kerta on "hieman kehiteltävää"?
Mutta se mitä tosiaankin kaipaisin olisi taycan tyyliin eteen latauspaikat, ja molemmin puolin. Nuo takana olevat on aivan perseestä ja ei siitä mihinkään pääse, ainakin itse ajan mieluummin keula edellä parkkiin.
 
Toisaalta talvisessa säässä mielestäni helpompi lähteä etuperin liikkeelle.

Ei ole nyt kotona ollenkaan autokatosta, niin lunta kertyy auton päälle.
 
Toisaalta talvisessa säässä mielestäni helpompi lähteä etuperin liikkeelle.

Ei ole nyt kotona ollenkaan autokatosta, niin lunta kertyy auton päälle.
Nää on vähän näitä. Talvisessa säässä se vähän kurja peruuttaa myös siihen mestoille tullessa kun kamerasta ei näe mitään ja osassa autoista on tutkatkin halpuutettu pois. Toki jokaisen ajokotin omaavan pitäisi kyetä tähän hommaan ihan peileilläkin muuta ilmeisesti se ei ole ihan normi enää.
 
ID4:n yksi ärsytyksen aiheita oli juurikin tuo auton sammutus välittömästi samalla sekunnin kymmenyksellä kun ahterin paino nousee pois penkiltä edes sadasosasekunnin ajaksi. Joo, kyllä sen saa jäämään päälle ratin viereisestä napista, mutta kun vyötä laittaessa tai talvivaatteiden kanssa haluaa vähän nostaa persettä ja asettaa vaatteita paremmin niin auto päättää samalla sammuttaa auton. Tuokin sellainen asia, minkä olisi saanut korjattua, jos edes joku olisi autoa joskus kunnolla koeajanut ennen julkaisua...
Otat automaattisen käynnistyksen helvettiin ja wot? Tuolle oli asetus ainakin siinä nelkussa, jota koeajoin. Ei kyllä tullut mieleen nousta autosta välillä ulos.
 
Aiempaan Enyaq-latausluukkukuvioon liittyen:

Auto 10/2022 eli takuu on vajaa pari kk vanha. Olin yhteydessä Skodan paikalliseen huoltoliikkeeseen ja 70% osan kustannuksesta, mutta todentaminen + työt asiakkaan piikkiin.

Vähän vittuilulta tuntuu, koska varmaan ihan perusteltua olettaa, että ajoneuvon käytön kannalta olennaisen osan ei kai tulisi vikaantua näin nopeasti..
Oma ID3 jäätyi just parkkiruutuun. Ei voi kuin ihmetellä miksi tossa edes pitää olla lukitus.

No, saa leasing-yhtiö ja K-Auto tapella keskenään.
 
Jep, toimiva se systeemi on ja erittäin hyvä. Sitä vaan meinasin että ei noita muissa ku japseissa enää ole.

Ei ollut toimiva. Joskus oli meillä 2003 corolla, jossa ilmeisesti sinne vaijerin väliin pääsi aina kosteuttu ja jäätyi sopivalla kelillä kiinni, eli huonolla tuurilla piti ennen tankkausta käydä autoa säilyttämässä lämpimässä parkkihallissa.

Missää muussa autossa ei ole meidän perheellä ollut vaijeriluukkua, eikä kyllä ongelmiakaan, aina on solenoidi toiminut oli kesä tai talvi. Jos ei toimi noin yksinkertainen mekanismi (solenoidi), niin äärimmäisen tyhmä suunnittelumoka. Ehkä volsun yleisen laadun (laaduttomuuden) perusteella en ihmettelisi.
 
Onko täällä muilla VAG-latausluukkujen kanssa murheita?

-22 Enyaq ja tuo on kelien vähänkään viilentyessä yksi murheenkryyni. Pakko melkein ajaa luukku raollaan, kun pidemmälle reissulle mentäessä joutuu sitten jännäämään ladatessa, että aukeaako vai ei. Aistin marmorilla, että jonkinsortin tyyppivika, mutta ainakaan minulle ei huollossa ole korjausta / vaihtoa ehdotettu. Jotain mutistu aseöljyistä tai vastaavista ratkaisuista.
Ei oo kyllä temppuillut itsellä, mutta kuivaan joka kerta pesun jälkeen luukun voinee vaikuttaa asiaan. Jos solenoidi jumii hetimmiten vaihtamaan ettei joudu koko luukkua uusimaan.
 
Aiempaan Enyaq-latausluukkukuvioon liittyen:

Auto 10/2022 eli takuu on vajaa pari kk vanha. Olin yhteydessä Skodan paikalliseen huoltoliikkeeseen ja 70% osan kustannuksesta, mutta todentaminen + työt asiakkaan piikkiin.

Vähän vittuilulta tuntuu, koska varmaan ihan perusteltua olettaa, että ajoneuvon käytön kannalta olennaisen osan ei kai tulisi vikaantua näin nopeasti..
Toi koko osan vaihtohan kestää sen 15min youtuben ohjeella.
 
Meinaatko että teslan talviominaisuudet pieksee legacymerkeistä vaikka bemarin kun kerta on "hieman kehiteltävää"?
Mutta se mitä tosiaankin kaipaisin olisi taycan tyyliin eteen latauspaikat, ja molemmin puolin. Nuo takana olevat on aivan perseestä ja ei siitä mihinkään pääse, ainakin itse ajan mieluummin keula edellä parkkiin.
Ainakin ajastukset toimii ja latausluukkukin on lämmitetty.
Ainoa oikea paikka latauspaikalle on takana kuskin puolella. Tällöin ei tarvitse kuskin lähteä lampsimaan auton toiselle puolelle.
 
Ei ole olemassa ainoaa oikeaa paikkaa. Noilla kaikilla paikoilla on puolensa ja riippuen tilanteesta niillä kaikilla on omat huippuhetkensä. Esim. tuo Teslan paikka olisi omassa käytössä tosi huono, koska se blokkaa kulkemisen kuskin puolelta auton sivulla kokonaan koska oma auto ajetaan talliin etuperin. Ja tuolla kuskin puolen seinällä on säilytyksessä esim. työkaluja yms. tarpeellista.

Siksi itse preferoisin noita Taycanin latausportteja (monikossa) jos saisi valita.
 
Ainakin ajastukset toimii ja latausluukkukin on lämmitetty.
Ainoa oikea paikka latauspaikalle on takana kuskin puolella. Tällöin ei tarvitse kuskin lähteä lampsimaan auton toiselle puolelle.

Itse asiassa, jos sen vain voisi, niin sijoittaisin sen välittömästi heti kuskin oven taakse (ennen takaovia - ehkä isommissa autoissa mahdollistakin). Kuskin puolella toki joka tapauksessa (auton nokassa jäätymisongelma ilmeinen). Apukuskin puolella takana on joka tapauksessa ehkä paskin sijoitus.
 
Ainakin ajastukset toimii ja latausluukkukin on lämmitetty.
Ainoa oikea paikka latauspaikalle on takana kuskin puolella. Tällöin ei tarvitse kuskin lähteä lampsimaan auton toiselle puolelle.
No omasta mielestä kun edellisessä plugarissa se latauspaikka oli kuskin etulokarissa niin oli kyllä aivan täysin ylivoimainen nyt takana olevaan verrattuna. En tiedä mikä takana olevassa olisi parempaa missään tilanteessa. Perseestä se on noissa isoissa kauppakeskusten parkkihalleissakin missä jengi jostain syystä ajaa n.10cm päässä perästä ja sitten alatkin peruuttelemaan ruutuun ni sitten koko helvetin käytävä peruuttelee.
 
Itse asiassa, jos sen vain voisi, niin sijoittaisin sen välittömästi heti kuskin oven taakse (ennen takaovia - ehkä isommissa autoissa mahdollistakin). Kuskin puolella toki joka tapauksessa (auton nokassa jäätymisongelma ilmeinen). Apukuskin puolella takana on joka tapauksessa ehkä paskin sijoitus.
Tilannekohtaista. Itselle kahdessa käyttämässäni kotilatauspaikassa juuri apukuskin puolella takana on kaikista kätevin paikka. Toisessa näistä laturin kahva jää tuolloin ahtaammalla parkkiksella kaikista järkevimpään kohtaan ja toisessa latauspaikka (aiemmin asennettu voimavirta) on siinä kohdassa. Paras olisi kun latausportti olisi molemmilla puolilla autoa. Julkisillakin latureilla tuosta olisi monesti hyötyä, kun välillä latauspaikat on ahdettu sellaiseen rakoon että ajaminen siihen olisi näppärintä tietyllä tavalla mutta huonolla tuurilla se laturi lyhyine johtoineen saattaa jäädä juuri väärälle puolelle. Perinteisessä tankkaamisessa ei samalla tavalla ollut puolella väliä, kun tilat oli väljempiä ja latauspaikka ei ollut pysäköintipaikka.
 
Ev6:ssa tuo luukku on muuten ihan OK mutta kooltaan sellainen mela että esim. Helsinki-Vantaan pysäköintihallissa saa olla tarkkana ettei ota kiinni pylväisiin.

Edit: on apukuskin puolella takanurkassa
 
No omasta mielestä kun edellisessä plugarissa se latauspaikka oli kuskin etulokarissa niin oli kyllä aivan täysin ylivoimainen nyt takana olevaan verrattuna. En tiedä mikä takana olevassa olisi parempaa missään tilanteessa. Perseestä se on noissa isoissa kauppakeskusten parkkihalleissakin missä jengi jostain syystä ajaa n.10cm päässä perästä ja sitten alatkin peruuttelemaan ruutuun ni sitten koko helvetin käytävä peruuttelee.
Itse ainakin peruutan käytännössä aina mielummin ruutuun kuin ajan etuperin -> takana on minusta parempi.

Ja nyt kun olen lataillut oikeanpuoleisen liikenteen kadunvarsilatauksissa pari kertaa, niin apukuskin puolen takakulma on sillä laturin puolella. Teslan kuskin puolen takakulmasta ccs / type2 pistooli sojottaa liikenteen puolelle ja piuhaa saa vedellä jalkakäytävän puolelta.

Tosin teslan ratkaisua kompensoi sitten se, että superit on suunniteltu tuolle ja moni muukin latauspaikka on suunniteltu niin, että puolet paikoista on vasemmalle ja puolet oikealle puolelle, jolloin kumpi puoli tahansa käy. Ja onhan se lähempänä jos vaan saa optimoitua latauspiuhan sopivasti.

Edit:
Se, että mikä on paras on täysin henkilökohtaisista tarpeista riippuva juttu ja yhtä parasta sijaintia ei voi edes teoriassa olla. Sen takia on kaikista paras, että eri autoissa on latausluukku eri paikassa ja silloin voi ainakin jossain määrin yrittää valita sen mukaan, että mikä on itselle paras.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ollut tuollaisia asetuksia. Wot slangia en ymmärrä.
Kyllä tuossa minusta moinen oli ja kyselin siitä myyjältäkin. Softaversioissa eroa? Toki vaikea sanoa vaikuttaako se siihen, että auto sammuttaa itsensä. Turvallisuuden takiahan tuo perse-off siihen on pistetty ja silloin ei periaatteessa ole eroa miten ja kuka sen auton on käynnistänyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 704
Viestejä
4 574 743
Jäsenet
75 239
Uusin jäsen
haapajuk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom