Yleistä keskustelua sähköautoista

Noissa kannattaa huomioida, että usein nelivedossa on isompi kääntösäde (esim vag/meb). Teslassa jostain syystä takavetoihinkin on jätetty nelikon kääntösäde.

Korealaisista en tiedä. Samoin uuden takavetopolestarin kääntösäde voisi hyvinkin olla tiukempi.
Polttomoottoriautoissa kyllä, mutta käsittääkseni sähköautoissa kääntösäde on usein sama oli kyseessä neliveto tai vajaaveto.
Esim. juurikin tuo mainitsemasi Tesla tai vaikkapa Nissan Ariya.
 
Tämmöinen kortonki pisti silmään latausasemalla. Pysyy ainakin latausluukku puhtaana lumesta.:cool:
Kuka tunnistaa automallin?
1000005354.jpg
 
Teslassa ei tartte päätä käännellä peiliin kun voi näppärästi katsoa näytöltä kamerakuvasta onko siinä joku. Erittäin näppärä ja parempi kun joku ledi jossain.

Anteeksi, mutta tämä nyt on ihan puppua lievästi sanottuna.

Kaistanvaihdossa kuljettajan huomion tulee olla siellä, mihin suuntaan ollaan menossa eli edessä ja siellä kaistalla johon aiotaan siirtyä.

Se että joku valmistaja suuressa viisaudessaan on päättänyt toteuttaa kuolleen kulman varoituksen niin, että pitää vilkaista keskikonsoliin ratin viereen on vain ja ainoastaan huono toteutus.

Mutta toisaalta täysin ymmärretävää kun se peilissä vilkkuva varoitusvalo on niin "legacy"(ja liian kallis).

Peilin varoitusvalo on intuitiivinen ja toimiva. Teslan mielestä valitettavasti intuitiivinen ja toimiva on so last season ja pyörä pitää keksiä uudelleen(jotta ei tarvitse maksaa rojalteja?)
 
Anteeksi, mutta tämä nyt on ihan puppua lievästi sanottuna.

Kaistanvaihdossa kuljettajan huomion tulee olla siellä, mihin suuntaan ollaan menossa eli edessä ja siellä kaistalla johon aiotaan siirtyä.

Se että joku valmistaja suuressa viisaudessaan on päättänyt toteuttaa kuolleen kulman varoituksen niin, että pitää vilkaista keskikonsoliin ratin viereen on vain ja ainoastaan huono toteutus.

Mutta toisaalta täysin ymmärretävää kun se peilissä vilkkuva varoitusvalo on niin "legacy"(ja liian kallis).

Peilin varoitusvalo on intuitiivinen ja toimiva. Teslan mielestä valitettavasti intuitiivinen ja toimiva on so last season ja pyörä pitää keksiä uudelleen(jotta ei tarvitse maksaa rojalteja?)
Toki tällainen Honda E toteutus olisi oikeasti asiallinen, @Vami varmaan osaa kertoa tuon toimivuudesta paremmin.

Kameroissa kuitenkin aina se riski että siellä vettä tai lunta tai joku ötökkä tukkimassa näkyvyyttä.

1734809974913.jpeg
 
Polttomoottoriautoissa kyllä, mutta käsittääkseni sähköautoissa kääntösäde on usein sama oli kyseessä neliveto tai vajaaveto.
Esim. juurikin tuo mainitsemasi Tesla tai vaikkapa Nissan Ariya.
Teslassa on sama kääntösäde vain koska firma on laiska eikä ole jaksanut laittaa enemmän kääntyviä etupyöriä takavetoversioon.
 
Anteeksi, mutta tämä nyt on ihan puppua lievästi sanottuna.

Kaistanvaihdossa kuljettajan huomion tulee olla siellä, mihin suuntaan ollaan menossa eli edessä ja siellä kaistalla johon aiotaan siirtyä.

Se että joku valmistaja suuressa viisaudessaan on päättänyt toteuttaa kuolleen kulman varoituksen niin, että pitää vilkaista keskikonsoliin ratin viereen on vain ja ainoastaan huono toteutus.

Mutta toisaalta täysin ymmärretävää kun se peilissä vilkkuva varoitusvalo on niin "legacy"(ja liian kallis).

Peilin varoitusvalo on intuitiivinen ja toimiva. Teslan mielestä valitettavasti intuitiivinen ja toimiva on so last season ja pyörä pitää keksiä uudelleen(jotta ei tarvitse maksaa rojalteja?)
Onhan teslakin tajunnut, että se ledi siinä peilin kulmilla on se juttu kun uudistettuun model kolmoseen se on laitettu. Toki halpuutettuna versiona mutta kummiskin.
 
Teslassa ei tartte päätä käännellä peiliin kun voi näppärästi katsoa näytöltä kamerakuvasta onko siinä joku. Erittäin näppärä ja parempi kun joku ledi jossain.

Tää on yhtä näppärää kuin säätää pyyhkijöitä keskikonsolista, vaan kovapäisimmät Tesla-fanit voi näistä tykätä. Voi hyvä luoja taas kerran tätä palstaa...
 
Toki tällainen Honda E toteutus olisi oikeasti asiallinen, @Vami varmaan osaa kertoa tuon toimivuudesta paremmin.

Kameroissa kuitenkin aina se riski että siellä vettä tai lunta tai joku ötökkä tukkimassa näkyvyyttä.

1734809974913.jpeg

Hondalta sikäli typerä promokuva, että eihän pelilistä ja kuolleen kulman varoitusnäytöstä pidä sama asia näkyä.

Jos vielä jatkan lisää tuosta teslan typeryydestä jossa kaikki on keksinäytössä, ml. kuoleen kulman varoitus niin siinä muutaman kymmenyksen aikana mitä keskinäyttöön katseen kohdistaminen vie, on ihan mahdollista että kolmen kaistan tiellä joku muu elämänsä rattisankari ehtii vaihtaa kaistaa siihen juuri äsken tyhjään tilaan.

Siksi tapa, jossa varoitus kuolleessa kulmassa olevasta objektista varoitetaan siellä mihin muutenkin katsoo, on parempi tapa. Tämän tajuamiseen ei vaadita mitään muutakuin maalaisjärkeä ja valitettavasti Tesla edistyksellisyydessään usein unohtaa tai tietoisesti jättää sen huomioimatta.
 
Anteeksi, mutta tämä nyt on ihan puppua lievästi sanottuna.

Kaistanvaihdossa kuljettajan huomion tulee olla siellä, mihin suuntaan ollaan menossa eli edessä ja siellä kaistalla johon aiotaan siirtyä.

Se että joku valmistaja suuressa viisaudessaan on päättänyt toteuttaa kuolleen kulman varoituksen niin, että pitää vilkaista keskikonsoliin ratin viereen on vain ja ainoastaan huono toteutus.

Mutta toisaalta täysin ymmärretävää kun se peilissä vilkkuva varoitusvalo on niin "legacy"(ja liian kallis).

Peilin varoitusvalo on intuitiivinen ja toimiva. Teslan mielestä valitettavasti intuitiivinen ja toimiva on so last season ja pyörä pitää keksiä uudelleen(jotta ei tarvitse maksaa rojalteja?)
Edessä ratin vieressähä se ruutu on? Ei se ledikään oo tuulilasissa?
 
keskikonsoliin ratin viereen
Edessä ratin vieressähä se ruutu on? Ei se ledikään oo tuulilasissa?

Semantiikkaan voi tietysti tarttua jos ei muita argumentteja ole, mutta eiköhän kaikki autoalaa seuraavat hahmota missä Teslan keskinäyttö on.

Joka tapauksessa se on n. 45° väärässä suunnassa siitä, missä katseen pitäisi olla.
 
Semantiikkaan voi tietysti tarttua jos ei muita argumentteja ole, mutta eiköhän kaikki autoalaa seuraavat hahmota missä Teslan keskinäyttö on.

Joka tapauksessa se on n. 45° väärässä suunnassa siitä, missä katseen pitäisi olla.
Ok. Ite kyllä tykänny tästä teslan kameratoteutuksesta. Varmaan myös kaikki muutkin jotka on sitä kokeillu.
 
Ok. Ite kyllä tykänny tästä teslan kameratoteutuksesta. Varmaan myös kaikki muutkin jotka on sitä kokeillu.

Se kameroiden tuoma lisäinformaatio on ihan fine ja hyvä juttu.

Mutta sen lisäinformaation saadakseen pitää katse kääntää pois sieltä, missä tapahtuu kaikki tärkein kaistanvaihtoon liittyen. Se on se ongelma.

Toisessa viestissä kuvailemani skenaario on esim. kehällä täysin todellinen. Katseen kääntäminen pois muutaman kymmenyksen ajaksi pois sieltä missä tapahtuu ja mihin on tarkoitus liikkua on yksiselitteisesti huono käytäntö.

Vähän sama kuin alkaisi katsomaan taustapeiliin ohitukseen lähtiessä.
 
Teslassa on sama kääntösäde vain koska firma on laiska eikä ole jaksanut laittaa enemmän kääntyviä etupyöriä takavetoversioon.

Jos kääntyisivät enemmän aiheuttaisi se enemmän rasitusta vetareille ja ripustuksille, jotka tälläkin hetkellä ovat Tesloissa kovilla. Tietysti sitä voi pitää laiskuutena mutta itse oletan tietoiseksi valinnaksi.

EDIT: Kiitokset @jopee luetunymmärtämisen avustamisessa. Puhuit takavedosta, jossa ei tietenkään ole vetareita edessä mutta ripustukset tietysti on.
 
Viimeksi muokattu:
Ok. Ite kyllä tykänny tästä teslan kameratoteutuksesta. Varmaan myös kaikki muutkin jotka on sitä kokeillu.
Onhan se hyvä ja hieno juttu ja paljon parempi kuin ei mitään, mutta kyllä se parempi voisi olla jos se kuva näkyisi siellä peilin suunnalla. Oikealle vilkuttaessa se on aika hyvässä paikassa.
 
Jos kääntyisivät enemmän aiheuttaisi se enemmän rasitusta vetareille ja ripustuksille, jotka tälläkin hetkellä ovat Tesloissa kovilla. Tietysti sitä voi pitää laiskuutena mutta itse oletan tietoiseksi valinnaksi.
Ei takavedossa ole mitään vetareita edessä.
 
Ok. Ite kyllä tykänny tästä teslan kameratoteutuksesta. Varmaan myös kaikki muutkin jotka on sitä kokeillu.
Olen kokeillut ja ei todellakaan ole hyvä. Todella hyvä kun vaihdat vasemmalla kaistalla tai liityt muuhun liikenteeseen ja katsot väärään suuntaan...... Todella luonnollista ja järkevää varsinkin jos kamera kuuran peitossa.
 
Se kameroiden tuoma lisäinformaatio on ihan fine ja hyvä juttu.

Mutta sen lisäinformaation saadakseen pitää katse kääntää pois sieltä, missä tapahtuu kaikki tärkein kaistanvaihtoon liittyen. Se on se ongelma.

Toisessa viestissä kuvailemani skenaario on esim. kehällä täysin todellinen. Katseen kääntäminen pois muutaman kymmenyksen ajaksi pois sieltä missä tapahtuu ja mihin on tarkoitus liikkua on yksiselitteisesti huono käytäntö.

Vähän sama kuin alkaisi katsomaan taustapeiliin ohitukseen lähtiessä.
Pitäähän se katse kääntää kuitenkin pois tiestä kun katsoo olan yli? Vai uskotko lediä että siellä ei oo ketään?
 
Olen kokeillut ja ei todellakaan ole hyvä. Todella hyvä kun vaihdat vasemmalla kaistalla tai liityt muuhun liikenteeseen ja katsot väärään suuntaan...... Todella luonnollista ja järkevää varsinkin jos kamera kuuran peitossa.
Nämä sivukamerat on itellä erittäin harvoin peitossa. Vois melkeen sanoa että ei ole koskaan ollut.
 
Pitäähän se katse kääntää kuitenkin pois tiestä kun katsoo olan yli? Vai uskotko lediä että siellä ei oo ketään?
Itsellä se on ainakin toistaiseksi se ledi ollut täysin erehtymätön. En tiedä monellako tutkalla katselee tilannetta mutta erittäin hyvin ja luotettavasti toimii säässä ku säässä.
 
Itsellä se on ainakin toistaiseksi se ledi ollut täysin erehtymätön. En tiedä monellako tutkalla katselee tilannetta mutta erittäin hyvin ja luotettavasti toimii säässä ku säässä.
No makuja on monia, itse tykkään Teslan kamerasta. Kameran kuva ei valehtele koskaan, se ledi saattaa kerran tehdä niin ja se riittää hengenlähtöön.
 
No makuja on monia, itse tykkään Teslan kamerasta. Kameran kuva ei valehtele koskaan, se ledi saattaa kerran tehdä niin ja se riittää hengenlähtöön.
Olen kyllä useamman kerran nähnyt kun kameran kuva pysähtyy hetkeksi, joten eiköhän se ole mahdollista, jossei jopa todennäköistä, että sellainenkin voi tapahtua.
 
Itsellä se on ainakin toistaiseksi se ledi ollut täysin erehtymätön. En tiedä monellako tutkalla katselee tilannetta mutta erittäin hyvin ja luotettavasti toimii säässä ku säässä.

Sama täällä. Alla kolmas Volvo Blissillä ja aina se on ihan oikein näyttänyt. Kerran varoitti 5-tiellä todella kaukaa todella kovaa ylinopeutta tulevasta autosta, kun olin siirtymässä itse ohituskaistalle.
 
Laittaako Tesla vastaan jos käännät sinne kaistalle silti? Noin yleisesti katse omastakin mielestä pitää olla siellä mihin käännät. Kaikki muut vaihtoehdot ovat yksiselitteisesti huonompia koska katseen kääntö jo yksin on hidas operaatio ja siinä ajassa ehtii tapahtua liikennenopeuksissa aika paljon.

Se on sitten vähän makuasia, että mikä kuolleen kulman varoitin on se paras. Varmaankin vähintään sellainen mitä osaa käyttää.
 
Laittaako Tesla vastaan jos käännät sinne kaistalle silti? Noin yleisesti katse omastakin mielestä pitää olla siellä mihin käännät. Kaikki muut vaihtoehdot ovat yksiselitteisesti huonompia koska katseen kääntö jo yksin on hidas operaatio ja siinä ajassa ehtii tapahtua liikennenopeuksissa aika paljon.

Se on sitten vähän makuasia, että mikä kuolleen kulman varoitin on se paras. Varmaankin vähintään sellainen mitä osaa käyttää.
Kyllä luulisi teslan estävän tai vähintään varoittavan alle ajamisesta kun about jokainen muukin nykyauto sen osaa. Jos ei niin sitten on kyllä todella jälkeenjäänyt systeemi.
 
Kameran kuva ei valehtele koskaan

Paitsi silloin kun se ei vastaa sitä ajanhetkeä eli joko kamera bugaa, siirtoväylä bugaa tai vastaanottava pää bugaa.

Eli todennäköisesti vähintään yhtä todennäköisesti mitä "legacy" valmistajan merkkivaloon ja tutkaan perustuva järjestelmä.
 
Laittaako Tesla vastaan jos käännät sinne kaistalle silti? Noin yleisesti katse omastakin mielestä pitää olla siellä mihin käännät. Kaikki muut vaihtoehdot ovat yksiselitteisesti huonompia koska katseen kääntö jo yksin on hidas operaatio ja siinä ajassa ehtii tapahtua liikennenopeuksissa aika paljon.

Se on sitten vähän makuasia, että mikä kuolleen kulman varoitin on se paras. Varmaankin vähintään sellainen mitä osaa käyttää.
Ei laita vastaan ja eikä anna edes varoitusta. Kolahtaa jos et itse reakoi. Ruudulla näkyy se kuva jos kamera ja punaista.
 
Itse Highland m3:n koeajolla spesifisti testasin mitä tapahtuu jos lyö vilkun päälle kun joku on kuolleessa kulmassa ja varoitusvalo palaa. Auto, joka muuten piipitti ihan vitun kaikesta ihan vitun koko ajan, väläytti keskiruudun reunoissa vähän punaista, mutta ei kyllä mitään kovin huomattavaa äänimerkkiä antanut. Sitä en toki kokeillut mitä olisi tapahtunut jos olisin oikeasti alkanut vaihtamaan kaistaa, mutta kontrasti nykyiseen koslaan oli silti melkoinen, koska se antaa kyllä erittäin selkeän varoitusmerkin jo siitä jos laitat vilkun päälle kun joku kuolleessa kulmassa.
 
Ei peilistä nää kuollutta kulmaa.
Minkä takia siinä peilissä on se varoitin. Onko tässä nyt jotain epäselvää? Sinä katselet keskinäyttöä kun vaihdat vasemmalle kaistaa, minä katson peiliä vasemmalla. Kumpi tapa on parempi? Hämmentävää että Tesla kuskit ei sitten peilejä seuraa ollenkaan vaan ilmeisesti keskinäyttössä katse, kuulostaa vaaralliselta.
 
Minkä takia siinä peilissä on se varoitin. Onko tässä nyt jotain epäselvää? Sinä katselet keskinäyttöä kun vaihdat vasemmalle kaistaa, minä katson peiliä vasemmalla. Kumpi tapa on parempi? Hämmentävää että Tesla kuskit ei sitten peilejä seuraa ollenkaan vaan ilmeisesti keskinäyttössä katse, kuulostaa vaaralliselta.
Niin, siinä keskinäytön kamerakuvassa näkyy paljon enemmän kuin peilissä näkyy. Miksi katsoa peiliä kun siitä ei näe kaikkea? Kamerakuvasta näkee tilanteen niin hyvin että on ihan turhaa katsoa peilejä. Ja kamerakuva lisäksi varoittaa punaisella siitä jos joku on vierellä jos ei sitä jostain syystä itse siitä kuvasta tajua. Ja osassa autoistahan on nykyään peilien tilalla vain kamerat ja aina katsotaan vain videokuvaa. Tosin tämä on mielestäni vähän typerä ominaisuus, koska kamera voi kuitenkin mennä paljon helpommin rikki kuin peili ja sitten onkin aika hankala ajaa ollenkaan. Paras toteutus tuo että on sekä kamera että peilit.
 
Laita vilkku päälle kun joku on vieressä ja ala ohjaamaan sitä kohden. Kamerassa näkyy punaista mutta ei sen enempää estä.
Kyllä mulla on varoitellut ja ratti pistänyt vastaan, jos joku on auton mielestä kuolleessa kulmassa.
 
Niin, siinä keskinäytön kamerakuvassa näkyy paljon enemmän kuin peilissä näkyy. Miksi katsoa peiliä kun siitä ei näe kaikkea? Kamerakuvasta näkee tilanteen niin hyvin että on ihan turhaa katsoa peilejä. Ja kamerakuva lisäksi varoittaa punaisella siitä jos joku on vierellä jos ei sitä jostain syystä itse siitä kuvasta tajua. Ja osassa autoistahan on nykyään peilien tilalla vain kamerat ja aina katsotaan vain videokuvaa.
Eli Teslakuskit todellakin tuijottelevat keskinäyttöä eivätkä liikennettä.
 
Eli Teslakuskit todellakin tuijottelevat keskinäyttöä eivätkä liikennettä.
Ja mikä tässä on ongelma kun keskinäytöstä se liikenne näkyy paljon paremmin kuin peilistä?

Nykyään esim. kun on näitä pyöräkaistoja joka paikassa niin tuo kamera on aivan ylivoimainen peiliin nähden, näkee hyvin jos joku on tulossa pyörällä takaa kun on kääntymässä pyöräkaistan yli.
 
Mikä kamera kaistanvaihtotilanteessa Teslassa kuvaa autoa, joka on n. etulokasuojan tasalla vieressä?
 
Laita vilkku päälle kun joku on vieressä ja ala ohjaamaan sitä kohden. Kamerassa näkyy punaista mutta ei sen enempää estä.
Kamerakuvassa ja visualisoinnissa näkyy punasta. Myös antaa kovan merkkiäänen. Voi olla että ohjaa poiskin päin.
 
Ovipilariin kamera varmaankin? Näkyy sitten siinä kamerakuvan vieressä visualisoinnissa auto punaisena siinä.

Eli nyt pitääkin sen livekameran lisäksi tuijottaa viereistä visualisointia nähdäkseen kaiken?

Sen sijaan että ihan omalla silmällä katsoisi sinne etuviistoon ja merkkivalo näkökentässä kertoisi onko kuolleessa kulmassa joku.
 
Tää aika erikoista että muiden merkkien omistajat avoimesti kertovat jutuista mitkä omissa autoissa on perseestä mutta tesloissa ei ikinä mikään ole perseestä vaan itseasiassa tosi hyvä homma ja nykyaikaa vaikka miten perseestä olisi.

Luulen että jos teslassa olisi volkkarin rattinapit ni ne ois itseasiassa parhaat ikinä ja ei vois kuvitellakaan että koskaan ottaisi enää mitään muita nappeja.
 
Kyllä mulla on varoitellut ja ratti pistänyt vastaan, jos joku on auton mielestä kuolleessa kulmassa.
Jos auto on rinnalla ja pistät vilkun päälle, kamerassa näkyy punaista, sitten jos ohjaat tätä kohden, niin ei varoita mitään.
Jos taas laitat vilkun päälle ja auto tulee viereen tai on kuolleessa kulmassa, niin kyllä se ilmoittaa ja myös visualisoinnissa näkyy punainen auto. Tämä ei aina toimi jos sattuu olemaan huono keli. Itse en luota tuohon vaan katson aina olan yli peilin jälkeen varmistaakseni, että tilaa on. Pari kertaa opettanut, että ei ole 99% luotettava.
Kameran kuvasta ei aina selvää saa jos on pilkko pimeää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 161
Viestejä
4 862 899
Jäsenet
78 612
Uusin jäsen
Mauritze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom