Yleistä keskustelua sähköautoista

Itse en tunne sähkömoottoridesigniä niin hyvin, että pystyisin arvioimaan sitä, että onko huipputehojen lisäämisestä jotain oikeaa konkreettista haittaa.

”Normaalikäytössä” sähköauton moottori pitäisi saada toimimaan mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella jollain tehoalueella 5-50kW ja en osaa yhtään sanoa, että vaikuttaako tuohon negatiivisesti se että mahdollistetaan ylipäätään jollain hyötysuhteella 250kW teho.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en tunne sähkömoottoridesigniä niin hyvin, että pystyisin arvioimaan sitä, että onko huipputehojen lisäämisestä jotain oikeaa konkreettista haittaa.

”Normaalikäytössä” sähköauton moottori pitäisi saada toimimaan mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella jollain tehoalueella 5-50kW ja en osaa yhtään sanoa, että vaikuttaako tuohon negatiivisesti, että mahdollistetaan ylipäätään jollain hyötysuhteella 250kW teho.
Ei kai siitä muuta haittaa ku että tietysti alustan osat pitää (tai ainakin pitäisi) myös mitoittaa sen mukaan ni tottakai johonki 100 heppaiseen on aika helvetisti halvemmat jarrut ja muut alustan osat ku 500 heppaiseen.
 
Ei kai siitä muuta haittaa ku että tietysti alustan osat pitää (tai ainakin pitäisi) myös mitoittaa sen mukaan ni tottakai johonki 100 heppaiseen on aika helvetisti halvemmat jarrut ja muut alustan osat ku 500 heppaiseen.
Ei moottoriteho lisää jarrutustehon tarvetta. Massa ja nopeus kyllä, mutta sähköautoissa on äärimmäisen helppoa rajoittaa nopeutta ohjelmallisesti. Suurimmassa osassa (kaikissa?) onkin rajoitettu.
 
Tehoja rajoitetaan vakiona luonnostaan jo akun olotilan mukaan suhteessa moottoreiden tehoon/haluttuun tehoon. Toki tähän on näitä eri moodejakin joilla tehonottoa rajoitetaan tai sitten on ihan suoraan rajoitettu kun akusta ei saada niin paljon tehoja kun kuviteltiin (tai jätettiin testaamatta kunnolla). Kuten tämä model3 perffin jenkki vs. muut tehot ja kiihtyvyydet.
 
Ei moottoriteho lisää jarrutustehon tarvetta. Massa ja nopeus kyllä, mutta sähköautoissa on äärimmäisen helppoa rajoittaa nopeutta ohjelmallisesti. Suurimmassa osassa (kaikissa?) onkin rajoitettu.

Ei normaaliliikenteessä, mutta sitten kun ajetaan ”dynaamisesti” tai radallla, niin vaihdellaan kiihdytyksen ja jarrutuksen välillä. Eikös jostain Kiina-autosta syttynyt jarrupalat palamaan TM testissä…
 
Ei normaaliliikenteessä, mutta sitten kun ajetaan ”dynaamisesti” tai radallla, niin vaihdellaan kiihdytyksen ja jarrutuksen välillä. Eikös jostain Kiina-autosta syttynyt jarrupalat palamaan TM testissä…
Ei mitään normaaleita kauppakasseja mitoiteta rata-ajoon, vaan yhteen täydellä kuormalla tehtävään hätäjarrutukseen.

Rata-ajosta kiinnostuneille myydään sitten noita performance-paketteja myös sähköautoissa.

Edit: en tiedä miksi sähköautoissa on yleisesti valtavat rengaskoot, mutta yksi syy voisi olla juuri tuo lisääntyneen massan tarvitsema suurempi jarrukoko joka vaatii isompia vanteita. Ennen monessa autossa oli 15-16” rengasta, sähköautoista ei noita löydä pl. Aivan minimallit. ID3:senkin rengaskoot alkavat suunnilleen siitä mihin Golffin rengaskoot loppuvat tjsp.
 
Ei mitään normaaleita kauppakasseja mitoiteta rata-ajoon, vaan yhteen täydellä kuormalla tehtävään hätäjarrutukseen.

Rata-ajosta kiinnostuneille myydään sitten noita performance-paketteja myös sähköautoissa.

Edit: en tiedä miksi sähköautoissa on yleisesti valtavat rengaskoot, mutta yksi syy voisi olla juuri tuo lisääntyneen massan tarvitsema suurempi jarrukoko joka vaatii isompia vanteita. Ennen monessa autossa oli 15-16” rengasta, sähköautoista ei noita löydä pl. Aivan minimallit. ID3:senkin rengaskoot alkavat suunnilleen siitä mihin Golffin rengaskoot loppuvat tjsp.

No itselläkin kauppakassina valmistajan edullisin malli vain 320hp tehoilla, kyllä tuosta sanomista tulisi jos muutaman mutkapätkän jälkeen jarrut olisivat tipotiessään. Ongelmahan on tehokkaalla autolla saa taas vauhtia äkkiä lisää ennen seuraava jarrutusta, joka taas moninkertaisesti lisää lämpökuormaa jarruille.
 
Se näissä sähköauton tehoilla neppailuissa on myös että ovat yleensä aika hetkellisiä ja vaativat tietyt olosuhteet. Toisin kun vanhoissa perinneautoissa sitä tehoa tulee pihalle kaikissa normaaleissa olosuhteissa niin pitkään kun ainetta tankissa riittää.
 
Ei kai siitä muuta haittaa ku että tietysti alustan osat pitää (tai ainakin pitäisi) myös mitoittaa sen mukaan ni tottakai johonki 100 heppaiseen on aika helvetisti halvemmat jarrut ja muut alustan osat ku 500 heppaiseen.
Isoakkuinen Nissan Leaf on tästä hyvä esimerkki, että siinä on pikkuakkuisen tai jonku Micran alusta ja kolisee/lyö läpi/pohjaan pirun helposti. Selkeesti ihan liian painava akku/auto alustan kykyyn nähden. Just taas tollanen ajossa, ihan hirvee alusta EV6 GT-linen jälkeen (se on kolarikorjuussa).
 
Isoakkuinen Nissan Leaf on tästä hyvä esimerkki, että siinä on pikkuakkuisen tai jonku Micran alusta ja kolisee/lyö läpi/pohjaan pirun helposti. Selkeesti ihan liian painava akku/auto alustan kykyyn nähden. Just taas tollanen ajossa, ihan hirvee alusta EV6 GT-linen jälkeen (se on kolarikorjuussa).
Painokaan ei juuri mitenkään liity tehoon. Tehokkaampi sähkömoottori painaa max. muutamia kiloja enemmän kuin vähemmän tehokas. 1500-2500kg autossa ero on pyöristysvirheen sisällä ja kuskin mahalla on usein yhtä suuri merkitys kokonaismassaan jota alustan pitää hanskata.
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - keskity tämän toistuvan paasaamiseen sijaan asialliseen rakentavaan keskusteluun
Isoakkuinen Nissan Leaf on tästä hyvä esimerkki, että siinä on pikkuakkuisen tai jonku Micran alusta ja kolisee/lyö läpi/pohjaan pirun helposti. Selkeesti ihan liian painava akku/auto alustan kykyyn nähden. Just taas tollanen ajossa, ihan hirvee alusta EV6 GT-linen jälkeen (se on kolarikorjuussa).
Leafin alusta pitää olla todella paska, jos EV6 alusta joka on kanssa aivan hirveää paskaa sekä täysin epämääräinen ajettava, huojuu ja vatkaa joka suuntaan sekä uraherkkä kuin mikä. En juuri yhtään ihmettele, miksi KIA romu on kolarissa ollut, pomppi varmaan tai veteli suoralla tiellä ojaan. Siinä onkin taas korjaamon kavereilla tekemistä, että Etolan muoviromun saavat läjättyä :D
 
Leafin alusta pitää olla todella paska, jos EV6 alusta joka on kanssa aivan hirveää paskaa sekä täysin epämääräinen ajettava, huojuu ja vatkaa joka suuntaan sekä uraherkkä kuin mikä. En juuri yhtään ihmettele, miksi KIA romu on kolarissa ollut, pomppi varmaan tai veteli suoralla tiellä ojaan. Siinä onkin taas korjaamon kavereilla tekemistä, että Etolan muoviromun saavat läjättyä :D

Niin. Oli kadunvarsiparkissa leffateatterikäynnin ajan ja sillä aikaa edestä lähtenyt pakitti vetokoukullansa keulan alamaskin säleikön + aktiivisäleet rikki. Hitsi on kyl paska auto, Tesla olis väistänyt itsekseen varmaan parkistakin sammuksista äkisti päälle peruuttavaa? :D

Kannattaa käydä oikeesti ajamassa joskus sit kun herää päiväunilta tai saa vaikka ajokortin. EV6 parhaita puolia on pitkän akselivälin tuoma vakaus ja suuntavakavuus. Ei ota tuulikaan yhtään tuulisellakaan kelillä + alusta on äärimmäisen jämpti (facelift pehmennetty kuulema vähän / iskunvaimennusta säädetty) ja ei vetele uriin muuten ei sitten yhtään. Mulla 20" Contit kesällä ja 19" GY UG Arctic 2 nastat. Huonoja puolia on Teslalta matkitut paskakahvat ovissa (kiitos Elon näistä, ilman sua oliskin liian hyvä) ja laivan kääntösäde mutta maantietä kun nielee enimmäkseen niin oiva peli. Varsinki hintasekseen. Onhan se voittanut Vuoden autoa vaikka mitä muuta palkintoa kymmenittäin, mut ehkä ne ja me kaikki muut vaan ollaan väärässä ja sä oikeassa.
 
Maantiellä korealaiset ovat ihan mukavia, melueristystä ei tietysti koskaan ole tarpeeksi. Parkkihallissa alkaa tosiaan vituttaa. Kannattaa käydä kokeilemassa koeajolla, jos meinaa ostaa jonkun noista sisarmalleista. Ero on aikamoinen siihen nähden mihin esim. Q6 etron pystyy.
 
Maantiellä korealaiset ovat ihan mukavia, melueristystä ei tietysti koskaan ole tarpeeksi. Parkkihallissa alkaa tosiaan vituttaa. Kannattaa käydä kokeilemassa koeajolla, jos meinaa ostaa jonkun noista sisarmalleista. Ero on aikamoinen siihen nähden mihin esim. Q6 etron pystyy.
Volvoista tuttu suunnittelu, ei kulu nivelet niin pahasti kun pyörät ei käänny :lol:

Ohjaus tuntuu omaan makuunkin turhan hitaalta ja ehkä jopa raskaalta monee nyky euroautoon verrattuna.
 
Volvoista tuttu suunnittelu, ei kulu nivelet niin pahasti kun pyörät ei käänny :lol:

Ohjaus tuntuu omaan makuunkin turhan hitaalta ja ehkä jopa raskaalta monee nyky euroautoon verrattuna.
On kyllä bemarillakin kunnon aivopieruja ohjauksen toteutuksen kanssa. Jos ratti ei ole semi suorassa niin ei anna täysiä tehoja mikä antaa mielenkiintoisia ylläreitä kun yhtäkkiä antaakin joku parisataaheppaa lisää tehoa kun ratin kulma osuu oikeaksi.
Tämä ei tietenkään koske niitä jotka eivät pelleile autollaan kun tulee sopivasti liukasta mutta kun bemmistä onneksi saa kaikki luistonestot ja vakauttimet oikeasti pois niin tuo aiheuttaa vähän lisätilanteita.
 
Jep Ioniq 5:n kääntösäde on lähinnä koominen. Ehkä yksittäinen huonoin asia autossa.
 
Äkkiseltään etsien luokkaa 12,5m. Verrokkina eri sukupolvien V70 10,5-11,5 noin karkeasti, en ottanut desimaalien tarkkuudella, saattoi mennä 0,3 virhemarginaaliin.

Eli aika kankea värkki kun ei Volvoakaan notkeaksi voinut haukkua aikanaan.
 
Äkkiseltään etsien luokkaa 12,5m. Verrokkina eri sukupolvien V70 10,5-11,5 noin karkeasti, en ottanut desimaalien tarkkuudella, saattoi mennä 0,3 virhemarginaaliin.

Eli aika kankea värkki kun ei Volvoakaan notkeaksi voinut haukkua aikanaan.
Myös esim. Tesla model Y:n kääntösäde on yli 12m. Muita verrokkeja
Kia ev3 10,4m
Kia ev6 11,6m
Nissan ariya 10,8m
Polestar 2 11,5m
Ev-databasesta noita voi tutkia, jos kinostaa.
 
Jep Ioniq 5:n kääntösäde on lähinnä koominen. Ehkä yksittäinen huonoin asia autossa.

En saanu koeajon jälkeen sitä (Ioniq5 awd premium) ees autokaupan pihassa eteenpäin ajaessa 90 asteen käännöksellä ruutuun 2 auton väliin ilman että venkslasin 2 kertaa pakille / korjasin jne... EV6 pikkusen notkeempi (0,4 m verran pienempi kääntöympyrä elo 11,6 m vs. 12,0 m) ja myös helpompi muoto hahmottaa niin tän kans pystyy elään mut ei mikään herkku just 90 asteen pysäköintikäännöksiin jos ajoväylä kapea. Eipä se pääosin täällä landella haittaa mut mustan pyöreen ja myös pesiksen perässä kun ajellaan ympäriinsä niin jotku pk-seudun parkit aika persreikiä.

Mut sehän on fakta, et näistä EV6/Ioniq5&6 ei lie kellään hajonnut alustasta mitään isommillakaan kilsoilla. Tai mistään ainakaan oo luettavissa mitään sen suuntaista.
 
Eilen näin EV-9, etäisesti kiihottaa muutaman vuoden päästä kun on saanut faceliftin ja mahdolliset "kulmat" hiottua. Itse muotokielen kulmikkuudessa ei moitittavaa.
 
Kävin koeajamassa Kia EV3:n. Puolison mukaan ihan tilava ja hyväkyytinen auto. Verrattuna siis aika pieneen (pienempään) Peugeot e-2008, joka on vuoden vanha. Takatilat molemmissa taitaa olla niukat.

EV3 miinuksena siten ensimmäisenä hinta. Tuo koeajettukin tietysti etuveto ja hinta niinkin suolainen, kuin 50k€. 1500€ olisi saanut alennusta. Jotain piippailuja autosta hieman kuului ja ekana piti se ohjaus laittaa pois, koska piti pysyä tarkasti urissa kitkarenkailla. Peugeotissa taas nastat, eli suora vartailu äänekkyydessä ei ollut järkevää. Kia myös toki piippailee nopeusrajoituksista, mutta on kytkettävissä jostain helposti pois.

Vanhan mallin Kia EV6 saattaisi olla järkevämpi tai omaan silmään ehkä paremman näköinen kuin EV3. Ehkä siiten käytetty EV6 joskus ja se voisi olla neliveto.
 
Kävin koeajamassa Kia EV3:n. Puolison mukaan ihan tilava ja hyväkyytinen auto. Verrattuna siis aika pieneen (pienempään) Peugeot e-2008, joka on vuoden vanha. Takatilat molemmissa taitaa olla niukat.

EV3 miinuksena siten ensimmäisenä hinta. Tuo koeajettukin tietysti etuveto ja hinta niinkin suolainen, kuin 50k€. 1500€ olisi saanut alennusta. Jotain piippailuja autosta hieman kuului ja ekana piti se ohjaus laittaa pois, koska piti pysyä tarkasti urissa kitkarenkailla. Peugeotissa taas nastat, eli suora vartailu äänekkyydessä ei ollut järkevää. Kia myös toki piippailee nopeusrajoituksista, mutta on kytkettävissä jostain helposti pois.

Vanhan mallin Kia EV6 saattaisi olla järkevämpi tai omaan silmään ehkä paremman näköinen kuin EV3. Ehkä siiten käytetty EV6 joskus ja se voisi olla neliveto.
On kyllä kallis. Johan tolla rahalla saa EX40:n.

Eikun jaa olihan tossa halvempiakin tasoja. Isoakkuinen etuveto vois kelvata mulle jos takakontti ei olis noin onneton. Kialta puuttuu EV3 ja EV9 väli kokonaan.
 
Ev3:ssa on se perusmalli mielestäni ihan kilpailukykyinen. Ongelma tulee itsellä siinä, että vetokyky on vain 500 eli vaatii sen isompiakkuisen jarruttomaan 750 vetokykyyn ja se on sitten suhteessa mielestäni aika kallis.
 
Ev3:ssa on se perusmalli mielestäni ihan kilpailukykyinen. Ongelma tulee itsellä siinä, että vetokyky on vain 500 eli vaatii sen isompiakkuisen jarruttomaan 750 vetokykyyn ja se on sitten suhteessa mielestäni aika kallis.
Totta. Heti tulee tonneja lisää isosta akusta.
Screenshot_2024-12-21-11-48-37-82_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
 
Ev3:ssa on se perusmalli mielestäni ihan kilpailukykyinen. Ongelma tulee itsellä siinä, että vetokyky on vain 500 eli vaatii sen isompiakkuisen jarruttomaan 750 vetokykyyn ja se on sitten suhteessa mielestäni aika kallis.
Vajaavetona FWD ja tässä onkin 400V akusto?
 
Vanhan mallin Kia EV6 saattaisi olla järkevämpi tai omaan silmään ehkä paremman näköinen kuin EV3. Ehkä siiten käytetty EV6 joskus ja se voisi olla neliveto.

Se ei ainakaan /vittuile nopeuksista (noh ev3/ev9/ev6face/muut uudet ratin mute-nappulaa pohjas 3 sekkaa mut joutuu silti joka kerta sen tekeen), siinä hinnankin lisäks yks syy miks ostin MY24:n uutena vielä kesällä. Kelatkaa sitä 49900 € awd edition -malliakin EV6:sta, halvempi ku EV3 nyt :D Ja jotain 2-3 segmenttiä suurempi auto ja 800 V jne... Mun mielestä Gen5W infotainment on hienompi fonteilta/ajonäytöiltä jne. kuin ccNc. Se nyt toki saanee Kia-kauppaan joskus jotain maksullisia kustomointeja tms.

Maanantaina ku istuin ja kattelin EV6 faceliftiä niin on siinä kyllä keulan alamaski pilattu. EV3 sit ihan perseestä ne megalomaaniset pianolakkalokarikaaret, ei varmaan naarmutu herkästi... Ne pitäs saada mattana ehottomasti ja samalla hintaa 15 k€ alaspäin siten et gt-line awd long range olis <50 k€.
 
En saanu koeajon jälkeen sitä (Ioniq5 awd premium) ees autokaupan pihassa eteenpäin ajaessa 90 asteen käännöksellä ruutuun 2 auton väliin ilman että venkslasin 2 kertaa pakille / korjasin jne... EV6 pikkusen notkeempi (0,4 m verran pienempi kääntöympyrä elo 11,6 m vs. 12,0 m) ja myös helpompi muoto hahmottaa niin tän kans pystyy elään mut ei mikään herkku just 90 asteen pysäköintikäännöksiin jos ajoväylä kapea. Eipä se pääosin täällä landella haittaa mut mustan pyöreen ja myös pesiksen perässä kun ajellaan ympäriinsä niin jotku pk-seudun parkit aika persreikiä.

Mut sehän on fakta, et näistä EV6/Ioniq5&6 ei lie kellään hajonnut alustasta mitään isommillakaan kilsoilla. Tai mistään ainakaan oo luettavissa mitään sen suuntaista.
Ioniq 5:n 360 kamera on kyllä ihan hyvä hahmottamaan ympäristöä ja tutkat huutaa, joten ei tuon kanssa missää ahtaassakaan paikassa tarvitse pelätä osuvansa. En koeajojen aikan onnistunut menemään kuin ison kauppakeskuksen leveäkäytäväisiin halleihin, niin en huomannut mitään erityistä. Firman kapeaväyläiseen halliin kun menin ensimmäistä kertaa... Kontrasti oli kohtalaisen suuri, kun edelliset pari vuotta oli pysäköinyt sähkö-miillä :D

e: Ioniq 5:ssa on se "moottorin" pohjasuoja tehty huovasta. Ihan täys vitsi talvella. Niitä varmaan alkaa menemään kiihtyvässä tahdissa, kun autot ikääntyy. Osa vaihdettuna ei ole paria sataa enempää, mutta tietysti siinä on 200 e liikaa kun kyse on valmistajan aivopierusta.
 
Sais noi kamerat ja muut olla useammin vakiona. Ei huvittais maksaa tuhansia euroja noista kun hyöty on niin pientä. Peruutuskamerasta/tutkasta näkee miten mahtuu vielä peruuttamaan ja kyljet näkyykin sitten sivupeileistä. Aika moni muukin varuste jää ruksaamatta kun miettii että miten tuohonkin nyt pitäisi tonni laittaa kun tarve on kerran vuoteen.

Tesla taitaa olla ainoita missä on ns. kaikki vakiona?
 
Sais noi kamerat ja muut olla useammin vakiona. Ei huvittais maksaa tuhansia euroja noista kun hyöty on niin pientä. Peruutuskamerasta/tutkasta näkee miten mahtuu vielä peruuttamaan ja kyljet näkyykin sitten sivupeileistä. Aika moni muukin varuste jää ruksaamatta kun miettii että miten tuohonkin nyt pitäisi tonni laittaa kun tarve on kerran vuoteen.

Tesla taitaa olla ainoita missä on ns. kaikki vakiona?
Paitsi että 360 kamera ei ole teslassa vakiona eikä edes rahalla ostettavissa.
 
Sais noi kamerat ja muut olla useammin vakiona. Ei huvittais maksaa tuhansia euroja noista kun hyöty on niin pientä. Peruutuskamerasta/tutkasta näkee miten mahtuu vielä peruuttamaan ja kyljet näkyykin sitten sivupeileistä. Aika moni muukin varuste jää ruksaamatta kun miettii että miten tuohonkin nyt pitäisi tonni laittaa kun tarve on kerran vuoteen.

Tesla taitaa olla ainoita missä on ns. kaikki vakiona?
Mä en osaa vieläkään luottaa edes peruutuskameraan vaikka varmaan kohta 10 v sellainen on autossa ollut. Tutkaan sentään uskon, kun piippaa että nyt osuu niin vielä voi vähän liikkua :)
 
Myös esim. Tesla model Y:n kääntösäde on yli 12m. Muita verrokkeja
Kia ev3 10,4m
Kia ev6 11,6m
Nissan ariya 10,8m
Polestar 2 11,5m
Ev-databasesta noita voi tutkia, jos kinostaa.
Noissa kannattaa huomioida, että usein nelivedossa on isompi kääntösäde (esim vag/meb). Teslassa jostain syystä takavetoihinkin on jätetty nelikon kääntösäde.

Korealaisista en tiedä. Samoin uuden takavetopolestarin kääntösäde voisi hyvinkin olla tiukempi.
 
Sais noi kamerat ja muut olla useammin vakiona. Ei huvittais maksaa tuhansia euroja noista kun hyöty on niin pientä. Peruutuskamerasta/tutkasta näkee miten mahtuu vielä peruuttamaan ja kyljet näkyykin sitten sivupeileistä. Aika moni muukin varuste jää ruksaamatta kun miettii että miten tuohonkin nyt pitäisi tonni laittaa kun tarve on kerran vuoteen.

Tesla taitaa olla ainoita missä on ns. kaikki vakiona?
Ainakin ilman sivukameroita, jotka näyttää kuvaa näytöllä kun laittaa vilkun päälle, en ostaisi enää autoa. Todella kätevä kaistaa vaihtaessa tai motarille liittyäessä katsoa siitä onko siellä kuolleessa kulmassa just joku.
 
Maanantaina ku istuin ja kattelin EV6 faceliftiä niin on siinä kyllä keulan alamaski pilattu. EV3 sit ihan perseestä ne megalomaaniset pianolakkalokarikaaret, ei varmaan naarmutu herkästi... Ne pitäs saada mattana ehottomasti ja samalla hintaa 15 k€ alaspäin siten et gt-line awd long range olis <50 k€.
Korealaisissa on jostain syystä listahinta ihan älytön aina sähköpuolella. Oletan että Hyundain konsernilla ei vaan ole mitään painetta myydä määränsä enempää ja tekevät vaan omaa juttua muista välittämättä ja lisäilevät tuotantoa ja malleja rauhalliseen ja taloudellisesti riskittömään tahtiin.
Eilen näin EV-9, etäisesti kiihottaa muutaman vuoden päästä kun on saanut faceliftin ja mahdolliset "kulmat" hiottua. Itse muotokielen kulmikkuudessa ei moitittavaa.
Nythän on tulossa se Hyundai Ioniq9 joka tulee parantamaan kaikilla tavoilla EV9:sistä - todennäköisesti osa parannuksista saapuu EV9:in seuraaviin vuosimalleihin. Ainakin siis se isompi akku joka oletettavasti lataa nopeammin.

Ulkonäkö tietty sitten eri juttu, että kumpi sopii kenellekin.
 
Ainakin ilman sivukameroita, jotka näyttää kuvaa näytöllä kun laittaa vilkun päälle, en ostaisi enää autoa. Todella kätevä kaistaa vaihtaessa tai motarille liittyäessä katsoa siitä onko siellä kuolleessa kulmassa just joku.
Mulla kuolleen kulman varoitin vilkuttaa valoa sivupeilin juuressa, musta se on oikein fiksu ratkaisu. En ole kauhean vakuuttunut tuosta että pitää katsella instrumenttiklusteriin kun vaihtaa motarilla kaistaa. Eikö se ole se ja sama vilkaista sivupeiliin?
 
Korealaisissa on jostain syystä listahinta ihan älytön aina sähköpuolella. Oletan että Hyundain konsernilla ei vaan ole mitään painetta myydä määränsä enempää ja tekevät vaan omaa juttua muista välittämättä ja lisäilevät tuotantoa ja malleja rauhalliseen ja taloudellisesti riskittömään tahtiin.

Nythän on tulossa se Hyundai Ioniq9 joka tulee parantamaan kaikilla tavoilla EV9:sistä - todennäköisesti osa parannuksista saapuu EV9:in seuraaviin vuosimalleihin. Ainakin siis se isompi akku joka oletettavasti lataa nopeammin.

Ulkonäkö tietty sitten eri juttu, että kumpi sopii kenellekin.

EV6 on muuten yllättävän ison oloinen takatiloiltaankin. Lastenistuimia en ole kokeillut. Isonikohan suksiluukku yhtään faceliftissä? Esim. Polestar ja Volvohan on suorastaan naurettavan pieni se suksiluukku - mikähän ajatus siinäkin taustalla.
--
Onko joku jo päässyt koeajamaan E-5008 Peugeottia ? Kiinnostaisi koeajella, mutta ei anna softat valita koeajoon. Ei ehkä ole omalla listalla kuitenkaan siksi, että kallis 2wd autoksi ja samalla rahalla saa jo 4wd autoakin.
--
Hyndai Ioniq 9 on varmasti kyllä hieno auto perheautoksi. Mielenkiiintoista nähdä, minne hinta asettuu..
--
Ens vuoden mielenkiintoisimmat (itselle) lienevät Tesla Y facelift heti piakkoin, ehkä 7-paikkaisena vaiko 6-paikkaisena?
Skodan Enyaq facelift ainakin kiinnostaa myös.
Ioniq 5 ja Kia EV 6 myös..
Ford Tourneo e-connect piti tulla jo 12/24, mutta mitäs sille kävi? Jäikö piippuun.

Onkohan siellä mitään pakettiperheautoa, mitä odotella?

EDIT: Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa


On se kait tulossa toi Fordikin, kakkosautoluokkaan ainakin akkukoon puolesta?
 
Ainakin ilman sivukameroita, jotka näyttää kuvaa näytöllä kun laittaa vilkun päälle, en ostaisi enää autoa. Todella kätevä kaistaa vaihtaessa tai motarille liittyäessä katsoa siitä onko siellä kuolleessa kulmassa just joku.
Ainakin korealaisessa täysin hyödytön, kun en todellakaan halua katsoa mittaristoa kaistanvaihdon aikana. HUDin ansiosta muutenkin mittariston rooli on ihan olematon. Samaten kuvakulma ei ole niin laaja ylös ja sivulle, että tuosta olisi aidosti hyötyä. Kaupungissa pysähtyneenä pyöräkaistan suuntaisesti tuo voi kyllä jonkun spandextorpedon pelastaa/paljastaa.

e: Sama tietysti pätee sähköisiin sivupeileihin. Inhosin syvästi kun sattumalta yhdessä koeajoautossa oli. Jotenkin se näyttö ei tuo samanlailla syvyyttä kuvaan, niin hankala hahmottaa etäisyyksiä. Nuo tietysti vielä paranevat ensimmäisistä hapuilevista yrityksistä niin sijoittelun kuin näyttöjen/kameran suhteen. Voisi esim. kuvitella, että useammalla kameralla luotuna saisi julmetun hyvän näkymän monitoriin ilman kuolleita kulmia. Etäisyys/nopeusmittari takaa tuleviin autoihin jne… Rekoissahan näitä tekniikoita taitaa jo olla.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin ilman sivukameroita, jotka näyttää kuvaa näytöllä kun laittaa vilkun päälle, en ostaisi enää autoa. Todella kätevä kaistaa vaihtaessa tai motarille liittyäessä katsoa siitä onko siellä kuolleessa kulmassa just joku.
Sen takia muissa ollut tämä merkkivalo mikä tekee saman ja inffoaa myös ulkopuolelle että olet kuolleessa kulmassa. Tesla toki säästi tässä ja laittoi sen Highlandissa sisäkaiuttimeen.

Kuvaa ei ole pakollista nähdä koska sen voi toteuttaa siistimmin. Teslan rajoite on se että keskinäyttö.
 
Tuo vilkku kuva kun on Ioniq5:ssa niin hyöty on vähän siinä ja tässä. Peilit on isot ja periaatteessa peili + tuo kuva riittää jos kamera ei ole kurassa. Melkein luonnollisempaa peiliin katsoessa kuitenkin kääntää päätä ja vilkaista.
 
Volvossa syttyy sivupeiliin valo jos joku on rinnalla tai tulossa rinnalle, oikein hyvä ratkaisu.
Tämähän se paras ratkaisu kun peiliin nyt oletettavasti katse muutenkin menee kun kaistaa on vaihtamassa. Bemarissa, kuten myös oletettavasti volvossa jos laittaa vilkun päälle kun joku on kuolleessa kulmassa vilkkuu se peilin valo raivoisasti ja rattikin täristää. Jos silti meinaa ajaa alle ni pistää ohjauksessa vastaan ja lopulta vääntää ihan tosissaan toiseen suuntaan jos meinaa kolista.
 
Niin syttyy ioniqissakin ja auto huutaa jos vilkun laittaa päälle ja ohjaa vastaan jne. Katson silti. Luuleeko ihmiset että nämä on jotain yhden merkin erikoisuuksia?
 
Tämähän se paras ratkaisu kun peiliin nyt oletettavasti katse muutenkin menee kun kaistaa on vaihtamassa. Bemarissa, kuten myös oletettavasti volvossa jos laittaa vilkun päälle kun joku on kuolleessa kulmassa vilkkuu se peilin valo raivoisasti ja rattikin täristää. Jos silti meinaa ajaa alle ni pistää ohjauksessa vastaan ja lopulta vääntää ihan tosissaan toiseen suuntaan jos meinaa kolista.
Teslassa ei tartte päätä käännellä peiliin kun voi näppärästi katsoa näytöltä kamerakuvasta onko siinä joku. Erittäin näppärä ja parempi kun joku ledi jossain.
 
Teslassa ei tartte päätä käännellä peiliin kun voi näppärästi katsoa näytöltä kamerakuvasta onko siinä joku. Erittäin näppärä ja parempi kun joku ledi jossain.
En kyllä tajua miten on näppärämpää katsoa keskinäyttöä kuin sitä peiliä. Mutta hyvä jos tykkäät, ei ole muilta pois.

Jos katse on kaukaisuudessa edessä ja vilkaiset sivupeiliä, silmien ei tarvitse tarkentaa metrin päähän, vaan ne voivat pysyä tarkennettuna kaus. Jos katsot metrin päässä olevaa näyttöä, silmien pitää tarkentaa lähelle ja sitten taas uudelleen kauas kun pistät katseen takaisin eteenpäin.

Silmien syvyystarkennuksen muutoksessa menee yllättävän pitkä aika.
 
En kyllä tajua miten on näppärämpää katsoa keskinäyttöä kuin sitä peiliä. Mutta hyvä jos tykkäät, ei ole muilta pois.

Jos katse on kaukaisuudessa edessä ja vilkaiset sivupeiliä, silmien ei tarvitse tarkentaa metrin päähän, vaan ne voivat pysyä tarkennettuna kaus. Jos katsot metrin päässä olevaa näyttöä, silmien pitää tarkentaa lähelle ja sitten taas uudelleen kauas kun pistät katseen takaisin eteenpäin.

Silmien syvyystarkennuksen muutoksessa menee yllättävän pitkä aika.
Ei peilistä nää kuollutta kulmaa.
 
En kyllä tajua miten on näppärämpää katsoa keskinäyttöä kuin sitä peiliä. Mutta hyvä jos tykkäät, ei ole muilta pois.

Jos katse on kaukaisuudessa edessä ja vilkaiset sivupeiliä, silmien ei tarvitse tarkentaa metrin päähän, vaan ne voivat pysyä tarkennettuna kaus. Jos katsot metrin päässä olevaa näyttöä, silmien pitää tarkentaa lähelle ja sitten taas uudelleen kauas kun pistät katseen takaisin eteenpäin.

Silmien syvyystarkennuksen muutoksessa menee yllättävän pitkä aika.
Kamerakuvassa näkyy laajempi alue eikä ole ns. kuollutta kulmaa kuten peilissä on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 515
Viestejä
4 863 168
Jäsenet
78 607
Uusin jäsen
Sisunissila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom