Joo, taisin sekoittaa tuohon kun se näyttää kuollutta kulmaa peilistä keskinäytöllä yms.Paitsi että 360 kamera ei ole teslassa vakiona eikä edes rahalla ostettavissa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo, taisin sekoittaa tuohon kun se näyttää kuollutta kulmaa peilistä keskinäytöllä yms.Paitsi että 360 kamera ei ole teslassa vakiona eikä edes rahalla ostettavissa.
Noissa kannattaa huomioida, että usein nelivedossa on isompi kääntösäde (esim vag/meb). Teslassa jostain syystä takavetoihinkin on jätetty nelikon kääntösäde.Myös esim. Tesla model Y:n kääntösäde on yli 12m. Muita verrokkeja
Kia ev3 10,4m
Kia ev6 11,6m
Nissan ariya 10,8m
Polestar 2 11,5m
Ev-databasesta noita voi tutkia, jos kinostaa.
Ainakin ilman sivukameroita, jotka näyttää kuvaa näytöllä kun laittaa vilkun päälle, en ostaisi enää autoa. Todella kätevä kaistaa vaihtaessa tai motarille liittyäessä katsoa siitä onko siellä kuolleessa kulmassa just joku.Sais noi kamerat ja muut olla useammin vakiona. Ei huvittais maksaa tuhansia euroja noista kun hyöty on niin pientä. Peruutuskamerasta/tutkasta näkee miten mahtuu vielä peruuttamaan ja kyljet näkyykin sitten sivupeileistä. Aika moni muukin varuste jää ruksaamatta kun miettii että miten tuohonkin nyt pitäisi tonni laittaa kun tarve on kerran vuoteen.
Tesla taitaa olla ainoita missä on ns. kaikki vakiona?
Korealaisissa on jostain syystä listahinta ihan älytön aina sähköpuolella. Oletan että Hyundain konsernilla ei vaan ole mitään painetta myydä määränsä enempää ja tekevät vaan omaa juttua muista välittämättä ja lisäilevät tuotantoa ja malleja rauhalliseen ja taloudellisesti riskittömään tahtiin.Maanantaina ku istuin ja kattelin EV6 faceliftiä niin on siinä kyllä keulan alamaski pilattu. EV3 sit ihan perseestä ne megalomaaniset pianolakkalokarikaaret, ei varmaan naarmutu herkästi... Ne pitäs saada mattana ehottomasti ja samalla hintaa 15 k€ alaspäin siten et gt-line awd long range olis <50 k€.
Nythän on tulossa se Hyundai Ioniq9 joka tulee parantamaan kaikilla tavoilla EV9:sistä - todennäköisesti osa parannuksista saapuu EV9:in seuraaviin vuosimalleihin. Ainakin siis se isompi akku joka oletettavasti lataa nopeammin.Eilen näin EV-9, etäisesti kiihottaa muutaman vuoden päästä kun on saanut faceliftin ja mahdolliset "kulmat" hiottua. Itse muotokielen kulmikkuudessa ei moitittavaa.
Mulla kuolleen kulman varoitin vilkuttaa valoa sivupeilin juuressa, musta se on oikein fiksu ratkaisu. En ole kauhean vakuuttunut tuosta että pitää katsella instrumenttiklusteriin kun vaihtaa motarilla kaistaa. Eikö se ole se ja sama vilkaista sivupeiliin?Ainakin ilman sivukameroita, jotka näyttää kuvaa näytöllä kun laittaa vilkun päälle, en ostaisi enää autoa. Todella kätevä kaistaa vaihtaessa tai motarille liittyäessä katsoa siitä onko siellä kuolleessa kulmassa just joku.
Korealaisissa on jostain syystä listahinta ihan älytön aina sähköpuolella. Oletan että Hyundain konsernilla ei vaan ole mitään painetta myydä määränsä enempää ja tekevät vaan omaa juttua muista välittämättä ja lisäilevät tuotantoa ja malleja rauhalliseen ja taloudellisesti riskittömään tahtiin.
Nythän on tulossa se Hyundai Ioniq9 joka tulee parantamaan kaikilla tavoilla EV9:sistä - todennäköisesti osa parannuksista saapuu EV9:in seuraaviin vuosimalleihin. Ainakin siis se isompi akku joka oletettavasti lataa nopeammin.
Ulkonäkö tietty sitten eri juttu, että kumpi sopii kenellekin.
Ainakin korealaisessa täysin hyödytön, kun en todellakaan halua katsoa mittaristoa kaistanvaihdon aikana. HUDin ansiosta muutenkin mittariston rooli on ihan olematon. Samaten kuvakulma ei ole niin laaja ylös ja sivulle, että tuosta olisi aidosti hyötyä. Kaupungissa pysähtyneenä pyöräkaistan suuntaisesti tuo voi kyllä jonkun spandextorpedon pelastaa/paljastaa.Ainakin ilman sivukameroita, jotka näyttää kuvaa näytöllä kun laittaa vilkun päälle, en ostaisi enää autoa. Todella kätevä kaistaa vaihtaessa tai motarille liittyäessä katsoa siitä onko siellä kuolleessa kulmassa just joku.
Sen takia muissa ollut tämä merkkivalo mikä tekee saman ja inffoaa myös ulkopuolelle että olet kuolleessa kulmassa. Tesla toki säästi tässä ja laittoi sen Highlandissa sisäkaiuttimeen.Ainakin ilman sivukameroita, jotka näyttää kuvaa näytöllä kun laittaa vilkun päälle, en ostaisi enää autoa. Todella kätevä kaistaa vaihtaessa tai motarille liittyäessä katsoa siitä onko siellä kuolleessa kulmassa just joku.
Tämähän se paras ratkaisu kun peiliin nyt oletettavasti katse muutenkin menee kun kaistaa on vaihtamassa. Bemarissa, kuten myös oletettavasti volvossa jos laittaa vilkun päälle kun joku on kuolleessa kulmassa vilkkuu se peilin valo raivoisasti ja rattikin täristää. Jos silti meinaa ajaa alle ni pistää ohjauksessa vastaan ja lopulta vääntää ihan tosissaan toiseen suuntaan jos meinaa kolista.Volvossa syttyy sivupeiliin valo jos joku on rinnalla tai tulossa rinnalle, oikein hyvä ratkaisu.
Teslassa ei tartte päätä käännellä peiliin kun voi näppärästi katsoa näytöltä kamerakuvasta onko siinä joku. Erittäin näppärä ja parempi kun joku ledi jossain.Tämähän se paras ratkaisu kun peiliin nyt oletettavasti katse muutenkin menee kun kaistaa on vaihtamassa. Bemarissa, kuten myös oletettavasti volvossa jos laittaa vilkun päälle kun joku on kuolleessa kulmassa vilkkuu se peilin valo raivoisasti ja rattikin täristää. Jos silti meinaa ajaa alle ni pistää ohjauksessa vastaan ja lopulta vääntää ihan tosissaan toiseen suuntaan jos meinaa kolista.
En kyllä tajua miten on näppärämpää katsoa keskinäyttöä kuin sitä peiliä. Mutta hyvä jos tykkäät, ei ole muilta pois.Teslassa ei tartte päätä käännellä peiliin kun voi näppärästi katsoa näytöltä kamerakuvasta onko siinä joku. Erittäin näppärä ja parempi kun joku ledi jossain.
Ei peilistä nää kuollutta kulmaa.En kyllä tajua miten on näppärämpää katsoa keskinäyttöä kuin sitä peiliä. Mutta hyvä jos tykkäät, ei ole muilta pois.
Jos katse on kaukaisuudessa edessä ja vilkaiset sivupeiliä, silmien ei tarvitse tarkentaa metrin päähän, vaan ne voivat pysyä tarkennettuna kaus. Jos katsot metrin päässä olevaa näyttöä, silmien pitää tarkentaa lähelle ja sitten taas uudelleen kauas kun pistät katseen takaisin eteenpäin.
Silmien syvyystarkennuksen muutoksessa menee yllättävän pitkä aika.
Kamerakuvassa näkyy laajempi alue eikä ole ns. kuollutta kulmaa kuten peilissä on.En kyllä tajua miten on näppärämpää katsoa keskinäyttöä kuin sitä peiliä. Mutta hyvä jos tykkäät, ei ole muilta pois.
Jos katse on kaukaisuudessa edessä ja vilkaiset sivupeiliä, silmien ei tarvitse tarkentaa metrin päähän, vaan ne voivat pysyä tarkennettuna kaus. Jos katsot metrin päässä olevaa näyttöä, silmien pitää tarkentaa lähelle ja sitten taas uudelleen kauas kun pistät katseen takaisin eteenpäin.
Silmien syvyystarkennuksen muutoksessa menee yllättävän pitkä aika.
Polttomoottoriautoissa kyllä, mutta käsittääkseni sähköautoissa kääntösäde on usein sama oli kyseessä neliveto tai vajaaveto.Noissa kannattaa huomioida, että usein nelivedossa on isompi kääntösäde (esim vag/meb). Teslassa jostain syystä takavetoihinkin on jätetty nelikon kääntösäde.
Korealaisista en tiedä. Samoin uuden takavetopolestarin kääntösäde voisi hyvinkin olla tiukempi.
Mutta jos on se varoitin, niin tarvitseeko sitä kameraa katsoa?Kamerakuvassa näkyy laajempi alue eikä ole ns. kuollutta kulmaa kuten peilissä on.
Jos on peili ja tuo varoitin, niin kyllä sillä pitkälle pääsee. Teslassa joutuu vain ottamaan sen katseen pois tiestä kun kuva on keksinäytöllä.Tarvitsee, ei se varoitinkaan ole 100%.
Teslassa ei tartte päätä käännellä peiliin kun voi näppärästi katsoa näytöltä kamerakuvasta onko siinä joku. Erittäin näppärä ja parempi kun joku ledi jossain.
Teslassa ei tartte päätä käännellä peiliin kun voi näppärästi katsoa näytöltä kamerakuvasta onko siinä joku. Erittäin näppärä ja parempi kun joku ledi jossain.
Toki tällainen Honda E toteutus olisi oikeasti asiallinen, @Vami varmaan osaa kertoa tuon toimivuudesta paremmin.Anteeksi, mutta tämä nyt on ihan puppua lievästi sanottuna.
Kaistanvaihdossa kuljettajan huomion tulee olla siellä, mihin suuntaan ollaan menossa eli edessä ja siellä kaistalla johon aiotaan siirtyä.
Se että joku valmistaja suuressa viisaudessaan on päättänyt toteuttaa kuolleen kulman varoituksen niin, että pitää vilkaista keskikonsoliin ratin viereen on vain ja ainoastaan huono toteutus.
Mutta toisaalta täysin ymmärretävää kun se peilissä vilkkuva varoitusvalo on niin "legacy"(ja liian kallis).
Peilin varoitusvalo on intuitiivinen ja toimiva. Teslan mielestä valitettavasti intuitiivinen ja toimiva on so last season ja pyörä pitää keksiä uudelleen(jotta ei tarvitse maksaa rojalteja?)
Teslassa on sama kääntösäde vain koska firma on laiska eikä ole jaksanut laittaa enemmän kääntyviä etupyöriä takavetoversioon.Polttomoottoriautoissa kyllä, mutta käsittääkseni sähköautoissa kääntösäde on usein sama oli kyseessä neliveto tai vajaaveto.
Esim. juurikin tuo mainitsemasi Tesla tai vaikkapa Nissan Ariya.
Onhan teslakin tajunnut, että se ledi siinä peilin kulmilla on se juttu kun uudistettuun model kolmoseen se on laitettu. Toki halpuutettuna versiona mutta kummiskin.Anteeksi, mutta tämä nyt on ihan puppua lievästi sanottuna.
Kaistanvaihdossa kuljettajan huomion tulee olla siellä, mihin suuntaan ollaan menossa eli edessä ja siellä kaistalla johon aiotaan siirtyä.
Se että joku valmistaja suuressa viisaudessaan on päättänyt toteuttaa kuolleen kulman varoituksen niin, että pitää vilkaista keskikonsoliin ratin viereen on vain ja ainoastaan huono toteutus.
Mutta toisaalta täysin ymmärretävää kun se peilissä vilkkuva varoitusvalo on niin "legacy"(ja liian kallis).
Peilin varoitusvalo on intuitiivinen ja toimiva. Teslan mielestä valitettavasti intuitiivinen ja toimiva on so last season ja pyörä pitää keksiä uudelleen(jotta ei tarvitse maksaa rojalteja?)
Teslassa ei tartte päätä käännellä peiliin kun voi näppärästi katsoa näytöltä kamerakuvasta onko siinä joku. Erittäin näppärä ja parempi kun joku ledi jossain.
Toki tällainen Honda E toteutus olisi oikeasti asiallinen, @Vami varmaan osaa kertoa tuon toimivuudesta paremmin.
Kameroissa kuitenkin aina se riski että siellä vettä tai lunta tai joku ötökkä tukkimassa näkyvyyttä.
![]()
Edessä ratin vieressähä se ruutu on? Ei se ledikään oo tuulilasissa?Anteeksi, mutta tämä nyt on ihan puppua lievästi sanottuna.
Kaistanvaihdossa kuljettajan huomion tulee olla siellä, mihin suuntaan ollaan menossa eli edessä ja siellä kaistalla johon aiotaan siirtyä.
Se että joku valmistaja suuressa viisaudessaan on päättänyt toteuttaa kuolleen kulman varoituksen niin, että pitää vilkaista keskikonsoliin ratin viereen on vain ja ainoastaan huono toteutus.
Mutta toisaalta täysin ymmärretävää kun se peilissä vilkkuva varoitusvalo on niin "legacy"(ja liian kallis).
Peilin varoitusvalo on intuitiivinen ja toimiva. Teslan mielestä valitettavasti intuitiivinen ja toimiva on so last season ja pyörä pitää keksiä uudelleen(jotta ei tarvitse maksaa rojalteja?)
keskikonsoliin ratin viereen
Edessä ratin vieressähä se ruutu on? Ei se ledikään oo tuulilasissa?
Ok. Ite kyllä tykänny tästä teslan kameratoteutuksesta. Varmaan myös kaikki muutkin jotka on sitä kokeillu.Semantiikkaan voi tietysti tarttua jos ei muita argumentteja ole, mutta eiköhän kaikki autoalaa seuraavat hahmota missä Teslan keskinäyttö on.
Joka tapauksessa se on n. 45° väärässä suunnassa siitä, missä katseen pitäisi olla.
Ok. Ite kyllä tykänny tästä teslan kameratoteutuksesta. Varmaan myös kaikki muutkin jotka on sitä kokeillu.
Teslassa on sama kääntösäde vain koska firma on laiska eikä ole jaksanut laittaa enemmän kääntyviä etupyöriä takavetoversioon.
Onhan se hyvä ja hieno juttu ja paljon parempi kuin ei mitään, mutta kyllä se parempi voisi olla jos se kuva näkyisi siellä peilin suunnalla. Oikealle vilkuttaessa se on aika hyvässä paikassa.Ok. Ite kyllä tykänny tästä teslan kameratoteutuksesta. Varmaan myös kaikki muutkin jotka on sitä kokeillu.
Ei takavedossa ole mitään vetareita edessä.Jos kääntyisivät enemmän aiheuttaisi se enemmän rasitusta vetareille ja ripustuksille, jotka tälläkin hetkellä ovat Tesloissa kovilla. Tietysti sitä voi pitää laiskuutena mutta itse oletan tietoiseksi valinnaksi.
Olen kokeillut ja ei todellakaan ole hyvä. Todella hyvä kun vaihdat vasemmalla kaistalla tai liityt muuhun liikenteeseen ja katsot väärään suuntaan...... Todella luonnollista ja järkevää varsinkin jos kamera kuuran peitossa.Ok. Ite kyllä tykänny tästä teslan kameratoteutuksesta. Varmaan myös kaikki muutkin jotka on sitä kokeillu.
Pitäähän se katse kääntää kuitenkin pois tiestä kun katsoo olan yli? Vai uskotko lediä että siellä ei oo ketään?Se kameroiden tuoma lisäinformaatio on ihan fine ja hyvä juttu.
Mutta sen lisäinformaation saadakseen pitää katse kääntää pois sieltä, missä tapahtuu kaikki tärkein kaistanvaihtoon liittyen. Se on se ongelma.
Toisessa viestissä kuvailemani skenaario on esim. kehällä täysin todellinen. Katseen kääntäminen pois muutaman kymmenyksen ajaksi pois sieltä missä tapahtuu ja mihin on tarkoitus liikkua on yksiselitteisesti huono käytäntö.
Vähän sama kuin alkaisi katsomaan taustapeiliin ohitukseen lähtiessä.
Nämä sivukamerat on itellä erittäin harvoin peitossa. Vois melkeen sanoa että ei ole koskaan ollut.Olen kokeillut ja ei todellakaan ole hyvä. Todella hyvä kun vaihdat vasemmalla kaistalla tai liityt muuhun liikenteeseen ja katsot väärään suuntaan...... Todella luonnollista ja järkevää varsinkin jos kamera kuuran peitossa.
Itsellä se on ainakin toistaiseksi se ledi ollut täysin erehtymätön. En tiedä monellako tutkalla katselee tilannetta mutta erittäin hyvin ja luotettavasti toimii säässä ku säässä.Pitäähän se katse kääntää kuitenkin pois tiestä kun katsoo olan yli? Vai uskotko lediä että siellä ei oo ketään?
No makuja on monia, itse tykkään Teslan kamerasta. Kameran kuva ei valehtele koskaan, se ledi saattaa kerran tehdä niin ja se riittää hengenlähtöön.Itsellä se on ainakin toistaiseksi se ledi ollut täysin erehtymätön. En tiedä monellako tutkalla katselee tilannetta mutta erittäin hyvin ja luotettavasti toimii säässä ku säässä.
Olen kyllä useamman kerran nähnyt kun kameran kuva pysähtyy hetkeksi, joten eiköhän se ole mahdollista, jossei jopa todennäköistä, että sellainenkin voi tapahtua.No makuja on monia, itse tykkään Teslan kamerasta. Kameran kuva ei valehtele koskaan, se ledi saattaa kerran tehdä niin ja se riittää hengenlähtöön.
Itsellä se on ainakin toistaiseksi se ledi ollut täysin erehtymätön. En tiedä monellako tutkalla katselee tilannetta mutta erittäin hyvin ja luotettavasti toimii säässä ku säässä.
Kyllä luulisi teslan estävän tai vähintään varoittavan alle ajamisesta kun about jokainen muukin nykyauto sen osaa. Jos ei niin sitten on kyllä todella jälkeenjäänyt systeemi.Laittaako Tesla vastaan jos käännät sinne kaistalle silti? Noin yleisesti katse omastakin mielestä pitää olla siellä mihin käännät. Kaikki muut vaihtoehdot ovat yksiselitteisesti huonompia koska katseen kääntö jo yksin on hidas operaatio ja siinä ajassa ehtii tapahtua liikennenopeuksissa aika paljon.
Se on sitten vähän makuasia, että mikä kuolleen kulman varoitin on se paras. Varmaankin vähintään sellainen mitä osaa käyttää.
Kameran kuva ei valehtele koskaan
Ei laita vastaan ja eikä anna edes varoitusta. Kolahtaa jos et itse reakoi. Ruudulla näkyy se kuva jos kamera ja punaista.Laittaako Tesla vastaan jos käännät sinne kaistalle silti? Noin yleisesti katse omastakin mielestä pitää olla siellä mihin käännät. Kaikki muut vaihtoehdot ovat yksiselitteisesti huonompia koska katseen kääntö jo yksin on hidas operaatio ja siinä ajassa ehtii tapahtua liikennenopeuksissa aika paljon.
Se on sitten vähän makuasia, että mikä kuolleen kulman varoitin on se paras. Varmaankin vähintään sellainen mitä osaa käyttää.
Laittaahan se vastaan ja antaa varoituksen.Ei laita vastaan ja eikä anna edes varoitusta. Kolahtaa jos et itse reakoi. Ruudulla näkyy se kuva jos kamera ja punaista.